REKLAMA

Jutronauci 2020: Jak pandemia skłoniła firmy do zmiany łańcuchów dostaw?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-08-14 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
30:42 min.
Udostępnij:

16. odcinek podcastu w programie "Jutronauci: świat po pandemii". Co się dzieje w firmach, gdy zamykają się granice, spóźniają się transporty i walą się dostawy? Czy polskie firmy potrafią się uniezależnić od Chin? W rozmowie z Vadimem Makarenko Małgorzata Bieniaszewska, prezeska firmy MB Pneumatyka produkującej złącza do układów hamulcowych ciężarówek, autobusów i naczep, opowiada, jak zmieniała dostawców, jak pomagała zagranicznym konkurentom w trudnej chwili i jak dziwne rzeczy produkowały jej zakłady podczas epidemii - pręciki do grzebieni do włosów czy komponenty dla branży lotniczej. "Jesteśmy gotowi dostarczać wszystko, co potrafią wyprodukować nasze maszyny" - mówi menedżerka. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
reklama partnerem podcastu i programu jutro nauczyć jest Sebastian Kulczyk to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej omawiamy o tym, skąd przyjeżdżają części zamienne do naszych komputerów pralek czy hałd co się działo z dostawami tych części i co to oznacza dla naszego codziennego życia o tym jak firmy próbują zapewnić sobie dostawy, a nam produkty w tych trudnych warunkach ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w podcaście jutro na świat pandemii nazywam się Rozwiń » Vadim Makarenko jest redakcyjnym szefem programu jutro nauczy w Gazecie wyborczej, a moim dzisiejszym gościem jest Małgorzata Janiszewska prezes firmy Mb pneumatyka produkującej złącza do układów hamulcowych dla ciężarówek autobusów inaczej dzień dobry dzień dobry dziękuję, że znalazła pani czas dla naszego spotka 100, a wcześniej robiłem wywiad profesorem bojem bardzo znanym specjalistą w zakresie zarządzania i profesor uzmysłowił mierzeniu pandemia nie zaczęły się dla wszystkich w tym samym czasie, kiedy dla pani zaczęła pandemia, gdybyśmy poszli szerzej powiedzielibyśmy, że mówimy nie tylko pandemii, ale generalnie o kryzysie to powiedziała, że kryzys automaty zaczął się w tamtym roku jeśli natomiast mówimy dyrektor pandemii to zaczęliśmy bardzo silnie odczuwać ją w maju i to tak drastycznie to znaczy marzec był jeszcze nam tzw. pełnym rozpędzi produkcyjny kwiecień już z lekkim opóźnieniem i zmniejszoną produkcją w granicach 25% natomiast my to już był spadek na poziomie -30 i czerwiec -3540 to bardzo ciekawe, dlatego że ja oczekiwałem, że pani mi opowie taką historię jak większość firm, że już pod koniec lutego wybraliśmy pierwsze sygnały, a w marcu to już proszę pana był dramat, dlaczego mówi, dlatego że większość ludzi zaczęła robić zakupy internetowe pewnym sklepie internetowym właśnie w końcówce lutego firmy mówią o pierwszych trudnościach w marcu, a pani to wyglądało inaczej tak jeszcze automaty wzięliśmy tzw. rozpędem czyli zanim zatrzymało się wielkie zakłady produkcyjne wielkie mam namyśli volvo Skania Mercedes DAF to są te firmy, które muszą dostarczyć swoje podwozia, żeby następnie nasi klienci robili zabudowy tzw. to taki dość skomplikowany poza tym proces, żeby troszkę wyjaśnić to wiadomo więc, żeby tzw. ciężarówka firm mówimy o tym, popularnie, chociaż jest to bardzo niepoprawnie jeśli chodzi o naszą branża, żeby taką zbudować musimy mieć dostawca najpierw podwozia, jeżeli ci producenci podwozi nagle się zatrzymali to znaczy, że cała branża Automotive, która opiera się na produkcji pojazdów powyżej 3,5 tony, a również musiała się zatrzymać po prostu nie mieliśmy na czym robić tzw. zabudów, czyli później naczepy przyczepy i wszystko co się dalej z tym wiąże my jesteśmy natomiast dostawa producentem komponentów do układów hamulcowych w tych pojazdach, a więc, by rykoszetem dostaliśmy, a na pewno w marcu jeszcze wszyscy produkowali mówi mogliśmy mówić o tym, że są zmniejszone zamówienia, ale na pewno nie o tym, że rząd drastycznie spadły mówiliśmy kilkudziesięciu procent spadku u nas marzec był całkiem przyzwoitym miesiąca na i tutaj muszę powiedzieć, że nawet patrzyliśmy pozytywnie przeszłość na to, bo mi mają już okazał się powiedział na spadkiem drastycznym, ale też muszę przyznać uczciwie, że my byliśmy na to przygotowani to tak co powiedział na początku, że my spodziewaliśmy się kryzysu oczywiście niezwiązanego z pandemią, bo to nam pewnie nawet do głowy nie przeszło, ale my widzieliśmy co się działo już się branża Automoto w tamtym roku jak wyglądał 0304. kwartał, a tu jesteśmy zależni dużej mierze od rynku niemieckiego, a tam już patrząc po wynikach zaczynało się recesja w związku z tym i byliśmy przygotowani jak pewnie wszyscy wiemy najważniejsze w kryzysie to jest mieć kask klona odpowiednim poziomie jeśli przepływy finansowe po prostu gotówka jest to żaden kryzys niestraszny im na to się szykowaliśmy, czyli szykowała się pani na Chudy rok, czyli ten Chudy bieżący rok pod koniec zeszłego roku z tak naprawdę już od, a odpowiedzialnym najpóźniej od połowy zeszłego roku natomiast ja też prowadzę taką politykę swojej firmy powiedział mogą dość ostrożną to znaczy po pierwsze, ponieważ jest to firma rodzinna to jak tradycja zobowiązuje do tego, żeby nie patrzeć tylko tu i teraz na wyniki firmy konsumować to co wypracowaliśmy tylko głównie inwestować patrzeć w przeszłości my nie możemy się skupiać na dywidendzie danego roku tylko musimy się skupiać na inwestowaniu, a patrząc daleko wprzód i w związku z tym, kiedy wiedzieliśmy, że już nadchodzi kryzys to nie był moment, w którym zaczęliśmy się przygotowywać tylko tak naprawdę każdego roku odkładamy część naszych zysków 1 część inwestujemy drugą część danych procencie odkładamy właśnie na tzw. przysłowiową czarną godzinę no pewnie niejeden finansista bym powiedział, że to trochę wariactwo dzisiejszych czasach taką przysłowiową skarpetkę odkładać natomiast nam się sprawdziło w roku 2008, kiedy był kryzys, a wtedy zamówienia spadły o 80%, czyli do 20% i wtedy faktycznie zresztą był największym wyzwań i po tym zdarzeniu to była taka lekcja wyciągnięta stamtąd i stan tego okresu, że nie można prowadzić firmy, a patrząc tylko na wyniki tu i teraz trzeba mieć jakieś zabezpieczenie jakąś poduszkę finansową takową już od wielu lat budujemy natomiast faktycznie bardzo silnie skupiliśmy się na pomoc połowy zeszłego roku w poprzedniej pani wypowiedzi dość dokładnie pani opisała coś co ekonomiści nazywają łańcuchem dostaw nie każdy przeciętny użytkownik czytelnik słuchacz ma pojęcie czym jest łańcuch dostaw pani wytłumaczyła to dość obrazowo to znaczy, żeby coś wyprodukować trzeba mieć albo jakiś element tego końcowego produktu albo części albo w jakiś komponenty, żeby móc być jak zwiększyć budować ten produkt, ale mecze wystaje, który dostawców komponentów elementów no właściwie nie możemy funkcjonować dalej no teraz przejdźmy do tego mają co się wydarzyło w maju pani, mówi że pandemią pani zaczęła się w maju to znaczy co wyczerpało się zapasy magazynowe czy coś innego oddziału tutaj pewnie znowu troszkę pana zaskoczę będzie pewnie inaczej niż wszystkich nas cechuje patriotyzm gospodarczy i w związku z tym tam, gdzie się tam wspieramy pierwsza o polskich dostawców bardzo chętnie też firma rodzimy i w związku z tym bardzo mało kupujemy już spoza Unii Europejskiej, a jak wiemy łańcuchy dostaw przerwały się głównie Chin, a my od Chin praktycznie jesteśmy niezależni kupujemy dokładnie 1 komponent, którego nie mogliśmy dostać w Europie wcześniej, więc dla nas czerwony łańcuch dostaw tak naprawdę nie był wielkim wyzwaniem, a my również mamy stany magazynowe pewnie państwo wiecie nikt już dzisiaj, a nie tworzy wysokich Stanów magazynowych, bo to jest po prostu zamrożona gotówka w natomiast planujemy jednak dla branży Automotive nasi klienci to są umowy długoterminowe, więc jesteśmy w stanie przewidzieć na podstawie planów zamówieniowych, czego mamy oczekiwać jakichś ilości danego produktu, które później sprzedajemy na tej podstawie oczywiście planujemy zakupy to natomiast zostało przerwane w związku z tym, że pojawiła się pandemia natomiast też nie na tyle, żebyśmy mieli obawiać się nagle zatrzymanie produkcji i jest jeszcze druga kwestia, że Automotive oznaczała wymóg posiadania minimum 2 dostawców na 1 komponent i tutaj nasza polityka też jest jasna, że musi być ten u dostawców, którzy są stabilnym źródłem stabilnym to oznacza, że nawet jeśli nasz chiński dostawca nie byłby w stanie nam przesłać komponentów musimy mieć drugiego z Europy, które nam jest w stanie dostarczyć, a więc tutaj nie my nie odczuliśmy też czerwony łańcuch dostaw, a powiem jeszcze więcej nasza włoska konkurencja, bo takich firm jak my są tylko 3 w Europie, a w związku z tym ten rynek jest dość dobrze i zdefiniowane i nasza Polska konkurencja państwo wiecie mogą włożyć potwornie odczuły pandemia i była obawa, że nie będą w stanie dostarczać ze swoich klientów my co prawda walczymy na rynku jak i jak każde nawet powiedziałabym bardzo się cieszymy, że mamy konkurencję, bo oni nas mobilizują, ale w czasie, kiedy rozpoczęła się pandemia, kiedy wiedzieliśmy, że już pan problem z ewentualnymi dostawami nasze naszej konkurencji do klientów zadzwoniła osoba nie powiedziałam, że i rozumiem sytuację, w której jest kryzys i uważam, że to nie jest czas na to, żeby konkurować z obecnej sytuacji w ówczesnej i zaproponowała rozwiązanie, żeby nie przerwać ich łańcuchów dostaw, że jeżeli będą potrzebować będziemy produkować dla ich klientów i tzw. dżentelmena Kliment po prostu nie będziemy przejmować klientów będzie dostarczać ma taki czas na jakim Włosi będą potrzebować, a i tak szybko, gdyby się zdarzyło, że im się zatrzyma produkcję no tak szybko jak znowu ją rozpoczęte tak szybko my będziemy się wycofywać tych klientów, a no wydawało mi się, że taka zasada fair play po prostu tego samego oczekiwała od nich i kiedy rozmowa się odbyła z nimi, jaki to był miesiąc i rozmawialiśmy bodajże w kwietniu jeśli dobrze pamiętam, bo to chyba już taki czas, gdzie już głośno było w mediach o tym, że są Włosi będą zamykać będzie Bogdan, a potem okazało się, że akurat ta firma nie będzie zamknięta w związku z tym, że była branżom wiodącą potrzebną w okresie kryzysu pandemii, ale spodni tego nie wiedzieliśmy, kiedy ja z nimi rozmawiamy, kiedy składałem taką propozycję zakładaliśmy wszelkie możliwe opcje i 1 z tych była taka, żeby sobie pomagać, by po prostu uważam, że są pewne wartości w biznesie, które są nie no i nienaruszalną nie mogą konkurować się z każdą firmą na rynkach światowych, ale w normalnych warunkach, kiedy nie są fair, bo nagle Włosi się zamykają Note to można uczyć się z tego skorzystać trzeba to nie są moje zasady prowadzenia firm rozmowa odbyła się w kwietniu, czyli w szczytowym punkcie pandemii we włoszech przepełnionych kostnicach improwizowane cmentarze koszmarna sytuacja jak zareagował pani konkurent na tę propozycję pamięta pani może pani opowiedzieć tak myśmy przeprowadzili rozmowy przyznaje, że oni byli bardzo przyjaźnie nastawieni zresztą rozmawialiśmy też oczekiwałabym jeśliby się za chwilę okazało, że Polska to zostanie zatrzymana i produkcyjnie, a Włosi będą mogli produkować to była 1 wielka niewiadoma wtedy to wyraziło swoje oczekiwania się dokładnie to samo chciałbym, żeby oni zrobili na mnie tym bardziej, że to już był moment, w którym klienci do nas wracali z zapytaniem czy w razie czego jeśli nasz Polski konkurent nie będzie w stanie im wystarcza czym możemy przejąć dostawy przejąć w rozumieniu po prostu wejść już na stałe a jakby to też zmobilizowało mnie do tej rozmowy z konkurencją, a ja pomyślałem sobie siano oczywiście, że możemy przejąć natomiast ta zasada działa w 2 strony i potem co po tej pandemii się zdarzy na rynku światowym na tego tak naprawdę nie wie nikt, ale pewne odczucia zostaną inni, a ja nie chciałam wchodzić takie negatywne nastawienie się także Włosi przyjęli pozytywnie co co prawda włoski temperament jest dla mnie nowy zadziwiający czasami w związku z tym kilka dni później próbowali mi się umówić się też jednak chce przejąć jakieś klientów i Włochów, ale to też płakałam powiedziałabym trochę mi nieprzyzwoite zagrywka z ich strony, ale bardzo szybko ukrócono, więc wróciliśmy do punktu wyjścia to było myślę dobre nastawienie chustę wspomniała pani w czasie naszej rozmowy o tym, że 1 jakiś komponent kupowała pani za granicą czy kupuje nadal, jakie jest komponent i gdzie pani kupuje kupuje w Chinach natomiast proszę wybaczyć Niejestem panu w stanie powiedzieć co po prostu ochrona danych szczególnie, kiedy mówimy o klienta gaża to motyw też branży wojskowej, a to po prostu nie mogę tego zdradzić nie ma problemu, a jak wygląda ciągłość dostaw w tym momencie, bo pani kupuje w Chinach nadal pani kupuje w Chinach tak w czasie z obecnym teraźniejszy tak to znaczy Chińczycy zatrzymali w pewnym momencie swoją produkcję i natomiast my mieliśmy takie stany magazynowe przyzwoite, że nikt nie panikowali, ale równocześnie rozmawialiśmy z naszym drugim dostawcą mówiliśmy o tym, że muszą zabezpieczyć dostawy tak naprawdę mówiących w filmie tak jak powiedziałam nie odczuliśmy czerwonego łańcucha dostaw, ale i to co odczuliśmy to jak sobie firmy przegłosowanie nie mogą poradzić z dostawami był taki moment, kiedy Chińczycy mieli już wysyłać towar, a w tym momencie mimo tego, że nie byli gotowi to pan się zrobić taki kanał dystrybucji bardzo ograniczone to znaczy 1 firma transportowa ma 1 przewoźnik miał priorytet, bo on dostarczało Chiny środki ochrony i wszystko, czego potrzebne dla państwa, a wszyscy pozostali firmy prywatne korporacje musiały jak stanąć w kolejce za, ponieważ ten przewoźnik codziennie wysyła bardzo dużo towaru to trzeba było czekać, więc mimo tego, że producent nasz dostawca był gotowy wnioskowanych warte my czekaliśmy w kolejce, kiedy on będzie mógł być odprawiony wysłane do Europy i oczywiście lotniczą, bo nikomu mówi pani przyszło w tamtym okresie do głowy, żeby nadawać to zwykłe transportem morskim pod nogi bym powiedziała, a nie do przewidzenia termin dostawy i wreszcie ten towar do nas wyszedł, ale miał opóźnienie podejścia chyba 4 albo 5 tygodni natomiast to wciąż nie był dla nas dramat, bo w odwecie mieliśmy cały czas Europejskiego dostawcę, który miał stany magazynowe i najgorszym wypadku mogliśmy w przeciągu około tygodnia uzyskać dostawę te natomiast później pojawił się kolejny problem kolejne wyzwanie nawet będąc dostawcą europejskim po zamknięciu granic pewnie pamiętamy wszyscy ten początek, kiedy Polska zamknęła granice narodziły się ogromne kolejki na wyjeździe jeszcze te rozważania czy testujemy kierowców przewoźników czy nie jest to początek był takim dużym zamieszaniem ma nas uratowało to, że nie planujemy tak jak mówiłem tu i teraz tylko my mamy wielomiesięczną planu do przodu, które były większe przed pandemią jak one się zmniejszyły to my zostaliśmy z jakimi Stanami magazynowymi, więc tak nie było na tyle trudne wyzwanie w życiu nie spadać Monika czy ten dostawca z Chin to rozumieć ten jedyny państwa chiński dostawca z Chin ta natomiast powiem taką ciekawostkę jeśli mogę, a propos Chin my też mamy wielu klientów w Chinach i to co było ciekawe także obserwowałam w momencie, kiedy pandemia wyszła z Chin do Europy to wtedy my jako kupujący musieliśmy rozumieć, że Chińczycy np. zatrzymali swoją produkcję i ogólnie mówiąc o państwa natomiast kiedy pandemia weszła do Europy i było podejrzenie, że my się zatrzymamy, a albo mieliśmy zwolnione dostawy nieterminowe aż co to Chińczycy tak już nie rozumieli jak doszło w naszym przypadku to niebyła taka symetryczna relacja na kiedy tłumaczyliśmy, że słuchacze świetnie możemy dostarczyć, bo nie, dlatego że brakuje komponentów tylko np. mamy tak jak mieliśmy izolowaną 1 brygadę produkcyjną, a no właśnie taki plan de w sytuacji, gdyby się okazało, że jednak dotknął moją firmę dział produkcji Korona wielu Noto mamy oddzielnie grupa ludzi, która może wejść i redukować choćby na 1 zmianę to też jakiś sposób utrzymania produkcji w trudnej sytuacji no ale jakby w związku z tym Chińczycy nie do końca rozumieli, że mamy osłabiony moce produkcyjne, a i to jeszcze chwilę potrwa, zanim się przy organizujemy to był ten moment, kiedy ludzie przechodzili administracyjna Romów z produkcją musiało się też odnaleźć w innym systemie w związku z wyzwaniami, a także taka ciekawostka chyba 2 strony symetrycznie niekoniecznie działało, przygotowując się do naszej rozmowy czytałem wywiady, których pani udzielała różnym mediom i czytam też, że mieliście państwo 1 z dostawców Włoszek zdaje się dostarczał jakieś komponenty z mosiądzu i przyłączyła się pani na innego dostawcę akurat przed wybuchem tej chińskiej pandemii we włoszech tak w momencie, kiedy się pojawiła pandemia to faktycznie jednoznacznie polskich dostawców co miał problemy z dostawami to też nie było jakimś ogromnym wyzwaniem, ale też nałożyła się historia po prostu finansowych korzyści, a związanych ze zmianą dostawcy tego, że oni mieli po prostu znacznie niższa ceny, więc podjęliśmy decyzję, że przechodzimy do Indii i jesteśmy obecnie w sumie nawet w trakcie tej zmiany, a nie ukrywam, że znowu zaczynamy się zastanawiać w obliczu zapowiedzi drugiej fali kołowi czy nie powinniśmy jednak zostać we włoszech a bo wydaje się, że mimo tego się faktycznie to był bardzo no doświadczył ten kraj pandemii dość mocno to wydaje się być bardziej bezpiecznym źródłem dostaw niż Indie Indie w pewnym momencie, a zatrzymały się prawie na 2 miesiące mieli zakaz produkcji, a tak naprawdę nie było z nimi kontaktów jak doliczymy jeszcze do tego czasu dostawy, które na pewno jest dłuższy niż z Europy notą ta decyzja nie ukrywam, że jeszcze wczoraj rozmawiałam z wiceprezesem mojej firmy na ten temat czy na pewno chcemy zmienić dostawcę na na indyjskiego niestety w Polsce producenta takich komponentów nie ma, więc na no i mamy pewne wątpliwości nie ukrywam, że to taki trudny temat chyba zostaniemy w tym przypadku również przy niej 2, a nawet 3 źródło dostaw Chiny to i jak pokazuje przykład on Demi trudny nie tylko trudne, czyli przewidywalny partner w UE pytanie i w jaki sposób europejskie firmy polskie firmy powiedzmy już nie spekuluje może już w przypadku całej Europy jak będą uniezależnić od Chin, bo czytam wiele prognoz wiele opinii komentarzy przedsiębiorcy powtarzają, że od Chin trzeba zacząć się uniezależniać 4 w ogóle możliwe jak pani robić my nie byliśmy uzależnieni od Chin w związku z tym to w moim przypadku osobisty, mimo iż armatę u uzależnienie nie istniało natomiast ja na to spojrzeć trochę inaczej, a jeżeli potraktujemy jako szansę, a nie jako sposób ucieczki przed ewentualnym nadejście kolejnej fali pandemii to nagle się okaże, że generalnie Europa może z tego skorzystać przy założeniu, że będziemy otwarci i przy założeniu, że chcemy dywersyfikować rynki produkty i faktycznie moja firma z tego skorzystała, bo oprócz tego, że kupujemy jakiś tam komponenty z Chin to również dostarczamy tak naprawdę na każdy kontynent i teraz okazało się, że firmy europejskie, które zatrzymały się łańcuchy dostaw, a poszukiwały na tzw gwałtu raty dostawców Europe i skorzystaliśmy na tym bardzo mocno przy i właśnie przy założeniu, że ktoś był otwarty i gotowe na takie zwinne zarządzanie to jednak okazało, że my mamy kilku nowych klientów, którzy po prostu dzisiaj wyciągnęli wniosek z tego co się działo na początku roku, a i przenieśli klienci europejscy dostawy Europa i myślę, że to trzeba traktować jako potencję to znaczy mogły firmy produkcyjne w Europie mogą być zaskoczone tym, że nagle się po przerwały łańcuchy dostaw w sytuacji pierwszej fali pandemię natomiast ich nie do końca rozumiałem to, gdyby się okazało, że przychodzi druga fala metali powołujemy się na to, że mamy potencjalną możliwość przerwania łańcucha transakcji i no mieliśmy czas kilku miesięcy na to, żeby się przestawić, a jak dodamy właśnie tam specyfiki branży Automotive, która może mieć 2 dostawców na 1 komponent to jest po prostu bezpieczeństwo właśnie dostawa no to w ogóle ten temat nie powinien funkcjonować jako ogromne wyzwanie i myślę, że tak zrobiło wielu firm przynajmniej tych, z którymi ja mam przyjemność współpracować co oni wykorzystali ten potencjał, a tego kryzysu w przypadku pani branży samochodowej jest chyba trochę prostsze sytuacja co możemy powiedzieć o branżach takich jak nie wiemy komputerowa prawda masa komponentów elementu dociera do Europy czy do Stanów zjednoczonych właśnie z chińskich zakładów przemodelowanie łańcucha dostaw w tej branży wydaje się być dość karkołomnym zadaniem, a jednak jak pan na to spojrzę to nawet należy do takiego takiego klubu, który zrzesza wiele firm IT i rozmawialiśmy o tym i tak jak na początku wszyscy no prawie paniką wali, bo trudno mówić jak to się w biznesie przez tyle lat czy trudno mówić o tym, że my jesteśmy zaskoczeni kolejną sytuacją może nie źródłem tego kryzysu natomiast tym, że jest kryzys to jest jakby naturalna kolej rzeczy jeśli ktoś prowadzi firma tak jak w rodzinie przez 36 i wracając do tematu właśnie bajki również tam ta branża wcielenie z tych wiadomości, która miała moc znajomego, a mówili o tym, że, owszem, był początek dokładnie taki, że wszystko przerwało zatrzymało nawet moja firma odczuła, bo akurat trochę pechowo myśmy zmienia i co infrastruktura IT u nas film nie en nagle się okazało, że komponenty do naszego dostawcy nie docierały z Chin nie mogliśmy kupić wiele na sprzęt, który był na IT potrzebne, ale to przyznaję było zatrzymanie na bodajże 3 tygodnie były 3 tygodnie opóźnienia, zanim się źródła pozmieniało ukazało się z tego co mi mówiono o nich na lato jest faktycznie prawdą jest realne, bo to nie moja branża, ale również producenci europejscy pozmieniali źródła dostaw nie ma też podjąć taką anegdotę trochę odchodząc w ogóle IT i od branży Automotive mój dostawca zadzwonił do mnie Polski dostawca zapytał czy my możemy robić komponenty, które w ogóle nie znajdują się w naszym portfolio, żeby było śmiesznie, a były to części do 35 i jakie pręciki, które się znajdują po prostu grzebienia do osób, a na pewno nie jest to branża Automotive w związku z zadane pytanie czy moglibyśmy dostarczyć okazało się, że właśnie tzw. łańcuchy dostaw przerwały się z Chin i natychmiast Europejski producent, który kupował pręciki z Chin oszukiwał ich w Europie no tak wszystko chwilę staliśmy się producentem pręcików grzebieni brzmi może mało ciekawie natomiast to właśnie na tym polegało to wina zażądanie, że i korzystanie z pewnych przywilejów albo pewnych możliwości szans, które się pojawiły, a ja odczułam jako firma zaburzenie tych dostaw właśnie branża IT i sprzęt stamtąd idący przez 3 tygodnie późniejsza wiem, że chiński dostawca dalej nie mógł produkować, ale kupowane komponenty o ze źródeł europejskich, skąd to to już nie wiem, bo to pani moją branżą no historia, którą pani opowiedziała historię fenomenalne elastyczności branża samochodowa produkuje pręciki grzebieni głosów dlatego więcej pan takich propozycji myśmy zaczęli dostarczać do branży grzewczej rozpoczęliśmy współpracę z branżą lotniczą i pojazdów powietrznych zaczęliśmy dostarczać do części w ogóle nie łączy, czyli nieco produkujemy tylko po prostu byliśmy otwarci na jakiekolwiek dostawy, które mogły wyjść z produkcji naszych maszyn nawet ja mam swój dział technologii mająca wysokiej klasy specjalistów mamy swój udział Arendt i w związku z tym to wszystko uda się połączyć i tak naprawdę nie są ludzie, którzy są wykształceni tylko w 1 kierunku potrafią krytykować i projektować złącza tylko to są inżynierowi jest bardzo duże doświadczenie, a dla nich to też było ciekawe wyzwanie zaczęliśmy w ogóle produkować inne rzeczy niż do tej pory mieliśmy, a równocześnie to też 1 z pomysłów moich pracowników, kiedy zastanawialiśmy się co mamy robić na wypadek, gdyby Polska podjęła decyzję Polski rząd podjął decyzję o zatrzymaniu produkcji w Polsce generalnie funkcjonowania, czyli Logan, który przejdzie już na całą wdrażanie tylko na turystykę itd. to co się działo i moi ludzie wymyślili i sza musimy robić coś w branży medycznej, bo jeśli będziemy robić w branży medycznej to wtedy jest wysoka szansa, że fizycznie firma Mb pneumatyka nie będzie mogło być zamknięta, bo takie były założenia, a wielu rządów tak się mną z Włoch to wiedzieliśmy jak to wyglądało no i trochę powiedzmy kolokwialnie na wariata wymyśliliśmy, że możemy krytykować pewne części do respirator, że tam też znajduje się taki zawód, który możemy produkować i w przeciągu 2 tygodni zrealizowaliśmy projekt oznacza w przeciągu 2 tygodni działu sprzedaży skontaktował się z większością znanych producentów na świecie producentów respiratorów dostaliśmy informację co jest potrzebne i wielu nie chciało taka jest też prawda, bo wtedy zaczął się patriotyzm gospodarczy szkół np. stany Zjednoczone, które też sądem firmę produkującą respiratory powiedział, że w wypadku Europy nie chcą czekać wspierają swoją branżę, która już dostaje po uszach, ale skończyło się to ten, że zaprojektowaliśmy taki zawód, którego nigdy wcześniej nie robiliśmy, a i byliśmy gotowi z produkcją, gdyby się okazało, że Logan przychodzi do nas dotyka branżę Automotive to wtedy możemy spokojnie robić sza część respiratorów wiemy na pół powiedzmy towar pierwszej potrzeby, więc na pewno firmy, która dostarcza komponenty do tego wyrobu nie byłoby zatrzymane produkcyjny musi pani być bardzo zajęta bardzo dziękuję pani czas również bardzo dziękuję państwa i moim gościem była Małgorzata Janiszewska prezeska firmy Mb pneumatyka, a 1 rok Vadim Makarenko dziękuję za dziś do usłyszenia w kolejnym odcinku kast gazety wyborczej reklama partnerem podcastu i programu jutro na ci był Sebastian Kulczyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA