REKLAMA

Jak odczarować digitalizację?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-07-30 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka Maciej Zakrocki Noble zaprasza na magazyn EKG 30lipca o godzinie dziewiątej prawie 4 od lat na liście priorytetów Unii Europejskiej znajduje się cyfryzacja to jest także odzwierciedlone w pieniądzach, jakie unijnego budżetu chcę się przeznaczać na ten proces czy też może lepiej powiedzieć na kolejną rewolucję przemysłową, gdy 1lipca prezydencję w radzie Unii Europejskiej przejęły po Chorwacji Niemcy pani kanclerz Angela Merkel, Rozwiń » przedstawiając założenia niemieckiego półrocza mówiła chcemy przyspieszyć cyfryzację gospodarki społeczeństwa i dodawała, że to program, który stawia na cyfrową suwerenność jako wiodącą zasadę Europejskiej polityki cyfrowej dziedziny innowacji takie jak sztuczna inteligencja technologia kwantowa mają na celu zwiększenie naszego dobrobytu ochronę naszego bezpieczeństwa i zachowanie naszych wartości w warunkach uczciwej konkurencji dla wielu z nas to nadal brzmi jak bajka o żelaznym wilku tymczasem to coś co się realnie dzieje i puka to naszych drzwi czy wiemy co to jest w istocie cyfryzacja czy to tylko roboty sztuczna inteligencja czy może coś prostszego, a użytecznego dla codziennego prowadzenia firmy o tym, będę teraz rozmawiał z pierwszym gościem magazynu EKG jest pan Łukasz od dyrektor do spraw transformacji cyfrowej w imię Polska dzień dobry panu dzień dobry panie redaktorze dobre państwo no to może zacznijmy od zdefiniowania tego pojęcia jak pan wyjaśnia co to jest cyfryzacja definicji digitalizacja to może być postrzeganego proces zarządzania firmą uwzględniający zbierania analizy danych, które prowadzą bezpośrednio do zwiększenia produktywności czy niema minimalizowania strat to także wykorzystanie trendów, które pan już przed chwilą nazw takich sztuczna inteligencja takie takich jak robotyzacja takich jak rzeczywistość wirtualna rozszerzona, ale w odniesieniu do danego zakładu produkcyjnego do danego modelu biznesowego to nie jest zbiór rozwiązań technologicznych, które gdzieś tam czekają mają swoją określoną wartość cenę waga rozmiar i dostępność jest to Arsenał powiedziałbym szeroki trendów zdobyczy technologicznych, które unikalny sposób powinien wzbogacić przedsiębiorstwo nowoczesne przedsiębiorstwo produkcyjne, aby stało się bardziej efektywne stało się bardziej oporne na zmiany otoczenia biznesowego stało się stabilniejsze w tych niestabilnych czasach tak bym zdefiniował digitalizację no właśnie, gdyby może ta definicja była bardziej powszechna to mielibyśmy większe zainteresowanie firm w Polsce, aby właśnie sięgnąć po te narzędzia, których pan powiedział, bo dzisiaj właśnie jednak wydaje, że to digitalizacja ciągle kojarzy się no właśnie z tymi klasycznymi elementami, o których już mówiliśmy, a to trochę zniechęca, bo to może trochę za drogie albo może sobie z tym nie poradzę albo jeszcze poczekajmy państwo stworzyliście zresztą chyba po raz kolejny już taki DJ chyba tak to należy czytać indeks, czyli wskaźnik digitalizacji produkcji w Polsce proszę trochę opowiedzieć o tym, badaniu, bo ich za chwilę oczywiście przejdziemy do poszczególnych elementów, ale moim zdaniem wyraźnie widać, że to coś się dzieje co jest priorytetem jak przed chwilą mówiłem chociażby w unii Europejskiej w polskich firmach nie znajduje większego zainteresowania oka to odnieść się właśnie do tego co pan zapowiedział na początku, czyli mamy mamy perspektywę Unii Europejskiej mamy perspektywę tej definicji digitalizacji, którą przed chwilą przytoczyłem poruszamy się w tym obszarze na to wszystko tak jak pan na wspomniał powstał, gdzie indeks czy taki uniwersalny wskaźnik pozwalający ocenić poziom digitalizacji firmy branży czy też całej gospodarki jest to takie pierwsze właściwie jedyne narzędzie w Polsce, które zostały opracowane w oparciu o algorytm mecz to Antoni zasnąć stworzone przez kolegów z chińskiego oddziału Manson oraz skala indeksu obejmuje od 1 do 4 punktów, gdzie wynik poniżej 2 punktów oznacza alarmująco niski poziom cyfryzacji, a liderzy przemysłu 4 za 0 osiągają wartości raczej powyżej 3,6 punktów no i tak jak słusznie słusznie zostało powiedziane na zauważone Polski przemysł produkcyjny poddane temu badaniu nas uzyskał 1,9 punktów co wskazuje jednak na pilną potrzebę przyspieszenia transformacji cyfrowej w kraju odniosę się troszeczkę do takiego otoczenia, gdzie zostało to badanie przeprowadzone dochodziło na firmy branży spożywczej motoryzacyjnej chemicznej farmaceutycznej oraz sektora maszynowego i w odniesieniu do kilku strategicznych obszarów w tych firmach to znaczy planowanie organizacja administracja integracja systemów produkcja działania operacyjne zarządzanie danymi i zastosowanie procesów cyfrowych i teraz to co to co mam mówi wynik tego badania to co mówi potrzeba digitalizacji to na pewno jest to stan do mocnego przemyślenia do mocnego działania samo narzędzie, które zostało stworzone Ano właśnie obrazować właśnie nam obradowało netto to wyzwanie, przed którym także firma zima ze swoimi ambicjami jednak zmiany i digitalizacji polskiego przemysłu będzie przez następne miesiące lata temu wyzwaniu starała się jak najlepiej sprostać do tego oczywiście niezbędne są narzędzia, które także mamy, jeżeli chodzi o nasze rozwiązania nasze podejście nasze podejście do digitalizacji do tej definicji przytoczonej przeze mnie, bo teraz co mamy z tym zrobić mamy obraz obraz właśnie tych 4 branż wymienionych alarmujący obraz tego, że należy działać należy działać także edukacyjne na razie upowszechnić definicja tej digitalizacji, a jak to zrobić, bo się wydaje, że to jest pytanie klucz co, jakie wyzwanie stoi przed nami, jakie wyzwanie stoi przed firmami digitalizacja i jako jako o, czyli zbiór rozwiązań musi być tak jak powiedziałem wcześniej dopasowana do każdego z przedsiębiorstw, które chcesz zmienić, które ma świadomość, że powinno coś zmienić w swoim biznesie, aby w swoich procesach produkcyjnych, aby ustabilizować się na w przyszłości, aby być bardziej o odpornym na zmiany takie czy zakłócenia 3 sytuacje kryzysowe jak ostatnio dotknęły cały świat natomiast tu trzeba mieć na uwadze to, że każdy przedsiębiorca jest unikalne każdy z nich ma swój stan swój park maszynowy ma swoje przyzwyczajenia, jeżeli chodzi o produkcie ma swoje pomysły także innowacyjne na realizację tej produkcji w przyszłości do tego wszystkiego trzeba się odnieść per firma to jest bardzo teraz właśnie w domach ale, gdybyśmy mogli także, by też z słuchacza, ale może przedstawiciele firm mogli mogli zrozumieć na czym miała polegać na korzyść, bo samego badania, do którego na sekundę wrócę wynika, że kiedy tam zadawane jest np. pytanie czy jest firma opracowana strategia cyfrowej transformacji no to ogromna część tych firm mówić czy ponad 32% mówi nie mamy takiego planu na pytanie czy wyznaczono budżet opracowano plan inwestycyjny na ten cel 51% firm mówi nie mamy żadnego takiego planu inwestycyjnego itd. itd. można, by mnożyć przykłady stąd ten wynik, którym pan powiedział dość dość dramatyczny, a teraz pan mógł powiedzieć, ale w praktyce a co by było, gdybyście jednak pomyśleli w tych firmach o stworzeniu takiego planu jednak opracowania takiego budżetu zresztą właśnie może z możliwością sięgnięcia po jakiej wsparcie z budżetu unijnego to to, gdybyście to jednak zrobili wykonali ten wysiłek to co jeszcze zyskali, jakie narzędzia pojawiłyby się firm, które prowadziłyby do tego, że ona lepiej funkcjonował najważniejszy jest tam strategiczną czy to planowanie to znaczy firma musi doskonale zdawał sobie sprawę, gdzie jest taras to myślę, że każda sobie zdaje sprawę, gdzie chce być na w perspektywie 35 lat w tym momencie chcielibyśmy to co to co możemy zaproponować to co firma powinna przemyśleć to przede wszystkim wykorzystanie danych tutaj też wspomina pan o wynikach tego badania bardzo duża respondentów wskazało na to, że co prawda gromadzi bardzo dużą liczbę danych w przedsiębiorstwie, ale nie do końca wie jak z nich skorzystać tutaj chodzi digitalizacja jako taki transformator, bo można transformację po można digitalizację obejrzeć czy zakwalifikować jako rodzaj rozwiązania firma wie dokładnie, czego potrzebuje zrobiła sobie wewnętrzne takich Assessment audyt sprawdziła, gdzie powinna zastosować konkretne rozwiązanie występuje oprócz przetargu czy zakupuje takie rozwiązanie jest bardziej cyfrowa to jest 1 to jest 1 sytuacja rynkowa druga sytuacja jest transformacja cyfrowa czy przemyślenia dotychczasowego biznesu tego co mamy kadrę, którą mamy tego, gdzie chcemy być takie wykorzystanie danych informacji takie taka zmiana świadomości swojej kadry, aby w tym miejscu za 3 lata czy za 5 się znaleźć i to już przez zdobyć fach np. acz computing Guo klatką piercingu sztucznej inteligencji, czyli analizowania dużych np. analizowania dużych zbiorów danych jest realizowane tu i teraz najważniejszym punktem takim zapalnym jest zdania sobie sprawę, że potrzebujemy tego zadania właściwych pytań i i oszukanie być może być może z firmą taką zimę odpowiedź na te pytania to jest dostępne to są tutaj chyba sięgamy przede wszystkim najmocniej do tej sfery świadomości i tego co jest dostępne pewnego odczarowanie tej digitalizacji, bo to wybrzmiało na początku tej dzisiejszej rozmowy, że ta digitalizacja to jest taka właśnie opowieść o tym, żelaznym wilku to takie no zagmatwane nie do końca doprecyzowane właściwie jesteś pewien chaos takie komunikacyjne jak producent, który pomyśli sobie, że chciałby nabyć może bardziej cyfrowy, bo tyle o tym, słyszy i zaczyna sobie sam szukać informacji na ten temat to naprawdę w tym gąszczu informacyjnym Industry 40 transformacją prawa przemysły to można się bardzo łatwo pogubić można bardzo łatwo przyjąć do wiadomości, że to transformacja cyfrowa to jest zakupu być może 3 robotów jakiegoś skweru jak to się wydarzy to już mamy transformację za sobą możemy możemy powiedzieć, że jesteśmy w innym miejscu to jest oczywiście nieprawda bo, bo świadome wykorzystanie zdobyczy trend czy produktów związanych z trendami digitalizacji innymi to dopiero nam daje efekty które, które kwalifikuje czy zakwalifikuję w przyszłości to firma do wyniku bliżej jednak 4 punktów, a nie 2 właśnie mam nadzieję, że nasza rozmowa zainspiruje tak no mam nadzieję, że nasza rozmowa ta świadomość trochę po podniosła, a naprawdę nie warto czekać, ponieważ znowu się, kto będzie omówili ten pociąg odjedzie, a my zostaniemy tyle wrócę na sekundę jeszcze tylko do niemieckiej programu niemieckiej prezydencji tam podkreślono dobrze funkcjonujący rynek wewnętrzny również w obszarze cyfrowym jest warunkiem niezbędnym do zapewnienia konkurencyjności Unii ożywienia gospodarki po kryzysie Korona wirusowym warto o tym wszystkim pamiętać warto pamiętać, że jest przynajmniej na tę chwilę jeszcze chyba ponad 8 miliardów euro unijnym budżecie na program cyfrowa Europa zachęcamy do zainteresowania się raportem z man Polska i tym wszystkim, o czym mówił nam nasz gość pan Łukasz od dyrektor do spraw transformacji cyfrowej w tej chwili bardzo panu dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA