REKLAMA

Superstanowiska, stanowiska hybrydowe... "Wygrają ci pracodawcy, którzy postawią na przekwalifikowanie pracowników" [podcast partnerski]

Audycja internetowa tokfm.pl
Data emisji:
2020-08-10 19:30
Czas trwania:
16:56 min.
Udostępnij:

Czy automatyzacja zawsze musi oznaczać ograniczenie zatrudnienia? Jakie kompetencje będą w cenie w najbliższych latach? Jaka jest w tym rola pracownika, a jaka pracodawcy? Czy lepiej szukać nowych pracowników, czy szkolić tych, którzy już są na miejscu? Dorota Zakrzewska rozmawia o tym z Pauliną Rezmer z OLX. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest OLX. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry dyrektor Zakrzewska dzisiaj będziemy rozmawiać o zmieniającym się rynku pracy i związane z tym wyzwaniach zarówno dla pracodawców jak dla pracowników, a więc także konieczności lub szanse na przekwalifikowanie się tych ostatnich ze mną pani Paulina Rezmer z Dolic dzień dobry czy dobre, kto musi się przygotować na zmiany swych kwalifikacji w najbliższym czasie i tak naprawdę jak szybko nastąpi nie myślę, że już w ogóle jesteśmy takim etapie zmian trwa Rozwiń » czwarta rewolucja przemysłowa, której być może nie mówi się zbyt głośno, ale ona cały czas ma miejsce, a i to wyzwania stawia przed nami, a nowy rynek pracy pracy 40 można było w ten sposób dołujący, a musimy się przygotować wszyscy, ale przede wszystkim największe wyzwanie stoi przed branżą HR stoją przed pracodawcami, którzy muszą nie tylko swoje firmy przygotować na na zmiany czy też jak już w tych zmianach uczestniczyć, ale również muszą do tego przygotować swoich pracowników, żeby nie stracić, a jak wynika zbadań naszego serwisu 1 z największych wyzwań dzisiaj dla branży HR jest właśnie automatyzacja robotyzacja rynku i teraz co widzimy pod pod takimi, a takimi hasłami co sobie wyobrażamy, słysząc właśnie robotyzacja rynku, a tak się przyjęło, że myślimy z automatu np. samo prowadzących się w pojazdach albo samoobsługowych sklepach albo z armią robotów, które w które, jakby zastępują nas na naszych stanowiskach, a co za tym idzie widzimy też rosnące bezrobocie i ich miejsca pracy, które jesteśmy jako ludzie pozbawieni, a czasem bywa puste fabryki właśnie w tym jedno 1 kierownikiem tak czasem to nie do końca tak jest i my sobie to często wyobrażamy, ale jeszcze, a myślę, że jest to do tej wizji, którą takiej fantastycznej trochę futurystycznej wizji jeszcze trochę mamy daleko przed nami stoją zupełnie innego rodzaju wyzwania czyli jakie wyzwania właśnie z tego przed nami jak to jak to wygląda w tej chwili coś się zaczyna związkowe grożą nam te puste fabryki to właśnie będzie wyglądała automatyzacja i pierwszym takim krokiem, który właściwie realnie co się dzieje jest zasięganie do pracy różnych różnego rodzaju systemów informatycznych, a nie konkretnych robotów i i poprzez system informatyczny ułatwianie sobie pracę czy też przyspieszanie po prostu albo dostosowanie tego procesu pracy do nowych warunków, jakie konkretnie ułatwieniach możemy tutaj mówić np. o wykorzystywaniu czat botów czy np. o wykorzystywaniu dronów robotów, które kontrolują stan wielkich magazynów, a nawet po skontrolowaniu tych o tych Stanów magazynowych zdają raport człowiekowi, który musi iść w tych paczkach zrobić porządek i stać, bo tam już bardzo często spotykamy się na co dzień czy to właśnie, dokonując zakupów w internecie czy w bankowości elektronicznej my możemy porozmawiać ze na wirtualnym tak naprawdę rozmówcą, który nas pokieruje poprowadzi po finale, w którym miejscu na stronie internetowej szukać informacji, które nas interesują, a może trochę bardziej taka futurystyczna wizja tu też jest przenikanie tych, a programów np. w pisaniu krótkich newsów oraz gazetach serwisach informacyjnych im to już się dzieje, a i teraz co z tego mamy jako pracownicy i jesteśmy zwolnieni, a przez zaangażowanie takich systemów informacji informatycznych jesteśmy zwolnieni od nudnych powtarzalnych czynności co pozwala nam na zaoszczędzenie czasu, który my jako pracownik może poświęcić na bardziej satysfakcjonujące nas czynności, bo właśnie satysfakcja będzie w najbliższym czasie odgrywać kluczową rolę w procesie takiego zatrzymania pracownika w firmie, a więc z punktu widzenia pracodawcy to jest bardzo istotne, żeby ten pracownik, który przychodzi do pracy czy też w dzisiejszych czasach często wykonuje zdania był po prostu usatysfakcjonowany tym co robi jak najlepiej to uzyskać właśnie przez zwolnienie tego pracownika z nudnych powtarzalnych czynności, które bardzo szybko prowadzą np. do wypalenia zawodowego i w jaki sposób można go właśnie przekwalifikować tak, żeby on zajmował się już dni czeka tylko łącznie ciekawszy mi ze swojej perspektywy zajęciami i tutaj dużą rolą pracodawcy jest dostosowanie tego modelu pracy do zmian i wykorzystanie tylko, a tych możliwości, które daje nam automatyzacja robotyzacja niektórych odcinków pracę w tym, że jak już powiedziałam sobie NATO na początku naszej rozmowy to często właśnie to hasło automatyzacji robotyzacji kojarzy nam się czuć nieprzyjemny, bo od razu musimy o o zwolnieniach z pracy zastępowania człowieka, a potem itd. teraz pierwszą rolą pracodawcy jest tutaj oswojeniu pracownika z tym, że niekoniecznie, wprowadzając systemy informatyczne i informatyczne w my dążymy do tego, żeby zredukować liczbę stanowisk, a dalej trzeba nauczyć tego pracownika jak efektywnie korzystać z tych nowych narzędzi, bo co z tego, że wprowadzimy do firm jakiś czas, bo jakieś systemy odciążające nas takich rutynowych zadań jak większość z nich taką jest dzisiaj do większości z nich potrzebuje po prostu człowiek pyta nasz system opanować uruchomić zarządzać nimi, a więc rolą pracodawcy jest też przeszkolenie tych pracowników i kiedy już zagospodaruje zagospodarujemy ten problem w naszej firmie no to możemy myśleć o tworzeniu np. Super stanowisk czy stanowisk hybrydowych, które polegają na łączeniu kompetencji miękkich i technologicznych np. możemy tutaj minister pracy analityka, który dzisiaj musi być na tyle elastyczne osobą, żeby właśnie połączyć te kompetencje miękkie, czyli tłumaczenia tych danych, które opracowuje czy wyciąga z tych systemów, które ułatwiają pracę analityka szykują się takim stanowiskiem no raczej zazwyczaj bardzo mocno skonkretyzowanym daje on właśnie musi opracować dane później musi wytłumaczyć, ale tak pewnie nie kojarzy się do Sejmu z właśnie ze sukces Super stanowiskiem właśnie, ale tutaj mamy do czynienia z taką narrację, że taką narracją wynikającą z tego tradycyjnego modelu zatrudniania i który zakłada tworzenie stałych miejsc pracy, ale raczej nie elastycznych stanowisk, czyli takich, na których pracuje człowiek powiedzą odcinkowe, czyli ma wykonać jakieś konkretne zadanie poza tym zadania już nie wychodzi po prostu np. umowa nie obliguje go do tego, a dzisiaj mamy do czynienia z takim wyzwaniem, że nie tylko należy właśnie jak i posiadać wiedzę i umiejętnie wykorzystać tę wiedzę techniczną, ale również kompetencyjnych, które polegają na np. właśnie zaprezentowaniu tej wiedzy co nam się tutaj dosyć oczywiste, ale warto tu wcale nie musi być łatwe na generalnie rolą pracodawcy jest podnoszenie właśnie tych kompetencji, a tych umiejętności pracownika, które służą do jak najbardziej efektywnego wykorzystania tej wypowiedzi technicznej którą, którą on już posiada już używała już po naszej pracy, czyli raczej będzie także analityków, których mamy już firmie będziemy właśnie doszkalać tych kompetencji miękkich jeśli będą tego potrzebować, a nie będzie także będziemy poszukiwać nowych pracowników tego typu tak kompetencje, jakie to w ogóle dzisiaj jest coś co co jest prawnie prawie tak samo cenne właśnie jak te wyszukane kompetencje, które trudno, a trudno pojąć te kompetencje techniczne i tu dlatego właśnie zamiast takiej Super rewolucji na rynku pracy, która RM zakłada znikanie jakiś stanowisk i to miejsce pojawianie się nowych możemy raczej mówić o ewolucji, którą się dzieje i o tym, że po prostu będziemy rozwijać kompetencje firma po to, żeby zatrudnić specjalistów pamiętajmy, że też mamy do czynienia z taką sytuacją na rynku pracy, gdzie nadal mamy lukę kompetencyjną i nadal brakuje nam z określonych specjalistów określone stanowiska to jest właśnie obok tej obok tej automatyzacji robotyzacji to jest jedno z większych wyzwań na rynku pracy w ogóle, czyli duża rotacja wśród naszych pracowników i właśnie niedobór cały czas niedobór specjalistów zakładam, że komuś mogło odpowiadać to, że cały czas codziennie miał do wykonania bardzo podobne zajęcia i nie musiał przejmować tym w jaki sposób ma komu to później tłumaczyć czy zarządzić jakimś projektem Ano taki sposób interpretowania tego problemu z pewnością dla wielu osób jest wygodne, bo tak jak pani mówi może komuś odpowiada to, że wykonuje cały czas chce to powtarzaną czynność, ale już coraz rzadziej mamy mamy do czynienia z czymś takim właśnie szczególnie wśród specjalistów i w ogóle mówi się takiej tendencji, że coraz częściej będziemy spotykać z sytuacją, w której a 1 osoba wykonuje zlecenia z wielu różnych źródeł, czyli żeby, żeby uniknąć tej sytuacji cały czas pracujemy, a z 1 roli wykonujemy 1 rodzaj zadań, a po prostu przyjmujemy jako specjaliści zlecenia z wielu różnych źródeł i w ten sposób my sami jako pracownik zarządza swoim czasem po to, żeby, żeby po prostu co robimy było dla nas satysfakcjonujące jednocześnie, żeby po prostu nie było nudne, czyli też czym możemy liczyć, że to nasz pracodawca będzie się starał obudzić nas te nowe kompetencje nauczyć nas czegoś nowego nie my już zawczasu teraz powinniśmy postarać o jakieś szkolenie we własnym zakresie własnych kompetencji miękkich czy czegoś innego będzie nam potrzebne w tym jest po stanowisko ten w cudzysłowie wyścig zbrojeń właśnie wygrają ci pracodawcy, którzy będą stawiać na przekwalifikowanie pracownika i jako wynika z raportu Deloitte poprosimy kapitał trans wykonanym w 2000 opublikowano w 2019 roku inni już wiele firm zakłada zwiększenie środków na przekwalifikowanie tych swoich pracowników i właśnie w celu zatrzymania ich firmie czy po prostu je pewna uniknięcia tej tej dotacji na trudnych do zagospodarowania stanowiska i z tego raportu wynika, że AM prawie 20% przedsiębiorców znaczące nakłady finansowe przeznacza właśnie na przekwalifikowanie tych swoich pracowników 30% przedsiębiorstw będzie stopniowo wdrażać te środki właśnie na podniesienie kompetencji, a 3636 tak umiarkowanie rozważa czy należało też faktycznie środki przenieść na przekwalifikowanie pracownika w celu dostosowania się zmian, które nas czekają w ręku, a jesteśmy w stanie określić jak duże są te środki, które musi przeznaczyć na pracodawcach to już chyba o słabym tutaj naszych słuchaczy do raportu po jest dosyć szczegółowe dosyć dosyć różne obszary obejmuje, więc myślę, że tam najlepiej się w to zagłębić, czyli generalnie nie zagrożenie tak naprawdę, ale czekają nas nowe szansę i nowe wyzwania, ale w tym pozytywnym kontekście przyszłości nas nasz gatunek ludzki nasz gatunek ludzki chyba w ogóle ex post, skąd skonstruowane, że nam się wydaje, że wszystko to co jest nowe niesie za sobą jakieś zagrożenie, a prawda jest taka, że po prostu należy się z tą myślą oswoić nauczyć się z nią pracować i no i wyciągać z tego to co świadczy nie tylko ostatnie pytanie, bo wspomina właśnie pani o danych z tego patrz też nie wszyscy pracodawcy już zamierzają przeznaczyć te środki na przekwalifikowanie pracowników, a co może zrobić pracownik lub grupa pracowników, żeby pokazać pracodawcy oni są gotowi do tego, iż chcieliby, aby zacząć wdraża on, że powinien tak naprawdę zacząć wdrażać te nowe szkolenia i budziki i agencji Knight znowu właśnie wracamy do tych kompetencji miękkich, czyli przede wszystkim do umiejętności, a komunikacyjnych to znaczy pierwszym krokiem na pewno dla takiego pracownika, który widzi, że pracodawca trochę przespał moment, w którym mógłby nauczyć tego pracownika czegoś nowego jest po prostu rozmowa i umiejętne wykazanie tego, że potrzebujemy jako pracownice i nowych kwalifikacji i jak moglibyśmy wykorzystać w tej naszej codziennej pracy większość pracodawców, którzy zrozumieją jak ważna jest właśnie szkolenie pracownika tak jak powiedziałam wygra ten wyścig wyścig tego pracownika po pracownik, który chce się uczyć, który chce rozwijać dla każdego pracodawcy powinien być taki diament do szlifowania IEA no po prostu coś co inwestujemy ktoś kogo inwestujemy koniec końców, a koszty rekrutacji mogą być o wiele większe niż koszty wyszkolenia tego pracownika czy podniesienia jego kompetencji wczoraj już w ramach tego stosunku pracy, z którym mamy do czynienia, a jak też na to, iż tylko się nasunęło pytanie wpłynęła pandemia, bo nie ma teraz takiej tendencji pracownicy boją się o swoje stanowiska nie wiadomo jak te konkretne firmy poradzą sobie właśnie sytuacją obecną sytuacją i czy to nie będzie ich hamowało przed właśnie pójściem do pracodawcy powiedzeniem powinien teraz wydać trochę pieniędzy środków właśnie na tego typu działania, jeżeli chcesz nas zatrzymać, bo nie będzie skuteczna być może, by pracodawca nie będzie trzeba odejść pracowników, bo nie będą oni mieli, dokąd dość te czy widzi pani takie zagrożenie czy tutaj to oczywiście zależy od branży, w której pracuje, ale proszę zauważyć, że właśnie jeśli chodzi o specjalistów to, a pandemia nawet przyspieszyła korzystanie z nowych technologii i tych automatycznych rozwiązań, a pomysł choćby o takiej rekrutacji zdalnej czy zarządzaniu, a procesem rekrutacji właśnie w sposób zdalny zautomatyzowane i na czas pandemii rekrutacja faktycznie w większości przedsiębiorstw została zamrożona jednak już mamy sygnały z rynku żona od kilku miesięcy już znowu ruszyła pełną parą na stanowiskach teraz nowym mówimy w tym nowym modelu np. mamy właśnie do czynienia z taką sytuacją, że rekruterzy pozyskujący pracowników właśnie sposób, wykorzystując nowe technologie w ręce poprzez rekrutację on-line poprzez właśnie tą dawanie możliwości pracy zdalnej no tutaj też pewne ten pierwszy krok, czyli zaufanie temu naszemu pracownikowi, że on wykorzystuje nowe technologie i możliwości jakie, jakie udaje to sytuacja w sposób efektywny to jest pierwszy krok do tego, żeby po, żeby tego pracownika zatrzymać faktycznie po, jeżeli mamy nagle do czynienia z taką sytuacją naszą pracę możemy efektywnie wykonywać dowolnego miejsca na ziemi i jesteśmy zdyscyplinowani robimy to faktycznie sprawuje nasz pracodawca widzi no to powinien dołożyć wszelkich starań do tego, że to właśnie nas zatrzymać wręcz umożliwić nam kształcenie się korzystanie szkolenie w zakresie korzystania z tych nowych technologii, a właśnie po to, żeby nam jeszcze bardziej ułatwić pracę, a czy to w trybie zdalnym to w trybie właśnie takim, a stacjonarnym i żebyśmy mogli jak najefektywniej po prostu robić to co robi rozumiem bardzo dziękuję za rozmowę płatami pani Paulina Rezmer z lig dziękuję bardzo, do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUDYCJA INTERNETOWA TOKFM.PL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA