REKLAMA

Kultura unieważnienia stara jak świat?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-17 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
37:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest pani dr Marta już za Instytut filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry od czasu do czasu coraz częściej jednakowoż można się spotkać to w internecie to w różnych artykułach z takim terminem Kensy kończy zwane także po polsku bo, choć trochę może jeszcze nieudolnie jako kultura unieważnienia czymże jest ta kultura unieważnienia pytam, bo nawet ostatnie dni rok Times Rozwiń » poświęcił spory artykuł tejże pomyślałem, że warto ten termin przybliżyć i zastanowić się co to jest, skąd bierze na czym polega ten fenomen zaczęli może od tego bardzo różnie musiał tłumaczyć ten termin na język Polski słowo kasę oznaczało ości usuwanie, więc można pomóc kultura unieważniania kultura usuwania bardzo różnie ten termin na język Polski tłumaczy i różne polskie słowa te pociągają za sobą można konsekwencje natomiast samo zjawisko polega na tym, że osoba, która ogłosiła jakiś kontrowersyjny pogląd zostaje upomniany w ten sposób przez swoich Czytelników odbiorców fanów, że im się to nie podoba odbywa się to przede wszystkim w mediach społecznościowych poprzez poinformowanie, jakie osoba została właśnie skonsumowana najczęściej w Polsce takiej osoby są oznaczone hasztagiem kasy od, czyli właśnie pytanie jak właśnie po tak warto chyba warto dodać, że po panią kontrowersyjnej wypowiedzi kontrowersyjnej zdaniem osób, którym się to nie spodobało rozmiar nie ma jakiś takiej obiektywnej kontrowersyjności kontrowersyjnym zdaniem tej krytyków i rozumieć tu nie chodzi o zwykłą krytykę na zasadzie co to jest nie podoba się to nie zgadzam się tylko raczej chodzi tak także wezwanie do tego, że ta osoba w ogóle powinna stracić pracę jako nie wiem felietonista dziennikarz prezes Radia internetowego cokolwiek, kiedy także wyrzucone z pracy wyrzucona z możliwości komentowania po prostu wyrzucona poza nawiasem tak po szóstej pan w tej sprawie powiedzieć kilka ważnych wątków po pierwsze to przez kogo taka osoba jest kontrolowana może pozostajemy przy tym, że takim określone w określeniu języka angielskiego Otóż, choć to przede wszystkim o osoby, które wywodzą się mimo wszystko to 1 krajów łączy środowiska, którą przyjęte są ważne wartości normy poglądy taka osoba pod pewnym względem się tych norm włamuje, więc takie przykłady instalowania to bardzo słynne ostatnio przykład pisarki autorki książek o Harrym Potterze, które zamieściła na Twitterze wypowiedź taką niektórzy mówią, że trans publiczne ale kiedy czytam to wypowiedź to podejrzana powiedziała tylko, tyle że żeby nie mówić społecznie istnieje, więc pytać, skąd właśnie czy nie, ale okazało się że, że zdaniem wielu wielu osób wielu fanów wielu osób podatnego środowiska ta wypowiedź została uznana za kontrowersyjną, więc szkoda, zwłaszcza wypowiedzieć nie powiedziałem, że Bowie mówimy o fenomenie ta kultura unieważniania mówimy trochę o fenomenie natomiast autor artykułu w dni Times mówi no właściwie wszystkie kultury unieważniają to nie jest nic nowego pytanie brzmi za co jak szeroko i jakimi środkami tak i pozwolę sobie kontynuować na pewno współczesne społeczeństwo ma do czynienia z wielką ilością wielu różnych środowisk wielu kręgów kulturowych wielu wielu środowisk, które znają różne normy wartości i kiedy dochodzi kilkaset nowa Ania to tylko 1 z tych krajów ukazuje osobę też właściwie swojego kraju nie słyszałem od rządu ktoś chciał kasować jakiem ojca Rydzyka nie można można uznać on jest już za całokształt skasowany już trzeba poinformować, że jest kontrolowany, choć kasowanie dotyczy raczej osób z tego samego środowiska które, które wypowiedziały się raz w sposób wiele razy w sposób nieco odbiegający, ale też nie całkowicie odbiegające od norm czy przekonań obowiązujących w tym środowisku i ja jeszcze o co tak pana poprzedniej wypowiedzi o proszę pan też takie bardzo ważny wątek tego, że nie podejmuje się dyskusji, czyli po prostu jedyną reakcją na to wypowiedź jest informacja, że to pozostała właśnie unieważniono konserwowana, ale nie podejmuje się dyskusji co moim zdaniem jest jak bardzo, uważając dla debaty publicznej ponieważ, ponieważ istotą społeczeństwa liberalnego, które mam nadzieję wciąż żyjemy jest właśnie otwarty rynek i tej otwarty rynek poglądów i wręcz teoretycy realizmu jak chociażby, ucząc art mil twierdzili, że tak, a czwarta zmiana poglądów jest sposobem docierania do prawdy wydaje się to przewidzieć np. chce w nauce, ponieważ właśnie dzięki temu, że w nauce można zgłosić powinno się zgłoś to wolny kontrowersyjne poglądy możemy je następnie obalać możemy wykazywać, że są one nieprawdziwe i dzięki temu nauka może toczyć do przodu, gdybyśmy w nauce tylko chcieli konserwować to uprawdopodobnienie nie dokonywał się przy tak szybko postęp naukowy jeszcze 1 wątek, który pan poruszył, czyli to wezwanie do usunięcia właśnie z głośnych gremiów czy skośnych miejsc, w których można czerpać różne profity, ale ten kapitał może być oczywiście do uczenia się od wezwania do tego, by usunąć taką osobę z pracy w jakimś miejscu albo usunąć jakiegoś Towarzystwa naukowego czy jakiegoś stowarzyszenia, które uczestnictwa, które wiąże się z prestiżem no i ktoś się wydaje takie potencjalnie uważający dla debaty publicznej tak myśleć to jest bardzo ważny wątek, który także pojawia się w tym artykule nie tam się w, jeżeli państwo są zainteresowani to polecam ten wpisy bajkę kończy w autorstwa Rosa Doda pojawiła się wątek, przed którym pani przeciwniczką mówiła i do którego mam nadzieję także wrócimy po informacjach, czyli wolność słowa czy wolność wypowiedzi, a tzw. kultura unieważniania autor podkreśla tutaj, że oczywiście to nie chodzi o wolność słowa to jest troszeczkę AK Kancelaria unieważnianie to jest trochę co innego niż wolność słowa, ale właśnie podkreśla, że społeczeństwo oby liberalne społeczeństwo obecnie być bardziej otwarte jednakowoż na dyskusję, a nie od razu na kandydowanie, czyli właśnie na brak dyskusji na brak przyglądania się argumentom może wytyka Ania błędów tylko takie taki Pink punk to, iż nie spodobało wywalić to osoba powinna zostać usunięta, ale do kasy kolce, czyli kultury unieważniania powrócimy po informacjach Radia TOK FM nie dlatego panie doktorze, że nie podoba to co pani mówi wręcz przeciwnie, ale dlatego, że zbliża się informacje o tym nie traktujmy tego jako unieważnianie jako kasa, a tak jest dr Marta już za Instytut filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie z państwa mają gości informacji już za kilka minut po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa mają gości jest pani dr Marta już za Instytut filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie kasę kolce, czyli kultura unieważniania rozmawiamy o tym, dzisiaj w programie Owczarek sam termin wersji polskiej angielskiej pojawia się we wpisach w żądaniach właśnie usunięcia z kancelarii Ania unieważnienia różnych osób komentatorów nie tylko także o kasę kolce pisze New York Times w wydaniu sprzed kilku dni i pojawia się pytanie o wolność słowa, jaka jest relacja, jeżeli jest relacja pomiędzy kasy około 3, czyli kultura unieważniania, a wolnością słowa wolnością wypowiedzi to znaczy można spożyć na 2 sposoby to znaczy z 1 strony może się wydawać się kultura unieważniania jest zagrożeniem dla wolności słowa, ponieważ właśnie każe niektóre osoby SA wypowiedzi troszkę nazbyt kontrowersyjne natomiast ja myślę, że tutaj czy po było powiedzieć również o wolności konserwowania to póki istnieje społeczeństwo właśnie wiele grup środowisk kręgów systemów systemów normatywnych i wartości o tyle jest dobrze, że żona istnieją mają prawo wykluczać pewne osoby natomiast problemem było, gdyby kultura unieważnienia została w jaki sposób sformalizowana i gdyby istniał państw tylko 1 system normatywny i wówczas unieważnianie no wiązałoby się ze śmiercią cywilną część pewną anatemą, która w ogóle uniemożliwia istnienie może funkcjonowanie pewnym osobom to byłby problem natomiast w sytuacji społeczeństwa liberalnego to jest także nawet jeśli taka osoba zostanie skasowana przez niektórych innych środowiskach nadal będzie mogła się wypowiadać, więc tutaj nie widzę nie widzę wielkiego zagrożenia dla wolności słowa czy innymi słowy podobnie jak osoby, które mają prawo powiedzieć coś co innym wydaje się kontrowersyjne tak osoby wzywające do kandydowania do bojkotowania do wyrzucenia z pracy mają takie samo prawo do do wezwania właśnie do unieważniania tych osób tak natomiast jeśli tutaj wchodzą krytyki rzeczy jak jak zwolnienie z pracy to myślę, że już nota wypowiedź powinna być dużo lepiej rozpoznana przez pracodawców i dobrze, bo boi się stanowili na ten czy rzeczywiście ta wypowiedź jest tak straszna, że od razu wyrzucać kogoś pracę przez jakiegoś środowiska naukowego np. czy stowarzyszenia, zwłaszcza jeśli uczestnictwo w takim stowarzyszeniu czy taki środek w takim towarzystwie wiąże się z pewnych kwestii rząd no tutaj myślę musimy porozmawiać o internecie ten temat także pojawia się w tekście New York Timesie, bo jak pisze autor dawnych czasach pionierów powiedzmy, jeżeli komuś nie podobało się to w jaki sposób mieszkańcy miasteczka, w którym mieszka wypowiadają się, jakie mają wartości zawsze się spakować ruszyć na zachód i w którym momencie albo założyć sobie własne miasteczko albo znaleźć takie, w którym będzie czuł się lepiej albo poglądy mieszkańców będą mu bliższy w dobie internetu właściwie wszyscy żyjemy w 1 miasteczku, czyli to co ktoś kiedyś powiedział albo został nagrany to nie tylko kiedyś w sensie w ostatnim tygodniu czy 2, ale nie wiem 10 czy 1520 lat temu nagle powraca właściwie nie ma tego ucieczki, bo internet to jest tu i teraz tak nagle wszyscy to widzą, więc nie można sobie wyjechać i ruszyć na zachód w poszukiwaniu nowej przestrzeni, bo ta przestrzeń jest tutaj i wracają do tego czy, nawiązując do tego, o czym pani pani przed chwilą mówiła, czyli tych relacji pomiędzy pracodawcą pracownikiem wypowiedzi pracownika cóż cóż to właściwie oznacza, że ktoś zabiera głos taki, w którym momencie przestaje być pracownikiem, w którym momencie zaczyna być osobą prywatną czy mieliśmy przecież w przeszłości do czynienia z kontrowersyjnymi wg niektórych wypowiedziami, których autorzy bronili się no dobrze, ale to przecież było na moim prywatnym kończ w takiej i w takim serwisie ktoś mówi no ładnymi prywatne skoro wszyscy możemy poczytać i znowu można się zastanawiać, gdzie zaczyna się prywatne, gdzie zaczyna się służbowe, kiedy mówię jako minister, kiedy mówi jako osoba prywatna czy przestaje być wtedy nie ministrem księdzem dziennikarzem jakimś intelektualistą, a potem jak mówię coś mądrego to powraca znowu dobycia potem jak coś w upalne dziwnego to to znowu jako osoba prywatna myślę, że we współczesnych warunkach żadne wypowiedź w internecie nie może być traktowana jako w pełni prywatna to znaczy nasze poczcie elektronicznej Maybach i toteż tylko wtedy, kiedy używamy poczty korporacyjnej tak to wszystko po prostu może wpłynąć wszystko wszystko należy traktować jako wypadek publiczną tak mi się wydaje, a co pani zdaniem jest jakby leży u podstaw tej kuli kultury unieważniania czy chodzi o stworzenie nowego lepszego świata czy chodzi o stworzenie norm, w których wszyscy będą czuli się lepiej, czyli zapowiedź pozbycie się elementu niewłaściwego czy chodzi właśnie o jakiś szybkie pozbycie się frustracji myślę, że to zjawisko kultury unieważnienia jest tak naprawdę tak stare jak świat społeczny tylko się nazywało się w ten sposób, ale właśnie wszelkie chęci społeczność takie środowiska przecież pewnie zawsze kogoś wykluczały tylko właśnie nie nazwał to kultura unieważniania ale, ale mieliśmy do czynienia zawsze to kosztuje w naturalny element dynamiki społecznej co można było powiedzieć, że jeśli grupa nastolatków oraz czego dzieci uciekały ze swojej paczki nie, mówi że zostało unieważnione, a w każdym razie teraz może to też przebiegać w mediach społecznościowych taka osoba właśnie informowana jest boczna Instagramie, że zostały właśnie wykluczony za moich czasów, kiedy byłam dzieckiem nie było jeszcze internetu i wówczas po prostu tak odpowiedziała, że została wykluczona nie trzeba było jej informować, ale zjawisko jest stara jak jak świat tylko nie nazywało się w taki sposób Giordano Bruno nie był usiany Galileusz czy organ to znaczy jasnego Cancellara Ania ATA zakaz wydawania takiego razem fizyczni nieistniejącą osobą, ale myślę właśnie to samo istniało tylko pod innymi nazwami o obecną o kulturze kasowania, ale tutaj użyłam określenia śmierć cywili pytanie czy trwaniem to nie jest to samo tylko po prostu inaczej nazwane w czasach nowoczesnych właśnie po hańbie nie np. albo Anathema państwa czai w aktach i np. pobiera się scena potopu, kiedy Wołodyjowski mówi Kmicica, że już śnieg godność być uczciwy człowiek polegał nie mówili nie zostały skasowane, ale w gruncie rzeczy chodzi o coś bardzo podobnego, że ktoś został wykluczony z grona ludzi honorowych, kiedy się cieszę mówił o utracie zdolności honorowej także wzrostu w samo funkcjonowało różnych proszę społeczeństwa w różnych grupach na przestrzeni historii świata społecznego taka jest sporo się o taki sposób wojnie nieużywane swego internetu też jest to metoda ta część co określa się jako dominację w umowie, czyli takie wskazanie na zapomnienie to też była taka forma właśnie do usuwania usuwania pamięć mam wrażenie, że obecnie tylko serwującym też, bo opartą na rękę, gdyby taka szanowane osoby zostały wyrzucone z pamięci społecznej najbardziej chyba takie takie totalne przy czym tak najbardziej brutalny pewnie takie, które pan powiedzieć czy takie usuwanie czyichś poglądów razem z właścicielem ale, ale już z bliższych nam czasu mi się przypomina usuwanie pewnych osób encyklopedii sowieckiej wówczas, kiedy właśnie subskrybentów wielkiej encyklopedii sowieckiej zakazywano np. wdrapanie rzadko np. wszystkich informacji o Perry, który został na skasowanym w ośrodku wiedzieć przez Stalina i toteż nie mówiono wtedy może ten został skasowany ale, chociaż chodziło też bardzo podobne natomiast tutaj się może to otrzymam dlatego, że to jest ogromna różnica pomiędzy społeczeństwo liberalne społeczeństwo tak jak w obowiązujących 1 system wartości i ja uważam, że zagrożeniem dla liberalizmu byłoby istnienie takiego właśnie jest 1 jedynie słusznego systemu wartości jak wyrzucanie w ogóle takie właśnie po jest w sklepach sowieckiej zupełnie poza poza pamięć poza istnienie poza pan natomiast jej się w obecnych warunkach, kiedy mamy właśnie do czynienia z wielością tych systemów normatywnych z wielkością tych środowisk to nie jest problem to właśnie tej powolności swą wypowiedź może pójść o wolność kasowania, czyli jest można można być usunięte ofiar tej grupy, ale wcale nie musi skutkować wykluczeniem innych co więcej nie musi oznaczać utraty pewnych profitów, o ile wiem to pani Rowling, która kalkulowana tak tak namiętnie wcale nie straciła dochodów ze sprzedaży książek o Harrym Potterze, więc ten swoim stanie dobrze dobrze nie straciła pewnie, którzy nas w czasach 1 myślę sobie panie doktorze, jeżeli chodzi o wspomniany wspomniane przez panią zasady honorowe, czyli np. kodeks Polski kodeks honorowy, bo dziewicza to w czasie dzisiaj pewnie nie byłoby kim gadać, bo myślę, że wszyscy tych stalibyśmy zaliczeni do grupy osób honorowych pewnie zostałby na pewno jakieś niedobitki, ale wrócimy do kultury nie unieważniania do kasy kolce po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa i moim gościem jest pani dr Marta już za z Instytutu filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moich gości jest pani dr Marta już za Instytut filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie kolejne pytania słuchaczy kultura unieważniania, czyli kasa kończy, a poprawność polityczna, jaka tutaj jest relacja myślę, że relacja jest taka, że wykluczone właśnie kasowane są osoby z takich środowisk, w których poprawność polityczna jest ważną wartością i które trochę odbiegały od pewnych standardów natomiast kasa, czyli warstwa dopasowania nie dotyczy osób jak już wspomniałam, które w ogóle prezentują pogląd taki 180 stopni odmienne od od poglądów, które są ważne dla tych środowisk także, a także myślę, że taka jest rola zwierząt takich środowisk, których sprawa polityczna jest ważna część bardzo lubię to właśnie poprawność polityczną wolała mówić o szacunku dla drugiego człowieka, a tak szeroko dobrze pan Andrzej z Krakowa ale, ale nie ten, który wszyscy myślimy inny chyba zastanawia się czy chodzi być może w kulturze unieważniania o niechęć polemizowała Ania na tematy, które zostały już raz na zawsze, jeżeli można tak powiedzieć w cudzysłowie może ustalone tak, czyli np. kwestie dotyczące kar fizycznych stosowania kar fizycznych wobec dzieci tak albo np. kary śmierci stosowania kary śmierci, że jeżeli jako społeczeństwo na przestrzeni lat często setek ustaliliśmy pewne rzeczy to one, gdyby zostały temat został zamknięty nie ma co gadać, więc być może chodzi teraz Kancelaria ani unieważnianie osób które, gdyby otwierają zamknięte dawno dyskutowane tematy i przy okazji pojawia się oczywiście pytanie czy mamy takie tematy, które raz na zawsze już są zamknięte, bo już dyskutowane i inaczej na nie spojrzy się nie da myślę, że skoro pojawiają się głosy odmian to znaczy, że to temat nie zostały zamknięte oraz nowa się natomiast takie tematy się takie tematy w ogóle istnieją zostały już Niewiem, a jeszcze niedawno powiedziała, że niektóre niektóre przekonania naukowe do niedawna jeszcze można było powiedzieć, że temat tego czy jest płaska okrągła czy krąży wokół słońca czy słońce wokół ziemi zostało zamknięte, ale ostatnio są głosy sceptyczne wobec tego, który pokazywało, że jednak ten temat również został zamknięty natomiast natomiast takie tematy dotyczące takiej właśnie bardzo kontrowersyjnych obecnie kwestie typu, a relacje płci równouprawnienie szeroko rozumiana równość wszystkich ludzi, że one, ale nie zostały jeszcze zamknięta i daje mi się lepsza jest jednak dyskusja na argumenty przytaczanie argumentów również naukowych co bardzo ważne jest myślę niż takie po prostu stały skalkulowany widzenia katastrofą, bo to zamyka dyskusję no tak to wy pewnie można, by przy okazji porozmawiać o kulturze dyskusji i o tym, że czasami coś co bywa nazywane dyskusją tak naprawdę jest wymianą z 1 strony faktów, a z drugiej strony opinii i tutaj myślę uczestnicy często mylą te 2 elementy dyskusji tak mówiono dobrze to to porozmawiajmy zaprezentuje fakty, a ja zaprezentuję moje opinie zobaczymy co zwycięży to prawda tak tak może tak jest myślę, że ta kultura dyskusji nie tylko w Polsce myślę, że to jest problem szersze, ale myślę, że mimo wszystko warto rozmawiać myślę, że wszystko warto dyskutować na pewno jest to bardziej płodny jeśli chodzi o znajdowanie rozwiązań koszty utrzymania i z tego nie gada czy można powiedzieć, że więcej oczekujemy od 1 strony tego sporu, czyli właśnie tej strony liberalnej jako od promotorów jednakowoż dyskusji debaty wymiany argumentów mamy prawo oczekiwać strony liberalnej, żeby nie stosowało narzędzi kultury unieważniania pytanie kim jest, a wiedział czym oczekuje my Polacy no my my w sensie my w sensie obserwatorzy dyskusji być może osoby, które są kancerogenne komentatorzy czyli, jeżeli widzimy, że oto ktoś wzywa do unieważniania do kancelarii Ania jakieś osoby ze względu czy z powodu kontrowersyjnych opinii to czy mamy prawo powiedzieć zaraz zaraz trochę więcej oczekuje od strony liberalnej niż od alternatywnych stron, ale czy mamy mniej oczekiwać od alternatywnych stron, bo być może nie wierzą właśnie wymianę opinii dyskusję dyskutowanie, ale powinniśmy wierzyć czy myśli, które także metaliczne pan tutaj to mam to samo ciastko liberalną tak tak myślą o naszą bańkę tak, ale ja myślę, że chyba pewnych standardów powinniśmy oczekiwać od wszystkich stron dyskusji to nie także to co pan powiedział jesteś takim bardzo patrona histerycznym podejściem, a strawę i takim właśnie traktujemy was dzieci, które jeszcze nie tak rozmawiać to są małe i głupie, więc na rzeczy można powiedzieć, że już tak właśnie takie traktowanie ich poniekąd unieważnia pytań pytamy o to w tym kontekście raczej w tych w tych sporach, które są toczone na forach publicznych np. 1 ze stron raczej przywiązuje wagę do dyskusji argumentów wymiany poglądów, a druga raczej do pewnej wyższości tak skoro tak mówimy to na pewno tak jest no i teraz, jeżeli obydwie strony kancelarią kogoś to pytam o to czy jednakowoż nie należałoby wymagać więcej od tej strony, która raczej podkreśla zalety dyskusji wymiany poglądów innymi słowy, jeżeli ktoś zawsze był zwolennikiem kary śmierci i wzywa nagle do nie wiem stosów no to trochę rozumiem, skąd to wynika to nie zdarzy się zgadzamy, ale rozumiemy, że to są pewne poglądy, jeżeli ktoś był zawsze przeciwnikiem nagle wzywa do egzekucji to może pani zaraz zaraz no nie spodziewałem się tego państwa, ale może warto zapytać, skąd zmiana, dlaczego one tak uważa zresztą tego, który był zawsze zwolennikiem kary śmierci też warto zapytać, dlaczego tak uważa nie sądzę, żeby tutaj należało stosować jakieś lokal reguły dla jakiejś osoby czy w jakiej strony dyskusji uważam, że wszystkie strony powinny obowiązywać takie same zasady takie same są warte niż oczekiwać tego czy ktoś te oczekiwania spełni też inna sprawa, ale wymagać od siebie wymagać od innych to może tak sprawę można powiedzieć, że śmie kasy kończył to nic nowego trochę uzyskało tak mają szerszy zasięg i większą siłę rażenia przy okazji nie powiedziałem, że większe nie znaczy większą różnorodność aha natomiast proszę zauważyć, że kary karę właśnie ta nacja Bemowie czy właśnie takie kary ostracyzm młodsze czy wasze obłożenia kogoś hańbą anatemą on był o wiele bardziej dotkliwe, ponieważ mówimy o czasach, kiedy istniał powiedzmy 1 w system normatywny i osób wykluczenie kogoś tego systemu była bardzo dotkliwą karą natomiast obecnie, ponieważ tak jak powiedziałam jest współczesne społeczeństwo bardzo wiele rynków różnych Noto to, że ktoś zostaje wyłączony z 1 to nie oznacza jeszcze śmierci cywilnej tutaj użyłam tego słowa już parę razy to nie jest parzenie śmierć to jest to jest na tym torze jak już jako środowisko przestali lubić, ale można żyć z tym natomiast właśnie za wszystkie kary w tej mówiłam czy też czy też właśnie kara usuwania w ogóle przestrzeni publicznej przez pamięć publicznej ponadto o wiele bardziej dotkliwa w tym momencie nocą to jak powiedział, że to świadczy istnienie tego kaz oka widać czy żywotności morska społeczeństwa liberalnego może szkoda, że znaczą członka społeczeństwa szadzi dyskutują częściej konserwują ubolewam nad tym natomiast to, że kogoś możemy kontrolować ten ktoś nie nie umiera od tego to właśnie, bo to tutaj się rodzi pytanie czy możemy konserwować tak, bo pytanie brzmi skuteczność czy można zapytać o skuteczność tego casu kończy to, że wzywamy do bojkotu wyrzucenia z pracy wyrzucenia ze środowiska ekspertów kogoś do właśnie nie kupowania książek autora autorów niekoniecznie znaczy, że za chwileczkę rezultat będzie taki, jakiego się domagamy czy, jakiego oczekujemy często, szczególnie że choć celebrytów tak to pewnie oni są łatwym celem ataku tak, bo przy okazji możemy sobie wyrobić nazwisko atakują celebrytę, ale skuteczność takiego wzywania do unieważniania może być niewielka można unieważnić jakieś swoje wielkie państwa, ale można unieważnić w ogóle w skali Polski sposób, czyli zerwać znajomość, czyli nie tworzą się znajomości celebrytą tutaj aha chodzi o to, że kogoś śledziło na Instagramie np. a teraz suszenie Śledź na nie są też panie kont jakaś forma zrywania znajomości no tak, ale rozumie, że raczej siebie karzemy w ten sposób rośnie będziemy wiedzieli, jakie potrawy zjadł jako bluzeczkę założył tak, że kiedy brak szacunku mojej strony przepraszam wszyscy bardzo ważnych zasięg wysoką ocenę celebryci dzięki temu wie co zamawiać w instalacjach kiedyś będziemy stać karzemy samych siebie w ten sposób prawda w fabrykach no dobrze wierzy pani, że to, że kasy około 3 może jednakowoż mieć jakiś pozytywny aspekt to znaczy, że stosowana w ten sposób, jakie stosowana czy ma potencjał narzędzia edukacyjnego refleksji refleksji wzbudzenie refleksji właśnie bardzo, bo ostro to jest taka metoda walki Wacha młotkiem czy znaleźć kasowane, ale to wcale nie musi oznaczać, że jakaś refleksja, że pojazd takiej osoby, że tutaj właśnie podanie argumentów, dlaczego zdanie tej osady nam się nie podoba miałby wiele większy potencjał spłacania tej osobie refleksji od zostały skontrolowane AK to trochę przepraszam za morze trywialność tej analogii, ale tak jak kiedyś ludzie starzy się kłócą to jeśli podają wykuć jakiś argument no fajnie natomiast jeśli ktoś właśnie obrazie stosuje ciche dni, a druga sprawa się domyślić chodzi o lotach i co zrobić, bo lepiej no to taki jest trochę nie tylko dziecinne, ale też nie rozwojowe, ale rozumie, że nie będziemy przyporządkować płci do tych odmiennych stanowisk nie przez postęp mamy chyba po cienkim lodzie po kruchym bardzo no dobrze to jest wszystko niesłychanie interesujące zostałem się przenosi słuchaczy także spotkali się z ze zjawiskiem Kansy kończy, czyli kultury unieważniania, czyli wzywania do tego że, proszę bardzo, te osoby to osoba coś powiedziała tak tak kontrowersyjnego, że już nie chcemy tej pani już dziękujemy temu panu już dziękujemy wyrzucić wywalić zniszczyć ślady i najlepiej, żeby nigdy się nie urodziła bardzo pani dziękuję pani dr Marta już za z Instytutu filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie była państwa i moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwała Jana cech Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA