REKLAMA

PKW publikuje sprawozdanie z wyborów. Premier Morawiecki skierował konwencję antyprzemocową do Trybunały Konstytucyjnego.

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2020-07-30 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:46 min.
Udostępnij:

Z prof. Anną Rakowską-Trelą, adwokatką z Uniwersytetu Łódzkiego analizujemy sprawozdanie PKW z wyborów Prezydenta RP oraz skierowanie przez Premiera Mateusza Morawieckiego konwencji stambulskiej do rozpoznania przez Trybunał Konstytucyjny.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami prof. Anna Rakowska Trela adwokat adiunkt w katedrze prawa Konstytucyjnego zakład prawa Konstytucyjnego porównawczego Uniwersytetu łódzkiego dzień dobry pani profesor dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu mamy sprawozdanie wyborcze Państwowej Komisji Wyborczej to jest historia na 50 stronach trochę w takim stylu Przeżyjmy to jeszcze raz Państwowa Komisja Wyborcza opisuje szczegółowo jak to zarządzono wybory jeszcze w lutym chciano doprowadzić do wyborów Rozwiń » pocztowych, jaką nie wyszło jak potem pojawił się kolejny termin ruszyły kolejne przygotowania jak to wszystko się odbyło i jakimi rezultatami ten dokument ma charakter sprawozdawczy natomiast na pewno nie ocenny i na pewno bez żadnych wniosków na na przyszłość pani dość ostro oceniła ów fakt twierdząc, że to sprawozdanie zamkniętych oczu z punktu widzenia kandydatów na to, żeby on nierówna z punktu widzenia wyborców, że państwo skapitulowało, dlaczego tak ostro ocena tego dokumentu tak rzeczywiście tak napisałam tak tak tak mówi, że to sprawozdanie zamkniętych oczu, dlaczego dlatego, że o Państwowej Komisji Wyborczej jednak spodziewałabym się czego, więc jest to centralny organ państwa, który ma czuwać nad prawidłowym przebiegiem wyborów w trakcie tych wyborów, ale także później, składając chociażby sprawozdanie z ich przebiegu moim przekonaniu takie taki właśnie charakter sprawozdania, o których wspomniała pani redaktor jako odtwórcze historyczne tak opisuje Kronika wydarzeń, bo kolej taka Kronika na pewno będzie przydatna, gdy sobie spojrzymy w nią za rok 2510, by przypomnieć jak to było, ale to nie odchodzi od tego są historycy od tego co może historycy prawa kronikarze, ale nie Państwowa Komisja Wyborcza w tym sprawozdaniu, które przecież ma służyć także jako dokument będący podstawą do stwierdzenia ważności nieważności wyborów powinna być zawarta ocena tego jak te wybory przebiegały tego czy były zgodne ze standardami, a tego nie ma pojawiają się stwierdzenia, że miały miejsce jakieś niewielkie uchybienia, które miały wpływu na wynik wyborów, ale można powiedzieć, że istoty problemu Państwowa Komisja Wyborcza nie dotknęła w ogóle nie dotknęła właśnie tej nierówności pomiędzy kandydatami pomiędzy komitetami wynikające z przepisów prawa czy już była wielokrotnie mowa także do zachowania tak czy telewizji publicznej mediów publicznych szerzej czy zachowania najwyższych urzędników w państwie, którzy nam w ostatnich tygodniach nie robili nic innego tylko kampanie na rzecz 1 z kandydatów nie było też mowy w tym sprawozdaniu o tych naruszeniach właśnie widzianych z punktu widzenia wyborcy, że nie każdy miał zapewnioną możliwość głosowania, a jeżeli bardzo chciał to czasami musiał sobie sam właśnie tę możliwość głosowania zapewniać w szczególności za granicą tak częstych naruszeń standardów konstytucyjnych międzynarodowych było bardzo to popracuje na materiale wyborczym powinny o tym, wspomnieć popracuje na materiale pani profesor, by przygotowała dla pani kilka fragmentów i zacznijmy od od TVP od zaangażowania rządu tam jest 1 niewielki fragmencik, który brzmi następująco do Państwowej Komisji Wyborczej kierowane były również wystąpienia komitetów wyborczych posłów i wyborców, w których zarzucano publicznym nadawcom radiowym telewizyjnym nierówne traktowanie kandydatów, a funkcjonariuszom publicznym wykorzystywanie stanowisk do prowadzenia agitacji wyborczej Krupka no właśnie krótka, a to to to nie zabiera ze sobą żadnej cel tak to to to zdanie, że taki charakter tego sprawozdania zauważam to w wielu miejscach tak do Państwowej Komisji Wyborczej kierowano kropkę nad tak naprawdę po tej wkrótce powinno następować co najważniejsze, czyli ocena Państwowej Komisji Wyborczej czy dobrze czy źle czy do naruszenia rzeczywiście doszło czy może jesteśmy przeszkoleni czy może przesadzamy, tak więc Państwowa Komisja Wyborcza jako ten centralny organ państwa wyborczy najważniejszy tak, na którym spoczywa obowiązek nie tylko zorganizowania tych wyborów od strony technicznej, ale też zajmowania się właśnie od strony tych standardów prawidłowości nie powinna tutaj stawiać kropki tak naprawdę dopiero tutaj powinna zacząć to najważniejsza część sprawozdania Państwowa Komisja Wyborcza nie potrafi też występować w swojej własnej sprawie, bo wybrałam dla pani dla państwa naszych słuchaczy także fragment, który dotyczy tego momentu, kiedy Państwowa Komisja Wyborcza została pozbawiona części swoich uprawnień one on zostały przejęte m.in. przez wicepremiera Jacka Sasina i fragment brzmi tak państwo komisja wyborcza stwierdziła, że obowiązująca od 18kwietnia 2020 roku regulacja prawna wprowadzona przez ustawodawcę pozbawiła Państwową Komisję Wyborczą instrumentów koniecznych do wykonywania jej obowiązków co w konsekwencji doprowadziło do przeprowadzenia głosowania w wyborach tych 10maja i co państwo komisja wyborcza podała do wiadomości publicznej 7maja luźno w kropeczki KO i znowu kropeczki i znowu ten sam scenariusz tak no tak jak mówienie tego oczekujemy Państwowej Komisji Wyborczej troszeczkę zapowiedź tego sprawozdania już można było znaleźć w zachowaniu Państwowej Komisji Wyborczej w czasie tych pierwszych wyborów z majowych tych późniejszych, które odbyły, gdzie też się też Państwowa Komisja Wyborcza wydawało opinie, że no właśnie, że nie jest od tego, żeby opiniować także nie jest od tego, żeby się wypowiadać na mojej ocenie zdecydowanie od tego, żeby się wypowiadać zasiadają tam m.in. sędziowie zasiadają tam profesorowie prawa, którzy na prawie wyborczym się znają są od tego, żeby stać na straży standardów, tak więc tutaj, gdzie jest kropkę to powinien być przecinek tu taj powinno dopiero tworzyć się pole Państwowej Komisji Wyborczej do tego, żeby ocenić właśnie czy jedne rozwiązania dotyczące kampanii wyborczej czy te drugie dotyczące pozbawienia jej w moim przekonaniu niedopuszczalnego możliwości organizacji wyborów mówiliśmy o tym, że ten dokument nie ma charakteru ocennego oprócz 1 jedynego miejsca co dość mocno zastanowiło chodzi o wybory za granicą co, do których było bardzo wiele zastrzeżeń wątpliwości tymczasem Państwowa Komisja Wyborcza bardzo łaskawa jest dla resortu dyplomacji najpierw informuje, że to było szczególne wyzwanie w roku 2020, bo było bardzo wiele problemów oczywiście chodzi przede wszystkim o pandemii, że procedury wyborcze w związku z tym muszą być dostosowane do warunków w państwach przyjmujących i określonych przepisami wewnętrznymi dotyczących kwestii sanitarnych, a potem następuje konkluzja, że pomimo tych szczególnych trudnych okoliczności polscy wyborcy zamieszkali za granicą nienotowany wcześniej liczbie wzięli udział w wyborach i trochę to jest takiego państwa komisja wyborcza Sułek sugerowała, że to jest rezultat tego, że państwo, że MSZ tak się sprawdził dokładnie wszystko organizował życie wyborcy tak licznie postanowili swój głos oddać, a potem następuje taki fragment Ministerstwo Spraw Zagranicznych Polska służba konsularna podjęła konieczne działania, by zapewnić Polakom zam. za granicą możliwość powszechnego bezpiecznego wzięcia udziału wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej udało się sprostać problemom, które niesie ze sobą organizacja wyborów w trakcie kryzysu epidemii innego bezprecedensowych rozmiarach pani redaktor to troszeczkę można użyć takiego porównania sytuacja, kiedy jesteśmy chorzy stajemy przed koniecznością pójścia do lekarza natomiast okazuje się, że lekarz nas nas nie przyjmie zaczynamy się leczyć sami z wyborcami głosujący za granicą znakomitej większości tak właśnie było w mojej ocenie ja mam cały czas pamięci telefony nawet wyborców przebywających za granicą czy informacje medialne, że oni organizują się będą przewozić swoje głosy do konsulatów tak, bo nie ma żadnej innej możliwości zagłosowania obowiązek zapewnienia każdemu wyborcy także przebywającemu za granicą możliwości oddania głosu w wyborach spoczywa na państwo na organach państwa no w tym przypadku tymi urzędami, które się tym zajmują bezpośrednio są konsulaty nie na wyborcach to my mamy korzystały ze swoich praw politycznych w tym prawa do głosowania, a nie sobie jest sobie sami za gwarantować sobie sami zapewniać tak tutaj tych głosujących było dlatego tak duża, bo oni sami zaangażowali się oni sami no podejmowali na naprawdę wielkie starania, żeby zagłosować tak nie powinno tak być to powinno być jasne proste w moim przekonaniu zarówno rząd, jaki urzędy konsularne z różnych przyczyn Janie mówię, że to była zła Wola, bo to też może braki kadrowe może krótki czas może trudności organizacyjne, ale też to auto odpowiedzialny za te przyczyny oczywiście też spoczywa na na państwo z różnych powodów nie sprostali temu właśnie ona ani słowa tych wszystkich niedoróbka, które były po stronie resortu dyplomacji tak ich było naprawdę bardzo dużo, bo np. chociażby kwestia rejestrowania się krótki czas padł serwer brak brak informacji NATO to jednak były błędy ludzkie oczywiście, że to były błędy ludzkie to były błędy, które obciążają państwo i trudno przerzucać na wyborcę popiersia odpowiedzialność za wzięcie udziału w głosowaniu na ciężar tak zapewnienia sobie tego udziału w głosowaniu, jeżeli już jako państwo polskie zdecydowaliśmy się, że wyborcy przebywający za granicą mogą głosować i to właśnie albo korespondencyjnie tym razem albo bezpośrednio w konsulatach no to na państwie ciąży obowiązek zapewnienia tej możliwości wyborcom tak Besta tak to powinno wyglądać to absolutnie tak nie wyglądało właśnie na etapie rejestracji jak pani redaktor mówi później samego głosowania, a było ono było tysiące problemów, które nie powinny były zaistnieć przy dobrze zorganizowanych wyborach to jeszcze ten wątek dotyczący wyborów Sąd Najwyższy będzie swoje posiedzenie 3sierpnia w samo południe będzie wówczas stwierdzał ważność wyborów prezydenckich tych protestów było niemal 6000 oczywiście sukcesywnie Sąd Najwyższy zajmuje się kolejnymi myśli pani, że się wyrobią usłyszałam, że tam około 3000 protestów ma być połączonych do wspólnego rozpoznania, że ma być w tym celu jak rozumiem jedno posiedzenie sądu i one mają sporo podobno są do siebie zbliżone oparte na tym samym wzorze mają zostać wspólnie rozpoznane, tak więc na to rozwiązuje problem ponad połowy chyba proteza trochę żałuję, że najświeższe informacje, że taka, że Sąd Najwyższy rozpoznał 828 protestów wyborczych 53 z nich są zasadne, ale bez wpływu na wynik wyborów, czyli 828 to nawet jeszcze nie 1000 no to nawet jeszcze nie 1000 tak, ale jeżeli dodamy tego 3000 połączeń do silnego rozpoznania to już robią 4000 niecały 6 no zobaczymy to jest na pewno wielkie wyzwanie przed Sądem Najwyższym tego czasu jest już niewiele mamy czwartek w poniedziałek ma być posiedzenie w przedmiocie ważności wyborów jak na razie prezes Izby zapewnia chyba rzecznik prasowy sądu też zapewnia, że wszystko jest pod kontrolą, że wszyscy pracują na najwyższych obrotach, że te protesty zostaną do czasu tego posiedzenia rozpoznane to jeszcze na koniec zmienię temat, ale chciałbym panią wykorzystać jako ekspertkę od kwestii konstytucyjnych, bo Mateusz Morawiecki zdecydował się skierować konwencję antyprzemocową Trybunału Konstytucyjnego wiem, jaki to jest zabieg politycznej nie o to panią profesor pytam, ale tak merytorycznie jak pani ocenia ten ruch tak merytorycznie to trudno to oczywiście pan premier ma prawo złożyć każdy wniosek, który uzna za stosowne do Trybunału Konstytucyjnego natomiast należy pamiętać o tym, że jest to konwencja, która ma wiele stron tak tę konwencję podpisało wiele państw konwencja rady Europy, czyli dość poważnego gremium państw i w moim przekonaniu taki ruch ze strony Prezesa Rady Ministrów może stawiać wątpliwość powagę państwa polskiego na arenie międzynarodowej i morze no stawiać pod znakiem zapytania to czy Polska postępując w ten sposób z prawem międzynarodowym, które wiąże ją od lat, w którym naprawdę nie ma nic złego ja czytałam konwencja przestrzega swojego art. 9 konstytucji, który mówi, że Rzeczpospolita Polska właśnie przestrzega wiążącego ją prawa Międzynarodowego takie podstawowe zasady prawa Międzynarodowego, która brzmi po łacinie pacta sunt servanda, czyli umów należy przestrzegać tak stracimy na tym wizerunkowo stracimy na tym myślę politycznie, ale prawnie, bo w tej konwencji tak jak powiedziałam nie ma nic złego ona wskazuje standard wprowadza dość wysokie standardy ochrony kobiet przed przemocą i nie spowodowała żadnej tragedii ani jakie szeregu jakichś złych złych złych wydarzeń w Rzeczpospolitej, tak więc ani nie ma powodu ani konieczności ustrojowej no jednak praw obywatelskich rolnicy dzisiaj mówił podczas konferencji informował o swojej decyzji, że pojawiają się takie zarzuty zarzuty i on już tutaj sprawdzi to one są zasadne, że ta konwencja godzi w nasz porządek prawny taki czytałam tę konwencję nie dostrzegłem, żeby godziła ona nasz porządek prawny pana mówi o przeciwdziałaniu przemocy w różnych wymiarach przemocy wobec kobiet i przemocy domowej nie wiem co może godzić Polski porządek prawny jak do tej pory ona obowiązuje przecież w Polsce od kilku lat ja nie zauważyliśmy żadnych tak i nie zauważam żadnych konfliktów pomiędzy polskim ustawodawstwem, a tą konwencją, tak więc czy konstytucję tak jak nawet mówi pan premier, a tą konwencją wręcz przeciwnie uważam, że ona podnosi standardy i ustawowe konstytucyjne, a jej wypowiedzenie będzie tak jak powiedziałem te standardy ognie czy wypowiedzenie skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego, bo to jest przecież dzisiejszy nowy pomysł będzie te standardy obniżało inną spowoduje jednak muszą pamiętać jesteśmy członkiem wspólnoty międzynarodowej umowy na zwiążą i nie możemy sobie no tak robić żartów no taka może nie może to być taki supermarket, że dziś przestrzegamy takiej konwencja jutro takiej umowy pouczenia przestrzegamy tej czy tamtej bardzo dziękuję pani prof. prof. Anna Rakowska Trela adwokat konstytucjonalista Uniwersytet łódzki była naszym gościem dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, pani redaktor informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA