REKLAMA

Jutronauci 2020: Jak pandemia zmieni świat muzyki klasycznej

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-07-31 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
24:59 min.
Udostępnij:

14. odcinek podcastu w programie "Jutronauci: świat po pandemii". Kwartet smyczkowy zagrał w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie koncert dla sali pełnej… roślin. Opublikowane na YouTubie nagranie zrobiło furorę. Filharmonie i sale koncertowe, orkiestry, dyrygenci oraz zespoły taneczne przeżywają największy w swojej historii kryzys. Nie ma podróży, koncertów, prób ani pracy nad nowym repertuarem. Nie ma przychodów. Co robią muzycy? Jak utrzymują kontakt ze swoimi audytoriami i co się stanie po pandemii? Czy świat wysokiej kultury zostanie pocięty na krótkie klipy i wrzucony do sieci? Vadim Makarenko rozmawia o tym z Ignacym Sokalem, menedżerem i agentem z Askonas Holt, jednej z najstarszych agencji artystycznych na świecie. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
reklama partnerem podcastu i programu jutro nauczyć jest Sebastian Kulczyk to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa nowym odcinku podcastu jutro nuci świat po pandemii o tym jak zmienia się na świat rozmawiamy z astronautami, czyli wyjątkowymi osobami, które odkrywają przyszłość z czytelnikami wyborczej ósma 10 podcast gazety wyborczej nazywam się Vadim Makarenko jestem redakcyjnym szefem programu astronauci moim dzisiejszym gościem jest Ignacy Sokal agent menadżer Rozwiń » londyńskiej agencji, a skoro Zsolt obsługującej orkiestry wielkiej grupy taneczne śpiewaków dyrygentów dzień dobry witam witam dzień dobry i wiesz co ten cały świat wysokiej sztuki orkiestry Filharmonii dyrygentów i grup tanecznych jest takim światem no dla wielu z naszych słuchaczy dla mnie osobiście przede wszystkim dość tajemniczym, więc mógł być tam trochę opowiedzieć czym jest zgodna z hołd czym się tam zajmuje tak naprawdę jak tam wylądowałeś to, że to część bardzo ważny opowiedzieć się, że publiczność rzeczywiście widzi tylko wierzchołek tej góry lodowej tej całej tajemniczej otoczki muzyki klasycznej, ale w zasadzie jest bardzo dużo planowania jest bardzo dużo rozmów poza kurtyną jest oczywiście bardzo duża w tym w tym polityki osobistej tak dalej to jest bardzo bardzo ciekawa branża firma, a nas, choć to brytyjski menedżer man i Booking zarazem, który działa na rynku międzynarodowym zajmujemy się przede wszystkim oddzielną bardzo dużą działką Wiktoria należy jest akt z mężem, a zajmujemy się karierami artystów wysokiej półki, a muzyki klasycznej, a ja konkretnie odpowiadam za karierę, a 3 skrzypków oraz 4 dyrygentów i niedawno do grona artystów MPO dołączyła NSA słynna Polska wszystko Marianna Bednarska z czego ogromnie cieszy bądź akurat przed pandemią jest dość niefortunnie, ale jeszcze o tym, by rozmawiać, czyli co tak naprawdę tam robisz organizuje koncerty trasy koncertowe negocjuje wynagrodzenia czy może uchylić rąbka tajemnicy w ja robię to jest bardzo ciekawe pytanie, ponieważ odpowiada nie taki sposób, że zajmuje się wszystkim co otacza życie profesjonalne artystów z ich karierą, a ich nawet zwroty w taksówce w niektórych przypadkach co mają ubrać nawet tak takie rzeczy, jakie pomoc w trasie czy nie wyjechać z nimi w trasę, a jeżeli panisko wyślemy do tamtego miasta takie z innego odbioru przyłączy będziesz w Paryżu itd. to jest moja praca wszystko co jest związane od koncertów o planowaniu koncertów od negocjacji wynagrodzeń do Jaru od szczytu już itd. to jest to jest ma pracę, czyli wyobrażam sobie, że dawno dawno temu jak kaprysi Szala 5 to uspokaja go i negocjował z nim taki człowiek jak ty tak, tak więc dziękuję dobrze powiedz mi, jakie problemy przeżywa ten biznes teraz podczas pandemii no wiemy, że nie ma koncertów to, jakie są jeszcze ograniczenia jak długo to twoim zdaniem może potrwać ten sektor 3 przede wszystkim 2 najważniejsze problemy pierwszy problem najbardziej oczywisty, czyli finansowe, a drugi problem, który może jest mniej oczywiste ale, ale tak naprawdę jest bardzo ważną rzeczą tego sektora to jest brak możliwości planowania koncertów w Rozmus pand zazwyczaj planujemy na dwa-trzy lata krzyczy a, czyli rozmawiamy z obecnej chwili bym rozmawiał teraz o tym co jakiś Skrzypek zagra ze stycznia 2003. roku, a co jakiś wielki dyrygent będzie grał za 2223 i jeżeli chodzi o pozycję dyrygentów to rozmawiamy o 56 lat do przodu czyli, jeżeli jakiś dyrygent odejdzie z pewnej orkiestry jest pod koniec 2004. roku, do którego ma nastąpić, jeżeli ja decyduję ze swoim podopiecznym legendę np. że nas interesuje opozycja to w takim razie musimy pomyśleć jak najlepiej do tego podejść czy już w tym sezonie musimy tak naprawdę zgłoś się 1 koncertem, a z tą orkiestrą z jeszcze następnym sezonie z 2 koncertami i woli zbudować tą relację intymną relację chemie pomiędzy dyrygentem, a muzykami orkiestry dyrygent się wykazać nie tylko znajomości materiału, ale zdolnościami a jakby rozmowy z menu będą tam też orkiestry i dalej, bo to jest bardzo ważna pozycja i to przykład myśmy robili teraz ich w tej chwili nie ma możliwości planowania, ponieważ nikt nie jest pewien swojego budżetu oraz złych planów artystycznych, ponieważ ciężko naprawdę ciężko instytucjom kultury i ciężko zespołom orkiestrowym Annę czy teatrem operowym zaplanować na przyszłość, jaki program pokazać publiczności o oczywiście nie wiadomo ile z tego programu trzeba będzie nagrać, a jeżeli np. orkiestra le monde radio France trzeba nagra już symfonię Beethovena to wiadomo, że orkiestra nasiona szans nie może tego zrobić, bo to są gesty, które należą do tego, które są w tym samym miejscu, które wynajmują są sale, które dzieją tak naprawdę publiczność między sobą, więc oni będą kontaktowały wraz z osobą jest to jest bardzo dużo rozmów i bardzo dużo negocjacji, które trzeba dopiero będzie przeprowadzić, więc sam ten fakt niepewności jest bardzo się szokujący dla wielu obecnych sił, czyli tak utrata przychodów i ogromna niepewność to jest coś co pozostałe branże biznesowe doskonale jak czują rozumieją w tym momencie przeżywają te same problemy jak odpowiada ta branża twoja na tę niepewność cyfryzacja to jest odpowiedź cyfryzacja jest bardzo dobrą odpowiedzią i jest w tej chwili coraz więcej orkiestr i zespołów patrzy na to trzeba też chyba trzeba o tym, powiedzieć taki sposób, że a, że nawet 2 miesiące temu sytuacja wyglądała absolutnie inaczej kiedy, kiedy większość okien, kiedy większość zespołów nie wierzyła, że w ogóle pan tak pandemia mogą się wydarzyć, kiedy koncert już online, bo było mało oczywiście wszyscy byliśmy w stanie szoku tak naprawdę każda organizacja nie działa się rozwieść po prostu przeczekać czy zacząć teraz w tym zbierać i w obecnej chwili mamy więcej zespołów mniejszych zespołów, które nagrywają takie koncerty Manu festiwale, które zaczynają grać dla ograniczonej publiczności i nagrywają części koncertu znajdą ci obecni na Sejm zaczyna śmierdzieć dziwi, a i tak to itd. czyli cyfryzacja jest odpowiedzią w pewnym sensie tak, mimo że moim zdaniem cyfryzacja nigdy nie zastąpi koncertów na żywo albo jest jeszcze długi czas przed nami zanim, zanim co się stanie, ale w obecnej chwili cyfryzacja jest najlepszą odpowiedzią czas pomyśleć, że wiele państw zaczyna się otwierasz, a na koncerty publiczne rzeczywiście bardzo chce uczestniczyć w tych koncertach ludzie są zmęczeni tym, żeby być w domach, a nie tylko oglądać wszystko przez ekran ludzie lubią być na sali to jest absolutne inny inne wrażenie, kiedy jesteś na sali kiedy, kiedy trzeba tę emocję wraz z muzykami lub śpiewakami, kiedy jest częścią w zasadzie tego wydarzenia o drugą stronę kanu to czym nie jest do końca umożliwiać jeszcze pewien dystans jeszcze tylko odbiorcą i mimo że są oczywiście możliwości komentowania itd. na niektórych platformach jakiegoś uczestniczenia w tym aplikacja OnStar pozwala na przebywanie powiedzmy na scenie wraz z orkiestrą i lubić to koncert hol się berlińczycy są organizowane ma bardzo podobne możliwości i coraz więcej zespołów orkiestr inwestuje w te straty na loggię lub inwestuje zespoły produkcyjne, żeby nagrywać swoje koncerty granie koncertów to jedno ale, żeby zagrać koncert orkiestra czy Niewiem zespół smyczkowy jakiś nieważne musi być zgrana prawda, że być grana musi ćwiczyć czy orkiestry 3 kwartety nie wiem inne zespoły ćwiczą jeszcze teraz jak ktoś odbywa właściwie niestety to jest to jest chyba najważniejszy problem, że orkiestry z zestawie pełnym nie mogą liczyć i nie mają takiej możliwości, a ponieważ muszą oczywiście stosować zasady społecznego dystansu nawet nawet, dbając o zdrowie własne zdrowie zdrowie muzyków z CIT, ale organizacje nie mogą pozwolić na to, żeby jakieś szczegóły w pełnym składzie to jest rzeczą pozytywną powiedzmy i do tego jest też muszą rozbije siłą rzeczy na mniejsze zespoły ćwiczyć osób taki sposób albo grać utwory, które są nam na mniejsze składy może utwory dawniejsze lub, ale i utwory kameralne, bo takie mamy realia obecnie, czyli nie mogą ćwiczyć mogą razem grać, a jednocześnie muszą w jaki sposób utrzymać kontakt ze swoim audytorium bez względu na to, że nie mogą wejść do audytorium na scenie i dla niego zagrać jak to robią nas wspomniała cyfryzacja jest 1 z odpowiedzi plus media społecznościowe okazały bardzo ważnym narzędziem dla zespołu dla pojedynczych muzyków, a w zasadzie muzycy sami zaczęli zdejmować pewne rzeczy na Instagramie lub na Facebooku orkiestry same zaczęły najpierw CE ćwiczyć razem na sumie np. a i, choć taki sposób proszę się łączyć chociażby chociażby ze sobą, jeżeli chodzi o publiczność to oczywiście są Platforma YouTube Facebook itd. dla sterowania, więc to jest bardzo bardzo wykorzystywana i wydaje się coraz więcej zespołów będzie inwestować te technologie inwestować się zespoły produkcyjne, żeby poszerzyć swoje działania jeszcze powiedzieć chyba on o tym w tej chwili, że dla niektórych orkiestr powiedzmy oni już mieliśmy pewne środki lub warunki do nagrywania podobnych koncertów są w tej sytuacji myślę, że orkiestry radiowe z absolutnie przodują w tym sensie, bo dla nich nawet przed pandemią to była codzienność i grać koncert na żywo 4 tygodnie w następnym tygodniu nagrywać jakieś koncerty skrzypcowe z kimś dla streamingu lub nagrywać dla, a archiwów lub lub nagrywa dla telewizji dla programów tak dalej, więc związani to nie jest szokiem dlatego te orkiestry pozbierały się najszybciej no np. w tej chwili w Brytanii nagle najlepszą orkiestrą się stało BBC Symphony podobnie jak w Polsce nos pracy w Niemczech ASP rysunku oraz jakie są pewnym, a udar ze stołeczną funk, a z Korei, a orkiestrą norweskiego Radia nawet wszystkich orkiestr, które już miały te zespoły już mają zespoły z kamerami i mają producentów mają reżyserów, którzy mogą z dnia na dzień 30 i nagrać piękny koncerty i wrzucić go jakoś Platformy czy za darmo czy za pieniądze no właśnie niedawno taki powszechny zachwyt w internecie wzbudziło nagranie kwartetu smyczkowego w Barcelonie, który grał dla roślin dla sali wypełnionej roślinami i kto wymyśla takie rzeczy co dziś szefowie marketingu w tych salach koncertowych to taki agencja twoja wymyślają takie agencjach moja chyba nie wspierają takiego typu pomysł wszelkiego rodzaju pomysłu, ponieważ to nie jest firma zajmująca się produkcją w tej chwili to może jeszcze jest się zmienić my nie wiemy jak wygląda przyszłość w tej sekundzie negocjacje trwają, ale tak naprawdę nie ma pewnej osoby z takim zespole, która by odpowiadała za zaproponowanie takie propozycje to morze wyjścia z muzyką to może wyjść od dyrektora artystycznego dyrygenta naczelnego koordynatora programu, jeżeli ktoś wpadł na świetny pomysł to natychmiast się mówić o tym, jeżeli okiem mówi i jest 90%, a ludzie z tym naprawdę pójdą i muzycy zagrają, bo jakikolwiek ciekawy chwyt w tej chwili jest mile widziane nie wiem czy przyszłości leży za standardowymi powiedzmy muzycznymi koncertami, gdy w pierwszej części mamy jakieś otwierający utwór koncert skrzypcowy i na sam końca piąta Symfonia Beethovena i nie wiem czy to jest format przyszłości, toteż się mieć, więc jakiekolwiek ciekawe pomysły są naprawdę mile widziany jak widać, a odbijają się echem w mediach społecznościowych i właśnie fascynujące jest to każdy teoretyk biznesu badacz biznesu zadaj pytanie, kto w takich trudnych chwilach jak teraz, kiedy nie wiem obcięte są strumienie finansowania od źródła finansowania, kiedy jest ogromna niepewność to jest takich sytuacjach liderem zmian, bo to czasem jest to bardzo nieoczywiste prawda tutaj mamy zespół w Barcelonie, który nagrał coś dla roślin kiedyś rozmawialiśmy z tobą i podawać przykład Skrzypka z Pragi, który stał się kuratorem takim przewodnikiem po muzyce klasycznej i uciekł nic nie przyczyniłem absolutnie ten wspomniany Skrzypek to bawełna Sports c to jest bardzo znanych, zwłaszcza w Czechach Skrzypek, który gra na bardzo słynnych niebieskich skrzypcach, a on często ma za jazdy powiedzmy troszkę cygańskie ma swój słuch zespół, który ma grać też koncerty pojawia się bardzo często w telewizji jest dla niego to też nie było nowość, że cyfryzacja jest rzeczą normalną i wraz z bardzo ważną on ma troszkę mające osoby takiego rock stara powietrzny on wie co dostaną akcje trzonem on wie jak współpracować z publicznością jak rozmawiać zmian jakich angażować, więc było bardzo dziwne, gdy po 2 tygodniach lokalu on już mówił o tym, że każdy muzyk musi wziąć te wszystkie sprawy swoje ręce nikt nie należy do żadnej organizacji nikt nie musi polegać na żadnej organizacji lub ryb na dotację od państwa każdy powinien zrobić coś sam uważa jest niemożliwe w tej chwili i po 2 tygodniach nokdaunu on zaczął zdejmować sesje ślubne swoje to nawet były koncerty on robi próbę ze swojego własnego mieszkania i pierwsza sesja była tak popularna, że w pewnej chwili oglądało około 2 tysięcy osób tę próbę ją przy okazji gra utwór rozmawia z ludźmi czytam komentarze dla kolejnych coraz dalej i się okazało, że ten format jest tak popularny, że on natychmiast potem zaczął sprzedawać bilety na takie sesje i miał cel 2× czworga tygodnie aż w pewnym momencie za 3 miesiące konkretnie wywalczoną zaoferował mu sesję, a po świecie w ogóle ten pomysł zachorował na sesję ktoś nazywają Aziz Yildirim formularz, gdzie on robi dokładnie to samo tylko już na ich Platformie z większym starcie produkcyjnym jak wspomniałem szeregowy muzyk to znaczy, że to nie jest dyrygent jest menadżer instytucji kultury nie jest nie jest taki sposób im wysoka statusem osoba, która narzuca jakiś praktyki takie absolutnie oddolna inicjatywa absolutnie wysokim statusem osoby jest często ciężko przewidzieć jak będzie się rozwijać sytuacja lub poza teologię traktuje sytuację bardzo demokratyczne, kiedy trzeba coś uzgodnić, a to to wszystko trwa albo, żeby zebrać bardzo dużo osób taki jest myślenie przędzy los dał nowe mają powiedzmy musimy zebrać cały zespole to jest bardzo ciężkie teraz zrobimy można sobie zaoferować wykonaniem symfonii 1000 Mahlera już w tej chwili to jest absolutnie niemożliwe, więc kto zrobi transkrypcja tej symfonii akurat musimy zagrać ten, ale jest to wszystko czas mi się wydaje, że w pozycji wygrywającej są zespoły mniejsze są pojedyncze muzyce i którzy mają tą możliwość streamingu, ale w zasadzie jest tak naprawdę najprostsze każdy ma komórkę każdy ma bezpłatne konto na Instagramie każdy może zajmować się publiczności i promować swoje złe działania przez na internecie ten przykład Skrzypka z Pragi który, który podałeś jest też o tyle specyficzny, że to jest jednak artysta z takim okręgu kontynentalnej Europy, gdzie instytucje funkcjonujące w obszarze wysokiej kultury mają zapewnione dość nocnym solidne dotacje państwowe tymczasem w świecie anglosaskim jest zgoła odmienna sytuacja tamten sektor wysokiej kultury dużo bardziej skomercjalizowany i wydawałoby się, że to tam powinny być te odważne kroki do przodu daleko posunięta cyfryzacja w bardzo mocna obecność w mediach społecznościowych tymczasem chyba tak nie do końca jest tym czy to jest tylko moje wrażenie zdecydowanie tak to jest bardzo ciekawe, że nie w zależności od tego z jakim kraju znajdują się z tym w zależności od tego jak jest finansowana dana instytucja czy utrzyma się absolutnie z dofinansowania jest w Niemczech lub dotacji sponsorów jak jest w świecie anglosaskim ze sprzedaży biletów, jakie cięcia muzycy mają swoje pomysły i muzycy nie są ograniczeni demograficznie lub geograficznie muzycy ze świetnymi pomysłami są tak naprawdę na to są pojedyncze przypadki na całym świecie, a więc, jeżeli ktoś ma pomysł muzyków to w zasadzie nieważne czy odsłoni akurat się stacjonują w tej chwili, a Europie kontynentalnej, gdzie się w stanach oczywiście absolutnie rozumiem punkt, a propos cyfryzacji w tym świecie ostatnio powinny być bardziej rozwinięty z nieba tak, ale w pewnym sensie cały sektor muzyki klasycznej idzie i 1 pewnym stabilnym krokiem do przodu na całym świecie nie ma także jakaś część świata akurat przoduje w tym, a druga bardzo odstaje tutaj chyba różnicą tylko są środki warunki, w których orkiestra może działać czy masłem posiadanie jakąś salę czy może spokojnie 30 w dowolnej chwili ćwiczyć lub zagrać koncert czy musi wynajmować czy orkiestry jest zależna od jakiegoś festiwalu i od organizacji jakiegoś projektu czy akurat tacy muszą w tej chwili nagrywać muzykę do filmu lub po spokojnie mogą mieć 5 grup inaczej szósty zagrać pięknie wypieczony fantastyczny koncert na koniec chcę zapytać co twoim zdaniem stanie się po pandemii czy wielkie sale koncertowe Filharmonii opery opadają, bo wspomniany już koncerty prawdopodobnie będą krótsze, czyli wysoka kultura będzie pocięta na kawałki prawie, że no może nie na klipy uczuciowe choć, kto wie, a co z instytucjami to jest bardzo ciekawe misji udarze, że naprawdę przyszłość pokaże myślę, że to jest w tej chwili musimy bardzo wszystkie organizacje kultury muszą pilnować jak się rozwija sprawa z Bondem miast jak się rozwija on obawa przed wirusem czy ludzie boją się wirusa, a także nie będą chodzić na koncerty czy ludzie są zdolni z po zakładać maski jakieś kombinezony ochronne nie mają i pójść na na koncert zobaczyć tego swojego ulubionego wielkiego dyrygenta no to wszystko czas pokaże and, a jeżeli będzie druga fala pandemii to oczywiście to też więcej zespołów będzie inwestować w cyfryzację i więcej będzie inwestowała wzrosły w tym kierunku plus oczywiście wraz z restrukturyzacją naszego własnego życia koncerty pójdą zatem jak na razie koncerty budowały się wokół naszego życia codziennego czyli, jeżeli się pusto Office od dziewiątej do szóstej załóżmy jeszcze około 7 na tym akurat zdążymy na koncert i sobie cały wieczór zapewnimy dzięki rozrywką na sali koncertowej są w tej chwili, jeżeli będziemy więcej czasu spędzać w domach, jeżeli nie musimy jechać do opisu to z pewnością koncerty dla ciała nawet nawet pół godziny czy koncerty samego rana i samego wieczora różnych godzinach to jest też jednak możliwości, która będzie rozwijana, więc zobaczymy mieście wydaje się, że klasyka i muzyka klasyczna jest naprawdę jest odzwierciedleniem naszego życia i a życie się zmieni to klasyka nie będzie czekać i zmieni wraz z, a czy z przyczyn czysto sanitarnych czeka nas renesans niedoceniane jeszcze do niedawna kameralistyki to jest bardzo ciekawe nie wiem czy niedoceniany nie wiem czym się z tym zgodził myślę, że każda nisza ma swoich fanów ma swoich wielbicieli, więc kameralistyka czytam muzyka barokowa powiedzmy miała swoich fanów je i ludzi, którzy naprawdę lubiący muzykę naprawdę chodzą na te koncerty itd. inna kwestia jest taka, że instytucja oddawały zawsze tzw. prawem Time, czyli w sobotę wieczór piątek wieczór w dużym zespołom, a i dużą salą, że Symfonia były programy duże obfite wiedzy i pół godziny nasycone świetną muzyką i kameralistyki niestety bardzo rzadkich przypadkach dostawała takiego typu godziny powiedz mi, gdy akurat większość publiczności może przyjść na taki koncert przed tym MR listy Kaczy czy duet były zarezerwowane na koncerty wczesno popołudniowych lub lan sejmowe, kiedy akurat mamy możliwość siły zrobić przerwę w pracy jej wpaść na 45 minutowy koncert, a do pobliskiej sali to była realność w tej chwili, gdy orkiestry nie potrafią funkcjonować i w zasadzie ten kraj tam jest dostępny dla każdego w zasadzie w internecie już niema czegoś takiego, bo ja jako widz sam sobie wybieram, które jeśli chce obejrzeć, jakiego muzyka, jakiej cóż, kiedy sobie może drugi wniosek chce posłuchać czegoś nas potrwają akurat wykonaniu landem Symfonia jest przez Sejm narad dla to jest mój problem jako jako widz za bardzo duże rzeczy jest dostępnych i ja się do nich dostosowują taki sposób się w zasadzie mój czas jest jest moim wyborem może taki sposób do 20 dziękuję bardzo, za swój czas państwa moim gościem był Ignacy Sokal agent menadżer londyńskiej agencji Saska na hol, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję za wysłuchanie podcastu astronauci i usłyszenia w kolejnym odcinku kast gazety wyborczej reklama partnerem podcastu i programu jutro na ci był Sebastian Kulczyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA