REKLAMA

Kto słucha muzyki klasycznej a kto disco polo?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-03 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:46 min.
Udostępnij:

"Kto jest usytuowany „wysoko”, a kto „nisko” w obszarze gustów muzycznych?" O badaniach socjologicznych odbiorców różnych gatunków muzycznych opowiadała dr Katarzyna Wyrzykowska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani dr Katarzyna Wyrzykowska socjolog kultury specjalizująca się badania kultury muzycznej adiunkt w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie, więc dobre co pani ciekawego badała z obrazem rozumie nasze gusty muzyczne to, czego słucha, dlaczego to z tego wynika dokładnie tak teraz aktualnie oczywiście Rozwiń » nic nie badamy przez sytuację obecną jesteśmy blokowani wszystkie dania, które wymagają kontaktu osobistego są w tej chwili niemożliwe, więc zajmują się tym co udało nam się ustalić badania ankietowego ilościowego można w tych trudnych czasach np. korzystać z badań zdalnych można o ziemi część naszych kolegów z tego korzysta, niemniej metodologia myśmy chcieli zakłada też o zakłada pobyt w domu naszych respondentów to jakby też ma znaczenie zobaczyć, gdzie oni mieszkają jak mieszkają ich zbiory płyt jeśli mają, więc to niestety ludzie będą pokazywali przez internet co chcą taka jest także, że nas interesuje to co jest nieco ludzie to co ludzie chcą pokazać jak się przedstawić jest też ważne, ale jeżeli jesteśmy tam osobiście nie widzimy tego co próbują ukryć prawdę, więc niestety sądzę, że się poprawi sytuacji dobrze, ale to nie te nie tylko kontakt zgodził się zmienił wspólnie panią zbiorze płyt myślę, że pewnie są wśród respondentów tacy, którzy zbiór płyt pokażą, ale pewnie część może pani pokazać zawartość telefonu komórkowego ogólnie listę subskrypcji do różnego rodzaju serwisów muzyczne w niej będą też tacy, którzy mają i to i to prawda, bo nagle wielu ludzi ten nośnik jest ważne dla niektórych to są nośniki, które gdzieś tam zbierali jako młodzi ludzie teraz nie mają sentymentu niektóre są dziedziczone Oleksy też jest informacja dla nas prawda, że jednak dla kogoś ten nośnik fizyczny, który też ludzie których, jakby MP trójka czy też przetworzone takie cyfrowe odtwarzanie z komputera czy telefon nie spełnia tych walorów jakościowych prawda gdzieś tam ucieka ten dźwięk, więc to są różne tematycznie związane właśnie badaniem bardzo trójka empetrójki potwierdza ale, ale są już serwisy muzyczne, które oferują bez strat na muzykę to już jest naprawdę spory krok, ale nie wszyscy ludzie też o tym, wiedzą, więc widzi pan ktoś interesuje muzyką będzie to wiedział ktoś, jakby tak słucha, żeby słuchać to oni nie będzie też tak wynika, więc to wszystko jakby te rzeczy, o których mówimy różnicują te sposoby angażowania się tak jak muzykę poza tym ludzie lubią tak no właśnie, a tymczasem rozmawiamy o badanie, które już się odbyło czyli kto jest usytuowany wysoko w cudzysłowie jak to Nisko także w obszarze gustów muzycznych i wreszcie dowiemy się, gdzie disco-polo no set czy dowiemy się trzeci dyskobol przynależy zależy jak do tego podejść, bo pierwsze podejście, którego byśmy stosowali w naszym badaniu jest takie podejście klasyczne, czyli patrzyliśmy jak ludzie usytuowanie różnie w strukturze społecznej, jaką muzykę wybierają tak, czyli osoby, które mają wyższe wykształcenie za zawody prestiżowe wykonują tzw. klasy wyższe, jakie muzyki słucha klasy tzw. klasy niższej klasy klasa średnia czy ci ludzie, którzy lokują się w połowie tej tej hierarchii i tutaj zauważyliśmy bardzo pewne ciekawe zależności ile chodzi o te skrajne rzeczy, czyli muzyka poważna na 1 krańcu disco polityczna tak to klasyczna to pojęcie byśmy węższa, ale tak, a z drugiej strony mamy tu disco polo to tutaj pewne pewne przypuszczenia się potwierdziły, ale czekają przepraszam muszę to doprecyzować nie sądzi pani, że po poważna to jest węższe niż klasyczna nie klasyczna jest węższy, bo muzyka klasyczna to jego autor muzyki patrzy tu chodzi o muzykę epoki klasycyzmu, czyli MoCarta, więc poważnej szerszym pojęciem, ale można się w Polsce używa zamiennie, więc powiedzmy, że mówimy o możliwości dlatego zawsze problem z komunikacją, bo na cały się cieszę mówi klasyka, czyli klasy Tal chodzi o to samo co u nas my mieliśmy poważne pytanie brzmi czy scherza można zaliczyć do muzyki poważnej pewnie tak, ale ja wolę to nie jest tak sama nazwa wskazuje, że nie jest poważny no niby tak widzi pan to moglibyśmy się spać u nas używa zamiennie dajmy się i u nas używać tych zamienić się za granicą, jeżeli powie się Syriusz muzyk, czyli poważna muzyka nie wiedzą, o co chodzi oto widzą osoby, które się tym zajmują tak, jeżeli pan trafi na kogoś, kto się zajmuje muzyką na świat naukowy czy zawodową będzie wiedział, ale taka zwykły człowiek nie bardzo wiedział, o co chodzi, więc to zależy, jakiego rozmówca trafimy, więc dobrze, ale także klasyczna muzyka to jest taki termin to oni wiedzą jak chcemy się porozumieć o naszym badaniu używamy klasyczna gra nie kombinujemy angielsku dobrze to nie kombinujemy nie kombinujemy więcej, więc jeszcze, choć te skrajności to tak, ale ciekawe rzeczy dzieją się w środku jak wykryto środek jest bardzo szeroki, jeżeli byśmy przyjęli myśleli byśmy o tym, że kategoria respondentek dowartościowuje jakiś gatunek muzyczny, czyli osoby dobrze wykształcone to muzyka, jaką one wybierają dowartościowuje okazało się, że pewnym uzupełnieniem dla muzyki poważnej jest rok po, których chętnie sięgają osoby z wyższym wykształceniem zajmujące stanowiska takie prestiżowe kierownicza i to jest coś co jest gdzieś tam można było intuicyjnie przypuszczenia jak w Polsce brakowało badań potwierdzających to, że ten, że ten rok wymaga, jakby dowartościowania w takim myśleniu, o co jest muzyką wysoko Nisko byśmy chcieli takimi kategoriami operować rozumiem, że w tym badaniu zaciekawiła mnie to pani doktor, że mamy tutaj, gdyby do czynienia z 2 przestrzeniami pierwsza to jest taka, że mamy, że coś nam się podoba lub nam się nie podoba taki oczywiście to, że coś nam się podoba lub nie może wynikać po prostu z jakiegoś mechanizmu estetycznego muzyczny muzycznego estetycznego, który zbudowany, który każe nam nie wiem nucić albo przebierać nóżkami jak coś tam czego słuchamy czegoś innego nie, ale z drugiej strony to też oznacza, że po zawieszenie w środowisku ekonomicznym daje nam narzędzia np. do czy konsumowania słuchania rozumienia np. muzyki klasycznej tak, a inne narzędzia, a w innych przestrzeniach ekonomicznych tych narzędzi nie dostaje trzecia być może jeszcze kolejna przestrzeń to jest taka, że może przyznajemy się do czegoś co nam się wydaje, że wartościowe naszej pozycji tak, czyli być może coś innego nam się podoba, ale powiemy, że podoba nam się to, bo to wygląda poważnie, że to wygląda troszeczkę, że to przynależy to jest 1 z symboli statusu z tym upodobaniem się to jest troszeczkę także badania z zakresu psychologii muzyki bardziej bardziej pokazują, że ludzie też lubią rzeczy, których znają dlatego bardzo ważne jest to, jaką muzyką ludzie mieli styczność byli dziećmi, czyli czy ten czy ten repertuar dosyć szeroki, bo jeżeli ktoś jest słuchany z różną muzyką to jako osoba dorosła, jakby miał ucho socjalizm one tak, czyli będzie w stanie nawet muzyki posłuchać takich nad nią zatrzymać, więc i to zresztą na badanie potwierdziło, że tego gusta naszych myśmy pytali też rodziców rodziców naszych respondentów to, jakie wyglądała sytuacja w domu rodzinę i okazało się że, że oni produkują dziś gusty swoich rodziców, że ma znaczenie dla tego co kto słucha, czego słuchali słuchali, czego słuchali jego rodzice zarówno matkę i ojciec, więc to, jakby potwierdza to, że że, że ten dom rodzinny jest punktem wyjścia dla tych dalszych preferencji poszukiwań dom rodzinny dom no dobrze to, ponieważ tematu temat szeroki i czasu przed informacjami coraz mniej to proponuje pani doktor, abyśmy do głównych wniosków do do badania powrócili po informacjach Radia TOK FM dzisiaj zastanawiamy się albo może pani dr Katarzyna Wyrzykowska zdradza wnioski zbadań czyli kto jest usytuowany wysoko a kto Nisko w cudzysłowie wysoko Nisko w obszarze gustów muzycznych państwa mają gości jest dr Katarzyna Wyrzykowska socjolog kultury specjalizująca się w badaniach kultury muzycznej adiunkt w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk informacje o dziesiąty 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa mają gości jest pani dr Katarzyna Wyrzykowska socjolog kultury specjalizująca się badania kultury muzycznej adiunkt w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy dzisiaj w badaniach pani doktor dotyczących tego, kto jest usytuowany wysoko, kto Nisko w obszarze gustów muzycznych wracamy w takim razie do tego badania oko Goi, o co pani pytała nasze badanie naszego zespołu byli objęci represja za próba Polaków czy myśmy badali myśmy ciekawie, bo w zasadzie w Polsce takich dużych badań przydatnych próbach nie robiona w zasadzie nigdy co może zaskakujące, bo mamy 2020 rok, a tak naprawdę mieliśmy jakieś cząstkowe badanie myśmy badania na próbach telefoniczne uroczyście dużo mówią, a czy są badania GUS-u GUS GUS robione regularnie, ale nie brakowało takich danych bardziej pogłębiony tor mógłby nam coś więcej o tym, gustach powie właśnie w kontekście tego usytuowania strukturze społecznej, więc myśmy pytali bardzo pogłębione były nasze analizy, dlatego że nie tylko pytaliśmy ulubionych wykonawców ulubionego tym gatunki też nasi respondenci słuchali różnych utworów muzycznych i próbowali wskazać, czyli to jest utwór, kto jest kompozytorem autorem to wykonuje, ale też niezależnie tego pytaliśmy czy im się taka muzyka podoba więc, jakby nasze wyniki też trochę bazuje na taki prosty w deklaracjach to lubię tego nie lubię staliśmy się raczej stworzyć jakiś wskaźniki, które wyłączyły ze sobą różne elementy tej naszej ankiety, jakie utwory Puszcza liście, więc utworami był straszny problem, bo nie mogliśmy problem taki rower mogliśmy też ludzi trzymać przy tej ankiecie wszystkie chodziły tak naprawdę każdy z nas chciał coś wcisnąć swojego, więc musimy sięgać do 14 fragmentów myśmy przyjęli takie założenie, że na jej najwięcej będzie takiej muzyki skrajnej, czyli będzie były 4 propozycje muzyki poważnej przyznaliśmy też muzykę poważną taką nazwijmy to soft, czyli MoCarta Beethovena nie ma też pani, bo był Beethoven był Czajkowski czy taka muzyka, którą ludzie między kojarzą raczej lubią, ale też daliśmy trochę trudniejsze muzyki do posłuchania kiedyśmy Bacha, który wymaga trochę o obycia jednak i daliśmy Piera bóle to bardzo muzyka współczesna taka nietypowa, który raczej mało się słyszy chociażby w radiu, żeby zobaczyć czy ludzie się, ale taka muzyka podoba czy byliby skłonni mogę coś takiego słuchać mówiąc Pierre Buhler ma pani namyśli Piera bóle w bule przepraszam tak podle oczywiście francuskiego kompozytora współczesnego to było z 1 strony z drugiej strony daliśmy muzykę skrajną, czyli disco polo muzyka, która dzisiaj w tych okolicach, czyli taką muzykę popularną niższą, czyli takie zespoły myśmy tu akurat firm dali, więc takiej muzyki muzyka, która gdzieś nie jest jeszcze taką muzykę nie jest muzyką disco polo, ale gdzieś tam to estetyką może się do niej zbliża i najtrudniejszy był ten środek, bo w środku w środku mieści się absolutnie wszystko to jest to jest po pierwsze, muzyką popu po jest największy kłopot i myśmy o tym, pisali mówili zwracano uwagę badaczy to strasznie szeroka kategoria współcześnie jak mówimy mówimy o mocy popularnej mówimy może mówić myślę, że to jest Zbigniew Wodecki Irena Santor gdzieś tam się przewija Maryla Rodowicz, a jeszcze tutaj trafiamy jakiś Cleo Dody i tego typu artyści, więc jak wystąpię już mówimy o preferencje muzyki pop to trzeba pamiętać, że to jest niestety strasznie szuka tego rejonu stwarza najwięcej problemów też muzyka pop jest taką muzyką preferencjach naszych respondentów najbardziej neutralny to znaczy ją lubią praktycznie wszyscy od od góry do dołu każdy tam jakąś sympatię do muzyki ma co się okazało co się okazało, że rzeczywiście myśmy byli zaskoczeni najbardziej opuściliśmy też fragment, po czym Pucciniego myśmy się ludzie tak muzyką operową nie za bardzo się znają niż w chyba 13 respondentów dobrze wskazał, że to uczyni i nawet nawet muzyka nawet się podobała, więc one powiem szczerze zaskoczyło czy trzeba by zidentyfikować utwór tak mi propozycje poddane było aż 10 możliwości 10 wyboru 10 kompozytorów wykonawców przy czym to było tak skonstruowane, że część propozycji była od przysłowiowej czapy czy, jeżeli ktoś nie miał w ogóle orientacji w temacie jak ktoś miał jakieś odczuł co to może być jakąś taką orientację miał to by mnie, więc w stanie wskazać, który to jest kompozytor, więc myślę tak budowali żeby, żeby osoby, które jakiś mają obycie z muzyką mogły się czuć pewniej, wskazując coś, więc więc, więc to ten uczyni nas leczyć zaskoczył jeszcze odsetki dla Beethovena Czajkowskiego dosyć wysoki nie były zaskoczeniem, bo się z bólem było najgorzej tak, ale to myśmy się spodziewali z muzyką z muzyką kontakt z drugiego końca największą rozpoznawalność w ogóle wszystkich wykonawców, który zapewne miał Modern Rocking nawet większa niż zespół weekend, który też byśmy zaproponowali model to wydaje nam się, że to też trochę tak na zasadzie takiego sentymentu dolat osiemdziesiątych ludzie po prostu dobrze ten zespół kojarzą mają też jest nadal obecne tak powiem w naszej przestrzeni, bo chyba nie ma sylwestra bez bez bez tego modelu to kim ten 1 z panów tego zespołu z tego co obserwuje jest zawsze, na którym sylwestrów w Polsce obecne, więc bardzo dobrze poznał i to niezależnie od właśnie wykształcenia tych klasowych czynników oni po prostu, ale uznaliście uznaje się odpowiedzi, bo rozumie, że jeżeli ktoś spoza tych panów to, bo mylił, bo to chyba nie oni byli tam byliśmy specjalnie dali to byśmy ciekawi jako 1 z przykładów ani poznali poznawali ale, ale większość ludzi się nie podoba ta muzyka w sensie, czyli ludzie poznali panów, ale chodzi o to, że to nie ci panowie, których rozpoznali śpiewali w rzeczywistości to znaczy no oni byli twarzami tego projektu zdaje się głośno, gdy ktoś może tak ale, ale nam chodziło po prostu rozpoznanie wykonawcy, jakby chodziło o rozpoznanie wykonawcy zjawiska tak czy ludzie je nadal kojarzy taką muzykę, która teoretycznie jest muzyką lat osiemdziesiątych żony i nadal, czyli strasznie zawiły, bo po pierwsze po to po pierwsze, rozumiem, że tutaj 9 dobrze zostawić ten Modern Rocking, ale o muzykę klasyczną kontra klasycystyczna to będę panią się bił o okresach nowo naprawdę to nie jest także muzykę okresu klasycyzmu to jest muzyka klasycznego klasycystyczna pani doktor ojej może może nie będę się od wykupu, bo też nie jestem ekspertem, tak więc a, ale mam obawy mieliśmy z tym odsłuchał straszny kłopot, żeby wybrać odpowiednie utwory, żeby mieć jakieś takie przegląd tych wykonawców taki, który nam coś mówi no dobrze potem, kto wyciąga, jakie wnioski bywają tak mieliśmy czas w trakcie w trakcie analiz myśmy tego ruchu, a wykorzystywali do jak budowanie tych wskaźników, o czym powiedziałem wcześniej tak, czyli tych wniosków, które mówiłem właśnie o tym, że, że jednak te preferencje dla muzyki poważnej nadal są najbardziej wyraźne wśród osób prawda tych klas wyższych ani doktor płakałam, bo już 10 maili przyszły żartuje muzyka poważna to jest określenie nieprofesjonalne klasyczna muzyka klasyczna dobrze naprawdę słuchaczy za chwileczkę raz rozchodzą skrzynkę pocztową dobrze przepraszam bardzo jestem trochę powiem szczerze dzisiaj rozkojarzona muszą państwo wybaczyć w dobrze, a pytanie od pani Małgorzaty czy pojawiła się muzyka jazzowa gdzieś w tym w badaniach nad myśmy myśleli, że jazzu był maj Davis daliśmy odsłuchu ta powieść, że teraz w tej chwili w tej chwili nie powiem dokładnych odsetku, bo musiałbym teraz lecieć przez jak nie pamięta nie pamiętam dobrze tych akurat dla jazzu, że taki kłopot, że niewiele osób w Polsce go słucha około 5% respondentów i na ogół słuchają zbliżony profil respondenta muzykę klasyczną cudownie pierwsze zwycięstwo pierwsze zwycięstwo, ale też spodziewane myśmy spodziewali myśmy tego spodziewali, że życie jest miesiąc czasu mieszkali razem z muzyką klasyczną właśnie jako jako ten High tzw. tak ma to co nas jakby morze podejrzewaliśmy nas zaskoczyło, bo nie być mieliśmy poznać ten rok, który gdzieś tam uzupełnia te 2 gatunki i to, że warto o tym, wiedzieć postu o tym, pamiętać, że to nie tylko te 2 także kategoria respondenta dowartościowuje też ten rok, czyli że rok postrzegany jest jako taka średnia wysoka półka teraz nowe średnio wysoka w średnio wysoka powiedziała tak jeśli biorąc pod uwagę nasze wyniki, a pan Darek Warszawy pyta czy w trakcie tych badań respondenci mogli posługiwać różnymi różnego rodzaju aplikacjami, które np. pomagają identyfikować chodzi o słuch jak rozumiem tak nie nie oni założenie było takie, że w ogóle respondent z tą częścią badania zostaje sam, czyli ankieter daje mu tam tego ten ten tablet słuchawki i on w ogóle sam rozwiązuje tak jak osoby takie robi jak są na stronie gazety wyborczej takie wizy to respondent sobie robił sam taki kulisy, a chyba, że wymaga pomocy technicznej mam nadzieję, że jakość tych widzów była znacznie wyższa niż tych następnego dnia po prostu myśmy też nie chcieli presję ankietera na osobie wywierać także ktoś będzie się czuł, że go oceniają, że musi ktoś tam zagląda i w Polsce tak chcieliśmy, więc oni musieli sami jak dokonać tej tego wyboru tak myśmy nie dali specjalnie opcji nie wiem trudno powiedzieć, bo baliśmy się, że większość ludzi w pierwszym odruchu będzie to wybierać tylko co poniekąd trochę przy musieliśmy to dukanie dokonania jakiegoś wyboru, czyli nie mogli korzystać z żadnych podpowiedzi telefonu do przyjaciela, a New England myśmy tam siedzieli 5 godzin 2 albo lepiej, bo zaraz zaczęły się dyskusje są był taki problem, że ktoś chciał na głośniku robić to się, kto ktoś współmałżonków w Chinach do badania niestety to jest dużo takich technicznych kwestii trybu zaburza wyniki prawda, więc musieliśmy to zrobić jak najbardziej na takiej ograniczyć wpływ innych bodźców tak, żeby zobaczyć, ale tak jak mówię to było tak zbudowany, jeżeli ktoś cokolwiek się orientował w danej muzyce, jaką był w stanie wskazać dobrą odpowiedź, ale czy, czyli ci, którzy się orientowali w jakim gatunku muzycznym czy właśnie muzyka klasyczna czy też rok czy disco polo to bez problemu identyfikowali i utwory i twórców tak wspomniała pani o tym, że pytaliście także preferencje rodziców tak zastanawiam się nową myślę, że pewnie łatwiej pytać o preferencje rodziców, jeżeli mamy do czynienia z klasyczną czy z rokiem, dlatego że ta muzyka nie istnieje już wystarczająco wiele lat, żeby można mieć jakiś taki generacja inne spojrzenie, ale disco-polo reklam w tym disco polo jeszcze po pomocna była kategoria muzyki biesiadnej, która gdzieś tam tak właśnie ona jest jakby przed muzyką disco polo gdzieś tam tak patrząc chronologicznie, więc ona jakby była pomoc, chociaż powiem panu jak patrzymy na profil demograficzny miłośników disco polo w naszych respondentów wraz z wiekiem brat wzrasta sympatia dla disco polo, że to 40 plus jest główny odbiorca tak powiem, więc to, więc często respondent też, by osoby młode więc, jakby wychowujące się w latach dziewięćdziesiątych tak byśmy ten cały przekrój disco disco polo to nie jest muzyka preferowana przez młodzież w pierwszej kolejności, tak więc więc, więc jak mówię, że te muzyka się przenosi to życie blisko polecam zastrzeżenie, że dobrze się pojawiły też kategoria muzyki biesiadnej, która jak gdzieś tam uzupełnieniem uzupełnieniem dla tej estetyki powiedzmy tak, ale doskonale przenoszenie się tych preferencji dotyczy właśnie muzyki poważnej rocka popu tych w takich starych nazwijmy to klasyczny stary kategorii muzycznych pani doktor wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje 1 LO w dziesiątej 40 za chwileczkę pani dr Katarzyna Wyrzykowska Instytut filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk jest państwo moi goście wracamy po informacjach które wracamy do muzyki pani dr Katarzyna Wyrzykowska socjolog kultury, a adiunkt w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk jest państwa moim gościem pani doktor specjalizuje się w badaniach kultury muzycznej ostatnie badanie, które rozmieszczenie do końca jest ni nie do końca wyciągnięte są z niego wnioski to badanie czyli kto lub co w sensie gustów muzycznych jest usytuowane wysoko, a aktor Nisko a kto decyduje co jest wysokie ktoś, a co niskie powiem tak my mylnego dwoją się 2 podejść pierwsze podejście to jest takie klasyczne gdzie, gdzie zakładamy, że pewne gatunki są po prostu by lepszą w innych to jest jakby uwarunkowany jest tam kultura nie my wymyśliliśmy w Katarze muzyka klasyczna ma taki status jak unijne to jest jakby kwestia naszego dziedzictwa kulturowego tak i znaczenia jej dla rozwoju w ogóle muzyki więc, jakby to postrzeganie też jest i postrzeganie gatunków też, jakby wynikające z innych badań analiz, jakby podejścia z wyspą z perspektywy percepcji tych gatunków przez opinię publiczną, więc można złożyć taką hierarchię prawda, jakby co jest może coś na dole na jej można popatrzeć, jakie kategorię respondentów słuchają takiej, jakie takiej i wtedy można zobaczyć, że osoby np. wykonujący takie zawody słuchają takiej muzyki i w tym podejściu nam się potwierdziły takie stare zależności, że klasy wyższe słuchają muzyki poważnej jazzu i tego rocka, a niższe właśnie tam blisko pola po no bo popyt to miejsce jak mówiłam wszyscy słuchają dziś tam mniej lub bardziej równo to jest to pierwsze podejścia drugie drugie podejście czysto, które pozwoliło nam wyłonić tego rocka, czyli patrzyliśmy jak kategorię respondentów na poszczególne gatunki patrzyliśmy właśnie w tym wyszło jak zaburza tą pierwszą, bo rok, jakby tradycyjnie nie jest uważany za część kultury wysokiej tam jest muzyka klasyczna ewentualnie ten jest się kręci w blisko i nic tak i reszta jest jakby aby środki albo Nisko więc, jakbyśmy popatrzyli dobra zobaczmy, kto słucha tego rocka, kto słucha tych pozostałych gatunków powiem śmiech mieliśmy kilkanaście koni, które mają bardzo mało wskazań ciężka muzyka metalowa Rocki 1 z popularniejszych też okazało, że właśnie ta kategoria respondenta dowartościowywać ten rok przy pozostałych nie było takich kontrowersji mówi niektóre mają po prostu bardzo znikome odsetki wskazań, a niektórymi mamy kłopot interpretacyjny takim kłopot mamy nie tylko jest nasz problem, ale w ogóle problem takie badanie ilościowe rozmowy o muzyce ludowej 3 jest muzyka ludowa dla mnie dla nas badacze co rozumieją przez muzykę ludową nasi respondenci, którzy poszliśmy w pytaniu otwartym to część ludzi za muzykę ludową używać uważa, że część muzykę taką tradycyjną wiejską jako autentyczną raczej uważa muzykę stylu takiej Cepelii, czyli na świat Mazowsze Legia zachowały które, jakby tę narrację taką ludową, która wyszła z PRL-u prawda tylko przetrzeć te wywody taka, która taką tradycję wymyśloną, więc problemami z muzyką ludową właśnie jak interpretować na wynik ten wynik dosyć wysokie teraz nie powiem ile osób wskazał, że lubi muzykę ludową, ale wybucha porównywane, jeżeli nie wyższe do muzyki klasycznej, więc z muzyką ludową mamy kłopot właśnie taki, że jest pewnie rodzi ta muzyka ludowa ludzie rozumieli bardzo różne rzeczy po tym, po tym pod tym sformułowaniem czy rozwiąże kolejna rzecz która, która też wynika z tego badania to taka, że te zbiory, które nazywamy jakoś tak, żeby je mniej więcej uporządkować one są nie dość precyzyjne dane naszych słuchaczy tak to problem jak badania tylko narzędzia tak, bo nie mamy badanie ilościowe musi być możliwość porównań muszą być te porównywałem pewników być bez musi być pełna standaryzacja i nie możemy jak wychodzić na jakieś takie dłuższe rozmowy respondentom opóźni nie wiadomo co z tą informacją zrobić dlatego druga faza badań, które możemy zrobić z uwagi na pandemię, która miałaby pogłębić nasze wątpliwości się np. dotyczące tej muzyki ludowej co ludzie myślą jak mówią muzyka ludowa tak disco polo no właśnie barw jest taka możliwość mają często łączono właśnie z muzyką biesiadną w tym pytaniu otwartym patrzyliśmy co ludzie łączyli ze sobą mówiąc co lubią na to by była bardzo często łączona z muzyką biesiadną, ale też była już czas, bo była łączona z innymi gatunkami to jest na pewno temat, który byśmy chcieli pogłębić, bo to, by trochę rzuciło światła na te wyniki ilościowe jak można traktować, bo w tej chwili to mamy taki właśnie problem bardzo duże interpretacyjne z tym wynikiem co się i co co teraz badania są ślepe wstrzymane na na, dopóki nie będzie można ruszyć teren tak nowe jest niebezpieczeństwo prawa zgadzamy zagrożenie dla badaczy dla respondentów nasi sąsiedzi ludzie nie chcieli z nami w tym momencie specjalnie się w domu spotykać no była rad nie wiadomo czy będzie okienko na jesieni, bo na razie wygląda, że nie będzie na badanie, więc czekamy po prostu mieliśmy cały czas blokach startowych oraz jak tylko się pojawi taka możliwość też chcielibyśmy w badaniu startować od razu jak tylko się pojawi taka może być też ryzyko, że ludzie będą, jakby chcieli też porozmawiać o tym co się z nimi działo w okresie pandemii, bo jest duży wstrząs tak, ale taki jest to jest dla jest duże piętno dla wszystkich ten czas teraz my boimy się też, żeby pan na mnie ustawiła tego badania ludzie będą dużo mówić nie na temat po prostu, więc też musimy poczekać choćby ludzie jak odpoczęli od tej sytuacji, której są, więc obawiam się, że to może się nawet przesunąć na przyszły rok, a ich pandemia przyznaje się na przyszły rok będzie pani miała możliwość tego, że ludzie jeszcze więcej czasu będą mieli do powiedzenia, więc możliwe, że nie będziemy czekać zrobimy to po prostu zmienimy metodologię mamy też byśmy coś w badania finansowane przez narodowe centrum nauki, więc my też musimy się trzymać tego na co nam powierzone środki, ale w takiej sytuacji myślę, że będziemy prosili o modyfikację badania, bo to już nie, jakby czas działania niekorzyść prawda, bo te, jakby cały czas mamy już zrobiono jedno częściej i nie można też takiego dużej przerwy czasowe robić między tymi tymi etapami myślę, że już po prostu, jeżeli sytuacja nie będzie poprawy to będziemy korzystali zdanych matur wiemy od kolegów koleżanek się sprawdzają jeśli chodzi o samą rozmowę prawda niestety tych innych kwestii nie będzie można tak pogłębić, ale trudno trudno czegoś, czego dobrze jak i jakie jakie kolejne badania pani ma przygotowane oprócz dokończenia tego powiem szczerze, że ciężki oddech ciężki oddech, dlatego że zastanawia się czym się zająć tak właśnie naukowo jak nasze badanie będzie się kończyć myśl o temacie, który zaniedbane, którego się trochę boję myślę, żeby się przyjrzeć bardziej tak wnikliwie muzyce disco alei fenomenowi, bo w zasadzie tak socjologicznie skrupulatnie nikt się nim tak do końca nie zajął tak, czyli raczej on pojawi tak jak szukać naszego badania 1 z tematów, ale myślę, że trochę tego tematu boje nie wie jeszcze go ugryźć myślę o tym, po prostu myślę myślę, że warto być książka Moniki Borys, która traktuje rozwoju muzyki disco polo w latach dziewięćdziesiątych ona jest ważna i fajnie, że jest ale jakby tak prześledzenie tej narracji tego rozwoju Nisko poległego różnych momentów tego co się z nim teraz dzieje tak jak wykorzystywane do instrumentalizacji z 1 strony dowartościowania to nie do końca jest opisane, jakby pokazanie myślami być może, żeby się tym zająć, ale to takie bowiem różne na razie myśli są tak pojawiły się też artykuły dotyczące tzw. góralskiego disco-polo Maria mała nić Przybylska taka badaczka z United Warszawskiego pisała o dysk muzyczny występ skalnego Podhala ona właśnie takim górskim polo też w swojej książce pisała słuchaczy odsyłam do tej książki jest bardzo bardzo dobra robota etnograficzna Fajfer na rzecz także Note disco polo no właśnie do normy disco polo Nisko rozmowa z polityką też takich właśnie estetyka, które dziś cierpią prawda, bo jest sacro polo było wtedy w momencie rapu polon sporami ze Sławomirem też tak tak szeroko polo, więc więcej takich około disco polo fenomen, który dziś bazują na sukcesie na estetyce tego, ale do końca się tylko pola identyfikować jest trochę, więc to też wypadałoby o tym, coś więcej powiedzieć przeanalizować te zjawiska nastąpi to pewnie zajęłoby lata pani doktor był to przed, ale ktoś powinien znać rzeka ja wiem, ale myślę jakiś obszar można, by było wybrać, żeby to po prostu zacząć ktoś zaczął to robić, bo wie pan jak ktoś nie zacznie się nic nie ruszy, tak więc myślę, że być może może bym spróbowała, ale na razie powiem tak na pan pandemia sprawia, że więcej myślimy o tym co teraz mamy do dokończenia niż o tym co będzie zaraz po prostu mamy kłopot z tą dalszą częścią badań chcielibyśmy coś w tym kierunku robić no dobrze, a ciekawe ciekawe jest nie wiem czy to orzekł w jaki sposób wynika z tego badania, ale mówiąc o tym co jest usytuowane Nisko czy wysoko w obszarze gustów muzycznych czy obecność danego gatunku muzycznego np. w mediach albo sposób, jaki to jest prezentowane w mediach zmienia percepcję, bo oczywiście w czasach, kiedy Lena Benz Bernstein był np. częstym gościem telewizji amerykańskiej całe stany Zjednoczone słuchały różnych kompozycji pod pod jego kierownictwem wykonywanych przez najlepszych muzyków no to można powiedzieć, że telewizja w pewnym sensie nadawała ważności gatunkowi muzycznemu to, że np. różne stacje telewizyjne transmitują koncerty danego gatunku muzycznego też może dodawać powagi czy ważności danemu gatunkowi zostawia się właśnie kontekście także disco polo czy wiek obecność tego gatunku czy też może nawet pewną celebracją czy też łączenie go z ważnymi wydarzeniami w pewnym sensie nie sprawia, że jest postrzegany jako bardziej wartościowe czy właśnie, czyli jako wyżej na tej skali umieszczonych na pewno tak, chociaż ja myślę, że disco polo to jest ja bym tak interpretuje sytuację, że to nie tyle jest nawet dowartościowania samego disco polo przez media publiczne ile dowartościowania osób, które już wcześniej lubił czy nagle ktoś widzi o jest Zenek no ja lubię zakazane jest muzyce jest na program program pierwszy no w końcu, jakby ktoś docenił mój gust tak, czyli jestem w porządku tak to jest muzyka tutaj, proszę bardzo, które nadaje do mediów publicznych, czyli takoż, owszem to do docenienia myślę, że to jest jakaś nobilitacja artystów same w sobie, ale tyś jest nobilitacja od osób, które już wcześniej lubiły disco-polo z nim sympatyzował, że jest miejsce dla nas w końcu jest miejsce dla nas tym Stream je jesteśmy nie mamy się, czego wstydzić to jest nasza kultura myślę, że disco polo właśnie co się dzieje tutaj 2 ten proces ten pan mówił plus właśnie jeszcze nobilitacja osób, które to muzyka lubią, bo to chyba temu miało służyć, żeby je, żeby ta część to zagra na 1 to jest jakieś zagranie polityczne, żeby dowartościować pokazać jak by puścić oko do tej do tej części elektoratu, że dla was miejsce takim akceptujemy tu jest właśnie dajemy wam antena na waszą muzykę bardzo bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie pani dr Katarzyna Wyrzykowska socjolog kultury specjalizująca się w badaniach moc kultury muzycznej adiunkt w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk, bo państwa i moim gościem dziękuję i informacje już kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA