REKLAMA

"Trzeba pamiętać, że Piwnica od początku była tyglem sztuk". 25 lat Jazzu w Piwnicy pod Baranami

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-08-15 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
18:28 min.
Udostępnij:

Gośćmi programu byli Witold Wnuk twórca i dyrektor artystyczny letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy Pod Baranami oraz Dominik Wania muzyk jazzowy i klasyczny.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
radio TOK FM pierwsze radio informacyjne Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie ten fragment utworu doskonale wprowadzono w nastrój kolejnej rozmowy to utwór z płyty, która okazała się w czerwcu 2013 roku nakładem wydawnictwa forma tłum albo Forcie może tak trzeba wymawiać nazwę tego wydawnictwa autorski albo album Dominik wania trio no, a to m.in. dlatego ten fragment, ponieważ pan Dominik wania jest gościem teraz weekendowego poranka wraz z nimi również pan Witold wnuk Furca Rozwiń » dyrektor artystyczny letniego festiwalu jazzowego piwnicy pod Baranami autor książki, która właśnie dzisiaj ma premier 15sierpnia US w piwnicy pod Baranami witam pana dzień dobry i dobre zaczęliśmy od utworu pana pana Dominika, ale może rozmowę zaczniemy od od pana Witolda wnuka no bo książka pozwala nam sięgnąć do 3 ciekawej przeogromnej historii jazzu piwnicy pod Baranami niektórzy słuchacze, którzy może bardziej systematycznie słuchają weekendowych poranków wiedzą, że niedawno w poświęciliśmy duży fragment naszej audycji piwnicy pod Baranami, ale właśnie tej chyba częściej kojarzone przez słuchaczy, bo rozmawialiśmy właśnie o tej takiej tradycyjnej formie występów w piwnicy pod Baranami, a więc muzyka taka trochę kontestujący muzyka Cabaret, który jest aparatem politycznym i i tak piwnicę pod Baranami najczęściej kojarzymy, a ja rozumiem powinniśmy też kojarzyć z jazzem panie Witoldzie niewątpliwie ma pan rację, że piwnica pod Baranami oczywiście skojarzona głównie z kabaretem, bo możesz to jest główną istotą tego miejsca tam powstał wspaniały bardzo 1006. roku, ale trzeba pamiętać, że dzielnica od początku takim tyglem wszelkiego rodzaju sztuk, a więc tam nic robili innym zdać kolokwia pęka Barycza, ale tam byli przy tamtą toż to młodzi plastycy aktorzy muzycy różni się wszystkie rodzaje sztuk ze sobą się mieszały no, a również 3zł obecną co z początku i też dość ważną rolę, gdy umowa nie samym kabarecie potem czas ukrywany przed kabarety o kabarecie, ale jednak to głos w klinice żyjące też tętniące wieczorami życiem i zestawu ważące suszone odkrywał towarzyszył, jakby troszeczkę w cieniu kabaretu, ale był faworyt od początku no właśnie mówimy o latach pięćdziesiątych mówimy o takich nazwiskach jak Krzysztof Komeda Andrzej Kurylewicz Jan Ptaszyn Wróblewski Andrzej Dąbrowski Wojciech Karolak Zbigniew Namysłowski Adam Makowicz wielkości polskiego polskiego jazzu rozumiem, że pan Dominik wania nie tylko jest znakomitym muzykiem, ale również chce jakoś dopisywać tę historię jazzu piwnicy pod Baranami no nie wiem, kto ma mówi Dominik jak bardzo pana Micha proszone są z od nich to się tak no i z pewnością jest to miejsce znane w całym kraju i każdy, kto przyjeżdża do Krakowa przez nie potrafi się to piwnica pod Baranami chcą zobaczyć to miejsce natomiast z mojego punktu widzenia oczywiście też jest, by było było to miejsce, które zawsze chciałem odwiedzić i pamiętam, że po raz pierwszy miałem taką możliwość, kiedy rozpocząłem studia Akademi muzycznej w Krakowie oczywiście już nie pamięta, jaki to był koncert tak zawitają to miejsce właśnie pod pretekstem pójścia na koncert jazzowy właśnie później po kilku kilku latach w typowym jak już w środowisko krakowskich muzyków krakowskich jazzowych udałoby się jakoś wejść, żeby zrobiły się też pierwsze koncerty właśnie w piwnicy pod szyldem festiwalu letniego festiwalu jazzowego, który jest imprezą szeroko rozumianą i nie wyobrażam sobie do siedziby jego braku nie wyobrażam sobie na mapie mapy Krakowa i jest w Krakowie szczególnie właśnie w tym okresie letnim lipiec sierpień to wydarzenie, na które wszyscy muzycy czekają i jest no cóż nobilitujące na pewno, jeżeli jest możliwość wystąpienia i co pan dyrektor daje takiej oświaty i zaprasza muzyką oczywiście nie tylko z Krakowa przede wszystkim to są to sukces międzynarodowy, ale muzyka jako swoją szczególną wtedy też swoje miejsce na tym festiwalu zarówno w piwnicy jakichś innych klubach okoliczne, które następnie użycie w tym okresie szczególny, więc dla mnie było to wydarzenie można powiedzieć tak znaczące, ponieważ zawsze każdy chciał zagrać w tej piwnicy chciał zobaczyć poczuć klimat tego miejsca oczywiście mając świadomość co tam w tym miejscu też działo nie tylko muzycznie, więc często był też wpływa na całą aurę i z pewnością jest to jest wydarzeniem, które zapada w pamięci, chociaż jak czytam pana książkę oczywiście mówię do pana Witolda wnuka to pan wyraźnie, mówi że po tym, takim starcie jeszcze w latach pięćdziesiątych i tych fantastycznych nazwiska, które się tam pojawiają zarówno jeśli chodzi o samych muzyków jak i tych, którzy to środowisko wspierali żeby, żeby chociażby wspomnieć Leopolda Tyrmanda to właściwie kolejne dekady trochę tam tenże przygasł prawdami właściwie bardziej pojawił się klub konkurencyjnych obok budy hali konie, a więc to życie jazzowy piwnicy pisze pan mocno osłabło co co spowodowało, że nie wątpi, że potem też od żyło tak pięknie tak to jest coś co dość dokładnie opisuje ono projektu była erupcja różnego rodzaju nich głównie klubu, ale też restauracji z różnych im nie nowych nowych takich obiektów artystycznych, gdzie jedzie przez w Krakowie znałem mówi szalała są to co jest noty główne to oczywiście Helikon drugi rok po piwnicy Pani Minister chce poświęcone, że obie decyzje, które chwilę później na dobre zagości klubie Rotunda te parę lat później i lubię sport Krzysztof rolami wspaniały koncert pamiętam Don Cherry samo odbywały i plastyków i mówię ciągle jest w latach dawnych i 60 dni siedemdziesiątych, ale nie będę wspominał coś zaczęło dziać chodził od dziewięćdziesiątych w następnych 56 klubów to zostało otwartych, które wspaniale się w większości działają także, że w głowę cały czas oprzeć się i ta pozycja była podtrzymywana były okresowo koncerty regularnie sam robię opowiada 80 przez kilka lat takie letnie to reakcję posła nową wieś Siemoniakiem Marianem Pawlikiem no ale ale tak kulminacją lub początek tego powrotu kulminacją prezes Dębicy właśnie początek festiwalu pierwszy festiwal letnie bez kwestia rezolucji parlament 900 dziewięćdziesiątym szóstym roku projektu zorganizowany z okazji obchodów 40 lecia kabaretu rolnicy, którzy potoczyło kabaretu cały czas wspaniale istniał, a festiwal z roku na rok narodów staną się coraz większy wykroczył już po roku 2 poza piwnicę w tej chwili to jest gigantyczne przedsięwzięcie około 100 koncertów i trzeba powiedzieć, że udało nam się, nawiązując do chwili obecnej zrealizować tych bardzo ciężkim czasie 100 koncertów taki to zbieg okoliczności, ale można mówić też taki mały cudzie dzisiaj akurat coś się nad Wisłą, tyle że pod Krakowem lat to dziś o finałowy akcent wieczoru wystąpi i nigdy nie Adam Makowicz 1 z postaci legendarnych również w piwnicy razem z holenderskim rowerem w wersji koncert finałowy set koncert tego festiwalu, który jest generalnie w Krakowie nie tylko prawie wszystkie te uzyskiwane były odwołane jakieś nieliczne się pokrywały teraz i Tuska, więc w sierpniu no nam jakoś udało przeprowadzić suchą nogą przejść przez ten trudny czas także także no prostego powodu się syn jest stadion powracają to wspaniałego pianisty Dominika rolnicze zaznaczyć go do tego w książce nie ma, ponieważ związki opisuje 24 edycję pierwszego roku do unikania był jest w Polsce dzisiaj 2 artystą rezydentem jest takim ludziom realizującym specjalnym tytule w specjalnych jest taki tytuł podkreślający wagę zabieg artysty na balu i wystąpił 7 różnych koncertach 7 różnych projektach z różnymi zupełnie artystami zmiennymi cenami grupami no i w bardzo się z tego powodu cieszyć euro, bo postać niezwykła jest związana blisko sesji, ale takiego wyniku mówił wcześniej zaś dzisiejsze akcent akurat na rozmowę w dniu zakończenia jest, iż nie jest przypadkiem weekendowym poranku to w takim razie wtedy wrócę do pana Dominika wiem, że pytanie może trochę banalne, ale to zawsze interesuje jako człowieka, który uważa, że w życiu ludzi szczególnie ludzi, którzy są twórcami jakiś punkt odniesienia jakiś mistrz czasami nauczyciel jest szalenie ważne na tej drodze artystycznej ja czytam, że pan występował z takimi postaciami jak Tomasz STAŃ jak Zbigniew właśnie Namysłowski Janusz Muniak, ale też Marcus Miller jak to jest dla młodego muzyka właśnie kontaktować się z tego typu ludźmi to jest to jest jednak zawsze też takie czerpanie jednak też próba ja im pokaże że, że młodzi też potrafią zasad wszystkim jest to wielki zaszczyt, jeżeli mówimy tutaj o wybitnych postaci, które zaprosiły mnie do swoich zespołów i nie było to takiej zasadzie ja dzwoniłem do nich i prosiłem, żeby byli uprzejmi zabytkową lub gdzieś tam w trakcie jak ja się jak wdrażają to środowisko jazzowe dziś dziś moje nazwisko powiedzmy krążyło i i te propozycje od padają właśnie Mistrzów dostawałem oczywiście jako banku widowni chodzi tutaj w krąg niemocy z kolei Marku długość boku Tomasza Stańki 1 z projektu z takim dużym projekcie kilka lat temu Solidarity oraz daliśmy w Gdańsku Marcus Miller dół było tym takim może być artystą rezydującym tego wydarzenia i grał w różnych składach natomiast jest zawsze to przede wszystkim wielka szkoła, ale też wydają się, że nie do końca nawet będąc młodym trzeba coś udowadniać, bo skoro skoro takie zaproszenie wychodzi od od muzyka tej klasy, więc już coś znaczy, że on daje szansę młodemu i ten młody po prostu skoro skoro w jaki sposób estetycznie odpowiada muzycznie danemu liderowi wtedy wyszedł tutaj chodzi wdrażane od udowodnienia czegokolwiek i próbą pokazania się jeszcze bardziej jeszcze lepiej urósł chodzi o dobrą muzykę, żeby ryby, żeby jak najlepiej po prostu wykonać muzykę niekoniecznie się tutaj pozywać, więc to jest bardzo cenne dla mnie wymiar mówiło o współpracy z tyloma wspaniałymi polskimi artystami nie tylko to jest oczywiście też związane z pana znakomitym wykształceniem muzycznym i przygotowanie pan jesteś muzykiem klasycznym jak to mówimy, ale z drugiej strony, o czym pan mówi też potwierdza notą wielkości całość zły, że właśnie przy ogromnych kompetencji zawodowych muzycznej właściwie można zagrać każdy właściciel może na tym polega rynek muzykę towarzyszą każda sztuka to jest w rodzaju język, jeżeli umiemy się z nim porozumieć, bo nie ma znaczenia kim gramy pusty im bardziej się tym i jest w stanie dostosować się do muzyki do udanego danego twórcy nowego artysty tym wydają się istota nie jest też dla niego, ponieważ zawsze coś niż do jego muzyki jest jeszcze wyższego, gdzie to jakoś wszystko dzięki wspólnym wspólnie współgra, więc zdecydowanie zdecydowanie jest siła muszę się szczególnych panie Witoldzie to na koniec wyższej zachęcałem, aby sięgnąć do pana pana książki ta praca nad tą książką jak rozumiem to jest nie tylko pewnego rodzaju również pana podróż do przeszłości, ale też jestem bardzo wyraźnie bardzo pięknie zaznaczone właśnie próba, choć uhonorowania tych wielkości, z których część niestety już odeszło wątpliwie chciałbym, żeby podsumować okres 25 lat w festiwalu jak cały okres przez pana Nani jest taki rozdział ci co odeszli, a więc jest to tylko jest 30 wspaniałych postaci polskiego, które były również częścią festiwalu występowały na festiwalu i zeszły mam całą listę działań osób nie ma muzyków, ale bardzo blisko związanych z zezem ze środowiskiem jazzowym i na tym filmie, które politycy lewicy organizator działa system Grasiowi plastycy przecież twórcy nie niesłychanie zupełnie prof. Jerzy Skarżyński, który w, którym był tego samego początku moim dobrym meczu z takim mentorem duchem opowiadał 1 z twórców w ogóle można powiedzieć szef polskiego tytułu razem z tym mam takich twórców, który zbiera merytorycznie duchową początki w latach 50, a nawet czterdziestych i także postaram się staram się właśnie w tej książce jak będą przybliżyć często osoby również mniejsze są planu też przy okazji osoby, które ze mną ten festiwal co została dzięki panu jest to coś co tuż za duże porcje liście nazwisk i uwagą listwa, ale obserwujemy co też warto trwale reszta co też warto dodać mnóstwo zdjęć dlatego naprawdę łatwo czytać łatwo przegląda zachęcamy wszystkich miłośników jazzu piwnicy pod Baranami i innych do sięgnięcia po książkę pana Witolda wnuka Jazz w piwnicy pod Baranami, która się, które dzisiaj nie ma premier, a przy okazji jeszcze te wszystkie wydarzenia festiwalowe dzisiaj też szalenie szalenie ważne cieszę się, że akurat dzisiaj my mogli spotkać dziękuję również panu Dominikowi ani, że był, żeby gaże weekendowego poranka zapraszamy słuchaczy na koncert dzisiaj koncerty, a teraz na informację atakach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA