REKLAMA

Odmrożenie branży lotniczej nie musi oznaczać jej zysków

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-07-27 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:23 min.
Udostępnij:

"Mam nadzieję, że od przyszłego roku będzie lepiej" - mówi Sebastian Mikosz, starszy wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA)

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka Maciej Rekowski dzień dobry zapraszam na magazyn EKG i tak będę się do państwa o tej porze przez najbliższe 2 tygodnie stały gospodarz programu Maciej Głogowski postawił wysoko poprzeczkę w EKG stąd łatwo nie będzie trema jest, ale co robić trzeba przyjąć wyzwanie starać się jak najlepiej sprostać dobrze, że jestem w dobrych doświadczonych rękach audycje wydaje Macieja rząd realizuje Lidia Prądzyńska pierwszy temat daje pewne poczucie Rozwiń » bezpieczeństwa, bo branża lotnicza z powodów rodzinnych jest bliska, a to właśnie od niego od jej kondycji zaczynamy dzisiejszy program gościem państwa moimi pan Sebastian Mikosz starszy wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia przewoźników powietrznych były prezes Kania Airlines lotu dzień dobry panu dzień dobry jednostek charakterystycznych branży lotniczej jest to, że jeśli w miarę łatwo można uziemić samoloty to znacznie trudniej branży się od naraża to zawsze wymaga czasu no, a te codzienne dane chociażby przed chwilą w serwisie informacyjnym z Hiszpanii pokazują, że nie można być pewnym dnia ani godziny dzisiaj można gdzieś latać, a może jutro nie jak w tej sytuacji lotnictwo sobie radzić, bo to trudne trudne pytania, bo z 1 strony chciało chciałoby się być optymistyczne powiedzieć ja jakoś sobie radzi, ale realia są takie, że wszyscy pośród ciałku to znaczy ci, którzy są związani z tą branżą na co dzień właściwie trochę taki fakt, że nie są zaskoczeni jeśli nic nie wstanie nas zaskoczyć, ale z drugiej strony cały czas trwa walka o przetrwanie, bo tak pan powiedział samoloty się, ale uziemia łatwo, ale bynajmniej nie chodzi o samoloty w tym wszystkim tylko pasażerów pasażerowie nie wiedzą czy mogą kupować bilety nie mogą kupować biletów czy też samolot poleci zostanie anulowany, a jest taki, bo naprawdę moja, ale cały czas to my staramy się ja się sam człowiek jest naprawdę najgorszy rok lotnictwa właśnie ze względu na tą ciągłą niepewność teraz druga fala kilku krajach nawrotu wirusa, która powoduje praktycznie dnia na dzień zamykania przestrzeni powietrznej nie, więc to jest taki powiedziałbym rok najgorszej próby dla lotnictwa, ale jeszcze raz pragnę podkreślić przede wszystkim ze względu na to, że po prostu ich już nadwątlone zaufanie jest jeszcze pogłębiony brakiem popytu na brak możliwości powiedzenia komuś tak na pewno Opole tak jak to było przez ostatnie upały tak nieskromnie co najmniej 50 Jeślinie Stolat, ale jakieś, choć z liniami lotniczymi w końcu czerwca było bodaj 25czerwca była informacja, że komisja Europejska dała zielone światło na 6 miliardów euro pomocy dla Lufthansy z drugiej strony czytamy Air France redukuje o ponad 8000 miejsc pracy z powodu pandemii linie Qatar Airways poinformowały, że nie odbiorą żadnych nowych samolotów, a więc to znowu przenosi się na branżę produkującą samoloty itd. itd. czy to jest także ta pandemia może doprowadzić do tego, że to w ogóle wszystko się posypie pan wszystko się posypie to jest tonie to pan aż tak dramatycznie tego nie widział natomiast przez ostatnie powiedzmy kilka lat, ale generalnie 30 lat branża lotnicza cała światowa szczególnie Europejska, która tra w tym wypadku mam tu szczególnie bliska były taką były były okresem nieprzerwanego rozwoju inaczej tworzyły się nowe linie łączyły się większej grupy cały czas rosła możliwość latania możliwość przemieszczania się tak i przede wszystkim cały czas spadają ceny to jest ludzka statystyka pokazuje, że ostatnie 30 lat de facto podzielenie średniej ceny biletu przez co 2 i treść jak bardzo doszła do momentu miał być kolejne inwestycje kolejne pary jasne, bo połączone przez wirus, który w ciągu 3 miesięcy skorygował wszystkie plany toczyć się pan mówi sprawa, ale to wynika z tego, że takie mają też mniejsze jak nowy, który jako jak robimy mówią o tym, że to w tym roku to nawet nie będzie połowy połowy wolumenu latania czy też ilości pasażerów, ale i oferowania rejsu Klich rozpacza, że będzie mniej niż połowa roku 2019, a mógł dawać nie ryzykuję wiele powiedzieć wydaje, że coś takiego optymistycznego będzie jeszcze mniej w tej chwili lato, która jest okresem największego natężenia ruchu to jest 30% zeszłego roku chodzi o same połączenia wewnątrz europejskie to wynika z tego, że po prostu są kary administracyjne nie można latać, więc to to nie jest ani brak zaułkami brak paliwami jakieś inne ograniczenie poza tym można jeśli ktoś, mówi że może pan polecieć do danego kraju, ale musi to być 14 dniową kwarantannę to to de facto jest ekwiwalentne z zamknięciem kraju inne kraje w ogóle zamykają bowiem przyjmują samolotu, więc tu jesteśmy tożsamej sytuacji do drugiej branży przemysłowej, która chyba jeszcze gorzej od klienta od lotnictwa mianowicie branży turystycznej hotelarskiej gdzie, gdzie nie ma nawet Cargo, bo lotnictwo przynajmniej częściowo ratuje się aktywnością przewozowym przewodami przewodami Cargo na poziomie 10% tego biznesu, ale jak ten drobny widzę gdzieś tam gdzieś tam jeszcze jeszcze zostaje często się to się już posypało nie będzie nigdy także wszystkich zniknie, ale myślę, że ten okres się powrotu do takiego lotnictwa oglądaliśmy Przemkowi edu to jest to jest kilka lat co najmniej a, ale dzisiaj to wróżenie z usług tak naprawdę myśli w środku rozgardiasz nie wiemy, którą stronę dalej pójdzie no jak pan podaje dane procentowe to rzeczywiście można powiedzieć, że nie jest aż tak źle ale kiedy czytam takie dane, które niedawno żeśmy poznali tak, aby opublikowany przez tu warszawski port lotniczy na to parokrotnie sprawdzałem czy czasem tutaj nie ma jakiegoś błędu boisko wszystko wskazuje na to, że nie ma, bo czytamy, że w maju 2020 roku na lotnisku Chopina wykonano 119 pasażerskich operacji lotniczych spadek o uwaga 99,2%, a z usług stołecznego portu skorzystało łącznie 6000 pasażerów spadek uwaga od 99,6% w stosunku do roku ubiegłego analogicznego okresu, która ma nota jest jest dramat i ten dramat oczywiście jak te bite to są prawdziwe dane z okresu całkowitego zamrożenia, kiedy taka administracyjnym po prostu nie można latać nie można przylatywać wylatywać powiem więcej przecież zakazane były tzw. również 2 krajowych w ramach niej mama 1 kraju tu mamy tę formę taką najbardziej najbardziej najbardziej radykalną ona na całe szczęście ulega zmianie wraz z czasem, bo przecież powoli różne kraje obrażają, ale tak jak pan tak jak jeszcze rachunku naprawdę wyraźnie podkreślę one nadal są dobrowolne, ale potem ten popyt nie w ramach regionalnych wybaczy, bo są osoby, które są gotowe polecić, które muszą chciały, ale nakłada się jeszcze czynnik podatnikiem tej niepewności czy samolot poleci czy nie nakłada jeszcze czynnik nadchodzącej recesji, czyli tego, że rząd Francji, chociaż niektóre automaty finansowe apeluje do Francuzów, żeby latali poza żeby, żeby wspierać lokalną turystykę tak to pan Francuzi byli jednymi jesteśmy bardziej przemieszczają cały ten rezygnowali w większości dostają szansę analogiczna sytuacja w Niemczech nią rząd Grecji próbuje ściągnąć jakieś turystów jest jest sytuacja takiego jak bowiem rozgardiaszu, który powoduje, że linie się dostosowują do tego poprzez cięcia zatrudnienia cięcia inwestycji, bo jak Yahoo co będzie pan odbiera nowe samoloty skoro w tej chwili szacujemy, że około połowa światowej Floty czy samolotu zostanie zaparkowana na dwa-trzy lata, bo nie będzie na nią popytu więc, jakby jeszcze niemożna brać pomoc próbować dostosowywać się dostosowywać się pole wolności przewodowe i jeszcze inwestować, bo chyba, że są takie inwestycje, które są teraz oczekiwany inwestycjami, które linię zrobiły tylko proszę nie dostrzegamy jednak takiej inwestycji pro ekologiczne jak np. to, że ten tendencyjny, bo 747 został wycofany no i został wycofany, bo za dużo samolotem już od od jego ten ślad węglowy jest po prostu jak duże jeśli nie wiedzą, że nie będzie powrotu już do takiego latania dawniej jego wycofują to jeszcze dokłada mam takiego takiego właśnie negatywnego trudnego pesymistycznego obrazka dziecka to mam nadzieję, że naprawdę najgorszy rok już od przyszłego roku co wierzę, bo różne rzeczy dzieją będzie trochę lepiej to oczywiście też chciał podziela pan optymistą, ale dzisiejszy pojawia się 1 czynnik, który chciałem porozmawiać zapytać, bo to, że się niektóre loty od not grożono, że jakiś ruch się rozpoczął, nawet jeżeli w mniejszym stopniu wcale nie musi oznaczać dla branży korzyści, bo jeżeli słyszę, że polskimi liniami lotniczymi lot na Korfu poleciało 16 osób, a wróciło tym lotem 10, a bilety były, bo około 200zł no to ja się pytam czy na pewno noc skorzystał na tym, że wykonał tę usługę czy może raczej do niej dopłacił jeśli dopłacił to zdało się pytanie no, jaki jest rachunek ekonomiczny takiego przedsięwzięcia czy znowu nie jest także no np. taki państwowe Narodowy jak to później przewoźnik no po prostu nie będzie jakoś podtrzymywane przez państwo, ale dokładnie przez nas podatników no ale na pewno będzie takie dlatego są programy pomocowe, których pan wspominał, bo dzisiaj mówienie o rentowności branży jest niewykonalne zupełnie to znaczy nie ma sytuacji, w której jest pan stanie na tego typu kalkulacjach jakikolwiek sposób zarobić nawet nie chodzi o zarobienie jak będzie 7 koszty zmienne pokryć pokryć tego lotu, ale taki oto co latać nie no dobrze, ale jeśli któryś momencie musi pan dla cięć, bo to jest trochę to jest proszę także jak zostało jak przestrzeń powietrzna tak zamknięta to linia oczywiście także sytuacji anulowania wszystkich wejść, ale potem jest taki moment, gdzie dostaje się informacje, że będzie można latać normalnie w lotnictwie wmówienie latania został jak jako gminy Wieprz 6 miesięcy to znaczy otwiera się ten rejs systemach sprzedaje się go 6 miesięcy do przodu tutaj ma pan tydzień od 2 jedno pasażerowie już zmienili plany wiedząc, że nie mają apetytu na latanie za bardzo wiedząc nawet mając nawet dziecko może wolą pieniądze wydać od innego albo w ogóle ich nie widać, ale mamy sytuację takiej paradoksalnej bo, bo ta linia musi też będzie zacząć życie oczywiście, że tonie nie uzasadnia latania na wszystkie strony pustymi samolotami no ale to jest pewna kwestia pewnego o chyba tutaj nam się urwało połączenie zostało nam jeszcze minuta na tę rozmowę, więc nie wiem czy zdążymy jeszcze na tyle się połączyć, żeby nas ktoś mógł mógł skończyć myśl no już oczywiście to jest wątek, którym można, by długo rozwijać jest z nami ponownie po raz pierwszy nie wiem czy ta proszę o zakończenie myśli poszedł powoli już jest mieszczańską chciałem chciałem tylko powiedzieć też po prostu kwestia pewnej pewnej strategii długofalowej nie są to, żeby latać muszą latać po to, są programy pomocowe od rządów w różnych krajach, bo przecież nie tyle różnych krajów wszystkich kontynentach, żeby to lotnictwo utrzymania czasy, kiedy będzie można będzie można sternik korzystać z tego co oferuje tylko tam, gdzie są właśnie narodowi przewoźnicy oni prędzej mogą liczyć na taką pomoc państwową już wszystkie inne mniejsze firmy, które są po prostu przed siebie przed przedsięwzięciami biznesowymi nie zawsze na taką pomoc mogą liczyć tu oczywiście wraca kwestia też takiej uczciwości konkurencji prawda na rynku czy akurat ja się zajmuje także ostatnie zdanie poproszę o absolutnie się stan nie zgadzam największą pomoc zostali prywatni przewoźnicy amerykańscy urzędu amerykańskiego w Europie kilka prywatnych linii, które też zostanie pomocy, które nie spełniają standardowych kategorii przewoźnika Narodowego po prostu wszyscy zostali objęci planami pozwalającymi na to żeby, żeby przeżyć, bo to jest nic innego tylko rząd, który rekompensuje zakaz Administracyjny wykonywania wykonywania biznesu wysoką to nie jest tak, że po to, dotyczy tylko przewoźników państwowych no to bardzo dziękuję, że mnie pan w tej sprawie spokoju, choć generalnie sytuacja jest zła i o takim uspokojeniu głębszym pewnie długo jeszcze nie będzie można mówić Sebastian Mikosz starszy wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia przewoźników powietrznych IATA był gościem magazynu EKG pierwszej części Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA