REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Kierowcy: czemu Polska wciąż jest w czołówce państw UE o największej liczbie wypadków drogowych?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-07-25 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
18:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień, aby ponownie w czasie naszego pierwszego spotkania przed chwilą mówiłem, że dwudziesty od lipca to w Polsce także dzień bezpiecznego kierowcy obchodzony jest od 2006 roku mówiłem też dzisiaj imieniny obchodzi Krzysztof to oczywiście się ze sobą wiąże Krzysztof, który pochodzi z Azji mniejszej prawdopodobnie z prowincji rzymskiej Licji dzisiejszej Turcji pokutował swój grzeszny żywot i postanowił osiedlić się nad Jordanem i nosił przez rzekę Rozwiń » pielgrzymów idących ze Wschodu do ziemi świętej no i trochę, odnosząc się tej tradycji właśnie Krzysztof został patronem przewoźników bagaży pielgrzymów flisaków, ale też już w czasach bardziej współczesnych kierowców stąd dzisiaj mamy ten dzień dzień bezpiecznego kierowcy Pieniny Krzysztofa jest z nami pan Marcin Lewicki transportowy stowarzyszenia miasto jest nasz dzień dobry dzień dobry panie dyrektorze słuchacze słuchaczki Radia TOK FM powiedzmy najpierw, że czy jest bezpieczniej jest mniej bezpiecznie, bo statystycznie jak się patrzy na różnego rodzaju dane no chociażby publikowane przez komisję Europejską dane dotyczące sytuacji na drogach w Europie to można, by powiedzieć, że ogólnie jest, ale i natomiast oczywiście w niektórych krajach bardziej w niektórych trochę to nadal nie najlepiej wygląda, choć też lepiej i mam namyśli Polskę czy to oznacza, że lepsze samochody lepsze drogi większa świadomość kierowców w efekcie przynosi poprawę sytuacji są też bardzo dobre pytanie czy lepiej oczywiście ten Europejski w Europie mamy taki trend, że sytuacja w bezpieczeństwie prawie co roku liczba ofiar zmniejsza są rymowane liczne działania jest to też przedmiot zainteresowania komisji Europejskiej bezpieczeństwo ruchu drogowego ta sytuacja poprawiała się również w Polsce myślę tu wszystkim śmiertelność liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych natomiast od paru lat ten trend odwróci niestety liczba liczba ofiar rośnie np. w 2019 roku w porównaniu z rokiem poprzednim trochę było prawie 50 więc, więc te dobre trendy, które na przestrzeniach się w Polsce tutaj pojawiły niestety zostały zwrócone poprawiamy budujemy nowe drogi mamy coraz lepsze samochody niestety w Polsce sytuacja się pogarsza oczywiście ten rok będzie transport wyjątkowym jednak byśmy mogli oni ruch drogowy zmalał natomiast jedno, jeżeli patrzymy np. nadane Warszawy to tylko śmiertelność wpadka nie jest wiele mniejsza miesiące, gdzie jest taka sama większa tak naprawdę spadek konkretnie mieliśmy w kwietniu więc, więc warto też tutaj pamiętać, że mimo mniejszego ruchu nawet w tym roku statystyki wcale nie wyglądają nie wyglądają tego się, ale rozumiem, że trzeba na to spojrzeć właśnie szerzej, czyli nie tylko tak dzisiaj sugerowałoby Grove, aby nazwa święta, więc dzień bezpiecznego kierowcy, że to nie jest kwestia samych kierowców, ale wszystkich jak to mówimy uczestników ruchu drogowego, bo wydaje się, że w tych statystykach, jeżeli zaczynamy właśnie patrzyć troszkę bardziej dokładnie to jednak chyba statystyki pogarszają np. piesi albo nowi użytkownicy ruchu drogowym kim są uważa się nazywa, bo od roweru są rowerzyści od hulajnogi to Niewiem jak kolejną jeśli użytkownicy urządzeń powszechne wychowanie zdecydowanie mamy na nowe zjawiska natomiast nawet nie jestem w stanie się nie zgodzić, że problem jest w pierwszych na pewno są piesi i którzy też przednie przestrzegają przepisów natomiast skutki nieodpowiedzialności pierwszy zwykle dotykają ich tak, jeżeli będą pod rozpędzony samochód co raczej nie zdarza często wbrew temu co twierdzi wielu kierowców główny problem w Polsce wiemy od lat jest prędkość jest prędkość rozwijają się rozwija część kierowców tak mamy badania sprzed roku Instytut transportu transportu samochodowego, które też został ujawniony po po dłuższej batalii z naszej strony zastraszenie miasto jest nasze panie ten raport raport był, bo dosyć długo ukrywany przez ministerstwo infrastruktury wynika z nich, że większość kierowców nie przestrzega ograniczeń prędkości przed przejściami dla pieszych na jakie miejsce gdzie, gdzie są do tego zobligowani wydaje się to natura mamy, więc głównym problemem jest prędkość i mamy też w efekcie nadmierną liczbę procentowo w stosunku rocznym do zachodnich ofiar wśród pierwszych tak warto pamiętać, że w Polsce nadal ginie rocznie prawie 1000 osób, które w roku 2909 osób, czyli prawie 8 osób dziennie droga my de facto żyjemy w tę przechodzimy nad tym do porządku nagany zdecydowanie głównym problemem jest prędkość tak też wyszło w tych badaniach też piesi wbrew takim stereotypom zachowują się odpowiedzialnie bardzo rzadkie są zjawiska, że pierwszy tanga co dochodzi do wtargnięcie na przejścia czy miejsc opatrzony niezainteresowane sytuację tak często się czy takie komentarze internetowe można odnieść wrażenie na problemy, zwłaszcza tych pierwszych tak naprawdę dopiero z tej prędkości i kierowcach warto pamiętać, że kierowca ze stron, które musiał zdobyć uprawnienia przejść egzamin czy szkolenie znajdziesz kieruje kieruje pojazdem, który może przynieść negatywne konsekwencje przyjęcia do pierwszego w związku z tym na nim powinna być położona większa odpowiedzialność natomiast polskie przepisy tego nie do końca rozróżniają mamy program w Polsce nadal nie mamy pierwszeństwa dla pieszych chodzących na pasy pieszym bezpieczeństwo dopiero po wejściu na pasy też komisja wnosi właśnie rok temu zaczęliśmy taką akcję chodzi o życie walczymy o zmianę przepisów o 4 zmiany 1 z nich jest wprowadzenie tego pierwszeństwa nowomowie generalnie w różnych formach państw wschodniej wprowadziła je też jakiś czas faktura miała problem matkami i są już pierwsze efekty sytuacja się poprawia więc, więc warto wiele działań, które powinniśmy wdrożyć to są właśnie testy bezpieczeństwa to jest kwestia wysokości mandatu warto pamiętać, że mandat od ćwierćwiecza nie były zmieniane maksymalny mandat 500zł i znowu przykłady krajów też naszego z naszego regionu to jest już głosować Chorwacja, gdzie ten problem z wypadkami statyki w porównaniu z innymi państwami Unii Europejskiej były były fatalne podniesiono wysokość rat i sytuacja zaczęła się poprawiać natomiast Polska rozpada byliśmy na piątym miejscu od końca wg nich danych jest na trzecim miejscu do końca życia śmiertelność na 1 000 000 przejechanych kilometrów jest dosyć dobre statystyki, bo to też pokazuje ile ofiar na kodeksie ruchu drogowego, tak więc mamy już Bułgarię Rumunię, więc można powiedzieć, że rzeczywiście sytuacja się poprawiała natomiast zaczęła się po pierwsze, pogarszać to drugie widzimy też inne państwa Unii i robią więcej działającej, bo ta sytuacja się prawie w całej Unii ona się pogarsza, więc zaczynamy zaczynamy w ogóle biegać i stąd propozycja działań, które niestety widzimy dosyć niewielką determinację ci się od pierwszych mandaty większa liczba fotoradarów mamy kilkaset 400500 np. za państwa Zachodu w Niemczech jest ponad 2000 fotoradarów stosunki są działania jeszcze mamy czwartą, ale chcą też postulujemy, czyli ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym mamy takie kuriozum w postaci podwyższonego odliczenia do 60 km na godzinę w nocy tak jak być pierwsza osoba, która znajduje się jeszcze w nocy miał większą odporność też postulujemy wzorem innych państw ta pięćdziesiątka była przez całą dobę, toteż taki troszeczkę podprogowe rzeka dla kierowców, że skoro w nocy mogą jechać szybciej to w sumie w dzień też skoro kierownicy jest jest większy przewoźnik co każdy z tych elementów, szczególnie że zdążymy chwilę chwilę rozmawiać, bo to oczywiście, że brzmi natomiast pewnie jak zwykle są jakieś też tzw. ale ja już na sekundę chciałem wrócić do wątku, o którym pan mówił w kontekście pieszych o tym, że często w potocznej opinii mówi się, że to 5 właśnie potrafią wtargnąć nieoczekiwanie na przejście i że dochodzi do tragedii kierowcy na nich zrzucają winę Japonia wiem, że rowerzyści są bardzo wrażliwi na swoim punkcie od razu chcę powiedzieć jestem też aktywnym rowerzystą, ale też jestem kierowcą samochodu motocykla ja uważam, że ogromnie dużo jest do zrobienia jeśli chodzi o taką edukację, ale jednak również o zwrócenie uwagi na zachowania na drodze rowerzystów mówię tutaj oczywiście głównie o doświadczeniu warszawskim, ale nie chciałbym do tego prowadzić, bo mamy słuchać przecież w całej Polsce myślę, że wielu jak występuje zjawisko Otóż pojawiło się wiele ścieżek rowerowych, które upoważniają rowerzystów do przejechania na rowerze przy zielonym świetle przez skrzyżowanie, na którym jest ścieżka rowerowa niestety na wielu odcinkach dochodzi do takiego zaburzenia tego chciałbym rytmu ścieżki rowerowej nie ma na przejściu Żych jest normalne pierwsze, które rowerzysta powinien rower prowadzać, a nie przejeżdża w Warszawie zjawiskiem dla mnie przerażający i mówię to jako właśnie kierowca rowerzysta jest wjeżdżanie ogrom prędkością na skrzyżowanie rowerzystów tam, gdzie nie ma ścieżki rowerowe albo winnych mają zasadę, że zawsze się rower przeprowadza albo o no chyba tak, bo wszędzie ścieżek rowerowych nie ma to za ogromne zagrożenie dla ruchu nie wiem co pan myśli oczywiście nie będę bronił rowerzystów, która trwale przepisy się zdarza mamy też rowerzystów, którzy korzystają z chodników i bez stanowią zagrożenie dla pieszych zresztą podobnie użytkownicy hulajnogi i to, jaką jesteśmy też regularnie podnosi problem braku przepisów chodzi o kraju jej, ale też rowerzystów jak my oceniamy jako rowerzysta też, kiedy jest krytyczna wobec osób, które korzystają z Górnika natomiast z drugiej strony musimy też pamiętać, że ruch rowerowy od paru lat rośnie intensywnie w tym roku nie ma jego prawdziwy rozkwit mamy, która na rozmaite dane sprzedażowe zresztą widać szczególnie w Warszawie ruch rowerowy wzrostem tym samym związane w konsekwencji po pierwsze, użytkowników jest więcej generowały siada też wiele osób, które do tej pory jeździłem, ale nie ostatni rower stał na komunię i troszeczkę pojeździć i zaczynają jeździć to my też niekoniecznie znają przepisy nie wiedzą jak się jeździ na rowerze po mieście inne zwolnienia jest jazda rekreacyjna 90 program rowerowe czy w terenie 4 poza terenem zabudowanym najzupełniej jazda po mieście inną specyfiką natomiast my też pojawi się na pewno trochę jak duży na tych drogach zerowe ważki, które do tej pory nie były tak bardzo ulega ruch rowerowy nie był tak duży w Warszawie zaczyna się robić tłoczno na moment też wychodzi nam wychodzą braki do struktury, bo to, o czym pan redaktor panie Boże mamy drogę dla rowerów nagle urna z otoczeniem nie jest na sytuację taką zakładamy, że rower pojazdem mamy jakąś spójności sportowymi ten wykorzysta chciałby przejąć funkcję Adobe wyobraźmy sobie teraz mamy na tej zasadzie zbudowano infrastrukturę dla użytkowników samochodów czy mamy drogę, po czym nagle urywa się ten ten samochód wycieczkę Tkacz, żebyśmy nie złamali przepisy, po czym Państwowej mamy skierował np. my Lis samochody nacisnąć przycisk to też jest to niektóre zdarzeń oczywiście powiedzieć powinni stosować do przepisów natomiast tym pamiętać, że w wielu miastach szczególnie resztą Warszawy brakuje spójnej sieci w centrum miasta się urywa tak, ale mamy właśnie sytuacji, że droga dla rowerów i nie ma przypomną założenie takie rzeczywiście z resztą powinien się przepisów natomiast to jest sytuacja, która zachęca Marek mamy też wiele wiele wiele ulic w Warszawie niestety Powązkowską, gdzie nie ma infrastruktury dla rowerzystów teoretycznie na ograniczenie do 50 km na godzinę natomiast na jest jest dosyć ryzykowne delikatnie mówiąc nie tam legalnie więc, jakby nie broń oczywiście znowu rowerzystów, którzy jeżdżą tam chodnikiem są miejsca, gdzie jazda chodnikiem, jakkolwiek niedawna jest jakąkolwiek szansę, żeby przeżyć w porównaniu z drogą, gdzie po prostu są wyścigi samochodowe ten problem braku bezpieczeństwa systemu to, że kierowcy przekraczają prędkość prowadzi też często do tego, że korzyści, bo boją się korzystać z ulic, gdzie kierowcy rozpędzają się korzystanie z chodników i też mają przepisy mamy problem systemowy bankowymi fraz, które w, który wszystko tak naprawdę zaczyna albo dobrą infrastrukturą, która zapewni bezpieczeństwo nawet przy obecnych przepisach przy tych niskich mandatach czy brak ograniczenia prędkości 50 przez całą dobę w terenie zabudowanym przy braku tego pierwszeństwa dla pieszych możemy osiągnąć efekty przykładem jest ważne, które czas tutaj natomiast nasze wspominamy miasto stutysięczne na Śląsku, gdzie od kilkunastu lat tak przebudowana infrastruktura wprowadzono tam wizję 0 wizja 0 to jest wizja miasta wizja państwa, gdzie jest 0 ofiar wypadków śmiertelnych przy tych przepisach udało się to zrobić, ale tylko, wprowadzając odpowiednią infrastrukturę, więc jest, więc jest to możliwe od infrastruktury wszystko rzeczy warto też pamiętać, że taka przebudowa ileś lat stąd nasze też propozycja tych zmian przepisów i tutaj wszystkim postulaty się, że chodzi o rowerzystów natomiast w przypadku rowerzystów myślę, że pewne działania edukacyjne na pewno miałby sens tak, gdy rowerzystom, bo ja jestem wielkim zwolennikiem działań edukacyjnych oczywiście po pierwsze, im na infrastrukturę gdzieniegdzie będziemy jeszcze musieli poczekać po drugie nie da się tak skomplikowanym układzie ulic w mieście na każdej ulicy palić ścieżki rowerowe jest po prostu niemożliwe to nigdzie na świecie tak nie żeby, żeby wszędzie były ścieżki rowerowe w związku z tym jednak to uczulenie na to że, gdzie jest ścieżka są inne przepisy a gdzie nie ma trzeba dostosować do innych przepisów wydaje się, że jest jednak szalenie ważne no druga rzecz taka trochę Policzna jeśli pan pozwoli jak zaczęły pojawiać autostrady w Polsce większa sieć tych autostrad no to można powiedzieć infrastruktura została stworzona natomiast moim zdaniem nie poszła ogromna kampania jakaś społeczna łączy ona oczywiście powinna być zrobiona publicznych pieniędzy i mer publicznych, gdybyśmy mieli takie właśnie spełniające tę funkcję ucząca jak jeździ autostradami przecież ileś osób opowiada o tym, że przejechać przez Polskę z radą np. Warszawy donicy z Niemcami to człowiek niemalże mokry wysiadam z tego samochodu, bo wszyscy jadą lewym pasem siedzą na zderzaku, mimo że ktoś jedzie z dozwoloną prędkością ma właśnie za sobą gola na zderzaku, który jeszcze mruga światłami, żeby zjechać, mimo że po prawej stronie jest 20 tirów to jest jakaś walka o życie, a nie jazda samochody coś poza infrastrukturą powinno się moim zdaniem robić no z naszymi głowami, bo przecież to nie jest także tylko na ułańską fantazję jakąś nie wiem historie z czasów Somosierry będziemy rzucać to, że polscy kierowcy jeżdżą właśnie brawurowo za szybko itd. zgadza się na temat, jeżeli chodzi o edukację mamy takie poczucie też w gronie 16 i też innych organizacji, które tutaj działamy z innych miast Polski federacji piesza Polska na rzecz tego bezpieczeństwa ruchu drogowego, że temat edukacja jest takim troszeczkę tematem zastępczym i takim działaniem, żeby wspomnieć o tym, tak edukujemy będzie dobre mamy przecież redukujemy od lat, że chodzi o autostradę przecież one się tak naprawdę pojawia większą część większej liczbie od kilkunastu lat w Polsce na 2020 drogi nowemu kierowcy powinni nie wiedzą jak z niej korzystać tak warto też pamiętać, że środki na edukację są przeznaczone Polsce są całą inwestycję parawan Instytut transportu samochodowego mamy zabezpieczeń, które są ustawowo zobowiązane działań prewencyjnych, więc o 4, gdyby liczyć łącznie środki przeznaczone na różne kampanie naprawdę sporo nękanie się odbywają to różne tematy takie tematy alkoholu prędkości ustępowania pierwszeństwa natomiast na Polsce polscy kierowcy część polskich kierowców oczywiście nie wszyscy no jakoś nikt nie dociera natomiast, jeżeli oni jadą na Słowację do Niemiec do Chorwacji czy np. Irlandii, gdzie system egzekucji przepisów działają o wiele lepiej to nie jest tylko wysokości mandatów wolność od liczby fotoradarów systemu egzekwowania kas z fotoradarów nagle zaczynają przestrzegać przepisów dziś ograniczyli okazuje się, że rzeczywiście to nie jest tylko Leś zupełna głupota bez bezrefleksyjne prawda tylko tych rzeczywiście czas temu kończąc panie Marcin braku wyroku odpowiedzialności mamy właśnie sytuacja, gdy dyrektor spania to co się dzieje szkoda stracić mieszkanie na zderzaku to jest w Niemczech karalna w Polsce naprawdę nie ma przepisów okiem tego sensora bardzo dziękuję, że dzień bezpiecznego kierowcy udało nam się porozmawiać z panem Marcinem kim ekspertem stowarzyszenia miasto jest nasze dziękuję raz jeszcze no i mam nadzieję, że nie będziemy mówić o tych sprawach tylko kiedy jest święto 25lipca, ale na co dzień mamy też kolejne święta dzień pamięci ofiar wypadków drogowych i listopadzie prawdopodobnie niestety będziemy też ewentualnie wymyślić kwestie w tym terminie do tego tematu oby ich ofiary, bo jak najmniej bardzo dziękuję redaktor dziękuję bardzo, zapraszam informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA