REKLAMA

Rozmowa z dyrektorem PISF Radosławem Śmigulskim

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-07-27 19:00
Audycja:
Czas trwania:
28:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Radosław Śmigulski dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej jest gościem kultury osobistej witam serdecznie im dzień dobry panie redaktorze dobre państwo panie dyrektorze często pan koresponduje z ministrem kultury myślę, że dużo rzadziej niż można sobie wyobrazić natomiast oczywiście są takie okresy szczególne np. koniec roku obrotowego albo, chociaż dzień dzisiejszy, kiedy należało zatwierdzić komisja, która Rozwiń » prowadzi lekcje polskiego do Oscara są takie taki okres aktywności natomiast w takiej codziennej pracy znaczeń jest sporadyczne pytam, bo przez media przetoczyła się ostatnio burza wokół niepowołania przez ministra kultury wybranego przez komisję konkursową na dyrektora artystycznego festiwalu w Gdyni Tomasza kolanka wicie napisaliśmy w tej sprawie do ministerstwa kultury i podobno minister czeka czeka na wniosek, którego do tej pory nie wysłał do niego w tej sprawie komitet organizacyjny pan jest szefem tego komitetu, więc z pewnością pan wie, dlaczego tak się stało także byśmy nie zastępować pełna stało się tak, dlatego że wybór pana Tomasza Kozakiewicza jest czy przesłanie jego kandydatury do pana ministra premiera Glińskiego jest rzeczą wtórną w stosunku do tak czy będzie się czy nie odbędzie się festiwal zatem przypominam, że jeszcze parę dni temu oficjalnie festiwal miał się w tym roku nie odbyć zmieniliśmy zdanie zmieniłem piętnujące w komitecie organizacyjnym, bo tak jak podczas pierwszego głosowania o tym, żeby festiwal jednak się co powinien był wszyscy byli w zasadzie jednomyślnie chyba jednak się Smoła tak w tej chwili wszyscy z kolei byli jednomyślni, żeby nie festiwal woli w formie winnych hybrydowej tak to nazwano się jednak odbył dlatego poczekajmy na na przygotowaną przez dyrektora Leszka Kopcia dyrektora festiwalu nowy regulamin nowe zasady będziemy nie mieli odpowiedź co dyrektor artystyczny nad uważa pan dyrektor artystyczny nie jest w tym roku potrzebne moje osobiste mają osobiste zdanie jest taki, że takie urządzenia osobiste, że w ogóle mam duże wątpliwości co do sensu w ogóle festiwalu, dlatego że po pierwsze nie jest znana prawdziwa liczba filmów, która potencjalnie może brać udział w tym konkursie są to bardzo duże rozbieżności nie będzie nie będzie tego wszystkiego całej może często wyśmiewane, ale jednak otoczki, która nie bardzo dużą mocą tego festiwalu jest mocą, która nie uzasadnia, dlaczego ten festiwal się powinien odbywać Antoni odbywać dlatego, żeby tworzyć siłę promocyjną polskich filmów w dużej mierze na polskim rynku, bo wszelkie pomysły wszelkie marzenia, żeby ten festiwal był festiwalem kreującym na Europę polskim demograficzna świata są po prostu absurdalne niemające żadnego znaczenia niemająca żadnego uzasadnienia w rzeczywistości, więc my stosunek do tego jest na ziemi to przychylić do głosu środowiska natomiast osobiście uważam, że nie jest dobry pan, żeby się festiwal w tym roku, bo co myśli o kandydaturze Tomasza Lenkiewicza ta myśl jego kandydaturze osobiście pozostawi sobie do do dla siebie nie służy jako jako dyrektor polskiego Instytutu sztuki, ale ma rozdwojenie jaźni jednak mają osobisty stosunek do kandydata jest tożsamy z tym co myśli dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej dlatego, szanując wybór komitetu, który decydował o w tej selekcji przyjmuje ją do wiadomości, czyli jak to będzie termin listopadowy zostaje pana zdaniem, bo festiwal, ale może orzec o dziewiątej do 14listopada ono właśnie stosunek do myślenia zwrócili uwagę że, że w tym samym momencie było się festiwal era nowe Horyzonty przepraszam jednak nowe Horyzonty, który ma bardzo dużo wartości bardzo dużą tradycję na polskim rynku jest festiwal o charakterze międzynarodowym ni tutaj Roman Gutek na pewno wykonał bardzo dużą ciężką pracę, żeby ściągnąć wielu osób z zagranicy i kolędowanie w tym samym terminie nie jest najlepszym rozwiązaniem uzasadnieniem dla tego terminu było to, że jest jedyny termin, w którym teatr muzyczny w Gdyni jest ewentualnie jeszcze wolne na filmowców, ale ja zaproponowałem proszę tego też nie traktować jako jakichkolwiek decyzji, żeby rozważyć zniesienie tego terminu i przeniesienie miejsca, dlatego że tej koncepcji myśmy rozmawiali poproszę też, że to jest na razie tylko rozmowa chcieliśmy żeby, żebyśmy oglądali tylko wyłącznie dziennikarzy, żeby oni de facto Stali się takim taką przestrzeń transmisji między tym co nie widzieli i żeby to wszystko przekazali publiczności więcej wydaje mi się, że miejsce, w którym taki symbol miał się odbyć w tym roku jest również niekoniecznie musi to lista muzycznych, gdzie może się odbyć festiwal, gdzie wszędzie dlatego, że jeżeli bazujemy na technologii nie to to tak naprawdę te z kolei w innych konferencje, które są organizować miałby się odbywać w wersji online zatem tak jak w tej chwili rozmawiamy z miejsca nie ma pani, gdzie jest ten możemy rozmawiać nie, jeżeli chodzi o twórców i fanów podczas festiwalu gdyńskiego a kiedy możemy się spodziewać w takim razie ostatecznej decyzji zdaniem ta decyzja zapadnie 5sierpnia będziemy mieli spotkanie komitetu organizacyjnego roku do tego czasu inne tylko, choć przedstawicielskie dokumenty krążą między członkami komisji różne pomysły różne inicjatywy pytania jak dzisiaj dostałem pierwszy draft nowego regulaminu pana dyrektora Kopcia myślę, że również inni członkowie komitetu organizacyjnego zatem do 5sierpnia księża, jakie stanowisko wspólną uda się ustalić 5sierpnia będziemy mogli ogłosić wszelkie zasady dotyczące konkursu jest pan myśli środowiska w sprawie festiwalu wciąż jest podzielone oczywiście zmieniła się trochę sytuację, bo mamy pandemia jest pan ocenia po tych ubiegłorocznych nieporozumieniach związanych przede wszystkim selekcję filmów konkursowych festiwal miał zostać zreformowane co z tych planów został bytowania 3 rzeczy po pierwsze, kto pamięta czy środowiska jest podzielona w sprawie festiwalu środowiska jest podzielone zawsze swoje festiwalu są różne wizje tego siła tak jak pani słusznie powiedziała w zeszłym roku stało się wydarzyły się różne niepotrzebne emocje i konflikt, który przez te różne strony nowo przedstawiane absolutnie zróżnicowanym kontekście, niemniej mojej ocenie cały projekt festiwalu wymaga 1 bardzo gruntownej dyskusji, która kraj w dalszym ciągu są też ogłoszenie było łączyć czym ma być festiwal w Gdyni jak znaczenie polskiej kinematografii zmieniło się chociażby w ostatnich 5 latach mówi o znaczeniu międzynarodowym jak w ogóle kinematografia festiwale krajowe powinny się odnaleźć we współczesnym świecie czy takie festiwale gdziekolwiek istnieją i czy rzeczywiście jest to najważniejsze co może przytrafić polskiemu filmowcami polskiemu twórcy, jeżeli chodzi o obecność publiczności festiwalowej dystrybucję filmu jeszcze wrócić do tej selekcji, bo tak naprawdę, gdyby nie Wojciech Marczewski to opinia publiczna nie wiedziała, że firmy są pomijane w selekcji to bardzo śmiała teza, że jakiś film zostały pominięte w selekcji to byłoby co najmniej do niezgodne z prawem ostatecznie w wszystkie filmy poddane selekcji mówi pani, że któryś mój występ przez likwidowaną 8 Marczewski, jakby nie chciałby już wchodzić takie absolutnie personalne dyskusje, bo nie ma z nami być chamem czeskiego, który mógłby się ustosunkować do wypowiedzi natomiast myślę, że Wojciech Marczewski też w dużej mierze przyczynił się do tego kryzysu naszego rocznego, bo wprowadził błąd w sposób oczywisty członków komitetu sankcyjnego co ich kompetencji, które były zupełnie odmienne w tym przedstawieniu przez Jacka Malczewskiego mniejszym wynikały z regulaminu, które są przyjęte przez komitet organizacyjny zatem, jeżeli ktoś obraduje w przekonaniu, że ma inne kompetencje niż rzeczywistość ma to rzecz to trudno się dziwić, że poczuł się oszukany, ale proszę wierzyć, że nie była to wina komitetu organizacyjnego tylko regulamin był znany jasny publiczne trudno mi się w tej chwili tak jednoznacznie ustosunkować do bohaterskich zasług, bo chyba wszystkim no to w takim razie po co wybierać firmy przez selekcjonerów skoro ich zdaniem de facto nie licz proszę panie to nie jest tak pani wraca do programu zeszłoroczne koniec także to stanie się nieliczny tylko tak jak ustalone, bo w zeszłorocznym regulaminie ta selekcja miała miała dwuetapowy charakter 3 etapowy charakter, czyli najpierw były filmy zgłoszone także filmy wyselekcjonowane przez komitet organizacyjny, który miał prawo do selekcji co najmniej połowy firm, które znalazły się na festiwalu i stąd ta forma niezwykle demokratyczna forma, która zakładała kilka stopni reakcji utrudniała i trudno było zarzucić jakąkolwiek stronniczość, dlatego że żaden pojedynczy organ nie dostawał de facto kolekcji ma swoje wady ma swoje zalety, ale raz jeszcze Polska nie produkuje 3100 filmów Polska produkuje kilkadziesiąt filmów rocznie i myślę, że w Rosji raz jeszcze selekcja i obecność na festiwalu w Gdyni jako wzbudza emocje to sytuacji, kiedy na 4550 produkcyjnym produkowanych filmów powody znajduje się na tym festiwalu wydaje się, że te emocje są zbyt duża jak na na siłę tej selekcji dobrze w takim razie czekamy w tej chwili jeśli chodzi o festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni i decyzje w tej sprawie na 5sierpnia teraz na chwilę przerwiemy naszą rozmowę, bo w radiu TOK FM czas na informacje gościem kultury osobistej jest Radosław Śmigulski dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofon Marta Perchuć-Burzyńska Radosław Śmigulski dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej jest gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze dobry oraz panie dyrektorze lubi pan Toma Cruza, jaką natomiast, jeżeli pytanie pani czy cenię jego koszt aktorskiej takim czy ceni pan jego kunszt aktorski aż tak bardzo, że dołoży pan rękę do wysadzenia przez niego powietrze zabytkowego mostu w Piechowicach pod Jelenią górą z tego co wiadomo to król osobiście nie będzie wysadzą Mostową natomiast polskiej sztuki filmowej ja się pewnie sam Zachodu, którym pani mówi, czyli wsparcie produkcji musimy mu, która ma wykonać Alex termin 2 serwis dla producentów jest automatycznym i nie patrzymy na to czy most można wysadzić most można mnie wysadzić mamy tylko świadomość tego, że określona ilość pieniędzy będzie wydana w Polsce i naszym obowiązkiem jest sprawdzenie realności kosztów, które mają być poniesione na terenie naszego kraju oraz wypłaty 30% środku system ten nie zakłada, że będziemy weryfikowali wszystkie zgody zezwolenia oraz wynik, a i sposób realizacji dom nie mamy szewska zgodnie z prawem, jeżeli tak nie jest to projekt się nie wydarzy, a PiS nie wypłaci pieniędzy to jest na pewno dobra inwestycja to zaproszenie Amerykanów do Polski załóżmy, że jest to siódma część myśl pasy, bo to jest chyba jest nadal tajemnica, kto będzie pracował przy tym projekcie jest też, żeby zawsze myśli, bo tak, jakby nie są oczywiście troszkę interesują się, że tego mostu mogę wiedzieć niedobrze, że z moich informacji wynika, że umownego ponosi oczywiście minister jest przedstawiony przez osoby, które są zainteresowane zatem może to być jednostronnie nie do końca zgodne z prawdą mam mówimy o Mości, który jest mostem też się stary mieniem, czyli zabytkiem nie jest zabytkiem, ale my mówimy o moście, który wymaga zniszczenia zbudowania nowo także można było uruchomić ciekawą z punktu widzenia potencjału turystycznego linię kolejową na Dolnym Śląsku i każdą aktywność można przedstawić jako zagrażającą porządkowi publicznemu innym ważnym architektonicznie czy logistycznie budowli tylko prosił o jak głębsze zbadanie i tutaj niczego się żadnej stronie, bo pozycja Nowaczyk nie znam tematu może za egzamin, żeby w tej chwili zaprezentować się do ważnych stanowisk jest obecnie most chronione to wiemy, a odbudowa zdaniem ekspertów to koszt około 3040 000 000zł nierealne podobna jest no to jest pytanie czy można się demonstruje pan redaktor uciął dyskusję, na który się nie staną nie znam się na architekturze mostów nie znam się na kosztach nie zna się nie znam biznesplanu, który miałby uzasadnienie dla regionu zyski głównie z przebudowy wysadzenia się od budowy mostu pytanie proszę kierować oto podmiotów, które do urny będą uczestniczyły w całym procederze z pewnością, jakim jest 1 rzecz fundamentalna nikt na ile to jest nieprawda ten został wysadzony może ona być wysadzone tylko wyłącznie efektach sens większym co będzie pewnie żartem na końcu ze wszystkich tych, którzy dziś tak, choć walczą o jego sadzenie da uczucia dyrektor polskiej statystyki mówią nie zajmuje się Nikolę nic twa i domów WD Obrze ma pan rację w takim razie porozmawiajmy o tym, czym dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej się zajmuje proszę powiedzieć, jakie ma pan obecnie relacje z radą polskiego Instytutu sztuki filmowej relacji takie jak relacje po 3 latach współpracy są rzeczy, których relacje, z których jestem zadowolony są rzeczy, które nie są dla mnie jako dyrektor lotnictwo przykre natomiast w każdej relacji międzyludzkiej mamy do czynienia z różnymi emocjami różnymi interesami dlatego to jest 3 lata współpracy to nie da się tego opowiedzieć w ciągu pewnie opiekunki do pobicia, ale nadal pan w konflikcie z przewodniczącym rady Rafałem leszczyńskim do różniły się wielu rzeczach nie w ocenie tego co się dzieje w rzeczywistości jest częste konflikty natury personalnej natomiast czy różnimy się w poglądach na wiele spraw dotyczących rynku pewnie tak proszę powiedzieć, dlaczego uchwały podejmowane przez radę PiS-u nie pojawiają się na stronie Instytutu z 2 powodów po pierwsze jest to też do świata w sobotę uchwały się pojawiają tylko muszą zostać po pierwsze, zaakceptowane czy być zgodne z prawem ostatnia uchwała została opublikowana w styczniu 2019 roku proszę też dokończyć, a po drugie, 1 z elementów unijnych, które są konieczne do publikowania uchwał rady jest przekazanie przez przewodniczącego protokołów nie posiedzenie co przewodniczącą się zdarza w sposób niezbyt systematyczne te uchwały pojawiają się na prywatnym koncie Rafała Wieczyńskiego na Facebooku na stronie PiS niestety trudno je zauważyć to są często uchwały dotyczące spraw najważniejszych, czyli m.in. pieniędzy czy to nie jest i nie powinna być informacja jawna np. o tym, jakim budżetem PiS dysponuje w tym roku myślę, że to jest informacja najbardziej jawnej jest informacja, którą bardzo łatwo wyczytać z jawnych i bez żadnych dokumentów, które są publikowane na stronie w sprawozdaniach i mówię również o planach dlatego jak mam świadomość tego, że pan będą przewodniczący czeczeńskiej prowadzi swoją małą wojnę natomiast moim celem moim moją osobą rolą jest dbanie o polską kinematografię nie zajmowanie się Rafał Wieczyński my na szczęście żadnej wojny nie prowadzimy tylko pytam, jakim budżetem dysponuje PiS w tym roku, jakim budżetem dysponujemy tym roku to znaczy proszę pan takich bazowych 140 około 40 000 000 w tym roku musimy się zmierzyć się z 2 wyzwaniami po pierwsze z wyzwaniem, które wynika sprawy sądowej pomiędzy PiS-em, a stacją TVN nadawcą jest, które w, który pół, który prowadzi ten obraz, który rozpoczął się tylko 2000, jeżeli się pomylił dziewiątym roku, czyli jeszcze za czasów Agnieszki Odorowicz był kontynuowany za czasów Magdaleny sroki jak tego jest w dniu dzisiejszym krzyżem pierwszy podczas mojej kandydat, jakie w mojej kadencji to jest pierwsza rzecz która, która wymagała spłaty natomiast druga rzecz, która komplikuje sytuację przepraszam zostańmy przy tym TV nie 30 000 000 trzeba oddać ile się udało już płacić 38 000 000 od pani redaktor już, czego została spłacona od razu 20 000 000 z rezerw, które się do polskiej sztuki filmowej i 20 000 000 będzie pomniejszony budżet w stosunku do do takiego klasycznego budżetu na zmiany do ryzyka, które nie wymagał dania tego typu należności poprzez brak wpłat ze strony TVN-u dlatego też pierwsze wyzwanie drugie wyzwanie, które jest przed nami to jest kwestia związana z pandemią tutaj liczymy China na chwilę obecną spadek, który to około 12 000 000zł natomiast takie prawdziwe szacunki jesteśmy w przededniu prosił szacunku, dlatego że przypomnę, że zgodnie z ustawą rozliczenie za poszczególne kwartały wynikające z art. 12 ustawy o kinematografii dokonuje się do 30 dni po zakończeniu kwartału zatem 30 dni mija dokładnie z końcem lipca i takie realne już wpływu czy realne straty związane z widzem nie będziemy nie będziemy znali zawarł ma ten pomysł jak pomóc branży, żeby przetrwała ten kryzys, który jeszcze przed nami, że cena jak najlepszej kondycji od życia tak, że to jest bardzo długa dyskusja tutaj też chciałbym odesłać do ewentualnie, jeżeli chodzi o szczegóły do strony internetowej Polski Instytut sztuki filmowej, dlatego że może się z państwa nie wie myśmy powołali w zasadzie warstwa początku pandemii zespół kryzysowy, który składało się składał się bardzo wielu przedstawicieli branży mówi o już od właścicieli kin przez dystrybutorów producentów również twórcami twórcy i w ramach tego w ramach tego komitetu wypracowaliśmy 2 rodzaje pomocy dla rynku po pierwsze, pomoc socjalną pomoc socjalną taką od razu, że taką żeby, żeby wspomóc budżet najbardziej przejmujących i działania związane z sytuacją KOV ideową, czyli tym okresem, kiedy był wyłączony cały przemysł oraz przygotowaliśmy również rozwiązania na okres po restarcie, czyli te które, jakby następują w chwili obecnej no i pewne rzeczy się udało przeprowadzić pewne rzeczy się nie udało przeprowadzić jestem częścią zadowolony z tego coś się udało zrobić natomiast będziemy kontynuowali tam pracy będziemy kontynuowali wsparcie na i Czesi na rzecz Polski od sztuki filmowej niedawno skierował do ministra kultury 2, a prośby z wami 22 listy, w których z 1 strony prosimy o wsparcie dotacją podmiotową właśnie tych powodów, o których przyjeździe jeśli chodzi o uszczerbek polskiego na budżecie postój Instytutu sztuki filmowej natomiast druga rzecz to są programy takie całościowe przekrojowe dla polskiej animacji polskiego dokumentu, która też będą odpowiedzią na kobiety mówiąc wprost wystąpiliśmy do ministerstwa, ale również pośrednio to naszego takiego partnera wdał się naturalnego z uwagi na to, że to podmiot publiczny ma wpisaną emisyjności swoje cele, czyli telewizję publiczną o aktywny przekrojowych udział w przewożeniu misji również telewizji publicznej, czyli wsparcie dokumentu polskiej niemocy na jak pan przewiduje będzie budżet PiS-u w przyszłym roku, bo przez pandemię jak wiadomo będą mniejsze wpływy kin czy wpływy z platform streamingowych ratują sytuację filmowcy twierdzą, że nie, a na pewno nie w tym roku no to pan pyta przyszły rok czy pan pyta określą tak jest dobrze to przyszły rok myślę, że jednak uratują i nawiąże do tego, by się przed chwilą bliższe dane będziemy znali pewnie za parę dni na tym oczywiście w momencie, kiedy nie ma kim w momencie, kiedy nie ma dystrybucji i też w chwili, gdy wpływy reklamowe reklamowe sam nadawców telewizyjnych również spadają, bo przewidują, że to też miało miejsce na rynku no to trudno spodziewać, że tych pieniędzy PiS będzie więcej natomiast głęboko przekonany, że przyszły rok będzie rokiem, w którym wiele rzeczy wrócił do normy ponadto przyszły rok będzie rokiem, w którym nadawcy i OBI będą będą również dzieli się swoimi zyskami z polskiej kinematografii z polskim filmowcom przy okazji rozmowy o pieniądzach oszczędnościach, kiedy obejmował pan kierownictwo PiS Voo deklarował pan zmniejszenie biurokracji w Instytucie było 60 etatów ile dziś osób pracuje na etatach wpisuje to mówi pani redaktor rzecznik praw Grzegorz Politowski Instytut sztuki filmowej postu 5 to od 2 były etaty takie Antoniemu etat przez rządowe zlecenia jak za narody wizytówek designer pieczątek w chwili obecnej z, mimo że zwiększono zadania dla Instytutu to znaczy mówię o tym, Box Office, który mamy w tej chwili robić mówię o badania, które nie były robione w tej chwili komórkę specjalne do badań rynku mówi przede wszystkim o zachętach, czyli tak naprawdę podwojeniu budżetu PiS swój podwojenie tych zadań natomiast zatrudnienie obecnie bodajże na poziomie 55 osób również przypomnieć, że za czasów moich poprzedniczek, bo zarobi za winnych szereg ludzi na umowach zlecenie może powinny być zatrudnione na etatach co wytknęła kontrola Najwyższej Izby Kontroli, gdyż ministerstwo kultury w tej chwili oprócz zupełnie jednostkowych przykładów zatrudnienia umowy cywilnoprawne, które są wprost do wynikają z woli osoby zatrudnionej nie ma pracowników, którzy są zatrudnione w sposób niezgodny z kodeksem pracy dobrze, czyli moja liczba, którą wymieniłem 60 to była liczba nieprawdziwa pan tak cały czas twierdzi to zdecydowanie do boju pytałem osoby, które są zatrudnione na etacie musimy powoli kończyć naszą rozmowę, ale muszę spytać jeszcze 1 rzecz, bo panowie z pewnością najlepiej, dlaczego Wojciech Smarzowski nadal nie otrzymał dotacji na swój film wesele 2 projekt został rok temu ponownie przesunięty do następnej komisji tak sobie myślę, że po sukcesie kleru to chyba artysta, którego dofinansowanie dla PiS-u nie jest żadnym ryzykiem ani finansowym ani Piero pani rektor zasugeruje wymienianie dokładnie się na końcu jeśli chodzi o PiS nie to się pani meliny, lecz z orzecznictwa przesunięty do kolejnej sesji tylko nie zgodnie z decyzją komisji, która komisja ekspertów nie com polskiej sztuki filmowej nie przyznał dofinansowania Wojciechowi Janowskiemu na film Nanniego najnowsze dzieło nie mniej PISF wsparł film zachęta wzorem dla mnie tak, ale to celnego oczywiście do innego natomiast zachęty są agentami obejmie 6 000 000zł przypomnę, dlaczego komisja, dlaczego komisja nie zdecydowało się rekomendować tego im dotacji do dofinansowania myślę, że w sposób naprawdę wyczerpujący możemy odnaleźć to w opinii, którą komisja wydała, którą przekazała niejako dyrektorowi, uzasadniając decyzję, którą jak najbardziej zgadzam, ale pan może przecież sam podejmować decyzje jeśli chodzi o dofinansowanie ma plany trzeba dziś pobieżnie słuchała w tym co powiedziałem zgadzam się absolutnie z decyzją komisji bardzo bardzo dziękuję dzień z uzasadnieniem tej decyzji co jest fundamentem bardzo dziękuję i bardzo dziękuję również uwagę logopedyczne decyzyjną, żebym dobrze wypowiadała na końcu słowa PiS dyrektor PISF polskiego Instytutu sztuki filmowej był gościem kultury osobistej Radosław Śmigulski bardzo panu dziękuję za spotkanie dziękuję państwu do usłyszenia teraz w radiu TOK FM czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA