REKLAMA

Narodowa przesiadka na rower

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2020-08-14 19:20
Czas trwania:
01h 05:09 min.
Udostępnij:

Przybywa rowerzystów, a wraz z nimi biznesowych szans i wyzwań. Producenci zmagają się z brakami części, samorządy - z brakami funduszy, a cykliści - z brakami ścieżek rowerowych. Rozwiń »
0'00 Paweł Sołtys - wstęp
1'08 Zbigniew Sosnowski o boomie i zapobiegliwości
15'50 Waldemar Nowak o rowerowej infrastrukturze, której brakuje
26'00 Bartłomiej Kwapisz o przemianie motoryzacji w roweryzację
36'25 Tomasz Wojtkiewicz o tym, jak Nextbike wyjdzie z niebezpiecznego wirażu
52'17 Czesław Lang o sporcie i pieniądzach
63'40 Paweł Sołtys - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
napotkać zaprasza BNP Paribas bank nr 1 z Unii Europejskiej Paweł sołtys dzień dobry to jest Puls biznesu do słuchania dziś na 2 kółkach, bo rowery święcą w tym roku triumfy to 1 z tych biznesów, dla których pandemia okazała się nie klątwą, a szansę na skokowy rozwój może te drogi słuchaczy pomyślano o tym, że warto zastąpić samochód rowery, żeby zrzucić parę kilogramów, których nabawiła się podczas Homo Twist albo jeśli świadomi ekologicznie korzystali z Rozwiń » transportu publicznego pomyślał, że może świadomie i ekologicznie przerzucił się teraz na rower po tym, jak gość pod oknem podejrzanie słuchu za każdym powodów pewnie mnóstwo natomiast fakt jest taki, że rowerów przybywali stają się naprawdę modne zaczynamy rowerowy odcinek naszego podcast na początek spójrzmy na to oczami największego polskiego producenta rowerów firmy Kross to rodzinne przedsiębiorstwo z Przasnysza miejscowości położonej w połowie drogi między Warszawą Olsztynem jest 1 z europejskich liderów branży 3 lata temu głośno było o przejęciu znanej holenderskiej marki multi banku przez Grossa, dzięki której rozwiną produkcję popularnych zagranicą rowerów elektrycznych prezes firmy Zbigniew Sosnowski odczuwa ból zgadza się z tym, że istnieje natomiast, mówi że ten rok będzie zupełnie inny niż wszystko oko oczywiście jest inny niż inne poprzednie oczywiście związane z tą sytuacją, która miała miejsce w marcu są właśnie marzec z sieci dla branży były bardzo katastrofalny sprzedaż była na poziomie 30% mające w kwietniu co spowodowało bardzo duże obawy branży rowerowej, która dość fajnie się komunikuje dzięki polskiemu stowarzyszeniu rowerowego my mieliśmy non stop online można powiedzieć informację co się dzieje w opisach Polski co się dzieje w sieciach sprzedaży siedzib producentów importerów i grzywny to wymiana taki ogląd sytuacji było bardzo szybko i częsty i oczywiście wszyscy no próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na to co się po prostu wydać szybko najmniej na szczęście zbliżał się miesiąc maj, który zawsze jest w branży rowerowej takim miesiącem szczególnym sama końcówka kwietnia zapowiadała pewne, jakby na pozytywne informacje rynkowe oczywiście łukiem majowy na sam maj był bardzo dobrym miesiącem tak mieliśmy związane poziom sprzedaży większy niż planowaliśmy 30% ciebie na podobnym poziomie nie wyglądało to oczywiście nie pozwoliła na w pełni tak jak by nadrobić tych strat, które po prostu były wcześniej problem się pojawią również wcześniej na rynku na rynkach azjatyckich, gdzie tam wcześniej pojawił się problem z produkcją zostało, przewidując pewne rzeczy zawsze kupujemy, więc zapas części to tak jakby spowodowało chociażby części trzymano to spowodowało, że byliśmy dość dobrze w tej sytuacji swojego PKB absolutnie dane produkcja kontynuować potencjał kosze odbywała się cały czas wysianych przeciw i to spowodowało, że jednak głos przed tym bon z dość dużym zapasem po co pozwoliło tak naprawdę naszych klientów naszych odbiorców to jest ich ponad 600 Polsce sposób właściwie zabezpieczyć na na to co się wydarzyło tak na zwiększone potrzeby chęć zakupu było oczywiście użytkowania był przez naszych kin chciał zapytać, bo wspomniał o tym, załamaniu sprzedaży teraz jak wygląda już ten główny sezon czy widać to co też polskie Stowarzyszenie rowerowe odkryło w związku z badaniami, jakie zleciło w sprawie postaw Polaków wobec właśnie rowerów okazuje się właśnie, że 6100% rowerzystów jeździ częściej niż przed rokiem, że jednak pandemia miała wpływ na to jak myślimy o rowerach, że to jest taki środek komunikacji, który może być bezpieczniejsze niż podróżowanie środkami komunikacji publicznej czy to też widzicie w swoich wynikach wiadomo, że wasza produkcja większości na eksport, ale macie też wynik, jeżeli chodzi o krajową sprzedaż tak Polacy przesiedli się na rowery jest co całą branżę bardzo po prostu cieszy i myślę, że dla branży rowerowej cała sytuacja ma absolutnie również wiele plusów dzisiaj 24% mówię o tym w zasadzie 14 Polaków zaczyna jeździć więcej na rowerach i to widać na ścieżkach rowerowych, które niestety są coraz bardziej zatkanej oraz orze no i pewne nawet niebezpieczeństwo czas mamy, ale również 45% Polaków zadeklarowało, że kupiło nowy obiekt 15 rozważa w ogóle kup nowe dziś postojowe stał się panie redaktorze modny stał się po prostu tędy i dzisiaj nowe nie tylko daje nam możliwość bardziej bezpiecznego poruszania się jako środek komunikacji, ale również stał się fajnym dopowiem środkiem do uprawiania sportu mamy przecież 45% tych badań wynika, że Polacy planują wakacje zdrowe są dane, które nas bardzo mile zachęcają do tego, aby oczywiście dalej przygotowywać się pod trend ja mieliśmy pewne chwile czy to jest pijany czy tylko to jest chwilowa taka sytuacja rynkowa jednak dzisiaj nie mamy najmniejszych wątpliwości to jest po prostu wyraźny trend rowerowe, które nas po prostu bardzo cieszy widać, że to tak jakby pomogą nowe odkryć na nowo, wobec której oczywiście miał swoją pozycję, ale Polacy dość dużo tak jak wiemy korzystają również samochodów dzisiaj wobec stał się takim środkiem, który fajnie się po prostu podróżuje do pracy coraz bardziej dynamicznie sprzedają się wobec elektrycznych nowości chciałem zapytać o te trendy, jeżeli chodzi o rynek rowerowy co w tej chwili jest modne kiedyś w zamierzchłych czasach takim ideałem to był ziemi potem ten Góral na grubych oponach potem triumfy święciły rowery takie miejskie trekkingowe co teraz jest na topie tak tędy oczywiście dość dynamicznie się zmieniają dzisiaj oczywiście zwracają uwagę szosowe galowe oba elektryczne, które tak naprawdę podbiły już w dużym stopniu Europe w Polsce ten trend też dość dynamicznie rozwija romantyczne oczywiście to jest zdrowe, które wymaga jednak pedałowania Łukasza nie mieli tego nigdy prosto ze skuterem, bo skutek był taki pojazd, który wymaga, aby nacisnąć i my po prostu jesteśmy przemieszczamy się w przypadku roweru elektrycznego wymagane są też jest, aby pedałował wtedy jest wspomaganie to powoduje, że tak naprawdę w sytuacji, gdy mamy wyjeżdżać do pracy możemy sobie po prostu uruchomić napęd elektryczny, który pozwoli nam nowy sposób taki bardziej komfortowo dojechać do pracy, gdy chcemy ograniczyć tak jakby wspomaga nie możemy sobie oczywiście zmniejszy, gdy chcemy użyć większego jeszcze wysiłku niż Ammann, lecz także tam jest duża elastyczność do tego, żeby po prostu korzystać na różnych metalowych elektrycznych możemy pokonywać znacznie większe odcinki tak możemy pokonywać odcinki wspólnie z rodziną nawet dla osób, które mają słabszą kondycję ja mogę podzielić się anegdotą z kolei własną, że koleżanka, która bardzo aktywnie spędza czas zawsze wakacyjny na rowerze pojechał kiedyś na 1 z alpejskich tras, żeby na rowerze szosowym wspinać się na tych serpentynach alpejskich no widzisz, że jakaś taka starsza kobieta na rowerze nie wyglądającym specjalnie zbyt sportowo z łatwością wyprzedzają na tym podjeździe zastanawiała się, że kończy ci ludzie tutaj strasznie wytrenowani w tych grupach, a potem dopiero zobaczyła, że poruszała się na rowerze właśnie ze wspomaganiem elektrycznym to jest właśnie ten komfort w sytuacjach, kiedy potrzebny jest ze wspomaganiem można sobie włączyć większa siła jest mocno z dużym komfortem po prostu podniesie wzniesienia czy powinny być dłuższe odcinki chodzi o to, żeby powstała duża moc można było być na bieżąco, żeby można było więcej czasu spędzać na Wybrzeże w dłuższe trasy wykonywać, jaki procent sprzedaży nie więcej w tej chwili przypada na rowery elektryczne jak szybko rośnie ten cel taka jeśli chodzi o Europa wygląda dość mocno różni się takowego Polski inna tutaj jeszcze dużo, by było jednak cele rozwoju elektrycznych w 2 jednak są znacznie droższe niż owe tradycyjne i jeśli chodzi o nowe elektryczne dziś to nie jest duży poziom ja myślę, że w perspektywie najbliższych 2 lat powinniśmy osiągnąć dziś poziom bliski 10% tego przynajmniej oczekujemy, że najwyższy okaz doprowadzi do tego coraz większe zainteresowanie właśnie użytkowników rowerów myślę, że potrzebne przede wszystkim wiedza na temat tego co państwowe elektryczny wiele osób po dzień wcześniej my sobie rower elektryczny ze skuterem elektrycznym czy u nas w tej chwili jest kilka procent rynku na Zachodzie, jaka jest tutaj różnica na Zachodzie tak jak np. na rynku niemieckim jest 3040% Holandii, w której też mamy spółkę kupiliśmy 2 lata temu widzimy tam dość dobrze jak wygląda w perspektywie lat tam jest ponad połowa nowego szanowana osoba taktyczne w zasadzie na ścieżkach rowerowych większość to osoby magnetyczne, że ten trend się dość szybko zmieniają i one dość zdecydowanie przekładają się również na rynek Polski jeszcze 2 lata temu trudno było zrobić kogoś bije tam uwagę elektrycznym dzisiaj już zaraz wszyscy też ścieżka byłego i rowerzystów, którzy jeszcze wymaga elektrycznym ja chciałbym zapytać jak widzicie ten rok, jeżeli chodzi o produkcję wspomina pan tych mocnych spadkach sprzedaży potem było odbicie mają czerwcowe czy będzie wzrost w tym roku to jednak zbyt optymistyczne założenie, że chodzi o poziom produkcji jeśli chodzi o ten rok na pewno zabraknie nam trochę do tego, aby ten rok zakończyć zgodnie z panem będzie trochę słabszy jeśli chodzi o proces byśmy zaplanowali, ale w konsekwencji będzie i tak lepszy niż poprzedni rok kosze to wszystko, dlatego że Eko wykorzystał tak naprawdę to sytuację byliśmy przygotowani produkcji nie być przygotowani magazynową wiele firm w Europie rowerowych w ogóle zatrzymało produkcję to się w ogóle nie wydarzyło w kasie cały czas produkcja była mimo to, że magazyny na bardzo rękawiczkach jeśli chodzi o ilościowego to oczywiście było bardzo ryzykowne patrząc na to co się dzieje wtedy w marcu, kiedy dzisiaj łatwo powiedzieć tak była pani decyzji, ale wtedy oczywiście mieliśmy całą masę obaw co się może wydarzyć dalej czy zbyt wiele nie ryzykuje, ale na szczęście decyzja była tak, aby dalej produkować i to spowodowało, że Eko LO odnotuje jako rok kolejnych wzrostów podatku w roku poprzednim zdaniem największe ryzyko, jeżeli chodzi o wzrost poza samą pandemią, bo jest oczywiste dotyczy wszystkich biznesów natomiast w waszym przypadku to bardziej będą właśnie kwestie cenowe wspomina pan, że te elektryczne są drogie tak przy okazji to jego rządu jest to wydatek powiedzmy naczep nowe elektryczne oczywiście minione zaczynają się tam gdzieś na poziomie 4 tysięcy jako tako bardzo bardzo podstawowe wersje, ale oczywiście zachęcam do dla tych rowerzystów, którzy są w stanie poświęcić jednak trochę większy budżet na to, aby również dość dobrze ocenić wspólnie ze sprzedawcą czy nie warto jednak zainwestować w między kupić owej na poziomie 68 czy nawet 10 000zł to jest rząd wielkości już tak tak dużą wielkość już znane natomiast ja chciałem zapytać czy nie widzi pan również innych czynników ryzyka, jeżeli chodzi o wzrosty niektórzy wskazują trochę palce na jedno 15 kresowych w Polsce mianowicie niewystarczającej infrastruktury rower tak to jest prawda my jako Stowarzyszenie rowerowe my staramy się aktywnie wskazywać właśnie takie zagrożenia staramy się po prostu docierać do samorządu do ministerstwa mówi wyraźnie dzisiaj tak naprawdę jest wyraźna sytuacja, kiedy Polacy przesiedli nowe to tylko obnażyło panie dyrektorze to, że my jesteśmy w ogóle nieprzygotowani do tego, aby móc tak naprawdę odpowie w sposób właściwy w 12 000 km mamy ścieżek rowerowych w Polsce z tego co pamiętam 14 przepraszam, a w Holandii, które znacznie mniejsza tam prawie 40 000 ścieżek rowerowych ścieżki rowerowe w Holandii często są dwupasmowe w Polsce ścieżka rowerowa jest metr 1,5 dzisiaj ja oczywiście również tym dzięki panu, który chce zaapelować do samorządu, aby podjęły właściwe decyzje jeśli chodzi o kolejne inwestycje kolejne drogi kolejne ścieżki dzisiaj wiemy dokładnie nowe jest tak naprawdę przyjaznym środkiem komunikacji środkiem generacji Polacy będą jeździli na brak to dobre decyzje i samorządy powinny bardzo szybko podejmować decyzji o na zakończenie naszej rozmowy zapytam jak pan spędza wolny czas na rowerze rozumiem, że nie ma pan przesytu rowerowego i rower towarzyszy również panu w czasie wolnym oczywiście my cała rodzina aktywnie podróżujemy na rowerze nawet wczoraj przyznał się, że dałem w prezencie swojemu dwu i półroczne mu około pierwszej Love taki był szczęśliwy oczywiście ja śmieje się do swego syna rząd w genach ma tak naprawdę nowego, bo bez problemu wszak zaczął pedałować i mówić dziś bardzo dziękuję także całą rodziną dzisiaj wszyscy podróżujemy wyboru mamy po kilka rowerów, bo nie planujemy wycieczki wyprawy pani jest na rower elektryczny, żeby po prostu można było razem w grupie podróżować pan bardziej szosa czy bardziej trekking za pan preferuje tylko zależy panie doktorze, gdzie się wybieramy tak jeszcze nawet dłuższe wycieczki szosowe oczywiście mam fantastycznego będzie to Kosa jeśli to są wyprawy, gdzie wymagane jest też duży wysiłek pod górę użyła wtedy tego Górskiego elektrycznego ma również Wojtek ligowy zależy od tego jak sobie to wszystko planujemy myślę, że dzisiaj jedyne nowe tak naprawdę, żeby móc fajnie spędzać czas rekreację to jest trochę za mało nie ma nowych unijnych uniwersalnych, które nam dadzą również możliwość aktywnego przejażdżek po szosie czy gdzieś po prostu Polesie w terenie bardzo trudnym także to jednak dzisiaj wymaga polityka drogowa wymaga otwarcia się na to, żeby jednak dobrze zweryfikować, jakie mamy, gdzie planujemy jechać na spółce coś nie zaskoczył tak, żebyśmy w tej wybrały z tych wyjazdów no można po prostu nie same przyjemne bardzo dziękuję za rozmowę Zbigniew Sosnowski prezes Klossa naszego czołowego polskiego producenta rowerów był gościem Pulsu biznesu osłania serdecznie dziękuję panu pani, że chciałbym serdecznie dziękuję państwu pozdrawiam Zbigniew Sosnowski wspomniał trochę o infrastrukturze niemożliwy sądzi, że największa bolączka polskich rowerzystów niedopasowana i słabo rozwinięta infrastruktura rowerowa Waldemar Nowak na co dzień jest przedsiębiorcą z Poznania, który w wolnych chwilach od pracy prowadzi znanego w sieci mikro droga sygnału rowerowe czytając jego wpisy można naprawdę rozmarza się, jakie rozwiązania rowerowe mogłyby mieć polskie miasta, gdyby tylko włodarze zasięg, czyli nieco inspiracji z zagranicy oraz załamać ręce nad absurdami, które towarzyszą rowerzystą na co dzień Waldemar Nowak uważa, że infrastruktura to problem nr 1 do rozwiązania na co dzień oczywiście też widzę ten ból i to na drogę dla rowerów, kiedy jest, że po mieście, ale osobiście też widziałem ten boom w sklepach, bo niedawno kupowałem sobie nowe rowerki przyznam, że nie było łatwe zadanie, bo niektórzy producenci kazali czekać na 13 tygodni na rower niestety aż miasto uważa mniejszą cały czas przygotowane do takiego boomu rowerowego przybywa nam drugi rowerowych, ale cały czas ta infrastruktura nie jest spójna mam wiele starych fragmentów, które nie są do końca bezpieczne nie są przystosowane do tak dużego ruchu rowerowego, jeżeli chodzi o wycieczkach Poznaniu to w tym roku dużo się dzieje przybywa bardzo dużo fragmentów ważnych dróg dla rowerów budżet rowerowy miasta Poznania na ten rok za 35 000 000zł czy zburzą za sobą tego są projekty przesunięte z poprzednich lat, które zostały zrealizowane są realizowane w tym roku trochę pandemia zmiany przyspieszyła Poznań mają ogłosił, ale podobnie zresztą Kraków pakiet mobilności związane są tylko idę kilka projektów rowerowych został oczyszczony o przyspieszony, ale cały czas niestety niestety jest wiele takich miejsc wszystkich polskich miastach, gdzie infrastruktura rowerowa słaba i bez przyspieszenia tych zmian w infrastrukturze, by inwestycje w infrastrukturę rowerową ten błąd trochę nie zostanie wykorzystany co tak właściwie jest ta infrastruktura rowerowa tak dobrą sprawę, bo wszyscy myślą o tej infrastrukturze mają pewnie przed oczami ścieżkę rowerową może stojak na rowery tego typu rzeczy, a czym jest infrastruktura rowerowa tak naprawdę, o czym powinniśmy myśleć jako mieszkańcy czy może słuchają nas może samorządowcy, o czym oni powinni pomyśleć, planując inwestycje rowerowe przejażdżki infrastruktura nie są tylko drogi dla rowerów szanujemy też inne rzeczy dookoła chociażby stojaki rowerowe czy wiaty rowerowe no tak to podstawa to są drogi, których rowerzyści mogą jeździć wygodnie bezpiecznie większości przypadków powinny być odseparowane drogi, które nie powodują konfliktu z pieszymi kierowcami najważniejsze to, żeby infrastruktura rowerowa była spójna, czyli pokrywała całe miasto Aga jest to przykład łączne środki, które samochodowy po drugie, powinna być wygodna po trzecie co bardzo ważne bezpiecznie w wielu miejscach naszych miastach w Polsce infrastruktura rowerowa nie jest bezpieczna mamy braki w oznakowaniu mamy kiepskie nawierzchnie dziwne rozwiązania są w większości to są pozostałości jeszcze z poprzednich dekad czy nawet lat 90 ten rok dla roweru, który dzisiaj powstają w większości są dobre drogi dla rowerów są w miarę szerokie nie takie wąskie był kiedyś także są przystosowane do tego zwiększonego ruchu euro, ale chciałem raczej zapytać o to czy powinny powstawać również coś rodzaju parkingów rowerowych miastach tak jak najbardziej jestem wielkim zwolennikiem budowania wiat rowerowych na osiedlach, bo jeżeli ludzie nie będą mieli zostawić roweru co nie będą z niego korzystać, bo nie popełnił komunalną rezygnują i na naszych osiedlach niestety brakuje takich miejsc są jakiś mały rower równie wóz karnie rowerownia nie mieści się kilka rowerów, gdyż coraz bardziej powszechnym widokiem blokach osiedla są wszędzie poustawiane rower często niezgodne z przepisami one blokują drogi przeciwpożarowe drogi ewakuacyjne i tutaj uważam, że miasta powinny stymulować w jaki sposób powstawania takich wiat rowerowych, które pozwalają mieszkańcom wygodnie parkować rowery i zabezpieczeniem rower przed kradzieżą przed warunkami atmosferycznymi, a ostatnio wzrosła zdecydowana ustawianie takich wiat rowerowych na osiedlach mam nadzieję, że inne miasta też pójdą tą stronę czy szanowną finansować takie wiaty jakoś zachęcać wspólnoty mieszkaniowe czy spółdzielnie, a nawet czy znaczy jaki się uchwala, jakie się miejscowe standardy urbanistyczne, które zmuszą deweloperów do stawiania takich jak co pana zdaniem w tej chwili taką największą przeszkodą rowy relacji, jeżeli mogę użyć takiego słowa społeczeństwa czy mobilności miejskiej cały czas brak infrastruktury spójnej bezpiecznej struktury czy ta odpowiedzialność spoczywa w takim razie na lokalnych urzędnikach czy tak tak przede wszystkim nasi urzędnicy niestety cały czas obawiają się jakieś większego zaangażowania w rozwój infrastruktury rowerowej bądź oporu ze strony kierowców, bo miasto nasze nie są umówione, że chcemy budować więcej grup na równo to komuś musimy zabrać trochę przestrzeń najwięcej przestrzeni zajmuje infrastruktura samochodową Andrzej chce ograniczyć liczbę samochodów jeszcze, bo ich nadmiar jest niekorzystne dla naszych miast to powinniśmy ograniczać przestrzeń przeznaczoną dla samochodów przeznacza się klarować czy krótko mówiąc samorządowcy boją się gniewu kierowców trochę tak, chociaż mam wrażenie, że się zaczyna zmienić trochę wolno, ale się zmienia, a co powoduje, że ta zmiana następuje kierowcy zaczynają dostrzegać, że warto jeszcze przez 6 na rower czy mniejsze burzą w związku z tym, że są przejścia rowerowe czy ostatnio widać natomiast na pewno sobie doskonale zdają sprawę z korzyści, jakie na jej rozwój ruchu rowerowego i jeżeli nasze miasto rośnie ten ruch rowerowy z roku na rok przybywa rowerzystów trzeba też gra też, że jest cały rok nie tylko Mao jasno natomiast mają zachęta do tego, żeby podejmować coraz ambitniejsze działań w bardziej progresywnym, a widzi pan punkt ciężkości rozwoju tej miejskiej mobilności rowerowej czy nowelizacji jak to w skrócie miałem bardziej właśnie, żeby ułatwiać ludziom podróż prywatnym rowerem czy bardziej rozwój jakich form właśnie tego, by w ringu, który przecież tak mocno zaskoczył wielu dużych miastach i mógłby być np. dużo bardziej rozbudowany albo oferować podobnie jak wypożyczalniach samochodów na minutę również różne rodzaje rowerów w zależności od tego kto czego potrzebuje może to jest bardziej droga czy jednak ten prywatny transport infrastruktura dla wszystkich powinno być priorytetem wg mnie połączenie obu rzeczy trzeba generalnie uważam, żeby bać się w Polsce już odegrał ważną rolę bardzo mocną powszechnym rowery prawdopodobnie jest też trochę teraz przyczyna problemów wszystkich funkcji systemów księgowych w Polsce i 80 przesiadł się na własne nowe, ale uważam, że MEN systemie rowerów publicznych powinny być rozwijane w Polsce bo gdyby nie każdy ma właśnie możliwość trzymania roweru czasami idziemy do innego miasta nie mamy własnego roweru możemy wypożyczyć rower, by chcieli generalnie każda zachęta do przesiadki na rower jest dobra uważam, że miasta powinny dalej rozwijać powinno to w jakim stopniu współfinansować powinien to być element trochę transportu publicznego a gdyby miał pan pokazać jakiś przykład Europejskiego miasta, na którym polskie samorządy mogłyby się wzorować mówi łatki europejskim mieście, gdzie być może podejście do rowerów było jeszcze do niedawna podobne co u nas, bo wiadomo, że nie ma co się porównywać z Holandią Danią, gdzie ten transport rowerowy trochę nie tyle wysysa się z mlekiem matki co po prostu jest zupełnie naturalnym, które przykłady właśnie takiej pozytywnej przemiany rowerowej mógł pan przywołać co się na tę pozytywną przemianę składa wydaje się, że najlepszym przykładem teraz Paryż, który w ostatnich latach zmienił się bardzo mocno powstał tam są co pani ponad 600 km nowych dróg Norbertem niektóre ulice już przypominają holenderskiego miasta jest tak duży równo rok, czyli po prostu zmiana ulic samochodowych rowerowe zmiana przestrzeni na ograniczenie przestrzeni przeznaczonej dla samochodów zwiększenie tej przestrzeni dla rowerów czy wiesz myślę, że samorządowcy mogą kierować taką logiką, że to ryzykowne wyborczą przecież kierowcy cały czas duża baza wyborca na szczęście mamy trochę czasu teraz do kolejnych samorządowych wyborów, więc mam nadzieję, że samorządowcy będą trochę bardziej odważni, a więc patrząc na to jak wygląda w tej chwili obrazek na co pana zdaniem stać nas w perspektywie 5310 lat, jeżeli chodzi o te zmianę cywilizacji transportowej bardziej rowerową myślę, że stać nas na bardzo duże polskie Stowarzyszenie rowerowy przeprowadziła ostatnio badania ankietowe jeszcze oficjalnego raportu nie opublikowali jeszcze danych została upubliczniona ankietowani odpowiedzieli, że 45% Polaków chce te wakacje spędzić rowerem ponad 6% Polaków chce kupić nowy rok, a 15 z nich myśli właśnie rowerze miejskim szczególnie do obejrzenia np. do pracy także widać, że potencjał dużo Polaków już korzysta rekreacyjnie roweru dobrze będą rowery najpopularniejszą aktywnością fizyczną w Polsce popularniejszym biegania, więc można naprawdę wykorzystać inni mówi Polak no i ruszanie w mieście nowe jedyne co potrzebujemy tutaj infrastruktury bardzo dziękuję za rozmowę, zanim zakończymy to jeszcze zapytam, gdzie pan w czasie wolnym jeździ na rowerze i w jaki sposób, bo niektórzy wolą górskie niektórzy wycieczki dziś w naturę niektórzy tylko szosa są różne różne frakcje rowerzystów pan, do której należy ja należę do akcji i takie typowo rekreacyjnej plus górskim, czyli wolny weekend, dokąd w góry Beskid czy wolne weekendy albo dziś po okolicznych lasach Hana jakieś dłuższe wyprawy to z góry Beskidy najczęściej bardzo dziękuję Waldemar Sadowski przedsiębiorca oraz autor serwisu rowerowe sygnały był gościem Pulsu biznesu wysłuchania dziękuję rowerowe, czyli nie tylko producenci rowerów czy akcesoriów do tych pojazdów okazuje się, że dostrzega także branża finansowa mi nie chodzi wcale o kredyty na zakup rowerów czy polisy dla kolarzy pojawiają się już pierwsze oferty leasingu Floty rowerowej dla firm, choć uczciwie trzeba przyznać, że akurat w tym przypadku motory biznesowe inspiracji była pandemia kolana wirusa, o czym opowie Bartłomiej Kwapisz z firmy leasingowej Arval pomysł tak naprawdę VAR Value nie jest tak zupełnie nowy, ponieważ my mamy 2 kraje, które już od kilku lat funkcjonują z tą ofertą i pewnie nietrudno domyślić, które mówimy o krajach, które mają kulturę rowerową na bardzo wysokim poziomie to jest Belgia Holandia w bardzo proszę sobie wyobrazić wynajęliśmy już tysięczne rower bardzo podobnym produkcie ich ramach Floty, bo to jest rozwiązanie lutowe, czyli dla firm tak przewidujemy, że do końca tego roku w Belgii będziemy mieli na drogach już 1500 rowerów wyleasingowanych oderwana czy wynajętych oderwana i produkty zostały całkiem niedawno uruchomiony Hollanda cała koncepcja dotycząca roweru tak naprawdę skupia się wokół tego, gdzie to dna Arval tak naprawdę się znajduje, bo to co my chcemy dostarczać naszym klientom to jest mobilność, jakby mobilności w ujęciu takich firm Karwat była do tej pory głównie kojarzona z wynajmem samochodów dla długie średnio okresy od jakiegoś czasu też zaczęliśmy wynajmować samochody nawet na okresy miesięczne po specjalne projekty pod sezonowe różne działalności naszych klientów, więc oferta mobilności jest cały czas rozszerzana natomiast w ślad za tym czym rynek został doświadczony gdzieś tam lutym znacznie bardziej w marcu kwietniu, czyli mówimy o pandemii Kolib my zauważyliśmy, że to może być bardzo dobry moment również w Polsce, aby uruchomić wynajem rowerów dla naszych klientów z racji tego, że też klienci szukali sposobów jak zapewnić bezpieczny dojazd do pracy dla swoich pracowników, gdyby wiemy, że nie wszyscy pracownicy mają dostęp do samochodów służbowych natomiast pracodawcy w ramach też pakietów takich Benefit owych wybryk bardzo zainteresowani tym, żeby jednak rozszerzyć taką możliwość na całą grupę pracowników, żeby tak pracodawca wyszedł z takim pomysłem słuchaj wiemy, że transport publiczny jak gdyby dziś no nie ma najlepszej reputacji ludzie się po prostu boją jeździć autobusami metrem ze względu na to, że są skupiska ludzi proponujemy ci rower jako alternatywę dla masy rower i dojazd do pracy to jakby tak długo jak ktoś jeszcze gdzieś tam powiedzmy w odległości 1520km w 1 stronę cały czas ma sens szczególnie, kiedy mówimy o rowerze elektrycznym, który nie wymaga właściwie wcale wysiłku przy pokonywaniu trasy natomiast łączy jak gdyby bardzo wiele pożytecznych aspektów związanych z ekologią zdrowiem to część pewnej mierze jednak wasza oferta bazuje na strachu, ponieważ rzeczywiście część tego ruchu rowerowego rozmawiamy tutaj podkreślić wynika właśnie z tego, że wiele zobaczyć własne zdrowie, czyli trochę przesiąść się z komunikacji publicznej, gdzie jeździ się przez dłuższy okres zamknięty w puszce innymi pasażerami, gdzie ryzyko zakażenia potencjalnie większe w versus poruszanie się poszerzy powieszono szerzenia się, że niektórzy powiedzieć, że poruszanie się po polskich miastach, które cały czas zmaga się problem smogu są takie dobre dla zdrowotności nie jest, kiedy korzystać z roweru jak powiedział, że może nie tyle bazuje na strachu ile tak naprawdę na oczekiwania naszych klientów, bo zbadań przeprowadzonych właśnie w środku epidemii gdzieś tam w okolicach kwietnia okazało się, że zaraz po samochodzie jak rower jest drugim najbezpieczniejszym środkiem transportu w czasie epidemii Korona wirusa i tak naprawdę co trzeci Polak okazuje się, że wybiera jazdę na rowerze m.in. dlatego że nie chce się zarazić, więc tak naprawdę sytuacja związana z wirusami i też oczekiwania klientów związane z tym że, gdyby nie zawsze mają budżety, które mogą poświęcić na zapewnienie wszystkim transportu samochodem, ale cały czas chcą jak gdyby, z czym część swoich pracowników ja chciałbym zapytać, jaki na razie odzew, bo skoro wprowadziliście do oferty jakoś tam w marcu tak, czyli na początku pandemii to zastanawia się jak duży odzew w tej chwili czy rzeczywiście ten produkt cieszy się, jakim zainteresowaniem tutaj musi skorygować ofertę uruchomiliśmy niestety na początku lipca dopiero, a czy to się sprawą bardzo świeża sprawa tak naprawdę my z tym produktem gdzieś tam zaczęliśmy pracę tutaj w Polsce lokalnie w okolicach maja, więc bardzo szybko go skonstruowaliśmy podlana to tak naprawdę jest kopia produktu samochodowe czyli jakby wszystko to czym się zawiera wynajem samochodów, gdy przenieśliśmy na gruntowe wymiana opon zimowe również w wymianę opon tak tym, że niekoniecznie na zimowe natomiast cała ta część serwisowa, czyli naprawy przeglądy ubezpieczenie asysta kwestie związane z nurtu do, gdyby opcja wykupu tego roweru na koniec umowy zostały uwzględnione, więc jak, gdyby w zamyśle chcieliśmy, żeby ten produkt różnił się tym, że zamiast 4 na 2 koła się zastanawiam, jakie będą wasze działania również po stronie takim propagowania tego stylu rowerowego, ponieważ większość rozmówców w naszym podcaście twierdzi, że jest spory problem z infrastrukturą rowerową w Polsce i że pewną barierą rozwoju i pewnie barierą dlatego, żeby zainteresować się też ważnym produktem byłoby to, że nie ma dobrych warunków do tego, żeby właśnie tej pracy to jest rzecz, ponieważ nie ma ścieżki albo ze ścieżką jest niebezpieczna albo nie ma dziś dogodnego miejsca do przechowania takiego roweru czy zaparkowania go czy w przypadku rowerów elektrycznych toteż, jakby ważna sprawa, więc pytanie czy planuje jakieś działania, które miałyby tę barierę zmniejszyć ja też tak subiektywnie może trochę ocenie, bo sam na rowerze jeszcze bardzo dużo około 10 000 km rocznie, a więc też obserwuje jak ta infrastruktura się zmienia szczególnie dużych miastach i muszę powiedzieć, że jak widzę Wrocław Poznań Warszawę to obserwuję bardzo szybki przyrost infrastruktury proszę sobie spojrzeć albo właściwy nawet przejechać się ulicą Puławską w Warszawie, czyli taką właściwie 1 z centralnych arterii naszej metropolii tutaj proszę zobaczyć, że po 2 stronach ulicy naraz ciągłości właściwie, bo nie wiem czy 1520 w tej chwili km ma pan bezpiecznie wydzielone ścieżki rowerowe łącznie z tym, że nawet są podziemne przejazdy pozwalające rowerzyście nawet ominąć przejścia dla pieszych tylko płynnie przejechać nawet pod ruchliwą ulicę to się cały czas zmienia się cały czas buduje, jakby widzimy, że miasta bardzo dużo inwestują w rozwój infrastruktury my też współpracujemy z polskim stowarzyszeniem paliw alternatywnych, które działa na rzecz propagowania w ogóle elektromobilności jak gdyby ta elektromobilność oczywiście ich zamyśle w pierwszej kolejności jest zorientowana na samochody natomiast udało nam się zarazić rowerami elektrycznymi, ponieważ to też jest kwestia, która pozwala firmom użytkownikom gdzieś tam być bardziej pro ekologiczni, a też zauważamy, że to zrozumienie ekologii w Polakach jest coraz większa, gdyby coraz więcej młodych ludzi zaczyna dostrzegać ekologii jako istotny aspekt życia społecznego, więc my zaczynamy bardzo dużo mówić o tym, że to jest też sposób np. dla samorządów, które chcą nawet wśród swoich pracowników czy gdzieś na swoich obszarach ten transport np. niskoemisyjny propagować mogą robić na rowerach elektrycznych takie rozmowy zaczęliśmy już w tej chwili prowadzić pytał pan też wcześniej mnie zainteresowanie Noto mamy powiedziałbym takiego promotora mocnego tego naszego produktu, którym jest pan Przemek Gdański prezes banku BNP w Polsce, który zakochał się w naszym rowerze elektrycznym i zaczął bardzo intensywnie dojeżdżać właśnie takim środkiem transportu do pracy do domu także widzimy, że ten temat zaczyna być taki mocno wątpliwe jest tak naprawdę dla firmy też szereg korzyści, bo mówimy o benefity pracownicze mówimy nawet o zmniejszeniu ilości zwolnień chorobowych pracowników lub zdrowsi pracownicy to oczywiście też bardziej odporni na różnego rodzaju choroby mówił pan, że barierą może być np. brak infrastruktury związanej z parkowaniem my w ramach tego produktu też jesteśmy w stanie klientowi zorganizować odpowiednie tzw. by stacje z jakimś drobnym elementem serwisowym typu np. bombka, jeżeli ktoś chce wypompować koło, więc chcemy, żeby to był taki trochę łan to szok Arval Love, czyli jak, gdyby kupujesz mobilność na 2 kołach, a my zapewniamy całą resztę, czyli nawet, jeżeli ten rower dziś zepsujemy ten rower z drogi zabierzemy udostępnimy ci dalej, jaki środek transportu, żebyś dojechał do domu czy do pracy i ma być to w całości, gdyby bez obsługowy trąd to w takim razie na koniec zapytam jeszcze jak pan spędza swój wolny czas na rowerze, bo to tutaj pytam wszystkich uczestników podcastów Góral osa trekking co jest panu bliższa nam zdecydowanie rower MTB, ponieważ na rowerze się ścigam sezonie począwszy od wiosny aż do końca jesieni na ten sezon jest wyjątkowy zaczął się bardzo późno szosa z kolei to jest swój ulubiony rower do treningów no używam też takiego roweru jak w przełajowych, które jest takim trochę miksem pomiędzy tym co można zrobić na góralu czy na rowerze szosowym bardzo dziękuję za rozmowę Bartłomiej Kwapisz z trwała rowerzysta był gościem Pulsu biznesu słuchania są odcinku wyrok dziękuję serdecznie biznesowe loty rowerowe w polskich firmach wydają się cały czas pieśnią przyszłości natomiast taką flotę od lat utrzymują miasta, oferując mieszkańcom możliwość korzystania z jednośladów za darmo lub przy minimalnych opłatach niekwestionowanym liderem tego rynku jest firma Next bank, która w maju złożyła wniosek o upadłość aktualnie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego czy, więc na rowerowym biznesie można się przejechać pytam od nowego prezesa Nextbike Tomasza Wojtkiewicza właściwie nowego starego, bo na to stanowisko powrócił we wtorek po dwuletniej przerwie w patrząc z boku na to sytuacja to faktycznie może być postrzegana jako szaleństwo chodzenia po pierwszy 2× do tej samej rzeki po drugie, chodzenia do spółki w takiej sytuacji, kiedy się znajduje natomiast myślę, że bardzo pomaga mi te wieloletnie doświadczenie w tej branży w tej spółce znajomość tego biznesu myślę, że nie ma ukarana spółka znalazła się w wyniku pewnych witam zdarzeń czy decyzji z przeszłości natomiast wydaje się, że jest bardzo duża szansa, żeby ten biznes wrócił do normalności tak naprawdę funkcjonuje wymaga pewnego dostrojenia zmian oczywiście natomiast jest na pewno wyzwanie jest na pewno bardzo duży projekt najpierw ustabilizowanie tego zrestrukturyzowane następnie powrót na ścieżkę wzrostu taka została spółka miała przez 6 lat, kiedy miałem przyjemność kierować jak to jest, że w przypadku boomu rowerowego, kiedy wszyscy przesiadają się na rowery albo przynajmniej deklarują, ale też ten zwiększony ruch rowerowy widać na ulicach miast sytuacji rekordowych wręcz przetargu wydatków samorządowców na ten cel jak w takiej sytuacji można znaleźć w takich sytuacjach niech zbada czy na tym biznesie rowerowym da się przejechać co tutaj nie zadziałało pana zdaniem na pewno to zbieg wielu wielu wydarzeń w 1 czasie pamiętajmy, że spółka działa z takim systemie sezonowe można powiedzieć, kiedy od marca do listopada systemy funkcjonują następnie okresie zimowym wszystkie rowery mówi pamiętajmy o Flocie kilkunastu blisko 20 000 rowerów w zeszłym roku spółka jest w okresie zimowym, kiedy kontrakty, jakby nie generują przychodów to spółka posiada ogromne wydatki, ale przygotować Floty systemy oraz nowe projekty wdrożeniowe do kolejnego sezonu tak miał również miejsce i zdań pomiędzy 19 dwudziestym rokiem start sezonu zbiegł się praktycznie cały miesiąc potem wybuch pandemii pamiętajmy, że to bardzo złożone formalnie decyzja niezrozumiała tak obiektywnie, bo patrząc rządowa o zamknięciu systemu rowerowe, które wydaje się, że w dobie Korona wirusa w dobie mgły wspierania takiego dystansu społecznego jest 1 z najbardziej, że nie najlepszy najbezpieczniejszy środek transportu bardzo, zostawiając jest to, że całej Europy tak naprawdę systemy zostały wręcz wsparte przez samorządy popatrzmy na Francję, choć na Włochy Włoszech kilkadziesiąt miast dostało dofinansowanie, w którym to zakup bądź korzystania z rynku pojazd został dofinansowany przez ministerstwo przez rząd podobnie we Francji, gdzie na zakup rowerów własnych 2 środki transportu czy właśnie do wypożyczania zostały przekazane dodatkowe środki w razie płaci 500EUR rocznie rząd pamiętam miasta tak jak Berlin, które w wyniku pandemii błyskawicznie domalował 35 km tymczasowych tras rowerowych pozamykano niektóre ulice i partner będzie BH, który operuje systemem po 5000 w Berlinie w bardzo szybkim czasie dostawił napaść miasto dodatkowo 1000 rowerów oraz miasto sfinansowało darmowych godzin, bo przejazd dzień dla użytkowników będzie się ubiegać jakieś takie wsparcie rządowe specjalne rowerowe w związku z tym zaś sytuacja w spółce, żeby oczywiście wciąż za wszystkie opcje wsparcia tego spółka paradoksalnie ze względu na to, że złożyła wniosek restrukturyzacyjny była uprawniona do korzystania z wszystkich tych tarczy pomocowych co paradoksalnie tak naprawdę restrukturyzacja nastąpiła po decyzji ze strony rządu natomiast być bardzo gruntownie wszystko przeanalizować nie zawiera też dla mnie, żeby wydawać decyzje na pewno, żeby taka możliwość przyjęcia tego koszty skorzystać zawnioskować uważam, że jest tak naprawdę ze szkodą dla użytkownika końcowego dla tych ludzi, którzy poruszają się tymi rowerami, którzy generowali setki tysięcy wypożyczeń co miesiąc, przemieszczając się bezpiecznie po mieście zamknięcia tego systemu paradoksalnie też jak podkreśla fakt, że podczas pandemii ludzie rejestrowali do systemu od samego początku roku systemu zarejestrowało się ponad 140 000 nowych użytkowników, więc tylko tak wydają się jak trzeba raczej przez interes końcowego użytkownika decyzja pewnie była być może podjęta w trybie dość kryzysowym z wieloma innymi decyzjami natomiast na pewno nie nie pomogą uważam, że to błędne decyzje patrząc na wasz biznes to abstrahując od zamknięcia systemów radarowych to sytuacja nie jest wesoła patrząc na to co dzieje się w samych miastach wasz główny kontrakt kontrakt warszawski nagle stał się pewnym problemem, ponieważ zrezygnowaliście ze złożenia oferty przetargu na nowe Veturilo ta oferta jedyna, która spłynęła była droga dla miasta szykuje się być może ich rozwiązanie pomostowe zakłada pan utrzymać Warszawę na 2021 rok jako lider tego rynku jako marszałek bardzo nasz flagowy projekt jesteśmy bardziej dumni absolutnie będziemy robić wszystko, żeby ten projekt utrzymać co pan powiedział zawiera tak naprawdę powiedział to pytanie, ponieważ stanowisko spółki przed przetargiem było jednoznaczne, że to nie jest dobry czas na ogłaszanie tak długi skomplikowany wymagający przetargów część Warszawy ogłasza przetarg przed pandemią istnienia możliwości przewidzenia tego lata pamiętajmy, że w obecnym momencie łańcuchy dostaw wiele fabryk przenosi produkcję do Europy, ponieważ w sytuacji zostały pozrywane części zamienne są bardzo mało dostępne ceny tego wszystkiego poszły gigantyczne w górę w czasach tak wielkiej niepewności podpisywania kontraktu na 8 lat przy tak wielkim ryzykuje Costy uważam szaleństwem, jakby na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem co więcej oferta została złożona w postępowaniu przez innego operatora przekracza znacznie, próbując jatka, aby była to czwarta zagraniczna więcej niż różnicą to było prawie 80 000 000zł, jeżeli popatrzymy w ten sposób to są 2 kontrakty obecnie funkcjonują w Warszawie to są 2 takie kontrakty, więc różnica w skali budżetu miasta, które planowane, który został zaoferowany przez oferenta jest gigantyczna moim zdaniem to tylko podkreśla to nasze stanowisko nie było oparte na jak na sytuację firmy tylko oparte na obiektywnych przesłankach ekonomicznych, jakie panują dzisiaj taki, że zawieranie takich kontraktów jest bardzo bardzo niebezpieczne nie wiemy co się stanie na jesieni, a dopiero mówić o wiośnie czy 2021 roku, więc wydają się, że kierunek, którym Warszawa wybrała i idą w kierunku pomostowego rozwiązania przetargu, który został wczoraj ogłoszony na być może rocka być może opcją przedłużenia na 2 lata, proszę bardzo, rozsądnym okresie na przeczekanie i podjęcie decyzji co dalej, żeby móc wypatrzeć w perspektywie kilku lat zresztą tarcza, którą rząd przygotowywał daje możliwość aneksowania umów właśnie po to, żeby sytuację tak wielkiej niepewności tak wielkich ryzyk móc go zagospodarować Polski kontrakty nie tylko oczywiście rowerowa Leszna Tomasz w samorządach także zabezpieczyć funkcjonowanie przez najbliższe 12 miesięcy co się stało w spółce, że koszty urosły tak gwałtownie patrząc na wyniki po pierwszym kwartale koszty poszły w górę no o 100% podwoiły się w stosunku do tego co było pierwszym kwartale ubiegłego roku jest na pewno powód sytuacja jest spółka się znajduje zbyt wcześnie, żeby odpowiedzieć na to, bo jest to coś co będę chciał bardzo dokładnie zbadać zrozumieć spółka funkcjonowała wcześniejszych latach, kiedy byłem aktywny bardzo dużym rygorze kontroli kosztów i rozwijała się dostarczającą oraz pozytywne wyniki jak ma faktycznie w ostatnich 2 latach można powiedzieć no doszło do pewnego rodzaju wojny zaskakujących wyników finansowych, ale podaż działań operacyjnych spowodowało, że taka kosztowna na pewno uważam, że jest to pola, w którym jest gigantycznie gigantyczny potencjał do restrukturyzacji optymalizacji będziemy się to bardzo mocno przyglądać się cieszę, że mu o szczegółach jest narodowi spółce, a to z pewnością do porodu uwaga koszty są zbyt wysoki jak na to spółka robiła, bo są kontrakty, które są od wielu lat i jakoś nie powinny się znacznie różnić należy analizować natomiast na pewno to spuścizna tego czeskiego jest perturbacje po o projekcie MF, który wygenerował dla spółki bardzo dużo kosztów również nie ma co ukrywać, że te koszty zostały sfinansowane spółka dostarczyła znacznie większą wartość towarów usług rzeczy, które zostały w pełni rozliczone w wyniku zerwania kontraktu oczywiście był też bardzo mocno spółkę powoduje, że w takiej sytuacji mówimy oczywiście o projekcie rowerów po mieście, a to jest bardzo mocno wierzę, że spółka ma potencjał do dalszego wzrostu rozwoju nie ulega wątpliwości, że musi zostać zrestrukturyzowana i czy wszystkim jego największą misją dla mnie po powrocie do spółki to jest zrewidowania modelu biznesowego pamiętajmy, że Rowiński w całej Polsce 20001011. roku zaś również tak, by Polska została pierwszym projektem, kiedy ten rower miejski rozwijał się w Polsce w tamtych latach misja Warmińskiego była całkowicie inna niż obecnie znacznie w tamtym czasie trzeba przekonywać ludzi tego w ogóle, że rower może być środkiem transportu nie tylko rekreacji czy poruszaniem się poza centrami miast było postrzegane wcześniej jako takie muszą do poruszania się dla biednych ludzi jest absolutnie nieprawdą myślę, że przez ostatnie 68 lat to postrzeganie Warmińskiego diametralnie fundamentalnie się zmieniło, choć sam model biznesowy, który wśród swoich w Polsce, który jest jedynym unikalny w całej Europie na świecie, że użytkowników zapewnia się bezwzględnie 20 minut darmowy, a tutaj namyśli ten czas, który ma być zachętą do tego, żeby wykorzystali przekonali się robi to koniec świata alternatywą transportową wydają się, że ta misja rumuńskiego skończyła się już została wypełniona może w dzisiejszych czasach powinniśmy myśleć to obszary modelowaniu modelu biznesowego taki sposób, żeby operator mógł być bardziej generować przychody budować biznes również na użytkownikach wypożyczeniach płatne, czyli koniec z darmowymi rowerami krótko mówiąc nie mówimy o końcu darmowymi rowerami natomiast mówimy o pewnego rodzaju modelowaniu tego np. wdrożeniu tak jak na całym świecie masie dostęp do darmowych minut po wykopaniu pewnie subskrypcji, czyli jak budujemy lojalność klientów łączymy to transport publiczny, w którym posiadacze miesięcznego biletu na trasę publiczne mają pewnego rodzaju przywileje różnych środkach transportu, czyli de facto koniec darmowych minut jak na to patrzeć, ale rzeczywiście coś jest ja zapytam jeszcze wrócimy zaraz do roli samorządów w tym wszystkim to jest istotna kwestia tego co z tymi kredytami, które zostały zapowiedziane jest całe mnóstwo 40 000 000 fali może 7,5 BGK niecałe 2 ING co dalej z tymi zobowiązaniami spółka w procesie restrukturyzacji, która została zatwierdzona przez sąd 2czerwca, składając wniosek o upadłość albo restrukturyzacje sąd oddalił wniosek upadł, ponieważ nie ma takich przesłanek, ponieważ faktycznie spółka jest na tyle mocnej kondycji, że ma szansę na udaną restrukturyzację naturalnym procesem po zgłoszeniu takiego wniosku jest to, że banki zgodnie ze swoim regulaminami wypowiadają umowy potrzebne były wymagalne, więc jest to pewnego rodzaju logiczna konsekwencja wypadku spółka podpisała z bankami intencji co jest bardzo mocnym dowodem na to, że banki są skore do rozmów, jakby do rozmów o renegocjacji poprzez spółkę, że w takim wyborze takim czasowym do końca września ma przedstawić cały plan restrukturyzacji jesteśmy stałym kontakcie z bankami teraz są bardzo optymistyczne bardzo pozytywne wierzymy jednak druga stronę, że restrukturyzacja tej spółki ma sens to nie jest tak wszystkie kredyty są złe czy są problemy do spółki oczywiście część zadłużenia wynikająca głównie z projektu Miejskiego, który należy zrestrukturyzować to bardzo mocno cały czas trudno bankiet nie wierzę w ten biznes spółka w tych obsługuje 55 miast w Polsce +2 o Finlandii również nawet w tym czasie Korona wirusa otworzyć kilka nowych miast, bo chociażby taki projekt Białegostoku Katowic Płocka rozbudowa kilku miast staramy się na rynek koło stacji ministrowi rów to pokazuje, że spółka jest operacyjnie w stanie dalej generować biznes rozwija się dobrze powiedział w Płocku jest ciekawy przykład, który będzie dobrym punktem wyjścia także w tych samorządach porozmawiać, bo po polsku się tym partnerem jest Orlen i czy to oznacza, że w związku z tym, że samorządy są w trudnej sytuacji finansowej również w związku z skoro wirusem będzie trzeba konstruować kontrakty na rowery miejskie inaczej właśnie udziałem komercyjnych partnerów po to, żeby się wszystko spinał na pewno takie miasta jak głos, które mają na swoim terenie partnera takiego jak Orlen mając pewności jak pewnego rodzaju pole do łączenia biznesu jak ze usługami samorządowymi jest to bardzo pomoc nie wynika, że samorząd ma tak komfortową sytuację Orlenu partnerem spółki już od jakiegoś czasu stąd, bo to nie jest zaskakujące, że potrzeba jakieś kolejne kroki, gdzie moglibyśmy razem wesprzeć swoje firmy swoje biznesy w projekt zakłada faktycznie rozbudowę polskiego systemu, który jest w tej chwili taką prawdę mówiąc najbardziej zagrożone system w Polsce musimy licząc, jeżeli chodzi o Perka 4 mieszkaniec bardzo cieszymy się z tego natomiast to jest 1 element, który wcześniej powiedziałem mordowanie zmiana modelu biznesowego polegającą właśnie na tym, żeby więcej partnerów biznesowych wciąga do współpracy zachęcać do tego, żeby mogli oni wspierać swoje marki swoje biznesy tak naprawdę nasze czasami końcowy będzie trochę ociężały też budżet samorządu zdalnie chodzi o to, że proste rowery są fantastycznym, jakby elementem wspierania różnych form biznesu na temat wiadomo, że najciekawszy moment może zrobić ze wsparcia tego czasu jeździ nią jest darmowe bezwzględnie dostępne dla każdego ciężko było atrakcyjnym partnerem biznesowym taki element pracy z partnerami jak Orlen nie w sejmie jest Marka rozmawiam z kilkoma innymi partnerami w tej chwili będzie dla nas bardzo interesujące, żeby takie projekty trochę już prywatne również wdrażać natomiast zakładem cały czas jednak współpraca z samorządami systemy samorządowe to będzie cały czas komisarz te firmy nie uważa pan, że w związku skoro wirusem to będzie bardzo trudny odcinek w związku z tym, że samorządy są w trybie raczej oszczędzanie pieniędzy z pewnością każde miasto samorząd będzie przegląd budżetu mamy tego pełną świadomość chciałby tego wynikiem jak mówiłem, że wiele samorządów chce przedłużyć kontrakty w formie aneksów z uwagi na taką możliwością tarcza ma zapewnia natomiast nie sądzę, żeby z tych rowerów zrezygnowano w całości na pewno transport indywidualny, który jest powtórzy ponownie bezpieczniejsze bardziej przyjazny dla użytkowników zdecydowanie będzie wspierany pytanie jest tylko bardzo oczywiście oto model biznesowy mówiące o model biznesowy mam namyśli to, że absolutnie widzę szansę w tym, żeby odciążyć lekko budżety samorządowe natomiast oczywiście trzeba przebudować całkowicie umowy, jakby kontrakty tak, żeby przychody trafiały do operatora, które miały motywację, żeby generować partnerów, jakby dodatkowy biznes na tym, a tym samym móc być tak naprawdę zapewniać mniejsze koszty dla samorządu to jest oczywiście kwestia, która będzie pracą na lata natomiast uważam, że pewien etap, by w ringu w Polsce się skończył jego celem trybu szkolenia użytkowników dojazd na rowerze został wypełniony w tej chwili muszę pomyśleć o tym jak zareagować jak zagospodarować rower miejski, żeby spełniał inne cele jeśli pan w czasie wolnym na razie bardzo dużą jestem mu paradoksalnie po moim pierwszym odejściu bajka zakochałem się w rowerze szosowym średni miesięczny pobyt kilkaset kilometrów na rowerze szosowym mam pytanie tutaj spotkać się jak nasi rozmówcy spędzają czas na rowerze czy pan w tym czasowym to na koniec naszego podcast jeszcze rozmawiamy z 1 amatorem szansy, ale nie uprzedzać faktów bardzo dziękuje Tomasz Wojtkiewicz nowy nowy-stary prezes jednak Majka był gościem Pulsu biznesu do słuchania dzięki serdeczne dziękuję bardzo na koniec jeszcze została kwestia sportowa ostatnie lata obfitowały w prawdziwy wysyp talentów kolarskich maja Włoszczowska Rafał Majka czy Michał Kwiatkowski awansowali do czołówki najbardziej rozpoznawalnych sportowców w Polsce jednak biznes sportowy się opłaca ostatnie ze sponsoringu tytularnego swojej drużyny wycofała się spółka AC DC, której właścicielem jest ex kolarz pasjonat tego sportu Dariusz Miłek zaprosiliśmy do rozmowy do tego odcinka Pulsu biznesu do słuchania, ale na razie spółka, choć zastrzega, że w Konarskiego zostanie to rozważa jeszcze jak dokładnie będzie wyglądał jej przyszłość jeśli chodzi o obecność sponsorską w tym sporcie bliższe informacje mają być znane jesienią nie zmienia faktu, że polskie Kolarstwo nie spuszcza z tonu kilka dni temu zakończył się przecież prestiżowe Tour de Polonii pierwsza pokonana minutowej przerwie międzynarodowa impreza cyklu już jaju Tur, którą bacznie obserwował cały świat dyrektor Touru Czesław Lang pozostaje optymistą, choć przyznaje, że ten rok będzie ciężki na pewno jest to trudny rok bardzo trudny rok, ponieważ wiadomo jak się przygotowuje pan prezes też działa długo długo już wcześniej mieliśmy już trasy przygotowane jeśli ilość etapu większą niż my też inne kontakty ze sponsorami, więc siedzieliśmy na miesiące myśli, że będzie wyszli zaczęliśmy wszystko nowe robicie na pewno zmieniały się też kontrakty ze sponsorami zmniejsza ilość etapów jest automatycznie się pomieszało też samorządy miały problemy finansowe ze związku skoro wirusem walka z tym skoro wirusem tak dalej budżety na pewno rozpadły no i finansowo na pewno trudniej, bo też takich rzeczy, które trzeba było zapewniania przez hotele każda drużyna osobne piętro osobne powiedzenie swoje pomieszczenia niż 11 restauracja badania no te wszystkie rzeczy związane z tym po kolana i już na pewno wniosły bardzo bardzo bardzo te koszty, ale generalnie cieszę się bardzo, że udało się domknąć to przeprowadzić myśli, ponieważ patrzy się na świat organizatorów to tak naprawdę zostało tylko 5 państw została Francja Tour de France właściciela Italia Hiszpan izbę do spania Beneluksu Polska, który do Polonii ważne, że w tym momencie nie poddaliśmy się powiedzieć, że nie wiem zawiesza nie da rady dalej może automatycznie wtedy wypada tego kalendarza nie w przyszłym roku cokolwiek robi, ponieważ przypomni wszystkim to pan jest dzisiaj więcej otwór, żeby mieć licencji do organizowania tego wysiłku to jest wymaganych wiele wiele wiele rzeczy włącznie z kosztami zakupu licencji z wynagrodzeniami z wynagrodzeniami Zadrożny z jakością imprez bezpieczeństwa, a to wszystko się wiąże wypada on taką imprezę, a to ktoś może stracić na tej newsy tutaj jest bardzo bardzo otrzymaliśmy to myślę, że przy okazji, bo też wyścig cieszył się wielkim zainteresowaniem gotowy pierwszy wyścig etapowy nurtu, który został zorganizowany to cała uwaga całego świata na nasz wyścig jak zostało przeprowadzone, jakie wzorce do naśladowania ewentualnie coś poprawić, gdzie było dobrze, żeby powielać liczb, bo to, żeby naprawić temu, że to wszystko rzutowało na to, że na pewno myślimy bardziej nerwowy bardziej był taki trudny do zrobienia w ciągu miesiąca czasu nowy wyścig etapowy to jest najtrudniejsza logistycznie imprezę do przeprowadzenia przez reżim prawa przez 1000 km tej Polsce czy miasto etapowe startowe premie trasy przejazdu wszystkie zgody pozwolenia zabezpieczenia ludzie do zabezpieczenia wyraźna to wszystko wymaga naprawdę dużo dużo dużo Zachodu duża bywa też takiego logiczne większego poukładania to są duże koszty no właśnie ja chcę zapytać o tę rentowność od tego wyszło moje pytanie, jaki w takim razie był budżet imprezy w tym roku, bo zazwyczaj to by pasowało gdzieś w okolicach kilkunastu milionów złotych w związku z tymi kosztami, których wspomniał on teraz w tym roku jest wyższy no i czy były jakieś właśnie ukłony ze strony np. światowej Unii kolarskiej tak czy były jakieś wsparcie również w wymiarze finansowym, żeby jednak ten wyścig się odbył, jeżeli chodzi o UCI nie poniesie ogół Kolasa to w zasadzie nie zostało zmienione, bo te same obciążenia, jeżeli chodzi o udział w taki sam mam wrażenie, że chodzi o nagrody wszystkim chciałbym się utrzyma na tym poziomie tak samo później koszty związane z realizacją telewizyjną te wszystkie rzeczy ten został zmieniony mówi koszty np. hoteli o wiele większe wydawało się, że puste fotele są, ale dla nas gotowała wcale tani budżet poważnie powiedzieć że, porównując poprzednie lata co najmniej takie przejście AZ niej wpływów wydatków na jak można obejrzeć, chociaż istotnie, ale na tym samym poziomie może nawet więcej, czyli naprawdę duże wyzwanie dla was jak do tego wszystkiego podchodzą sponsorzy, bo wiadomo, że ten sport trochę zszedł na dalszy plan chyba wszędzie jeśli chodzi o zainteresowanie ludzi, ale również możliwości uczestniczenia oglądanie zawodów, czyli śledzeniu czy w przypadku kolarstwa to również widać istotny regres mamy jednak na takich partnerów, którzy wiedzą, że nawet tak jest trudno to promocja reklama budowanie wizerunku jest bardzo ważne tak jak pewien kolaż idzie pod górę idzie lekową nie wszystkim lekko notowania, mówi że wtedy można zaatakować wtedy nikt nie puści jak i atakuje się w tym momencie bardzo bardzo ciężko i wtedy stawić temu taką wizję, że troszeczkę dalej tu i teraz troszeczkę dalej na to otrzymuje ten sponsoring swoje promocje swojej marki poprzez budowanie wizerunku dalej mamy te firmy tak jak Carrefour prawda mamy Lotto Lotto doszła Energa bardzo dobry partner Drutex sprawa dołączył do nas w ostatniej chwili również PZU w komisji dotyczące firmy, które wiedzą, że promocja budowanie wizerunku poprzez porty jak i taką najtańszą formą i taką bardzo daleko idącą wychodzi się bardzo do przodu i myślę, że dno docenili to, chociaż nie wszyscy mają łatwo, ale docenili to zostać z nami, kierując się tylko w tym momencie tu i teraz, ale mniejsza ambicja przyszłości jak to jest z popularnością kolarstwa jako dyscypliny sportu nowo spotka się tutaj mówimy o tym, że widać jednak ten boom rowerowy również pandemia koronę wirusa trochę ten boom rowerowy przyspieszyła ludzie przesiedli się bardziej autobusów na rowery producenci też widzą pewne ożywienie również, jeżeli chodzi o zmianę preferencji konsumenckich jak to jest wyścigami czy tutaj mniej ma znaczenie ten boom rowerowy bardziej takie nazwiska właśnie jak Majka Kwiatkowski Bodnar i to one ciągną zainteresowanie sportem również to, że rower staje się bardziej takim dostępnym znajomym środkiem transportu związku z tym analogicznie sport również jesteś oglądane oczywiście są wszystko naczynia połączone prawda ja pamiętam jeszcze lata siedemdziesiąte, gdzie na rowerze jeździ tylko pola drogą ku jakimś klubie i nie inaczej niż rolnik 1, którego nie było stać na to, żeby gdzieś tam inne państwa więcej na rowerze często obycia, a teraz no jednak jazda na rowerze stała się bardzo popularna myślę że, toteż kwestia tego organizujemy imprezy od lata organizowali się czy rowery górskie teraz z znano było dużo więcej, więc jeszcze tylko organizatorów lokalnych itd. czyli ludzie szukają jakiejś takiej formy rywalizacji formy zabawy, a poza tym rower stał się też takim środkiem poruszania się mamy ten karabin ustalę 52 Robert Klecha 4200m taki zakup 57 do zatłoczonego autobusu szybciej, więc rower no naprawdę znaczą cieszyć się wielką wielką popularnością, ale też widzę, że nie tylko jazda tam będzie dzisiejsze oblicze ma coś kupimy również właśnie takie współzawodnictwo no cieszę się niesamowicie duże zainteresowanie zrobiliśmy przecież Tour de Pologne wyścig Tour de Pologne amatorów to naprawdę ona 3000 ludzi się zapisy jak otwieram zapisy w ciągu paru godzin została lista zamknięta i to jest naprawdę bardzo piękne, że Polacy znajdują swoje pasje lubią też rywalizację elity rowerów naprawdę widać teraz Mieszko chcieliśmy ten królewski etap Bukowina była prawda no to, a przyjechało do Bukowiny zawiadamia parę tysięcy ludzi, chociaż nie było dla nich wyścigu przyjechał jako kibice generalnie mówimy o zainteresowaniu Conas do morza śmiało powiedzieć, że pomogą ilu pomimo tego się spokojnie, którą na trasie mieliśmy może 23 000 000 ludzi spokojnie było na statek na metę zostaje trasy droga starty w tył bez publiczności, ale dziś tam przed jakiś odległość naprawdę było wielkie zainteresowanie też wyznaczyć spożyć oglądalności, które były o mentalności zmniejsza wiele razy było ponad 1 000 000 grubo ponad 1 000 000 widownia NATO to opisał pan do siebie, że Konga za 1 kanale mówi telewizji polskiej agencji w Eurosporcie o tym, że to 1930 państw cały świat no i to, jakie zainteresowanie no naprawdę myślę, że Conas w takim dobrym momencie rozwoju i gdzie sam, jeżdżąc też powinny być kibicują bardziej rozumieją Kolarstwo jest co jest rywalizację wygrali pierwsze myślę cały czas jesteśmy w takiej fazie wzrostu i gdyby tylko nie te 30% wpływów mniej wszystko byłoby Super rozumiem, że mocno liczy pan na przyszłoroczne to, żeby troszeczkę tych strat tegorocznych sobie powetować dobrze rozumuje tra oczywiście, że tak wiadomo, że pieniądze 70 w końcu liczna jest pasja prawda wtedy zarząd sukces bardzo się cena liczenia pieniędzy na nowo się przez konstytucję także na pewno las zawsze jest było będzie moją pasją jest wielką moją miłością i lepiej mam idee mamy jakieś marzenia cele, bo jakoś tam wizja dopiero potem badam, jaki budżet szuka pieniędzy to na koniec zapytam, gdzie spędza pan czas, kręcąc poza godzinami pracy tak powiem, jaka jest pana forma ulubiona kolarstwa i gdzie pani uprawia jest sobie na rowerze tutaj na gaz spotykam wielu fantastycznych przyjaciół cała taka rodzina Kołaczkowo zapowiedź miała tam jeździ tysiące ludzi na tych rowerach na gaz pod Warszawą słynna trasa wzdłuż Wisły, a ta wiedzie się jedzie się tutaj od Wilanowa i Anna gazet spotyka grupę grupy mecz i hali naprawdę bardzo przyjemnie jest w Warszawie jak nie zna Warszawy to jest, że sobie na Kaszubach tam do tam, jeżeli tam też swoich kolegów z klubów, którym kiedyś Baszta Bytów na jestem dumny, że podczas tego Misiło mój kolega klubowy Kamil Małecki bardzo ładnie pojechał za szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, ale warto ładnie pojechał nowy taki, ale nowe nazwisko, które się w jego kolarskiej też daje taką frajdę bardzo dziękuję za rozmowę Czesław Lang dyrektor Tour de Pologne był gościem Pulsu biznesu do słuchania dziękuję bardzo najważniejsza jest pasja pieniądze są na drugim miejscu nie mam wątpliwości, że wielu biznesmenów i również was drodzy słuchacze zgodziłoby się z tym stwierdzeniem Czesława Langa tak samo jak nie mam wątpliwości, że jest całe mnóstwo takich, dla których tego typu zdanie w ustach menedżera byłoby sygnałem ostrzegawczym ewakuacji inwestorskiej takiego biznesu, a propos w przyszłym tygodniu moim miejscu pojawi się Marcel Zatoński prawdziwy Koneser giełdowych sygnał ewakuacji na pewno przytoczę kilka pouczających historii meandrów Warszawskiego rynku giełdowego przez niektórych określanych mianem bananowe jako, których posłuchać powinni przed wszystkim ci, którzy właśnie otworzyli swój pierwszy w życiu rachunek Maklerski i zastanawiają się, którą spółkę kupić ze statystyk wiemy, że takich osób trochę jest to za tydzień, a ja standardowo polecam stronę PB PL ukośnie do słuchania nasze profile podcast Spotify Apple pod castingu podcast wszędzie tam, gdzie słuchacze żegnam się ruszając na tygodniowy wypad również rowerowy w Kotlinę Kłodzką Paweł sołtys do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA