REKLAMA

Broniarz: Nie ma żadnego powodu, żeby wyniki matur łączyć z ubiegłorocznym strajkiem

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-08-12 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Dominika Wielowieyska witam ponownie gościem Radia TOK FM jest prezes związku Nauczycielstwa polskiego Sławomir Broniarz dzień dobry panie prezesie dzień dobry wyniki maturzystów są gorzej niż w poprzednim roku być może na wyniki miał wpływ strajk nauczycieli wtedy materiał nie został dobrze przyswojone być może przyczyną jest epidemia część maturzystów nie wykorzystała dobrze tego czasu to są słowa ministra edukacji narodowej Dariusza Piontkowskiego Rozwiń » sądzi pan ma rację, że spodziewałem się połową panu ministrze edukacji, że mogły mieć bardziej pogłębione rzeczowe mniej propagandowe i ciągu, ale i atakujące stanowisko nauczycieli, bo ten argument no byłby może trafnie brane pod uwagę w roku 2019, a wyniki matur w roku 2019 było kilka punktów większe lepsze aniżeli w roku bieżącym czy powtórzy to jest moim zdaniem taka propagandowa teza pana ministra, który ma pokazać, że winę za wszystko ponoszą albo nauczyciele albo uczniowie, którzy nie przyłożyli do nauki natomiast pan minister skrzętnie pomija ten chaos, który od od wielu lat edukacji funkcjonuje, a zdobyła działaniami Pani Minister Anny Zalewskiej chaos związany z realizacją podstawy programowej do zmiany, które innym na marginesie prowadzony prawo sprawiedliwość nawołuje zamieszanie związane z finansowaniem edukacji to jakby nie przychodzi nam na margines natomiast najważniejsze w tym wszystkim jest twierdzenie, że rzekomo strajk nauczycieli zaważył na wynikach matur tak powiedzieć, że myśmy to wszystko nadrobili uzupełnili i nie ma żadnego powodu, by łączyć się wyniki tegorocznej matury ubiegłoroczny strajkiem panie prezesie Ministerstwa Edukacji Narodowej właśnie opublikowało projekty istotnych aktów prawnych chodzi oczywiście rozporządzenia, które będą obowiązywać w nowym roku szkolnym dotyczą nowego systemu czy zasad organizowania edukacji oczywiście m.in. na wydają się, że kluczową kwestią w tych rozporządzeniach jest to, że to dyrektorzy szkół będą podejmować decyzję o tym czy zajęcia odbywają normalnym trybie też może są mieszane pewne grupy są w szkole inne mają nauczanie zdalne być może cała szkoła będzie musiała przejść na nauczenie zdalne w sytuacji, kiedy prawdopodobnie na w tym regionie pandemia rzeczywiście liczba zakażeń będzie bardzo duża jak pan ocenia te te projekty zapowiedzi w tym po prostu minister Piątkowski mówił o tym, wcześniej jak to będzie funkcjonować jak pan ocenia no tak tylko, że te projekty pojawiają się jednak dzisiaj mamy ten 12 sierpnia natomiast po pierwsze, one nie były, a przedmiotem jakichkolwiek zgodnie z jakichkolwiek konsultacji zasięganie opinii jeśli mówi ze związkiem Nauczycielstwa polskiego pan minister ma wersję do nas, bo być może nakłady, jakie powody, ale to nie był konsultowany ani samorządami ani w trzecim sektorem ani innymi organizacjami pozarządowymi funkcjonującymi w edukacji ani też z rodzicami, a można należało to zrobić właśnie w okresie tego zawieszenia lub zawieszenie zajęć bezpośrednich, czyli w kwietniu maju czerwcu po to, żeby pewne scenariusze pewne projekty będą prognozy po prostu przegadać przedyskutować, ale panie prezesie przepraszam, że przerwę, bo ministerstwo pisze, że teraz właśnie czas konsultacji, że teraz właśnie przekazuje projekt do konsultacji no tak tylko, że równolegle pojawia się stanowisko wielu jednostek samorządu terytorialnego organizacje samorządowe, które apelują do ministra o to, żeby podjął określone działania co wskazuje wyraźnie na to, że choćby między tymi 2 no bardzo istotnymi graczami na rynku edukacyjnym czy ministerstwo edukacji organami prowadzącymi nie było żadnych konsultacji żadnych ruchów i oczywiście będziemy analizować będziemy się do tego przygotowywać natomiast ja jestem absolutnie przekonany, że 8 pewnych kwestiach rola pozycja dyrektora tutaj nie zastępowalną, ale nie można całości zadań przerzucać na osoby, która nie ma ani kompetencji merytorycznych dotyczących oceny stanu zdrowia poziomu zagrożenia skali tego zagrożenia ani też formalnych kompetencji do podejmowania do podejmowania tak ważnej decyzji jak zawieszenie zajęć przejście na edukacji zdalną, bo za tym idą także kroki dalsze chociażby stwierdzenie o prawie rodzica do posiadania zasiłku mnie na tytuł opieki nad dzieckiem czy też kwestie finansowe, które leżą po stronie organu prowadzącego, a w tym wszystkim panie prezesie, ale czy nie nie wydaje się panu, że w zasadzie no oczywiście można mieć pretensje do ministerstwa w różnych sprawach, ale chyba optymalnym wyjściem jest to, żeby dyrektor samorząd miał pewne pole manewru tak, żeby można było działać, ale czy 1 000 000, a z drugiej strony sanepid po prostu wprowadza pewne zasady czy podział powiatów zagrożonych większą liczbą zakażeń prawdę strefy czerwonej, gdzie prawdopodobnie obostrzenia muszą być większe no jakoś nie widzę innego lepszego wyjścia niż swego rodzaju elastyczność i ja tego nie neguję tylko chodzi o to, że dyrektor pewnych kwestiach niestety jest jednak tych kompetencji podobne pozbawione na tym bez wątpienia te dotyczące organizacji, że życia w samej szkole należą po jego stronie no i będzie musiał rozstrzygnąć jak będą odbywały zajęcia, które godziny jak będą liczebnej klasy czy da się klasy podzielić jak będzie funkcjonowała szkoła w czasie przerw jak zapewnić bezpieczeństwo dystans, ale za tym także pytanie dlaczego, a pan minister ukradł w wywiadzie dla 1 z gazet mówi, dlaczego szkoła jest, by pozostawiona w zakresie wsparcia dotyczącego tej pomocy rzeczowej finansowej w zakresie maseczek tych spaceru, a minister, mówi że kilkanaście tysięcy przeznaczył na tę dyspensę równo szkół w medal dla szkół i powinno być kilka setek tysięcy biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia prawie 5 milionową rzeszą ludzi, która kilka razy dziennie powinna z tego korzystać mamy prawie 26 000 szkół one do wyposażenia, więc jeżeli na dyrektorze będzie ciążyła odpowiedzialność za przygotowanie zorganizowanie tego to wydaje się, że to jest zadanie ponad jego siły biorąc pod uwagę mizerię finansową, która temu towarzyszy z osobą podobnie jak były takie samorządy oczekują bardziej precyzyjnych decyzji bardziej jednoznacznego słownictwa terminologii, która powodowałaby, że decyzja, która jak będą obliczone na ich Inter na interpretację tych decyzji będą jednoznacznym wskazaniem dotyczącym realizacji określonych zjawisk na pewno Polska szkoła miał olbrzymie problemy jeśli chodzi o zdalne nauczanie, dlatego że no wielu uczniów niemało nie miał odpowiedniego sprzętu nauczyciele też byli też mieli problemy ze sprzętem jeśli chodzi o dostęp do internetu itd. co gorsza wielu nauczycieli było narażonych na pewien stres, bo rozmaite dziwne postacie się włamywał do tego systemu przeszkadzały jak pana zdaniem ministerstwa przez ten czas wakacji przygotowało do właśnie ewentualnego zdalnego nauczania czy cokolwiek zrobiono to na pewno zrobiono pewien krok w zakresie doposażenia szkół sprzęt mówił o tym, minister Zagórski, że kilka ładnych set komputerów kilka tysięcy komputerów został przekazany do jednostek samorządu terytorialnego, ale też kropla w morzu potrzeb pan minister Zagórski, mówi że 2000 miejscowości w Polsce jest pozbawionych dostępu do internetu, a byłoby nadzwyczajnym zjawiskiem, gdybyście 2 tysiące miejscowości nie było żadnej szkoły żadnego przedszkola nie mieszkał żadni, czyli żaden nauczyciel jednocześnie mówimy o tym, że to innym tutaj edukacja hybrydowa edukacja zdalna wymaga jednak nie tylko sprzętu, ale także łączy się wielu z nas boleści przekonywało, kiedy ruszała szkoła godzinie ósmej i w tym zakresie naprawdę niewiele zrobiono, a rząd miał swojej stronie możliwości ja przepraszam za to tak bardzo populistyczny zwrot, ale te 2 miliardy dla telewizji to było 2 były 2 000 000 komputerów dla dla uczniów, których można było wypożyczać sprzęty ze szkoły tego, czego one nie zrobiono ministerstwo edukacji pytany przeze mnie 3 tygodnie temu na radzie dialogu społecznego co zostało w tym zakresie zrobionych chwali się magią takich wielkich liczb, ale zbudowano Platformę edukacyjną, na którą było ponad 10 000 000 wejść z tego połowa to była 1 dnia to znaczy, że ta Platforma de facto przez pozostałe miesiące nie funkcjonowała w żadnej przyczyny bardzo proste przyczyny nie było tego sprzętu nie było możliwości, a minister edukacji narodowej niestety ten czas absolutnie zmarnował bardzo dziękuję za rozmowę gościem Radia TOK FM były prezes związku Nauczycielstwa polskiego Sławomir Broniarz dziękuję panie prezesie 7 zaś informacja po informacjach Agata Szczęśniak i Wojciech Czuchnowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - DOMINIKA WIELOWIEYSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA