REKLAMA

Czy decyzje o "odmrażaniu" państw wyglądałyby tak samo, gdyby COVID19 był zabójczy przede wszystkim dla ludzi w wieku produkcyjnym? (powtórka)

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2020-08-09 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwa nowe sławi korki to jest wywiad pogłębiony dzisiaj moim państwa gościem jest Tomasz Stawiszyński dobry wieczór dobry wieczór Cognor państwo to dobry wieczór mój kolega redakcyjny filozof znany państwu, skąd ginący audycji kwadrans filozofa godzina filozofów czy naszych wewnętrznych konfliktów jako współprowadzący z fetą Dimitrowa zaprosiłem do programu, ponieważ chciałabym ci przepraszam za szkolne wyrażanie zadać pewną intelektualną zagadkę, Rozwiń » którą największym skrócie na początek można, by ująć w następującym pytaniem czy kraje, które dyskutują w tej chwili o znoszeniu obostrzeń związanych skoro wirusem we wszystkie rządy na jakimś etapie tej dyskusji są łącznie z naszym dyskutowały, by o tym, tak intensywnie i tak zajadle oraz konsekwentnie wprowadzały kolejne poluzowania tak to ujmę z grubsza, gdyby Korona wirus zabijał osoby w wieku od trzydziestego do pięćdziesiątego roku życia powiedzmy najczęściej tak czyli gdyby tą grupą zagrożoną ryzykiem śmierci nie były osoby w podeszłym wieku z różnymi tzw. chorobami współistniejącymi tylko ta siła uznawana za najbardziej produktywne dla społeczeństwa dla gospodarek itd. itd. ciekawi mnie jak twoim zdaniem wyglądałyby losy tej dyskusji to odpowiedź na to swoje, a początkowe pytanie które, która sformułowała zaraz, kiedy zaczęłaś zagadka przedstawia 3, a na pytanie czy toby tak wyglądał jak teraz to poluzowania też następowały w tym momencie co miało taki zakres jakiego, jakiego mają, a Otóż odpowiedź mają na to pytanie czy gminie myślę, że to nie wyglądało taki sposób myślę, że w nadal bylibyśmy w czwartym nokdaunie środki, które zostały przedsięwzięte, żeby zatrzymać, a epidemia pandemia byłyby znacznie bardziej restrykcyjna no powiedziałbym, że to jest to od nas tego takiego zjawiska, które kiedyś zaraz na początku takiego dnia czy zaczęła z 1 ze swojej eks ducha określiłem mianem serum prawdy to znaczy takie poczucie, że ta sytuacja skoro ma wirusa bardzo wiele ujawniła w, a takich rzeczy, które zazwyczaj były schowane dumy cały, a i ludziom, którzy mniej więcej radzą sobie w życiu to faktu, że są względnie zdrowe mają jakąś w miarę stabilną sytuację materialną praca od zera, więc taki już o większości zachodnich zachodnich społeczeństw, a nie myślę, że to co tracą wiele pokazuje jak ten świat realnie skonstruowane, a co dostrzegł mogli wcześniej ludzi i w jaki sposób marginalizowani chorzy wykluczeni z starzejący się w kwietniu to właśnie system jest skonstruowany przede wszystkim pod kątem, a pod kątem takich wartości jak wzrost, a z o ekonomiczne jak organizowanie rzeczywistości dla ludzi, którzy właśnie są produktywni, którzy dobrze sobie radzą oni świat napędzają ten zbudowany dla takich reguł, a gdzieś tam pod skodę, chociaż osób, które nie mieszczą się w tym opisie, ale racja główna kulturze, która opowiada nam o tym, że wszystko zależy od jedno to co jest w wodzie jest wynikiem moich osobistych, a decyzje odpowiedzialności, a Cetera skutecznie to maskował pokazywała jak dodał świat właśnie w zupełnie inna jak spadaliśmy stał, a tę grupę która, która dostrzegała 1 brutalną okrutną, a z ustawą, a zarazem stracić trochę głosów, a nie mieliśmy opowieści do tego, żeby dobrać, żeby to wyrazić to nazwać te i teraz jest wszystko, a bardzo widoczna i myślę też upiorne bardzo, że grupą, która najmocniej jest przez wirusa właśnie w to taka jest najmocniej narażona na dalszą działalnością moc tego wirusa jest grupa osób, które i tak w rzeczywistości tego późnego kapitalizmu tu żyjemy, a były narażone na auto miało się najgorzej które, których sytuacja życiowa społeczna kulturowa często też materialna była najsłabsza to znaczy może właśnie w podeszłym wieku schorowani starzy głową to co się stało z wieloma tysiącami takich osób w tych krajach, których indeks najmocniej rozprzestrzeniła, a wysokość pokazując a gdzie były ustawione priorytety no dobrze to pogrzeb my trochę w tym salom serum prawdy jego składnikach niczym w składnikach zapachu człowieka ze słynnego pachnidła od czego tam nie było chyba w tym serum też część tego zawiera co właściwie się składa na na ten jak to nazywasz konstrukcję systemu, dlatego że o tym, że żyjemy w świecie rozbuchanej konsumpcji i hodowaniu wartością delikatnie rzecz ujmując dyskusyjnym to nie jest nowa wiedza natomiast to, czego dotykamy w tej dyskusji, czego istoty dotykamy ma związek z tym co uważamy za wartościowe łącznie w tej dyskusji taką silną komponentę, chociaż nie artykułowane, a w każdym razie nie wprost bądź też gdzieś tam przymykając się pomiędzy wierszami jest to że, godząc się na potencjalną śmierć swoich obywateli raczej konkretnej grupy tej od tych obywateli zakładamy, że jesteśmy gotowi jako społeczeństwo ponosić ten koszt, ponieważ uważamy te grupy za mówiąc brutalnie mniej wartościową tego wprost w Dzienniku telewizyjnym takim czy innym nie powie, ale chyba tak jest zaczęły się od tego, że powiedziałeś nie to dyskusja tak, by nie wyglądała człek to co było dla mnie bardzo cofając nawet powiedziałbym zimna zastanawiałem jak to jest w Żarach i osoby, które coś takiego wpisu osoby, które jakoś podbijają nie zdają sobie sprawę z tego jak to czyni to były takie są pojawiające się dzisiaj głos uspokajająca a gdy na początku epidemii, zwłaszcza słyszalny, ale później także w trakcie, kiedy ona panowała kilka czytaliśmy doniesienia Francji Hiszpanii ogłoszono już tak nie mówiąc, ale takie głosy, które opowiadały skok konia to tylko jest wirus, który atakuje osoby starsze niż chora to tylko jest niebezpieczne dla tych, którzy mają z choroby współistniejące, którzy mają powyżej sześćdziesiątego roku życia są, ale w ogóle nie przejmujcie się wszystko w porządku oczywiście wśród osób, które posługiwały się tą argumentacją nie było osób z chorobami współistniejącymi ani ani z o donosie dziesiątką tylko zazwyczaj byli to ludzie o wdzięku mało młodych albo średnim, a to dobrze radzący sobie w życiu wysportowani jacyś znani adwokaci i chcę się różnią bohaterowie życia publicznego czasem no ja mam wrażenie to jest jednak bardzo automatycznej nie przepisuje wskaźnika złych intencji zagrożenie, że z, a tak daleko zaczęliśmy myśleć w kategoriach charakterystyczne dla dla tego systemu ekonomicznego, w którym żyjemy już nawet niesłychana pewnych rzeczy jak mówimy coś takiego nam się wydaje, że mówimy faktycznie rzecz, która powinna nas wszystkich uspokoić tymczasem mnożą je na darmo mądrzy ludzie mawiają, że Jaros tak to nazwijmy to pewnego poziomu etycznego czy cywilizacyjnego danego społeczeństwa jest jako stosunek do najsłabszych ogniw to właśnie jak z obywateli obywatelek, którzy z różnych powodów, a to życiowy to systemowych, a to zdrowotne o nie mieszczą się, które w tej grupie w zarządzającej pracującej i mające gospodarkę do przodu i to jest oczywiście teraz moim zdaniem ogromnym stopniu dyskusja o priorytetach to znaczy pytanie, które należy tutaj Zobacz, które przed, którym stoi to jest pytanie właśnie o to co jest priorytetem to znaczy 3, a priorytetem jest wzrost gospodarczy PKB tego rodzaju wyniki, które która, która definiuje jako okazują się jakiś rodzaj ekonomicznego sukcesu chce jak konta liścia ani zarazem strukturą, która właśnie organizuje rzeczywistość społeczną powinna być inna inne wartości np. właśnie zabezpieczenie osób najsłabszych chorych starych biednych itd. jeśli wyjdzie z punktu tego rodzaju deklaracji, która jest oczywiście pewnym wyborem moralnym politycznym również dla chodzi o to w pierwszym rzędzie, żeby zabezpieczać najsłabsze ogniwa, żeby właśnie taką strukturą, acz rzeczywistość społeczną, żeby ci ludzie byli w niej bezpiecznie mogli oni mogli żyć w sposób godny sposób w sposób urągający człowieczeństwo to wówczas nie zastanawiamy się jak szybko poluzować nie zastanawia jak wrócić do tego świata, który mieliśmy wcześniej, bo już widzimy, a myślę, że ten świat właśnie budowany był wg zasad, które w kontakcie z prostym wirusem, który i tak wszyscy wiedzieli, że w pewnym momencie udarze okazują się być takim trochę świata jest długa i właśnie świateł, które wracają jak i dylematy jak na wojnie kogo ratować ogólnie ratować, więc myśmy właśnie wyszli z tego punktu, w którym powiedział wcześniej wiązania się zastanawiać jak wrócić do tej rzeczywistości no tak myśleć jak właśnie nie wróci w nowej rzeczywistości postaci jak układać pewne elementy tej układanki zupełnie inaczej i zamiast wracać to właśnie na tej wejść do czegoś nowego do takiego świata, w którym w, którym także drastyczne konsekwencje związane z oddałbym zostaną jako zniesione po co do końca istot po prostu Och, marzenie ściętej głowy czy co innego więzienia istotne to to się jeszcze okaże, bo oczywiście to gdzieś na końcu będą nasze indywidualne wybory ja jestem osobą, która bardzo dużym zainteresowaniem obserwuje skutki Korona wirusa począwszy od przewartościowania prostych rzeczy, których niby świadomości mieliśmy okazało się jak bardzo niewiele jest nam tak naprawdę potrzebne do życia pozbycie się śmietnika dnia codziennego jak tak nazywam jest czymś jak katharsis a, a tak zgoda to znaczy oczywiście to jest to jest na różne sposoby można na to spojrzeć, bo z 1 strony takiego oświadczenia, o którym mówi to jest z jakimś sensie bezpośrednio doświadczenie też grupy osób, która można tyle jako zabezpieczoną swoją sytuację życiową może za jakość są bezpiecznie przetrwać te warunki taki jest zrezygnować zrezygnować z wielu rzeczy bez bez kosztów tak naprawdę jest tak jest, a nie oczywiście dla wielu osób może być bardzo frustrujące to znaczy są na pewno ludzie, którzy uznają, że to jest jakiś zezwolenie za oświadczają właśnie poczucia, że ciężar, bo to krocie za bardzo męczyło inwestowanie na kilku ustaw, które kraje, które nie mają znaczenia z, a część ludzi pewnie będzie to traktowała jako straszną straszną karę źródło frustracji, a no, ale taki właśnie bezpośrednim zaś widziałbym to doświadczenia jako jako Husarz elitarne to znaczy dostępne osobom, a osobą która, których sytuacja życiowa powoduje, że oni mogą przecież zamknąć w domu siedzieć w Mielnie nie narażać się na wychodzenie na kontakt z dnia osoba tak dalej, a starszy taką społeczną właśnie szansę czy metafizycznych choćby nawet w no to jest koszt, jaki rodzaj takiego wyglądu to co tak naprawdę się liczy zaś co realnie jest ważne, kiedy odpady Loka z AK składowe rzeczywistości takie napompowane Costa, który mógł ksiądz strasznie przejmowali, ale które okazują się być spełnia, ale zupełnie bezwartościowe i nieważne jest jakimś innym, a jakoś innym o sensie Ślęża Ano cha, a to być jako jakiś asumpt do no, a go do reorganizacji świata na nowych warunkach także, dlatego że może chodź chodź zaraz powiem, dlaczego ja to generalnie nie wierzę w rozwoju o słowach konstatacja wyczułem, ale to jest to, że sytuacja, w której myślę że, choć zobaczyć bardzo docenić osoby z Zachodu rola, które często traktujemy jakoś tak z góry albo które, która bardzo nie zwracano uwagę na środowisko właśnie zwracamy uwagi, a faktura, bo o zasadzie praw np. w tej pierwszej fazie takiego dawno twardego zapewniły nam o prokuratorze, że cała ta struktura społeczna przesłuchała go no bo inaczej to kompletnie Chrostkowo często przestałoby działać myślę o oczywiście lekarza o pracowni kami pracownikach systemu ochrony zdrowia o o różnych innych osobach, które bezpośrednio zaangażowane w prace na odcinku szpitale nie wiem wojsko policja wiadomo, ale przeznacza do Kuriera ochroniarza o pracownikach zakładów oczyszczania miasta o sprzedawcach sprzedawczyni ach tak sprzedawca sprzedawczyni no ja patrzyłem na to zagrożenia to aż z szacunkiem wdzięcznością dla tych osób, że nowości ja w tej początkowej fazie, kiedy jeszcze nie było wiadomo, jaki scenariusz będzie czy włoski czy czynsz czy niemiecki bardziej raz, a rosną w sposób heroiczny jak funkcjonowali ludzie mówią to bez żadnej przesady stoiska w rzeczywistości większość byli w ogóle przerażeni i sam, widząc co się stanie pamiętam jako taką rozmowę taką panią ze sklepu kona opodal poszedł po jakieś tam rzeczy żywnościowe i mógł lot wyraziłem też idzie się gromy za to, że robi coś takiego Iza i co może tutaj i dzięki temu my możemy zakupić jakieś jedzenie u jak zresztą w tym wszystkim dać radę ona w ogóle jakoś tak bardzo uspokajająco, a zaczęła na mnie no rozmach zauważyła ważne jest to trochę przestraszony całą tą sytuacją jakoś tak w ogóle mu pomogła Arkę tę w tym wszystkim wtedy bardzo bardzo to doceniamy pamiętam to sytuację, więc należy tylko oczywiście dodać jeszcze, że nie są ci ludzie mieli na to ochotę to znaczy, że nie były decyzja dobrowolna tylko czasu decyzje podyktowane koniecznością ekonomiczną to oni musieli po prostu chodzić do pracy żeby, żeby rzecz o nie mogli pracować zdałam życia jest hak to jest druga rzecz skoro mówimy o wartości chce wrócić do tego pojęcia wartości co jest mniej lub bardziej wartościowe, bo nam się wydaje tutaj kluczowe w całej tej rozmowie, że faktycznie sytuacja pokazała tych ludzi w cudzysłowie niewidzialnych ich kluczową rolę te grupy, o których mówił przed chwilą albo tych którymi zwykliśmy gardzić albo atakować ze względów politycznych jak lekarze, którzy przecież byli przez wiele lat poddawani różnego rodzaju krytycy głównie ze strony władzy, a teraz nagle się okazało jak są ważni jak ich poświęcenie jest ważne no i też mamy tam jak w kalejdoskopie przegląd wszelkich postaw ich samych, ale też otoczenia w stosunku do tak czy np. takich wybuchów agresji nienawiści, ale to powiedzmy, że nie jest w tej chwili tematem naszej rozmowy być może będzie następny, bo to też ciekawy natomiast wracając do tego wartościowania, dlaczego godzimy się na to, żeby ci ludzie starsi chorzy słabszy, dlaczego godzimy się na ich odchodzenie wobec dyktatu gospodarki, bo te obrazowania, jakby ich nie nazywać czy też hołdowanie naszym wolnościom obywatelskim czy czegokolwiek innemu tak naprawdę na końcu jest zimną kalkulacją co nas będzie kosztowało więcej i na tej szali kładziemy jakąś grupę poświęcę ich kosztuje mniej, więc róbmy to takie mam następne prowokacyjne wobec tego zadania czy śmierć potencjalnie Alberta Einsteina, który dożył bodajże wiosen 76 jak ją na jakiej szali położyć tego Alberta Einsteina co powinno się znaleźć na drugiej stronie, żeby nam się to mówiąc brutalnie, choć całą i choć uwagę, że to jest logice pewnego pragmatyzmu konstrukcja ten przykład podaje, bo wychodzimy tutaj właśnie od założenia, że od państwa oraz swój wkład cywilizacji kulturach technika z, a on jakimś sensie jest właśnie bardziej wartościowych być może niższe niż ktoś inny jak i jego tutaj wybieramy teraz zastanawiam się jako równoważnika, a myślę, że to jest trochę łamaga to znaczy, że w opisie trzeba się posługiwać sztywnymi kalkulacja czasem, bo my też nie jesteśmy pomocnika nie jesteśmy w stanie wszystkich uratować, więc nigdy nie będziemy w stanie, bo prawdopodobnie, bo może kiedyś nie wiem ale, ale w tej chwili do Poznania, a więc musimy dokonanie nigdy nie będziemy żyć w świecie, w którym nie będzie dylematów moralnych, które nie będzie sytuacji niejasnych taktycznie, w których wszyscy będą w stanie zrobić, ale dokonywać tylko dobrych wyborów takich jak trzeba nie uda się bok natomiast z chyba chodzi raczej o to, żeby minimalizować to te negatywne koszty, a żeby właśnie jasno zdefiniować sobie taka wartości czy przekonania, a nad tak głębokie fundamentalne poglądy dotyczące porządku rzeczy, w które są dla nas, które wybierały po prostu, które wybieramy uwagę na coś z tą to nie jest istotna kiego można, by długo teraz zastanawiać, dlaczego akurat tak ani inny wariant wybraliśmy ale pan z ustawą, o którym rozmawiamy cały czas to znaczy ośrodka skomplikowana instytucji, ale relacji społecznych idei, a interakcji pomiędzy tym wszystkim rynku o systemu produkcji pieniądza et Cetera roku, w której żyjemy jest takim i taką siecią wzajemnie przenikających się, a połączonych naczyń, które co ze sobą pewnej interakcji i właściwie trudno było znaleźć np. używam takiego skrótu mówisz, że dominująca kultura ma rację AKP AK to oczywiście jak i dokonuję pewnej ekstrakcji tego co z tego co się mówi się co się podaje w różnych mediach z tego taki kostium mało nazwijmy to zbiorowo filozofią życiową takim wzorem naszych przekonań co do tego jak rzecz to jest ważne w życiu z jak sytuację ocenia się patrzeć tak daleko idące używał określenia to oczywiście nie mam namyśli wchodzi jakiś ośrodek, który tę narrację PiS następnie podaje do, a do wiadomości tylko on tylko raczej o uwadze właśnie cha różnego rodzaju efekt generowanych przez cały skomplikowany system mogę podać przykład państwo może to będzie jakoś szpitalne na to jak działa, jakie są interakcja pomiędzy różnymi elementami tego dlatego tego systemu przykład zasadzie jakoś trzeba bezpośrednio związane z tematyką naszej rozmowy go dotyczące pojęcia kategorię żałoby Otóż w ciągu ostatnich ani więcej 40 lat dokonały się bardzo szczególne dni, ale w rozumieniu tego pojęcia w gruncie psychiatrii współczesnej punktem modelem będzie tutaj psychiatria amerykańska i klasyfikacja DSM klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ale to się, jakby oczywiście mogą idealna cały ten obszar, jaki jest o tyle tutaj ciekawą dyscypliną morza no tyle w niej medycynę filozofię to znaczy tyle w niej pewnej teorii dotyczącej biologicznego pochodzenia różnych ludzkich Stanów przekonań itd. ile w nim inne mniej różnych światopoglądowych kwest i 5 jak idziemy do psychiatry to nam nie bada poziomu niczego w organizmie mam żadnych testów dziękował pyta nas przekonania dotyczące siebie nasze uczucia emocje, czyli to właśnie narracyjna taką opowieścią o osobie czujemy, więc ona o tyle interesująca, bo wiele rzeczy przenika, bo medycyna jest takim służba ochrony zdrowia to taki zestaw służy przywracaniu jednostek do obie obiegu społecznego to znaczy to jest system w społeczeństwie w kulturze, które w momencie, kiedy zapada w obiegu to na celu do tego biegu ponownie włączyć, bo jest to tylko 1 z funkcji prefekta redukować etosu, a ceny do tego była zamknięta to sięga głębiej jest fiasko tak właśnie oparty o tor pewną hierarchię wartości ten pewne moralne przekonania bardzo bardzo istotna, ale prawo do tego desa mówiąc z była taka kategoria żałoby nie powikłane i żałoby normalnej, która w ogóle od początku była czymś na kształt już nie wnikam historia zmian dlatego w tej chwili jak oka można, by mówić, ale była w pewnym momencie stała się takim modelem, którym tłumaczono, jaka jest różnica właśnie pomiędzy zaburzeniem ma jakąś reakcją, a wydarzenia życiowe gdzie, gdzie przebiega granica pomiędzy, ale interweniuje psychiatra a gdzie jest to co po prostu jest jakąś normalną reakcją zwolnić właściciela, a stany emocjonalne nikt z ich to nie jest choroba tylko to jest ta z reakcją na życiowe zdarzenia ani osób była taka kategoria, a pan im okres, w którym reakcje spełniającą obok Dziękczynienia centrum depresyjne uznawano za normalną załoga PSL 3, który tam się w latach osiemdziesiątych ukazało w trzeciej edycji tego klasyfikacji, a od stanu w ten okres wynosi rok to znaczy uznawano, że ktoś kto, a doświadczenie straty Sokołowskiej ma takie objawy i właśnie spełniające kryteria trasy tak z, a nie jest chory tylko po prostu głęboko przeżywał utratę kogoś bliskiego jest to reakcja na Ada lat na to utrata im Unii jest to normalny czas, który miałby sobie z tym radzimy im kraj i musimy musimy jak po prostu państwo jakiś proces w proces żałoby co o oczyszczenie ramienia wykluczało wcale podawania leku można było dawać leki koszty np. przeżywał taki wyjątkowo drastyczny sposób, a w związku z tym potrzebował też farmakolog rozdała sam 4 w kolejnej edycji, która po kilkunastu latach ukazała się z tak dokładnie, w którym roku ten okres wynosił, a już 2 miesiące tylko został skrócony z roku do 2 miesięcy, a też projekt, który z kolei ukazał w 2000 chroni nas chyba tak, bo to co nas już nie pamiętam może do nas może trzynastym, a do kategorii zlikwidowano w kontrakcie nie ma już czegoś takiego jak normalne normalna żałoba nie używa się tego pojęcia objawy to objaw jak są to można leczyć i czuję jakiś rodzaj pisał o tym, Artur Klein mam taki kapitał amerykański psychiatra z Harvardu prof. Kossowski, jakie są z Harvard Medical School bilanse zresztą myśmy posiłek, który w numerze relację poświęconym tej klasyfikacji piosenka ma on zdecydowanym przeciwnikiem głosowania jak bardzo, że coś tutaj naprawdę głębokiego odzwierciedla o o współczesnym społeczeństwie jak, że zaczynamy traktować tego typu reakcja stratę kogoś bliskiego jak zaburzenia, które można edukować lekarzy jak coś co jest wyrazem patologii, a nie wyrazem tego, że kogoś kochaliśmy, że byłem bliski, a życie jest jakaś straszna, że umiera nie wiemy, dlaczego nikt i boimy się taką jesteśmy kruchymi wrażliwymi też takie lotnisko w interesie, a przywiązują do wyobraźni i opłakują stratę, a raz postawiłbym tezę, że pomiędzy jak coraz bardziej drapieżnym obrazy czy drapieżnym wariantem kapitalizmu, który lektury, które na Zachodzie się rozwija, więc coraz bardziej pomiędzy rosnącymi przepraszamy stołecznymi paradygmatem wzrostu, który nakazuje nieustannie zwiększać się z zwiększać dochody i jest główny cel, ale pomiędzy w ogóle całą tą kulturą zgotowano wokół konsumpcji wokół wok marketingu wokół nieustannego kupowania różnych rzeczy tak dalej, a tego rodzaju zmianami istnieje zasadnicza zbieżność to nie jest przypadek to nie jest wynik żadnej analizy o charakterze naukowym żadnego odkrycia medycznego, a tylko to jest efekt wpływów kulturowych, bo ludzi, którzy z przeżywają tego rodzaju doświadczenia są mniej na produkty są mniej sprawni potrzebują Chorwatka przestrzeni każdej, żeby przeżyć, a potrzebują przestrzeni wewnątrz wspólnoty, żeby przeżyć jakoś się być może także nie wiem czasu ona potrzebuje ona to prawda jak zmienia się sposób funkcjonowania myślenia i w momencie, kiedy z, a sytuację taką, jaką mamy to oczywiście na takiej jednostki, a są poddawane szybki, a brutalność wyraża szybki reedukacji to znaczy źle się czujesz staje się rola religii staje się niejako produkty mniej przydatna to dostaję teraz dzięki takim kategoria tym zmianom z narzędzi do tego, żeby się znowu włączyć jak najszybciej ten obiekt wysoko szybko wrócić do pracy po to jest taki taki właśnie, a złożone zostaną oczywiście tylko mały fragmencik z dużym uproszczeniu odczuwałem, które których, w którym funkcjonujemy i aż o mnóstwo różnych spraw, które traktujemy jak zupełnie naturalne takie nie obojętna w ścisły związek z tym, że musimy chodzić do pracy po prostu muszę powiedzieć, że to jest bardzo ciekawy przykład i widzę paralele pomiędzy tą klasyfikacją psychiatryczną tym tą dyskusją właśnie o tym co jesteśmy gotowi poświęcić w imię, czego w 1 z drugim przypadku odnosi się do tego czy ktoś jest lub nie jest wartościowy i z jakiego punktu widzenia, czyli gdzieś po drodze przedefiniować piszmy chyba takie fundamentalne tezy mówiące o jakimś tam człowieczeństwie wiem, że to jest w ogóle dyskusja, która nas zaprowadzi, gdy do 10 ślepych zaułków, ale chyba ten sam proces i wcześniej dotknął pojęcie starości w ogóle czek, by przeszliśmy od momentu, kiedy budowaliśmy starszyzną, kiedy w ogóle istniało takie pojęcia jak starszyzna prawda jako rezerwuar wartości mądrości jakiegoś ciała, do którego można było się zwracać z problemem tak mi mitologiczną wręcz przecież konstrukcja tak przeszliśmy niepostrzeżenie do momentu, kiedy mamy do czynienia z czymś co się nam nie podoba, czego nie chcemy co jest na końcu niepotrzebna to z tych samych pozycji chyba od, których od początku już tej audycji mówimy, kiedy starasz się stała odpadem mówiąc bardzo brutalnie, a nie trudno będzie znaleźć 1 moment i oczywiście po musimy być ostrożni są nią nie budować takiego obrazu o złotego wieku w przeszłości, a gol rzecz jasna świat załóg okrutne i wieloma względami też dzisiaj można dowodzić okazuje się znacznie lepiej i w sposób taki bardziej poparcie nazwijmy to cywilizowany, a natomiast niewątpliwie to zjawiska, o których mówisz istnieją z hakami, lecz czasem bardzo ciekawą książkę na ten temat przełamać nakaz wydano, odkąd ojczyzn właśnie dotyczą są dotyczącą tych wszystkich aspektów stosunku do starości we współczesnej zachodniej kulturze w multi dyscyplinarne praca, która pokazuje ten problem z różnych stron z, łącząc go np. z procesami także wypierania z o śmierci z głównego nurtu kultury i przenoszenia do szpitali działa limitowania jest właśnie jak i usuwania pań drobniejszych przejawów tak dalej w jest taki bardzo ciekawy tekst w książce, które opiekuje koncepcję takiego była antropologa na rok w latach siedemdziesiątych roztopy Car, który w, które stawiał tezę, że fundamentalną ludzką emocją jest lęk przed śmiercią fundamentalną praktyką którąś z realizujemy poprzez różne działania społeczne kulturowe jest osuwania świadomości, że urzędy albo delegowanie kanclerz odległą przyszłość, bo inaczej nie będzie w stanie funkcjonować myśmy realnie sobie uświadamiali, że naprawdę o pierwsze odejścia i armii i autorzy tego tekstu, który mówi właśnie próbują zaaplikować do kraju są do tego do tego zjawiska wypierania starości dyskredytowania starości na różnych poziomach od od instytucji kultury o napad dyskurs, w którym kategoria dziada jest z obelgą albo, które właśnie głos, ale powoduje, że takie przekonanie, że tak, ponieważ ktoś jest młody to to to daje to jakiś rodzaj Niewiem ogromnej przewagi nad kimś, kto już wiele lat stażu i na pewno czy patrzy co jest zupełnie arbitralne dań nie ma takiej prawidłowości nawet go ryzykowałby, że część jest prawidłowość skoro znaczną tego rodzaju tak, ale jest to jest faktycznie młodości rodzajem przywileju, a dziś sąsiedzi bezwzględnie, dlatego że w zasadzie cała oferta jest skierowana dla osób młodych, dlatego że oni oświadczenie konsumenta bank nadal są z, a po pierwsze, oni tymi konsumentami potencjalnie mogą być dla poszczególnych Marek, a czy organizacji tych firm przez długie lata mieszka także jest potencjał w nich do tego, żeby przywiązać do siebie oraz, żeby kupowali różne akcje notowania są produkty itd. a po drugie, oni często psa kota jest o wiele bardziej nazwijmy to i aktualnej formacji, a służy w rzeczywistości wirtualnej portal nie jak końska g, a tam kilka klubów jeszcze wszystkim różna co jest Ukah z USA Otóż to się okazuje na impulsach na odruchach na emocjach to jest oczywiste skoro cała Góra, a które ciągle nas oddziałuje w tym kawale percepcyjnych dołącza mam analityczne myślenie krytyczne myślenia ja tak bardzo odruchowo reakcją jak już bardzo prostym i bardzo kategoryzacji skomplikowanego świata z i to co aż wszystko bowiem element jak do tego rodzaju tego rodzaju Myśla z nią strategii marketingowej, a dlatego, że jak ktoś jest stan osób w ukształtowany tak zgłoś budowaną, które reakcji na różne rzeczy no no to łatwiej było równe lub produktu później zaoferować w szeroko rozumianej mimo to sprzedać, więc w, a zarazem, jakby to odbija się jak szacuje się takimi nazwijmy to dyskusja młodzieżowym dużo takiego definiowania się względem tego poprzedniego od poprzednich pokoleń jako właśnie czegoś gorszego obcego zawsze był taki konflikt pokoleń zawsze zawsze no istniało napięcie i wysokość drukowane po prostu WHO w naturę świata natury człowieka natomiast rodzaj taki jakiś pogardy, która akurat często jest albo takiego przekonania, że powyżej pewnego wieku w ogóle nie ma prawa muszą zrobić to jest pan silnie obecna no i zazwyczaj przechodzi tą osobą właśnie wtedy, kiedy przekraczają granicę wcześniej definiowano jako jako jako jako jakaś granica obciachu gra sobą Maria zmian powiedzmy słucha granica numery mu tak jest granica numer właśnie tam też kategoria bardzo charakterystyczna w tym kontekście ten numer, który w których, który nic nie wie i jak ten argument jest argumentem ani w odwrotnym to znaczy jeśli jeśli tutaj ty to się na inną rozmowę to zjawisko utraty parytetu rzeczywistości myślenie, bo to będzie kosztować ma rację nie ma racji tylko jest istotna w jakiej pozycji opowiada sobie miasto się no to jest zaprzeczenie pewnej podstawowej zasadzie, na której także zbudowane zbudowana cała nauka system prawny całokształt jak do tej rzeczywistości, w której zmiana, która powiada, że z Poznania prawdziwej zadania komisji pani logiczna 2 zdania nie bierze się tego, kto wypowiada tylko niezależna od swoich źródeł jest jest jest po prostu samoistną właściwością tego zdania, bo w Libii się tego uczono opisuje rzeczywistości nie opisuje naj naj tutaj jak utrata tego jest skrajnie niebezpieczna ona widoczna różnica w zjawiskach takiej epoki stronie internetowej i urząd dyskusji o politykach tożsamościowych hektara na tor taki zupełnie poboczny wątek natomiast oczywiście pan ten rodzaj supremacji młodości cha jest również co jest bardzo charakterystycznym zjawiskiem nie wykluczają to słowo bowiem Christopher la pisał w latach siedemdziesiątych czasu kultura narcyzmu to znakomitej książce w ogóle, która rośnie nie myślą opisuje także ten świat który, który mamy dzisiaj z została pochodna jak właśnie takiej artystycznej struktury tego świata z, który ludzie mają poczucie życia w Teksasie co jest charakterystyczne dla kondycji artystycznej ta to racja, która buduje poczucie tożsamości, a ponieważ nie uwzględnia właśnie tak definiuje chodzi o starości przemijania choroby co teraz Noto no to budujemy takie przekonanie, że w zasadzie są to pan jak, które będą wiecznie żyły takiej postaci w jakiej osiągają ten moment najbardziej jak on takiego rozwoju młodości rocznie służb pan nie właśnie stał się w pełni takim rozkwitem młodego młodego wieku później aż kiedyś, kiedy sami zaczynają się starzeć no to o cha niestety słuch na wszelkie sposoby starają się jakoś zniwelować ten efekt w ogóle nie dopuścić go do wiadomości, a skąd ekspansja z filarów różnego rodzaju na portalach stąd ekspansja firm plastycznej różnych hałas z ośrodków, które mają pozostawić stara się obejścia takimi jak NIK i zamrozić wiek w takim momencie w niczym z portretu Doriana Greya Oscara wskazała rada o moim to jest coś takiego co generuje platformą to co oczywiście lęk przed tym jak przed śmiercią to czystością, a konflikt pokoleń bardzo nakręca, dlatego że z Łodzi ludzi ustawiają się właśnie wobec tych starszych pozycji bardzo negatywnej pozycji konfrontacyjnej, a kolej starzy nie chcą dopuścić do tej przedstawiający się czy przychodzący na inne nie chcą dopuścić już nie są, choć i nie chcą się i to obchody miejsca tak najprościej mówiąc o inflację konflikt pokoleń w dzisiejszym świecie jest kilka określeń jest najmocniejszy z, odkąd w ogóle ludzkość Społem Andrzej jest postępował autor pisał w latach siedemdziesiątych jest w ogóle nie była ani internetu nic tak wielu innych wielu innych zjawisk, które trzeba i też gdzieś na końcu tymi młodymi gardzą nie dopuszczając ich osiągną np. jakąś pozycję zawodową zajął się jakieś miejsca w strukturze społecznej kariera stanowiska też status materialny, który często jest oczywiście wyższy niż tych młodych, nakładając na to, o czym mówisz uzyskujemy bardzo dobre paliwo do krwawej rewolucji oczywiście działa w obie strony do po kłopotach z metod rodzaju pomorskiego z kursów tak daleko stworzą jakiś walce to są właśnie o to, żeby z Darłowa zdeprecjonować tamtych tam z kolei starają się zdeprecjonować i to i to rzeczywiście na pokaz otworzy taki radykalny konflikt który, który też jest lokowane tak naprawdę mamy gaz zgodnie z podstawowych aspektów ludzkiej kondycji na na temat moich znowu wracamy do tego co mówimy, że co bądź na początku że, choć ten świat niech zbudowane tak jak byśmy na poważnie realnej, a naszą lojalność wrażliwość kruchość podatność na choroby z na starzenie się stara to nie jest ani ten system ma niezwykły zbudowany tak jak on to wszystko uznawał za sprawy naprawdę realne wymagająca z wymagającą odniesienia się do nich lat w kole oraz budowany właśnie taki sposób może zignorować tego nie da z, ale zarazem trzeba to zrobić na zasadzie programu minimum i nastawia się na to jaki żadnych poważnych zakłóceń, a nie będzie wszystko będzie w miarę działało, bo jak przestaje działać właśnie się toczą powinniśmy, a z raz szósty przypomniała taka wypowiedź niedawno szalała Takao i wzruszeń, które w, który jak ze swoją ze swoją charakterystyczną sok z perspektywą nie podrabianą z kolei o taką się tą ironiczną na ten temat wypowiadał, ale bardzo celne były moim zdaniem tego obserwacja, a mówił np. że z, a tyle przerażający stąd wniosek daną gminę w ZUS, a ich realizacji tak tak samo, ale jaźni z 1 strony straszą nas osoby jest coś takiego Chin na koniec rzeczywistego no ale ale istotne było to co mówił właśnie to trochę podobnym duchu do tego co na potoku Strzyża z jakim są to tego dla osoby takie będzie tak jak jest, ale jeszcze gorzej co generalnie do tego tematu zmieni, że zasadniczo się to pogorszy, bo bardzo wszystkim właśnie takie charakterystyczne cechy tego późnego kapitalizmu zostały tutaj przez tego wirusa zaostrzona z naszą z dystansu stołeczne Lotto jada już od wielu lat mamy tendencję właśnie izolacja społeczna społeczeństwo się zamykają dziś zamykają teraz więcej samotności tak dalej to jest dokładnie coś jeszcze komu kibicuje i 8 osobowej z kolei, a także z domu nie wychodzi tak wzrośnie muszą nawet szukać uzasadnienia, żeby nie wychodzić z domu, bo mają taki świetnej uzasadnienia i ma coś nie mniej istotna sprawa bezpośrednio związana z tym, o czym mówiliśmy to anonimizacji śmierci to znaczy z Ostrowca opisywane od lat przez różnych historyków na czele tylko Maria i samych francuskim historykiem po jest zresztą proces, o którym mówiliśmy takiego popierania i śmierci przenoszenia gdzieś tam za za kotarę na to Barackowi zobaczcie co się teraz dzieje masowe groby z umierali dowożone ciała ciężarówka i to jest dokładnie, a sytuacja jest dokładnie to plus oczywiście to za okazuje się, że ma powyżej 70707580 lat to w zasadzie jak można odkupić, a jest już w zasadzie takiego już nie żyła trochę dla dla do tych instytucji, a naszego świata, więc jest to bardzo bolesna lekcja powiedziałem ona jest bolesna, ale gdzieś taką intuicja podpowiada, że nie nowa i że wszystkie zjawiska, o których mówimy są nasze tylko czas i scenografia, jakiej przyszło nam żyć no akurat dzisiaj wydobywa na wierzch tą brzydką część naszej natury, żeby wszystkie zjawiska są ludzkie natura ludzka też wydaje mi się jest niezmienna to, o czym mówiliśmy odrzucanie słabości choroby przecież to nie jest żaden współczesny wynalazek kapitalizmu niechęć do drugiego największym skrócie to ujmując do obcego jednak ten inny zawsze będzie obcy nie musi być innego koloru skóry ani innego wyznania jest inny ode mnie i tu to cały czas wymaga jakiejś pracy w wewnętrznej i zaglądania w siebie tak sądzę, żeby mogło w ogóle sytuacja mieć szans dojrzeć do zmiany tak próbuje gdzieś dojść do tego trzymamy ja jakiekolwiek wyjście z tej sytuacji czy czy będziemy w ustach brnąć dalej, bo nie czas miałoby tak nie być i 3 mamy szanse na to by jakakolwiek refleksja pogłębiona rozlała się również rok jak pandemia po całym świecie ja wiem, że to jest pytanie naiwne, ale musi zadać, a pozostają na tym opowiedziała się tutaj o naturze ludzkiej, bo ja stanę na bliski takiego myślenia, że to pewne elementy są sobie aż sama kondycja, a człowieka kole wolę nawet chyba terminu w natomiast oczywiście, że wiele różnych zmian w skok, bo jako patrzy na różnych poziomach na coś zmieniło w ciągu wielu lat to oczywiście dla wielu około roku, choć w ostatnich 2000 lat np. w no to z 1 strony mamy pewne elementy, która co opisy walne właśnie niepokojące w kategoriach, bo kampanie zmienności tak dalej, ale są takie obszary, gdzie indziej nastąpiły bardzo istotne zmiany dziękuję, bo np. niewolnictwa pozycji kobiet w kulturze et Cetera et Cetera nasze naszego myślenia trzeba o wojnie no i 8 rzeczywiście bardzo bardzo zmieniło, zwłaszcza w ostatnich 15 latach co w stosunku do śmierci myślę, że także, że z 1 strony faktycznie zaś jak kultura była budowana przeciw śmierci jest taką fortyfikacje wznoszono przeciwko siłom rozpadu, ale jednak właśnie tacy historycy jak arie wspomniane Miss albo Wal-Mart francuski historyk, który się tematem śmierci zajmuję to oni twierdzą że, że jednak teraz po dwudziesty jest to sprawa precedensowa na pewno nie było takich do historii żeby, żebyśmy udawali, że śmierć nie ma myślę różne są na różne sposoby starali się ją odebrać od siebie i od lat ale, żeby go żeby, żeby widzieć, że uzależniona jest ona istnieje de facto jest nowym, a jest nową natomiast Nora lokalna radykalne nową chyba końca dwudziestego wieku początku 2001. zważywszy na 2 wojny światowej dwudziestym wieku jasna jasna, a natomiast chciałbym wyrazić jakąś nadzieję na koniec, ale jakoś nie potrafi właśnie tego zrobić tylko, bo jedyną szansą jest wydaje mi się na realną zmiana jest doświadczenie jak i bezradności własna jest właśnie poczucia Zrzeszenia kruchy i że inni zaś są Rusi my jesteśmy istotami skończonymi śmiertelnymi podatnymi na choroby i proszę znaleźliśmy w tym przecież grana nie zamawiał pobytu na ziemi generalnie nikt z nas się spokojnie kału po prostu się tutaj pojawiliśmy nas wszystkich całym tym swoim rosną wrażliwe aparatem tożsamościowo poznawczą, a traktowanie właśnie co jak co my chcemy zrobić w ogóle o tym, świecie gotowego jakoś względnie wszyscy spokoju przeżyć chcemy czy chcemy się pozabijać i to paczek o utrzymanie szybko później przecież tak umrzeć no, więc to jest kwestia fundamentalna zgodnie z kwestiami i ja mam wielką nadzieję, że jakoś to jednak coś zmieni uważa, że może może, chociaż w, których osoba jakiś rodzaj innej perspektywy na rzeczywistość kształtuje podkładem tego doświadczenia, ale ja mówię proszę im to mamy jak żadna skokowe systemowe zmiany, bo one nigdy takie następowały historyk to znaczy nie było także jakieś jedno wydarzenia ta 1 sytuacja nagle organizowała wszystko może jakimś sensie ta druga wojna światowa była taką, a zdarzeniem, które zapoczątkował go i różne instytucje w rodzaju Unii Europejskiej zmieniło bardzo akt trafi na nikim to co się wydarzyło podczas drugiej wojny światowej zagłada była takim wstrząsem Jacques, a że to w jakim sensie faktycznie spowodował jakiś jak jakiś rodzaj takiej mocnej orientacji, bo tak stołecznej tak powszechna rzeczywiście jak wirus jak być może wirusa to właśnie tylko tylko to co zobaczymy na prawdopodobieństwo istnienia w każdym razie no tak druga wojna światowa zabierała młodych starych kobiet dzieci w każdych Korona wirus moli ma inne właściwości od czego zaczęliśmy rozmowy bliska jest mi twoja nadzieja wynikająca z tego, że być może doświadczenie bezradności uwrażliwić tych, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z tym doświadczeniem, bo ci, którzy są bezradni już ćwiczenia mają, jakby to powiedzieć doprowadzone do mistrzostwo i więcej byśmy im tego nie życzyli to bardzo dziękuję za rozmowę nie wiem czy doszliśmy do jakichś bardzo pozytywnych w nich z ich pewne wnioski są przereklamowane wcale nie trzeba będzie dochodzić dziękuję ruchu dziękuję zgadzam się z setek osób w kwestii pozytywnych wniosków ich reklamowania Tomasz Stawiszyński był moim państwa gościem dziękuję za rozmowy dziękuję bardzo, nowe cła i korki zapraszam na następny wywiad pogłębiony za tydzień po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA