REKLAMA

Jak ustrzec dziecko przed wykorzystaniem seksualnym?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-08-02 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nasz kolejny stałe cykle jak z dzieckiem kłaniamy się państwu po godzinie dwunastej 40 dziś będziemy rozmawiać na temat bardzo istotne pani prof. Maria, by artysty z nami i skąd nasze spotkanie, skąd nasz temat powody ku temu są przynajmniej 2 po pierwsze, artykuł, który ukazał się w Gazecie wyborczej, które wstrząsną tymi, którzy go czytali koszmar Magdy w leśniczówce, a także okresu myślę wakacyjny jest doskonałym pretekstem do tego, by uwrażliwić rodziców, ale Rozwiń » także same dzieci na kwestie molestowania seksualnego jeśli chodzi o dzieci właśnie tak chętnie włączy się w ten nurt, dlatego że jeśli jeszcze właściwie trzeci powód, który pan wymienił, ale Wola kota rozszerzyć, a mianowicie, że wiedza o wykorzystaniu seksualnym dziecka jest na pewno czynnikiem, który zmniejsza ilość ofiar dlatego chętnie służę, dlatego że zmniejszenie liczby ofiar też to do czego powinniśmy dążyć wiadomo na podstawie badań, że dzięki działalności prasy dzięki w ogóle mediom, które podejmują temat od początku wieku 2001. dość intensywnie rzeczywiście spada liczba ofiar uważam, że to jest argument podstawowy, dla którego wszyscy powinniśmy chcieć wiedzieć więcej nie będę zadawał retorycznego pytania to właśnie na dorosłych spoczywa ten obowiązek po pierwsze, prewencji uświadamiania ale, ale też podejrzewam, że wielu dorosłych, zwłaszcza rodziców ma z tym problem to jest generalnie to czym borykają się dorośli ludzie w kwestii rozmów ze swoimi dziecka dotyczącymi edukacji seksualnej tym co jest u nas stereotypowo tematem tabu czy pani profesor ma jakąś receptę na to jak rodzice, zwłaszcza przed wyjazdami wakacyjnymi powinni ze swoimi dziećmi rozmawiać na ten temat recepty to raczej nie mam są pewne ogólne zasady, które warto mieć na uwadze, a mianowicie, że rozmowy o seksualności człowieka są tak naturalna jak rozmowy o diecie albo rozmowy o bezpieczeństwie na drodze albo rozmowy o miłości to są rozmowy naturalne w związku z tym one mogą odgrywać się różnych sytuacjach wtedy, kiedy stają się potrzebne wtedy, kiedy dzieci pytają ich wtedy, kiedy rodzice uważają, że ten moment właśnie trochę trzeba, więc zwiększyć przed wyjazdem na wakacje być może jest to dla niektórych dobry moment dla niektórych nie, bo uważają, że jest to moment dziennie trzeba mówić, a więc raczej jeśli chcemy z dzieckiem rozmawiać to jest nasza rodziców inicjatywa warto jednak zapytać czy dziecko też jest gotowe warto wybrać dobre miejsce także i to nie było w pośpiechu nie było to sytuacji dziennik słyszą bardzo warto mówić takim językiem, żeby dziecko było w stanie te informacje przyjąć, bo dobrze jest oferować różne wartościowe rzeczy, ale trzeba to robić tak, żeby osoba, do której się mówi miała szansę, bo w ogóle zrozumieć, żeby w niej to zostało właściwie tyle przyjmujemy tutaj założenie, że to dziecko powinno być gotowe na taką rozmowę, ale też mam wrażenie, że wielu rodziców ma z tym problem wielu powodów zasłaniają się albo tym, że same takich rozmów nie doświadczy albo zasłaniają się też pruderii, że no właśnie, że nie wypada itd. czy istnieje nie wiem, jakie miejsce, w którym taką umiejętność można posiąść, choć miał instytucji instytucjonalną pomoc, która takim rodzicom, by pomogły takie myślę, że zespół seksuologów, którzy na terenie kraju staje się coraz bardziej liczebnym zespołem to jest przede wszystkim pierwsze źródło można zgłosić się do poradni, gdzie funkcjonują seksuolodzy i takie porady dotyczące zasad działań otrzymać to jest taka jednak, że druga rzecz jest taka, że kształcimy, a konkretnie dzieje się to w Poznaniu, bo kieruje studium podyplomowym z zakresu seksuologii teraz już 18 lat to kształcimy właśnie rzesze osób, które do tego służą służą, a może, by móc rodzicom wiedzy zwiększyć jeszcze tak pierwsza grupa działań pomocowych, ale też proponuje oprócz tego dobre lektury, a mianowicie takie lektury, które rodzicom zwiększą trochę otwartość na seksualność, bo temat seksualnych to nie jest temat nieważny, ale to jest temat, który dotyczy naszych bardzo istotnych intymnych treści, a więc będziemy ważne jest, żebyśmy szanowali to że, gdy rozmawiałem z drugim człowiekiem o seksualności może niekoniecznie zawsze jego seksualności tylko rozmawiamy o seksualności człowieka w ogóle i taka wiedza ona w mniejszym stopniu narusza sytuacji dziecka niż to, że rodzic chciałby wypytać dziecko pewne rzeczy, które dotyczą jego seksualności i tylko raczej jest gotowy do tego, żeby tę wiedzę zwiększyć, a już wypytywanie oto kim jest dziecko seksualnie mówimy tu dziecko oczywiście mając trochę szersze pojęcie na myśli niż osoby, które jeszcze niema objawów dojrzewania to ja też pana nie pytam, jakiej grupie dzieci mówimy, ale też chodzi o taką ogólną zasadę, że szanujemy, iż temat dotyczy intymności każdego człowieka, a teraz zapytam pana o jakich dzieciach mówimy myślę, że należy to tu też dzieci podzielić na na grupy tak brutalnie samodzielne, które już wkraczają w etapie dorosłości jak temu, które są chyba najbardziej narażone na zagrożenie ze względu na swoją świadomość to prawda i to co pan mówi dotyczy tzw. stereotypu niewinnego dziecka, ponieważ i uczestniczy w tym co się w tej chwili dzieje w społeczeństwie jeśli chodzi o dyskusja na temat edukacji seksualnej to chcę powiedzieć, że niewinność dziecka jest rozumiana w sposób powiedziałabym fałszywe ona zrozumiana jako brak wiedzy o seksualności jest rozumiana jako brak świadomości własnej seksualności i brak możliwości ochrony odmawianie dziecku i traktowanie go jako niewinnego w ten sposób też odmawianie dziecku wiedzy jednocześnie odmawianie dziecku chcę więc, gdy mówimy o pojęciu niewinności, która polega na niewiedzy i przez to zwiększanie zagrożenia to mówimy o pewnym konstrukcje dla dziecka wcale nie jest przydatne i narracja, którą ja czasami słyszę z mediów racja wskazująca, że wiedza dla dzieci nawet dla małych dzieci w tym zagrażającym wydaje mi się niezwykle fałszywą tezą tezą, która oszukuje społeczeństwo i która nie chroni dziecka, ale po pierwsze, wprowadza rodziców błąd, a po drugie, poprzez to doprowadza do tego, że dziecko ryzykownych sytuacjach nie wiedząc na czym polega norma i na czym polega odchylenie od nocny wejdzie lub może wejść sytuację dla niego niewłaściwe nie może ani sobie pomóc ani też nie może się ochronić stąd też takie myślenie o tym, że niewinność dziecka niewiedza to są jego atuty to chcę powiedzieć głośno są odpowiedzialnością, że nie człowiek, który wie o tym, czym jest jego seksualność wszystko jedno czy ma lat 330100 też człowiek bardziej świadomy i człowiek, który może kierować nią na swoim poziomie nawet jak ktoś ma 3 lata i dysponuje wiedzą, że jest adekwatna do tego poziomu to jest w stanie bardziej pomóc sobie niż ten, kto ma 3 lata nie dlatego jestem ogromną zwolenniczką tego mam też dowody naukowe na to, że brak wiedzy prowadzi do nieszczęścia, a wiedza na temat seksualności człowieka zwiększa jego szanse na dobrą jakość życia dziecka czy dorosłego powiedziała pani profesor, że wszelkiego rodzaju publikacje także rozmowy medialne na ten temat służą sprawie mianowicie uwrażliwiają rodziców też zwracają ich uwagę na pewien problem rodzice też, sięgając po nie wiem artykuły relacje, które dotyczą molestowania seksualnego dzieci i nieletnich dostrzegają pewną prawidłowość mianowicie dzieci w poczuciu zagrożenia same z ze sobą pozostają w tej traumie niechcących dzielić się nią z innymi trzyma wobec tego sens wypytywanie naszych dzieci spotkały się wracanie do przeszłości sytuacjami, które one uznałyby za niepokojące, które wprowadziły te dzieci wstanę no tak naprawdę wielkiego zagrożenia przecież nie ma sensu tego robić zaraz może podejdziemy do tego z takiego 1 jeszcze punktu widzenia może nie akcentowane ego, a mianowicie chodzi o to że, żyjąc z własnymi dziećmi to rodzice mają szereg obserwacji dotyczących tych dzieci jeśli widzą rzeczy, które niepokoją albo w jaki sposób dziwią rodziców to warto do tych rzeczy nawiązać jak może bowiem przykłada dość nietypowych np. rodzice widzą, że dziecko, które ma lat 910 zaczęło się zanieczyszczać do tej pory znakomicie potrafił radzić sobie z treningiem czystości jak to każdy dobrze rozwijający się dziewięciolatek dziewięciolatka, gdy nagle widzi, że zaczyna się pewna zmiana niekorzystna to warto o to zapytać bardzo na to zwrócić uwagę i po prostu ten temat podjąć tak samo, gdy widzi dorastającą dziewczynkę, która przestała się być, która nie chce mieć głowy zaczyna zapisywać głosy na twarz zaczyna chodzić zupełnie innych ubraniach, czego nie można lekceważyć trzeba zwyczajnie zapytać się dziecka co się dzieje i czy możemy jeszcze w jaki sposób uczestniczyć też taka pierwsza troska i opiekę rodziców, gdy widzimy zmianę wszystko jedno czy ta zmiana nas wystraszy to zmiana nas dziwi ze złości, a czasami nawet ucieszy to warto o to zapytać, a druga sytuacja, o której pan mówił dotyczy już pewnego innego powiedziałabym bardziej zaawansowanego kroku wtedy, gdy chodzi o ujawnienie jednak pana pytanie tak traktuje dzieci bardzo często ze swojego punktu widzenia chcą same powiedzieć zasygnalizować, ale niekoniecznie czynią to tak jak my dorośli uważamy za czytelne i możliwe to ubrania w związku z tym, gdy widzimy niepokoimy się pewnymi sygnałami albo gdy one nas zwyczajnie zatrzymują to pytajmy, ale też baliśmy wrażliwi i uczuleni na to, że nie jesteśmy śledczymi i że może powiem o pewnych prawidłowości dotyczących ujawniania, że dziecko ujawnia się wtedy, kiedy ma pewien punkt, z którego może wystartować wiem razem z rodzicem ogląda film i wycina tym filmie jakieś zachowanie dorosłego albo usłyszy jakąś opowieść i mówi o jej to nie wiedziałam, że tak nie można dla rodziców jest to wtedy tzw. sytuacja, która stwarza im dobre warunki do powiedzenia, a właściwie, o czym mówisz to powiedz coś więcej i chce też powiedzieć, że nie warto przeprowadzać i bawić się wsie sędziego śledczego takiego postępowania, która ma na celu dowiedzenia się to ja jak wygląda prawda materialna tylko raczej dać dziecku możliwość wypowiedzenia się mieć świadomość, że musi się pojawić odpowiednia dla dziecka sytuacja, że ona mogła zrobić to jest ważne i natychmiast pochwycić, gdy dziecko samo zaczyna prosić o pomoc, bo to jest pewnego rodzaju prośba do, mówi że ojej, a ja nie wiedziałam, że nie można to trzeba kontynuować oraz ważny jest też to dobre przyjęcie, a które polega na unikaniu pewnych pytań pytanie, dlaczego dziś, dlaczego nie mówiłaś, dlaczego nie mówiłeś o tym, mamie tacie najpierw nauczycielce czy koleżance, dlaczego byłaś byłeś w tej sytuacji, dlaczego pozwoliła pozwoliły się dotykać to są pytania, które blokują dziecko stwarzają poczucie winy to co jest dobrze wtedy powiedzieć to powiedzieć, że rodzić stoi przy dziecku wszystkiego wysłucha pomoże jak sam to się zwrócić do kogoś kompletem pani profesor, ale czy wobec tego rodzic powinien kreować sytuacje, które stałyby się pretekstem do takiej rozmowy rodzić kreuje zawsze tego rodzaju teksty, dlatego że jak mówił po powrocie ze szkoły dziecka, a co tam dzisiaj było fajnego, a co tam się było coś co może też coś stać się nie podobało to kreuje rozmowy uważam, że nie będzie nadmiarowe jeśli dziecko codziennie będzie się dowiadywał, że o przyjściu ze szkoły padnie pytanie czy aby nie miało miejsce wykorzystanie może ironizuje i celowo to w jaki sposób kontrastuje z tym co być powinno, niemniej uważność na przeżycia dziecka i taka chęć i ciekawość autentyczna, żeby uczestniczyć w jego życiu i cieszyć się tym zupełnie wystarczą tak jak mówię to nie powinno być przesłuchanie żywa obecność w życiu dziecka powoduje, że jak dziecko wraca z nosem na kwintę to jednak fajnie jest usłyszeć od rodzica chcesz powiedzieć co się stało, bo widzę, że humor nie bardzo zada pani na koniec pytanie pani profesor, które dotyczy też tej nieumiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami przez rodziców nie przez dzieci skoro nie dostrzeżemy, bo nie będziemy mieli dość siły jako dorośli, by taką rozmowę przeprowadzać nie pomogą też wizyty specjalistów czy moglibyśmy wówczas takich specjalistów skorzystać jako osób trzecich, które pomogą nam w tej rozmowie z dziećmi także świat dającej tak tak może być, dlatego że nie zawsze róbmy sobie z tego powodu wyrzutów nie potrafimy tego zrobić jako rodzic nie zawsze i muszę panu powiedzieć, że ostatnio spotkałam się, ponieważ całe życie oprócz tego, że pracuje na uczelni pracuje z pacjentami spotka się z taką pacjentką, która powiedziała, że ma dwoje dzieci w wieku dorastania i że bardzo prosiła o pomoc w organizowaniu właśnie takich warsztatów edukacyjnych i po swoich znajomych również zrobiłam małą kwerendę się okazało, że jeszcze kilka osób chciałoby stworzyła się bardzo ładna mała grupa i moje doktorantki, które mają naprawdę wysokie kompetencje zaczną z tą grupą pracować jest możliwe zarówno taką taka forma poproszenia o to, żeby ktoś zrobił w formie grupowej albo może to też być w formie indywidualnej z bardzo dobry pomysł uważam, że takie pomysły można popierać, bo naprawdę nie każdy musi być specjalistą i nie każdy akurat taką rozmowę przeprowadzić potrafi i też nie każdy powinien w tym kierunku zmuszać przecież jak nas boli ząb to idziemy bez poczucia winy do dentysty, więc specjalista, który pozwoli rozwinąć się seksualnie dziecku się na miejscu dziękuję pani profesor za to spotkanie pani prof. Maria bajzel był moim państwa gościem ja również dziękuję zawsze tego rodzaju inicjatywy popieram kłaniam się państwo państwo zapraszam oraz informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA