REKLAMA

Minister edukacji gra z nauczycielami i rodzicami w pomidora

Połączenie
Data emisji:
2020-08-05 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie jest 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry i znowu mamy warianty, aby lub c możemy sobie wybrać, które najbardziej się nam podoba mowa oczywiście ustalenia, które zostały zaprezentowane podczas konferencji ministra edukacji narodowej chodzi tutaj o warianty, które mogą zastosować dyrektorzy szkół, którzy mogą rozmaicie decydować o tym jak będzie wyglądała dalsza edukacja ich Rozwiń » placówkach wariant, a tradycyjna forma kształcenia wariant BU mieszana forma kształcenia, czyli hybrydowy dyrektor będzie mógł zawiesić zajęcia grupy grupy wychowawczej oddział klasy etapu edukacyjnego lub całej szkoły albo placówki w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć i tam zadecydować o tym, że przechodzimy na edukację zdalną no i wariant c, czyli kształcenie zdalne dla wszystkich ja rozumiem, że znowu jesteśmy w tym kłopocie pt. jak dalece precyzyjne będą te wytyczne to wsparcie dla dyrektorów, którzy będą musieli tak odważne decyzje podejmować no właśnie to czekaliśmy wszyscy na tę konferencję z wielkim niepokoju i oczekiwaniem to już naprawdę zaczyna się robić takie oczekiwaniach na kolejne sezony gry tron, które już nie nie powstanie, ale tutaj niestety okazało się, że pewne kolejny sezon powstał tego serialu ministerstwa, które przygotowuje nam wytyczne do pracy, ale żadnego rozwiązania w tym odcinku nie podano niestety to znaczy minister trochę nawet sobie żartujemy, że jest trochę jak uczeń, który co miał zrobić, ale to pracę domową przyniesie następny tydzień to znaczy dużo dowiedzieliśmy się o tym co będzie to będzie wyglądało, ale nawet na stronie ministerstwa znajdujemy informacje szczegółowe wytyczne to jest duża precyzja powstaną między dziesiątym 14 sierpnia i na konferencji padało wiele pytań od dziennikarzy jak to będzie wyglądało w praktyce, jakie będą praktyczne rozwiązania dotyczące zasiłku opiekuńczego dotyczącego nauczycieli, którzy pracują w wielu szkołach dotyczącego dotyczących tego jak rzeczywiście ma to wyglądać jeśli chodzi o liczbę osób czy podejrzenia no tutaj nie padały żadne absolutnie odpowiedzi konkretne i to od konkretyzacji rozbija, bo jak rozumiem to, czego byśmy sobie nogi tak domagaliśmy się w idealnej sytuacji to taki właściwie taka konferencja, w której minister przedstawia ogólny plan, a razem z tymi bardzo precyzyjne zalecenia, które już są gotowe prawda to znowu jest tak, że słyszymy, że coś będziemy robili tak czy inny sposób aleje co dokładnie oznacza też być za 2 tygodnie dokładnie tutaj są bardzo konkretne pytanie jak np. co sytuacji z nauczycielem, które jest na kwarantannie formalnie taki nauczyciel jest na zwolnieniu lekarskim, ale trochę nie jest chory, więc czy też nauczyciel, który jest w domu może pracować dołączony na kwarantannie, a nie pracować pan minister powiedział, że do do w zasadzie to jest taka rzecz, którą ministerstwo się zastanawia niema NATO precyzyjnej odpowiedzi pytanie na konferencji nie padło, ale on zdaje się dla dyrektorów i organów prowadzących jest najważniejsze co w sytuacji tego wariantu we, czyli w momencie, w którym dyrektor będzie musiał decydować o jakimś wariancie hybrydowym, czyli zawiesić albo część grupy albo albo, którą klasę jak faktycznie ma wyglądać to nauczanie hybrydowe tu też padło takie pytanie jak to ma wyglądać w praktyce odpowiedź ministra brzmiała trochę z gatunku pomidor to znaczy dyrektor będzie musiał podjąć decyzję jakoś to w ramach swojej placówki zorganizować tylko to nie jest tak łatwo zorganizować jakoś, dlatego że jeśli część uczniów zostaje w szkole część oddelegowana do zajęć zdalnych to w większości przypadków będzie to wyglądało także nauczyciele będą musi być podwójnie obsadzenie to znaczy ci, którzy pracują z uczniami stacjonarnie będą pracować z administracją marnie natomiast czas z uczniami, którzy będą pracować zdalnie tam będą też musiał odbywać zajęcia, kiedy ja, kto będzie realizował, kto też będzie za te zajęcia płaci, dlatego że przy zwiększonej liczbie godzin, bo nauczanie hybrydowe oznacza jednak większą liczbę godzin nie da się tego uniknąć jak będzie wyglądała kwestia finansowania tego modelu edukacji tutaj padały pytania o Finance dotyczące sprzętu szkoleń żadna konkretna suma zapewnienie również ze strony ministerstwa nie zostały dodane trzeba jednak sobie powiedzieć bardzo wyraźnie, że ta kwestia edukacji akurat konkretnie KOV 19 to pokazał to jest taka rzecz, która odważy się jednak to stwierdzenie postawić taką tezę, że to jest coś ty edukacja zdalna edukacja na odległość jest coś co może działać pomocniczo to jest coś co może kogoś do edukować w jakimś obszarze to jest coś się nadaje na studia podyplomowe być może to nie jest coś co zastąpi edukację sensu stricto chyba wszyscy już widzimy wszyscy to już wiemy mało tego nawet wiedzą to wielkie firmy, jeżeli WallStreet Journal czytam, że najbardziej szefowie firm, którzy tak się ucieszyli, że być może zrezygnują z tej przestrzeni biurowej, której za, które muszą tyle płacić najbardziej widzą koszta tej sytuacji właśnie w sytuacji, kiedy trzeba wdrożyć nowego pracownika wykonywania zadań, kiedy trzeba kogoś czegoś nauczyć, kiedy trzeba coś pokazać to, jeżeli to się dzieje w firmach w biznesie już biznesy niepokoi to musimy sobie wyobrazić co się dzieje w szkołach w tym kontekście nie dziwi wcale to co powiedział sekretarz generalny ONZ, że pan jako 19 doprowadziła do największych szkód w edukacji w historii i teraz cytat stoimy w obliczu katastrofy pokoleniowej, która może zmarnować niewypowiedziane potencjał ludzki podważyć dziesięciolecia postępu i pogłębić zakorzenionej nierówności to brzmi niesamowicie mocno to brzmi niesamowicie mocno i to niestety jest jest prawdziwe i to o to, czego brakuje w zasadzie cały czas w tym takim dialogu monologu ze strony ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej to takiego mocnego zwrócenie uwagi na to, że edukacja nie jest jedynie przekazywaniem jednostronnym informacji pan minister się bardzo dużo mówił o Platformie podręczniki, które jest takim zasobnikiem materiałów edukacyjnych, pomijając fakt, że nie jest to Platforma to do zajęć zdalnych chroniła komunikatora tak czy inaczej trzeba korzystać z zewnętrznych narzędzi, ale w zasadzie w ogóle w tych w tych komunikatach ze strony ministerstwa nie pojawia się jakakolwiek troska czy uwaga związana z tym, że szkoła to nie jest tylko właśnie przekaz informacji, ale też przede wszystkim funkcja wychowawcza taka postawa twórcza czy tak kształtującą relacje czy czy interakcji między dzieciaka specjalizująca jak to się, ale Otóż to Otóż to jakby całe życie szkoły takie społeczne dzieci jak cały to może nie to może za dużo powiedziane to ja przesadziłem z tym słowem całe, ale bardzo duża w wartość szkoły dla uczniów to jest to co oni robią między sobą społecznie to są też czasem rzeczy, których nauczyciele widzą to jest też tego typu socjalizacja, kiedy uczniowie wyznaczają sobie różne normy w grupie one są akceptowane nie to zupełnie inna sprawa, bo one czasem wyglądają bardzo bardzo źle i nauczyciele też są biernymi obserwatorami tego, ale życie społeczne szkoły jest dalece ważniejsze życie społeczne uczniów w interakcję interpersonalne uczniów są czasem dalece ważniejsze niż samo przekazywanie wiedzy i tę funkcję wychowawczą szkoły też coś co nam kompletnie zniknęło w zasadzie komunikatów z komunikatu ma także teraz to to w ogóle nie zostało w żaden sposób zasygnalizowane, że jest to istotne ta wypowiedź, którą zacytowałem wypowiedź sekretarza generalnego ONZ nasze odnosiła do sytuacji przedszkolaków to jest akurat ta grupa, którą ty też szczególnie zainteresowana ja myślę, że warto o tym, też powiedzieć parę zdań, że tutaj rzeczy mogą mieć właśnie ten nieodwracalny charakter, o którym sekretarz generalny ONZ mówi tak to jest to szczyt, ale o ogólnie Leszka socjalizacja związana z modelowaniem halo słyszy się tak teraz słyszymy na moment na moment porządkowała, ale już jesteśmy ważni internety zaś zawiodło jak przyznają nauczaniu w każdym razie ta specjalizacja i modelowanie związane z pracą z osobami dorosłymi dla dla przedszkolaków są szalenie ważne w ogóle to zupełnie osobna kwestia, że temat przedszkoli tak jak to w ogóle też nie istniał mówimy zbiorczo szkołach natomiast o najmłodszych dzieciach nie rzeczywiście to kształcenie kompetencji społecznych kompetencji interpersonalnych to jest sprawa, która dzieje się najbardziej intensywnie na etapie edukacji przedszkolnej tutaj, bo te sytuacje, gdy przedszkola były zamknięte przez długi czas być może one w tych 25 powiatach, o których mówił minister zdrowia zresztą też było na konferencji wspomniano, że to jest kłopotliwe taki element tego systemu tak być może te zajęcia również będą ograniczone dla dzieciaków pół roku braku kontaktu z rówieśnikami i pół roku braku takiego zdrowego treningu społecznego to są rzeczywiście ogromne straty dla nas to nie jest dużo dla dorosłych, ale dla dzieci to jest ogół plany ogromy ogromna strata, czyli to jest to rzeczywiście Niechcę używać tutaj wielkich słów, ale one są już padły to może być pewni w pewnym sensie stracone pokolenie na pewno wybiegnie bawi się używać takiego sformułowania, że to jest stracone pokolenie mamy tych straconych pokoleń oczywiście co po to, my trochę tracimy, ale to jest tak jak pokolenie, które kolejne pokolenie, za które jako dorośli powinniśmy wziąć bardzo bardzo o sensowną i mocno odpowiedzialność i pamiętać o tym, że każdemu rzeczywiście dzieje się tak, że z każdym rocznikiem coś tym dzieciakom w systemie robimy albo coś się dzieje i nasz system edukacji w ogóle mało wrażliwe na takie różnice tak, żebyśmy gigantyczną reformy systemu edukacji podwójny rocznik co cała się coś nic nie stało nie stoją w kolejce do toalety na metę staliśmy jak przeżyliśmy tak to znaczy to wszystko jest nacechowane taką brutalnością w stosunku do młodych ludzi do dzieciaków musimy pamiętać, że jako Dorosz jesteśmy odpowiedzialni za środowisko, w którym one funkcjonują, ale też klimat emocjonalny zauważmy za troskę i trochę tych wszystkich zmianach czy w tych wszystkich dywagacje czy zamykać nie zamykać się przenosić robić modele hybrydowe wykupić rzeczywiście uczeń kupi się to, że te dzieciaki czerpią, że te dzieciaki mają z tym jakiś problem my jako dorośli to rzeczywiście marginalizuje także to jest uczestnik nie jest kłopot 1 pokolenia, bo w zasadzie jednak jesteśmy dosyć uczciwie każdemu każdemu rolnikowi coś kombinujemy przy systemu sprawiedliwie przynajmniej wszyscy nie są równo obrywają od polskiego systemu dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji była z nami czternasta 18 łączenie kilku auto promocja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA