REKLAMA

Pomorze Zachodnie - region nieźle skomunikowany.

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2020-08-10 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
14:56 min.
Udostępnij:

Biznes, szukając miejsca na inwestycje, zwraca uwagę na połączenia transportowe. Pomorze Zachodnie ma dwie trasy ekspresowe - i kolejne dwie w planach, dobrze działające porty, lotnisko. Słabym punktem jest na razie szybkość połączeń kolejowych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest urząd Marszałkowski województwa zachodniopomorskiego jak założyć i prowadzić własną firmę podcast przedsiębiorcy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry dziś w podcaście przedsiębiorczym przyglądamy się infrastrukturze Pomorza Zachodniego czy to region, w którym biznes planujące inwestycje może liczyć na dobre połączenia drogowe kolejowe lotnicze, a także oczywiście morskie jeśli chodzi o transport towarów i przepływ pracowników o tym Rozwiń » rozmawiałem z Adrianem Furgalskim szefem zespołu doradców gospodarczych tor Pomorze zachodnie z punktu widzenia biznesu, który już tam działa albo chciałby tam działać jest dobrze skomunikowanym regionem zresztą Polski oczywiście ci, którzy mieszkają na pomoże ci, którzy prowadzą tam biznes powiedzą zapewne, że wiele jeszcze brakuje i oczywiście można powiedzieć, że nie jest także się nic nie dzieje zdecydowanie więcej dzieje się w drogach tutaj postępy są szybsze niż w przypadku budowy linii kolejowych w każdy, kto chce się ze Szczecina dostać do Warszawy to jest jednak to główne obciążenie ruchu pasażerskiego kolejowego wierzy dzisiaj jest podróż przez mękę, bo trasa między Szczecinem Poznaniem jest w tej chwili w trakcie modernizacji Poznań Warszawa też wciąż inwestycja opóźniona i rozkopana, więc na pewno jest wciąż sporo do zrobienia i na razie nie ma chyba większych szans ani nadziei na poprawę tego stanu rzeczy na pewno sporo rzeczy związanych chociażby z transportem towarów przechodzi nam na przyszłą perspektywę to jest przede wszystkim ta główna sieć linii kolejowych, czyli tzw. nawet ziarenka, gdzie dzisiaj trwają jakieś takie prace kosmetyczne polegające na tym, żeby nam się po prostu tam prędkość nie obniżyła tak naprawdę poważne poważne inwestycje nie dotyczą dostępu już bezpośrednio do portów tutaj te inwestycje są prowadzone one pozwolą na wzrost przepustowości pociągów towarowych będzie mogło pojechać więcej one będą mogły być cieszy będą mogły być dłuższe mamy też bardzo bliska z 8 finału jeśli idzie trasę SA 3 właściwie ten środkowy odcinek jest już gotowy brakuje nam końcówek, a więc i estrze między Szczecinem Świnoujście budowa tunelu pod Świną IT część Południowa wraz tunelem do granic czeskiej tutaj rok 2023 powinien być końcówką jest taka spora myślę dawka optymizmu od czerwca odnośnie trasę 6 tutaj mamy część tej trasy do Koszalina zrobiono Koszalin niestety obwodnica nam się przeciąga natrafiono tam na mówiąc bardzo w skrócie ogólnie na podziemne jezioro trzeba było powtórzyć przetarg na budowę tej obwodnicy, ale kolejne fragmenty między Koszalinem, a Trójmiastem były od wielu wielu kilka miesięcy, ale lat przedstawiana jako coś ważnego do realizacji, ale w ramach PPP, czyli tak naprawdę nikt nie wiedział, kiedy byle się odczepia na pytania, kiedy ta droga będzie w czerwcu rząd podjął decyzję, że zwiększa wartość programu budowy dróg krajowych w naszym kraju cała droga Aes 6 nie więcej od Pomorza środkowego to z Trójmiasta łącznie też potem z nową obwodnicą trójmiejską będzie realizowana z pieniędzy budżetowych w przyszłości może też z unijnych tutaj przetargi powinny wystartować w 0304. kwartale, więc w końcu po takich w latach oczekiwań, kiedy jednak, kiedy wiemy, że są pieniądze i to właściwie taki ostatni problem do realizacji tej drogi znikną na pewno Pomorze zachodnie czeka też na połączenie drogowe z 10 no właśnie, bo mamy 2 drogi ekspresowe trójkę prawie gotową szóstkę prawie do granicy z Pomorzem, ale w planach są jeszcze 2 trasy ekspresowej w dziesiątkę dzisiaj mamy po szlaku tego ciągu kilka obwodnic w takich kluczowych miejscach zrealizowanych, ale jeśli jakieś dłuższe fragmenty to znów te decyzja rządu z czerwca będzie realizowana w systemie tradycyjnym panie PTPS dziesiątka między Bydgoszczą, a Toruniem pozostałe fragmenty tej trasy jak także trasa ze środkowego Pomorza przez Poznań w kierunku Górnego Śląska to jest 1111 to jest dopiero perspektywa przyszła unijna tutaj pieniędzy na pewno na drogi będzie mniej unijnych, bo jesteśmy słusznie jako cała Unia teraz bardziej nastawieni na transport zeroemisyjnych bądź niskoemisyjnej, czyli będą pieniądze na kolejny transport miastach, ale niekoniecznie na niedrogi walczy rząd to, żeby jeszcze były pieniądze na domknięcie tej sieci podstawowej dróg tej sieci TEN-T to jest około 2000km po zrealizowaniu tego programu właśnie cała dziesiątka cała jedenastka czy uda się zebrać na to pieniądze z Unii Europejskiej na cały 2000 km nie wiem, ale nie ma myślę żadnego problemu, żeby zacząć kolejne zobowiązania przez krajowy fundusz drogowy, więc myślę kolejna perspektywa do 20272008. także te drogi w całości powinny być zrealizowane to z 1 strony połączenie z resztą Polski, ale z drugiej strony trzeba zapytać o połączenie Pomorza Zachodniego z Niemcami, bo te landy nadgraniczne są naturalnym partnerem właśnie Pomorza Zachodniego tamtejszego biznesu to mamy dzisiaj połączenia kolejowe bezpośrednie Szczecin Berlin jest ich niewiele więcej oczywiście takich połączeń regionalnych pomiędzy Pomorzem zachodnim, a sąsiadujące landem rzeczywiście to jest taki problem, który bardzo wielu przypadkach połączeń granicznych nie tylko z Niemcami, ale też Czechami Słowakami wychodzi, że jak myśmy chcieli realizować inwestycje czy kolejową drogową to druga strona akurat miał coś ważniejszego to myśmy zostawiali, po czym strona nasz sąsiad wracał do nie tej inwestycji na bardzo wielu przypadkach po prostu nie możemy się zgrać są takie przypadki, gdzie my też by linia kolejowa po polskiej stronie czy sieć kolejowa będzie zrealizowana po drugiej stronie będziemy musieli czekać są tutaj w tej chwili deklarację po stronie Niemiec, że ze strony budżetu centralnego budżetu też landy będzie zabezpieczone około 400500 000 000EUR na to, żeby cało właśnie tą linią kolejową od Szczecina pod Berlinem po stronie niemieckiej zmodernizować tam, gdzie nie jest ona zelektryfikowana, żeby te elektryfikacja była i żeby też był na całe systemy odcinku po stronie niemieckiej podwójny tor w tej chwili Niemcy mówiono, ale jak my zrobimy po naszej stronie to widzimy wąskie gardło po stronie polskiej, że tam jest takie 6 km toru pojedynczego między stacjami na terenie Szczecina, gdzie nie wiadomo, o co będzie polskie linie kolejowe odpowiadają robimy w tej chwili studium wykonalności będzie gotowe w przyszłym roku musiałoby dojść jakiegoś trzęsienia ziemi, żeby tego studium nie wynikała konieczność tu naprawdę niewiele kilometrów i pełnej elektryfikacji i budowy drugiego toru, więc wszystko wskazuje na to, że za jakieś 56 lat to połączenie kolejowe nie powinno tutaj żadnych uwag być pod względem prędkości pod względem jakości tego połączenia drogowe z punktu widzenia przepływu pracowników przepływu towarów z Niemcami jak to wygląda myślę, że tutaj akurat drogową nie ma problemu mamy też pamiętajmy lotniska i ona jak popatrzymy na liczbę pasażerów to nie jest lotniskiem, które by mogła się poszczycić jakimiś rekordami, które jest z roku na rok w okolicach 500600 000 oczywiście pokazuje nam, że lotnisko jest deficytowe, bo nie da się wyjść na plus przy takim ruchu głównie to są połączenia poza oczywiście komunikacją z Warszawą ona bardzo często jest ratunkiem najszybszym sposobem dostania się do stolicy to tutaj połączenia też czarterowe, ale są przede wszystkim połączenia do Wielkiej Brytanii i do Norwegii, więc połączenia związane z pracą nie ma specjalnie potencjał do rozbudowy Cargo Szczecinie czy szerzej na Pomorzu zachodnim jak generalnie Polska pod tym względem nie jest jakimś prężnym państwem nie całej Europie możliwości rozbudowy tego portu są tylko w tej chwili nie ma zapotrzebowania nawet przy rosnącym ruchu biorąc pod uwagę oczywiście pandemia, ale patrząc na rock jeszcze w miarę normalne, czyli 2019 metod lotniczą Pomorze zachodnie akurat jakiś wielkich potrzeb nie ma pomoże przede wszystkim my dzisiaj jest moim zdaniem lepiej skomunikowane z Niemcami zresztą bardzo wielu przypadkach pokazywano, że chociażby lotniska w Berlinie ile tam jest rejestracji polskich samochodów w tym sporo właśnie z Pomorza Zachodniego na pewno Pomorze zachodnie, ale też mówi się bardzo często konkretnie Wrocławiu ma zdecydowanie lepsze połączenia z sąsiadami za granicę niż stolicę własnego kraju mówiliśmy o tym ruchu Cargo on lotniczą nie wygląda najlepiej, ale tutaj chyba mówiąc kolokwialnie robotę robią porty w Szczecinie Świnoujściu tak oczywiście wiadomo, że premie w naszym kraju, ale też na Bałtyku wjadą będą wieści porty trójmiejskie chociażby, dlatego że tych portów wpływają największe kontenerowce świata mamy też bezpośrednie połączenia z Chinami w Świnoujściu tego nie ma, ale mimo tego jednak te porty też zwiększają swoje przeładunki z 1 strony oczywiście konieczne jest poprawa dostępu od strony lądu, bo na to narzekano, ale mamy też inwestycje w ramach aportu chociażby to są świeże umowy z 2019 dwudziestego roku także dofinansowanie unijne czy to na modernizację budowę kolejnych nowoczesnych nabrzeże na wyposażenie tych na obszarze np. kolejne suwnice o to, żeby zwiększać przeładunek kontenerów, ale to jest też modernizacja bardzo ważna całego korytarza wodnego między Szczecinem Świnoujściem pogłębienie wszędzie do 12,5m poszerzenie do 100m to oznacza, że jednostki już większe o możliwe możliwości zagłębienia 11m będą mogły swobodnie kursować to na pewno otwiera nowe możliwości bardziej dla przewozów masowych o tym się jednak te porty szczyt wydaje się, że te porty Szczecin-Świnoujście jest też taka dobra brama dla tych firm, które chciałyby handlować prowadzić biznes ze Skandynawią tam jednak tych połączeń to droga do Skandynawii najkrótsze takich choćby dlatego też w 2020 pierwszym powinniśmy mieć oddane nowe terminale promowe w Świnoujściu nowe nowoczesne stanowiska odprawy tego co na kołach chce przepłynąć Bałtyk, ale też tego co przyjedzie za pomocą transportu kolejowego, więc rzeczywiście można przyjść pod każdym względem i same porty i droga rzeczna pomiędzy tymi portami i wejście w kierunku nie tylko oczywiście Bałtyku tutaj wszystkie niezbędne inwestycje są prowadzone jest jeszcze kwestia, ale ja zawsze wpadałem między bajki natomiast nie da się ukryć, że ujście Odry leży Szczecin i w związku z tym pytanie o poprawę jakości dróg rzecznych to są olbrzymie koszty minister Gróbarczyk mówił około 100 miliardach złotych nie ma tych pieniędzy nigdzie zabezpieczonych ani w obecnym budżecie unijnym ani przyszłym wydaje się też, że w kontekście zastanawiania się czy to jest ministerstwo w ogóle powinna istnieć to jest odpowiedź na to, że w przypadku naszych portów Szczecin-Świnoujście droga lądowa w postaci chociażby trzeba też otwarcie się na towary naszych południowych sąsiadów, ale w postaci nadrzędną, która będzie realizowana w zupełności wystarczy śnić o transporcie towarów i budowa stopni na rzekach regulacja tych rzek to byłaby rywalizacja zbędne między transportem rzecznym transportem kolejowym, toteż przyniosłoby szkodę jeśli idzie o połowę o powodzie zapobieganie powodzi szkody dla natury 2000, więc w moim przekonaniu hasło rzeki uregulowane w tym kontekście, jakie szanse na dodatkowe dla Szczecina Świnoujścia to hasło nie ma sensu w zupełności połączenia kolejowe drogowe wystarczą do tego, żeby ten region rozwija się gospodarki o infrastrukturze Pomorza Zachodniego rozmawiałem z Adrianem Furgalskim szefem zespołu doradców gospodarczych tor Wojciech Kowalik dziękuje i do usłyszenia podcast przedsiębiorcy na tokfm PL i aplikacji tokfm Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA