REKLAMA

Polski samochód elektryczny?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-07-30 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Maciej Zakrocki dzień dobry pora na raport gospodarczy w radiu TOK FM spółka electromobility Poland zaprezentowała 2 dni temu prototyp polskiego samochodu elektrycznego i zera na konferencji pokazane zostało auto w 2 odmianach jeżdżący choćby oraz makieta SUV-a można powiedzieć dobre i to, ale jednak jak bardzo jest odległa od zapowiedzi rządzących sprzed 4 lat, kiedy obiecywali, że w 2025 roku po polskich drogach pędzić oczywiście z dozwoloną prędkością Rozwiń » będzie 1 000 000 elektrycznych samochodów wg danych z połowy tego roku takich aut jest u nas niecałe 7000 czy i zera to nowy początek, który wprowadzi Polskę, ale w erę elektromobilności czy tak jak maluch w latach siedemdziesiątych motory żyje nasz kraj, ale jednak trochę na innym poziomie o tym, że za chwilę w raporcie gospodarczym, a teraz zobaczmy co się dzieje na rynku walutowym frank szwajcarski 4zł 10 Rosy euro 440 funt 487 i dolar 375 na giełdzie papierów wartościowych spadki WIG 201801 to jest -2 minut 128%, a WIG 54 414 to jest -121% to teraz oficjalne mamy recesję stulecia ocenił ekonomista PKO banku Andras Schuller cytowany przez agencję Reutera ta ocena spadła, gdy ukazał się komunikat federalnego urzędu Statystycznego w Wiesbaden, w którym czytamy, że produkt krajowy brutto Niemiec w drugim kwartale spadł o 10 i 1% w stosunku do wcześniejszego kwartału po uwzględnieniu czynników sezonowych w ujęciu rocznym PKB Niemiec spadł drugim kwartale o 11,7% tu szacowano, że to będzie 11,5 to są złe wieści oczywiście także naszej gospodarki mocno uzależnionej przecież od dobrej koniunktury u naszego sąsiada na Zachodzie dzisiaj o godzinie 1430 naszego czasu poznamy też chyba naszego czasu muszę to jeszcze sprawdzić poznamy odczyt amerykańskiego PKB drugi kwartał i to także mogą być ciekawe, choć raczej smutne informacje do tego tematu wrócimy z pogłębioną analizą jutro w magazynie EKG, a teraz już czas na rozmowę z gościem raportu gospodarczego raport gospodarcze gościem audycji jest pan Marcin Korolec były minister środowiska dzisiaj prezes fundacji promocji pojazdów elektrycznych dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panu no jak podobała się panu zera czy podoba to jest bardzo ładny samochód bardzo ładny prototypu dużo ładniejszy niż cały szereg samochodów, które są dzisiaj na rynku albo, które mają być na rynku w najbliższym czasie także widać tutaj duży wysiłek estetycznie no właśnie duży wysiłek estetyczny, choć niektórzy zadają sobie takie pytanie czy to rzeczywiście jest właściwa kolejność szczególnie jeśli chodzi o to makietę słowa, że najpierw tworzy się projekt budowy, a potem dopiero będzie się robiło wnętrze ja nie wiem mienie produkowały nigdy nie nie uczestniczyły w produkcji samochodu, więc nie wiem, jakie jest właściwa kolejność rzeczy, które mnie zastanawiały w czasie tej premiery, choć oczywiście trzymam kciuki za powodzenie tego projektu to jest kilka rzeczy nie wiemy samochód został opisany jako samochód rodzinny, czyli rozumiem samochód funkcjonalny i samochód jakoś przystępny cenowo, ale cena nie zostały określone ile będzie kosztowała, bo ile on ma kosztować w tym sensie to jest dość duże zaś zastanawiają się, ale trzymam kciuki za sukces tego projektu, tym bardziej że on ma zostać wprowadzony na rynek w 2023 roku tak jak ogłoszono to ona w trakcie premiery jak donosi Bloomberg New Energy fajna z 2022 roku pojawi się na rynku co najmniej 500 nowych modeli samochodów elektrycznych to znaczy, że konkurencja, która będzie 2003. roku później będzie dramatycznie różny od tej, którą mamy dzisiaj i to co jest dzisiaj akceptowalne cenowo czytanie będzie zupełnie musiały się znaleźć innych preferencjach w tamtym w tamtym czasie dla mnie referencji dlatego samochodu jest być może projekt samochodu, który się nazywa wszystkie 8, który będzie jeździł zgodnie z deklaracjami około 500km, który ma kosztować jakiś 1500zł na miesiąc w związku z tym zera musi celować w te w te w te dane albo albo albo najlepiej, żeby było tańsze, żeby znalazła miejsce na rynku, ale skoro właśnie panu porusza wątek konkurencyjności ja się zastanawiałem nie będąc specjalistą od rynku samochodów elektrycznych nad możliwością otrzymania tej konkurencji właśnie przez Polski produkt no dobrze wiemy, że takie giganty motoryzacyjne jak nie wiem BMW czy audio dysponujący ono ogromnym kapitałem w tym również na prowadzenie przy wszelkiego rodzaju badań no właśnie na ten rynek dość mocno wchodzą 3 Polska firma electromobility nawet mająca wsparcie takich naszych gigantów jak Polska grupa energetyczna Energa Enea czy czy Tauron Polska energia Ano ma szansę konkurować na tym rynku ja bym chciał zacząć od tego ostatniego wątku, bo też ciekawe jest w trakcie premiery nie pokazał się żaden z właścicieli firmy jest 4 spółki energetyczne polskie PGE Tauron Energę Eneę i to co mnie osobiście dziwi to mamy w Polsce taką sytuację, że w zasadzie mamy monopol państwowy w energetyce i to sytuację należałoby pewnie wykorzystać do takiej do do takich wysiłków, żeby energia była coraz tańsze i produkowane zgodnie z wymogami środowiskowymi Otóż energia drożeje z tymi środowiskowymi wymogami mamy trudności spółki angażują się w projekt, który nie spowoduje, że ceny energii będzie tańsza albo, że będzie bardziej środowiskowa, więc ja nie rozumiem, dlaczego PGE Tauron, który skądinąd ma ogromne kłopoty finansowe i 2 pozostałe spółki państwowe angażują się w taki projekt po prostu nie do końca rozumiem to strategia, bo oni raczej powinni konkurować ceną prądu nie budować jakieś jakieś projekty przemysłowe, który w tym, żeby nam było taniej gniazd nie mają nic wspólnego no to ta odpowiedź rozumiem jest też częścią odpowiedział na moje pytanie o szanse konkurencji na rynku Izrael no właśnie w konfrontacji produktami wielkich koncernów samochodowych je i ja nie umiem powiedzieć czy czy będzie konkurencyjny czy czy nie, bo zasięg w trakcie publicznej prezentacji nie został zadeklarowany został zadeklarowany zdaje się w trakcie spotkania z dziennikarzami dziennikarze opowiadają, że usłyszeli deklaracje na temat 400km zasięgu tego samochodu i cena też nie została objaśnia w związku z tym nie wiemy dzisiaj za co zostanie postawiona fabryka, ale też nie wiemy jak, w jakich parametrach cenowych ten samochód będzie chciał zmieścić czy będzie właśnie konkurencyjny do takich projektów jak wiejskie 8 czy nowa mała Tesla czy 3 czy będzie od nich droższy po prostu tego tylko dzisiaj nie wiemy czy wiemy jak rzeczywiście jest, jaka jest korzyść z punktu widzenia również środowiskowego no i rozszerzania tej tego zakresu udziału samochodów elektrycznych w naszym na naszych drogach jest taka opinia może obiegowa może ona właśnie wymaga pewnej weryfikacji, że dzisiaj problemem przecież starzy produkowali byśmy dalej energii z tych elektrowni, które mamy po to, żeby nią zasilać samochody elektryczne no one oczywiście nie będą emitować tak jak samochody spalinowe złych rzeczy tu atmosfery, ale elektrownie dalej będą czyta się lansuje czy nie czy jest jakiś jakaś jakaś wartość dodana słyszałem na jakiś konferencję takie stwierdzenia, że samochód elektryczny w Polsce to jest węglowych i wydaje mi się, że to jest jednak trochę przesady i zbyt na skróty opowiadanie rzeczywistości są policzalne korzyści środowiskowe gospodarcze tego żebyśmy, które Elektry aplikowali transport myśmy przy opracowali razem Cambridge Econometrics one są zawarte w raporcie, który się nazywa napędzamy polską przyszłość, który można w internecie znaleźć środowiskowe korzyści samochodów elektrycznych są co są następujące zabobony stwierdzić, że Polska energia energetyka będzie na zawsze Węglowa w w takim dużym nasyceniu jak dzisiaj tak nie będzie, bo po prostu nie wytrzymamy cenowo taki tt takiej propozycji, a jeśli chodzi o emisje mogą owe no to elektrownie są wyprowadzone z miast w związku z tym samochody elektryczne natychmiast redukują emisję smogu w miastach nie mówiąc już ciszy i innych aspektach także to po by mówiąc na bardzo szybko to to jest oczywiste, że to jest korzyść środowiskowe no to teraz usłyszeliśmy skoro powiedział panu miastach do komunikacji miejskiej w raporcie, który również można znaleźć na na państwa stronie fundacji promocji pojazdów elektrycznych mówi się, że 2050 roku prawie wszystkie autobusy transportu publicznego w Polsce mogą być napędzane energią elektryczną rzeczywiście tak dobre są perspektywy czy w tej branży produkty, czyli autobusy to jest coś czym Polska również może zaistnieć, ale nie tylko być odbiorcą tego typu produktów wręcz jeszcze spodziewam, że w unii Europejskiej w zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży pojazdów spalinowych w okolicach 2035 roku w związku z tym całkowicie naturalne jest, że w końcu 2050 roku większość około 90% pojazdów na drogach będzie będzie elektrycznych to wydaje mi się dosyć dosyć oczywiste wydaje się, że elektryfikację taboru transportu publicznego powinna nastąpić znacznie szybciej nie wiem czy zdążymy do trzydziestego roku czy zdążymy trochę szybciej, ale Polska jest miejscem, gdzie produkuje się dużą część autobusów europejskich fabryki nie tylko Solaris, ale mam na scanii volvo czy początkującego Rafako był 3 czy innych polskich producentów są w Polsce i produkują autobusy w związku z tym myślę, że nie ma nie ma żadnych problemów z realizacją takich taki cel to rzeczywiście miejmy nadzieję, że wszystko będzie szło tak dobrą stronę jak nam pan przedstawił bardzo dziękuję pan Marcin Korolec minister dziękuję bardzo, prezes fundacji promocji pojazdów elektrycznych był gościem raportu gospodarczego podziękowania również dla Anny Piekutowski, która się wydawało Krzysztofa Woźniaka, który ją realizował, a Maciej Zakrzewski życzę państwu miłego dnia do usłyszenia jutro w magazynie EKG po dziewiątej rano Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA