REKLAMA

Czy korporacyjny bojkot osłabi Facebooka i poprawi walkę z mową nienawiści w sieci?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-07-28 18:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:28 min.
Udostępnij:

W lipcu zapoczątkowana została miesięczna akcja bojkotu Facebooka przez reklamodawców. Powodem tego bojkotu jest według organizatorów zbyt małe zaangażowanie Facebooka w walkę z mową nienawiści, rasizmem i treściami naruszającymi zasad wolności słowa. Rozwiń »
O "korpobojkocie" rozmawiamy z Filipem Konopczyńskim z Fundacji Kalickiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem popołudnia Radia TOK FM jest Lipko Konopczyński z fundacji Kaleckiego halo halo dzień dobry projekt panie redaktorze dobry wieczór państwu korpo bojkot Facebooka czy reklamodawcy rzucą giganta na kolana to jest tekst pana autorstwa, który ukazał się w portalu ekonomia społeczna PL stop hejt for profit tak się nazywa na kampania wymierzona w Facebooka właśnie, w której uczestniczą no bardzo poważne podmioty gospodarcze nie tylko gospodarcze, o co chodzi w tej Rozwiń » kampanii no, więc faktycznie lista lista sygnatariuszy aktu jest imponująca tam są największe dzisiejsze korporacje co ciekawe nie są to najwięksi udział najwięksi sponsorzy reklam mówi Facebooka, ale może do tego zaraz teraz przejdę do winy, tak więc pod koniec czerwca Rasia Robinson to jest to jest szef takiej organizacji pozarządowych, które się w kolejce cięć zorganizował akcję no właśnie którą, którą sam nazwał jako bojkot reklamodawców chodzi o to aby, aby firmy i organizacje pozarządowe które, które opłacają reklamy na Facebooku przestały robić na początek na okres od początku lipca do końca lipca teraz zbliżamy się do końca tego czasu po pojawia się pytanie czy akcja będzie przedłużona no oczywiście tutaj można zapytać o to to jest protest Gaca szereg co się tak nie podoba organizatorom akcji i no tutaj zapewne każdy z nas mógłby zgarnąć o to chodzi to znaczy, słuchając tej dyskusji para tego jest przecież sporo, a sporo rzeczy, które można, by zarzucić Facebookowi na pewno jest inny kontynent polskich badań wiemy, że chyba najpopularniejszą rzeczy, które się nie podoba na mediach społecznościowych są reklamy, ale tutaj może nieco żartem mówię, bo nie chodzi oczywiście kryty, bo w końcu reklamodawców z powodu reklam nie mówiąc już tak zupełnie nowe dopiero o bojkot spowodowane tym, że Facebook wg wg organizatorów akcji za sobą walczy z nienawiścią jest mową nienawiści i tutaj tych przykładów jest całkiem sporo kilka lat temu mówiło się m.in. o tym, że Facebook zbyt wolno reagował w przypadku w zasadzie ludobójstwa, które zostało popełnione w Birmie mają Marze, ale no tutaj jak wiadomo tylko katalizatorem tą Iskrą, która podpaliła beczkę prochu było zabójstwo było zabójstwo, które wywołało był za policyjne zabójstwo, które rozpoczęło akcję Black Lives Matter w maju, tak więc tak, więc na pewno ten bojkot jest związany z właśnie z tymi wydarzeniami na ich sprawa o tyle prawie tyle ciekawe, że do dzisiaj już prawie zawinił tutaj Facebook jak i jaki jest zarzut wobec Facebooka, że jak jakimś sensie Facebook zachował się tutaj w porządku no, więc tutaj tutaj przychodzimy przechodzimy do samego sedna tej sprawy to znaczy organizatorzy mówią, że Facebook ze sobą walczy z nienawiści chodzi zarówno dyskryminację jakich pozwalanie na to, aby obrażać krzyk ich uczucia różnych użytkowników Facebooka chodzi o kwestie związane z także dobrymi uczuciami grup etnicznych jak w przypadku właśnie właśnie brak na metr 1 słowem organizatorzy domagają się tego, aby Facebook większym stopniu redagował czytaj części albo cenzurował treści, które się pojawił i naruszają z 1 strony standardy Facebooka ale kiedy one są dosyć ogólne no ale przede wszystkim usuwały treści które, które znasz takiego polskiego punktu widzenia nazwalibyśmy raczej liberalno lewicowy, choć takie treści, które naruszają właśnie te liberalne lewicowe zasady dotyczące tego czym jest dopuszcza w tym czym są dopuszczalne granice wolności słowa nowi pan o tym w pewnym momencie w tym tekście, że trochę bezzasadne jest używanie słowa bojkot w tym przypadku, bo to jest no pewnego rodzaju rozgrywka pomiędzy wielkimi korporacjami to nie jest taka spontaniczna akcja konsumencka nie jest to właśnie bojkot konsumencki to jest rodzaj takiej zmowy dużych organizacji, które pomiędzy sobą pewne sprawy rozgrywają to, choć tak naprawdę kilka dni temu Google, a więc inny gigant przeprowadził ankietę wśród swoich użytkowników, z której wynika, że większość użytkowników także Facebooka nie słyszało akcji mogą jedynie mieszany stosunek ja przyznam, że dowiedziałem się od niej dopiero oni dopiero z Pańskiego tekstu no właśnie tak ona póki co jest dosyć dosyć rozpoznawalna i dosyć mam dość duże zasięgi np. na Twitterze poniekąd konkurencji Facebooka, ale przede wszystkim w stanach Zjednoczonych dzisiaj czytałem tekst w Guardianie, którym mowa o tym, że organizatorzy coraz skuteczniej przekonuje także firmy Europejskiej być może w ciągu najbliższych tygodni także w Europie będzie coraz głośniej właśnie o tym, o tym bojkocie, ale pan redaktor zwrócił uwagę ważną kwestię takim tradycyjnym bojkocie konsumenckim tak jak chyba już potocznie go rozumie chodzi o to, że właśnie klienci, czyli indywidualne osoby, które są jakąś praktyką firmy szybciej filozofia firmy oburzone zaprzestają korzystania z produktu no ciężko mówić o bojkocie, kiedy mówimy o dużych firmach, które między sobą prawda uzgadniają zasady pracy no bo mówimy de facto współpracy, tak więc taki 1 aspekt który, który pokazuje, że ten bojkot należy należy raczej wziąć cudzysłów drugi ciekawy element jest taki że, o ile na początku pod koniec czerwca na początku lipca faktycznie giełda zareagowała m.in. na to akcje, ponieważ ceny akcji Facebooka spadły już dziś one powróciły do tego poziomu ze stretch scratch bojkotu, tak więc z 1 strony mamy bardzo dużo firm, które faktycznie wstrzymały te reklamy bądź, oczekując od Facebooka jakiegoś bardziej bardziej ostrego działania w zakresie ochrony do uczuć osób i grup, które mogą być poszkodowane tym co jest na Facebooku przez innych użytkowników publikowane no ale z punktu widzenia takiego czysto biznesowego rynkowego potentata akcja nie ma efektu bardzo, ale tutaj jest też bardzo ciekawy wątek tak już czysto polityczne pańskim tekście, bo mówi pan o tym, że czyszczenie internetu i właśnie zgłaszanie rozmaitych profili, które się definiuje jako naruszające te reguły dopuszczalne i komunikacji albo naruszające jakieś uczucia osób, które mają określoną opcję światopoglądową czy tożsamościowo, że to już trwa i prawicowe okazuje się także lewicowe profile fanpage bywają bywają usuwane w tle jest trochę w tle jest jeszcze dyskusja na temat tzw. konsul karcie zapoczątkowana przez PiS na Twitterze rękę Rolling autorki Harrego Pottera dotyczące kwestii transseksualnych kobiet i trans seksualności w ogóle to jest zupełnie inny temat, więc nie ma nie ma czasu, żeby w ogóle rozwijać ale, ale ta dyskusja na temat kasy kalkę, która jest no w moim poczuciu też takim rozwijającym się bardzo i trochę niepokojącym zjawiskiem polegającym na organizowaniu takich gremialnie tych najpierw ataków, a później właśnie no i czyszczenia kont i kasowania profili osób, które w poczuciu tych atakujących oburzonych naruszył jakieś zasady poprawnej komunikacji to wszystko jest jakaś część tego samego spektrum to jest wszystko jakoś w 1 kontekście tak tutaj tutaj pełna zgoda z panem panem redaktorem co chciałem zaznaczyć że, o ile z poglądami pani Rolling no nie zgadzam się osobiście to to ten list, który w, które opublikowano już niestety nie pamiętam jak medium nie ma dróg w Harpers Bazaar taki list, który tak, w którym m.in. ona podpisała tutaj tutaj wydaje mi się te argumenty, które poruszają sygnatariusze tego listu są dosyć dosyć sensowne i faktycznie między gminami Śląski podpisał też pod tym listem Salman Rushdie akcje, których to ciężko ciężko zarzucić konserwatywne poglądy w końcu to na niego spadły w no tak tutaj tutaj dyskusja o granicach wolności słowa jest rzeczywiście bardzo gorąca teraz Stanach Stanach Zjednoczonych ja się nad 1 zastanawiam to jest to jest wtedy pytanie do pana właściwie pan na to patrzy na ile okoliczność to już było widoczne w takiej głośnej sprawie skasowania wszystkich profili społeczna portalach społecznościowych Alexa widzą sowitą przed paroma laty w 2017 roku nastąpiło to taki propagator teorii spiskowych 1 z takich najbardziej popularnych skądinąd amerykańskich postaci telewizyjnych, ale człowiek rzeczywiście wpuszczający przestrzeń niesamowitą ilość jakiś bardzo osobliwych toksycznych przekonań w pewnym momencie wszystkie medialne korporacje odpowiedzialne za Facebooka Twittera i inne media społecznościowe umówiły się, że kasują mu konta i rzeczywiście stracił stracił do nich dostęp pamiątek miliony followersów tzw. teraz mamy taką sytuację, że właściwie o granicach wolności słowa o tym co można mówić, czego nie można mówić co jest dopuszczalne co jest niedopuszczalne znowu decydują wielkie korporacje medialne i nawet spożywcze, bo tam Coca-Cola przecież w tym uczestniczy jak pan myśli co to jest sytuacja, że nagle kształcie sfery publicznej o tym, właśnie co dopuszczalne są niedopuszczalne co jest co się mieści wolności słowa co się nie mieści decydują korporacje jakiś osobliwy moment historyczny jest chyba znaczy wydaje mi się, że liczba mnoga jest uzasadniona wciąż są już pewnie niedługo będzie nieważny, ponieważ tych korporacji, które decydują jest coraz mniej, o ile dekad mieliśmy do czynienia z sytuacją na Zachodzie szeroko rozumianym taką, w której w, której o tym co w zasadzie realnie dociera do większości użytkowników mediów w danym państwie decyduje kilka kilkanaście grup medialnych NATO najpierw spadała liczba tych grup medialnych, które kontrolowały telewizje gazety Radia no a teraz w zasadzie możemy mówić o tym, że to kole wyznaczają już w zasadzie tylko 2 firmy to znaczy jest Facebook Twitter w tym sensie to jest bardzo ciekawe, bo Mark Marka Herbert który, który wprost adresuje, ale hala o taką coś się wydarzyła tak to właśnie już teraz mamy chyba znowu połączenia dobre, ale hala tak takie, a więc, więc Mark Webber zapewne kierowany także interesy własnej firmy staje się taki 1 z głośniejszych orędowników dużej wolności słowa on wprost, mówi że on nie chce, aby rolą jego firmy było decydowanie, które poglądy są dopuszczalne, które nie są dopuszczalne tutaj, więc robią to dla niego czy robią to za niego te inne firmy, które organizują tego rodzaju akcjach rozumiem, bo on od nich jednak należy tak Twitter, ale tak Facebook to są firmy, które w dużym stopniu znaczy właśnie całościowo utrzymują się z reklam po prostu absolutnie absolutnie tak jest z tym, że można wyobrazić taki scenariusz, który nawet, jeżeli ten postulat nie zostaną spełnione to dalej największe firmy światowe nie odejdą już w zasadzie od 1 może obok kula 12 mediów, na których warto reklamować, na którym reklamy są skuteczne, tak więc trochę nie wiadomo czy nawet skuteczny bojkot jest w stanie przekonać tak dużą firmę tak nie powtórnie nie niekwestionowanej pozycji jak Facebook do zmiany swoich praktyk w tej tak 11 element, ale chciałem zwrócić uwagę na inne aspekty sprawy to znaczy miało się odbyć jutro jednak, że będzie nieco później o przesłuchanie m.in. Marka Zuckerberga przed kongresem przesłanie w sprawie wolności słowa, ale w sprawie demon port de de monopolizacji, ponieważ tutaj prawdziwe zagrożenie dla tych największych firm technologicznych, które zajmują się komunikacja leży nieżywy granicach wolności słowa czy nawet naruszeniach prawa do prywatności czy np. z informacji, które także tam szeroko szeroko pojawia no ale właśnie wy monopolu można sobie wyobrazić, że jeżeli Facebookowi uda się jednak irytować dużą część opinii publicznej firm, ale także polityków to ci politycy oczy mówi o politykach amerykańskich mogą podjąć decyzje np. że należy oddzielić komunikator, czyli sędzia od od od od Facebooka, że może Instagrama należy wyłączyć tego imperium, tak więc tutaj tutaj zagrożenie jest nieco, gdzie indziej no i tutaj prawdę mówiąc bacznie przypatrywał się temu co wydarzy się pewnie już w sierpniu na przesłuchaniu właśnie szefów Googlea Facebooka Amazona Czapla tak zobaczymy też co wyniknie z tej akcji, bo boja sobie przejrzałem stronę internetową tej akcji stop hejt for profit i ona tak jak pan zresztą mówiła nam nabierać się wydaje rozpędu i zresztą te podmioty te firmy, które tam są wymienione to też jest taka dość poważna ekipa no bo tam jest Adidas Puma i głębokich Hewlett Packard Unilever Ford Heineken itd. no, więc cóż zobaczymy co z tego wyniknie na razie Facebook działa jeszcze w zespół działa myślę tutaj jeszcze znaczenie może mieć tutaj taki właśnie Kontynentalny lokalny patriotyzm może mieć znaczenie dla całej dla całej sytuacji to co postanowi Unia Europejska, bo także Facebook jest przedmiotem kilku postępowań przed komisją Europejską i tutaj wiemy już doświadczenia, że te praktyki z wyrokiem decyzję komisji oraz praktyki Ts UE wpływają pośrednio na to co dzieje się w samych Stanach Zjednoczonych, więc jeżeli Europejczycy zdecydowaliby się na to, aby inaczej regulować kwestie wolności słowa czy granic między wolnością słowa mową nienawiści to wtedy być może także amerykańscy konsumenci na tym skorzystają bardzo dziękuje Filip Konopczyński Fundacja Kaleckiego państwa gościem kończymy to popołudnie Radia TOK FM realizował Adam wczoraj wydawał Tomasz Krzemiński ja nazywam Tomasz Stawiszyński miłego wieczoru i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA