REKLAMA

Taniec na marginesach manuskryptów

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-05 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:27 min.
Udostępnij:

O fascynujących historiach odnajdywanych na marginesach średniowiecznych manuskryptów oraz o tym, "jak to jest być skrybą" opowiadała Zofia Załęska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wcale, jeżeli państwo wydaje się, że to na dzisiaj koniec rozmów Manu skryptach to są państwo w grubym błędzie państwa mają gości jest pani Zofia Załęska historyczka sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dobre również witam bardzo serdecznie pani Zofia Załęska są prace naukowe interesuje się średniowieczne manuskrypty ami oraz historią i ikonografią tańca rozumiem, że chodzi o te o ikonografię, która Rozwiń » pojawia się w tym, że manuskrypt, który pani bada tak dokładnie przede wszystkim chodzi od przedstawienia, które pojawiają się na marginesach, ale nie tylko tymi natury czy te większe ilustracji również interesują ja zaczął nasze dzisiejsze spotkania takie o zdania zrobiłem co mogłem, kto potrafi niech zrobi lepiej to tak myślę, że możemy to zdanie jak najbardziej od jest do tego, skąd kompanię zacytował 3 z kursu na Uniwersytecie otwartym, który rusza już w przyszłym miesiącu mianowicie chciałbym poprowadzić kursy dotyczący manuskryptów właśnie, czyli tego jak są produkowane jak były użytkowane no i czego możemy z nich dowiedzieć, czego możemy się z nich dowiedzieć o bardzo wielu ciekawych rzeczy wydaje się, że manuskrypt może teraz troszeczkę zmienia, ale jest jeszcze jakieś takie poczucie, że to są takie nie będą nudne książki, że tam sama łacina trzeba się męczyć czytać, a tak naprawdę manuskrypt możemy znaleźć całą masę bardzo ciekawych informacji też możemy wyczytać, że tak powiem między wersami tak czy nie stricte samego tekstu książki tylko z tego co pojawia się NZ tak na marginesach m.in. ale nie tylko i na niektórych margines SACH pojawiają się np. pojawia się taniec czy taniec pojawią się osoby, które tańczą kobiety mężczyźni i rozumiem, że kobiety mężczyźni nie są wobec tańca równi co znaczy to bardzo zależy w ogóle warto powiedzieć, że tych marginesach pojawiają się naprawdę bardzo bardzo różne rzeczy ja teraz mogę państwa bardzo zachęcić, żeby wrócić sobie nawet Google, a takie hasło jak średniowieczny marginesy czy czy manuskrypty średniowieczne marginesy potem się pojawiał bardzo różne rzeczy pojawiają się albo jakieś takie w sytuacje codzienne można znaleźć przedstawienia pracy na polu jakich prac domowych czy podróżowania, jaki takich codziennych rzeczy jest związanych ze średniowieczem, ale możemy znaleźć bardzo dziwne stwory jakiś hybrydy potwory jakiś stwory, które właśnie te czynności codzienne wykonują, ale również tańczą możemy też znaleźć męczący zwierzęta tańczące małpy jakiś właśnie smoki czy inne takiego typu stworzenia, kiedy związane i pojawiały się również takie stworzenia tańczące my tak samo mężczyźni tak samo kobiece jakiś czas temu zainteresowałem się takim tematem 3 może inaczej, że tak wydaje nam się, że średniowiecze uznaje kobiety za taką właśnie bardzo grzeszne istotę za istotę gorszą co związane też z nauczaniem kościoła, że jest to ta, która właśnie przywiodła pierwszego człowieka grzechu w związku z tym sama jest bardziej Grzeszna zaciekawił mnie ten temat 3 w postrzeganiu tańca w średniowieczu również uznaje się, że kobieta jest ta gorsza czy czyta bardziej Grzeszna i może wydawałoby się, że tak jest, ale na razie taka moja ostrożna teoria jest taka, że są oni raczej ruch na równi traktowani, że nie jest także ta kobieta jest właśnie tą to gorszy tylko czy to, które właśnie przychodzi do złego tylko jestem, by temat dużo dużo bardziej złożone, czyli sam taniec może być tańcem dobrym albo zły może być tańcem, którym wychwala my Boga może być tańcem, który właśnie odwozimy od Boga tak to w ogóle bardzo ciekawy temat jak taniec funkcjonuje w średniowieczu tak jak tutaj wszystko pan powiedział my taniec może być rozumiane wychwalanie Boga na takim świetnym biblijnym przykładem jest oczywiście taniec króla Dawida przed Arką przymierza takty stękanie z trybun chwali Boga do tego mamy całą masę sytuacji tanecznych, kiedy np. zrazić wychodzą z niewoli radują się cieszą tańczą mamy sytuację kiedy, kiedy Judyta wraca po zgładzeniu Holofernesa również tańczy taki taniec radości, ale też mamy przykłady takiego tańca negatywnego biblijnego, czyli przede wszystkim taniec Salome, który był związany z życzeniem, żeby dostać głowy Jana Chrzciciela na mi się związany był również tym tańcem chwalenia tych fałszywych bogów, czyli tańcem dookoła złotego cielca, więc już mamy pewną pewien taki może paradoks rodzinne strony ten taniec może być uchwalaniem Boga z drugiej strony czy takim bardzo negatywnym no i ich też gdzieś tam ta myśl taneczna w średniowieczu oscylowała trochę pomiędzy tymi 2 skrajnościami poza tym warto powiedzieć, że taniec to jest też taka zwykła rozrywka tak jak my dzisiaj idziemy potańczyć może nie w obecnej sytuacji, ale gdzieś tam jest jakaś nasza rozrywka tak samo to była rozrywka w wiekach średnich, czyli czy czy na jakimś jarmarku może jakimś weselu może jakiś jakimś przyjęciu, jaki zabawia tanie jak najbardziej był był obecny uważny z drugiej strony taniec też jestem taka kwota rycerska uważano, że rycerz absolutnie powinien tańczyć, zwłaszcza to były coraz bardziej popularne jak kobiety dołączyły do tych turniejów rycerskich to znaczy jako w ramach widowni, gdy tamy w 12 trzynasty wiek i to takie umiejętności taneczne stawały się coraz ważniejsze na dworach Królewskich czy czy jakiś dworach książęcych czy czy możnowładczych poza tym są pewne źródła, którym mówił o tym, że taniec był wykorzystywany w liturgii przede wszystkim wczesno chrześcijańskiej, ale nie tylko osób też pewne źródła pewne tropy, które mówią, że mógł być wykorzystywany również w jakiś obrzędów liturgicznych czy para liturgiczne pod koniec średniowiecza taniec mógł być uznawany za jakiś coś związanego z medycyną pewien sposób leczenia to też przede wszystkim wczesnym średniowieczu takie źródła się pojawiają, ale taniec też był znowu z drugiej strony związane z pewną chorobą Niemcy państwo wiedzą, ale Świętego wita tak m.in. z chorobą Świętego wita czy Świętego Jana czy inaczej zwaną dancing na nią chorują na nią, czyli takimi epidemii innymi wystąpieniami tańca gdzieś na terenach europejskich takie epidemie pojawiały się co jakiś czas bardzo różnych miejscach właśnie związane były z tym, że ludzie nagle zaczynali tańczyć szaleć takich Walecznych pielgrzymka gdzieś podróżowali także na kontekst są naprawdę bardzo bardzo różne i ten taniec miał bardzo wiele znaczeń wydaje się dużo więcej niż dzisiaj jest niezwykle ciekawe także ten taniec jest w pył w ten sposób rozumiane i do tego jeszcze pojawiał się gdzieś tam na marginesach tych manuskryptów przede wszystkim religijnych, ale nie tylko, ale taki statyczny ten taniec jest znana margines tych manuskryptów czytam zawsze ktoś jakiś duży trzyma poziom każdy kaczka chyba do tak tak często czy często jest ciężko rozpoznać te te instrumenty zgadzam się i ten taniec na świat tutaj patrzy na taki manuskrypt z początku czternastego wieku, gdzie 1 małpa grana Duda druga małpa w pomarańczowej czapeczce stoi na przednich łapkach to może być jakiś taki taniec akrobatyczny się tutaj muszę się zorientować skoro małpa stoi na dla tych przez nich ławkach i takie przedstawienia są związane z jakimiś takimi nazwijmy ich może performer ami ulicznymi to jest takie powiedzmy współczesne określenia, ale myślę takich artystach, którzy w wiekach średnich często jak artystami wędrownym czasem zatrudnionymi gdzieś tam w miastach to byli tacy właśnie artyści, którzy wykonywali bardzo bardzo różne rzeczy mogli oni tańczyć śpiewać robić jakieś akrobatyczne sztuczki mogli przy okazji gracz na instrumentach chodzić na glinie łykać niech mnie czy być jakimiś takimi iluzjonista, jakbyśmy dzisiaj powiedzieli no i widok takiego artysty jest raczej popularne właśnie w wiekach średnich gdzieś tam jakiś większych może też mniejszych miastach dlatego też jak sądzę takie postaci często pojawiają się właśnie na marginesach taki musi ciągle byśmy nazwali, czyli taki towarzysz ministra czy trubadura, któremu towarzyszy grana instrumencie, ale też właśnie może np. tańczyć właśnie zwierzętach często się pojawiają w tym samym Manu w krypcie, której wspomniałem tutaj ktoś nie wiem trudno mi się zidentyfikować płeć grana no to, że trudno, gdy jakaś taka pierwotna harfa, a pies się cieszy tańczy do tego i kiedy wchodzimy w kwestii zwierzęcy trochę nam się też sprawa komplikuje po pierwsze, tacy właśnie ci performerzy jak takich powiedzmy wezwałam często zainteresowane zwierzęta także taki piesek mógł towarzyszyć np. takim właśnie artyście robić sztuczki czy nawet tańczyć czy podskakiwać to był mógł być psy mogły być niedźwiedzie tresowane to mogą być małp wytresowane też często na marginesach możemy dostrzec np. małp jakiś, jakiego rodzaju obroża na jakiś łańcucha takie powiedzmy właśnie trzymane tresowane zwierzęta ale kiedy wchodzimy w kwestie zwierząt Noto może nam tutaj jakaś symbolika się pojawić czy nie chodzi dosłownie przedstawienie zwierzęcia tylko przedstawienie jakieś dodatkowe myśl jakiegoś dodatkowego kontekstu to jest szczególnie ciekawe w kontekście małp małpa kupuje tak małpa powtarza ludzkie gesty, skąd też stąd też pochodzi jej nazwa tak samo w języku polskim jaki, w jakich innych językach np. w języku francuskim słowo małpa z drugiej strony, by bliscy PiS podobnie brzmi jak słowo znak także małpa jest odczytywana jako pewne naśladowanie, ale może być też pewną krytyką pewnym wyśmiewanie, czyli teraz, gdy ten powiedzmy myślę oczywiście zależy od kontekstu taka kończąca małpa może wyśmiewać taką idee tego artysty ulicznego np. albo może oznaczać właśnie pewnie naśladowanie być może nieudolne, ale małpy naprawdę pojawiał się często często naśladują ludzkie gesty często pokazywane są w takich właśnie codziennych sytuacjach, jakby były ludźmi no ale jednak to są to jednak zwierzęta do mankietów zwierząt tańce i bestii powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie 1120 już za chwilkę państwa moim gościom pani Zofia Załęska historyczka sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego które państwa moim gościem jest pani Zofia Załęska historyczka sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, która swoje prace naukowe interesuje się średniowiecznymi Manu skryptami oraz historią i ikonografią tańca dzisiaj dla niektórych maski wydaje się problemem niektórzy noszą wszędzie zawsze inni mówią, że masek nie będą nosić, a tymczasem także w średniowiecznych manowski już średniowiecznych manuskryptach pojawiają się maski tak dokładnie już w średniowieczu maski się pojawiają łaski oprawione w dużo dużo wcześniej przecież jak doskonale wiemy w teatrze antycznym maski były użytkowane także nie tylko w Europie również w różnych innych kulturach maski są bardzo ważnym elementem teatru, ale również tańca dzisiaj mówimy trochę o tańcu, które się pojawia na marginesach manuskryptów no i oprócz tego pojawiają nam się różni tancerze właśnie w maskach to jest bardzo ciekawe, bo jak już rozmawialiśmy o tym, czasami na marginesach manuskryptów pojawiają się różne potwory różne zwierzęta pojawiały się tancerze czy czy ludzie, ale pojawiają się też ludzie przebrani można czasami ich rozpoznać, kiedy toczy się przyjrzymy okazuje się, że to nie jest wcale zwierzę tylko przebrany człowiek zobaczymy też jego ukrytą twarz Emmy takimi zamaskowanym tancerzami mogli być tzw. mamy brytyjscy to jest taka tradycja na Wyspach obowiązująca gdzieś tam od średniowiecza, która właśnie mówi o takim niemym dlatego też to słowo mamy się tam pojawia takim niemym przebieraniu się zakładanie masek przebieraniu się za zwierzęta czy maskarada Oscara też to bardzo bliskie naszym zwyczajom kolędników, którzy również się przebierają z tym, że ci ci brytyjscy powiedzmy kolędnicy w średniowieczu wszyscy przebrani przychodzi do jakiegoś swojego takiego społecznego seniora czy jakiegoś jakiegoś bogatego dworu jakiegoś jakiegoś takiego miejsca, gdzie tańczyli odgrywali taki pewien spektakl związany właśnie z tańcem i ślina pewne datki albo takie takich organizowanych spektaklach tego typu mogą też takie podarki dawać, więc tacy ma mer ci powie również się na marginesie mogą pojawić, czyli pojawianie się pojawia się członkowie takich trup przebranych maskarady, którzy na marginesach manuskryptów średniowiecznych tańczą sobie niektórzy nie przebrani inni przebrani, ale rozumiem, że też są bestie różnego rodzaju tak pojawiają się bardzo różnorodne bestie na marginesach one mogą być związane bezpośrednio samą strukturą stronę co znaczy, kiedy mówimy takich bogatszych manus krypta takich bogatszy fundacjach Note, a te książki te kodeksy są bogato ilustrowane także oprócz tego mamy piękną książkę napisaną mamy ozdobne inicjały czy IT główną pierwsze litery bardzo często bogato zdobioną możemy mieć te ilustracje na marginesie czy tzw. miniatury czy tak dużą ilustracje na stronie do tego pojawi nam się tzw. BOR biura Bourdieu raczej pewna bramka, która może okazać jak tekst na stronie ze wszystkich stron może tylko z 1 morze 2 czy 3 tak, bo dziury często mają strukturę roślinną tak się wyjął z różnymi liśćmi czy kwiatami do tego ze zwierzętami, które np. gdzieś tam takich rocznych sobie żyją no i gdzieś tam takich torturach pojawiają się np. różnego rodzaju smoki czy potwory hybrydy, czyli jakieś takie połączenia różnych stworów bardzo często takie takie stworzenia Boga zastępują bordiury, czyli zamiast jakiś taki, jakiego takiego ornamentu związanego z roślinami mamy po prostu bardzo długie stworzenie, które nam się wije akcji tam dookoła strony dojrzali czy analiza tych stworzeń coś nam mówi o świecie czy to jest tylko wykwit fantazji osoby, które manuskrypty eliminowała czy coś możemy wyciągać jakiś to jest bardzo dobre pytanie, bo o to też badacze spierają się od dawna od dawien dawna czytamy w dziewiętnastym wieku takie źródła uważano, że te ilustracje na marginesie one są nieważne także tam przecież pojawiają są jakimś może chorym wymysłem autora, bo niektóre są naprawdę bardzo bardzo dziwne, ale wielu badaczy zwraca uwagę, że one w jakim celu powstały tak albo jest to cel pt. rozrywka, czyli czytam sobie jakieś miejsce religijny może być mogą być tożsame mogą być jakieś modlitwy takie stwory pojawiały się często w sondażach czy godzinka czy w takich książkach użytkowanych prywatnie bardzo często czy może być pewna rozrywka dla tego, który czyta, ale te ilustracje nie mówi teraz tylko o smokach czy tych utworach, ale w ogóle wszystkie stacje na marginesie gdzieś tam się odnoszą do pewnych sytuacji politycznych współczesnych autorowi odnoszą się do pewnych być może strachów pewnych nastrojów, które panują w społeczeństwie one w jaki sposób są pewnym odzwierciedleniem świata, a świata współczesnego autorem tych manuskryptów przede wszystkim właśnie dekoracją, czyli takie czy jako członkom mało ludzi trochę może tak powiedział, ale może zostaw te zwierzaki i inne przedziwne bestie zostawia się czy na podstawie tych marginesu albo w ogóle manuskryptów średniowiecznych można, by stworzyć taki kanon mody co się wtedy nosiło co było co było modne co obowiązuje model absolutnie tak jak najbardziej nawet tak się bada też ma średniowieczną, bo umówmy się, że tak bardzo duża i moment kryzys olbrzymia grupa źródeł one bardzo często są dobrze zachowane to jest po prostu malarstwo tylko, że w książce także jak najbardziej jest to źródło badania od średniowiecznej oczywiście tutaj teraz trzeba zastanowić się nad jakością strony artystycznej czyli jaki to był artysta jak artysta był w stanie przedstawić jak dokładnie był w stanie przedstawić młode czy zależało na tym, by przedstawić mody jednak nie, bo to też jest kwestia intencji tutaj ważna, ale np. w tych właśnie miniaturach w tych i ilustracjach, które często odnoszą do tekstu jak najbardziej możemy prześledzić sobie historię młody nawet na takich scenach religijnych ponieważ, kiedy otworzymy sobie jakiś manuskrypty dobrze otwórzmy sobie jak pan Arek studio 1115 wieczny powielone niech to będzie jakiegoś rodzaju mogą być godzinki czy mamy tam różne modlitwę i pojawia nam jakieś ilustracje związane ze scenami religijnymi jakiś taki ilustracji religijne i bardzo często Maryja może być ubrana w jakiś taki strój, który dzisiaj może nam się będzie kojarzył jakąś taką luźną szatę, ale może być ubrana w strój bardzo bogaty strój dworski albo jak nie ma jak np. 3 królowie będą ubrani w bardzo bogate stroje dworskie czy możemy sobie zobaczyć jak jakaś moda wtedy panowała chociażby na nadwoziach możemy zobaczyć różne sceny historyczne czy to będzie Aleksander wielki czy to będzie jakiś współczesny władca najprawdopodobniej będzie ubrany tak jak współcześni malarzowi ubierano, czyli możemy zobaczyć jego Zbroja jak wyglądała możemy zobaczyć herby stroje jakich scenę z turniejów rycerskich wtedy też mamy pięknie elegancko ubrany Towarzystwo to jak najbardziej może nam coś powiedzieć o udzie tego czasu tak kobiety albo w czerwieni albo zieleni dobrze mogę podać jeszcze może numery Smyk, żeby już nie musi się nazywać tych odcieni, ale mężczyźni np. takie jakieś niebiesko błękitne narzuty na zbroje, ale koniecznie na głowie na Chełmie czarny czarnego będzie walczyła mieć no to zaliczone kaczkę tak to zależy jeszcze, gdzie kończone kaczki brać to może być jakiegoś rodzaju znak herbowy, których system się pojawia nie on jest po może to być związane z jego nazwiskiem patrzę tutaj na kodeks ma to jest cicha z 14 początku czternastego wieku po prostu czarno kaczkę w głowie, a ilustracji z kodeksu one są niesamowicie doskonale zachowane i dają naprawdę olbrzymi wygląd właśnie w, którzy średniowieczne z unijnych realizowano w ogóle chcę powiedzieć, że cała olbrzymia masa manuskryptów jest bagatelizowana można je dosłownie dotrzeć do nich 1 kliknięciem i zobaczyć niesamowite rzeczy niesamowitej jakości przybliżać oddalać wszystko można zobaczyć co się przybliża tutaj tuż przed cudne fryzury męskiej fryzury akurat na tej liście nie zobaczymy, bo pan ma na głowie taką maskę jak człowiek masce co 10 widać oprócz tej czarnej kaczki, ale kobiety mają przy pięknie takie realizowane włosy naprawdę jest to z wielkim detalem oddane i naprawdę też historię fryzur gdzieś tam można prześledzić oczywiście pewne niebezpieczeństwo, ponieważ nie wszystkie manuskrypty da się uratować tak bardzo dokładnie, czyli gdzieś musimy brać poprawkę, że np. ilustracje zostały stworzone i jestem lat po samym tekście albo, że ilustrator np. nigdy nie był w jakimś wielkim bogatym mieście nigdy tak naprawdę nie widział takich bogatych strojów, więc gdzieś tam je sobie wymyśla także jest świetne źródło ale, toteż nie możemy brać go tak 100% na takiego pewniaka gdzieś tam też musimy na to uważać, czyli ufać, ale sprawdza tak ufać, ale sprawdzić dokładnie tak panie swoje ulubione manuskrypty 2 bardzo Lubie tzw. Smith, więc tak śmieci Exeos to dekret cały papieża Grzegorza one zdigitalizowane, a British Library też można je zobaczyć sobie dosłownie 1 kliknięciem to jest niesamowicie długi manuskrypt związane z różnymi no cóż dekretami testy będą szukać spraw manuskrypt przepraszam prawne a, ale ilustracje są tam absolutnie niezwykła jest ich bardzo bardzo dużo może tam dostrzec całą masę różnych scen od takich scen dworskich wszyscy różnego rodzaju sceny historyczne a, ale również popularne w tamtych czasach historia, ponieważ w tamtym manuskrypty możemy znaleźć Lisa Renard daczy Reinharda, czyli SA rękę, której bohaterem popularnych dzisiaj powiedzielibyśmy baśni historię średniowiecznych i tamten nic się właśnie pojawia jest to jest list, który miał bardzo ciekawe życie on się pojawia różnego rodzaju na tych legendach potem oczywiście z opisywanych historiach i są to takie historie, które z pewną satyrą na społeczeństwo, umieszczając różne postaci właśnie pod jako zwierzęta no i nasz list Renard rej nart jest takim cwaniakiem, który zawsze sobie jakoś poradzi zawsze w każdej sytuacji umie wyjść jego głównym wrogiem jest WIG i sen Green, który czasami jest kojarzony z postaci duchownego w związku z tym do tego nakłada się pewna krytyka duchowieństwa, a przypływać różne różne zwierzęta niż ma bardzo różne przygody akurat w tym w tym manuskrypty w tych kryteriach pojawia się historia, kiedy wernisaż przebrane za pielgrzyma możemy zobaczyć taką lasku pielgrzym miał spotyka się z królem wszystkich zwierząt, czyli oczywiście Lwem no i próbuje wyciąć numer temu swojemu wrogowi Wilkowi to do pielgrzyma z laską powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o godzinie jedenastej 40 rozmawiamy dzisiaj o średniowiecznych manuskryptach oraz o tym co można znaleźć na marginesach i nie tylko tam jest cała masa przedziwnych postaci państwa moim gościem jest pani Zofia Załęska historyczka sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego informacje o jedenastej 40, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest pani Zofia Załęska historyczka sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego nawiążę może też do tytułu tego wykładu, który pani przygotowała w ramach Uniwersytetu otwartego Uniwersytetu Warszawskiego, czyli jak to jest być rybą jak to jest nie ma także jest dobrze albo niedobrze być tym z grypą w oczywisty tutaj cytuje 1 z moich ulubionych filmów, czyli Asterixa i Obelix misja Kleopatra UE, ale no z cen skrywa wydaje się, że wcale nie ma takiego najgorszego życia w tym średniowieczu też jest może taka moja, gdzie stał jakiś moje takie osobiste przemyślenia, ale wydaje mi się, że pokutuje takie pojęcia, że ten skrywa to jest mnich, który biedny siedzi pisze książki jak się pomyli musi wyrzucić całą stronę jeszcze raz zaczynać no i o ile myślę, że jednak to przepisywanie wcale nie był tak olbrzymią przyjemnością to też chciałbym gdzieś tam swojej pracy obalać może ten ten ten nic taki społeczne z rybami w średniowieczu no gdzież tam do 1112. wieku faktycznie przede wszystkim byli mnisi co było związane z regułą benedyktyńską, że mnich musiał pracować i uczyć się modlić kształcić i gdzież tamte książki były wtedy przypisywany właśnie w klasztorach w pożyczanie sobie nawzajem żeby, żeby przepisać natomiast jestem od wieku dwunastego, kiedy coraz bardziej zaczęły się rozwijać uniwersytety a kiedy zaczął się pojawiać Uniwersytet może tak, a potem się rozwijać zaczęło się pojawiać coraz większe zapotrzebowanie na książkę w związku z tym produkcja manuskryptów zaczęła przechodzić w ręce świeckie oczywiście nie chcę mówić, że wcześniej byli tylko włącznie duchowni, a potem tylko włącznie świece oczywiście ta granica nie jest taka, jaka dosłowna to wszystko jakoś mieszało, ale faktycznie 1213 wiek i również później coraz więcej co zwiększy części produkcji przechodzi właśnie duży Michnik świeckich, którzy zaczęli specjalizować czy przygotowywaniu pergaminu czy potem w pisaniu, czyli właśnie ci się w Grybowie czy dekoracji czy potem jacyś introligator, którzy w nim przygotowali i uprawiali także teatr produkcja wyglądała zupełnie zupełnie inaczej nasi słuchacze pytają i to wszystkich pytań czy jakiś nowe informacje pojawił się na temat tzw. manuskryptu Wojnicza wydaje mi się, że w ostatnich czasach w ostatnich czasach raczej nie, aczkolwiek przyznam, że nie śledzę tego tematu cały czas, ale Malec ma z Wojnicza jest to bardzo bardzo ciekawy manuskrypt, który jest napisany jakimś niezrozumiałym dzisiaj językiem absolutnie nie wiemy, o czym ten manuskrypt jest no i cały czas jakieś próby odszyfrowania zrozumienia, o co w tym tak naprawdę chodzi dzisiaj, żeby badać manuskrypty trochę jak pani powiedziała to długo nie trzeba ruszać z domu kiedyś zdanie należało podróżować pomiędzy bibliotekami prosi, żeby udostępniono na matę pewnie bardziej cenne czy czy takie, które mogły się zamienić w proch w ogóle pewnie nie były udostępniane ewentualnie pozostawały jakieś mikrofilmy do studiowania dzisiaj siedzimy sobie wygodę czy wygodnym fotelu przed ekranem a, że to wrażenia to prawda to znaczy nawet trochę zależy od tego jak manuskrypty chcemy walczyć, jeżeli chcemy sobie czytać czy czy porównywać może takie kwestie leksykalne gramatyczne czy chcemy badać ikonografii jak najbardziej po prostu odpalamy sobie jakiś się jakiś zdigitalizowane manuskrypty, które jest naprawdę olbrzymia olbrzymia ilość po prostu sobie siedzimy w domu miło na fotelu nikt się nie ruszamy natomiast, jeżeli chcemy badać, jaki takie kwestie związane z budową tych książek z takim tworzeniem bardziej technicznym, czyli czy jak z używaną jak jak rejonu jak one się zachowały no to niestety wtedy już manuskrypty musimy zobaczyć i faktycznie dostanie się do takich cennych starych manuskryptów wcale nie jest takie łatwe one są no w różnym stanie niektóre lepszy niektóre gorszym, ale oczywiście chcemy, żeby przetrwały jak najdłużej, więc jak najmniejszą ilość osób się do nich dopuszcza, żeby po prostu dłużej mogły wwieźć swój żywot tutaj nad dziećmi dobrze coś co się traci jednak wasz, badając manuskrypty z fotela domowego jest zupełnie co innego nie nie możemy poczuć tego manuskryptu nie możemy zobaczyć jak jest w dotyku nie możemy zobaczyć jak te kolory tak naprawdę wyglądają cała masa manuskryptów jest złocona, więc też nie zobaczymy tego jak złoty się błyszczy jak złote świeci zupełnie inaczej jednak bada się obiekt, który widzimy przed sobą zupełnie inaczej jak jak widzimy go na ekranie tak samo zresztą jak idziemy do muzeum możemy je przeczytali wszystkie obrazy, które muzeum możemy zobaczyć możemy zobaczyć siebie na komputerze, ale jednak, o ile przyjemniej, o ile fajniej ojej ile to jest lepsze przeżycie, kiedy pójdziemy do galerii zobaczymy ten obraz na żywo no tak, ale oczywiście zobaczenie na żywo teraz znowu zależy od tego jaki jak, za jaką techniką obraz czy grafika została wykonana to światło światło flesza itd. tak dalej, że powietrze może wpływać na pigment, który został już, a i tak tak wali, a poważnie dziesiąte rozmawialiśmy o tym co robi i nieodpowiednio skonstruowana atrament myślę, że to samo pewnie można powiedzieć o barwnikach, które były wykorzystywane przy iluminacji manuskryptów ja bardzo lubię psałterz Marii pierwszej Tudor tam jest dużo fajnych takich dziwnych zwierzaków m.in. Niewiem czy takie dobre wnioski wyciągam z tego są też, ale podczas, kiedy koronowane głowy sobie zajadały to dużo się wokół udziału właśnie serwowane jakiś fascynujące potrawy na rękach chodzono i tak itd. no jakieś takie uczty na pewno na pewno były bardzo atrakcyjne na starszych przedstawieniach starszych w sklepach też możemy zobaczyć właśnie przedstawienia uczt te związane właśnie z tym, jakie tam potrawy były serwowane możemy gdzieś tam nie nikt czasami lepiej namalowane, więc możemy użyć bardziej rozpoznać czasami czasami mniej, ale faktycznie z takimi autami gdzieś tam były związane występy powiedzielibyśmy dzisiaj się jak i płazów czy akrobatów czy muzyków jak najbardziej, a którzy byli zapraszani zatrudniani, żeby takich biesiadach uczestniczyć, żeby umilać umilać czas dlatego właśnie akrobaci, którzy mieli pokazywać jakieś interesujące interesujące sztuczki interesujące rzeczy jako po prostu taka rozrywka, a pani oprócz tego, że przygląda się temu przez internet to pojawia się jakiś takich miejsc, gdzie są przechowywane manuskrypty właśnie, żeby dotknąć powąchać tak czasami tak, ale w tej faktycznie tak jak powiedziałem dosyć trudno się dostać np. żeby zobaczyć zbiory chociażby w polityce uniwersyteckiej, bo tam również budzi również są przechowywane różnego rodzaju manuskrypty trzeba mieć specjalne pismo, które od kogo przykład swojego promotora jakiegoś profesora, które z dowolnego tego nie wiem trzeba przetestować albo się specjalnie umówić po prostu na oglądanie, żeby był jakiś pracownik, który poda zadba o to żeby, żeby wszystko było bezpiecznie, żeby nic tym tym obiektom się nie stało także dalsze, ale nie jest to nie wejdziemy także ulice ich zobaczyć zobaczyć, jaki takie manuskrypt, jakim kluczem pani dobiera, by rozumieć tych manuskryptów jest bardzo dużo, żeby pewnie czasu mało, żeby wszystkie je obejrzeć czy bezpośrednio, jeżeli się daczy w wersji cyfrowej, jakie pani klucz doboru, czego pani poszukuje co panią wciąga ja przede wszystkim w tym momencie swej pracy naukowej skupiam się na przedstawieniach tańca, bo już zdążyliśmy, więc przede wszystkim, przeglądając głównie online jednak taki po prostu najłatwiej głównie przyglądający się takie manuskrypty zwracam uwagę, które w ogóle mają dekorację marginalną, które są ewentualnie w katalogu, które jakimś bogatszymi fundacjami jest szansa, że mają więcej do racji, bo ktoś więcej za nie zapłacił, więc można takie ataki lustrację takie ilustracje znaleźć to szczerze mówiąc czasami w literaturze zdania, że już jakieś wspomnienia Apropos różnych scen jest gdzieś tam też takim klucza można szukać i co w tym tańcu co panią w tym tańcu wciąż nowość, że mamy do czynienia z znowu z jakąś próbą wyciągania wniosków znów z przestrzeni, które nie przez naukową tak to jest lustracja, więc trochę fantazja trochę nie wiemy na ile to jest odwzorowanie epoki czy zwyczajów strojów tańców epoki na ile to jest fantazja autora mnie przede wszystkim bardzo ciekawie relacja, które pojawiały się pomiędzy tymi scenami tekstem a, czyli np. dlaczego w konkretnym miejscu chociażby psałterza przy konkretnym salonie pojawiają się jakieś sceny taneczne, bo tak się czasami zdarza najlepszy okazuje się też spisali jakiś tam, który w samym pochwalny niestety możemy skojarzyć, że skoro z psami pochwalne no to sobie tutaj ilustrator wymyślił że, malując tancerzy może gdzieś tam nawiązać np. do tego tańczącego króla Dawida, a czyni, czyli gdzieś tam to tego chwalenia Boga poprzestanie tego 1 z kontekstu tańca albo np. przy ołtarzu królowej Marii, który też bardzo ciekawym przykładem zaczynają się pojawiać sceny taneczne, ale nie tylko cenę takie w ogóle dworskie czy czy gry w szachy czy jak i zabaw dworskich czy czy turniejów rycerskich przy takich sal Mach pokutnych co jest bardzo ciekawe z drugiej strony, bo np. możemy tutaj jakiś takoż jako taką relację wyciągnąć że, że jest może jakiś napomnienie, że skoro mamy już sam pokutny który, który każe nam te nie się radować tylko właśnie mogli zastanawiać nad sobą mamy zostawione z tymi takimi ziemskimi przyjemnościami no to właśnie może nas zostawić właśnie drugą stronę, żeby nie skupia się tylko na tych przyjemnościach co, czyli tańce hulanki swawole zwierzęta bestie roślin moda taka rozrywka wszystko czasu nie starcza myślę no tak czasu jest mało ale, ale jest bardzo bardzo bardzo ciekawe źródło badania i rozumie, że pani doktorat też będzie to poświęcony tak właśnie chcę się dr skupić na tych scenach tanecznych oraz tych relacjach, którym teraz powiedziałam na różnych kontekstach jak taniec jest rozumiany to się, że przede wszystkim z tym, że sama jestem jestem praktykiem jestem tancerką dla kraju zachęca właśnie co prawda nie są to żadnych rekonstrukcję średniowieczną tylko raczej zajmuje się tańcem swingowym takim bardziej tutaj dwudziestowiecznych, ale nie jest mi obce jest taka właśnie praca chciałem także tu też nie ciekawi takie wymiary i kinetycznej tego tańca tych przedstawień rocznie statyczny ten taniec na nie zawsze winę można zobaczyć bardzo bardzo różne sceny taneczne oczywiście no znowu przedstawienie na marginesie czy w miniaturze to jest tak naprawdę tylko jedynki ułamek sekundy tak nie da się przedstawić tańca z takim 1 obrazku, więc też nie bardzo ciekawi, dlaczego artysta wybrał akurat ten moment tańca, dlaczego akurat jak nie ktoś ma podniesioną prawą ręka lewą nogę podnosi w górę albo dlaczego akurat w takiej porze ani innej natury są skazani na domysły noworoczna rada, ale z drugiej same, jeżeli artysta chce nam przedstawić coś jakiś konkretny taniec, o którym wiemy, bo być może nie, bo właśnie zachował tak no to jakiegoś powodu wybrał taką taką właśnie takie ustawienie postaci ani idola, a czyli, że może jednak coś w tym jest może on w ogóle nigdy nie widział tańca i po prostu wydają się ta jest jak wygląda no tak tak tak właśnie stają się tutaj metodą, bo nie dotrzemy do odpowiedzi raczej chyba taką te zostawiam, bo może kiedyś dotrzemy tylko świat no właśnie jesteśmy skazani na spekulacje dlatego też niektórzy badacze spekulacyjny doktorat trochę tak, bo faktycznie źródeł po prostu związanych z tańcem nie ma nie zachowały się żadne trochę traktaty taneczne pierwszy krok ten się też traktaty włoski połowę wieku z tego pojawiał jakiś traktaty np. związane z muzyką, gdzie taniej jest gdzieś tam wspomniany raczej w stronę muzycznej, ale nawet, jeżeli nie chcemy rekonstruować kroków, bo raczej się nie da, nawet jeżeli nie chcemy dokładnie konstruować tańca, bo raczej się nie da wydaje się, że w tym tańcu jest cała masa bardzo ciekawych innych rzeczy wolę nawet mamy ilustracji nie rozpoznamy co to jest rodzaj tańca no to możemy zobaczyć na tańczy, gdzie tańczy zielono jak wygląda, dlaczego tak nie inaczej także jakiś jakieś ciekawe informacje może z tego wyciągnąć bardzo pani dziękuję za dzisiejsze rozmowie jak bardzo dziękuję pani Zofia Załęska historyczka sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego była państwa i moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach popołudnie Radia TOK FM i Przemysław Iwańczyk dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA