REKLAMA

Próba futurologii: jak będzie wyglądała druga fala epidemii?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-08-01 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jako się rzekło prof. Małgorzata jacy na dzień dobry dzień dobry socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego stała bywalczyni tych sobotnich programów stała bywalczyni sprzed czasów pandemii, ale w czasach pada i to żeśmy tak regularnie zawarli zdecydowanie ten kontakt i przyglądamy się co 2 tygodnie rozmaitym aspektom tej sytuacji Epidemiologicznej oczywiście nie w wymiarze czysto medyczne tylko w wymiarze takim społeczną filozoficzne psychologiczne padły Rozwiń » rekordy rekord wczoraj w Polsce zachorowań i dzisiaj ogłoszone to 658 tak nigdy jeszcze nie było w żadnym momencie pandemii nie mieliśmy tylu zachorowań dobowych jest to absolutny rekord na świecie także padł rekord wczoraj dokładnie rzecz ujmując ogłosiła to światowa organizacja zdrowia mamy rzeczywiście bardzo dramatyczny wzrost w Brazylii 69 000 w stanach Zjednoczonych 65 000 w Indiach 55 000 w Europie 25 000 nowych przypadków piątek zdiagnozowano w WHO bije na alarm stara się zidentyfikować przyczynę tego oczywiście widzi podstawową przyczynę w tym, że ludzie przestali stosować się do obostrzeń i przestali stosować środki bezpieczeństwa uwierzyli, że to już w zasadzie jest wszystko za nami w związku z tym te wskaźniki nagle nagle poszły w górę, ale wygląda na to, że po prostu przed nami z Niemców druga fala tylko intensyfikacja tej pierwszej to epidemia za moment się na dobre rozkręci, bo wtedy udało się opanować właśnie dlatego zastosowaliśmy wszystkie obostrzenia teraz ich nie stosujemy jak myślisz co będzie się działo tutaj w październiku, jakbyśmy mieli taką próbę futurolog tutaj dać na początku powołała bym się na wyniki badań prowadzonych w krajach europejskich co miesiąc przybywa 5% antyszczepionkowców i co miesiąc także np. we Francji w tej chwili Francja już dogania stany Zjednoczone jeśli chodzi o deklaracje związane właśnie ze szczepionką raczej z odmową przyjęcia szczepienia, ale powołuje się na te badania z tego powodu, że to były badania jakościowe, w których pytano również ludzi o to dlaczego się nie zaszczepią ich zdecydowana większość spośród tych 30% odpowiada, że jest przekonana, że szczepionki będą elementem PR-u rządu czy Unii Europejskiej, że szczepionki będą takim elementem dekoracyjnym, który ma pokazać, że rządy panują nad sytuacją i wydaje mi się, że to jest taki wskaźnik, który pozwala przewidywać to jak ludzie będą reagowali na możliwą drugą falę czy tak jak powiedziałem formulacji pierwszej drugiej fali rozumiem, że nie wiem to jest jakoś odzwierciedlone w tych badaniach czy nie, ale taką hipotezę postawił może ją zweryfikuje pozytywnie może negatywnie, że często tego rodzaju przekonanie właśnie dotyczący szczepionek idzie w pakiecie cały szereg rozmaitych innych przekonań, które mogą prowadzić właśnie np. do lekceważenia wszelkich środków bezpieczeństwa, bo się w ramach tych przekonań odmawia realności wirusa, bo uważa, że to jest czysta kreacja medialna, która właśnie służy realizacji jakiś politycznych celów natomiast nie ma żadnych powodów, żeby się podporządkowywać w związku z tym tym działaniom, bo one nie służą zdrowiu tylko służą czemuś zupełnie inne, więc domyślam się, że to może także się przekładać na postawę wobec środków bezpieczeństwa czy wydaje mi się, że sprawa jest bardziej poważna, bo ona mówi o ludziach którzy, owszem, wierzą wirusa po prostu nie wierzą w to, że rządy rzeczywiście konfrontują się z epidemią tak wydaje mi się że, ponieważ często mówiliśmy o tym, że żyjemy w epoce przejścia w epoce przekształcania nasza 1 systemu jakiś inny system to chciałabym się powołać na taką podatki francuską, która niedawno powiedziała, że żyjemy w systemie bez imiennym, że nas system cechuje bez zmienność trochę policji trochę mandatów trochę izolacji trochę kwarantanny no ale iście do restauracji pojęcie w końcu odepchnięcie na wakacjach po bawcie się na cieszcie się trochę życiem, więc jest taka taka mieszanka systemu demokratycznego faszystą od idealnego, którego wszyscy się obawiają widać też myślę, że takim momentem przełomowym w przebiegu pandemii w Europie były te wszystkie sytuacje, które pokazywały się wszystkie działania, jakie są podejmowane są nakierowane na rekonstrukcję wczoraj, że nie będzie żadnego nowego jutra, a jednak te nadzieje jeśli sobie przypomnieć początki pandemii jednak te nadzieje były bardzo duże zresztą też różni politycy składali ważne obietnice jeśli nie przysięgi ogromnie dużo się mówiło to bardzo dobrze pamiętam też to tylko wtedy czytałem słuchałem tego i oglądałem pilnie tego rodzaju wypowiedzi właśnie pomysłów na to jak świat mógłby się zmienić pod wpływem tego co się tutaj właśnie wydarza jak wiele okazało się być takich obszarów funkcjonalnych niewydolnych jak to może przynieść jakieś kompletnie nowe rozdanie to mnóstwo było takich wypowiedzi takich tekstów takich nadziei to dziś tak między w okolicach maja zaczęły się zaczęło zanikać i od tego momentu już jakoś przestano właściwie te wątki podnosić no ale rzeczywiście to był taki bardzo dominujący ton w początkowej fazie pandemii myślę, że w tym czasie dokonało się coś ważnego, a mianowicie zaszła zmiana w takim powszechnym europejskim Imaginarium ta zmiana polega na tym, że system kapitalistyczny został zrównany z naturą jako tym przeczytałam kilka tygodni temu to zastanawiałam się czy to jest takie trafne określenie, ale wczoraj minister zdrowia użył takiego określenia powiedział, że wirus czy pandemia jest jak dzikie zwierze i pomyślałem wtedy przypomniałam sobie właśnie te koncepcje zrównania kapitalizmu z naturą rzeczywiście jeśli wsłuchać się debatę publiczną przemówienia polityków to daje się słyszeć taką za ich, że ty jesteś przywiązany zresztą do takiej do takiego widzenia natury, która jest bardzo ambiwalentne, owszem, daje nam możliwość życia daje nam warunki dostarcza nam tego wszystkiego, czego potrzebujemy, ale jest też groźna jest bezlitosna jest niebezpieczna i myślę sobie, że to samo można powiedzieć o systemie kapitalistycznym prawda sam jest wyraźny jest niebezpieczny można zginąć można umrzeć, ale przecież nie wystąpimy natury prawda z tego powodu, że ma też właśnie takie cechy wydaje się bardzo tra argumentowali tak przecież to nie jest dobry powód żeby, żeby powiedzieć koniec zamieniamy naturę no na co właściwie na co moglibyśmy ją zamienić prawda myślę, że to jest też potrafi humaniści mają trochę pomysłów to jest też pamiętam pamiętam jak moi znajomi mówili no nie nad temat, którym się zajmujesz katastrofy ekologicznej kryzysu klimatycznego to już w ogóle znikną, bo jest pandemia, a przecież mówiliśmy o tym, że z dużym prawdopodobieństwem istnieje jakiś związek pomiędzy pandemią, a systemem kapitalistycznym systemem produkcji tymczasem tak myślę, że to zniknięcie bierze się właśnie z tego, że nastąpiło to podstawienie kapitalizm stał się właśnie nabrał nabrał znaczenia natury właśnie z tego powodu może być tak ochoczo ratowany jeszcze tylko jedno powiem to już było dawno temu, kiedy zaczęło się mówić o tym, że gdyby, gdyby klimat był bankiem już dawno byłby uratowany prawda, a i teraz widzimy, dlaczego nie, dlaczego kapitalizm jest ratowane z myśli, że to jest sytuacja, która jest młoda to znaczy to podstawienie nastąpiło względnie niedawno to jest jakiś element już silnie zakorzeniony właściwie w takich takich metodach i sposobach samo regulowania kapitalizmu takich narracja, którą sam na swój temat wytwarza bo, bo zdaje, że to nie jest chyba nic takiego co wydarzyło się jakoś na dniach, czyli to, że właśnie ten rodzaj myślenia kapitalizm jako czymś co odzwierciedla ich rodzaj naturalnego porządku w wymiarze np. definicji tego czym jest własność definicji tego jest wolność 4 osoba myślenie już jakoś ta mająca swoją tradycję bardzo ambitni badacze szukają początków te go tych wyobrażeń w średniowieczu, kiedy zaczęły się spory o naturę własności wtedy m.in. franciszkanie wdali się wspór ostre z papieżem, a mianowicie zadawali takie podchwytliwe pytania no dobrze, ale np. jak osioł je obie to jest właścicielem tego psa można tak powiedzieć czy po prostu użytkuje akta były spory o dobre pytanie jak to jest takie pytanie pytanie o to co jest atrybutem dóbr czy dobra muszą być koniecznie posiadane inni mówią, że wiek 16 siedemnasty i wojny, jakie przeszły przez Europę, że unikną, mówi że 1918 rok to jest taki moment, w którym wyzwalają się procesy istotnych dla nas z naszego punktu widzenia mutacji w kapitalizmie, ale to są ambitni badacze którzy, którzy badają tak odległą socjalne za kapitalizmu, a ja skromnie powiedziałabym, że lata 80 są takim momentem przełomowym, a mianowicie to jest taki jest taki nurt badań nad źródłami neoliberalizmu, który legitymizuje współczesną postać kapitalizmu i można tutaj wyróżnić 2 środowiska jedno środowisko koncentruje się na klasycznych tekstach na manię na Fleet panie itd. natomiast są też tacy badacze, którzy interesują się z 3 pasami różnych przelotnych rozmów spotkań niekoniecznie nagłośnionych takich wydarzeń, które nie były nie zapisały się jako istotne w historii Europy lata osiemdziesiąte to jest moment siłowania się rządów europejskich w tym czy uzależnić budżety publiczne budżety państw od gospodarki finansowej innymi słowy chodzi o to, jaką władzę, jaką przestrzeń działania dać prywatnym bankom i wtedy pada w latach osiemdziesiątych wśród przywódców krajów zachodnich krajów europejskich pada to słynne zdanie zatem decyzja zapadła wypływamy na pełne morze czyni będziemy godzimy się na zależność od gospodarki finansowej mamy dużo mówimy o łańcuchach produkcji, ale łańcuch produkcji oczywiście są pozostają w ścisłym związku z gospodarką finansową ja pamiętam taki moment początku pandemii z pewnością wszyscy sobie w tym momencie to przypomną, kiedy baryłka ropy kosztowała -68USD ta tak pamiętam właśnie i trzeba było coś z tym szybko zrobić, ale wielu ekonomistów wtedy ten fakt skwitowała no to jest właściwa cena to rozumiem tak tak to powinno wyglądać, bo w istocie innej na inną cenę baryłka ropy nie zasługuje i myślę, że to jest z tego tak bez zmienność ta przejściowość jest związana z tym, że już wiadomo niektórzy się z tym nie pogodzili niektórzy wiedzą, ale nie wierzą albo odwrotnie wszystko jedno wiadomo, że ten system w takiej postaci z różnych powodów nie będzie mógł trwać możliwe że, że tym głównym powodem będzie chaos związany z katastrofami, bo żyjemy w innym to jest 1 to jest bardzo ważna zmiana do tej pory często słyszeliśmy, że ten system zapewnia nam pokój, a dla społeczeństwa w bólu i bezpieczeństwo no względną stabilność niektóre przynajmniej zapewnia stabilność natomiast teraz widzimy, że katastrofy mogą zachodzić bez przycisku przestaje być takie ważne to kto ma walizkę nuklearną prawda i to jest należność za oprawę przeczytaj czy to jest widoczna już teraz, bo ja mam wrażenie też, o czym zresztą też mówiliśmy tutaj, że najpierw byliśmy w fazie takiego no takiej realnej konfrontacji z niebezpieczeństwem, kiedy faktycznie w początkowej fazie tej pandemii traktowaliśmy to zagrożenie w sposób poważny i uznawaliśmy jego realność natomiast później, kiedy w większości krajów albo się udało zastopować rozprzestrzenianie się wirusa albo w udało się opanować też taką sytuację krytyczną, która była na początku Niewiem we włoszech prawda we Francji Hiszpanii no wyglądało to dość drastycznie, zwłaszcza w przypadku domów opieki natomiast później jakoś udało się to faktycznie ograniczyć opanować no, więc na początku faktycznie była konfrontacja z realnym niebezpieczeństwem ta świadomość, której mówi, że taka katastrofa może nastąpić ona stała się rzeczywiście bardzo dotkliwa i wyrazista natomiast po pewnym czasie myślę, że po jakich 23 miesiącach to wkroczyliśmy w fazę takiego odręcznego chyba postrzegania tej całej sytuacji z widzenia w tej pandemii jako trochę faktów wirtualnego jako czegoś co nie wie może nam się przyśniło teraz już się obudziliśmy możemy spokojnie dalej funkcjonować tak jak funkcjonowaliśmy i ochoczo żeśmy zaczęli właśnie w ten sposób funkcjonować, więc nie wiem na ile w ogóle ta lekcja została odrobiona, której mówisz no bo na pewno na pewno ludzie, którzy przyglądają się temu takiej perspektywy, jakiej się przyglądali i którzy blisko jak będącą sprawą interesowali od samego początku i nie mają inklinacji negacja mistycznych w ten sposób to widzą, ale jednak nazwijmy to powszechna podmiotowość powszechna świadomość może właśnie to zupełnie inaczej postrzega jako coś takiego co w ogóle było wypadki przy pracy snem znajdziemy się przejmować, bo przecież znowu dalej jest tak jak było ja myślę, że to nie jest, że w tej chwili jesteśmy tak dramatycznie skonfrontowanie z tą sytuacją dlatego dziwi się jak to możliwe, że ten wirusy raz jest raz go nie ma to co słyszymy od polityków to w zasadzie można, by zrozumieć ja ja mam takie poczucie, gdybym słuchała polityków, że ja mogę sobie wybrać, że to jest mój wybór czy czy jestem wirus, czego nie ma, ale chciałabym skorzystać mam nadzieję, że nie nad użyje twoich wyrozumiałości chciałabym skorzystać z powiedzieć jesteś u siebie przez 6 dziękuję z tej takiego chodzenia Strasse prawda skoro jesteśmy na pełnym morzu i dobrze nie znamy kierunku to może, tym bardziej czuje się zachęcona do tego, a mianowicie mówimy o mówimy w tej chwili o wirusie o tym, że ludzie nie chcą z niego uwierzyć, że zachowują się nieadekwatnie polityce jest ich bardzo dużo też dysonans pomiędzy takim tonem grało z dzikie zwierzę niewidzialny wirus nie wiadomo co robić nikt nie był przygotowany, ale z drugiej strony odległość adekwatna pomiędzy ludźmi bezpieczna to 2m nie teraz 1,5m no pan tak jest taka duża nieadekwatność pomiędzy tymi enigmatycznym mi opisami tego, jaki jesteśmy sytuacji, a taką pewnością jasnością i decyzyjność polityków, którzy wiedzą, jaka odległość jest adekwatna, którzy wiedzą, jaka powinna być wysokość mandatu itd. ale ten gdzie, gdzie chciałabym, gdzie chciałaby odpłynąć, a mianowicie to nie dotyczy tylko wirusa, bo np. w tej chwili dla mnie to jest muszę powiedzieć bardziej istotne to dotyczy także naszego wyobrażenia i tego jak dyskutujemy o tym co stało się już tymi słynnymi łańcuchami wytwarzania wartości, czyli łańcuchami produkcji tak dawno już wiemy, że produkt podróżuje przez kilkadziesiąt czasem krajów przechodzi przez 23 raje podatkowe, a w końcu trafia na półkę kupujemy Goi i jest nasz, ale chciałabym teraz przywołać przywołać takie 2 sytuacje 1 zamieszek w w stanach Zjednoczonych to też opis mam namyśli mam namyśli te sytuacje, w których dlatego powiedziałam o zamieszkach mam namyśli te sytuacje, w których widać było, że protestujący kradną rozbijają witryny z upodobaniem, zwłaszcza pokazywano takie fotografie, na których było widać nie wygłodniałych uradowanych Amerykanów wynoszących ze sklepów parę obuwia nie będę mówiła, jakiej marki było to obuwie, ale akurat w tym samym czasie mówiło się o tym, że właśnie przy produkcji tego obuwia pracują u góry wie w obozach pracy i jakoś tak jest, że jeśli chodzi o ten łańcuch produkcji konsumpcję KO jesteśmy skłoni koncentrować się no właśnie na tych rzeczywistości konsumpcji kradzieży zamieszek przestrzegania nieprzestrzegania prawa natomiast zapominamy, że łańcuchy produkcji nie dotyczą tylko komplikacji złożoności produkcji, ale dotyczą po prostu wyzysku tak to łańcuchy produkcji zaczynają się w Indiach zaczynają się w Chinach i to co stale jest wyłączane to co zawsze pojawia się w naszym widzeniu, które dzień są nazywa widzenie peryferyjne, czyli tym czymś czym nie jesteśmy w stanie skonfrontować dlatego np. do opisu teraźniejszości potrzebujemy albo science-fiction albo powieści historycznej tak to co mówi, że to są 2 wybiegi stosowane przez współczesną literaturę, które umożliwiają nam zobaczenie czasu teraźniejszego science-fiction albo powieść historyczna i to jest myślę równie ważne jak wiara niewiara wirusa, że cały czas obozy Ujgurów nielegalne fabryki w Indiach, w których pracują dzieci cały czas mają status czegoś egzotycznego jakiegoś wyjątku wyłączonego z systemu, bo Indie to przecież joga wspaniała kuchnia, a już weta bramini piękna religia itd. no oczywiście są też nielegalne fabryki, w których zatrudnia się dzieci tak, ale też element pewnej egzotyki natomiast nie początek łańcucha produkcji nad częścią jest co jest oczywiście w interesie tych podmiotów, które tego rodzaju działalność prowadzą to znaczy to, że w ten sposób nie myślimy też o Afryce nie myślimy o Chinach taki sposób tam, gdzie są wielkie fabryki, wykorzystując tanią siłę roboczą albo gdzie wydobywa się w sposób o naszej perspektywy perspektywy pewnych także standardów etycznych którymi operujemy w sposób zupełnie skandaliczne, używając do tego dzieci np. jakieś surowce, które umożliwiają funkcjonowanie smartfonów itd. tak dalej, więc to jest pewna część rzeczywistości trochę schowana przykryta niewidoczna, która jest zarazem właśnie w cudzysłowie mówi jakoś ceną za możliwość prowadzenia takiego stylu życia jak nam do jakiego przywykliśmy dlatego to jest wszystko tak rozpowszechnione takie tanie i takie dostępne i dlatego uważam tego wszystkiego ochoczo korzystać no właśnie to wygląda taka nie inaczej to znaczy, że to się wszystko produkuje właśnie w tamtych krajach z życiem w tego rodzaju rozwiązań, tyle że gdybyśmy to widzieli na własne oczy co tam się dzieje na nie moglibyśmy spokojnie użytkować tych przedmiotów podobnie rzeźnie były przeszklone prawdopodobnie znacznie więcej osób zrezygnowałoby z konsumpcji, czyli można powiedzieć, że wszyscy jesteśmy trochę antyszczepionkowców ami wszyscy przez wierzymy w to co nam odpowiada, ale myślę, bo wydaje mi się, że pan myślę, że że, że sprawa jest jeszcze bardziej złożona, dlatego że w kontekście pandemii mówi się najczęściej o tym, że ujawniła się ujawniło się to co będę nazywa negatywnym mesjanizm, a mianowicie kultura Zachodu postanowiła można tak powiedzieć poświęcić starszych ludzi tak jeszcze nie przeżyłem straszne wszyscy nie przeżyjemy, kto kogoś trzeba poświęcić nie jest to ofiara, która nas zbawi, ale wszyscy dobrze nie dopłyniemy wydaje mi się, że to samo dotyczy młodych ludzi, że oni także stają się tymi ludźmi, którzy mają ponieść, którzy mają mają być właśnie tą ofiarą złożoną w imię przetrwania systemu, bo powiedziałeś, a naszym przywiązaniu do stylu życia o tym, że bardzo trudno nam było z różnych rzeczy zrezygnować no ale jakich rzeczy co konkretnie mamy namyśli, kiedy chodzi o rezygnację skądinąd, gdyby nie było pandemii, gdybym mogła tutaj przejść do studia z młodym człowiekiem to on podejrzewam, że większość z w każdym razie moi studenci powiedzieliby, że są gotowi zrezygnować z tego stylu życia, jaki w tej chwili mają jednak kwestia to jest styl życia, a druga kwestia to jest mit stylu życia mit stylu życia także my jesteśmy rozwinąć 4 także my jesteśmy bardzo podobnie jak dług publiczny nie tyle chodzi o dług publiczny co pewien mit długu publicznego tak chodzi mi taką architekturę naszej codzienności architekturę naszej wyobraźni politycznej jeśli chodzi jeśli chodzi o nowe my, bo co jest dla nas ważne co chcemy zachować tego stylu życia nawet nie mówię o pandemii co jest dla nas tak istotne jeśli chodzi o większość ludzi to nie byli oni beneficjentami tego modelu globalizacji to są akurat ludzie, którzy nie mają takiego dobrego dostępu do sfery publicznej, żeby móc mówić o swoich doświadczeniach weźmy np. weźmy np. możliwość możliwość podróżowania, ale zdecydowana większość podróży to są podróże za pracą tak czy podróż związane z poszukiwaniem pracy nie wiem czy mężczyźni Polacy młodzi mężczyźni, którzy pracują w rzeźniach niemieckich, którzy mają popchnięty poranione dłonie pracują po kilkanaście godzin i są okaleczeni, bo chłodni nie czuje się tych skaleczenia dopiero wtedy, kiedy wrócą do baraków, w których sypiają czują ból nie wiem czy oni nie chcieliby zrezygnować ze swojego stylu życia tak myślę, że to jest, że trzeba, by się było trzeba by się było najpierw rozprawić z tym, kto może korzystać z tego stylu życia mnie się wydaje, że jednak, że jednak mamy do czynienia w tej chwili taką sytuacją, kiedy rośnie polaryzacja polaryzacja polityczna natomiast większość tych starć to są to jest coś co można, by było nazwać walki na dolnym czy na tylnym pokładzie nie wiem to jest czy czy czy państwo mieli kiedyś do czynienia mieli okazję zobaczyć fotografie z 1 z najsłynniejszych fotografii Alfreda Stiglitz ca tylny pokład mamy 2 piętra na na na pierwszym mamy mamy ludzi, którzy zażywają przestrzeni zażywają życia mają właśnie styl życia, a na dolnym pokładzie na tylnym pokładzie stłoczeni ludzie z tobołkami nie ma miejsca nie ma jak oddychać nie ma jak oddychać są, kiedy wie są takie 2 w tej chwili wizję wynikające z badań socjologicznych, chociaż szkół mojej nie nie skrywanej radości nawet ci autorzy, którzy mówią, że nasze społeczeństwa jeśli chodzi o ich strukturę to mają taki charakter archipelag golf niektórzy używają określenia mil w są jak ciasto francuskie są różne warstwy one są blisko siebie, ale one są dokładnie od siebie oddzielone, ale nawet ci autorzy, którzy mówią o archipelag o tym, że struktura społeczna przyjmuje charakter słabo połączonych wysepek także oni, widząc to co się dzieje w wyniku pandemii mam namyśli tutaj utratę pracy to, że za chwilę kilkadziesiąt milionów Amerykanów nie będzie miało prawdopodobnie mieszkania, bo tak chyba co trzecia osoba w nowym Jorku już nie płaci zamieszkanie wszystko się wyjaśni we wrześniu, kiedy będą musieli je opuścić albo albo pojawi się jakiś program pomocowy powiedziałabym, że to jest taka sytuacja jeśli chodzi o strukturę społeczną i możliwości szanse życiowe wyniki tych badań różne wyniki badań każą myśleć o ważę albo win o takim rysunku niektórzy widzą w wadze, a niektórzy widzą 2 profile niektórzy widzą polaryzację niektórzy widzą homogenizacji, więc wydaje mi się, że wydaje mi się, że jeśli chodzi o stylu życia tak kwestia stanie się niedługo może się stać bardziej drugorzędna z tego powodu, że z tego powodu, że pre kart rośnie to jest określenie, które nam już jest dobrze znane, ale pre karne Stali stanie się takim dominującym rysem każdego życia o niekaralności mówi się już od dawna od lat 90 ale, ale bracia 6 lat temu, a jeszcze bardziej ten pyta pan od lat dziewięćdziesiątych, kiedy ba mam to niesłusznie przypisuje burdzie, ale nie będę poprawiała Baumana może być dla mnie może być taka wersja prawdziwa, a mianowicie projekt karną gość jak podkreślają badacze należy rozumieć bardzo bardzo dosłownie prekariuszy to był stosunek ekonomiczny stosunek społeczny, który zaistniał w judaizmie i kto tylko mógł unikał prekariuszy prekariuszy oznaczało możliwość użytkowania rzeczy albo ziemi warunkiem otrzymania ziemi lub jakieś rzeczy potrzebnych do tego, żeby pracować, żeby się utrzymywać była zgoda na tą, że na każde wezwanie i natychmiast też rzecz bądź ziemia zostanie oddana dla bardzo pasuje prawda i dlatego dlatego w średniowieczu prekariuszy uważano za coś bardzo niegodnego poniżającego, dlatego że prezes afrykarium miało charakter wyraźnie proszą walne i związane było z hierarchią społeczną widzimy, że nie jest to tylko stosunek ekonomiczne, ale że także jest to stosunek społeczny i kontynuację i Goethe, gdyby śledzić geneza tej piekarni gości to można można można takie 2 momenty chyba krytyczne wskazać lata pięćdziesiąte lata siedemdziesiąte mam tutaj namyśli dyskurs dyskusje wśród neoliberałów amerykańskich, ale nie wiem czy to jest jakby w tym momencie istotne, bo zaczęliśmy od stylu życia chcę powiedzieć w każdym razie chcę powiedzieć prawda już od dawna szacowała, że wypłynie daleko tak też to wiedzieć, że prekariat dość, że prekariusze stanie się stanie się dominującym dominującym takim rysem każdego życia tak, bo można żyć sobie nawet bardzo dobrze co z tego można mieć wysokie wynagrodzenie co z tego jeśli bezwzględnie natychmiast i na każde żądanie trzeba będzie to stanowisko opuścić jak przewiduje jak przewiduje, że tak właśnie będzie że, że klasa średnia także klasa średnia wyższa bardzo wiele w tych przemianach straci, a to z powodu, a to z powodu z tego powodu, że system kapitalistyczny traci mer tą krytyczną twarz ja myślę, że to był główny powód ubolewanie związanych z tym, że wygrał aktualny prezydent Stanów zjednoczonych Donald Tramp finansjera o wiele bardziej wolałaby, żeby kapitalizm miał taką twarz właśnie merytoryczną Mery to kraty tną, żeby to było wszystko oparte na nauce żeby, żeby to wyglądało, żeby to miało inną inną estetykę i to jest tak to z kolei, ale to już przerwę po mogę mówić tak samo trzeba zająć się tym urzekające krajobrazy oraz ram rzeczywiście tak rzeczywiście uosabia dokładnie zaprzeczanie tych wszystkich cech jakości, które wyliczyła, więc dobrze no dobrze, żeby takie rzeczy, żeby żeby, żeby nie było tak aż tak bardzo chaotycznie jak właśnie na pełnym morzu to to przypomnę sobie 1 z tych autorów od, których prawdę mówiąc zaczynała się nasza znajomość jakiś czas temu, a mianowicie Giddens projekt własnego życia projektowanie siebie wybierani siebie wszystkie te wyobrażenia wszystkie te dyskurs mówiące o możliwości projektowania siebie są ewidentnie zastępowane przez inne przez inne przez inne oświetlające kategorie adaptacja przede wszystkim adaptacja ta, więc to to kończąc kończących letnie odwrócą chaos i gęste oszukała, ale to dlatego, toteż ciebie właśnie zainteresuje to dlatego w tej chwili tak mocno tak mocno wybrzmiewają głosy we Francji psychiatrów, którzy jak ja nie rozumiała oczywiście, że można zrozumieć treść tego, ale nie Ross trudno mi było zrozumieć, dlaczego psychiatrzy francuscy jak krytykują system medyczny system usług publicznych, dlaczego zaczynają od strategii lizbońskiej myślę, że to naprawdę jakaś taka osobliwa romańska fiksacja niczym nieuzasadniona aż w końcu sięgnęłam do strategii lizbońskiej i w pierwszej chwili myślałam, że ten tekst jest po prostu nie zredagowany, bo tam co drugim zdaniu jest adaptacja adaptacja adaptacja to jest właśnie powód, dla którego psychiatrzy francuscy, protestując od dawna zresztą upominają się zmiany ram ideowych zmianę ram symbolicznych, w których mamy funkcjonować, więc jeśli chodzi o to przywiązanie do naszego stylu życia to kiedy zaczynamy mówić właśnie adaptacji, kiedy te idee socjal i ideały i idee i ideały socjologicznej jak wielu socjologów od początku mówiło mam namyśli tutaj teorię socjologiczną Giddensa, czyli projektowanie siebie itd. jak daleko od płynęliśmy od tego da jak ja jak bardzo jest to dla nas w tej chwili nieaktualna zupełnie perspektywa, ponieważ zbliżamy się do końca naszej rozmowy jeszcze jakieś 5 minut mamy chciałby wrócić do tego co o na początku, o czym mówiliśmy na początku do tego pytania, które na początku zadałem do myślę, że taki panoramiczny krajobraz na określiła tego momentu historycznego społecznego psychologicznego także, w którym jesteśmy przy założeniu, że nie uda się wiele na to wskazuje wprowadzić takich środków ostrożności, jakie wprowadzono w marcu w Europie momencie, kiedy ta epidemia jest takim etapie, jakim no właśnie widzimy, że jest rekordy padają światowe i rekordy w krajach europejskich zakażeń dobowych przy założeniu, że to rzeczywiście nie zostanie zastopowana to, żeby się spodziewać, że za miesiąc 23 miesiące to sytuacja rzeczywiście zrobi się o wiele bardziej dramatyczna pod względem epidemiologicznym aniżeli była przed paroma miesiącami jak wyobraża sobie właściwie taki z 1 strony taką narrację, która polityczną, która będzie temu towarzyszyła z drugiej strony skale i rodzaj środków, które zostaną wtedy zastosowane czy będzie taki powrót czy też w ogóle możliwe do tego co było w marcu do takiego pełnego LOK dało to czy zostanie właśnie przemieszczone raczej w kierunku opowieści świeckiej raczej właśnie w stronę takiego uznania, że trudno już drugi raz nie może być na to pozwolić, żeby gospodarka stanęła, więc musimy się przygotować na to, że to starsze osoby obciążone różnymi chorobami współistniejącymi idą będą obarczone bardzo wysokim ryzykiem no trudno co zrobić, kto będzie wyglądało twoje zdanie już kiedyś uszyłam tego określenia się matrycą podejmowanych przez rządy europejskie decyzji jest model świecki taki model szwedzki model zbiorowej odporności on jest dekorowany o nie mistyfikacja zwany, ale to jest wzór wzór, który jest matrycą podejmowanych działań w tej chwili mówi się o lokalnych połączeniach, ale wydaje mi się, że będą się rozstrzygały inne ważne kwestie rozstrzygające rozstrzygające dla naszej przyszłości niedawno odbyła się dyskusja wśród są protesty oczywiście wśród lekarzy francuskich i oni podkreślają 2 rzeczy w tej chwili to jest wydaje mi się, że ta dyskusja, która się toczy w krajach Europy zachodniej jest trochę inna od tej dyskusji, która toczy się w Polsce, a mianowicie dla nich podstawowa kwestia to jest kwestia dostępu do usług publicznych jak to zostanie ta nierówność zostanie za legitymizowanego a, a druga rzecz to jest kwestia odpowiedzialności politycznej odpowiedzialności za decyzje i to jest ten moment, w którym który jest bardzo istotne dlatego, że kiedy mówimy o tym, że ludzie nie przestrzegają zaleceń to o mamy często na myśli taki bardzo długi wywód o tym, że trzeba edukować oświeca ludzi że, gdyby się uczyli toby uwierzyli i wtedy, a w ogóle to politycy powinni słuchać naukowców, a w tych debatach zachodnich następuje odwrócenie naukowcy nie pochodzą z żadnych wyborów demokratycznych lekarze też nie pochodzą z wyborów demokratycznych całość tak to jest właśnie to jest to jest ta różnica to nasze przywiązanie uwielbienie do nauki do kształtowania porządku społecznego, który opierał się na nauce jest czymś co jest sprzeczne sensory rum egalitarnym jak z wyobrażeniem wyobrażanie sobie innych ludzi jako ludzi równych stąd pojawia się właśnie kwestia dostępu to jest coś co zresztą umknęło od razu 1 z pierwszych decyzji polskiego rządu do napisania nie wiem czy czy to miało rangę ustawy te przepisy o wyjątkowym adekwatnym dostępie członków rządu oraz ich rodzin do usług medycznych prawda to jest bardzo ważny moment jeśli chodzi o nasze Imaginarium, dlaczego dlatego, że to jest moment, w którym rozstrzyga się to, jakie będzie nasze widzenie nierówności nierówności muszą być zawsze za legitymizowanego i to co się rozstrzygnie to czy te nierówności będą dla nas nieznośne, bo wiemy, że niektórzy ludzie mają o wiele wiele lepszy dostęp do do szpitala do lekarzy czy też te nierówności zaczną istnieć na podobieństwo talentów muzycznych, a musimy niestety postawić kropkę już definitywnie prof. Małgorzata Jacyna bardzo dziękuję wrócimy do tej rozmowy oczywiście, więc ten moment zawieszenia na pewno zostanie rozładowany za 2 tygodnie bardzo dziękuję dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA