REKLAMA

Jak urbaniści odzyskują miasta dla pieszych?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-10 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa i moim gościem jest pan dr Łukasz Pancewicz katedra urbanistyki planowania Regionalnego wydział architektury Politechniki gdańskiej pracownia urbanistyczna, a 22 dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry panie to, że przed informacjami w programie 50 rozmawialiśmy o wojnie wojna trwa także w miastach jest to oczywiście wojna mniej krwawa powiedziałbym może raczej spór aniżeli wojna, bo miasto jest miejscem sporu, bo mamy wielu aktorów można powiedzieć tak Rozwiń » naukowo i różni aktorzy, którzy miasto zamieszkują mają różne cele są deweloperzy, którzy chcieliby maksymalizować zyski są kierowcy, którzy chcieliby, żeby miasto właściwie było 1 wielką autostradą albo siecią wygodnych ulic i miejsc parkingowych wszędzie są w końcu piesi, którzy chcieliby, żeby pewnie miasto było 1 wielkim chodnikiem albo parkiem terenem zielonym oczywiście czasem zdarza się także ktoś należy do różnych grup, więc jest bywa pierwszym bywa kierowcą, a może do tego jeszcze z deweloperem itd. itd. i zwykle, kiedy mówimy o konflikcie dotyczącym ulic czy przestrzeni skwerów miejskich to myślimy o kierowcach i pieszych jedni chcieliby jeździć parkować inni chcieliby spacerować wydaje się albo wydawały się do tej pory, że trudno znaleźć jakiś wspólny wspólną część, że trudno jest pogodzić jednych i drugich tymczasem dr Łukasz Pancewicz mam nadzieję pokażę państwu, że ten konflikt można zakończyć polubownie na wsi w jakim kierunku powinniśmy spoglądać panie doktorze można zakończyć polubownie, chociaż faktycznie temperatura dyskusji o tym dla kogo jest miasto jest bardzo gorąca i tutaj też na to nakłada się nasze przyzwyczajenia od wielu lat tak jak pan rektor pani zauważył miasta przestrzeń miast była projektowana bardzo mocno myślą o tym, żeby można było przez nią szybko przemieszczać szybko wygodnie przemieszczać dlatego też projektowanie miast bardzo mocno, bo podporządkowano podporządkowane takimi inżyniera innemu myśleniu, czyli projektowaniu ulic dróg, które szybko przepuszczają ruch no i dopiero niedawno można powiedzieć zaczyna się drobna zmiana w tym myśleniu i zaczyna się pojawiać takie pierwsze propozycje odwrócenia tej dominacji samochodu, bo oczywiście to różnie wygląda z perspektywy różnych użytkowników kierowcy pewnie tutaj zaczyna się denerwować mówię jak to przecież jest problem z parkowaniem jest problem z przejazdem jeszcze mamy ograniczać, ale z drugiej strony wydają się bardzo często zapominamy o tym, że przemieszczanie się samochodem to jest tylko część korzystania z przestrzeni miasta ma tak naprawdę bardzo często i najczęściej poruszam się przez miasto pierwszą i to dotyczy zarówno najbliższego otoczenia, ale także np. Śródmieścia miast i to ostatnio były takie pierwsze miejsca, gdzie znowu powrócono do pomysłu przekształcenia części ulic deptaki, bo sam pomysł nie jest jakiś nowy w Krakowie w latach 80 w latach dziewięćdziesiątych wprowadzono radykalnie strefę pieszą będą rzeczywiście spełnia też tak zadziałało w pewnym momencie historyczne centrum zostało wyłączone z ruchu, chociaż jak się popatrzy na zdjęcia zaczęli dziesiątek np. mieć tramwaj samochody i właśnie piesi dziś tam przemykali po chodnikach, ale coś zaczyna zmieniać i pojęć takich pierwsze projekty, które np. zamieniają ulicę właśnie nad nią deptaki do końca, bo to co też pojawiło to były tzw. ulice współdzielone ruch pieszy samochodowy mógł współistnieć razem jeden z takich pierwszych projektów, bo przekształcenie ulicy 6sierpnia w Łodzi w 2015 roku, ale także pewnie się pomysły, które wprowadzają ruch rowerowy pieszy w centrum miasta i robią to stopniowo po takim wzorcem ogólnopolskim Kraków, który np. zaczął ograniczać ruch na ulicy Dietla na ulicy Grzegórzeckiej powolutku sprawia że, owszem, samochody mogą jechać, ale także ta przestrzeń zaczyna być bardzo przyjazna dla innych użytkowników się to też jest przyczynek do myślenia o planowaniu miast, bo w tym co pan mówiłby pojawia się słowo czy centrum miasta czy centrum historyczne i polskich miastach to jest ten punkt, do którego zwykle zmierzamy tak w centrum co się powinno dziać w centrum pewnie będą urzędy ważne centrum będą restauracje bary kluby w centrum historycznym pewnie będzie jeszcze cała masa interesujących sklepów, ale można też spojrzeć na inne państwa gdzie, jakby miasto składa się z wielu Central czy punktów centralnych, które są np. przypisane dzielnicom, czyli mieszkając w odległej dzielnicy mamy swoje centrum dzielnicy gdzie, gdzie to wszystko znajdziemy w polskich miastach raczej chyba mamy takie jedno miejskie centrum czy centrum historyczne, a poza tym są peryferie państwa mają dość jest dr Łukasz Pancewicz panie doktorze przed chwileczką rozmawialiśmy o centrach lokalnych kontra jedno wielkie centrum, które do, którego trzeba nawet z obrzeży miasta dotrzeć tak mówimy o tym cały czas nawet do centrów lokalnych pamiętaj o tym, że zawsze wraca temat lokalnej właśnie tylko lokalne czy też o obsługuje większą część miasta i ten konflikt z dnia co niedawno w Gdańsku, kiedy rozpocząć dyskusja na temat częściowego wyłączenia ruchu ulica Wajdeloty to jest taka ulica, która prowadzi właśnie od stacji kolejowej, która łączy centrum ten lokalnym, ale też stała się taką modną ulicą przez to, że zrealizowano tam dosyć ciekawe czemu przed szkołą właśnie ulica jedno samochody, a także pojawi się w nagrodę Nike, które skorzystały z tego, że ulica remontowana w pewnym momencie goście pandemia sprowokowała też restauratorów właścicieli do właścicieli knajp do tego, żeby próbować zarekomendować ograniczenia w ruchu samochodowym i wprowadzić rozszerzyć właśnie strefę gastronomiczną i pan ogródki nie tylko na miejscach, bo mogą podnosić wynajmować także wejść na ulicę to bywało taki lokalny konflikt, bo większość mieszkańców po prostu po pierwsze, wystraszyła się wzmożenia tego roku wakacyjnego, a z drugiej strony obawia się właśnie danymi o JOW-y urząd miasta przeprowadził ankietę mieszkańcy jednoznacznie dzieje się za ograniczeniem właśnie za kontynuowaniem eksperyment, bo lista zamknięta tymczasowo na 1 wita moim to też dotować taką dyskusję na dobra to przypadku bez centrum jest tylko spokojną ulicą mieszkaniową i właściwie niż my cały czas trzymać jako producent łące, gdzie parkujemy jeździmy i żyje tak oto też powinniśmy się zastanowi i odpowiedź dla siania właśnie takiego przewagi nazwijmy to pieszych rowerzystów i użytkowników, bo faktycznie taki los gorący powiedział konflikt przekazu o długu ale, toteż pokazuje nie zawsze centrum się jednoznacznie, iż ministerstwo kierowania przekazu i rekreacji zaczęli wojnę tak duże emocje tak mówi pan na ulicy Wajdeloty, gdzie przy stacji Gdańsk Wrzeszcz prawda, a tak ażeby wrócimy wrócimy do tego wątku, bo wątek ciekawy to znaczy czy miasto powinno stymulować taką przestrzeń rekreacyjną zamkniętą czy pół zamkniętą czy raczej działać retroaktywnie to znaczy, że ta przestrzeń wyłania się sama siebie jako to czy kończyć pewne zmiany, które się dokonały samoistnie z 1 strony no właśnie mamy różnego rodzaju próby w różnych miastach zamykania ulic np. na na weekendy czy na jakiś tygodnie miesiące w czasie letnich miesięcy, a z drugiej strony mamy taki eksperyment jak np. w Katowicach, gdzie miasto wyremontowało pewien odcinek, który rozumie przez pewien czas, zanim się stało popularny to troszeczkę stał pusty, ale do tego wątku powrócimy po informacjach informacje o jedenastej 20 państwa i moim gościem jest dr Łukasz Pancewicz katedra urbanistyki planowania Regionalnego Politechnice Politechnika Gdańska informacje wcale państwa mają gości jest pan dr Łukasz Pancewicz katedra urbanistyki planowania Regionalnego wydział architektury Politechniki gdańskiej oraz pracownia urbanistyczna, a 2 te 2 napisały panie doktorze do nas pan Darek mieszkaniec Warszawskiego Żoliborza spowolnienie tak, ale to generuje korki tu pytanie czy nie lepiej będzie, aby samochody dojechały do celu wyłączył silniki czy też mają stać w korkach i emitować spalin takie same pytania, bo to jest argument bardzo często wraca dyskusja o spowolnieniu ruchu, ale też nie jest tak wielka tajemnica inżynierowie ruchu starają się opanować miasto zgodnie z taką zasadą realizacji są trasy pozwalają szybko przejechać, a są też takie, gdzie samochodem lepiej zaś nie bać, bo w ogóle nie wjeżdżać, czyli ulice osiedlowe ulice śródmiejskie i wiele z tych projektów mówimy raczej dąży do tego, żeby zniechęcić kierowców do wjeżdżania właśnie takich patrzenie mówię oczywiście, bo to dosyć duże emocje, bo te mechanizmy zniechęcania one działają albo właśnie utrudnienie przejazdu zwiększeniem kosztów parkowania, bo teraz bardzo dużo miast rozpoczyna urealnienie stawki pakowania właśnie rekordzista ma ich już takim 10zł za godzinę i parkingi rotacyjne z drugiej zaś na drugiej pozycji chyba Poznań, a tak tak Poznań też i Gdańsk, bo w końcu też zmienił swoje statki na 5 zlotego Poznań oba pamiętać że, ale także 9 tak i ściga Szczecin właśnie tutaj zaczynają się chwilę panie doktorze pani Małgorzata pisze to się także łączy z tym, o czym mówimy bo, bo miasta tak jak pan mówi podnoszą stawki za parkowanie pani Małgorzata z Wrocławia zwraca uwagę na to, że może zamiast egzekwować wyższe stawki miasto mogłoby zacząć egzekwowanie przepisu minimum 1,5m wolnego chodnika od parkujące na nich samochodach to jest niezwykle istotne moim zdaniem egzekucja przepisów kluczowa, bo ukrywanie to jest prośba przez i daje taka, żeby nie doprowadzać do tej konfrontacji już na samym chodniku tylko raczej staracie nie wpuszczać samochodów tam, gdzie ten konflikt można stąd też nie zawsze posiada np. 900 mieszkamy dzielnica mieszkaniowa po naszej ulicy jest ograniczona są miejsca postojowe i biuro zarządu albo kultury pakowania kierowców, która bywa różna albo właśnie od zabezpieczenia przepisami bądź sposób Kopania ulic na ten temat też ciągle wraca tam nadal debat dyscyplinowania opakowań albo też polega na tym, że jesteśmy przeznaczeni do jeżdżenia samochodem samochodów jest niezwykle dużo dziś patrzymy na statystyki liczby pojazdów na 1000 mieszkańców, bo mamy miasta osiągają szczyty poparcie 800 jak w 1000 mieszkańców podczas gdy wiele miast zachodnich mostu w ramach tak ma 400500 pojazdów po 1000 mieszkańców niechętnie korzystamy z transportu zbiorowego najpóźniej siłą rzeczy jest problem co zostali zrobić samochodem jak zaparkować w przestrzeni jest dosyć ograniczona też coraz więcej właśnie te pomysły odzyskiwania przestrzeni dla innych muzykowania, stosując takie twarde metody np. przeprojektowanie fragmentów przestrzeń albo takiego Universal początku podwyższenie dosyć radykalnie koszty opakowania, a czy oto odzyskiwanie przestrzeni lepiej, jeżeli się odbywa na zasadzie pewnej idei, z którą właśnie wtedy, choć miasto mówiąc ta ta przestrzeń będzie idealna dla mieszkańców, jeżeli zamkniemy albo zwolnimy ruch dodamy trochę zieleni ławek tak dalej czy lepiej, jeżeli miasto, jakby obserwuje, które przestrzenie same siebie trochę stają się bardziej piesze niż samochodowe i wtedy powinno działać myślę tutaj o przypadku przykład Katowic, które zrewitalizowane pewną przestrzeń niedaleko dworca głównego, ale okazało się, że ona chyba nie jest przynajmniej była na początku zbyt popularna i te przykłady, o których pan mówi, czyli co się samo zaczyna tworzyć potem jakby miasto kończy to rewitalizuje tę przestrzeń osiedla paradoks historii, bo właśnie znane historie tutaj są znane z inicjatorów uczestniczyliśmy w 1 tak to przy ulica Abrahama w Gdyni one nie są przypadkowe z reguły jest jednak taka trochę noga drzwi, bo 6sierpnia było właśnie dziecko para aktywistów Huberta Barańskiego i barkach innego jeden z nich jest urzędnikiem i wdrażał kolejne tego typu projekt dla urzędu miasta Łodzi Abrahama to był projekt był likwidowany można powiedzieć Łodzią i został wprowadzony przez grupach w spółce miasto wspólnego Łukasza pisze wita, którzy lobbowali na rzecz mieszkańców i właściciel nieruchomości w ulice potem przygotowali wniosek budżet obywatelski konny przecina projektanci, którzy obrócili ten pomysł realny projekt, ale to znowu to była grupka zapaleńców trafiła chcemy zrobić coś nowego i nie zawsze umysł spotka się pierwotnie akceptacją mieszkańców jak tutaj przywołane taki przypadek z Wiednia był Marek LUPA trasę obecnie bardzo droga ulica handlowa, która jest aktem o takim przed tym mogą też wjeżdżać autobusy i sporadycznie samochody tam też mieszkańcy od walczyli przez część z nich Ostrowa czas z nią zmianę skończyło się ostatecznie referendum przez całe osoby 2 dzielnic przylegały do ulicy i to tak wygrało ledwo ledwo o wynik referendum były, a więc nas jakiś chodzi o przekształcenie ulicy deptak dopiero później po latach, badając czy ta ulica działała to mieszkańcy powiedzieli dobra faktycznie było warto, bo jest przyjemnie jest bezpieczniej tajnie zaparkował nam także nie jesteśmy w stanie przejść od NIK-u i nie ma tego zagrożenia teraz powoli obserwujemy to Abrahama otworzyła się w 2013 roku, a aktywiści lobbowania w 2016 i widzimy tak jest, że jego rodziny zwózkami przez środkiem ulicy albo ktoś tam po prostu mogły swobodnie ja się z samochodami też woli toczą, ale nie było oczywiste i naprawdę, zanim coś takiego nie powstanie ktoś może po prostu sprawdzić jak działa ludzie są bardzo moim zdaniem tak właśnie takie bajania aktywistów, a rzeczywistość naprawdę dużo szans, ale z tego co pan mówi to trochę wynika, że mamy do czynienia z kryzysem urbanistyki w Polsce, bo powtarza się słowo walka aktywiści protest budżet obywatelski trochę tak jakby to znaczyło, że nie da się czegoś dobrze zaplanować, że ktoś sobie planuje w oderwaniu od potrzeb mieszkańców różnych tak oto po prostu powstaje ulica powstaje dzielnica no to bawcie się, a my zobaczymy potem co z tego wyjdzie, jeżeli pojawią się aktywiści czy bardzo zdeterminowani lokatorzy to może to zostanie przystosowane, ale jeżeli takich nie będzie to po prostu będziemy projektować miasta w oderwaniu od rzeczywistości bardzo mocno zarząd stylu rządzenia miastem i fora tutaj włodarze, którzy do kwestii pasywnie na zasadzie tak jak pan tak będzie ono dobranie wolna Amerykanka zobaczymy przeważy i będziemy monitorować wyniki sondaży jeśli daj Boże huknie głośniej grupa np. ustawy o równo to trudne taki projekt przekształcania przestrzeni aktywa, ale są też tutaj prezydenci burmistrzowie, że nie ma się eksperymentować z takim jest dosyć ciekawym przypadkiem to coś jest mała białego to jest także tam miasto już eksperymentu i pozwoli na to też swój autorytet, żeby właśnie o działania związane przykład porządkowaniem przestrzeni czy takim testowym w powiązaniu z badania terenu czy podwyższeniem stawek parkowania przestała się podział zobaczą jak będzie jeśli zadziała to chodzi moim zdaniem jest głębsza dyskusja jak planujemy dnia można planować zza biurka, rysując właśnie, jakie plany co z tego wszyscy się zawsze śmieją, że państwo właśnie w oderwaniu istotnie March, a potem rzeczywistość pory albo polityka, a nie jest tak spada tak inaczej, a może być, ale nie we wszystkich miastach takie i to te pytania to wg pana polskiej, które Polski miasto jest najlepiej zaprojektowane wg pana najpierw projektowane moim zdaniem powinniśmy raczej mówić rynek podchodzi do projektowania, zwłaszcza obecnie a kiedy nie można po prostu sobie powiedzieć, że silna władza teraz zapanuje wszyscy karnie za realizującą tak jak ja sobie zaplanowaliśmy i miasta działają lepiej lub gorzej różnych zmianach jeśli chodzi o transport będzie np. o Kraków to mówiłem to co robi Łukasz Franek z pani przestrzeni publicznych w takim segmentem praca placu Orła białego jest niezwykle ciekawym przypadku dań ma dosyć dużą pracownię urbanistyczną, gdzie jest takie ciekawe kim, która też prowadził nagrody opracowania Jana z wdrażaniem już bywa różnie, bo też polityce ludzie są mniej płaci tutaj ostrożni w podejmowaniu takich radykalnych działań, ale zaplecze, które pozwala to prowadzić Łódź eksperymentowała z różnymi ciekawymi działaniami chociażby właśnie sieć ulic pieszych trasa sprawdzona i chociaż prawdę potem bardzo pani Ania i ulica jasna mieszkańcom żony uda się tutaj się takie dosyć ciekawe progresywne miast o Warszawa nawet pan ma bardzo ciekawe działania związane właśnie testowaniem wdrażanie różnego rodzaju nowych sposobów planowania i to mają także w każdym z nich można znaleźć pewne zacznę działania nie są tylko rysowaniem teoretycznych opracowań właśnie zaangażowanie służb ani, bo moim zdaniem wyjście z tego impasu, o czym pan redaktor na samym początku naszego z dnia ma jednak dosyć dużo dyskusji testowania docierania pewnych rozwiązań i przykłady, o których mówiłem często bywa także pojawić po prostu 1 taka jaskółka zmian w finansach krótki odcinek ulicy przebudowane na oczach znika część samochodów np. gdy ludzie mówią dobra działało więcej że, o czym mówimy jest też bardzo długotrwały proces będzie 1 nocy też nie dzieje dekretem koń niestety jest też i długo, ale proces, kiedy powoli ten kurs planowania zmian miasto się zmienia wnętrze to jest też rosyjskie frustrująca dla wielu ludzi właśnie tak jak rektor powiedział oczekują od opłat teraz szybko składnie zmienimy, a miasta rosną latami to jest naprawdę taki długi powolny proces zmiany kursu lita, o czym też mówię to jest widzimy powoli stają się pierwsze projekty 1 odsunięto pakowanie chodnik, bo np. budowana jest większe większy parking ba rowy otoczenie miasta, żeby wycofać samochody ze Śródmieścia, bo np. nie pociągnięto linię tramwajową można było wygodnie dać swojemu nie, a wszystkim prymat ami gdzieś tam powoli ta zmiana można zauważyć tak miasta miasta rosną szybko, ale czasami pewne zmiany da się przewidzieć zaczęli powstaje centrum handlowe a bo biurowiec przy blok mieszkaniowy to myślę, że trzeba być urbanistą, żeby założyć, że pewnie będzie bardziej intensywny ruch czy pojawi się kilkaset nowych samochodów albo kilka tysięcy, jeżeli mamy do czynienia z centrum handlowym i my przepustowość na pewno ulic w okolicy na pewno się zmniejszy natomiast wydaje się, że władze miast mówią, a zobaczymy co będzie działo wy testujemy czy na pewno pojawią się nowi kierowcy w tej przestrzeni potem o tak pojawili się są korki co robić może dużo światła, a może nic nie zrobimy dodaje, że to często bywa zależy od diagnozy tego odchodzą są też samorządy, które podchodzą oportunistycznie liczą na to, że krajowe centrum handlowe to niech będzie z podatków m.in. usługi, a poza infrastrukturą no a potem zobaczy są raczej będą pieniądze, ale też budujemy dokładnie tak, a wiemy, że najczęściej bez podatku nawet dużego kilkumetrowego nie bilansują koszty, które jest taki mechanizm art. 16 pozwala gminą musi na deweloperach zmianę układu komunikacyjnego czas są bardzo interwencja później inaczej tak jest problem w Gdańsku dyskusja o zwycięstwo budowała wielkie biuro ochrony kolei jest tam poprawiały fragmenty ulica ojca czas na generują ruch, a też udzielają się wrócić do samej lub miast i kształtowania przestrzeni dla pieszych po informacjach państwa moim gościem jest dr Łukasz Pancewicz informację o godzinie 1140 które państwa i moim gościem jest pan dr Łukasz Pancewicz katedra urbanistyki planowania Regionalnego wydziału architektury Politechniki gdańskiej oraz pracownia urbanistyczna, a 2 te 2 myślę panie doktorze z tego, o czym rozmawiamy także głosów słuchaczy wynika, że planowanie miasta albo też obserwowanie jak ten plan działa w rzeczywistości i próba stworzenia przyjaznego miasta przyjaznego dla wszystkich nie tylko dla pieszych przecież to sprawa bardzo złożona skomplikowana i potrzeba tutaj wielu elementów oczywiście te przebudowy ulic adaptacji ulic rewitalizację to pewnie Jaskółki, które wiosny nie czynią, bo potrzebna jest taką zmianę mentalności myślę zarówno po stronie włodarzy miast jak i różnych interesariuszy natomiast no pewnie są to miły akcent oby tylko nie stały się przysłowiowym kwiatuszki im do kożucha myślę, że kwiatuszki do kożucha nie staną, bo nie ukrywajmy to jest też to, że taka dominacja samochodów w mieście to jest historycznie trochę krótki moment, kiedy się pojawiło u nas motoryzacja taki skok to właściwie szukacie dziesiątek 8090 i wtedy mamy wysyp aut przedmieściach zachodnie miasta miały tę falę dużo dużo wcześniej czy ten okres powojennego rozwoju, kiedy właściwie one były totalnie zdominowane przez samochód później też mieszkańcy zaczęli łapać na tym, że właściwie nie ma żadnej przyjemności użyteczności korzystania z listy właśnie są zakorkowane i parkingami i o to chodzi, żeby dać po prostu możliwość wglądu w inną rzeczywistość funkcjonowanie miasta, które jest jednak przyjemne no bo to jest to, że można cały czas dotrzeć do miejsc, które musimy odwiedzić dokonujemy zakupów pierwszą to nie jest także na ulicy mińskiej wychodzi się, bo może inaczej wychyla się z okna samochodu, żeby załatwić sprawy butików sklepie urzędzie tylko trzeba do niego dojść 1 sprawa druga jest to, że to są w pewnym sensie nie tylko raczej nie kwiatki do kożucha, bo takie enklawy pokazać jak to jak może działać inaczej czytam, że możemy bezpiecznie przejść, że nikt nas nie przejedzie, że tak czy inaczej nie będziemy wąchać pani czy słuchać hałasu samochodowego silnika to przede wszystkim o to chodziło z tymi miejscami, ale zgadza się pan redaktorem, że to jest trochę szersza sprawa, która wymaga jednak i systemowego planowania to mówiłem o przypadku Gdańsku Gdańska gdańskiego zarządzania to, że są trasy można szybko przejechać, ale też właśnie ulice spowolnione to jest przykład system mogą myślenia okazuje się, że właściwie w Gdańsku wszystkie 8 większość ulic osiedlowych czy większość takich ulic w ramach dzielnic to są ulice tempo 30 coś co np. wprowadzane w innych miastach w Polsce dziękuję bardzo, silne emocje masy standardy i to działa, bo faktycznie można dojechać można zaparkować, ale też prędkość poruszania się zmniejsza bezpieczeństwo większe ludzie też nie zauważano, jaką uciążliwości co wydają się chyba jest dość istotne, a druga ta, którą uczy nasze doświadczenie jest to, że z 1 strony ważne są czasem takie radykalne gesty w celu zamknięcia ulicy, ale dużo skuteczniej jednak przedyskutować pewne rzeczy niestety to jest ta duża trudność zarządzania czy panowania miastem żona wymaga stałej dyskusji negocjowania próby po prostu pogodzenia sprzecznych interesów także właśnie w tej nazwijmy to wołanie, chociaż nie umie tego języka raczej dyskusji między użytkowa dłużnik użytkownikami przestrzeni, czyli pieszymi rowerzystami kierowcami właściwie z nich ma czas całkiem słuszne racja no powiedzmy sobie szczerze nikt nie lubi kluczyć samochodem 20 minut, żeby zaparkować np. i rowerzyści też nie lubią jeśli co chwilę ktoś przechodzi na przejściu czy zamknąć ulicę pieśni lubię przeciskać się na wąskich chodnikach, które są zawalone samochodami to właśnie rola projektantów jest taka, żeby wszystkie interesy pogodzić albo ewentualnie powiedzieć, że dobra przez większą część czasu to wasza grupa miała naprawdę wygodne korzystanie z przestrzeni być może warto teraz trochę posunąć dać miejsce dla chociażby użytkowników pieszych, bo bardzo często w przypadku miast jak to się sprowadza no tak często to też jest egzekwowanie obowiązujących przepisów chociażby dotyczących właśnie parkowania tak czy zostawienie tej przestrzeni to są miasta wspomniany już Poznań, gdzie nie ma zaparkowanie w miejscu albo nieopłacenie parkingu natychmiast skutkuje mandatem wezwać w Warszawie właśnie można bezkarnie zostawić samochód na środku ulicy nic nie stanie czekać wydaje się, że egzekucja jest niezwykle istotna sprawa to dwóje bardzo dużą frustrację wśród właśnie skuteczna straży miejskiej, bo najczęściej to jest taki wątek, który wraca jak złe szalunki i większość dyskusji dotyczy tego, że duży to jest bardzo irytująca, ale też widzimy bardzo ciekawą historię tra wiąże się właśnie z przebudowami ulic to się pierwsze jajo na 6sierpnia widziałem też wśród mieszkańców Abrahama i o co chodziło jak tylko została wyremontowana ulica 6sierpnia w Łodzi to właśnie został zdjęty asfalt ministra postawa nasze zrobiła takim ładnym deptakiem mieszkańcy i tam zaczął też takie dzikie parkowanie, bo została wyznaczona strefa zamieszkania czy wolno parkować tam, gdzie są wyznaczone miejsca ich nie było aż tak dużo oczywiście kierowcy zaczęli testować co się zaczęło dziać mieszkańca, czyli właśnie straż miejską sieć nie tak umawialiśmy zrobi się fani remont Atu nagle zaczyna się znowu wolna Amerykanka parkingowa zapraszana była bardzo podobnie to było dosyć dla mnie ciekawe urbanisty zobaczyć efekt przestrzenny faktycznie ten wywołuje to, że mieszkańcy uważa, że coś jest wyremontowane za pieniądze podatkowe uporządkowane nagle zaczyna się bałagan i tam takim egzekutorem pary parkowania, bo takim szefem parkingowym okazali się mieszkańcy mieszkańcy właśnie tym okiem jej, że ktoś np. zachowuje się sposób nie fair, ale z drugiej strony to wymaga też sprawnej egzekucji przez straż miejską i to niestety jeśli brakuje któregoś z tych elementów albo jesteśmy obojętni wobec różnych kiepskich zachowań drogowych, a też miasto po prostu za zaniedbuje swoje obowiązki po to nie może być dobrze zawsze będzie postępu budziło dużą frustrację tak moją frustrację budzi rozliczając się technologia, chociaż nie wiem czy to jest prawidłowo po polsku w takim razie zapraszam państwa do wysłuchania zamiennika albo tak pewnego ekwiwalentu rozmowy, która teraz powinno się odbywać dialogu właściwie, a w międzyczasie spróbujemy połączyć się pan doktor czarę czyste powietrze to wyzwanie cywilizacyjne miara tego czy Polska jest naprawdę dojrzałym krajem powietrze woda ziemia przecież nie należą tylko do nas należące do przyszłych pokoleń i to w jaki w, jakim stanie zostawimy naszym wnukom wystawi nam świadectw z powodu smogu umiera przedwcześnie 48 000 Polaków rocznie, a tym spalenia w piecu śmieciami nie uległ jedynie ten wpływ ten pył trafia do płuc naszych naszych 38 000 Polaków rocznie, aby zrozumieć udało nam się mam nadzieję przywrócić połączenie państwa mają właśnie jest pan dr Łukasz Pancewicz katedra urbanistyki planowania Regionalnego wydział architektury płatnik Politechniki gdańskiej pracownia urbanistyczna, a 22 dzisiaj rozmawiamy o kształtowaniu nowych przestrzeni dla pieszych w mieście czasem kosztem samochodów, ale oczywiście patrząc z punktu widzenia pieszych to dobra wiadomość z punktu widzenia kierowców nie aż tak dobra ich chyba warto o tym pamiętać właśnie miasto to jest przestrzeni, w której stykają się interesy różnych grup i pewnie nie da się stworzyć sytuacji, w której każdy będzie zadowolony na kompromisy zwykle są zgniłe no i co w takim przypadku robić panie doktorze nie są zgniłe, bo zawsze uważamy, że to kompromisowa sytuacja w tym przypadku jest czymś negatywnym, ale to moje zajęty też trochę zmiana perspektywy myślenia i korzystania przeniesienie przez miasto to pytanie to czy wszędzie absolutnie wszędzie musimy dojechać samochodem np. przez nie chcemy dojechać komunikacją miejską tylko, że komunikacja miejska nie działa, bo nie zawiezie nas szybko sprawnie tam, gdzie byśmy chcieli dojechać no to na to niestety samochody jeśli jest taka potrzeba tak, ale często też zaczyna mówić o tym, że planowanie podróży, czyli to do pewnego etapu dojeżdżam samochodem, a potem przesiadam się np. na tramwaj metro, bo tak będzie szybciej to jest też takie rozwiązanie to jest kompromisowym niekoniecznie jest rozwiązaniem zgniłego kompromisu, chociaż powiem szczerze nie będę tutaj też całkowicie obiektywny, ponieważ nie jest samochodem właśnie podróżuje samochodem tylko mocznika pasażer jeśli już dziś też muszą szkody, choć biorąc taksówkę np. po to jest taki kompromis nazwijmy to między brakiem posiadania samochodu chęcią szybkiego wyjazdu i to faktycznie zmienia perspektywę korzystania z przestrzeni, bo planowanie przemieszczania się spotkań prowadzenia biznesu czy innych tego typu rzeczy jest dostosowana także bezprawnie korzystać z innych środków transportu i to da się zrobić, chociaż oczywiście też jest ograniczone, bo są takie sytuacje, gdy już bez samochodu nie dlatego zorganizować wydaje się, że to jest coś jest niezwykle istotne i też moim zdaniem za mało podkreśla się korzyści płynące z tego, że oka jedno Bojas może być ograniczone do pewnych części miasta, ale są inne plusy, które będą z tego wynikały chociażby zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, którym nie mówi się czy uciążliwości związanej z hałasem przy tym, że jest bezpieczniej, bo to są takie czynniki, które po prostu są drugiej szali tego równania i o tym bardzo rzadko się wspominać te trudne, bo to apeluje też do tego, że musimy trochę naszego komfortu zrezygnować, żeby innym użytkownikom przestrzeni miejskiej było trochę lepiej i jest niezwykle trudne w takich dyskusjach transportowy no bo to wymaga, że 12 strona musi ustąpić, czyli Okaj nie zlikwidujemy wszystkich nie powstały, ale będziemy jechać wolniej i wydaje się, że nie mamy też takiej kultury generować więcej spalin Rosji słabo jechać wolniej, a generować więcej spalin jechać sprawnie, bo też zapomina o tym, że nie chodzi o to, że wolniej znaczy gorzej tylko, że jest jeszcze taka kwestia płynność ruchu, która musi być utrzymana czy ten samochód jeśli przejdzie wolniej to i tak przejdzie dosyć sprawnie zresztą też po patrzmy i patrzymy z kolei statystycznie na to oka samochód może przeniesie się szybko na pewnych odcinkach, ale tak stoi na skrzyżowaniach obecnie najgorzej to właśnie pakuje się jako zakorkowaną ulicę, które chcą skorzystać akurat wszyscy użytkownicy samochodów, którzy są w większości to i tak będzie stać w korku czy ta prędko jest przemieszczanie się samochodem spadnie dlatego np. wychodzą te wyniki badań pokazują np. rowerem jeździ się równie szybko samochodem, bo samochody na krótkich odcinkach biją rowerzystę, ale z drugiej strony już chodzi o podróż od punktu Adobe to właśnie tej infrastrukturze one utkną plus pamiętajmy jeszcze o tym słynnym paradoksie, który mówi, że oka możemy poszerzyć szerokości dróg do 456 pasów, ale tylko sprawi, że infrastruktura będzie bardziej dostawa samochodów samochodów będzie więcej i tak i przepustowość na samym końcu spadnie to jest ta trudność jest trudna do 212 na tym, żeby przekazać to użytkownikom infrastruktury z perspektywy pojedynczego samochodu system może działa, ale i, że nie wypatrzy później na cały układ transportowy NATO ma przepuścić np. takich miastach jak dania te setki aut przez ograniczony układ transportowy to wtedy to zaczyna zgrzytać i wtedy zacząć właśnie to kombinowanie może spróbować trochę zniechęcić kierowcę dać jakąś alternatywę no oczywiście budowanie alternatyw wcale ani łatwe ani tak sprawna nie jest ani państwo wymaga jednak odrobinę ustępstw bardzo dziękuję państwu moim gościem był pan dr Łukasz Pancewicz katedra urbanistyki planowania Regionalnego ma być racjonalnego, ale po regionalne w wydział architektury Politechniki gdańskiej oraz pracownia urbanistyczna 2 po 2 informacje Radia TOK FM już za kilka minut dziękuję panie rektorze informację o godzinie dwunastej po informacjach popołudnie Radia TOK FM dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA