REKLAMA

Dziwne obecności i opresja. Rozmawiamy o „Suspirii” i „Czarownicy”

Projekcje
Data emisji:
2020-08-11 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:28 min.
Udostępnij:

Motyw czarownicy jest wciąż żywy w kulturze, wieloznaczny i chętnie sięga po niego również kino. Razem z Anką Herbut i Klarą Cykorz przyglądamy się filmowi "Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii", który uchodzi za jeden z najlepszych horrorów ostatnich lat oraz fenomenalniej nowej wersji "Suspirii"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państw mikrofony Piotr Kubica to jest audycja projekcje, czyli audycja, w której przyglądamy się temu co kino mówi naszej rzeczywistości w jaki sposób nie odpowiada dzisiaj będzie o filmach o czarownicach ze szczególnym uwzględnieniem filmu czarownica bajka ludowa nowej Anglii oraz spija mam namyśli nową wersję, którą nakręcił luka władaniu tak się składa, że oba te filmy były niedawno pokazywany w Gdańsku na, kto po film Festival jest, więc dobry pretekst, Rozwiń » żeby wrócić do tych świetnych produkcji na rozmowę do stanowiska udający kosz kulturoznawczyni krytyczka filmowa uczestnik, a dzień dobry dobry wieczór test oraz Anka Herbut dramaturg recenzentka teatralną i krytyczka sztuki to jest też dobry wieczór może, zanim przejdziemy do filmów to opowiedzieć byśmy trochę o tym jak dziś funkcjonuje figura czarownicy w kulturze skończył wzięła w jaki sposób teraz wykorzystywana no bo na pewno nie jest także to jest jakiś już nieużywanym od marca motyw tylko czarownica cały czas jest obecna Anka może pożyczce są tylko u mnie się wydaje, że rolnicy zdecydowanie nie jest takim motywem czy figurą, która już nie funkcjonuje w kulturze wręcz jest jakiś boom na czarownice i właściwie mam wrażenie że, że taka figura czarownicy pojawia się wszędzie, gdzie tylko może inni oczywiście mówię to z przekąsem wydaje się, że ta figura została dosyć mocno płyty przez kulturę skapitalizowane, ale oprócz tego jest też jednak nośnikiem takiej, jakiej on wakacyjnej siły w kontekście kobiet w kontekście feminizmu i pewnie też to nie jest takie proste jak ta figura czarownicy funkcjonuje dziś bo o ile możemy powiedzieć, że mamy renesans dzięki obecności tej figury kulturze Eli pojawia się coraz więcej filmów seriali spektakli i wystaw to jednak wciąż określenie kategoria czarownica wiedźma może mieć też znaczenie pejoratywne taki wydźwięk pejoratywny i i wtedy zazwyczaj dotyczy kobiety która, która nie ma ma moc, której nie powinna mieć zabiera głos tam, gdzie nie powinna zawierać albo robi to co nie było dla nich przeznaczone są pewnie obszar, który czarownica jako figura zajmuje jest bardzo złożone też nie dość prosto do do tylko pozytywnego negatywnego aspektu tej figury jednak włożyć, bo oprócz tego, że mam właśnie ten renesans góry czarownicy i czarownice jako figura jest używana o to, żeby zdyskredytować pewne zachowania Noto jeszcze mamy bardzo dużo różnych wariacji w rozumieniu tej figury, czyli np. cała krytyka figury czarownicy jako o takiej, która w tym sprowadza kobiety do takiego ezo poziomu do takiego z obszaru, gdzie bez właśnie retoryka jest rozumiana jako coś co jest przeciwstawne logice czy racjonalizmowi, więc właściwie takie słowa może otwarcie w ogóle dyskusji na temat tego czym czarownica dzisiaj jest jak się przejawia w kulturze zaznacza gdzieś tam może takie 33 aspekty jest bardzo interesujące to co powiedziała w takim sensie, że jest dopiero teraz uświadomiłam rzeczywiście, jakby to słowo ono nadal ma taki mocny negatywny wydźwięk pomimo jednocześnie po prostu całej całej galerii, by postaci, z którymi wydaje się, że po prostu całe pokolenia dziewczynek identyfikują jak jakiś od brzmi popularność i właśnie, żeby identyfikacji i też ważności dla kultury jak po kobiecej kadrze, gdzie czeczeńskiej też mocno wpływowej tak jakby ale to słowo nada ono rzeczywiście nadal nadal ma te można być, jakby pozytywne szczęście rzucona w kierunku com gość rzeczywiście może być obelgą szanse rzeczywiście ono działa taki sposób jak nie wiem jak kuje tak że, ale nie straciło, jakby właśnie swojego takiego to może dobrze, że nie stracił jeszcze swojego takiego pierwotnego, że to jest wciąż Berga, którą można zabrać z, że to nie koszty czy też nie została wyczyszczona Belga szczęście nie jest już tam jest jeszcze kresek i zagrożenia chyba jest także teraz czarownica staje się trochę taką ikoną walki oprawa kobiet kiedyś była kozłem ofiarnym teraz zostaje odwrócona jest taki zły słynne zdjęcie kobiety z transparentem, która na tym transparencie napis, że jesteśmy wnuczkami czarownic, których nie pali liście to własnym lub 1 z protestów obrony praw kobiet w trzydziestym taki aspekt wykorzystywania postaci średnicy do właśnie do walki w obronę praw kobiet, ale też w Polsce ostatnio była ciekawa dyskusja na temat czarownic to się zaczęło od postu jest g lewicowa feministyczna aktywistka, która ma konto na Instagramie ma rozwalać program i życzyła Polsce, w którym pisze, że nie podoba jest łączenie ezoteryki z feminizmem, dlatego że z Tereka łatwo obśmiać i nie podoba się z to co kobiece ma być łączone z naturą z czarami tak dalej i tym postęp wywoła ogromną reakcję ludziom było przykro, że za ich no, więc tam słowo wiara było też ich wiara została określona koniec feministycznej każda kobieta ma prawo być feministką i gazu w tej podoba jest w ogóle przy okazji tej dyskusji dowiedziałem się tez z AZS 4 Kanada jest tak popularna jest też potężne zjawisko co o tym czy ten nie jest także używanie tej tej czarownicy jest jednocześnie taką pułapkę, że można znowu ów władować stereotyp AJA myślę, że ta krytyka Anka Herbut tak, że w umowie ta krytyka płynąca z konta, ale program mówi też można dosyć łatwo podważyć w tym sensie, że on wraz z takiego miejsca, w którym mam wrażenie, że właśnie to co miękkie ezoteryczne czy właśnie nieracjonalne jest traktowane jednak jako mniej ważne czy gorsze czy jakby niezbadane i tym samym, jakby zakłada, że nie można na tym oprzeć nic co mogłoby obowiązywać uniwersalnie, ale jeśli spojrzeć na to z innej strony i i właśnie jednak ten racjonalizm odsunąć od siebie o to ciężko będzie krytykować wyłączenie feminizmu ezoteryką, więc być sam takim poście sami takim założeniu i krytykowania tego leży już u podstaw jego krytyczne nastawienie do tego co co właśnie gdzieś tam racjonalizm mówi nie podlega i i wychodzi trochę poza papierami, które łatwo jest zdefiniować narzędzia i nauki tak znaczy ja akurat uważam za podium materializm ska, a ja zdecydowanie za chwilę okaże jestem w tym straszą po krótko jak przejdziemy do filmu zbija, niemniej nie wiem nie nie są tego nie znam tej dyskusji, ale czy to też nie jest także do jakich niebezpieczeństwo, które po prostu, które po prostu wynika z tego, że feminizm jest strasznie szerokim też, jakby strategie, jakby oporu wobec patriarchatu mogą być tak bardzo różna też w zależności od kontekstu kulturowego itd. i jak jest to coś no to jest dobrodziejstwo inwentarza, ale jak trudno się odnieść do tego konkretnego kraju ma czytam rzeczywiście pojawiło się chce np. wystawiało, by na niebezpieczeństwo ze strony jakichś ruchów antyszczepionkowych czegoś takiego, a czy, bo też porozumieć, że istnieją, a istnieje lewica, która ma prelekcje w tym kierunku, ale wtedy co jest jakaś zupełnie inna dyskusja być może i być może tutaj w ogóle chodzi o bronienie jakiś czystości feminizmu zrozumiałem to jako sprzeciw wobec łączeniu feminizmu ZUS z tylko co kobiety mają być domyślnie włączone z tym co intuicyjne nieracjonalne facet odwrotnie no ale wcale tak, ale feminizm już no, jakby przechwycił trochę to rozumienie kobiecości kobiety bardziej może nie ma czystych jak kobiety być może jako jako były takiej kategorii, która jest porównywalna z naturą właśnie dziś płodnością tak dalej jest też droga do historii konstrukt, ale oczywiście dziś wydaje się, że Klara ma rację o, tyle że mi zmiana jest dosyć szerokim obszarem i aż go za bardzo definiować jednoznacznie, więc taki głos sumienia ja traktuję jako 1 z głosów nie tyle obowiązujący co co po prostu jako propozycja wspomniałem o tym, bo to jest 1 z przykładów, które pokazują, że ta dyskusja toczyć, żeby figura, więc z niej obecna może warto przypomnieć, skąd wzięło, bo tak naprawdę postać wiedzy jest od bardzo dawna obecna, ale to nasza dzisiejsza wiedza ma i ten cały kontekst wokół wiedzmy sięga średniowiecza co świat okresów polowań na czarownice ponad 1517, że to wtedy z postaci czarownice, czyli łatki czarownicy używano do tego, żeby usprawiedliwić prześladowania kobiet prawda, a taką i stąd ten na takich jak chciał jeszcze mogę z grafikę taką taktykę, a ja chciałam tylko nawiązać jeszcze do tego, o czym przed chwilą mówiliśmy i do tej tego połączenia sił czarownicy z naturą czy ezoteryką, ale w nawiązaniu do tego co teraz pytasz, czyli do korzeni w ogóle lotnictwa, bo jednak czarownice tak mówić pojawił się w średniowieczu i oprócz różnych innych ważnych aspektów tej figury to jest tylko 1 z nich było jednak znajomość np. ziołolecznictwa czy znajomości w środy, bo nie wiem czy natura jest dobrym słowem ale, ale znajomość przyrody i wykorzystywanie jej celach leczniczych i to był taki rodzaj leczenia, który był jednak jakby po drugiej stronie od tego, jakiego fachu lekarskiego, który jednak parali się głównie mężczyźni, więc czarownica kobieta lecząca innymi metodami, bo jednak nie była nie mogła być edukować, a taki sposób w jaki mężczyźni ani chyba wrócę dla tradycyjnych płac medycynę takimi mainstreamowych, że tak powiem i podobnie rzecz ma się jeśli chodzi o kontrolę płodności kobiet, więc kobiety, które zajmowały się nie wiem czy spędzanie płodu w średniowieczu czy jakiegoś innego rodzaju genetyki jakiś inny sposób pomagały kobietom w sprawę właśnie kontroli urodzeń w ogóle płodności również możemy to, aby przymierzyć teraz do obszaru natury czy przyrody również były oskarżane o czary, więc też co połączenie czarownicy z naturą Slash przyrodę ślad za daleko też nie bierze się znikąd ma obrażenia tak też z drugiej strony jeśli chodzi właśnie ziołolecznictwo czy taką powiedzmy medycyna wiejską to jest to też to są też zdolności i wiedza, które bardzo ugruntowana jego doświadczeniu tak znaczy, że orzecznictwo nie jest nie jest, gdyby oparte na różnym doświadczeniu i na jak wieloletniej praktyce i teraz pomyślą o tym, że paradoksalnie wydaje się taki największa jak po figurę czarownic Slash czarodziejek sami w naszym pokolenia boksami moich rocznikach od paru lat może stanowić pewną różnicę na daczy to są figury popkulturę okres właśnie mocno związane z wiedzą tak znaczy dla moich roczników Hermiona Granger Harrego Pottera, gdy najbardziej racjonalna, jakby postać tak znaczy figurek, bo po prostu wiedźmy, która wie, która właśnie jest tym rozum mam na atak pomyślałam, a nikt nie oglądam bawi, ale czy ujrzał też nie jest jakby taką zmianą w odpowiednim karmione bawili jednak jest kino po prostu połączenie, jakby figury czarownice z narodową po prostu serce, a jak z tym mózgiem wpadki, a tak albo Sabrina z serialu Netflixa z tej nowej wersji serialu osoby próg tak oni wszyscy nam smakują mi też trochę podobna do Her miony tak wielu bardziej, jakby firma jako jako osoba bez znaczenia jak właśnie, że właśnie to potrafi być zupełnie, a z drugiej strony, jakby dostęp do wiedzy tak, bo właśnie teraz popkultura stara się pokazać wiedzę jako wielowymiarową postać jako pozytywną postać, ale w średniowieczu ludzie mieli borykali się z problemami zaczęli oni obwiniać kobiet kobiety nazwano, więc mami i wtedy nie tyle kojarzono wiedzą z wiedzą co raczej z tym, że są słabsze moralnie, że bardziej uległe szatanowi, że są rozpustne albo odwrotnie żył w odosobnieniu, czyli zawsze Pałka znalazł, żeby przywalić wiedźmy i na już za owocowało to z setkami tysięcy egzekucji specjalnych tak odnosi do tego siedemnastego wieku, żeby przejść do filmu czarownica bajkę budowa nowej Anglii też w 2015 roku Robert Gar statystyk debiut, który od bardzo duży sukces w roli głównej ana tej twórczej i rzeczy siedemnastym wieku w nowej Anglii z takiej amerykańskiej wioski zostaje wybrana rodzina, dlatego że ojciec mąż pokłócił się zresztą społeczności o interpretację nowego testamentu zdaje się no to rodzina zmuszona żyć na jakimś odludziu zaczynają się tam straszne rzeczy, bo nastoletnia Thomasem pilnuje nowo narodzonego brata brat nagle zostaje porwany wydaną przez kogo, a zaczynają rodzina zaczyna spekulować to wiedzą jak porwała potem, że to maszyny z tą wyspą to nastolatka wydaje się, że to jest taki film, który pokazuje genezę wiedźmy znaczy jak jak to się stało, że niewinne i niczego kobiety stały w tym kozłem ofiarnym to jest horror na pewno tylko, że sam reżyser powiedział Stoch on chciał pokazać horror religii one by zekranizował wierzenia purytańskie i one są tam pokazane dosłownie tak i pokazane co one robią tej dziewczyny tak też firm, które jak w sensie Onkologii świadczeń przed stawionego tam są wiedźmy tak zaćmy metodą widzimy rzeczy to jest na ekranie możemy to interpretować w różny sposób, ale nie jest to film, który trzyma, a wszystko poza kadrem tylko jak po to jest prawda w ramach tego świata przedstawionego przez Cypr interesująca jest tak dosłowny jak to co wtedy ludzie sobie opowiadali oni dosłownie wierzyli, że za rogiem Szatan, a klasy wiedźma religia ta była bardzo dosłowny traktor zawierzenia na 1108 tak samo dosłownie to przedstawia tak i niż wydaje, że ten film jest dobrym przykładem też właśnie na to czy mówiłeś przed momentem, czyli o takiej dynamice wytwarzania kozła ofiarnego w społeczeństwie i o tym, np. pisze też nasz lew książce czarownice nie zwyciężyła siła kobiet, która została wydana w zeszłym roku ona pisze o tym, że ten właśnie dokładnie o tym, że czarownica jest tym samym czym w kulturze historii był w pewnym momencie Jerzy a jakie miejsce zajmuje w niektórych społecznościach w niektórych w czasach osoba homoseksualna nie można byłoby mnożyć tego typu przykłady i czarownica w pewnym momencie historycznym była właśnie taką figurą Kruczyk układano do nowo niewygodnych obywatele albo dochodu nasi obywatele nie chcą inwestować, ale do kobiet jako słabszy jednak kobieta słabszych obywatele, które na, które łatwo było zrzucić odpowiedzialność za co albo emeryt łatwo było zrzucić winę za coś i dokładnie bardzo bardzo dobrze widać te dynamika w tym filmie, bo tak jak mówisz Tomasz jest oskarżona w pewnym momencie oto, że jej, że jest czarownicą rzuciła zły urok na na całą rodziną całe domostwo, ale tak naprawdę jest to takie oskarżenie i taka figura, która migruje pomiędzy tymi bohaterami, bo w pewnym momencie przecież moc rodzeństwo oskarżone o pakt z diabłem i młodszy brat, który jako drugi umiera spośród wszystkich dzieci, więc jest taka kategoria, która służy po prostu wskazaniu winnego tak naprawdę to jest jedyna postać, która przez cały film nie zrobiła nic złego, jeżeli przyjrzymy ojcu to on jest nieudolne i niech nie wywiązuje się ze swych zadań jednocześnie styki bardzo dumny przecież to z jego winy ta rodzina jest w wykonano tam pokazane też, że ten młodszy syn jest zainteresowany takim seksualnym kontekście swoją siostrą, więc kolejny grzech jest narysować jedno ta dwójka na mocy Grecy rodzeństwo jest nieznośna są po prostu radni składają się z Ciarko złem tak tam wszyscy mają na sumieniu z wyjątkiem dziewczyny, która jest posądzono wszystko tak właśnie ta plotka żona jest czarownicą bierze się po prostu z żartu zrobionego młodszej siostrze, a nocne chciałbym w życiu tak uwagę też na torze pyta rodzina, a ta rodzina jest jakby na wielu po na wielu poziomach, jakby ich po prostu wykluczona to nie do żony zostają wykluczeni z tej plantacji, na której pracowali oni chyba się rodzice są imigrantami z Anglii i tam chyba ten wątek, że w ogóle to, że ten podział jest nieudolny bierze się też z tego rząd po prostu nie umie uprawiać tej ziemi w nowej Anglii nie umie też uprawiać roślin i rząd po prostu no bo oni sobie po prostu nie żyją nie będą mieli za co jeść, bo wraz z nią uprawiać tej ziemi i a podobnie matka a, ale właśnie, kiedy wczoraj oglądałam jak PE uderzyło mnie, że po prostu jest jakiś Absolut jak bardzo plastycznej bardzo bardzo łatwo po prostu się przejrzeć w tej sytuacji w takim też sensie że, a nasze i mają niektóre metafory są bardziej przydatne, a niektóre mniej, ale właśnie tutaj jakaś taka metafora Kurowa tego jak my po prostu zepsucia ona po prostu łonie rodziny bardzo bardzo pracuje tak, że jak po, że dziecko ma być ta dziewczyna ma nie być jakimś po prostu zepsuł tymiankiem ma być jakąś taką po prostu opętaną jednostką tak a, a zaczyna się w ogóle też od tego, że nie chcą oba, gdyż po prostu oddać żeby, żeby po prostu pracować już ona pracowała do miasta, bo po prostu nie umarł z głodu prawda, więc tutaj wszystko, bo to i to też od pewnego momentu zaczyna napędzać to intryga, którą absolutnie ekonomiczne podłoże, a prowadzi do tego, że po prostu najstarsza córka została przez rodzinę uznana za przeklętą i wydaje się, że jak to to też bardzo bardzo pracuje na takim właśnie na takim klas aktualne tak, a i też na tym co pana to legenda widać na prokuratorze, że porwane niemowlę la rozrostu przetoczyć krew z TPS niemowlęcia itd. i jest absolutnie przerażające po prostu w tym, że ciągle bierzemy ciągu jesteśmy świadkami jak aktualizacji tego samego po prostu absolutnie absurdalnego mitu, które w tym filmie w ogóle zostały zilustrowane drodzy słuchacze droga drogie słuchaczki przejdziemy do spoilerów, bo jednak ten fundusz ma swoje latach, bo możemy powiedzieć jak się kończy, ale że ktoś widział to ostrzegamy, ale morał z tego firmy taki, że to maszyn faktycznie zostaje wiedzą to znaczy sprzedaje dusz szatanowi i dołącza do Sabatu taki finał tego filmu ja nie wiem jak go odbierać Alego od bramek zwycięstwo tej dziewczyny jako takie uwolnienie się czyli, czyli robić coś takiego takim się Darek zrobił współcześnie, czyli bierze na siebie te oskarżenia o obycie wiedźmą i używa tego wykorzystuje, żeby się wolni, ale też mocni mój punkt widzenia tak jak zrozumieć finał tego filmu no ja właściwie sam zadaje sobie pytanie o od zakończenia, dlatego że gdyby czytać tak jak teraz wspomniałeś no to rzeczywiście wydarza się to co było zapowiadane w pewnym sensie od samego początku tego filmu, chociaż w tym filmie rzeczywiście wielokrotnie pojawia się dosyć takie pojawią się takie mocne sugestie, że czasami mam nawet poczucie, że mogą mogłoby być troszkę lżejsze są zbyt dosłowne, ale zastanawiam się czy artykuł o winie nie można też czytać taki sposób, że jest to pewnego rodzaju projekcja samej formacji i trochę tam przyszła mi w głowie bessy myśląc też o tym, że rzeczywistość oglądamy w tym filmie ona się bierze bardzo silnej projekcji rzeczywistości tłumacz cała rodzina, a które chcę bardzo ciekawy, a jednak bierze się z takiej radykalnej religijności jak często natknąłem się też na interpretację tego filmu, która mówi, że on cały projekt co znaczy autor Mind interpretacji mówi tak z ta rodzina żyła w tym domku wydarzyła się tam jakaś makabra ludzie z tej osady, którzy wygnali odkryli to znaleźli w scenę zbrodni i muszą sobie powiedzieć co się stało i opowiadając sobie właśnie taki sposób, że widoczny była czarownicą taki i znajdują sobie kozła ofiarnego i tłumaczą sobie, że też tych wszystkich zbrodni musiała dokonać ta dziewczyna została to by sugerował tytuł artysty ludowa bajka, które przecież potem była używana do straszenia dzieci przez hierarchów kościelnych była wykorzystywana z jakiego trochę legitymizowania swojej władzy trzymania ludzi w ryzach, więc wezwał też bardzo ciekawe interpretacje to może być projekcja tej społeczności, która sobie po prostu taki sposób tłumaczy jakąś potworność, która wydarzyła to znaczy to chyba też jest dla mnie to jest chyba także ja też nie mam potrzeby, aby ustawić sobie film, a przynajmniej taki film jakiś takiej szali czy czyszczony po stronie dobra wciąż jest po stronie zła i chyba to, że to zakończenie jest trochę spełnieniem jakiegoś pragnienia wynika też z tego, że rzeczywistość, kiedy dziewczyna dotychczas żyła jest po prostu była tak absolutnie straszne opresyjna i to nawet niekoniecznie jest kwestia jakiejś winy tej rodzinę tylko bardziej po prostu okoliczności tego, że jak być rodzice są tacy jacy są dzieci też są takie, jakie są, a w ogóle ta sytuacja jest po prostu tak maksymalnie opresyjna rzeczywiście, kiedy ten film się kończy po prostu takim ujęciem po prostu ciał nagich ulatują nad Mińskiem, a rzeczywiście jest jakaś wolność, ale jednocześnie nie ma, ale jednocześnie to nie jest to nie jest opinia jest jakaś taka fantazja kogoś żyjącego w partii bardzo opresyjny rzeczywistą, która moim zdaniem strofy to nie jest radościach to nie jest to nie jest nie wiem makabryczny taniec mi Samar, który jak jest makabrycznej tam siedział makabryczne rzeczy na końcu, ale jestem jakiś szczęście jak jest wyzwolenie wtedy w ogóle nie ma cały czas jakby zanurzona w tej po prostu Super purytańskim też bardzo opresyjny ekonomicznie opresyjne ekonomicznie sytuacji, a jakiś taki absolutnie słusznie strasznej no tak właśnie ten ten pomysł dlatego tak ciekawe, że Rzeszów też nie da, a nie da się rodziców jest dokładnie metaforą tu właściwie wydarzyło itd. w nim też, czego tu też marsze Jake, a jeżeli ze swoimi własnymi pragnieniami no tak jak tylko może ja wolę myśleć trochę bardziej o tym, że rzeczy jest pewnego rodzaju projekcja, bo wolę jako projekcji widzieć scenę oddającą czarnym pozbądź AAA 1 z tych momentów, które jeżeli, jeżeli spojrzeć na nie patrzy na scenę niejako projekcje, ale pewnego rodzaju kontynuację takiej w tej historii, która uderzała no to to jest taki moment de facto dla mnie, a w momencie, w którym który jednak począć na takim poziomie właśnie projekcji no to co się staje tu być amortyzowane trochę przez ten rodzaj odbioru, a jestem, a proszę zwrócić uwagę, że ta audycja nazywa projekt jak i jak się później swoją z tytułu jestem absolutną wielbicielką gadających zwierzątek filmach fabularnych, a jak Anka może pamiętam nie ma nadal nawet po nawet powiedzmy tak jest w limicie Antychrysta lepili przerażające z Prostek z jak zwierzę filmie fabularnym po prostu zaczyna się od zawartej już starają się zakochała tak naprawdę tym przypadku też Szatan, bo też tego zawodu widzieliśmy Blak Filip jest wcieleniem szatana wskutek kozakiem bardzo żałuję, że mnie nie ma w tym roku w Gdańsku, że nie mam na to proszę, by jak rozumiem jak po Suns czarownicy shopów w towarzystwie zwierząt miał odbyć, bo tak, bo to jest taki festiwal, który wciska Sense filmowe w otoczenie, które do nich pasuje to znaczy, że powstają na urząd Biotonu w opuszczonym z hipermarket np. a także drugi raz także sens Równicy w oczy większości dzieje w stoczni, ale tak są wydarzenia specjalna bardzo dziwne miejsca, więc takie bardzo żałuję, bo świat już nie oglądam filmy w środku lasu, a więc nie jest takim jednoznacznym firma nie ma pewnie 1 słusznej interpretacji, ale tak jak jeszcze ta wiedza mi się wydaje czytelna no to następny film czy służb filia w 2018 roku sezon może mieć naprawdę dużo interpretacji z trudno ten film złapać może szybko opis fabuły rzecz jest w siedemdziesiątym siódmym roku główną bohaterką stąd serka z banią i w tej roli jest też toczącą ona z ze Stanów też mieszka w jakiś taki sposób łamie się chyba mieszkańcy trochę taka podobna sytuacja może stać podobno jednak wolność wyjeżdża do Berlina tam zaczyna uczyć w tak prestiżowej szkole szkoła tańca szefową tej szkoły taka ekscentryczna awangardowa dyrektorka grają Tilda Swinton, a natomiast został gracz kilku instrumentach z okazuje się, że służba ma talent, ale też odkrywa, że jakieś złowrogie siły działają w tej szkole i tak naprawdę okazuje się, że on jest, że to szkoła jest opanowana opanowana przez wiedźmy równocześnie odkrywa to taki psycholog już ma ponad 80 lat pamiętasz co wydarzenia, kiedy wybucha druga wojna światowa on wtedy stracił żonę, która była Żydówką nie wie co się z nią stało musiała uciekać, czyli tu teraz miejską kontaktu, więc straszne wyrzuty sumienia nie wie co się stało no widzi, że znowu zaczynają krzyczeć jakieś niepokojące rzeczy znowu się bez przemocy PiS niezrozumiałe ideologa, a wszystko jest taki kram z czasowej, bo cała fabuła się dzieje podczas zamachu terrorystycznego, którego dokonał ludowy front wyzwolenia Palestyny oni porów uprowadzić samolot z pasażerami i jako wyraz wsparcia dla rafy dla ROD dla frakcji czerwonej armii Bader Meinhof to była taka skrajnie lewicowe, ale naprawdę skrajnie lewicowa ani tak jak dzisiaj w Polsce rozumiesz coś skrajnie lewicowe tylko to byli to taka organizacja terrorystyczna od nas oni odnosić do mało m.in. robili za zamachy terrorystyczne walczyli z niemieckim kapitalizmem i sprzeciwiali się imperializmowi Stanów zjednoczonych wojny w Wietnamie był główny, kiedy rozgrywa się fabuła tego filmu to najważniejsze postaci z barmanką w sezon już więzieniu na netto ten zamach ma ma uwolnić terrorystów, więc taka jest fabuła filmu teraz w co Antek np. jak jak rozumieć kim jest Adam Blank grana przez Tilda Swinton i co reprezentuje ta szkoła tańca, bo tam mieszkają same kobiety są takie dosyć autonomiczne waszym zdaniem tu to są feministki radykalny feminizm, więc to też jest interpretacja z ta szkoła to jest obóz koncentracyjny numer akurat kompletny naród może niekompletny, ale jednak łączenie przychylał takiej interpretacji jak muzycy, a nie możesz warto powiedzieć słuchaczom, którzy tego filmu nie widzieli trochę, jaką jest zrobione w takim sensie stron jest fantastyczna drastycznie zrobione, ale właśnie takim filmem, który trwa pół godziny i połowa publiczności potwornie nudzi, a druga połowę zdziwiona że, a czy ten film w jakimś takim trasę prawda, jakby też opowiadania o nim z punktu widzenia, jaki przebieg fabuła też są tyle jest trochę mylące, ponieważ jest po prostu strasznie transowy tam jestem bardzo duże sekwencji tanecznych z TFI bardzo wprowadza w trans muzyka przenikające się różne typy płaszczyzny czasowe wspomnienia z Ameryki i oni jak bardzo dziwne swoje ścieki po prostu fakturze w swoim tempie w swoim letnie za ścieki bardzo ich bardzo bardzo młody jesteś bardzo bardzo zmysłowo wydaje się trochę archaiczny prawda w sposób sama jest takie dzisiejsze kino jest potwornie zmysłowy wczoraj wczoraj słucha podcastów z luki Guadagnino i Witkiewicza, który był scenarzystą tego filmu i okazało się, że w ogóle było, że w pierwszym scenariuszu w ogóle były tam sceny seksu pomiędzy, a pomiędzy uczennicami, ale też pomiędzy Jakubem Adam Blank 1 z tancerek oraz wszystko leciało, ponieważ doszli do wniosku, że nie nie mogą się też będzie bardziej zmysłowy wtedy, kiedy jak nie będzie, a ze słownych scen seksu tak, a sądami nocą przypomnijmy, że rzetelne reżyser zrobił tamte dni tamte noce, a Bigger Splash jestem miłością to jest takie bardzo tak tak taki jest oparty na bardzo to jest reżyser, który robi takie zmysłowe kino, a to jest jego najbardziej, ale jednak zespół z wspiera nie jest tak jak pozostałe reżysera ale, ale też jest coś takiego nie wiem może teraz Anka Anka bardziej jak podstronę też jak na nowo duża część tego filmu po prostu się dzieje i powstańców w spektaklu, więc na planie ten film jest ciekawy bardzo z kilku względów i może bowiem takim, do którego została zrestrukturyzowana przez Klarę mianowicie oczywiście siedzieć w szkole tanecznej, ale już nie szkole baletowej i też też ruch taniec jest jest takim jest narzędziem, które popycha były do przodu w pewnym sensie to z 1 strony, a z drugiej strony jest też marszu sprawczość to jest coś co co bardzo zaskoczyło w tym filmie rzeczywiście taniec jest wszechobecne i też czytałam wywiad z choreografem Damian, ale on mówił o tym dlaczego zdecydował się na to by jednak nie odwoływać się do baletu jako takiego w tym filmie, a odwołać się jednak i model 1 i do tańca, który właśnie nie jest nie jest aż tak znaczy instytucjonalnie związany być może to jest złe sformułowanie było dzieje się w szkole jest też taki sposób zinstytucjonalizowane, ale nie jest tańcem takiego głównego nurtu nie Staniec, który kojarzymy z establishmentem to znaczy taki taniec CN marginesu ów i on mówi o tym, że czarownice też były wyschnąć czarownice należał do takich obszarów marginalnych albo były spychane na na margines społeczeństwa dlatego to było dla niego dużo ciekawsze, żeby właśnie taki taniec zaproponować i wychodząc z tego chcę powiedzieć, tyle że dla mnie fascynujące jest to, że rzeczywiście ten ruch ma w sobie siłę sprawczą i teraz oczywiście wiem, że to co powiedziałam ulokowane w tym, jakiego rodzaju sprawczość ten taniec ma brzmieć dosyć Creepy, ale no, bo nie wiem czy wszyscy widzieli ten film jest taka scena, gdzie taniec służy paniom wykonywane w 1 z sal szkoły bardzo mocno wpływa na drugą tancerkę, która jakiś dziwny sposób została zamknięta w innej sali pełnej luster i właściwie ruchy, które wykonuje decyzji bezpośrednio dotykają tam tancerkę to znaczy wszystkie wyrzuty rąk wyrzuceniu bardzo intensywne takie bardzo energetyczne gesty oparty na mocnej sile one pewien sposób uderzają chciało drugi kobiety zamkniętej na tej sali, więc jest to dosyć specyficzny rodzaj sprawczości jeśli o takim jeśli to umieścić w tym kontekście, ale też można mówić sprawczości i jakiegoś rodzaju emancypacji poprzez kontakt z własnym ciałem, więc dla mnie szalenie ciekawie ten film właśnie z tego względu oraz ze względu na łączenie właśnie tego kontaktu z ciałem i kontroli nad własnym ciałem jednak choreografie są takie dosyć modyfikowane one są bardzo bardzo opozycyjne bardzo oparte bardzo mocno na na wirtuozerię, więc też niezbędne moja ciekawość związana z tym filmem opiera się właśnie ma na połączenie emancypacji z języków jakiegoś rodzaju podłączenia własnego ciała własnej seksualności takiej kapitalnej energii, a te bardzo ciekawe, że mówisz sprawczości, bo już z Klarą przed rozmową przed nagraniem zostaną biliśmy się, dlaczego w tym filmie tak często pokazywane są dłonie, że państwo zwrócą uwagę co tam jest pełno kadrów, których dłonie są najważniejsze są w centrum i chyba właśnie chodzi o sprawczość, bo dłonie są też trochę pokazywano jak dłonie takiego władcy marionetek nawet ta służba, mówi że one pytana przez nich świętą kim chcesz być do tej szkoły społecznością nauki chce być dłońmi, czyli prawdopodobnie chodzi o to że, że to ona chce tutaj rządzi sonat chcę tutaj być siłą sprawczą, bo tam faktycznie oczy konflikt tylko między kim kim właściwie rozumieć ten konflikt dla mnie to jest najciekawsze w tym testy ciekawsze są one, bo mówiłaś o sztuce jako amen emancypacji, a że, gdy czasach, kiedy właśnie artyści z Niemiec szukali własnej tożsamości, bo to było pokolenie, które bardzo chciało odciąć od poprzedniego pokolenia no dalej członkowie partii faszystowskich nazistowskich byli na wysokich stanowiskach, więc taki ogromny opór wśród artystów była np. muzyczna bardzo ciekawa scena Krokowa, gdzie oni nie chcielibyśmy jak nic co brzmiało wcześniej w tym kraju, ale też częściej przyjmować tych Wschodu tych wpływów ze Stanów zjednoczonych chce zrobić swoją muzykę oby jak na swe Nor to nową tożsamość dentysta próbowały odrodzić to był taki bardzo ciekawe artystyczne moment ich trochę łączyło to takie pragnienie ustalenia własnej tożsamości poprzez sztukę i właśnie tak rozumiem te szkoły wisi wydaje że, ale może sobie nowy system bardzo ciekawe jak rozumieć PS czym się wydaje, że to jest przepiękne w tym śmiecie stworzono też nie da sprowadzić do metafory jakiś 1 sprawy czy to nie jest także jestem i programowo przeciwko jego filmom program mają, jakby 1 sprawie nad miastem jest zupełnie innym, że jest jakiegoś rodzaju własna, a trasę jakiegoś rodzaju po prostu muszą, a taki też pomyśleć o kinie jako też pewnego rodzaju religii czy doświadczeniu, a nie metafizyczne doświadczenie metafizycznym a, ale to właśnie ten a ten film jest dla mnie filmem jakich bardzo bardzo dziwnej obecności ani niekoniecznie tego, że zarówno, że jest blisko 4, jakie takie skrzyżowanie i dzięki takiej po prostu zagęszczonych momentów historii tak tego też, że 707 w ogóle ta ty cała atmosfera w niemieckiej jesieni i i coś takiego po prostu jakiegoś takiego odbijania się po prostu pamięci o nazizmie śladów nazizmu, a z 1 strony właśnie to dotknięcie historii, a z drugiej strony jest jakaś kula totalna mitologia jak po prostu Sabat tak je po prostu frakcja wiedzą, które walczą ze sobą i jakimś odradzaniu się jest proste jakiś antyczne siłę, a ja w imieniu setek jednocześnie osobą, która jakoś specjalnie układa sobie film fabularny jeśli to nie jest naprawdę łatwa, ale właśnie dla mnie ten film jest filmem jakiś bardzo bardzo dziwnych obecności wstrzymania niemieckości włoską ością, a dziś, gdy taką oczywistą jak układanie no właśnie szuka układanie desek, by kolejny temat, ale też tegoż właśnie tam jakby ikonę kina niemieckiego z lat siedemdziesiątych tak jest Angela Winkler jest Recovery, jakby to są te osoby, które tam są i w jaki sposób jego promienie ją i nie są jakimś takim to nie jest post modernistyczne mrugnięcia okiem to jest jakiś po prostu bycie też taki sposób w jaki Notre da jak kto gra pan psychoanalityka czy pan psychoanalityka Tilda Swinton po prostu, a jego przybrana także, iż nie poznaje ona też występuje pod obcym jest nazwiskiem tak samo końcowych i w końcu to dlatego można było domyślać, a to w końcu zostało o jak wypowiedziane głośno, ale równie dobrze to mogłoby się nie wydarzyć nie ma tutaj żadne, bo minister właściwie nie ma, a nie ma konkretnego fabularnego powodu, dla którego ona grajek i rola jako szefowej VAT-u i pana psychoanalityka, ale po prostu jest to właśnie ten film jest dobrze, że po prostu w tym filmie fizycznie nie ma mężczyzn, pomijając bardzo marginalne postaci, które nie mają znaczenia popularnego i a unitarnego w każdym razie jak po stronie jak obsadę, bo życie reżysera zresztą jeszcze w czasie z mężczyznami, ale przed kamerą są praktycznie same kobietę, a niewiele właśnie właśnie nie mam, a tych w ogóle nie zmusza do tego miasta zdecydowała czy i czy one są, a czas sąd, kto jest dobry, kto jest złe, kto tutaj jak tutaj, gdzie tu są faszyści są komuniści są terroryści jak chce bardziej chodzi właśnie etyki rodzaj dziwnego po prostu zanurzenia, a nie zaczynam się mam kolegów wkręcony w powojennych Niemiec, którzy absolutnie rozkładali na czynniki pierwsze poziom napięcia pomiędzy Wschodem Zachodem, ale nie jest zaczęłam też wysoki taki po prostu bardzo cielesne obcowanie, z jaką lekkością oczywistością, jaką w ogóle całemu, a itd. aż goście nie da uporządkować czy też jak bardzo odważnej, czego może też tłumaczy nasz indeks strasznie dzieli publiczność, że już trochę nie da, bo tak ostatnio zmierza do tego, żeby was na koniec zapytać czy waszym zdaniem to jest mi film o wydźwięku minister no bo tak naprawdę najłatwiej jest opowiedzieć ten film z perspektywy 1 z męskiego bohatera tak naprawdę historia tego psychologa, którego grację da Swinton, ale jest to facet jest najbardziej czytelna i to to on wyrasta na głównego bohatera tego filmu to jego historii przeżywamy ten czyn tego poczucia winy, bo na sobie dźwiga pokoleniową winę za zachował każdą drugą wojnę światową to jest film o kobietach, ale jeżeli spróbować opowiedzieć z tą najłatwiej powiedzieć z punktu widzenia facet tak, ale ten facet jest kobieta nie są również zagwarantować po prostu często się wydarza kulturze zagra z perspektywy facet też opowiadający się wydaje mi łatwo, a tak, lecz właśnie, ale i właśnie to pokazuje, że dlatego musi nie da opowiedzieć jak właśnie ten jest filmem, że jak jest tak bardzo, a jego korzysta też być bardzo różnych mediów, ale właśnie nie da się go sprowadzić jakiś taki po prostu fabularnej opowieści, bo wtedy się wykolei ja to jest Super ważne, że to jest, że to jest jednak tyle czasu także jest jakby cały dysk windą, a nie, a nie chciało męskie i też bardzo ciekawe w tym kontekście jest dla mnie jako 1 moment w filmie kiedy, kiedy psycholog właśnie, mówi że że w tej szkole są kobiety, które wierzą, że są czarownicami, a nie, że to są kobiety, które są czarownicami, więc tam rzeczywiście spoty, jakby zderzają różne wizje rzeczywistości to co on mówi czy są kobiety, które wierzył, że są czarownicami i jest dla mnie o tyle ciekawe, że jednak ten film po stronie szkoły po stronie kobiet jest bardzo mocno ugruntowane fizyczności materialną ości chciał więc, by nie zgadzam się ze stopu na razie wiatr nie czuje potrzebę, jakiego się takiego jednoznacznego uchwycenia tego firma wręcz wrażenie że, że próba jakiegoś takiego przesilenia i zamknięcia tego i właśnie to go po to, by zamknęło i dla mnie ciekawe jest to, że nie do końca sobie umieszczono pewne pytania odpowiedzieć, jeżeli powiem, że ten film jest firma feministycznym no to co w takim razie mam zrobić całą presją, która jednak w tej szkole funkcjonuje całą hierarchię, która własne prawda natomiast ogromna przemoc to nie jest przestrzeń w swoich grupach tylko brutalna walka między różnymi frakcjami w płot jest tak to znaczy wydaje mi się mogę powiedzieć ja, odkąd zobaczą ten się w kinie to nie obejrzałem od tamtego czasu niczego co zrobił na mnie tak gigantyczne wrażenie to jest w ogóle 1 z moich z moich najważniejszych kinowych doświadczeń, ale nie wiem jak to rozumieć byli wyszukuje tam sobie temat fanatyzm na pewno jest tematem ten psycholog po doświadczeniach drugiej wojny światowej boi się takiego fanatycznego zastąpienia ideologii i to widać tych emisji od, których wyjeżdżać z zbadania i barmanką w i tych wiec pękniętych można tak, bo tak badam w ogóle ma kilka zarówno matka jak postać śmierci na koniec gra Małgorzata bela jak też zęby to też jedno ciało umierająca matka, jakby figura, a jedynie do rozpoznania figura śmierci też Sęk w tym całym ciałem, ale właśnie pytanie jak zdefiniujemy feminizm i też jak po no też na jak ja znajduje pewne, jaki takie wątki, które mnie osobiście bardzo mam typują, kiedy o tym, myślę to znaczy też jakiegoś takiego trolli GUS te, których składki myślę w ogóle, by tak czy są też od takiej strony po prostu bardzo wręcz klipy cielesnym to znaczy, pomijając to rzeczywiście jest dziś aktorką, która nie, bo odniosła sukces bardzo seksistowski franczyzy, dzięki której podobnie jak powiedzmy kryzys działacze Robert Pattison może zrobić absolutnie wszystko może po prostu za granicę szalony film szalony Włochem, ale ona też, jakby córkom rani-li kraju, a córką i kadrę, która jest jak legendą znaj grozy thrillera AZA i która jednocześnie była po prostu na planie terroryzował psychicznie przez Alfreda Hitchcocka, gdy jak 1 z największych w ogóle nowych mitów, a już na pewno bez historii, a historyczna grozy w historii zresztą owców i że ona nagle tutaj wychodzi i nie wiem czy chce podarować osobom, które nie widział tego filmu ale jakby po prostu są scenki czy to w tym co do zespołu myślisz sobie, że w wierze, że to jest przekaz szczekać zemsta historii kina jak na cierpieniu, a po prostu ileż pokoleń już pokoleń po prostu aktorek jest taka scena, w której ona ma być poświęcony tak przedstawiać my, czyli to jest taki naprawdę motyw ze świata polowania na czarownice ona odmawia i my też coś jak my też i ciało się, jakby całość zmienia wydarza się coś z tym wydarzeń jest wydanie decyzji czasami ktoś otwiera mi coś jasnego widowiskowe, że w tle leciała tak bardzo ładna piosenka to Marka pogotowie z Renault był cały soundtrack są świetne, ale jak nie pamiętałem z tej sceny, bo to co widziałem przesłoniło zgodni co słyszałem, by stoczyć krwawą scena na, ale jednak rozumiany jako jakiś taki akt emancypacji wyzwolenia też tak jak końcówkę czarownic gala tak wydaje się, że to są te filmy jak już podobne firma jest MEADS Mark trybów znak w zeszłym roku też chyba o stopę jakiś taki, a kultowe powodzenie, że to są filmy, których się trochę nie da, a które w ogóle nie da wsadzić jakąś taką witalność pomiędzy dobrem, a złem tylko 3, bo chodzi o jakiś efekt to co te filmy robią dziś ciałem Czyż to, że jeśli przydarzy nie powtórzą sobie wspina na na rzecz tej audycji wnieść do sądu wniosku, że nie będą nas 5% zaś w domu a, toteż film, który wymaga ode mnie, że rząd musi wejść w pewien moment ich 1 to jest 1 z tych filmów crash oczywiście bardzo mają podobny sposób jak, a bardzo religii na osoby jak te przeżywają, a nie wierz w świąteczną się albo coś w tym rodzaju zamieść ten film jest w takim, a w ten sposób pamiętam, że po prostu 1 z tych filmów, na których po prostu oddycha winny sposób to ja tylko może dodam jeszcze, że dla mnie te czarownice w kwestii pytania o feminizmu ma o emancypację są takimi bardziej kanałami żona robi coś tutaj uczą ringu dla dla historii dla dlatego wszystkiego co się dzieje wokół, że właściwie mam poczucie oglądając film, że szerzej mówi fizyczności materialną chciał jest jest właściwie takim no właśnie takim kanałem, przez który coś przebiega jak zadały chyba pytanie o o takim jest Adam ogląda kim jest sens fuzji no to jeszcze zaczął zastanawiać czy one nie są przypadkiem tym samym tylko w różnych, jakby wariata tak powiem, bo mam poczucie czasami że, że to jest pewna energia i perspektyw taka energia emancypacji, która przepływa po prostu przez ciała obecnie w tym filmie myślę, że w ogóle powiedzieć coś co ja wcześniej próbowała powiedzieć, ale nie umiała znaleźć na to słowo musiałaś jakoś to, że wybrała to po prostu 10 coraz lepiej i zwraca uwagę na taniec, bo interesuje ten potrafił takie rzeczy zinterpretować nie rozumiem tańca, który jednak bardzo ważną częścią tego filmu nie mam pojęcia czy sceny taneczne są dobre ani co znaczą nic byłem ciekaw jak jest opinia, ale właśnie się wydaje, że dostęp firm pokazuje bardzo mocno, że tańca trzeba rozumieć i też wypowiedzieć wcześniej że, że jak zrozumieć w ogóle ten film, że ja oczywiście też zadawano pytanie co na to patrzyli jak rozumiem wolność dawało samo, ale też, wydając ten film operuje na takich bardzo seksualnych częstotliwościach to znaczy tam się słyszy odgłosy chciała tam się słyszy łamanie kości słyszy się od tekstu się tempo ciała i tak dale, więc to są wszystko rzeczy, które bardziej działają efektywnie moim zdaniem bardziej się odczuwa i może to co mówiły, bo dwoje mówi liście od tej o tej historii i o tym, całym takim narracyjnym w ogóle złu, które nie powraca co krąży, że może właśnie w związku z tym w jaki sposób odczuwamy pewne pewien dyskomfort, którym chciała ksiądz może taki sposób pewne rzeczy do nas dochodzą bardziej niż, gdybyśmy chcieli jak rozwikłać zagadki i rozłożyć na czynniki pierwsze całych oczywiście nocą musiał dyrektor jako cały całym ciałem jak tak po prostu skrzyżowanie po prostu Włoch w Berlinie, a jest tylko taki po prostu Super Super dotkliwe to się od właśnie od poziomu jak oddechu kot ciało na ulicę tak ciało po prostu monumentalnej architekturze nas nasza rozmowa na mały Sabat już musi wiązać się ku końcowi pora zaprosić na informację z żegnają się z państwem Klara kosz, a do widzenia dobra Anka Herbut i Tatrami Piotrowice dziękuję bardzo, za udziały dziękuję dziękuję za wysłuchanie dzięki dobrej nocy z branży Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA