REKLAMA

Antonio Galdamez o pracy przy filmie "Noamia"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-07-30 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:59 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyser filmowy, scenarzysta, filozof Antonio Galdamez. Rozmowa dotyczy jego filmu "Noamia" Rozwiń »

Antonio Galdamez: "Kobiety są bliżej swoich emocji. Mężczyźni się blokują, jest to problem i o tym chciałem opowiedzieć. Praca z takim aktorem jak Bartek Topa jest niesamowita. Na planie już nie musieliśmy rozmawiać. Co do roli Daniela Namiotko wiedziałem, że to musi być twarz nie opatrzona. Od razu wiedziałem, że to on tak jak zresztą z Bartkiem Kotschedoff'em" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Antonio gadamy reżyser scenarzysta filozof jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry Antonio damy autor kilkunastu krótkometrażowych etiud fabularnych dokumentalnych twórca krótkometrażowego filmu no ami, który miał swoją premierę na ostatnim 60 tym krakowskim festiwalu filmowym i za który to film Antoniego Adama dostał wyróżnienie za udaną próbę autorskiego zmierzenie się z kinem gatunkowym Rozwiń » właśnie o Noemi będzie dzisiaj rozmawiać filmie, który powstał w ramach programu studia Munka 30 minut krótko może na początku fabule w pewnym nadmorskim mieście zostaje znalezione ciało martwego chłopaka sprawą zajmuje się komisarz de man w tej roli Bartłomiej Topa, którego ofiarą jak się okazuje łączy pewna tajemnica komisarz rozpoczyna własne śledztwo i więcej postaram się nie zdradzić, chociaż zdradzę pewnie, przytaczając co firmie w krytyce politycznej napisał Witold Mrozek namiotu chyba pierwszy gejowski kryminał w Polskim kinie tak pomysł na ten film przyszedł do głowy podobno jeszcze w łódzkiej filmówce tak to to jest pomysł za mną z szedł krystalizować się właściwie bardzo długo, bo składa się z różnych elementów nagłe także nie da się do końca pokazać tego tego źródła, ale w tym wypadku oczywiście mogę powiedziane do nawet niezłą, bo będą sytuacje z poprzeczką chodziłem ze znanymi po gdzieś tam po mieście jakieś grupie w sumie nikomu nie wszyscy znali pełny mecz dołączy do nas ktoś nam znajomy znajomego po 3 knajpach on zniknął i tydzień później wydają się ten chory chłopak żyje, że oznaczonym w wannie i teraz chodziło o to, że bardzo 7 sam się przekonać Jerzego pamiętam, bo chłopak zmarł żal człowieka tak dalej natomiast problem polegał na tym, że nie była w stanie sobie przypomnieć i robią wszystko oszukiwał sam siebie wpływem tych sytuacji sklecić ten proces był tak trudny dziwny właściwie jałowy razem sprawę ze spółki bardzo mocno pięcie dramaturgiczne taka sytuacja, kiedy bardzo chcesz takiej dobrej woli coś co się domyślać się przekonać do czegoś nie tylko wysokość rozwijałem ten w tym czasie każdy policjant lubi kino gatunkowe itd. i na instrumencie oczywiście był taki moment pierwszym roku w szkole w Łodzi, kiedy trzeba było przynieść jakieś tam pomysły bardzo zarysowane 3 zdanie dosłownie sam zaczyn raczej jako takie zadanie do bębnienia dla profesorów i czystą swój pomysł się do pani 3 zdania pierwsze początku filmu to spotkało jakąś taką wybuchem radości śmiechu jednogłośnie agresywne serdecznego śmiechu to serdecznego takie trochę wstyd, że jeśli policjant i właściwie, o co chodzi jak to ugryźć takie było rozbawienie pamiętam że, że Leszek Dawid postępu bardzo bawiono się go serdecznie śmiał z tego jak lód tak tak jak dowcip, a ja postąpię tak jak w tym momencie dopiero poczucie, że skoro to nie wchodzi mówiąc kolokwialnie jak masło, bo taki pomysł pomysł filmowy już 2 zdania wszyscy mówią dał świetny pomysł genialny już oczywiście, gdy duże stadiony będą takie pomysły o tym, małe ryzyko brzmi świetnie się świetnie, więc spodziewać, ale dla mnie wyburzyć, a przeto, że to nie jest takie drzwi otwarte, że budżet jakiś opór dziwny nie wie może przez łączenie gatunków może właśnie przez mieszanie homoseksualizmu bohatera i to uda nawet pomysł pieszym rok, kiedy wreszcie okazało się, że Toma to jakiś sens ten pomysł, by zainteresować no tak, ale jednak spotkał się brakiem zrozumienia czy taki właśnie brak zrozumienia w szkole filmowej był powodem tego, że ciężko się rozstały, jeżeli możemy ujawnić na antenie nawet nie w ogóle myślę, że szkoła artystyczna głównie po to, żeby stawiać opór, żeby człowieka, który pragnie zostać artystą w ten sposób co mu kłody pod nogi niestety po wypowiedzeniu prawdziwego talentu nawet szkoła artystyczna nie zniszczy, a z kolei raz von Trier jakoś tam miały zastąpić takie mocne przejście był zachwycony tym, bo rzeczywiście w życiu zawodowym oporów stały się spotyka bardzo dużo, więc tak naprawdę nasze drogi rozeszły z różnych powodów szkole chyba też między nimi ja im premie finansowe za bardzo złym stanie tam studiować i ktoś tam poszedł na rękę, ale co wszystko Wysoka Izbo czy to nic złego nie stało myślę, że wszystko siedzieliby proces i ta determinacja, kiedy w pewnym sensie wylądowałem poza szkołą wiedząc, że albo teraz szybko zrobi je jakiś film za trochę większe pieniądze niż 2000zł na pierwszy drugim roku, żeby coś pokazać no to warunek tego przez sąd w zawodzie po prostu po to, bardzo szybko korepetycji z takim dziedzinom sztuki że, że wymaga pieniędzy angażowania ludzi zaufania ludzi tak dalej, więc w momencie m.in. taką osobą, która bardzo pomaga był Filip Bajon czy też osoba, którą poznał w szkole także bilans jest bilans jest wyrównany, choć mam przewodniczką po prostu czasami tylko artystyczne są bardziej komuś przydatne komuś, a wielkość tego uczą innych rzecz na to, że w każdym razie kilka lat po tym, jak wpadły na ten pomysł udało dzisiaj nam je zrealizować kino gatunkowe, jakie z pewnością w pewnym sensie w pewnym stopniu nam się wpisuje czym dla ciebie przede wszystkim jak to jest autorsko się z nim mierzyć się, że tak zaczytuje uzasadnienie wyróżnienia, które zostały na krakowskim festiwalu filmowym z tymi gatunkami w ogóle zawsze mam wrażenie u nas w Polsce jakiś zamieszanie ja też nie jestem specjalistą od gatunku rekord jak i znawca Tatr znam, ale tak jak pojmuje gatunek zawsze zawsze usunięty pociągały jednak takie ramy pewne klisze, które się powtarza po to, żeby dokonywać wariant drogi jak jakiś tłumacz do siebie, że wybierze się po prostu temat wszyscy znamy wszyscy znamy jednak sposób wykonuje policja samotny policjant w samochodzie, który dziś 1 taki, by pewna Klisiak, który w, którą wszyscy przez to rozumiemy szybko decydujemy tak no a potem właśnie zasiać pęknięć i tak jak np. Chinatown jest taki takim filmem, który bardzo bardzo nie zapadł, ale też te francuskie kryminały Sylwia mądra kino, które udawał amerykańskie albo amerykański francuskiego strasznie dziwne strasznie, na które widz myślę, że kino gatunkowe każdy nawet art ową kwestię gatunkiem albumu wobec kryminał tym wypadku na kryminały jednak takim i tak nieprzypadkowo stary testament mitologia grecka pełne są jakieś różnych dziwnych zagadek zabójstw śledczy itd. bo to jest bardzo mocno po prostu strona, która w ten sposób jednak wrażenie określać konsystencji to bardzo szumnie tutaj chodzi łącznie było to, że facet, który przeprowadza śledztwo, a właśnie sprawie facet, który nie podejmuje jakąś tam jakąś leki śledztwo chce znać mordercę tak naprawdę szuka sam siebie nie w tym sensie, że tam zabił ale, ale musi tam komfortowe są ze sobą z ręki na ratunkowe rzeczywiście trzeci kryminał w tym wypadku to jest bardzo bardzo mocną własną maszyną, której można masy innych sensów przenieść to mi się bardzo podoba, czyli jest takim punktem wyjścia do opowiedzenia historii nie gatunkowej no do tak tak tak myśleć tak jak zawsze zapada rozpada się z tym, jaki skrępowany mówi o gatunkach bo, bo Torresa czy coś co odbija czuje niższy niż, jakby kalkuluje i wymierza więc, że kino gatunkowe bardzo jasne swoje i tam reguły, które pewnie właśnie dobry wykonawca wymienił tu jedno i opieki na numer po prostu lubi numer, więc trochę ten miałam wrażenie odnosi się też do tego podgatunku kina kryminalnego na nogi są też kobieta, która jest zbyt akurat jest świadoma świadoma aluzja do kina numer pojawia się na końcu kobieta, która zmienia wszystko no tylko w kontekście specyficzne dla osiągną Patera Antonio gadam z reżyser scenarzysta jest dzisiaj gościom kultury osobistej rozmawiamy o o filmie no ja o filmie krótkometrażowym, który miałam przyjemność zobaczyć mam nadzieję, że państwo też będą mieli taką okazję chociażby podczas zbliżającego się już festiwalu, czyli 13 ogólnopolskich spotkań filmowych kameralne lato w Radomiu za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Antonio gadamy reżyser scenarzysta dzisiaj gościem kultury osobistej wita serdecznie raz jeszcze rozmawiamy o filmie no ja, który miał swoją premierę na ostatnim 60 krakowskim festiwalu filmowym za ten film Antonio gadamy dostał na tym festiwalu wyróżnienie powiedzieliśmy już, że mamy tutaj kawał kina gatunkowego, ale nie wiem jednak czy na plan pierwszy nie wychodzi wcale nie intryga tylko raczej problem, czyli to kino społeczne jednak ten gatunek dominujące nami ja myślę, że po prostu prezes społeczne jest nie dla takim samym środkiem wyrazu filmy jak kolor stołu kostium bohatera po prostu jesteśmy zanurzeni rzeczywistości jakoś polityczno-społecznej jest nierozłącznym, jakby elementem naszej rzeczywistości, ponieważ film stara się odwoływać do rzeczywistości na tym polega ta to złudzenie większość w każdym razie do liczby naturalne dla mnie to też musi gdzieś, gdzie dziś dziać się w jakimś miejscu przy jakich napięciach społecznych klasowy itd. nawet nią chodzi o to, żeby to był film stricte społeczne jak kino brytyjskie np. ale bez wątpienia jest bardzo ważny dla mnie bohater, skąd pochodzi bohater kilka spółek np. tematów z aktorami bardzo duża o doświadczeniach postaci o tym co może też jednocześnie, czego nie może z powodu jakichś podziałów zrobić trzeba wykonać swoją szansę boli itd. jakie tam są też klasowe również mam tego nie zmianą, którą bardzo pomaga rozumie że, dlaczego nie lubi długie aktora no aktorzy bardzo proste proste mechanizmy nawet się nikt ze złożonych rzeczy jest dla mnie ten pejzaż społeczny wnuk miał się osób wpisuje w ogóle taką sytuację Komi pewnej pewnej kondycji tego świata co się dzieje w Warszawie też niekoniecznie Warszawie, bo po Warszawie nad morzem z pole realny stan jest morzem sumienie to my szybko wychodzi no właśnie chciałam się pytać, dlaczego twoim filmie dał Warszawie dostęp do morza czy to może jednak w Trójmieście budowano naprędce pałac kultury nie pasku, który nie dało tak jak poprzedni naczelnik prawa autorskie z takim nie można tego odtworzyć, ale pierwszy powód, którego umieszczą Warszawa nad morzem zawsze o tym, mówię i potem to nawet komisji w rynku powiedział, że dajmy tę Warszawę nad morzem tak po prostu dlaczego by nie co chce to szkodzi bo, choć jak też mam zdanie funkcyjne naprawdę trzeba puścić wodze fantazji tak się katować podobieństwem tylko by szukać wizji wręcz kolarzy rzeczywistości naprawdę, żeby po tej chwili potęgę sztuka zdanie i to taki pierwszy gest podstawowy, ale oczywiście nie był taki zupełnie bez powodu, dlatego że po pierwsze, woda to w tej chwili przedstawia spływa woda jest 1 ze zrywu w tym filmie na początku zawodami na początku co dzieje się scena wymieni wystawa ma taki charakter zbrodni woda brudna spieniona, która w dodatku jeszcze nie nie dotyka bohatera poszli ześlizguje po po szybie temat potem pojawia wiemy przez cały film aż na końcu droga bohater prowadzi na brzeg morza czy tego zbiornika tego wody, które nie nieokiełznana ważne worek emocji tak dalej, a jeszcze trzecia jest taka to rok później zorientowałem, że jak wiemy on jedzie spotyka na końcu matkę nie chcesz podarować bardzo, ale spotyka matkę na końcu tego chłopca, który żyje teraz po francusku może to jest plamę matka też plamę pisze się trochę inaczej ale, ale brzmi dokładnie tak samo, więc jakiś taki po prostu nic ustawy o historii, jakim świecie nad morzem to może oddziały wujek trochę odpycha, ale też jednak przyciąga tam może jakąś taką matką filmy tak naprawdę Tytusa mężczyźni tylko na końcu sta matka dla mnie od początku wiem, że to dla mnie to opowieść chłopca, który musi ocenić matkę no właśnie emocjonalną przekręcenie jakoś tak sądzą tak nakręciła film o mężczyznach i wszyscy bohaterowie co do 1 przeżywają jakiś kryzys tak się zastanawiam czy tak właśnie postrzegasz dzisiaj męski świat i myślę, że nie tyle o dzisiejsi mężczyźni przechodzą kryzys tylko po prostu oni nie są nigdy nie byli nauczeni tego kryzysu przechodzić trwać, by punktować w kryzysie w jakim załamaniu, a kobietę mówiąc emocjami te kobiety są do swych emocji to jest to jest podstawowe problemy myśli się wyrzekli pewien sposób sami jakoś pozbawili się tego aspektu tego pierwiastka kobiecego sobie kontaktu również własnymi emocjami bawią się po prostu niestety bardzo często jakiś takie maski w porównywanie tak dalej cały taki cała sztafaż prawdę głupich niepotrzebnych rzeczy napięć blokują zamykają więc, by i są szczęśliwi no nie, mówi że wszyscy mężczyźni oczywiście, ale jest w obecnym stanie i o tym, też koniecznie opowiedzieć no właśnie nakręcił film o mężczyznach mężczyznach w kryzysie, ale dla mnie i tak najważniejsze zdanie wypowiada w swoim filmie kobieta wspomniana już grana przez Agnieszkę Glińską ludzi mamy po to, żeby nam odwracali uwagę od życia no nie jest tak dla mnie też o tym jest ten film, ale rzeczywiście nie możemy za dużo zdradzać z tej kilkunastominutowe akcji wspaniałe powie jeśli mogę mogę powiedzieć po chciał wiedzieć zostania buduje napięcie tylko do końca znane, a bardzo bardzo dziękuję bardzo, miło, ale skarżył się po prostu taka rzecz naprawdę zupełnie świeża, bo po pierwszym pokazie na krakowskim festiwalu filmowym dostęp tam parę bardzo miłych SMS-ów i informacji zwrotnych, ale 1 osoba nieznacznie z nami dziewczyna powiedziała sami swoi, bo chyba jesteś pół, czyli czekiem jakoś tak to szybko może irytować podzielać tych zaś hiszpański, bo ja znam hiszpański trochę moim zdaniem słowa miałam ja tytuł filmu nazwa dzielnicy, którą jedzie ona nie jest taka abstrakcyjna, bo moim zdaniem to jest odbyła Mar, czyli po hiszpańsku nie kochać i przyznam szczerze kompletnie to nie, bo intencja, ale gaz lub tę interpretację zgadzam się z nią z tym, jakim językiem, czyli sposób także ja jest, więc czym tata jest tyle, a sam pisze językiem hiszpańskim potem do polskich było śmieszniej, więc ja wierzę w to, że język gdzieś tam tkwi w nas i taki się do 100 wydaje, że słowo mamy nie wzięło się nie wzięło się znikąd tak, bo podczepione pod temat są wielką chmurę tematu, a tyle samo Antonio porozmawiajmy jeszcze o aktorach, którzy zagrali w z nami w roli komisarza Edelmana wspomniany już Bartłomiej Topa rzadko w krótkim metrażu widywany podobnie zresztą jak Agnieszka Glińska powiedz co takiego najbardziej pasowało ci Bartku jeśli chodzi o postać, którą wymyśliła już trochę zdradziłeś jak budowały w ogóle postaci w tym filmie jak budowały z Bartkiem to Ponte postać komisarza po przejściach komisarza z przeszłością komisarza zagadką życiorys no Bartek, który jest bardzo zajętych aktorów, bo nadal czekaliśmy na niego bardzo długo, ale warto było no na pewno też trzeba jakoś zwrócić uwagę i tekst się podoba potem spotkaliśmy rozmawialiśmy bardzo ogólnie właśnie na początku powiedziałem, że on gra wampira w ten sposób to jest taka opowieść nie ma żony stratą i że musi po prostu musimy wejść buty takich postaci, które jest potwornie wypalona która, która ma sekrety tajemnice no i muszę się zmierzyć na takim światem taki pierwszy pierwsze hasło, które banki powiedzieliśmy o tym, już szło łatwo jest długa wspaniały aktor i naprawdę taka praca z takim aktorem jest niesamowita, dlatego że po prostu daje kierunek Bartek postu robi w 10 blach różnych potrzeba by dokładnie to koniec trzeba dokładnie dokładnie 2 tych środków które, które przynoszą tych na planie my musimy rozmawiać szef Daniel namiot grający w filmie wg wielu no i filmowe odkrycie jak jak na niego trafiłeś do niej po prostu łowiłem z szkoły w Krakowie to czy błędnego dyplomie i tam coś słyszałem względem rzeczywiście takich taką wiedzę musi to być twarz nie opatrzona to był, bo tego pewien pochodziło właśnie o to, żeby ten chłopiec był jakimś takim zjawiskiem był nie był aktorem, który młodym ale, ale już, które za, które przyciągną rolę, że musimy sobie sobie świeże proszę nie zagrać po prostu tak świeżość młodzieńczej także ludzką w szkołach szkockiego bohatera w szkołach należą w Krakowie czy pomysł, ale przy szkole aktorskiej i ma chwilę od razu widzę to jest on tak jak składowym kosztu też grającą w filmie no dobrze Antonio ja powiem przekornie ten film jest za krótki i to nie jest tylko moja z tego co wiem obserwacja czy to nie myślał, żeby tę historię opowiedzieć w formie długiego metrażu skłamałbym, gdybym powiedział że, że nie myślałem o tym, już nawet zrobić z tym zorientowałem, że tutaj tego materiału to jest jest, że mimo tak dzięki pomożemy moglibyśmy spokojnie jeszcze dalej pociągnąć ma liczba trzydziestka kręcona powiem także choćby po głowie nawet funkie rozmowy prowadzone w tym kierunku, ale tak naprawdę zaczyna do częstego wiedziano na razie, kto będzie jeszcze przygotowuje debiut, czyli pewnie pewnie działania może będzie drugim filmem może będzie czymś jeszcze innym co zobaczymy no tak nami też ma bardzo serialowy potencję, ale tak się nad tym zastanawiałem, że takie powiedziałam, że film jest za krótki, a potem przypominam, że może, że może właśnie osiągnął coś co w kinie nie wszystkim się udaje, że osiągnąłeś to, że ma się wrażenie niedosytu, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu, że może właśnie taki niedosyt jest nam także w kinie potrzebny dlatego ta scena na końcu jednak jest bardzo długa i tak im muzycznie panoramą, bo chodziło właśnie o to, żeby doprowadzić wiza jest bohaterem 1 punktu później no trochę statystycznie bawić się tym momentem, który bardzo lubię filmach w kinie czy też te parę sekund po zakończeniu filmu są napisy czytam posty Panorama wieży kamera gdzieś tam, bo to jest moment, kiedy widz sobie konstruuje i trzeba dać widzowi czas na to żeby, żeby on mógł przez chwilę jeszcze, siedząc w kinie wszystkie obrazy, które widział wszelkie emocje po sobie jeszcze raz przeżyć i ułożyć całość ma polegać kino 1000 różnią od malarstwa obrazu, a zarazem stoisz i rad i widzisz ten obraz tu i teraz dostanie się walory film właściwie oglądać w teraźniejszości, ale tak naprawdę składać w głowę, kiedy już niema, kiedy przestaje istnieć, kiedy jest wspomnieniem ile tego oczywiście nowymi twarzami na tym, żeby ta końcówka była przez takie dość brutalne zerwanie i nadziei bohatera co mi widza rzeczywiście zrozumie nad, żeby ta końcówka była tak bardzo długa i wybierająca, a propos twojego debiutu coś może już zdradzić nie mam trzymam się pomysł naprawdę one są tak samo interesują rządu tym pomysłami cały czas myślę o tym, też tak jak też inne zrobić też w dobie Korna wirusa niż jesteśmy jakoś się brać pod uwagę filmowcy pewnie bardziej kameralne kino byłoby tutaj na miejscu z drugiej strony po prostu straszne robiłem dość kameralnych rzeczy w szkole np. że marzy o jakimś takimi mogą być dużo statystów w ogóle, ale mam trzymam się pomysły w tym jest mamy ten pomysł pewnego reżysera polskiego już nieżyjącego pomysł na scenariusz, który on miał zrobić, ale nie zrobił i trochę teraz pertraktuje, żeby ten scenariusz przejęć i należy tutaj mogę powiedzieć no ja proszę państwa w tym filmie rozmawialiśmy namiar bierze udział w konkursie głównym w ramach 13 ogólnopolskich spotkań filmowych kameralne lato walczy o złotego Łucznika ten festiwal od dziewiątego do 15sierpnia w Radomiu trzymamy kciuki jak rozumiem w ramach festiwalu widzowie będą mogli na mnie zobaczyć atak na marginesie głównym współorganizatorem spotkań jest Komenda wojewódzka policji w Radomiu czekamy jak mundurowi zareagują twoich jest wydanie czeka się znaleźć celnik widzieli ich po prostu co daje też są też zdanie, że policja coś tam robicie mam nadzieję, że widzieli się bardzo podoba też głęboką nadzieję i na trzymamy kciuki bardzo bardzo dziękuję za to dzisiejsze spotkanie na łączach skarbowych Antonio gadamy reżyser scenarzysta był gościem kultury osobistej dzięki dzień dzięki wielkiej bitwy pod dachem do usłyszenia też informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA