REKLAMA

Wysadzać czy restaurować? Przypadek mostu Pilchowickiego

OFF Czarek
Data emisji:
2020-07-31 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:48 min.
Udostępnij:

Czy pozwolić gwieździe Hollywood na wysadzenie mostu Pilchowickiego? Odpowiada najwybitniejszy polski ekspert inżynierii mostów oraz projektant przepraw prof. Jan Biliszczuk

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj świat się zmienia Szanowni Państwo zmienia się także oblicze staropolskiej gościnności kiedyś gość w dom Bóg dom dzisiaj gość w dom most drobiazgi najsłynniejszym mostem dzisiaj w Polsce wydaje się ponad stuletni most Pilchowice ski i tak się składa Szanowni Państwo, że mostach wszystko albo prawie wszystko wie pan prof. Jan bili Szczuka katedry mostów kolei wydział budownictwa lądowego wodnego Politechniki wrocławskiej dzień dobry witam serdecznie panie Rozwiń » profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry radiosłuchaczy już nie czerwony dywan dzisiaj jest czymś co jest głównym rekwizytem, aby powitać też ściągnąć do Polski znane osobistości kina teraz chcemy powiedzieć, proszę bardzo, jeżeli pan przyjedzie będzie pan sobie mógł wysadzić most niektórzy mówią tak jak wiceminister kultury nie każda stara rzecz to zabytek myślę, że ma sporo racji, ale co z tym mostem Pilchowice kim cóż to za most panie profesorze czy można go spokojnie wysadzić czy on jest cenne, jeżeli tak to dla kogo, jeżeli nie to może wysadzimy go, zanim przyjedzie do KRUS to co znaczy most Pilchowice został zbudowany, gdyż po podjęto decyzję po powodzi wielkiej na Śląsku dzieli 1903 roku, która zniszczyła wiele mostów podjęto decyzję, że w Pilchowicach budować zaporę, a zapora, która więc, żeby tę zaporę zbudować w miarę szybko sprawnie postanowiono zbudować linię kolejową, którą będzie dostarczać materiał do budowy tej zapory i stąd zapadła decyzja obudowie linii kolejowej Jelenia Góra Wleń i to i to linie wybudowano w roku 1909 to była dosyć kosztowna inwestycja dysk kosztowała 461 000 000 Marek z, a sam most kosztował tylko 260 000 Marek tapety pozostałe obiekty były znacznie droższe, gdyż trzeba było wydrążyć tunele i jeszcze 9 innych obiektów mostowych natomiast ten most to jest powtórzeniem mostu z Racławic śląskich, które to jest koło u koło koło Prudnika i i właściwie mamy w Polsce 2 identyczne mosty ust usytuowane nieco innym otoczeniu to oczywiście z Wilkowic i most jest w otoczeniu no bardziej takim u no i interesującego jest Góra, gdyż mamy głęboki zalew i jest wysoko także w sensie filmowym jest bardzo atrakcyjny jest pewna ikona Dolnego Śląska, ale wciąż jest cenny jako z punktu widzenia Niewiem historia martwa warstwa konstrukcji mostu nic twa czy są tam jakiś wyjątkowe technologie techniki materiały kolory, więc oczywiście szczególnie w Ostrowi to czas to znaczy tutaj jest sprawa, który zabytek techniki uważamy za na tyle istotne, żeby go zachować dla przyszłych pokoleń jak ja myślę, że nikt nie ma wątpliwości ze kamienne mosty w Kłodzku z 1300 dziewięćdziesiątego roku to jest zabytkiem, aczkolwiek zostawiam ma na razie nowych technologii uważa Pacino, ale od wysadza takie mosty tak mosty budowano znacznie wcześniej natomiast takich mostów jak i okolicach jest 2 one są specyficzne w sensie statyki wystosował listy takie 2 wspornikach owe wg właściwie mojego zdania tylko są w Polsce takie 2 z Tybetem w Pilchowicach podjazd stał się pewną ikoną tego regionu, gdyż do on się fantastycznie tam wpisuje w otoczenie także jego wartość to jest raz mamy tylko 2 jak wysadzimy ten zostanie 1, który jest nie panie profesorze rockowo nie przecież jak będą duble, więc będą dubletu wysadziły ten drugi no to tutaj jest możliwe to tutaj dzisiaj przypomina taka historia z mostem na rzece, gdzie wybudowano most specjalnie a coś sobie tam także, że pan panie profesorze, a po coś się jak pan słyszy to jest dobrze i dla mostu rzece Kłaj wybudowano no i gdy miano wysadzać to 5 kamer było ustawionych, ale tor kończył się za mostem i operatorzy kamer dzieli się schować wind takie schrony i nacisnąć guzik zapalić świata korzysta z chowali 11100 z nerwów pociąg przejechał przez most, a operator nie wysadził tego mostu musiano wydobyć lokomotywę z krzaków i powtórzy stołuje się także wysadzanie mostu są to ciekawe filmowych są ciekawe sytuacje panie profesorze ile mniej więcej mostów jest w Polsce w Polsce mamy 50 000 mostów jest, więc to proszę sobie wyobrazić panie profesorze ile sław moglibyśmy ściągnąć do naszego kraju przyjedzie do Polski wystać sobie most może to powinna być taka kampania no myślę że, gdyby np. każda gwiazda chodził, ale nie ograniczajmy się jesteście przecież Bollywood Noli wód no i oczywiście to nasze podwórko europejskie moglibyśmy ściągać gwiazdy największego formatu przyjedź i wystać sobie most i tak jak na początku 2 gość w dom boom w dom może może to jest dobry kierunek na wprost to to znaczy na pewno w Polsce można znaleźć mosty bardzo atrakcyjne filmowo choćby wiadukty w Stańczykach, gdzie są nad doliną cel takiej naturalnej w przyrodzie ba bardzo ciekawe obiekty też ma wartość dla młodzieży prywatna teraz no to z prywatnym chyba łatwiej dogadać tak, czyli Stańczyk wysadzamy czy nie no ja jadę dziś może to zależy od formatu gwiazdy jak jednak nie wysadzał myślę, że dzisiaj film dysponuje niesamowitymi narzędzia w postaci animacji komputerowej ze Stańczykiem każdy most Brookliński łącznie czy Golden Gate można wysadzać dowolny sposób i wiele razy tak tak także myślę, że te czasy taki właśnie psy, bo wspomniany przeze mnie most nad rzeką Clyde to kręcono los 60 lat temu albo albo jeszcze więcej to wtedy nie było takich możliwości dzisiaj komputerowo można wysadzić wszystko no i logicznie rzecz biorąc, gdybyśmy wysadzili ten most komputerowo to można, by jednakowoż przyciągać turystów Zobacz most, który został wysadzony w cudzysłowie oczywiście w najnowszym filmie Toma Cruza, a alternatywą byłoby przyjęcie za Zobacz most, który został wysadzony albo przyjedź Zobacz mostu, który został wysadzony, ale to był jeszcze na słowo Zobacz sobie zdjęcia sprzed wysadzenia mostu no to w sensie reklamy kraju, bo w tej chwili nasza władza jeszcze się reklamą c chce reklamować Polskę w świecie to można stosować różne różne zabiegi ja myślę, że ze pierwsza sprawa to publikacje o tym co jest w Polsce tutaj mamy wiele do zrobienia, gdyż w Polsce są ciekawe obiekty itd. trwa od lat ich napisać książki wydać po angielsku i rozstawać z gwiazdą, do których ma chcą wysadzić wtedy będzie na pewno kolejka tak nawiasem mówiąc czy pan państwo zapewne pamiętają pan za parę lat temu to autobus spadał z mostu w Warszawie, gdzie właśnie i indyjski i Hollywood kręcił jakiś film no Warszawie wynalazcę bez Hollywood spadają no o 1 się zapalił od czego nie wykorzystaną w filmie, bo to to były, ale myślę, że telewizje mają zdjęcia i mogą odsprzedać czy niemożna powiedzieć tą KRUS most łączy Ecco, a osłonek seks lepszy akcent w dno po prostu myślę, że wysadzanie tego mostu będzie skok ze szkodą dla tutaj otoczenia Jeleniej góry dysz to miejsce cieszył się dużym wzięciem tam jest do tak taki placek dla turystów wypożyczalnia kajaków można popływać po zaledwie oglądać mosty atak po bo wysadzenie tego mostu to nie będzie tak łatwo go wyciągnąć tych resztek, bo tam jest bardzo głęboko to jest 37m jest tam wody także ten most całkowicie zniknie pod wodą wysadzeniu oczywiście ja tutaj powiem, że moja specjalność wojskowa saper także może mogę być no i konsultantem panie profesorze jest bank po prostu najlepszym człowiekiem szkoda tylko, że np. w tej firmie nie będzie mógł wziąć udziału świętej pamięci Marian Kociniak proszę sobie wyobrazić tom KRUS i Franek do las na moście np. ich łowickim, ale panie profesorze do mostu do ciekawych moda to znaczy ja przepraszam panu przerwę w pana kuratorzy nie pamiętam ten most w tym z Kompanii w ogniu jest taki Polski film z sześćdziesiątego chyba trzeciego roku tam gra Mikulski Tyszkiewicz i Siemion to to to się już już w tej okolicy filmy kręcono jeszcze pietruszki chyba i Pluciński Pieczka to dobrze panie profesorze dochodzimy do mostów do mostów powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa mają gościem jest pan prof. Jan ministrów z katedry mostów kolei wydziału budownictwa lądowego wodnego Politechniki wrocławskiej informacje Radia TOK FM o godzinie 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek który państwa moim gościem jest pan prof. Jan w liściu katedra mostów i kolei wydziału budownictwa lądowego wodnego Politechniki wrocławskiej słyszeć na pewno państwo, że o tym, że po wakacjach ma dojść do rekonstrukcji rządu być może mogłoby powstać ministerstwo wysadzenia mostów na ministra już teraz nominował bym pochodzącego z Zakopanego sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju myślę, że doskonale się w to wpisywał panie profesorze nas słuchać pan Krystian pyta, dlaczego właściwie prawie każdy mostu unikat, dlaczego nie ma takiego powiedziałbym takiej instancji Mostowej, że budujemy nie wiem 70 mostów i potem jest po prostu przerzucamy w różnych punktach, które mostów potrzebują to to jest tak, że każdy duży most jest inne uwagi dla innych ukształtowanie terenu inną szerokość rzeki i wysokościowe tutaj różnice w terenie co tak rzec no twórcy zabiegają o to, żeby moim most był oryginalny wyróżniał się od innych, niemniej to jest tak ze na świecie się rozróżnia mosty typowe i nietypowe właściwie 2 kategorie i jeżeli budujemy autostradę to jak się przyjrzymy to większość wiadukt został nad autostradą jest bardzo podobna one nie są identyczne z uwagi na uwarunkowania, o których wspomniałem, ale bardzo zbliżone także tych naprawdę o oryginalnych mostów i koniecznych to jest stosunkowo niewiele myślę, że ze to jest 10% to są takie mosty wyróżniające się o swoim własnym charakterze bardziej, że pod uwagę Warszawę to niech pan zobaczy z Warszawie każdy most jest inny może kolejowe mosty są podobne te kratownice owe, ale miejskie to każdy inny, ale w takim Wrocławiu np. to po prostu co krok most no i Wrocław jest w tym dobrym położeniu ZU mamy najwięcej mostów w Polsce i tak powiem jako wrocławianin wzywamy najpiękniejsze mosty w Polsce i stare nowe i w sumie we Wrocławiu biorąc pod uwagę wiadukty i mosty to jest to około 400 obiektów mostowych, a pan ile już w swoim portfelu ma mostów, a to stacje ja zaprojektowałem takie mosty, gdzie do, gdyby coś to to to ja to jest ponad 50, a czy np. takiemu projektantowi mostów ujmy czy honoru przynosi to, że np. jego moc został wysadzony przez Toma KRUS i to to znaczy wolałbym, żeby moich mostów nie wysadzał, gdyż jestem do nich przywiązany uczuciowo, a rozumiem, zanim wszystkie mosty zostaną wysadzone przez ekipy, choć łódzkie 1, który mosty panie profesorze warto zwrócić szczególną uwagę, które są takimi mostowym perełkami tak powiem także zapewne cel słuchaczy jeździli, ale moim zdaniem most śląsko-dąbrowski w Warszawie, który powstał na miejscu mostu Kierbedzia i jest no bardzo wtedy, gdy go odbudowano ja bardzo nowoczesną sylwetkę, która się nie zastosowała się on się bardzo dobrze wpisuje Warszawę o oczywiście dalej mamy most księcia Józefa zbudowany tuż przed pierwszą wojną światową most księcia Józefa jest tylko w małej części oryginalne, bo był i wysadzony w czasie pierwszej wojny światowej i drugiej także pozostałych chyba tylko 2 przęsła o oryginalne, ale cały i jest jak gdyby udało się przy budowach utrzymać klimat tego mostu o zasadzie do soi w ogólnym zamierzeniu jest taki jak libijskiego zaproponował tysiące 900 piątym roku w zmowie, a także mocno Stańczyka ach, most w Stańczykach mosty w Stańczykach są one są fantastycznie położona to jest taki teren obecnie naturalny znajdzie wiele ludzi tak jeździ ogląda mosty, ale jeżeli chodzi o mosty kamienne to mamy 2 na Śląsku 2 wielkie mosty to jest w Bolesławcu, który prawie półkilometrowy i Zgorzelcu w Zgorzelcu jest wyższy, bo to jest w Zgorzelcu jest najwyższy ma w Polsce, gdyż od chorych do Nysy Łużyckiej to jest 40m jest wyższy niż w Stańczykach to są fenomenalne konstrukcja one mają powstać 70 lat niedawno rewitalizowane jeszcze będą służyć na pewno zapewne następne 100 lat i to są fantastyczne obiekty i i już taki nowoczesnych to mamy most w Toruniu ten naukowy fantastyczne tutaj pan dr Halski był projektantem jest projektantem tak tego mostu cała to jest 1 rzecz potem w Kwidzynie mamy most ekstra dostało ludzi o tym, wie, że mostek Stradom to są takie mosty podwieszone z niskimi pylonami to właściwie największe mostek Stradom z w Europie są w Polsce to jest ten w widzeniu i na obwodnicy Ostródy z przęsłami 204206m i są mosty znane w świecie także no tutaj po powiem nieskromnie, że posty we Wrocławiu Relidzyński podwieszony to jest 1 z nielicznych konstrukcji polskiej, która też jest znana w świecie i i właściwie w no jest jest pozytywnie o OC OC oceniany, ale znają pozwolę sobie panie profesorze wspomnieć wprawdzie niemoc, chociaż pewnie mostem go też byśmy nazwali, ale taka most kładka w Sromowcach Niżnych, która jest mi szczególnie bliska także z powodu konstruktora to w to znaczy tak się składa, że to mój projekt to jest chyba opowiadał w pana, że ze oddziału taką bogatą historię, że mieszkańcy już 100 lat temu do Franciszka Józefa pisali list, żeby ich wspomóc raczył na budowę mostu była pierwsza wojna światowa jak pisali potem do władz polskich w 3009. wybuchła druga wojna światowa, ale ich wójtem i wójtem gminy Czorsztyn był poza drogi wypadło dla nazwiska, ale emerytowany pułkownik wojska polskiego się z nieba, bo jest zbudujemy na zbudowaliśmy dzięki temu nie było trzeciej wojnie światowej dla to co to ostatnie tak interpretować wspomniał pan też przepiękny przepiękne most gotycki na Młynówce w Kłodzku tak tak to kto zna to znaczy ja to często studenta mówi u Lasek już mówimy o takich miastach zabytkowych kwotę to właściwie na wydziałach budownictwa brakuje tego przedmiotu historia budownictwa, gdyby młodym inżynierom no wskazywać te ikoniczne budowle, które kolejne pokolenia muszą otrzymywać, żeby one no były świadectwem dokonań naszych poprzedników w następnych latach i mostów w Młynówce 1997 roku była na Śląsku wielka powódź wiele mostów współczesnych zbudowanych z żelbetu ze Stali nie wytrzymała ten most wytrzymał tę wielką powódź z dziewięćdziesiątego siódmego roku i myślę, że jeszcze postoi parę notuje kilkaset lat następnych, bo mosty rzymskie stoją w 2000 konstrukcje kamienne są bardzo trwałe, jeżeli z, bo chcieliśmy mosty historyczne to w Opatówku koło Kalisza jest najstarszy most żelazny w Polsce to z kolei też ma bardzo ciekawą historię, bo powstał w dobrach generała zajączka i ten ten most to tutaj jest wielka rola samorządów miejscowych Otóż o tym, moście się dowiedziałem się z 25 lat temu napisałem o nim taki krótki artykuł wysłałem go do Opatówka i kolejny wójt tutaj pozwoli pan ze zwolnienia jego nazwisko zastęp Wardyński i po prostu odrestaurować ten most postawił tablice ze jest to najstarszy most żelazny w Polsce i te lokalne społeczności dzisiaj no one bardzo są przywiązane do tych pamiątek przeszłości i dosłownie wiosną w Balinie nad linią kolejową była taka kładka, którą władze sprzedały na złom to mieszkańcy zaprotestowali bardzo energicznie dotarli do ja napisałem ZO warto zachować no i nie po prostu ten most o ocalał i znowu pali Wioletta Włosi ska gwóźdź tam kobieta od gal odegrała istotną rolę, gdyż nie pozwoliła zezłomować, a więc mamy sytuację mieszkańcy mu po prostu bronią tych obiektów, które uważają, że los wrosły w ich otoczenie i nie chcą chyba nasz most komunikacyjne się wysadził, ale panie profesorze lokal słyszy wie pan o tak jesteśmy z powrotem cudownie pani profesor rzeczywistego wynika, że powinien pan napisać do Piechowic, bo jeżeli pan pisze jakiś list pismo oceny recenzję to to być może i mostki łowicki uda się uratować, a ja myślę, że tutaj władze samorządowe dolnego bo kto to jest jakaś wytworzyła sytuacja, że część linii kolejowych regionalnych stała się nierentowna, bo po prostu większość towarów dzisiaj transportuje się transportem samochodowym większość mieszkańców małych miejscowości ma samochody i te linie stały się rentowne utrzymanie tych starych linii kolejowych ma jest możliwe tylko wtedy, kiedy będą wykorzystywane jako linie turystyczne i OOB obecnie nic tutaj nagle na Śląsku po prostu wzrostów część tych starych linii jest rekonstruowana właśnie przystosowana do ruchu turystycznego, gdzie są właśnie stare mosty ostatnio trwają prace dla linii Świdnica jedli las Zdrój i po prostu ta linia jest fantastycznie się wpisuje te Doliny górskie tam nie trzeba jeździć szybko nie trzeba jeździć z ciężkimi pociągami z wystarczy jechać 40 na godzinę i po prostu podziwiać krajobrazy ten kierunek to jest droga do utrzymania tych starych historycznych linii kolejowych i myślę w Tallinie z Jeleniej góry do Wlenia i dalej dolą Lwówka Śląskiego też na to zasługuję sola leży w fantastycznym krajobrazie, a jak długo taki most się buduje albo odbudowuje myślę tutaj konkretnie na świadomość podobnym do mostu Pilchowice kiego to to znaczy w tamtych czasach 100 lat temu budowano bardzo szybko, bo most wraz z ulica Śląskiej ten bliźniaczy uda zbudowano 4 miesiące i powiem tak wtedy było łatwiej z formalnościami i dziś budowniczy autostrad i innych obiektów mają związane ręce przepisami, że większość czasu, który poświęca projektant to jest dla załatwienie wszelkich uzgodnień i to tak wtedy to było proste w Dobrzanach oraz ta tak taki taki most do tu powiem także most w Pilchowicach było z zbudować wtedy łatwiej, bo jeszcze nie było jeziora budowano nad doliną, czyli to budowano w ten sposób zbudowano rusztowanie drewniane latem zmontowano konstrukcję, ale ten most też budowano to około około roku trwała budowa nie, bo ma zbudowano 1906, a linię kolejową ukończono dopiero w 1909 także z mostem para się bardzo szybko wrócimy do mostów po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Jan bili Szczuka katedra mostów kolei wydziału budownictwa lądowego wodnego Politechniki wrocławskiej informację o godzinie 1140 a gdzie wspomniany program Inter uda dzisiaj o godzinie dwudziestej drugiej proszę sobie wpisać do kalendarza informacji o 1140 które państwa moim gościem jest pan prof. Jan byliście katedra mostów kolei wydziału budownictwa lądowego i wodnego Politechniki wrocławskiej dzisiaj mostach rozmawiamy pani profesor rzeczy główna różnica pomiędzy mostem kolejowym ma nie kolejowym jest taka, że ta balustrad na kolejowym to jest na górze linii prostej, a w kolejowym to jest poniżej nie bardzo to zrozumiałem raczej jest taki sam o daniach pan zobaczy jak popatrzy np. na ten Pilichowski to to takie wybrzuszenie jest poniżej, jakbyśmy to odwrócili 180 stopnia jedno byłby kolejowy nie to starcie jezdnia, czyli na moście drogowym i tor na moście musi być no da im to w miarę prosty to to znaczy, gdy nie można jeździć tak pod górę także to jest kratownicy zjazdom górą i ona może być o może być różnie ukształtowana jest akuratnie ukształtowana także pan zdolny jest para, bo liczne tak, a c biegam w Warszawie, a w Warszawie macie mosty kolejowe, gdzie pasy kratownicy są równoległe, czyli ten górny i dolny element górnym się mniej więcej jeździ jak pan się z boku dolny to jest konstrukcyjne to jest są równoległe, ale krat są różne typy ratownictwa jest akuratnie bardzo oryginalna taka z pasem dolnym paraboli 3, czyli wracając do początku naszej dyskusji rozumiem, że unikatowość tego mostu polega przede wszystkim na tym, że mnie trochę stare 111 lat po drugie, że są 2 tego typu w Polsce po trzecie, że jest położony w przepięknym miejscu i być może lepszym zastosowaniem dla Daniego byłoby przekształcenie go jakąś atrakcję turystyczną może ciuchcią z 1 strony mostu na albo drezyną na drugą z powrotem wolniutko, żeby podziwiać okoliczną przyrodę, a z punktu widzenia nie wiem myśli technicznej to jest coś co np. pan profesor wykorzystał swojej pracy wykładowcy np. zabrał studentów do Piechowic, żeby pokazać ten mocno powiedzieć patrzcie uczcie się to to znaczy dzisiaj tak mostów kolejowych nie projektujemy ją się nadaje pod lekki ruch kolejowy on jest z niezłym stanie to jeszcze powiem to jako ciekawostkę, że stan tych czasach wszystkie mosty zbudowano także przygotowywano się do wysadzenia także tam w 1 z filarów jest tzw. komora Liniarska, a wie można, gdzie przewidywano, że jak będzie trzeba to się teraz zostawi ładunek wybuchowy i wysadzi z tym, że on był częściowo zniszczony w czasie wojny, ale był zniszczony ten taki przyczółek ceglany murowany tam są 2 Arkady łukowe to co było wysadzony, bo to jest taka zasada ze 3009. roku jak Niemcy na nas napierali to myśmy wysadzali swoje mosty, czyli tak delikatnie, żeby można było przyjechać ale, żeby straty były małe podobnie jak co robili wycofały ze swoimi postami, bo nasze na Wiśle zadali porządny, a te dla Śląsku wysadzali tak delikatnie także nie wysadzono tego głównego przęsła tylko to wokół co łatwo było naprawić powojnie zostało naprawione te także tutaj taką ciekawostkę powiem, że 20 lat temu podnosiliśmy wiadukty autostrady na odcinku z Wrocławia Legnicy to filarze jest 1 wiaduktów była przygotowana ładunek wybuchowy, który tam tkwił w 60 lat dla na szczęście ich godnie zdetonował tam także z jedzeniem oraz niektórych starych mostach trzeba z tak ostrożnie przeglądać filary przyczółki czy nie są czasy ukryte materiały wybuchowe wysadzenie mostu droga impreza panie profesorze nie to jest najtańszy sposób rozbiórki widzieliśmy to niedawno z Genui, gdzie wysadzaną pozostałości wiaduktów w Genui, a także o oczywiście to jest także wysadzanie, bo ta podzieli zapewne kategorii za gaz sadzanie wojskowe wojenne to tam chodzi głównie o skuteczne przerwanie przeprawy wysadzanie do filmu to jest jeszcze inna sprawa tam chodzi o maksymalny efekt wizualny, a rozbiórka przez wysadzanie no to co się odbywa się robi specjalny projekt symulacje komputerowe, którą stronę te odłamki polecą itd. to jest bardzo długa procedura także to czas zrobić projekt uzyskać wszelkie pozwolenia dopiero można wysadzać w ASA samo rozmieszczenie ładunków to zależy właśnie od projektu wielkości mostu to trochę trwa natomiast przekreśla sens tej wajchy to jest 2 sekund, a długo trwa to ile trwa ile trwa przygotowanie do wysadzenia mostu los w Genui to trwało kilka miesięcy ale, ale trudno mi powiedzieć czy są trwało, bo na pewno trzeba było opracować projekt była sytuacja bardzo trudna w tym sensie Zobacz, by budynki to musiało spaść w konkretnym miejscu, czyli o opracowanie projektu na pewno zrobiono symulację jak to się będzie zachwalać, że tak powiem i ujęły uzyskano niezbędne pozwolenia także tam trwało to około roku i przygód, ale to była bardzo specyficzna sytuacja, jeżeli chodzi o Pilcha wice to jest proste myślę, że przygotowanie po to tutaj ten projekt trzeba uzgodnić z filmowcami, jaki efekt oni chcą uzyskać itd. Noto już pan kręgiem zostawił na tym moście panie profesorze nie nie uważam, że w tej chwili będziemy go reklamować tutaj na Śląsku musi zobaczyć Bos, który chciał wysadzić z tą KRUS to co może zagrać to wykorzystać wykorzystać jako reklamę regionu, abyśmy nie dali wysadzić w no właśnie czyli jaki pomnik polskiego anty za PRA może nie wiem albo anty aktora z, zwłaszcza saperzy to nie tylko, bo wysadzają stale budują także to jest to jest o nich dobrego sapera z o pomnik dobrego stopera tak tak tak tak to to co znaczy ja bym chciał powiedzieć taką rzecz, że rząd w Polsce nie ma jak gdyby takiej tradycji myśmy, jakby społeczeństwa nie przygotował pilna to ze most może być zabytkiem zapewne urządzenia techniczne są zabytkami, jakie z nich chcemy to właściwie niszczymy swoje korzenie wiele dostępnych pokolenia będą raz w przekonaniu, że na terenach Polski nic nie było poza tym są tutaj zbudowały teraz obce firmy, bo myśmy swoje sprzedawali i to i w tym jak najbardziej musimy dbać o tę substancję techniczną, która się zachowała, gdy mamy wspaniałe zabytki techniki Mostowej np. jak MOS siebie to jest właściwie ostatni z takich mostów z pierwszego okresu budowy kolei są częściowo zachował on jest w tej chwili częściowo zrewitalizowany natomiast wysadzone w 63009. roku przez naszych saperów przesłano jest dyskusja, jakie odbudować czy odbudować jest Starym stylu czy zrobić Super nowoczesną konstrukcję jako dalszy ciąg tych 3 szansę zabytkowych i znowu most sprężony autostradzie A4 z Sarna wielkich na Nysie Kłodzkiej jest czwarty sprężony most na świecie inni tam nie mam jak stawać Dźwigowej życia, ale też bardzo ciekawa konstrukcja w Ozimku mamy wiszący most 18002007. roku rewitalizowany i dla mnie pewną satysfakcją jest to co już mówiłem, że regionalne społeczności zaczynają się rozglądać się ze przecież u nas jest coś ciekawego ojca to wykorzystać także tu tu jest szansa ze regionalne samorządy nie pozwolą już na niszczenie tych zabytków techniki czy wozy co co to jest zabytek to ten jest ciekawa oraz zabieramy państwa rozważa właśnie, ale most na rzece Kłaj tak to obaj dajemy i że to jest bujda tak, a ten most przyciąga rzesze turystów z czego światek coś z Tajlandii to również jedzie na most na rzece Kłaj, czyli legenda stworzona z filmami książką do napędzania Tajlandii szybką kasę, bo tam mnóstwo ludzi jedzie kupuje koszulki kupuje gazety różne robi sobie zdjęcia z pani profesor bardzo śmiechy chodzą słuchy, że będą na tym moście w Pilchowicach obciążenie statyczne kratownic było obliczane metodą Cremonese możliwe możliwe demona metoda to to od Skry to jest metoda u metoda oby wyznaczania sił w prętach ratownicy i to po polega na tzw. zrównoważeniu sił w węzłach to Boże to jest za trudne bez rysunku wytłumaczyć, ale to jest statykę, czyli metoda obliczeń tu jest jako czas powiedzieć, że jak rozwinęła mechanika konstrukcji, czyli dawniej obiekty mostowe i budynki budowano dla nosa na czuja da doświadczenie a gdy rozwój kolei spowodował potrzebę no i bardziej dokładnego prace określenia sił w konstrukcji i właściwie inżynierowie, którzy budowali mosty na kolejach oni stworzyli podstawy mechaniki 1 z nich był i kremowa potem metoda litera jest Gerber taki niemiecki jest jak w większości byli to oficerowie niemieccy i od oni stworzyli podstawy mechaniki konstrukcji do mechaniki kratownic tak w panice te to z tamtych czasów bierze metodę kara mody dzisiaj chyba się we współczesnym studentom nie wykłada panie profesorze, ale skoro ten most powstał w 19000609. roku to może to nie jest możliwe jest, a to warto tu mam dla pana to, bo boss to oczywiście zaprojektował niemiecki inżynier zaraz bić wypadło, jaką się nazywał i to to był to był, ale bez natomiast zbudował go tam inspektor Kurowski inspektor niezasadne w Jeleniej góry, a więc mamy mamy do MOS przyjaźń z portali tak Polski proszę nie wysadzamy w takim tonie wysadzamy na jak Kurowski wybudował to jak możemy wysadzić zostawiamy zostawiamy panie prof. Kurowski to dobry budowniczy mostu panie profesorze bardzo panu dziękuje za dzisiejszą rozmowę za dzisiejsze spotkanie pan prof. Jan bili Szczuka katedra mostów kolei wydziału budownictwa lądowego i wodnego Politechniki wrocławskiej był państwa i moim gościem dziękuję serdecznie rozumiem, że nie przypominam, że może, by pan profesor jednak jakiś tam list pismo napisał no bo z tego co pan mówi wynika, że list od pana niejeden most uratował to znaczy 1 na nie przesadzajmy, ale tutaj na samorząd się tym mocno zainteresował z tego co czytam w prasie to nie dopuści do wysadzenia tego mostu po prostu samorządu województwa dolnośląskiego przejął to linie na swoje konto i będzie ją rewitalizować i ten most będzie największą atrakcją tej ligi jeszcze 3 tunele, które tam parafrazując, parafrazując pana prezydenta nie będą nam obcy aktorzy wysadzać mostów w Polsce bardzo dziękuję panie profesorze informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej, a nie wiem czy wspominałem Szanowni Państwo dzisiaj o godzinie dwudziestej drugiej w radiu TOK FM program Inter Duda bardzo serdecznie zapraszam do słuchania informacje o godzinie dwunastej po informacjach popołudnie Radia TOK FM i Przemysław Iwańczyk dzisiejszy most chciałem powiedzieć dzień dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara most tele komunikacyjne do włączenia się przygotował Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA