REKLAMA

Minuta osiem, czyli autorski ranking najciekawszych kradzieży dzieł sztuki

Interluda
Data emisji:
2020-08-07 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:52 min.
Udostępnij:

Dlaczego dochodzi do kradzieży dzieł sztuki? Decyduje nie tylko chęć zysku, ale także obsesje seksualne, zazdrość, powody religijne czy chęć zemsty. Prof. Wojciech Szafrański prezentuje autorski ranking najciekawszych kradzieży dzieł sztuki. Która z nich trwała najkrócej, a która była najbardziej zuchwała? Które obrazy odzyskano, a które spalono zaraz po kradzieży? Na czym polega metoda „na hrabiego"?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka dobry wieczór witam państwa bardzo serdecznie w programie Inter Duda państwa i moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór państwu dobry wieczór panie redaktorze, a podobno wystarczyło nie treść, a nie ma idealnych ludzi jak nie ma idealnych kradzieży niczego nie Rozwiń » ma idealnego także zawsze pokusa wystarczy nie treść Szanowni Państwo tak nie tylko politycy mówią różnej maści, ale pewnie tak nimi właściciele galerii muzeów chcieliby powiedzieć, jeżeli chodzi o zbiory nad którymi np. sprawują pieczę dzisiaj w programie Interbud będziemy rozmawiać o takim autorskim rankingu głośno powiedzieć różnych kradzieży związanych z dziełami sztuki z rynkiem sztuki myślę, że najciekawsze jest to dlaczego ludzie kradną, dlaczego ludzie kradną dzieła sztuki obiekty sztuki, bo pewnie pierwsza rzecz, która przejdzie do głowy no, żeby to sprzedać, żeby to sprzedać, żeby na tym zarobić, bo to, jeżeli mamy cenny obiekt muzeum galerii kolekcji prywatnej kolekcji prywatnej NATO poświęcamy czas na przygotowania może nie słynna minuta 23 wychodzimy jesteśmy w porze czegoś co jest warte setki tysięcy miliony kilka kilkanaście kilkadziesiąt minut, ale co dalej z tym zrobić także to wcale nie jest taki z przestępczości takich przestępczości przeciwko dzieło sztuki akurat kradzież muszę powiedzieć wcale nie jest one są spektakularne bardzo często, ale to nie jest to najbardziej opłacalny biznes więc, jakiego powodu to dlaczego ludzie kradną to wcale nie jest także kradną tylko się, że motywacja do kradzieży to jest motywacja związana z zyskiem czy wartością dzieł sztuki są bardzo różne motywacje w mamy motywację charakterze takim stricte przed emocjonalnym tak było w przypadku kradzieży chociażby analizy z Luwru tysiące jedenastego roku, gdy właściwie od tego dopiero momentu w kryminalistyce pojawił się termin kradzież dzieł sztuki w takim w takim właśnie rozumieniu nowoczesnym czy taki, jaki dzisiaj dzisiaj funkcjonuje ta motywacja była troszeczkę inna trochę motywacji można dziś politycznej jeszcze inna motywacja była przed przy kradzieży warto w 1939 roku także z Luwru, gdzie kolekcjoner z krat to dzieło, ponieważ uważał, że konserwatorzy Luwru nie potrafią właściwie zakonserwować, a to tylko on to potrafi tak także wcale nie czy do więzienia na przekaz to było jak wam pokażę Harnasie jakże jak się konserwuje, a wśród tak rzetelne te motywacje są bardzo różne motywacje także jest emocjonalna, gdy czyn taki Pato Pato psychologiczna, gdy mamy do czynienia z sytuacją, gdy ktoś kradnie z powodów w takie emocje nawet seksualnych, bo takie też przypadki mamy to dotyczy nie tylko kradzieże także przed zniszczeń dzieł sztuki taką osławioną postacią ostatnich lat była Suzanne Burns, która przede wszystkim niszczyła dzieła sztuki, które pokazy które, które prezentowały na głośną przed gen takiego staje ITI, ale także była otwarta na kradzieży w tym zakresie także tutaj nie było niewykluczone, że zwykle nie wykluczają żadnych innych działań to takie też zdarza chociażby z kradzieżą z muzeum Narodowego w Warszawie w latach dziewięćdziesiątych z powodu z kolei religijnych starsza kobieta ukradła dzieło sztuki wystawy, bo takimi dosyć częsty przypadek w tamtych latach bardzo się z wystawy kradnie Rodzeń z magazynu tak łatwiej tylko później jest trudniej ukryć to się skradł także łatwiej się łatwo się kradnie tak no i w takim wypadku czas niszczy tylko pewien fragment tego działają dać już w innym układzie zredagowane zredagowane tak, żeby także tych złotych motywacje oczywiście bardzo bardzo duże nie są temu motywacja ekonomiczna tak, ale chęć zemsty tak chęć zemsty to również wtedy, gdy ktoś czuje niedoceniony przed, jaką artysta tak to takich do tych powoduje naprawdę naprawdę bardzo bardzo dużo co dwudziesty wiek stał się takim wiekiem monetyzacji sztuki jak model monetyzacji tak naprawdę mówiono także świat przestępczy może to jest fantastyczny pomysł na przestępczość Bożej ceny cały czas rosną tak, jeżeli cały czas jest tak świetnie, jeżeli ktoś korzysta należy przechowywać długo dzieło sztuki, tym bardziej mówiono świat przestępczy może to jest świetny pomysł na działania przestępcze tak mówiono także w takim sensie, że rozumie, że przestępcy, kiedy popełniają czyn zabroniony związane właśnie z przywłaszczeniem sobie wyższe właśnie posiadanie mienia znacznej wartości to oceniają ryzyko i ile ryzyko muzeum jakimś takim pierwszych stron gazet jest wysokie, bo pewnie środki zabezpieczeń są dużo lepsze tak czy droższe zapłacimy lepsze natomiast przecież cała masa obiektów nie mogą obiektów sakralnych tak czy małych muzeów, których albo nie stać, bo nie mają już, więc to ryzyko może być mniejsza wtedy panie redaktorze to jest tak troszeczkę, że w kradzież nie opiera się tak naprawdę na umiejętnościach sprawcy to niema idealnych umiejętności do kradzieży dzieł sztuki w procesie nie są błędy w ochronie przede wszystkim także to jest to decyduje o powodzeniu kradzieże błędy w ochronie są one większe tak, by zapewnić, gdzie mieli okazję, żeby porozmawiać tym tym szansa na skuteczną kradzieży zwiększa także nie ma jakiś wyjątkowych umiejętności sprawcy sprawców jest bardzo niewiele takich grup wyspecjalizowanych w kradzieżach dzieł sztuki to są z takim nic popkultury, gdzie oto mamy jakieś takie dżentelmena ma kolegę, który jest ekspertem od systemu oraz jednocześnie on też radni dział sztuki takie obwodu powierzy to jakieś wyjątkowe wielka wartość takie przecież, gdybyście państwo zobaczyli kryć po takiej kradzieży chociażby w w kolekcji muzealnej jak wygląda sytuacja na ten największy koszmar w ogóle dyrektorów muzeów tak jak wchodzą widzą, że świat jest ogołocony ten, w którym oni funkcjonuje zastanawia się, gdzie popełnił błędy najpóźniej odnośnie widzą w jaki sposób dokonywane jest kradzież one są dokonywane z pełną zdobycz przemocą względem dzieł tutaj nie ma dżentelmenów złodziej tak bym powiedział tak to często jest także oczywiście, że ta ten poziom profesjonalizmu jest bardzo różna przy zabezpieczeniach bierze pod uwagę nasze 3 typy takich zabezpieczeń czy myślał są takie zabezpieczenia klasyczny budowlany powiedziała to właśnie mury tak odpowiednio okna itd. tak dalej drugi to są zabezpieczenia o charakterze technicznym tak no i trzecie są zabezpieczenia elektroniczne, ale nawet te zabezpieczenia, które są o charakterze można powiedzieć o tym, takim budowlanym, ale zawsze forma niż taki przypadek w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, gdy z muzeum Warmii w Olsztynie skradziono ikonę gdzie, żeby się dostać, bo aż 50 metrowej ścianie to jest jedno z takich samych zabezpieczeń państwo sobie budowlanych i on przekazał nieskuteczną w tym zakresie, że nie wystąpiło szereg szereg innych zresztą nam trzeba przyznać, że z tymi ich zabezpieczeniem budowlanymi najczęściej największy problem, dlatego że nie przychodzi do głowy często dyrektora muzeum takie najprostsze rzeczy, czyli takie jak można wejść w ogóle do muzeum jak można w ogóle wejść do muzeum jak można wejść też do zbiorów prywatnych jak ukryć skutecznie taką innych rzeczy przypomina mi się teraz taki przypadek ze Szwecji, ale w, którym brali udział Polacy 2 bracia Wojtek Janek i ich jeszcze szwedzki obywatel ulf w 1993 roku dokonali kradzieży z wysp muzeum sztuki współczesnej na okresie znajdowana wyspie na 1 z wysp w Sztokholmie dokonali kradzieży naprawdę może być spektakularnej z punktu widzenia pomysł świetnie zabezpieczone w ogóle okna drzwi strażnik psy tak znani z stwierdziliśmy łatwiej będzie wejść przez dach, gdzie dach był drewniany i tylko po pokryty takim atakom blachą metalową, więc wspięli się tam następnie wycięli dziury takie otwór 90 na 60 z zwykłymi nożycami do metalu później piłą do drewna wyżej resztę spuściliśmy zabrali zabrali wtedy naprawdę dobre rzeczy, bo 5 prac Picassa 1 rzeźby Picassa jeszcze 2 braki no i wszystko wyglądało Super udało się zbiec tylko widać było jak DC to nie byli profesjonalni złodzieje w zakresie dzieł sztuki, bo wszystko zapakowali do starego świata cały zeszły w Sztokholmie 1003. roku zapakowali do dużego dobrego starego świata i następnie przejechali przez całe centrum Sztokholmu przejeżdżając m.in. koło hotelu takiego bardzo ekskluzywnego na ochronie tego hotelu właśnie się nudził na zobaczy takie dziwnego pędzącego świata postanowił spisać numery tego świata zadzwonił na policję czy przypadkowo nie jest kradziony Fiat okazało się, że nie, więc większe dalej tym nie interesował, ale później skojarzono, że taki świat podobny stał niedaleko muzeum niedaleko ustawę a, że to byli naprawdę sławi profesjonaliści świadczą o tym, fakt, że także poprzez przy przenoszeniu obiektów z miejsca na miejsce zgubili się 1 z tabliczek takich mosiężnych na trybuny sen Picasso tak nagle dobrze, ale to już rozumiem powinność na konto muzeum czy galerii słabo przymocowane Atena no trochę bramek, a nie zarzucam braku profesjonalizmu akurat złodzieje w tym przypadku się ukarania prezesa realizował po stronie galerii jednak czy muzeum, ale prawdę tak, że nie odzyskano wszystkich tych dzieł z 8 odzyskaną tylko tylko 3 nowe panowie wyszli, bo to jest, bo w tej historii kradzieżach dzieł sztuki Szanowni Państwo są dyski części ta pierwsza część to jest ta część sensacyjna jak kiedy, gdzie co Ano doc. Randy sprawców tak dla akcji, ale potem mamy też dalszy ciąg, czyli co się dzieje czy te prace te dzieła sztuki udało się odzyskać czy nie czy jest szansa na ich odzyskanie czy np. tak jak w 1 z przypadków mam nadzieję będziemy mówić dzieła te zostały rzekomo spalone, ale mówię o tej od 25, gdzie pytanie dla kogo chyba jednak co on lepiej, dlatego że niedawno, bo bodaj na początku czerwca tego roku pojawiła się informacja o odzyskanym od odzyskanej prace Banksy ego to praca, którą Banksy namalował bodaj na na drzwiach do do klubu Bataclan w Paryżu, które było, w którym doszło do do zamachu do pan pamiętany tak jak w 2015 roku tak tak rozumiem, że w hołdzie m.in. Banksy na na drzwiach narysował namalował stworzył na stalowych tata taki metalowych działa tak tak młoda dziewczyna rozpalając tak wielkich któregoś dnia podjechała ekipa ze sprzętem i po prostu chcieli chcieli i zniknęły, ale i to jest życie nas czeka na kraj, bo w 2019 roku rzeczywiście ekipa podjeżdża kradnie no wiadomo, że to wuj oburzenie prosił wszystkich tak z uwagi na to historia, który mówi właśnie pan redaktor i po właśnie roku udało się odnaleźć ten obiekt we włoszech to oczywiście z współpraca policji włoską francuskiej na bardzo często bardzo często jest tak, że nawet w przypadku takiego prostego przeszukania naglący odnajdują się rzeczy, które chcielibyśmy się nie spodziewali w ogóle znaleźć gdziekolwiek także to to jest taki, jakim też bardzo szybkie znalezienie rok to jest rok to jak sekunda tak to naprawdę to sądzę, których naprawdę pomimo tego, że już nastąpiło przedawnienie przestępstwa od szukamy lat 102030 pewnie będziemy szukali jeszcze dłużej, ale dzieła tak sztuki nie giną łatwo tam to one jednak dziś tam trwają także ten to nie jest tak, że zawsze mam nadzieję, że się odzyska zresztą w ogóle ściganie kradzieży opiera się przede wszystkim na ukaraniu sprawców czy na poszukiwaniu pracy przed wszystkim uzyskaniu dzieł sztuki dlatego tak często się czeka obserwuje sprawców przestępstw przez NASA, żeby nie doszło właśnie do zniszczenia dzieła sztuki, które sam czyn stanowi dowód przestępstwa dlatego też tak się tak się czyni żeby, że wszystkim od odzyskać dzieła sztuki przypomniałem się taki serial foty całość i 1 z odcinków polega na tym że, że do hoteliku prowadzonego przez Johna Pisa miał przyjechać jakiś arystokrata brytyjski skarb arystokrata okazał się zwykłym oszustem udającym arystokraty tak, żeby naciągnąć właścicieli właśnie na popiersie darmowy pobyt w drugie to takie zrealizowanych zastanawia się czy czy były takie przypadki, jeżeli tak były takie przypadki musi być, że 1 z takich przypadków był nawet w Polsce też w latach dziewięćdziesiątych w my, analizując przypadki mówią, że to było wejście na hrabiego Branickiego, bo za hrabiego Branickiego podawała się osoba jak wyglądał sam modus operandi sprawcy oto w ów rzekomy hrabia Branicki przechodzi do dyrektora 1 z muzeów mówi, że ma niezwykłą kolekcję opisuje tę kolekcję właściwie chętnie przekazałby kolekcję muzeum man lub jedno 6 Zobacz, jakie to są zbiory dyrektor oczywiście nigeryjski przekręt zabiera zabiera hrabiego Branickiego na obchód także powiedzieć widzą wszyscy wszystkim wszystko po wszyscy wszyscy pracownicy rzeczywiście to dyrektor prowadzi właśnie tegoż tegoż hrabiego, więc nie mają tej czyn czujności i Europejskiej w trakcie Myszkowa Ania po tych jedno dzieło zabieraj po prostu z nim wychodzić jeszcze nigdy później się nie pojawia już także takie takie przypadki to nazwa na hrabiego Branickiego oczywiście to proszę nie przywiązywać się z nazwiska także, ale takie przypadki sączy się głównie usług o uśpienie czujności cały czas takie myślenie, że jeżeli ktoś jest od Dyrekcji także powiedzieć to właściwie jest pełne zaufanie dyrektor wie co robi jak, dlaczego no dobrze w takim razie autorski przegląd kradzieży panie profesorze nr 1 na na podium albo na porcję nr 1, dlaczego zawsze chciałem ustawić bardzo różne rzeczy z punktu widzenia modus operandi sprawców, ale nr 1 dla mnie to jest kradzież Gardner muzeum z marca 1500 dziewięćdziesiątego roku, dlaczego akurat ta kradzież obchodzimy właśnie trzydziestolecie celebrujemy no chyba celebrujemy, bo także muzeum celebruje tą tą kradzież się muszę powiedzieć przecież, dlatego że tych obiektów do dziś nie odzyskano to są to było 13 dzieł to pechowa liczba w sumie przez w Polsce z taką właśnie jest szczęśliwe i tabu i to były działa naprawdę niezwykłe jak donosi się pojawił na rynku to są miliony setki milionów dolarów to jest przede wszystkim Vermeera koncert myślę, że z farmerów o oryginalne jak mówią autentycznych jest zaledwie 341 takich 34 obrazów wyjątkowe absolutnie następnie Rembrandt obraz, który Rembrandt malował w wieku 27 lat jedyny pejzaż morski tak można, by powiedzieć, bo to jest Jezusa postawami wyjątkowa absolutnie praca praca Rembrandta jest oczywiście parę drobniejszych przymiotu nawet tak drobnych jak go takie takie też takie naczynie chińskie do nalewania wina dwunastego roku przed naszą erą i teraz jak wygląda, dlaczego to nie spełnia pan wcześniej panie profesorze, że brak czujności strażników często jest powodem tutaj zdaje się 1 ze strażników był wyjątkowo czujny od 2 jest każda ze świetną sytuację świetnie z pomysłu to zaplanowane zostało tak bym powiedział co się działo w nocy po święcie Patryka, czyli siedemnastego 18marca na ich już 2 strażników wewnątrz muzeum na wizji 1 z nich nawet można będzie, słysząc podobno jakieś różne dziwne odgłosy nawet otworzył drzwi od muzeum, żeby wpuścić policjantów ale, żeby wpuścić policjantów, dlaczego dlatego, że policja dodaje, że jesteśmy w Bostonie w stanie wysłać na adres MSZ jesteśmy tak jesteśmy, bo stania z tak dużo ludzi pije dlatego też syn Patryk ważna akta i na i w policjanci na przebierańcy tak naprawdę oczywiście wchodzą jednocześnie wmawiają ochroniarzom, że 1 z nich chyba jest podejrzany o coś także proszą o okazanie dokumentów 1 z tych z tych strażników się wtedy odsuwa od stołu, na którym był przycisk do do tzw. alarmu do nagłego do uruchomienia alarmu wtedy oni ich skutecznie skuwają no i zaczynają buszować po po tym, muzeum kradzież trwała bardzo bardzo długo chciałby dziś miasto jest to norma kradzieże teraz dzisiaj tak jest w 23 minuty Błyskawica to są tak, żeby tzw. tam trwało to bardzo bardzo długo i udaje im się skutecznie wyjść tego ze mną i wszyscy są zaangażowani, bo wszyscy wiedzą, że to są absolutnie wyjątkowy pracę, a ponadto jeszcze w latach osiemdziesiątych to samo muzeum było już przedmiotem próby kradzieży powstaje pytanie czy przypadkowo to nie jest taki sam taki sam pomysł na tą kradzież z przewagą jest sama grupa pracuje tysiące osób muzeum nie ma nawet środków na to, żeby wyznaczyć nagrodę i prosi 2 największe domy aukcyjne czy nie mogły wspomóc w taki nagrodzimy się okazuje, że oni mogą pomóc wyznaczają nagrodę początkowo 5 na czym najpewniejszą później 5 000 000USD później to jest 10 minut dolarów cały czas ta nagroda jest aktualna za kogoś, kto za kogoś w jeśli ktoś wskaże oczywiście informacje o przebywania tych działań czy po 1 stronie mamy 10 minut dolarów, które można dostać zdobycie nagrody po drugiej stronie pewnie kilkaset podejrzeć pewnie zmierza do miliarda dolarów jest taki ktoś taki ciekawy przypadek, bo widać jak zmienia się wycena w związku z kradzieżą początkowo bierze też tam 100 000 000USD później 300 dzisiaj FBI mówił też 500 000 000USD my wiemy na rynku to zdecydowanie więcej, bo takie tak wyjątkowego Vermeera dzisiaj to 350 000 000 to się od ręki można można takie na taki zysk liczyć organy ścigania robią naprawdę wszystko tropów jest bardzo dużo są nagrania tak jestem nie ma śladów biologicznych co ważne za ich już z pewnością tych, którzy bezpośrednio do konali tego przestępstwa już się nie uda zatrzymać, dlatego że wbija w 2015 roku ostatecznie podało wiadomości, że były to 2 osoby, które zaraz czy się rok potem po dokonaniu tego przestępstwa już już nie żyły, ale jak wiadomo przy takich czy tego typu kradzieżach to nie są tylko ci, którzy kradną przede wszystkim do tych ci którzy, który jest obok bardzo duża, że mocodawca żyje, a narzędzia wykorzystane oczywiście, że ludzkie narzędzia niestety ana i 6 uznaje, że to gang Merlina był odpowiedzialny za za tą kradzież, ale obiektów do dziś nie ma nie udało się złamać żadnego z tych przestępstw to naprawdę niesamowite nawet za za darowanie kary czy zmniejszenie wyroków innych sprawach tak, bo w międzyczasie szuka takich to także przestrzeń w innych sprawach oczywiście tych podejrzanych narkotykowych jeszcze jeszcze innych żaden z nich się nie złamał dzieła, gdzie są nie wiemy do dziś czy znajdą się jakieś z tej trzynastki z pewnością tak, więc jeżeli ktoś Szanowni Państwo chciałby szybciutko sobie dorobić do emerytury albo do pensji to co 10 000 000USD szybko można dorobić wskazująca od razu był już czuję, że telefony się zaczną zrywać od razu do Radia do, że ta no i to chyba co najważniejsze to jest nagroda będzie od razu w całości 10 minut tylko proporcjonalnie do tego co się da odzyskała na tej podstawie także, żeby była jasność tak także, jeżeli już mamy proszę Karpacz 1 000 000 proszę przede wszystkim od tego Vermeera zacząć najpełniej i Rembrandta, a później to już tak będzie mniej także no wiem, że spadł od razu zainteresowanie rozmawiamy dzisiaj o najbardziej wg pana profesora sensacyjnych kradzieżach dzieł sztuki specyficznych na tak specyficzne, bo nie chodzi tylko one rolę w takim sensie jako pierwszą wskazał pan profesor kradzież z Izabella siła garną wizję w Bostonie w stanie Massachusetts stany Zjednoczone zbiory do dziś nie odzyskany, a kradzież wydarzyła się w 1990 roku 30 lat temu kolejna kradzież panie profesorze to Kusal w Rotterdamie to jest październik 2012 rok 7 obrazów w tym Picasso Mattis go gałę Floyd no sama dużo rzeczy o tak bym powiedział, dlaczego wybrałem tą kradzież, bo to jest 1 z najszybszych kradzieży prac w takich zbiorach nie pojedynczego obiektu tylko kilku z kilku obiektów łącznie wyliczono im są nagrania bardzo dokładnie pokazujące dotyczy dokumentujące ten czas 2 minuty 36 sekund nowy rekord świata na szybkie było tylko raz tak zapowiedzieć jeśli chodzi o jakiś poważny zbiór oczywiście to jest kradzież muzeum wam biura na Belg 10 obrazów 135 sekund już czuję, że słuchacze zaczął dzwonić bez WIA ne przez solniczki celnego skradziono 54 sekundy, ale to jest 1 mały przedmiot tutaj mamy grupę 7 Brel 7 obrazów jeszcze co ważne te w 2 minuty 36 sekund to jeszcze 1 z z ze sprawców zdarzy się cofnąć i przyczyni się coś dodatkowego tak muzeum także to pokazano tzw. bonus znak trzeba być naprawdę oczami nerwy staliby się cofnąć jeszcze jeszcze jeszcze przynieść brzmi brzmi może nie tyle zabawnie brzmi wręcz się niewiarygodnie, ale pokazuje to jeszcze 1 jeszcze 1 z 1 rzecz, która już mówiłem czy te ten poziom poziom zabezpieczeń mechanicznych bardzo słaby na elektroniczny, ale mechanicznych to jest jak rozumiem ciekawa historia, bo tutaj pojawia się ten wątek przeżyć samo nie autografy tutaj pojawia się wątek spalenia dzieł sztuki tak rozumiem, że sprawcy podnosi poznali na liderze tak tak sprawcę poznali na tym, że tak, bo zostali oczywiście schwytani sądzeni w Rumunii no i w najlepsze w 4 Rumunów lub 4 handlu w to zamieszany tak, czyli zakłada, że zostali zatrzymani tak zostali zatrzymani to nie znaczy, że się wszystko uda odzyskać wprost przeciwnie, zwłaszcza 1 z nich się przyznała się tego tak się zmartwiła synem, że z działalnością syna, że spaliła to wszystko także spaliła wszystkich później oczywiście prowadzone badania w tym piecu tak czy rzeczywiście tam znajdują się jeszcze fragmenty tych tych obiektów albo farby takie i dzisiaj można powiedzieć, bo trochę czasu minęło od tej kradzieży obiektu nie udało odzyskać, jakoby była spalona nie wszystko zostały z pewnością spalone, ponieważ pojawiło się już po po tym wyroku pojawiło się jednak takich prac pojawiła się nie została odzyskana, ale pojawiła się to znaczy, że się uznaje, że 3 zostały spalone 4 zostały spieniężone w trakcie, czyli jeszcze, zanim dotarły w to miejsce, gdzie to miejsce spalenia to jest to jest o tyle ciekawe, że to też pokazuje jak i jakie podejście sądów reguły to są rumuńskie często tak jest inną wartość tych obiektów to jest lekko, licząc 100 000 000EUR sąd skazał no poza oczywiście karom pozbawienia wolności na zapłatę 18 000 000EUR tych sprawców tego tego przestępstwa tak tak, że to są są rzeczy, które później nie są do muszę pić się od robienia tak bym powiedział no dobrze mamy drugą drugą kradzieże dług pana profesora KUL z hal w Rotterdamie to październik 2012 roku sprawcy zatrzymani dzieł sztuki udało się odzyskać matka 1 ze sprawców twierdzi że, ponieważ przestraszyła się to wszystko spaliła w piecu czy mówi prawdę tego nie wiemy również eksperci muszą ustalić czy raczej by tam znajdują oczywiście, ale to nie wiem czy spalony został wszystko to jest jasne, czyli coś się co się spaliło, ale co i czy systemy takie jest dużo takiej maskujące działań tak proszę panie dlatego jest to, o czym mówiłem wcześniej takie ważne, że najpierw myślenia o złapaniu sprawców piecza myśli przede wszystkim o tym, żeby odzyskać obiekty tak także większości takich grup operacyjnych które, które ścigają kradzieże jest to jasne przekonanie że, dopóki nie mamy pewności, że dotrzemy do obiektu nie nie zatrzymujemy sprawców, bo taka, jeżeli tak jest panie profesorze to myślę sobie że, że to może też stworzyć jakiś nowy taki nowy trend nie chodzi teraz o to, żeby ukraść się wzbogacić, ale być może ukraść powiedzieć skoro wam zależy tak bardzo na tym, że sztuki to za jakiś mały zależnie należne wojewodzie one są w taki musi powiedzieć, że to jest rzecz, która się rozwinę bardzo mocno w latach siedemdziesiątych takie kradzieże wręcz czarna Pink, który teraz powracają w tym systemowych do mody tak do mody do Łask po chce, ale była powracają do władz w zakresie kolekcji prywatnych, dlatego że kolekcjonerzy prywatni większość mają ubezpieczonych dzieł sztuki też poziom zabezpieczenia oczywiście bardzo różne to znaczy, że z automatu strata jest o wiele większa proszę pamiętać, że także muzea nie mają także ubezpieczone wszystkie obiekty muzealne zachodzi zależność oczywiście siły finansowej danego muzeum mają ubezpieczone poszczególne obiekty szczególnie wtedy dane wędrują gdzieś na wystawy tak na tak to są przed gwarancje rządowe na całość tego co co wyjeżdża albo też te obiekty nie są nie są ubezpieczone na i wtedy pojawia się taki no taki takie myślenie czy przypadkowo nie dałoby się odzyskać, tym bardziej wtedy, gdy grozi np. spaleniem takich obiektów taki przypadek też znajduje na mojej liście to jest taka kradzież z siedemdziesiątego trzeciego roku w w tym muzeum w sesji nacji to jest bardzo bardzo ciekawa kradzież, bo pokazuje proszę też są lata siedemdziesiąte pokazuje wyjątkowość myślenia sprawców o tak powiedział sprawcy wchodzą do muzeum 703 rok sprawcy wchodzą do muzeum kradną 2 dzieła Rembrandta portret starszej kobiety, a jeszcze taki taką mężczyzna opartego na takim taki parapet kradną te większe nie bardzo znają widać na dzieła sztuki są też Rembrandt mniejsze, ale stwierdzam, że większe będą bardziej cenne co wcale nie jest co wcale nie jest prawdą to, że są sprawcy dwudziestoletni, którzy naszym następnie wychodzą z muzeum, zabierając te 2 dzieła Rembrandta się, zostawiając z nim zrobić może spaść zimno stanęłam do tak sprzedać ten jest bardzo trudna NATO wpadają na pomysł, że oto można coś sprzedać te obiekty, ale sprzedać oczywiście muzeum muzeum zapłaciło rodzaj okupu podpowiada im to osoba którą, jakoby są w kontakcie, który na początku tej kradzieży też grudzień 1076 do zbliża zbliżają się święta na początku tej kradzieży występuje, jakoby pośrednik, czyli takiej, a on nie wiadomo kim jest nagle podobno sprawcy do niego dzwonią chce pomóc policja chce pomóc muzeum, więc postanawia się odezwie powierzą będzie tym pomocnikiem negocjatorem w tych sprawach, żeby się, że może, by odzyskać te 2 prace Rembrandta masz pracy są 300 000USD za oczywiście nie chce zapłacić później dochodzi takie pomysły, że to może za 100 000 musi być jakiś gest dobrej woli no to tym gestem dobrej woli też oddanie 1 z tych z tych obiektów ten obiekt 1 udaje się odzyskać to jeszcze zaangażowane w co się dzieje wszystko, żeby prawie na wizji, dlatego że że ktoś, kto jest wtedy wiarygodny to jest 1 z redaktorów w telewizji, więc pokazują ten moment jak 1 z tych obiektów dwudziesta trzecia godzina tak to cały cały stan się wcale przed przed telewizorem, ale w tym wypadku siedziały, bo to wraca rem Brandt 1 i teraz czekają na drugi NATO trzeba zapłacić okup tam pomysł na 1100 000USD chowają tak jest ukarze mają ma być pozostawiona w takim w do robienia lodów takiej takiej maszynie do robienia lodów łatwo się oczywiście udaje złapać tych tych przystępowali z tej całej sumy wydali 24USD na fast foody tyle co tyle co skorzystali z z tego nawet pływanie tak zostali zostali pojmani jednocześnie postawiono zarzuty o współudział właśnie temu negocjator owi, który niby był niezależna rzeczywistość okazała się współsprawcą można powiedzieć nie ma dzisiaj nie zależy posiadanie w rozmiarze, bo tak na, dlaczego akurat o tej kradzieży chcę państwu podejrzaną, dlatego że do tego dochodzi także wykazać się też bardzo fajne miejsce do ukrycia gotówki tak w lodówce tak tutaj w zakładach taki robienia lodów to drugi druga ciekawa rzecz jest taka, że 10 lat później ponad 10 lat później najważniejsza instytucja zajmująca się Rembrandta orzekła, że oba te rem Brandta są falsyfikat ami, ale od początku były czy w momencie nie wiemy tego tego, ale na pewno nie istnieje nastąpiła podmiana w trakcie tam się być dobrze brylować na walkę, która była i to czym żyła ciążyły stan w grudniu 1500 siedemdziesiątego trzeciego roku po 10 latach okazało się, że nie było co w sumie może być wręcz walczyć tak czyli gdyby nie udało się pojmać to 100 000 proszą, by po prostu w błoto, tak więc wprost brzydko miałby 300 000 zresztą muzeum wyceniał wtedy dla szybko wycenia to obiekty wtedy wyceniał 1 z tych prac 250 000USD drugi na 80 do tak wychodzi pod 322 to sobie po sprawdzano co mówiła prasa wtedy co mówił dzienniki to 300 000 to był wydawały się dobry rzut, czyli to był trzeci przypadek, w którym pan mówi trawki zjemy wart sesji nacji w stanach Zjednoczonych rok 1973, kto jeszcze w tym co jeszcze w tym rankingu pojawia się pani prof. Polski przypadek oni jakiś dowód zawsze miło usłyszeć w Polsce nawet w tak trudnych trudnych chwilach przypadek jest bardzo ciekawy, bo obrazuje szybkość działań przez przestępców no i to jak często takie obiekty błyskawicznie przemieszczają się z miejsca na miejsce tak w przypadku takim podejrzenia, że chodzi oto kradzież w Dreźnie, które kiedyś mieć okazję rozmawiać tak jest też w przypadku małp małpie kapeli mało jak apel małpia kapela z przyczyny przyczyny z muzeum w Pszczynie jest rok 1990 pierwsze muzeum wsi nie posiada już zabezpieczenia, ale zabezpieczenia jak wskazywano wcześniej takie z lat konstrukcyjnie blatu o wiele wiele wcześniejszych tak byśmy powiedzieli, ale nie te zabezpieczenia techniczne są w tym wypadku najważniejsze tylko sama pomysłowość sprawców ewidentnie widać było, że to jest kradzież na zlecenia bardzo często tak się mówi Jerzy coś zostanie skreślony z muzeum instytucji Cole z kolekcji prywatnych mówi się oto kradzież na zlecenie pierwsza taka myśl to bardzo często jest nieprawda tutaj wiemy na pewno, że to była kradzież na zlecenie, dlaczego dlatego, że sprawcy mieli bardzo dużo czasu na myszkowanie w tym w tym muzeum wynieśli bardzo konkretne rzeczy przypadkowo 1 rzecz zabrali, dlaczego wiemy, że byli dobrze przygotowani, żeby nastawić na konkretne obiekty, ponieważ torby mieli specjalnie tak przygotowaną wyprawę specjalnymi trocinami po to, żeby te porcelanowe figurki miśnieńskiej ubytek tych 555 figurek właśnie tej tej mapie orkiestry z 1700 sześćdziesiąty piątego roku oba druga wersja to bardzo bardzo cenne obiekty można było odpowiednio zabezpieczyć wynosząc, ale też pomysł sprawców trzeba powiedzieć, dlatego że oni musieli mieć bardzo dobre rozeznanie w terenie weszli do muzeum przez przez balkon tak byśmy powiedzieli nawet następował obchód wokół to tak wycięli szybę, że balustrada zasłaniała to wycięcie także widać może to, bo wszystko naprawdę profesjonalnie profesjonalnie zrobione jak na drugi dzień policja zrobiła oględziny miejsca i tak daje tak dalej to oni już znajdowali się na granicy i to na granicy ciężko niemieckiej ma, na które zostali zatrzymani zostali zatrzymano aż znali zatrzymani, ale zostali zatrzymani nie z powodu Fund ma tylko wtedy był oczywiście granice były kontrole graniczne takim nie był jeszcze Schengen na to wygląda, więc w ten sposób, że w źródła oraz graniczna, bo ten dodatkowy obiekt, którym pan to religia jak Biblia zajmować marką z 1700 ósmego roku żona zwróciła uwagę tak naprawdę ceni celników zobaczyli podzieli zobaczyli to celnie niemiecki tak zobaczyć to po niemiecku no to mówi o nie wiadomo co to jest, więc zatrzymali to w depozycie wydali normalnie dokumenty także majątek był w depozycie się sprawa wyjaśni to oczywiście im zwrócą oni przyjechali z tymi autami z małpami, bo tego nikt oczywiście nie szukał na ślad się absolutnie urwało oczywiście potem bili ich już nie zgłosili, ale ciekawe z tego co będą to chyba celnicy sprawdzali czy czyta Biblię poszukiwana czy za ukradzione w Niemczech czy znajdzie nie dostali żadnego sygnału nie została określona w Niemczech nie została skradziona w Niemczech na to nie było żadnego sygnału także z Czech czy sposób post dopiero od UE trwały oględziny znaczy właśnie na miejsce przestępstwa przyjechała ekipa śledcza zaczęła pracować nad tym w tym też bardzo charakterystyczny trzeba pamiętać o tym jak szybko przemieszczają taki obiekt jest także tylko trafiają do dziupli tam zostają tak bardzo często one są przez przywrócono już do innego państwa takie mamy też podejrzeń, jeżeli chodzi o tę kradzież w muzeum drezdeńskim tak, czyli Polski wątek pojawił się kradzież w Pszczynie ma jak kapela rok 1500 sześćdziesiąty pierwszy rok kradzieży ale, ale mafia kapela osiemnastego wieku jednak też początku osiemnastego wieku tak co jeszcze tej model tej galerii tej to jest ten to też to pana, bo ciekawa kradzież też tak, bo Bartek 9 Roba specyficzna specyficzna kraju to chyba kradzież z tej tysiące dziesiątym obiekty trenera pojechały do Kunst Halle firm do Frankfurtu i tam były wystawiane no i w nastąpiła kradzież 2 takich internautów jeszcze 1 obiektu już nie ze zbiorów tej tylko z ze zbiorów innego muzeum a dlaczego ta tak, że taka ciekawa, dlatego że trzeba zdawać sprawę jak często Muza myślą w kategoriach także tych finansowych tej można powiedzieć to dobrze jest źle, że może zabrzmiały wręcz zarobiła na tej na tej kradzieży to bardzo bardzo specyficzne sposób pierwszy ciekawy element jest taki, że mamy ewidentnie bałkański ślad to trwa od lat dziewięćdziesiątych także dzisiaj, że bardzo dużo grup przestępczych całkowicie innej charakterystyce niż tych grup włoskich np. mafijnych zajmuje się kradzieżami dzieł sztuki nie mają absolutnie żadnego nabożnego stosunku takich dzieł sztuki tam nie ma takiego myślenia kradzież są szybkie szybki wywóz, ale jednocześnie myślenie w kategoriach co zrobić dalej z tymi z tymi obiektami włącza zostały skradzione to obiekty one były ubezpieczone to zostało wypłacone tej 28 000 000 funtów i to wygląda, więc w ten sposób, że jeżeli towarzystw ubezpieczeniowych wypłaca środki to jednocześnie z drugiej strony w przypadku odnalezienia takich obiektów te obiekty mogą stać się własnością Towarzystwa ubezpieczeniowego, bo tutaj zostało wypłacone ten to to rozszerzenie tej Modern w dziewięćdziesiątym ósmym roku proszę zobaczyć to było tną 4 lata po po kradzieży zwróciło się do ubezpieczyciela z taką prośbę, że oni zwrócą 8 000 000 funtów, a w to miejsce, ale to oni chcą w przypadku, gdy się uda odzyskać te obiekty, żeby ta własność pozostała przy tai my w nowe są bezpieczne podziału dowodzonej oka za 8 000 000 funtów Okaj pewnie się nie znajdą to obiekty tak daje tak dalej, tym bardziej że, że trzeba przyznać, bo bardzo bardzo trudno jak zawsze tak znaleźć obiekty na w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku rozpoczęła się co dużo kryć tajne akta, a akcja, która była też inspirowana przez przestaje przez przez dyrektora tej w zakresie próby odzyskania tych obiektów jak w jaki sposób poprzez adwokata, który bronił 1 ze sprawców tego napadu, bo to zostać, bo część z nich tak zostałam została zatrzymana taka nazwa ich została ukuta NATO operacja to jest operacja kobalt krzyk dziwnie dziwnie nazywano i pomysł był taki, że oni, że część chciała odsprzedać wskazać miejsce, gdzie ewentualnie te tereny same postanowili robić to pojedyncze ponad metr 1 to później Kampali parę lat tak parę lat później 2002 roku, jakim się skończyły pieniądze to to drugiego pierwszy za pomocą pośrednika takiego bardzo znanego NATO w stawu do takiej takim znane zespoły mafia, ale nie, więc w ten sposób na lata rynku bałkańskim wtedy na drugi już bezpośrednio z 1 ze sprawców tego przestępstwa, dlaczego mówi, że tej grze komunizm byli zarobiło z tego powodu, że rośnie nie oddali dalszych środków właśnie temu ubezpieczycielowi po tych 8 000 000 no, że byli izolowani tak mieli być już zerwaniem działa i tak wróciły do nich to co oni jak zapłacili z tego tego klubu to mniej zdecydowanie niż to 100 000 000 zwrócili tak i była taka próba w stosunku do tego trzeciego obiektu, który jak mówi nie był już własnością tej też za pomocą tegoż adwokata to była praca Friedricha, gdzie został wypłacony na początku no prawie 2 000 000EUR aktyw przez Towarzystwo ubezpieczeniowe tak samo był taki sam Car włącza się znajdzie to trafi do Towarzystwa ubezpieczeniowego w międzyczasie udało się dogadać no co się okazało okazało się, że się sprawcy na początku się też 1 000 0001 000 200 na takim samym układzie jak z tej ostatecznie krzyż godzina 250 000EUR, ale różnica była już 1, że oto tym razem Towarzystwo ubezpieczeniowe zareagował całkowicie na siebie, a teraz jest taki układ między nami, że zrobi się tak jak tej musi oddać to 1,91 000 000 rozmawialiśmy na początku o tym jakie motywy kierują sprawcami zasłania się czy wśród tych motywów pojawiają się artyści, którzy po prostu chcą zrobić kopie, ale wiadomo, że muzeum czy galerii i dużo trudniejsze pracuje tu po prostu chce mieć oryginał w domu, żeby sobie spokojnie wymierzyć i namalować takich przypadków też oczywiście jest jest kilka historii no i muszę powiedzieć, że jednak, bo cię rozumie sytuację, gdy o to robi się tzw. odmian GT jak się stało to muzeum narodowe w Poznaniu czy wykonuje się kopie po torze powinni mieć oryginał tak, bo taką, żeby po prostu mieć w ogóle oryginał w takim znaczeniu i muszę powiedzieć, że w, że dotykamy tutaj nowego nowego elementy chodzi o przestępstwo kradzieży kradzieży, dlatego że dotychczas mówiliśmy taki, który ma charakter napadów kradzieży z włamaniem tym razem są kradzieże często podczas działania czy podczas funkcjonowania ekspozycji podczas otwarcia muzeum to są bardzo specyficzne kradzieży wydają się łatwiejsze tak, ale są o wiele trudniejsze później z punktu widzenia ucieczki z takim obiektem, chyba że będziemy to taka sytuacja chociażby muzeum narodowe w Poznaniu czy myślał kradzieże plaży spór Will, gdzie właściwie sprawca wykorzystał tak jak zawsze zresztą tak rutynę rutynę myślenia ochrony, bo to zauważył 2 rzeczy pierwszą taką że, że nie jest także poszczególnych sal pilnują za każdym razem 1 osoba cały czas siedzi na salę na sali co więcej osoby, które pilnują na salach w pewnym momencie jak już kończy dzień muszą się przebrać uniformów rzeczy był prywatny tak powiedzieć tak także na chwilę znikają później się pojawiają to był czas na to, żeby podmienić ten ten obiekt widać takie taką rutynę także chociażby w spisywaniu tych obrazu Boniek czy państwo wiecie, ale normalnie także po takim dniu zawsze się wpisuje do księgi powinno się przejść policzyć wszystkie te obiekty są no i przy okazji tej kradzieży plaży porwał się okazało że, gdy sprawdzano później w dokumentacji zresztą sądowej wynika to, bo wpisane pełne mecze, a w środku 2322062 później ktoś tą trójką zamień na 200 na ósemkę, żeby się 280 później wszyscy pisali dalej 282 to oznacza, że Późniak z bardzo, że 2062 to, że z zniknęło 50 obiektów to znaczy, że tak naprawdę nikt nie przeglądał nie zamknięciu tego tak kilka chwil walczył z HBO jest HOKEJ wpisuje ten sam numer, który tam tą samą liczbę która, która była i należy, że nawet 2 liczą obiekty to liczba obiektów pozostało to samo tak tak źle się zwraca uwagę większą, bo jak założono kradzież to też nie ustalono początkowo dokładnie dnia tej kradzieży kamery nie zaczęło odchodzić wyłazi ze Wschodu tak boli nie umie tnie ciszę wciśnięte wpłynąć zaczęło odchodzić to osoba pilnująca sali zauważa, że coś odchodzi tak wyłazi z ramy jak mu można powiedzieć no i zawiadomiła najpierw senatorze tak później, a później pozostałych no to się bardzo często zdarza takie takie wyjście z muzeum może być zresztą na chama tak czy zabieranie obiektu pod rękę i wychodzeniem, że tutaj dyrektor prosi, żeby przenieść jakiś obiekt to jesteśmy zaskoczenia tak bardzo często aktor i wszyscy się spodziewać, że za mogą być kraju EOG okradziona, ale jednak reakcja musi w tym konkretnym momencie może być naprawdę naprawdę różnią się, że chodzi o zbiory Polski to tych kradzieży w muzeach nie ma specjalnie dużo chyba, że to są kradzieże pracownicza, czyli takie oto, że to pracownik uczestniczy takiej kradzieży w podmianie przez tego co się znajduje w magazynie i tak daje takich przypadków oczywiście mieliśmy mecz niektóre mam bardzo dużo niewykrytych oczywiście tak niewykrytych, bo one co informacja nie trafia też brak nie trafia do dumy i często za jeszcze przez wiele lat nie wiedzą, że nie ma jakiś obiekt tak czy jest też wiele brakujących obiektów, o których nie wiemy, że brakuje nam się tutaj oczywiście, że taki dopiero pełne skontrum nieraz później pracę nieraz myśmy taki przypadek że, żeby przyszedł nowy kustosz w ogóle dopiero zaczyna nową przeglądać karty inwentarzowe zobaczył, że ten obiekt, który nigdy nie wiszą na sali tak jak znajdował się w magazynie to jednak nie jest ten obiekt, który w rzeczywistości powinien być tak nastąpiła podmiana KO obiektu myślę, że chodzi o sztukę nowoczesną to bardzo chcą dokonać zmian ich tak, ale dotyczą tak dawno tak to jest oczywiście coś takiego, że najważniejsze wymiana informacji i Interpol ma taką dużą baza to niepełną oczywiście takich skradzionych obiektów dzisiaj w tej bazie Interpolu jako 50 000 obiektów chodzi też była kolejnym bardzo się powyżej pewnej wartości 50 000 skradzionych ważnych obiektów na tej liście niecałe z 100 obiektów z Polski tak jak mówią o tych, które stawkę nie nie taki, który zrabowane w czasie wojny tylko w ogóle taki, który nas nastąpiła taka jest także tych, jakie bierze dziesiątkę proszę zajrzeć nareszcie będzie okazja zajrzeć na stronę Interpolu na stronę Interpol tak codziennych spraw osobistych także ta nie pojawi moje zdjęcie ja uważam, że tylko tak naprawdę akcji międzynarodowych takich akcji coraz więcej one są w różnych obszarach, jeżeli chodzi o przestępczość przeciwko dziedzictwu Polska policja naprawdę sukcesy w takiej akcji Pandora jest co roku jest taka akcja w akcję Atena to jest na poziomie już służby celnej ogólnoświatowej i policji tak Pandora to jest tutaj, jeżeli chodzi o Europę, ale Picasso w trakcie taka akcja, która skierowana przeciwko księżom to ślad nazwy Picasso na akcję przeciwko fałszerze każdej wszystkiego tylko zwycięzca zagra z aresztu polskie nie wzięła udział pań w tej akcji także czeka na udział polskiej policji na na maksa w tej akcji przeciwko odzieżą takie oto chodzi o to, żeby w 1 czasie prawie wejść do różnych miejscach wytypowanych wcześniej oczywiście wszyscy się, że w domu w tym samym czasie na szczęście miałem własne własne pracownie w służbie co zrobić tak, ale jakoś namówić, żeby wszyscy byli w domu są zaś rada jest różnica różnica czasu przez fałsz w Londynie będzie w innym czasie w domu niż fałsze, a tylko rodziny Hao w Moskwie to tak też mogę tak myślę, że my w tych statystykach wypadamy jakoś straszliwie, jeżeli chodzi o kradzież w ogóle przestępstw przeciwko dziś strasznie wypadam jesteśmy krajem największym zagrożeniu kradzieżami tak albo zgłaszamy się wszystko do tych baz centralnych wiele państw zgłasza połowę albo w ogóle nic najpóźniej wypada, że Polskę na 0203. miejscu z punktu widzenia tych kradzieży sprawiamy wrażenie, że kradną na potęgę taki nie może tak wcale nie jest dla lat dziewięćdziesiątych to było około 1000 obiektów rocznie i to tak rosły po 15002004 roku taki straciły 2 pół 1000 kradzieże, których przedmiotem było dzieła sztuki było w Polsce dzieli się za kradzież 2 budżetu przedmiotów skradzionych nadać powiem tak to były kradzieży kradzieży czy przedmiot dużo więcej dróg mogą być tak tak oczywiście taką jak małpy ukradli to 552× 5 tak dobrze bardzo bardzo bardzo dziękuję panie profesorze przy okazji uczulamy naszych słuchacze zobaczą małpy albo albo obie orkiestry, żeby wszystko ma nie zgłaszali tak tak, że także mała orkiestra małpia kapela nawet tak powiedział bardzo dziękuję pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu państwa i moim gościem bardzo dziękuję za tydzień kolejny odcinek programu Inter luda już teraz serdecznie państwa zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA