REKLAMA

Dlaczego Polacy nie polubili jeszcze 'elektryków"?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-08-04 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest dwunasta 42 Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na cud gospodarczy po prezentacji 0 polskiego samochodu elektrycznego ożyła dyskusja na temat przesiadania się Polaków na elektryki jednak zaraz po tej prezentacji zimny prysznic chodził temperaturę rozważań, bo się okazało, że rządowy program finansowy dofinansowania chętnych na samochody elektryczne jest klapą wnioski o dofinansowanie można było składać do końca lipca, ale pieniędzy na ten cel Rozwiń » zostało tak dużo, że postanowiono przedłużyć czas aplikowania o dotacje czemu tak jest czy to dotacja jest źle skonstruowana czy nie lubimy elektryków, a może czekamy na samochody wodorowe o tym, już za chwilę, ale teraz rzut oka na rynek walutowy frank szwajcarski 4zł i 8gr euro po 440 funt 487, a dolar 373 na giełdzie papierów wartościowych lekkie wzrosty WIG 201811 punktów to jest +041% WIG 51 724 to jest +037%, a propos giełdy to biznes nie SA lider zwraca uwagę, że Polacy zarobili na sprzedaży papierów wartościowych w całym 2019 roku około 6 miliardów 200 000 000zł to ponad 2 miliardy złotych mniej niż rok wcześniej w efekcie fiskus zarobi na podatku z tego tytułu około 300 000 000zł mniej niż w roku osiemnastym tym samym wróciliśmy do poziomu giełdowych zarobków z 2008 roku, kiedy giełdowe dochody sięgały 64 miliarda złotych to już kolejny rok, kiedy warszawski parkiet nie pozwala graczom się obłowić czytamy w analizie do tej sprawy wrócimy jutro w magazynie gospodarczym kadzie po dziewiątej rano już teraz państwa zapraszam, ale najpierw i teraz zapraszam na rozmowę z naszym gościem raport gospodarcze gościem raportu gospodarczego jest pan dr Jacek Pawlak prezes Toyota Motor Poland Toyota Central Europe dzień dobry panu dzień dobry pan dzień dobry państw jak pan myśli, dlaczego tylko było 200 wniosków na dofinansowanie na samochody osobowe elektryczne około 50 na dostawczy i uwaga 0 na taksówki no przed wszystkim, dlatego że samochody elektryczne mimo wielu zalet mają także dużo wad i to dostrzegają klienci te wady to przede wszystkim cały czas mały zasięg, czyli to są samochody głównie do miasta poza tym długi czas ładowania oczywiście dostępność tych punktów ładowania mamy w Polsce zaledwie 1000 oczywiście konieczność zakupu dodatkowego wyposażenia, jeżeli chcemy mieć ładowarki w domach domowe stacje ładowania przewody interfejsy wysoka cena tych urządzeń dodatkowo małe doświadczenia serwisów wysoka cena części naprawczych no i przede wszystkim także wartość rezydualna samochodu, który bardzo niska jak wiemy koszt posiadania samochodu to jest cena zakupu minus ta cena, za którą samochód odsprzedane po kilku latach czy wartość rezydualna jest utrata wartości samochodu jak to mówimy jak wyjedzie z salonu no właśnie wiemy, że w tych samochodach dużą część kosztów produkcji stanowią baterie oczywiście większy zasięg tym więcej tych baterii baterie są duże ciężkie i bardzo drogie oczywiście boimy się tego jako klienci, że po kilku latach eksploatacji szczególnie wtedy, kiedy stosujemy szybkie ładowarki, które jak wiemy obniżają żywotność baterii po kilku latach ta żywotność spadnie ten zasięg będzie coraz mniejsze oczywiście atrakcyjność tego auta spada nie mówiąc już o tym, że możemy dość takiego momentu, kiedy będzie musieli te baterie wymienić wtedy już jest kilkadziesiąt tysięcy złotych to w takim razie jak należy patrzeć na ten zaprezentowany projekt polskiego samochodu tam przy okazji trzeba może oznaczać, że właścicielką 1 mniejszy model jest samochodem, a ta wersja SUV to dopiero obudowa jak pan widzi szansę dla tej polskiej produkcji mając świadomość skali wydatków wielkich światowych firm motoryzacyjnych na badania w branży oczywiście warto mieć marzenia warto oczywiście inwestować w nowe trendy innowacje natomiast musimy pamiętać o tym, że dzisiaj coś co jest nowe bardzo szybko robi się stary i samochody elektryczne nie są już nowością innowacją o tym, się mówi od wielu wielu lat wiele firm prowadzi badania na ten temat już w tym roku mamy na rynku około 20 modeli elektrycznych przyszłym roku będziemy mieli pewnie 40, a więc widzimy, że bardzo szybko rośnie tutaj konkurencja głównie z tego powodu, że producenci są zmuszeni przez normę Cafe do z zmniejszenia emisji na samochód, więc produkująca samochody konwencjonalne wysoko emisyjne muszą tłoczyć na rynek jakąś samochodów elektrycznych czy zeroemisyjnych po to, właśnie, żeby ta średnia była na poziomie wymaganym przez normy, a więc na poziomie około tam 97300g co 2 natomiast tak jak pan wspomniał wejście dzisiaj na rynek z taką produkcją niezwykle wysoko konkurencyjnym środowisku, gdzie mamy producentów, którzy czy grupy producentów prawda producenci się łączą właśnie grupy po to, żeby te wysokie niezwykle wysokie koszty rent i dzielić między siebie to, żeby obniżać koszty produkcji wejście na taki rynek jest bardzo trudne to jest zadanie no niezwykle te niezwykłe wyzwanie z kilku powodów po pierwsze, dzisiaj w Europie, żeby produkować samochody efektywnie poziom produkcji fabryki musi być na poziomie około 200 000 samochodów najlepiej 300 000 samochodów po to, żeby osiągnąć efekt skali i tutaj nie chodzi o to, żeby produkować samochody jak najtaniej, ale przede wszystkim trzeba je sprzedać takiej ilości prawda, więc 1 kwestia też produkcja druga kwestia to jest kwestia siły zakupowej my będziemy prócz konkursu w tej dużymi koncernami, którzy kupują komponenty w milionach prawda wiem większość firm w Europie są firmy, które produkują po kilka milionów nawet czasami 10 000 000 samochodów te firmy są dla firm produkujących komponenty bardzo atrakcyjnymi partnerami pamiętajmy o tym, że współczesny samochód jest około 10 000 komponentów IT komponenty musimy kupić kupić jak najtaniej każdy z tych komponentów możemy kupić 102030% drożej niż inni producenci wtedy oczywiście nasz samochód na koniec dnia będzie 1020% droższe do tego produkcja, którą oczywiście będziemy udoskonalać, ale nad nami zajmie to parę lat no oczywiście popyt na te samochody prawda ile tych samochodów możemy w Polsce sprzedać, bo właśnie, a może w ogóle należałoby się zastanowić czy iść w tę stronę, bo na początku lipca komisja Europejska przedstawiła założenia unijnej strategii wodorowej i w tej całej strategii 1 z ważnych elementów jest oczywiście motoryzacja szeroko rozumiany transport czy to oznacza, że może bardziej przyszłością poza tym będą też unijne pieniądze w motoryzacji jest wodór oczywiście Donnie wodór bezpośrednio, ale może energia z tego wodoru może nie warto wchodzić samochody elektryczne no to jest bardzo dobre pytanie rzeczywiście wodór jest pierwiastkiem, który zmieni świat głęboko wierzymy, dlatego że wodór jest tu procentach komplementarne do najważniejszego surowca energetycznego na świecie, czyli ropy naftowej tylko ma 1 niesamowitą cech jest potwornie czystej ekologicznej i wodór może napędzać każdy rodzaj transportu mamy się samochody osobowe na wodór ciężarówki na wodór pociągi na wodór statki na wodór i za chwilę będziemy mieli prawdopodobnie samoloty na wodór, więc wodór jest czymś co warto zainwestować w wodę jest czymś co jest przyszłością i rzeczywiście w tej chwili bardzo dużo na świecie dzieje się właśnie w kwestii wodoru powstają strategie wodorowe na świecie i na pewno samochody elektryczne na wodór, bo to są także samochody elektryczne tylko zmieni elektrownią na pokładzie, której zamieniamy wodoru właśnie w energię elektryczną to jest przyszłość w no, gdyby rzeczywiście to jest zastanawiające, że jakoś mało o tym, może mówi się u nas teraz mówiłem o tym, że znany w Polsce z innych tematów Frans Timmermans przedstawiał te założenia unijnej strategii wodorowej miesiąc temu jakieś wielkiej dyskusji w Polsce to nie wywołało co więcej ten program drogę Mobility euro trudno jest od 5 lat w zasadzie w unii Europejskiej wiele państw się do tych programów przyłącza natomiast Polski tam nie ma czy to pana zdaniem jest dowód na to, że u nas ten wodór jakoś nie znajduje zainteresowania no tutaj jestem optymistą szczerze mówiąc mam dobre informacje po pierwsze, Polska jest bardzo dużym producentem wodoru piątym na świecie produkujemy 1 000 000 ton wodoru rocznie i rzeczywiście w tej w tym obszarze bardzo dużo się dzieje ministerstwo klin klimat ostatnio stworzyło partnerstwo na rzecz budowania gospodarki wodorowej, którego głównym celem jest stworzenie strategii wodorowej dla Polski do roku 2030 wiemy, że mnóstwo firm m.in. Lotos Orlen PGNiG prowadzą duże zaawansowane zaawansowanych projektów związanych czy to produkcja z produkcją wodoru czy oczyszczania wodoru mamy PGNiG projekt Eliza, który niezwiązane z dopuszczeniem wodoru do sieci gazowniczej wiemy, że już w Warszawie powstanie kilka stacji tankowania wodorem to są właśnie projekty Lotosu Orlenu PGNiG i wiemy także, że dużo spółek dużo przedsiębiorstw prywatnych przymierza się do produkcji zarówno komponentów wodorowych, jaki także autobusów wodorowe, które powinny zmieni zmieni się misja polskich miastach, ale muszę dopytać, bo jeszcze przed chwilą pan powiedział, że m.in. ta mała popularność samochodów elektrycznych bierze się stąd, że chociażby jest ciągle mało tych stacji, gdzie można samochód naładować toczy jeszcze większym problemem nie będzie teraz chodzenie jeszcze coś innego i budowanie tego od zera tu jeszcze do pytam, kiedy kilkanaście lat temu byłem na pokazie takiego samochodu wodorowego to pamiętam, jakie były nieprawdopodobne środki, jakie bezpieczeństwa stosowane w procesie tego tankowania może już po tylu latach technologie zmieniły, ale czy rzeczywiście tonie będzie jakiś dodatkowy czynnik utrudniający rozwój tej technologii wg mnie to jedno drugiego nie wyklucza wg nas w przyszłości będziemy mieli samochody elektryczne na baterii, ale to będą głównie samochody w miastach małe samochody, które będą będziemy używać takich przebiegów praca dom szkoła zakupy natomiast samochody na dłuższe dystanse, czyli samochody, które będziemy chcieli wykorzystać do wyjazdu na wakacje czy też samochody do transportu to będą samochody elektryczne właśnie zasilane wodorem i ostatnie kilkadziesiąt lat to są badania nad produkcją nad wykorzystaniem wodoru jest także do celów transportu, których głównym wyzwaniem było magazynowanie wodoru i bezpieczeństwa i te 2 obszary udało się 100% w tej chwili już kontrolować nie mam żadnego problemu z bezpieczeństwem to nie jest oczywiście wielu z nas kojarzy się wodór z bombą wodorową to niema wspólnego z bombą wodorową tutaj, ale chyba pamiętamy, że gaz jest wybuchowy bardzo tak natomiast mamy tutaj mamy tutaj rozwiązanie w postaci zbiorników jest włókien węglowych, które są niezwykłe niezwykle wytrzymałe taki zbiornik wytrzymuje nacisk około 50 ton, więc jego się proszę nie da zniszczyć w żadnym wypadku nawet do tego stopnia, że były próby ze strzelania do tych zbiorników z broni palnej tego też nie uszkodzić, więc kwestia bezpieczeństwa, jeżeli chodzi auta wodorowe została już zaadresowana do przypomnijmy, że my produkujemy samochody na wodór już od wielu wielu lat w tym roku wchodzi nowa generacja samochodu na wodór samochody są użytkowane, więc one przeszły wszelkie homologację badania mamy już duże doświadczenie na na drogach samochody brał udział w kolizjach różnego rodzaju temat bezpieczeństwa w autach elektrycznych na wodór nie istnieje i te samochody dodajmy może mają dzisiaj zasięg około 700800 km prawda mamy dzisiaj czas ładowania wodorem około 3 minut mimo to możemy to zrobić na stacji benzynowej, gdzie możemy postawić zbiornik wody nie ma, więc nie ma potrzeby życia miast puszczania km kabli do każdego domu do każdego miejsca, w którym chcemy ten samochód naładować to jest dużo proszę infrastruktura dużo tańsza my wierzymy, że wodór jest przyszłością no i na dodatek widać, że to będzie miało duże wsparcie ze strony Unii Europejskiej, a wsparcie oznacza również i pewnie jakąś pomoc finansową, więc może warto pomyśleć o wodą, że nawet w kontekście jeszcze IR bardzo dziękuję za te wszystkie wyjaśnienia informacje pan dr Jacek Pawlak prezes Toyota Motor Poland to ten sam, czyli robi gościem raportu gospodarczego podziękowania też dla Anny Piekutowski Szymona waluty, a ja się z państwem usłyszy jutro w magazynie gospodarczym EKG po dziewiątej rano Maciej Rakowski miłego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA