REKLAMA

Fotogeniczny jak chłop w XIX wieku

OFF Czarek
Data emisji:
27-07-2020 10:00 (Powtórka: 28-07-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:04 min.
Udostępnij:

O historiach wyczytywanych z XIX-wiecznych fotografii chłopów oraz szlachty stylizowanej na chłopów opowiadała Agata Koprowicz

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pani Agata Koprowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry witam panie redaktorze witam wszystkich słuchaczy podczas gdy część z naszych słuchaczy bawi sobie na wakacjach to pani Agnieszka poprawić przygląda się fotografią to fotografia z dziewiętnastego wieku, a Rozwiń » powiem więcej nawet fotografią chłopów z dziewiętnastego wieku i oczywiście to może źle zabrzmiało, ale chodzi o nią mężczyzn tylko chłopów w rozumieniu wsi i z tych fotografii wyczytuje fascynujące rzeczy i pomimo że pani Agnieszka poprawić przyglądać tym fotografiom chłopów polskich z dziewiętnastego wieku to myślę, że spora część wniosków, do których pani doszła wydaje się niezwykle aktualna dziś, ale od początku cóż to za chłopi cóż to za baby albo chłopki może tak chciał być taki Hyper poprawny, tak więc na wstępie chciałabym podkreślić, że mam najmie Agata nie Agnieszka jest, ale może każdy przeproszą działek będzie kiedyś skoro domyśla więc, zanim gra tak proszę dziękuję bardzo, więc cóż to cóż za chłopski coś za chłopi Otóż może się wydawać, że temat, którym się zajmuje jest taki trochę może niszowe, ale okazały, ale okazuje się, że fotografie chłopów Chłopek dziewiętnastym wieku jest mnóstwo ile fotografów tyle różnych pomysłów na fotografii i tyle różnych historii zatem stojących, bo te fotografie badam w takim kontekście właśnie społeczne kulturowe raczej nie estetyczne tak raczej nie nie zastanawiam nad tym jak artystycznie można byłoby je interpretować tylko właśnie badam tę fotografię w odniesieniu do różnych zdarzeń takich jak rabacji galicyjskiej takich jak powstanie styczniowe takich jak różne pomysły nad podniesieniem popa oświeceniem co prawda cała działalność pozytywistów, ale też nauka dziewiętnastowieczna, czyli te pierwsze badania Etnograficzne, więc w skrócie tak na razie bym odpowiedziała cudownie w takim razie startujemy, bo może tutaj podzielić te fotografie których, którym pani się przygląda na 2 części pierwsza to są właśnie zdjęcia chłopów polskich, ale druga część to są zdjęcia pewnie elit polskich, które za chłopów chłopki się przebierały, ale zacznijmy od prawdziwych chłopów bardzo interesująco przedstawia się zarówno historia jak historia, która wyłania się z fotografii, jakiego Feliksa Boronia zwanego także Feliksem Boru niem tak to jest bardzo ciekawa osobistość, bo Feliks Boroń pochodzi z małej wsi pod Krakowem i wieku 60 lat, czyli 1 wieku dość zaawansowanym jak na ciężko pracującą osobę warstwy chłopskiej wpadł na pomysł, żeby wybrać się na pielgrzymkę do Rzymu jak pan na ten pomysł po prostu zaczął go realizować mimo tego, że nie znał języka żadnego innego oprócz polskiego nie umiał czytać mapy umiał czytać jedynie książeczkę do nabożeństwa, więc powiedzmy, że nie jest kompetencja też bardzo bardzo przydać do Rzymu to przydaje się jak dużo się przydaje to z drugiej strony oczywiście był też oczywiście bardzo pobożną osobą, więc wybrał się w tą podróż do Rzymu, ale może mniej podróży chciałbym powiedzieć więcej fotografiach, kiedy on już do tego, że uda się no to oczywiście zrobił wielkie wrażenie na papieżu no i został wysłany promem, żeby wrócić z powrotem do Krakowa przez Paryż, gdzie spotkał elity polskie na emigracji, które zachwyciły się tym chłopem prawda no bo chłop krakowskiej sukmanie, przemierzając na piechotę taki taki odcinek drogi, więc on był też takim uosobieniem tych wszystkich cnót chłopa, jakie wówczas chciano elity oczywiście odpowiedzią grupy elit chciały widzieć tego Paryża został znowu razem w 1 z hrabią wysłane do Warszawy akurat tak się złożyło, że to był 1800 sześćdziesiąty pierwsze rok, czyli okres manifestacji patriotycznych przed powstaniem styczniowym i wówczas w Warszawie odbywała się taka uroczystość był to pogrzeb, ale po grze nie byle kogo, bo to był to był bardzo znane działacz patriotyczny biskup Antoni Fijałkowski ten pogrzeb przekształcił się właśnie ma w manifestacji patrioty pan manifestacji patriotycznych, w której pani Boroń miał honorowe miejsca no przed lub po tym, pogrzebem trafił do Atelier Karola Beyera, czyli no myślę, że najbardziej znanego Warszawskiego fotografa, który swoją drogą w Warszawie ma też swój skwer swego imienia i on właśnie, ale Karol Geyer zajmował się produkcją fotografii o charakterze patriotycznym mówią tego Bologna prawda ładnie wystylizowane udało mu odpowiednie odpowiednie oznaczenia ani nosi też takie opaski patriotyczne rozetka na tego rodzaju fotografie wykonano potem można się domyślić, że też kolportowano je na cało na całe królestwo polskie, ale prawdopodobnie też też Galicja, więc ten chłop, które po prostu chciał chciał zobaczyć pierwsze trochę świata po drugie, właśnie zobaczyć żem został tutaj jakiś sposób stał się taką figurą propagandową tak no bo taki teraz zależeć od tego to czego tego chłopa potrzebowaliśmy to w takim kontekście osie pojawiał już niejako on, ale rozumiem jako jego obraz czy to na zdjęciu czy to na rycinie, która na zdjęciu bazowała tak dokładnie tak Feliks Boroń przyjmował, jakby różne właśnie takie wyobrażenia społeczne raz był tym pobożnym chłopem raz był tym chłopem patriotą mimo tego, że on tak Zobacz coś nie wypowiadał na ten temat raz to już bardziej w Galicji, kiedy jego opiekun oczywiście Ziemianin z wyższych sfer spisał jego relacji z podróży stał się też taką figurą chłopa chłopa właśnie tego Pobożnego, który też szanuje porządek klasowe, że się nie sprzeciwia oczywiście temu panu mimo tego, że w Galicji oczywiście już chłopi nie nie nie odrabiali pańszczyznę od 40 ósmego roku, ale nadal oczywiście oczywiście te stosunki bywały napięte, więc w zależności od tego gdzie potrzebny tak te fotografie znaczyły to te fotografie znaczyły i rozumiem, że tak to fotografie pojawię się właśnie jako symbol tego chłopa takiego, w którym rozumiem zaklęte są te wszystkie przymioty najcenniejsze narodowo pewna pracowitość szczerość uczciwość odwaga, ale też spryt no bo to dotarł do Rzymu bez pomocy nie znając języka właśnie kasie uczciwość zarówno w wybitnym, bijąc rzekłem z niego, bo tam się w 1 z relacji Boruń opowiadał, że jeżeli czegoś potrzebował to wskazywało na to, po czym otwierał dłoń z drobnymi i osoba, która towar, który zainteresował miała po prostu brała sobie uczciwie tyle ile trzeba i to dawało mu oczywiście podał się okazało, że 1 rzecz, w którym było potrzeba to chleb tylko chleb kupował się w tych relacjach taka pojawia się narracja tak oczywiście oprócz chleba też różnego rodzaju bilety, ale absolutnie, tak więc bo też był bardzo na to się wpisuje oczywiście ten stereotyp chłopa, żeby właśnie bardzo sprytne no on też z czasem nauczył się języka włoskiego tak, bo potem jeszcze drugi raz poszedł na pielgrzymkę tym razem do Palestyny to również mu się udało, ale właśnie pozew te wizerunki Boronia które, które krążyły w Galicji królestwie mogą mieć taki potencjał trochę wywrotowe no bo przecież część z tej literaturę, gdzie opisywano właśnie podróż Boronia czy to w pismach dla ludu czy to książka dla Ludo na ten lud czytający mógł stwierdzić, że no to jest ciekawy przykład do naśladowania, ale nie nie chodzi o do końca te cechy właśnie pobożności jakiś takiej dolegliwości tak dalej tylko właśnie ten spryt i ta ciekawość świata, która też w tak późnym wieku ubrania się się może nie wykształciła, ale na pewno no po prostu kiedy stała się miła dziewczyna, tak więc on też mógł mógł pełnić funkcję taką wzoru twórczą no właśnie dla dla chłopa, ale inny sposób niż myśleli to myślał to elity konserwatywne, czyli nasz pierwszy bohater to taki chłop, który stał się sławny z powodu swojej pielgrzymki do Rzymu, a później do Palestyny i został uwieczniony na fotografii znanym studiu fotograficznym i stał się takim można powiedzieć wzorcem łopaty korzenie takim wzorcem serwer, który w pewnym sensie jest uniwersalny, ale takim bardzo uniwersalnym przez to, że łatwo można było go dostosować do takiej tezy takiej teorii, jaka nam była w danym momencie potrzebna do chłopów i chłopów na zdjęciach powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pani Agata podkreślam Agata Koprowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego wracamy po informacjach od wczoraj wracamy do naszych chłopów państwa i moim gościem jest pani Agata Koprowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego rozmawialiśmy o fotografii chłopa fotografii Feliksa Boronia zwanego też Boru niem, który odbył wycieczkę czy też pielgrzymkę do Rzymu, a później do Palestyny przemierzył całą Europę i stał się taką maskotką można powiedzieć ówczesnych elit, a jego fotografia później ryciny, które na tej fotografii bazowały były wykorzystane w odpowiednim kontekście odpowiednim, czyli takim, który potrzebny był autorowi czy też wydawcy danej publikacji ale, żeby zachować pewną równość no to warto też powiedzieć o wyobrażeniach Chłopek tutaj sprawa jest ciekawa, bo te chłopski były chłopakami tylko z pozoru cóż to za fotografię tak te fotografie są bardzo ciekawe, bo mówimy tutaj fotografiach arystokratę jakiś zachcianek w strojach ludowych i dlaczego mówimy o kobietach Ano, dlatego że głównie te stroje ludowe przebierały się właśnie kobiet panowie za to z wyższych sfer przebierali się raczej prawda w kontusz generalnie stylizacja na ogniem mieczem królowała kobiety raczej stroje ludowe stroje też orientalne i dlaczego się przebiera w stroje jakich okazji no bo pierwsze z okazji różnego rodzaju balów, a przybranych, które były bardzo popularne mówimy głównie Galicji i latach 80708, ale też do samych fotografii i również, że obrazu żywe obrazy z kolei to była taka praktyka parateatralne, gdzie właśnie osoby z wyższych sfer pozowały, układając końce na obraz malarski zastrzegały w tej scenie myślę, że to państwo może być znane, ale właśnie te stroje stroje ludowa arystokratę badałam akurat na przykładzie róży tarnowskiej Branickich, która to była żona Stanisława tarnowskiego, czyli po prostu przy wódce stańczyków krakowski, dlaczego to wydało się interesujące, dlatego że ona w moim rozumieniu jest te dosyć reprezentatywnym przykładem właśnie tego co ta praktyka oznaczała rusza Tarnowska chyba wielką fanką fotografii i ona bardzo często chodziła do fotografa Walerego Rzewuskiego wówczas na najbardziej znanego fotografa krakowskiego, który zresztą fotografii bardzo się dorobił też wybudował ogromny dom miał wielką altanę, w której się fotografowało, a potem przypominam, że wówczas nie fotografowano się przy świetle elektrycznym tylko przy świetle dziennym tylko wyłącznie tam były różne prawda sfinksy amorki generalnie wystrój na taki styl trapiących gusta mieszczańskie też arystokratyczne one tam wykonała kilka fotografii kilkanaście kilkadziesiąt, ale kilkanaście tych stref Love m.in. 1 z fotografii jednak fotografia przedstawia Kulig właśnie Kulig był rozrywką, która swój szczyt osiągną w latach osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku polegał na tym, że skrzykiwali się rodzin arystokratycznych zaprzyjaźnione ze sobą przebierały się w stroje ludowe wówczas jeszcze, jeżeli chodzi o kuli to też się przebrani mężczyźni były rozdawane rolę tak też panom mogą też panem młodym ktoś był drużbą oni na tym kuligu objeżdżali okoliczne bale, a tak bali podróż i potem jechali do fotografa, żeby sfotografować i tych osób było po kilkadziesiąt, ale co co też co nastrój lodu ludowy może może mówić właśnie tamtej kulturze nowo jednak to, że ten strój ludowy głównie przez przy był przypisany do kobiet świadczy też jakimś takim ich no i ich niższej randze zresztą Róża Tarnowska Branickich sama nawet siebie podpisywała listę jako Stanisławowa Tarnowska tak wówczas 19 wieku to było dosyć popularne, że właśnie nazywało od imienia nazwiska męża żony ale, ale ona wręcz siebie tak nazywała, więc było bardzo daleko daleko posunięte wójta stroje ludowe jednak przywodzi namyśl takie no właśnie ze społeczną niższość też jak pamiętamy pewnie literatury dziewiętnastowiecznej te wszystkie pozytywistycznej obrazki czy powieści, gdzie złe ekonom te niewinną 1 łapkę uwodzi tak i to też uwodzi w jaki sposób chłopka jest opisywana np. szkicach węglem Henryka Sienkiewicza takiego, że Donek młoda Brzoza, że jest gibka prawdę Kania czy ma piersi jak głowy kapusty tak to wszystko są też takie metafory odwołującej się do darów natury także ta ich też seksualność jest w jaki sposób taka im wyrządzona naturalna, ale też jakiś sposób Chicka no i ten strój ludowy trochę trochę co może przywodzić namyśl, tym bardziej jak jak sobie właśnie jak mówiłam wcześniej przypomnijmy, że też na tych balach kobiety przebierały się w stroje orientalne, które to mężczyźni raczej nie przebierali, więc one też tych wszystkich szatach, które pokazywał np. tylko od w tych różnych branż zaletach mogły wydawać się właśnie trochę bardziej ponętne, a też na 1 klasa arystokratyczna kobiety żyjące żyły no i ich seksualność była bardzo represjonowany tak one były postrzegane jako tylko anioły właśnie tak Stanisław Tarnowski widział swoją żonę, która notabene też była od niego młodsza 16 lat i zresztą jak pamiętamy też lalki tak Izabella Łęcka w oczach Wokulskiego miał tego, że my jako Czytelnicy wiemy, że zabrałem nie jest aniołem ale o czym Wokulskiego była właśnie tym aniołem unoszącym się ponad ziemią, więc być może też ruch ludowy był właśnie taką furtką bezpieczeństwa tak tak lub celi kobiety, gdyby swoim kobiety z elit swoim naturalnym środowisku były można powiedzieć o seksualne to jest taka taki wentyl dla ich seksualności czy, że jako chłopka na zdjęciu czy jako tajemnicza orientalna istota stawały się seksualnymi przedmiotami być może być może mogło tak być myślę sobie, że np. bale też były taką trochę giełdom matrymonialne, więc jeżeli kawaler pierwszy raz widzi być może one stworzone, bo to jednak były małżeństwa często wybierano po prostu mają żony aranżowane właśnie być może pierwszy raz widziałem właśnie w takim stroju no to mogło robić wrażenie tak oczywiście to są to są domysły, ale też jeszcze co warto powiedzieć przy tym stroju Ludowym no to oczywiście ten strój ludowe arystokratę to niewiele wspólnego z tym stroju Ludowym faktycznym, jaki nosili chłopi, bo też Róża Tarnowska ma takie zdjęcie jedno portretowe w całej tej postaci gdzie właśnie pozuje łapie się pod boki bardzo dobrze widać jak niezwykle ciasny gorset ten gorset jest na teren obwód tali niewiele większy od obwodu szyi no oczywiście no trudno wyobrazić chłopca, która w takim gorsecie miałaby pracować tak już nie mówiąc o bogactwie strojów tryby były albo oddychać oddycha no też oczywiście może się same jak one w ogóle tańczę na tych balach tylko seta, ale to jest inna inny temat dyskusję na taki ten strój, w którym pani mówi jest bogato zdobiony wyszywany pewnie dużo lepszych materiałów niż autentyczny strój byłby zrobiony użyty oczywiście oczywiście tak w ten sposób również pokazywano status majątkowe danej arystokraty takim więcej, ale im więcej korali tym lepiej też oczywiście liczyło się to, że więcej notatce prasowej możemy znać informacje o tym, że jak Róża Tarnowska wydawała bal ona udziałem uwielbiała wydawać bale to 1 z gospodyń wiejskich właśnie z pobliskiej wsi swoje prawda ulubionej pani oddała swoje korale, więc to też mogą mieć taki walor, że to były te oraz prawda prawdziwe też oczywiście wpisuje się to dalej w ten taki Peter realistyczny stosunek do ludu tak jest też takie jest też taka interesująca fotografia, na której stoi wspomniana przez panią Róża Tarnowska Branickich oraz bracia Chelsea, którzy pozują na chłopów taka scena wiejska jest także interesująca dlatego, że to jest taka scena chyba trochę aranżowane na pewnie, na jaką jakoś karczmy albo inną sytuację, w której mamy na stole napoje wyskokowe no, więc tutaj też trochę pojawia nam się stereotypu chłopa jako osoby zaglądający do kieliszka chętnie i jednocześnie pamiętamy że obowiązywały chyba on jeszcze w czasie przepisy, które zmuszały mieszkańców wsi do nabywania alkoholu od szlachty tak tak zdjęcie, które pan dyrektor mówi to jest zdjęcie, gdzie widzimy właśnie stojącą Różą tarnowską, która kroi chleb razem ze swoją koleżanką i 2 siedzących mężczyznę przy stole razem z kieliszkami prawdopodobnie do nalewki no to jest zdjęcie, które miało przywodzić namyśl myślę, że właśnie wesele chłopskie, choć są bardzo bardzo przypatrzeć się, żeby tam zobaczyć no i oczywiście tak wtedy to to były lata 89, choć z lat osiemdziesiątych wtedy jeszcze w Galicji nasza ta dysponowała przywilejem rotacyjne cieni no dla szlachty to był przywilej dla chłopów to był przymus protestacyjne na odpowiednią ilość wódki trzeba było w danej wsi rozlać chłopi musieli to po prostu wypić, bo jak nie to były kary, tak więc to jest fascynujące, że Szlachta, która przecież sama tych chłopów rozpisała na fotografii pozwanej no właśnie to udaje, tak więc mamy tutaj do czynienia z takim też trochę prześle pieniędzy wydaje mi się tego znaczenia, bo też na Róża sama rabacji galicyjskiej też nie pamiętała, bo nasze urodziła kilkanaście lat później no co jest ciekawe kilkanaście tylko kilka ale, ale co jest ciekawe i mąż już rabacji galicyjską pamięta, dlaczego mówię tutaj rabacji, dlatego że przecież istnieją takie wspomnienia, gdzie ten po ci chłopi rabacji uczestniczący w ramach akcji byli pijani tak dlatego oni byli tacy okrutni właśnie byli pijani, więc w dodatku ta fotografia też może przywoływać Echa właśnie tego chłopa mściciela i też patrząc na te fotografie zastanawiałam dlaczego, dlaczego mimo wszystko tego Stanisława tarnowskiego nie ma żadnych zdjęć w tym stroju Ludowym, ale na to pytanie odpowiemy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pani Agata Koprowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracam po które państwa moim gościem jest pani Agata Koprowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego przyglądamy się fotografią chłopów polskich w dziewiętnastym wieku, a także fotografią szlachty elit, które za chłopów się przebierają, próbując rozszyfrować powody, dla których to czynili przed informacjami zadała pani pytanie, dlaczego Stanisław Tarnowski nie pojawia się rozumiem razem ze swoją małżonką na zdjęciach, bo Bona innych codziennych fotografia się pojawia tak oczywiście Stanisław Sadowski na innych tak jak się pojawia, ale właśnie on preferuje kontusz tego rodzaju stylizacje, ale nie pojawia się właśnie w tym stroju chłopskim mimo tego, że razem ze swoją małżonką, ale organizował wydaje się właśnie tutaj chodzi o o rabacji tak o jego wspomnienia, bo to pamiętał i to ita fotografia stroju Ludowym mogłaby być dosyć Jasną deklaracją polityczną, bo też jeszcze, przeskakując do Królestwa polskiego to tam okresie sprzed powstania owe właśnie okresie, o którym mówiłam wcześniej, a propos Boronia członkowie Stronnictwa czerwonych, czyli właśnie tych demokratycznego demokratycznego Stronnictwa, które było za uwłaszczeniem chłopów i zwalczaniem zaborcą oni się przebierali w stroje ludowe chodzi tak po po Warszawie oraz fotografowali się w nich i 1 z takich jest taką sławnych osób, która robiłaby Apollo Korzeniowski, czyli ojciec Josepha Conrada i to była w jaki sposób też no właśnie deklaracja polityczna wykonanie takiej fotografii było deklaracją polityczną myślę, że to z tego wynikało, ale jak już byliśmy, a propos właśnie tych wesel ludowych to też chciałbym wspomnieć o innej fotografii dotyczących już samych chłopów chanie ani arystokratę uda udających chłopki no bo w tym podgrupa weselna tak grupa Selena w tym samym Atelier obywatele Walerego Rzewuskiego 10 lat wcześniej z foto sfotografował on właśnie grupę weselną m.in. po tych fotografii było kilkadziesiąt no jak to się stało Ano tak, że Oskar Kolberg znane prawdę lub znawca zamówił u Rzewuskiego po prostu do swojego kolejnego tomu ludu fotografie, bo Oskar Kolberg był bardzo otwarty na tego rodzaju źródła Etnograficzne co się robi w takiej sytuacji mimo tego, że była zima to oni pojechali do wioski pobliskiej no i chłopów przekonali lub opłacili następnie przetransportowano ich nawozy tak to całe wesele razem z różnymi instrumentami się na nawozy nawozy tak nawozy, żeby pojechać do Krakowa do Atelier wykopano Roux również np. Wierzba, żeby było autentycznie różnego rodzaju przedmioty których, których chłopi wówczas używali używali harpia na stałym tym dobytkiem zostali oni przetransportowani do Atelier no i w tym Atelier zostały wykonane fotografie po pierwsze, pozowane właśnie chłopów bawiących się na weselu i też cała historia takie mogłabym powiedzieć taki trochę foto Story tak, bo lepiej mieliśmy właśnie tam umizgi oświadczyny itd. jak każda fotografia dotyczyła, czego innego też o układało taką narrację, ale z drugiej strony też zostało wykonane w wiele fotografii pokazujących po prostu życie ludu, ale życie prostego ludu taki sposób no właśnie sielankowe także oni karmią kury są, bo grają na Jarka modlą się do kapliczki tak jestem, więc wieczna wiosna właściwym do tego, że była zima wówczas co też ciekawe w tym kontekście to, że te fotografie zostały wykonane w technice stereoskopowej ta technika teraz topowa to jest technika wykonywania zdjęć w 25 tego samego obiektu z różnych perspektyw i to zdjęcie sadzi się do właśnie Starostka połączeń do pani maszynę, ale gotowi się znajdzie w trójwymiarze po prostu więcej też było pierwsze zdjęcie myślę, że w dziewiętnastym wieku były to jedyne cykl przedstawień chłopów trójwymiarowych i to było o tyle też interesujące, że właśnie oglądanie stereoskopowych zdjęć, które w wymiarze było też rozrywką salonową, bo też w tej technice wykonywano zazwyczaj zdjęcia krajobrazów, ale też właśnie różnych takich dzikich ludów typów japońskich jakiś orientalnych no, więc można wyobrazić, że być może Róża Tarnowska, która prawdopodobnie dlatego tego rodzaju fotografia mogła sobie w salonie prawda przez ten staro stereo Skop oglądać tych chłopów, czując się trochę tak jak razem z Kol Berga była takiej wyprawie i podglądała ich jak oni żyją naprawdę i się tym jakoś fascynowała, kto wie tak no no to jest zdjęciach chłopi i chłopki nie wyglądają zbyt zadowolonych zadowolone to jest proszę pani ciekawy wątek bo o ile mężczyzna w stroju Ludowym mężczyzna z elit stroju Ludowym takie zdjęcia mogą być odczytane jako pewna deklaracja polityczna czy też przez przebieranie się mogą być odczytane jako deklaracja polityczna o tyle wydaje się, że kobiety, które przebierały się, a to stroje orientalne, a to stroje ludowe raczej trochę chciały uczestniczyć świecie tajemniczym świecie który, którego nie znały świecie, do którego nie miały dostępu świecie, który wysokim światem trochę wyobrażony taki oczywiście pewnie on był równie egzotyczny jak ten świat orientalne on pewnie bliższy no ale też nie na tyle bliski, żeby do niego wejść jak gdyby zakosztować tylko raczej świat, który był pod kontrolą tak świat, który pod kontrolą jednocześnie całkowicie nieznany tak absolutnie tak też tak uważam zresztą no to jest dosyć istotne, że nikt tych tych sukien ludowych nie potraktował jako właśnie jakichkolwiek deklaracji politycznej ze strony kobiet, a przecież pamiętamy, że w okresie przed powstaniem owym czarne suknie w okresie żałoby narodowej były deklaracją tak kobiety, jakby w ten sposób opowiadały jak politycznie tutaj wokół tego wątku tego wątku niema myślę, że tak to jest fascynacja właśnie też na tę tym nieznanym tym nieznanym światem antycznym światem, które no no właśnie jest tak jak jak Kolberga jestem roztańczony światem kolorowym tym, gdzie się żyje beztrosko blisko natury, więc trudno wyobrazić, żeby Róża Tarnowska Branicki, które też całe swoje życie spędziła w Paryżu, bo dopiero po po tym, jak wyszła za mąż przeniosła się do Krakowa wiedziała zna realia życia po prostu chłopów szczególnie tych państw uznanych tak deszczu pod rynnę nie mamy relacji rozumiem uczestników tej fotografii, które pani mówi, czyli grupa weselna natomiast wracając do Boronia lub Boronia jak wcześniej czy współcześni mu zwali go możemy też, gdyby zobaczyć w jaki sposób on odbierał to bycie odbieranym przez elity tak w przypadku oczywiście broni jest o tyle problem, że jego sumienia nie zostały spisane przez niego samego, ale oczywiście możemy między wierszami wyczytać jak jak on to traktowano tam jest ciekawe ciekawe fragment dotyczący tego, że 1 właśnie hrabia ofiarował mu ofiarował mu dobra ziemskie, a on odmówił co jednak było no takie dosyć odważne potem oferował mu zamiast tych dóbr po prostu pieniądze i to już badań przejął właśnie, szykując się na kolejną wyprawę do Palestyny, ale też wydaje się, że interesujące są fotografie jeszcze innej grupy czyni tutaj zahaczyła pokrótce o właśnie Elite League wiejskiej czyni sołtysów czy wójtów, którzy najchętniej się fotografowali pod koniec wieku lata już dziewięćdziesiąte to są lata gdzie, gdzie właśnie, skąd mamy już też takie pierwsze osobowe źródła zarówno fotografie robione z własnej woli przez przez chłopów no bo do tej pory mówiliśmy o takich no raczej nie z własnej woli wyrabianych, ale też właśnie racje dotyczące dotyczące ich życia to jest bardzo interesująca jest taka 1 jest ta tak 1 osoba właśnie czytelnik gazety Świątecznej czy czasopisma walutą oszacował na Kobus który, zanim potem w listach do właśnie redaktora gazety Świątecznej pisał że, zanim zaczął czytać gazetę to to był ciemny prawda nie wiedział nic o świecie, a także tam go świeciła, ale też zaczął wyrabiać zaczął sam chodzi do fotografa, fotografując się też właśnie z oznaczeniem sołtysa oraz wybudował własny aparat fotograficzny właśnie za pomocą wskazówek zawartych w innym piśmie dla ludu, czyli wzorze czy mamy też w tych fotografiach tańca przygotował wspominała pierwsza część naszej rozmowy z taką próbę no właśnie oswojenia różnych zmian społeczną polityczną tych czasami bardzo tragicznych i krwawych jak gradacja galicyjska rozumiem taki, używając dzisiejszych terminów nazwałbym to trochę aktywizmu tak czyni, czyli działanie raczej pozorowane, czyli tak jak nie wiem lajków jemy różnego rodzaju inicjatywy myśląc, że no właściwie prawie w nich uczestniczymy, więc zmieniamy świat na lepszy czy świat na lepsze po prostu, klikając lubię to tak rozumiem niektóre niektórzy członkowie elit postrzegali to takie bratanie wyrównanie szans, że oto pokażemy się w stroju Ludowym oto jakoś tak bardzo nas kurkowi i powierzchownie brata my się połączymy się, bo przecież łączą nas wspólne idee idei wspólna troska tak absolutnie tak myślę, że oczywiście to były działania pozorowane jakkolwiek, jakkolwiek czasem mocnych fotografii mogła myślę okazać się zaskakująca, ale też zależy zależy właśnie taki grunt trafiły, ale jeżeli chodzi elity wówczas właśnie te lata, o których mówimy no to no to tak jak wiemy też na niewiele niewiele się przez ten czas zmieniło i to raczej nie właśnie arystokracja głównie tutaj nie mówiliśmy dokonała zmian społecznych prawda tylko tylko no chociażby mówiąc o inteligencji i właśnie działalności pozytywistów, iż praca u podstaw na arystokrację bardziej dbała o status quo, więc im bardziej ona też temat wypracowała jakąś taką zmianą twórczą tym dla nich było po prostu lepiej, a dla wszystkich słuchaczy, którzy byliby zainteresowani rzuceniem z Olczy też umieć obliczeniem wzrokiem tych fotografii, gdzie można je odnaleźć zobaczyć obejrzeć noty fotografie i właśnie takie sprawy potępień fotografia 19 w tym, że są bardzo rozpoczął rozproszone w różnych muzeach, ale ja zaczęłabym po prostu od polo one, czyli zbiorów wirtualnych biblioteki narodowej narodowej oczywiście oczywiście muzeum cyfrowe w zbiorach muzeum Narodowego cóż jeszcze oczywiście muzea muzeum historyczne Krakowa ma zbiory swoje cyfrowe i jest ich tam naprawdę sporo myślę, że też warto wpisać w zupełnie zupełnie zwyczajnie do Googlea konkretne nazwiska fotografów przez lud i na pewno na pewno wiele wiele wyników się po Kazia tak lub innej wyszukiwarki zdjęcia, których rozmawialiśmy dzisiaj ich autorem jest Walery Rzewuski także nie to będzie dla państwa może jakimś kluczem w poszukiwaniach i też warto przypomnieć sobie albo poznać tych państw, którzy nie znają historię Feliksa Boronia albo Boronia tak jak nazywano go w onym czasie bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani Agata Koprowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego była państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA