REKLAMA

Remik Grzela: Spektakl "Nie ma" w Teatrze Żydowskim stał się znakiem czasu

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-08-18 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:14 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są pisarz Mariusz Szczygieł, Remik Grzelak pisarz, kierownik literacki Teatru Żydowskiego i Agnieszka Lipiec- Wróblewska reżyserka spektaklu "Nie ma" Rozwiń »


Mariusz Szczygieł: Najlepszy autor dla teatru to jest autor martwy, bo nie wtrąca się do spektaklu. Chcę przyjść na gotowy spektakl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 21sierpnia premiera spektaklu nie ma najnowszej produkcji teatru żydowskiego w Warszawie na podstawie słynnej nagrodzonej Nike książki zbioru reportaży Mariusza Szczygła, który dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie kłaniam się razem z reżyserką spektaklu Agnieszka lipiec Wróblewską dobry wieczór dobre to i kierownikiem literackim teatru żydowskiego Remigiusz Grzela dobry tu nie ma no to jest taka pan dymić Rozwiń » na zbitka słów coś straciliśmy coś straciliśmy z utratą w każdym razie się borykaliśmy na wielu poziomach w tym pandemii innym zamknięciu ten pomysł, żeby nagrodzoną Nike książkę reporterską Mariusza Szczygła przenieść do teatru narodził się w czasie Korona wirusowej izolacji czy ten zamysł miał swoje źródła właśnie w tym czasie, które przechodziliśmy ostatnio nie narodził się ten pomysł z takim bezpośrednim czyta nie narodził się w czasie pandę rodził się przez naraził się na jesieni 2019 roku, a narodził się jakiś czas jeszcze przed sza nagrodą dla akcjonariusza dla państwa Szczygła naraził się moje powie, bo mogę powiedzieć, że jak zobaczyłam zaczęłam przeglądać miałem takie samo uczucie jak autor jak czytał wiersz Violi serowej na ścianie wnętrze znaczy coś się mnogością decyzja, bo tam zadzwoniłam po autora rozmowa szef MO SMS-ową, ponieważ był na zajęciach historyczną, a potem dopiero rozmawialiśmy, kiedy odebrał nagrodę o włamanie było siano obawiają się, ale oczywiście niesłusznie to może też z niej naszym ustaleniom SMS-ową, że pewnie się zgadza na przeniesienie tej książki wtedy do 2 Mariusz Szczygieł jak zareagował na taką propozycję miast oraz nie zawsze pozytywnie, bo oczywiście tak powiem pisze się po to, set, by jak najwięcej osób przeczytało książkę pisać się nie nie mogę w ogóle się PiS po to, żeby dotrzeć do wielu osób, a jeśli pada taka propozycja, która jest de facto komplement każda propozycja ze strony filmu teatru w stronę autora jest już jest ogromny komplement dla dla dla mojej pracy, więc jak najbardziej byłem za tylko zasób ten 1 warunek który, który stawią sobie Lead i tym, którzy chcą Stead realizować swoją książkę, bo tylko, by przedstawić miałem ma na swoim koncie sporo na podstawie moich moich reportaży Otóż ja mówię za 1 rzecz proszę nic ode mnie nie chcieć róbcie sobie z tą książką co chcecie, bo najlepszy autor dla teatru to chyba potwierdzą oboje jak niska Remigiusz najlepszy autor lata atuty autor martwy nie chcę prawda bierzemy jakąś sztukę kogoś, kto żył lat temu z tą albo 50 i robimy z nią co co daje co chcemy, a 8 nie wtrąca i wtedy jest mniej nerwów dla dla twórców teatralnych dlatego autora, a więc ja przezornie po prostu zawsze zaznaczam ja nie chcę do tego wtrącać chcę przyjść na premiera i zobaczyć efekt końcowy Remigiusz Grzela czy nie czy taki jest martwy autor lepszy autor dla tych, którzy autora Mariusz robi krecią robotę po prostu, bo dla tych osób jednak jak jednak jak auto, więc wolą strącać mieć wpływ na kształt oczywiście jestem w teatrze też potem żeby, żeby być wy będąc kierownikiem literackim i po stronie teatru po stronie autorów pilnować jednak, a tu powstać piękna adaptacja Agnieszki i jest bliskie Agnieszki zawodówki, a leży dziś wiem, że Mariusz Sienie się jeszcze nie wtrąca, ale uważam, że autorzy trochę się wtrącać powinni natomiast ni to jest dosyć ciekawe zjawisko ten aspekt tak, bo dziś Agnieszka lipiec Wróblewska przyrody teatru żydowskiego z tym pomysłem jeszcze przed przed pandemią myśleliśmy o zrobieniu tego nas na scenie potem wydarzyło się także wszyscy byliśmy w izolacji i kiedy zadzwoniła powiedziała, że może byśmy zrobili spektakl do sieci wtedy zresztą teatr żydowski zaczął swój repertuar online, a więc zgodą Spencer dyrektor teatru dyskutowali i rzeczywiście wydało się niezwykłe, że o tym, braku, którym pisze Mariusz tym świecie nie ma moglibyśmy mówić dokładnie w czasie, kiedy każdy mierzy się jakimś dniem, kiedy dokładnie nie ma świata dla nas i cały ten cała ta adaptacja i ten ten ten zamysł tego spektaklu powstawał dokładnie w czasie izolacja były wielokrotnie też na te i telefonach z panią Agnieszką Wróblewską, bo ten, kto to był jakiś, jakbyśmy po prostu trzymali rękę nie wiem na kursie na pulsie czasu i rzeczywiście teraz ten spektakl powstał, ale niedługo pokażemy na festiwalu 4 kultur w Łodzi w przestrzeni miejskiej, więc wychodzimy i pandemii, ale wychodzimy przestrzeń miejską też trochę ten spektakl stał się takim znakiem czasu też zupełnie dla mnie metafizycznie Czyż to jest niezwykły projekt teatr może reagować właściwie też już na to co się dzieje w tej chwili na świecie, mimo że tak osobiste historie opowiedziane są w tym w tej książce w tym spektaklu miejmy też nadzieję, że spektakle zostanie pokazany na scenie teatru żydowskiego w razie, dodając że nie ma siedziby, ale jednak jest takie założenie, ale chcę też, żebyście państwo zrozumieli reżyserka o tym opowie na pewno, że nie powstaje rejestracja spektaklu to znaczy nie jest także te być może państwo sobie wyobrażają po tym wszystkim cytaty pokazywały też w czasie w czasie izolacji, że zrobiliśmy coś co jest rejestracją spektaklu zrobiliśmy coś co jest nie wiem czy człowiek teatrem telewizji tutaj powstała zupełnie nowa technologicznie forma z przeznaczeniem wyłącznie do sieci i potem oczywiście będziemy chcieli ten spektakl przenieść na scenę w jakiej formie, ale jednak jest to bardzo autonomiczna to co to co powstało zupełnie nowe to mówił Remigiusz Grzela kierownik literacki teatru żydowskiego w kulturze osobistej dzisiaj goście również reżyserka spektaklu nie ma Agnieszka lipiec Wróblewska i autor książki nie ma Mariusz Szczygieł za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska o spektaklu nie ma najnowszej produkcji teatru żydowskiego w Warszawie dzisiaj rozmawiamy w kulturze osobistej premiera na czas pandemii tak mówię, że na czas pandemii, bo premiera spektaklu na Platformie internetowej już 21sierpnia to oczywiście spektakl, który powstaje na podstawie słynnej nagrodzonej Nika książki zbioru reportaży Mariusza Szczygła książka pamięć o utracie o godzeniu się z pustką po tym, jak w miejscu jest musimy powiedzieć, że właśnie nie ma w książce zamieszczonej w taki najkrótszy wykład nie ma Hanny Krall, który jest łatwy do przytoczenia brzmi tak wszystko musi mieć swoją formę swój rytm panie Mariuszu, zwłaszcza nieobecność tak się pomyślałam, że ta nieobecność pewnie inny rytm ma w książce, a inne na scenie teatralnej i to chyba pytanie do reżyserki jak to jest po to jest bardzo trudne pytania, dlatego że tak ma inne radni, bo tak się książka ma bardzo wielu bohaterom, a może 1 ja nie wiem natomiast na wybrałyśmy mówię tutaj o Europie twórcze, czyli o mnie jak chce badać ich gra im też potem operator te rzeczy nie wyszedł im kobiety kim się opowiadania właściwie 4 znaczy waszą Mariusza podziału opowiadania, ale bardzo przepraszam opowiadania faktu tak z tym się zaskoczyć opowiadania, ale faktu, które no właśnie czytałam tak jak mówiłam, że posiedział ze mną naprawdę znacie może śmiesznie, ale ja już na początku kładkę 7 działo ja po prostu jako błąd strasznym na te wrażliwość miałam przez senatora może czekać, żeby tak się przez to powiedzieć, że te opowiadania o też nie są literalnie do przeniesienia pewne, bo wtedy nie mogą z niej 8 zezwoleń, bo powiedzenie o nas wywożono na niedopowiedzenia raczej także pewien, że takie skupienie na emocjach, które są poza jego emocjach własne też przecież nie autora, bo nie chcę wchodzić też miała tak, ale taki mamy już dziś opowiadam o Mariuszu udało mi to prawo do tego prawdziwą taka deklaracja autora Mariusza Szczygła to jest jakaś nowa forma reportażu, która tak jak i pisarza nikt opowiadają o sobie uczestnicy taką powiada osoby przez reportaże, że wydaje się poda do naszej nodze, więc my mogłyśmy inscenizować fragmentów życia, bo obecne niszczyła myślę, że nowa książka co próbowałyśmy nawet to te emocje, które w zapisach Mariusza zapisach próbowałyśmy zainscenizować temat uwolnienia może to pytanie w takim razie może do Mariusza Szczygła no właśnie czy poprzez to że, że reportaży wymknęły się na scenę opowiadają, mimo że rozumie historię gdzieś tam przytaczają te same to opowiadają o czymś innym zawsze tak jest to jest świetnie, bo jak Trump jako nie fanatyk swojej twórczości nie jestem fanatykiem swojej twórczości lubił pisać to jest moja sposób życia ekspresji, ale nie zwariowałem na swoim punkcie i dla mnie i tutaj to znowu się potwierdziło jest najwspanialsze to dzięki temu, że widzę coś co napisałem przetworzone przez świat przez teatr to jakbym zajrzał do głowy Czytelników Czytelniczek, bo każda dostajemy jakieś informacje zwrotne od tych, którzy czytają piszący, ale nigdy nie wiemy my zawsze ciekawiło co się dzieje w głowie człowieka, który czyta moją UZ, jaki ma skojarzenia prawda co tam mu się wokół jej tak dalej i taka okazja spektakl no to jest to okazja do zajrzenia do głowy czytelniczki reżyserki np. prawda no i powiem czasy, kiedy przyszedłem na plan aha, bo ja już się nie wtrącają, a jednak tam się znalazłem w tym spektaklu no pani Agnieszka mnie namówiła na taką rozmowę do kamery, która jest o tej książce i trochę różnych emocjach z nią z nią związanych dla mnie nie było łatwe, ale wpadł jakiś trans oni to nagrali i nie bardzo nie bardzo chce to oglądać z ich badań, kiedy już będzie premiera 2001. a ja chyba jakoś tak zrobię, że będę na czas mojego występu tam będę się chował gdzieś do kuchni albo zamyka komputery potem jest prawda pod pod nie wiem co jeszcze zrobię jak lubię siebie oglądać, zwłaszcza w takich sytuacjach, na którym nie ma kontroli, a tam na tym wyznaniem, które zostało nagrane nie miał do końca kontroli emocjonalnej natomiast jak zajrzałem jakie, bo dostałem od od twórców do autoryzacji ten mój zapis ten mój występ kim tam będę tu nic to oni powiedzą jakoś tam co tam wstawią taki, jaki kontekst jest dostęp do NATO spojrzał i nie chcę tego oglądać powiedziałem, że autoryzuje ciemno natomiast obrazek jak zobaczyłem nie chodzi o mnie ja, że ta jest na tym obrazku tylko ta sceneria ta przestrzeń taka czysta to takie dziwne pomieszczenie kolumnę gorzko kolumnowe główną rolę grają firanki okno posadzka i kolumny i sufit to jest takie miejsce poza czasem poza geografią bardzo się słowa i muszę państwu powiedzieć jeśli ktoś jest przyzwyczajony do jakich aspektach do estetyki spektakli teatru żydowskiego to jest jeszcze inna estetyka zupełnie nowa osoba po prostu samba czy Szczotka to normalnie proces Kafki mogliby inscenizować jest w tej scenografii bardzo się podoba ja przeczytam, że cały spektakl jest stworzony jako struktura interaktywna ja rozumiem, że jest to pewnego rodzaju zaproszenie widza, że albo może podążać za jakąś linearną klasyczną narracją albo może dowolnie tworzyć ten spektakl wg własnego uznania niejako, przesuwając jego elementy czy się mylę o jak sobie omijał wybranką jest tak to jest może nie będzie on zaś unieważnia, a po prostu ma oddzielne okno tak pana, a strona wygląda także wchodzić na tę stronę, ale ma aż 9 mimo pierwszych firm i jest okno z takim, a obrazem emblematy na miasto nazwa do wykonania, więc i klikasz tam Całka jak widzisz zostaje Mariusz Szczygieł to nie kilkaset Całka idzie dalej na inne okna się nazywa jutro i tam już to to jest początek tej opowieści, ale teraz zagrać dużo czasu tylko w razie ta interaktywność może trochę, ale troszeczkę przesądzona to nas rzeczywiście jest także 9 fragmentu nagranych przez umowę można oglądać w tej kolejności, którzy nadal można ją one o od początku najpierw Mariusz Szczygieł sąsiad Woźnica się fragmenty natomiast nie zresztą udział 2 fragmenty czy 2 na politykę poszczególne działki te okna ogląda się w jakiej kolejności zawsze się także o taką przesadą są takie były hasłem interaktywność po prostu nie zamykamy też jest rodzajem takiej rozmowy związane właśnie nie nagraliśmy spektaklu jako nagle jakieś fragmenty innego dopowiada, że ono odbywać 3 fragmenty dotyczące 1 opowiadania faktu znaczy, że może z różnych stron w głowę roślinne powinny powstać jeszcze jeśli państwo pozwolą zwrócę się do Remigiusza grze-li, którego dawno nie słyszałem w tej w tej rozmowie, bo mówiliśmy trochę od tej pandemii Ney symbolice i bardziej tutaj ze mną się właśnie Remek zgodził się, że tak trochę jest ale, toteż jest symboliczne, że spektakl nie ma powstaje w ramach obchodów 70 rocznicy istnienia teatru żydowskiego w Polsce w czasie, kiedy teatr żydowski nadal nie ma siedziby stałej taki tutaj, żeby rzeczywiście nią książka książka nie ma, która na mnie zrobiła wielkie wrażenie ma już wie, bo już w ubiegłym roku na festiwalu Warszawa Singera prowadziłem spotkanie w ramach programu literackiego z nim o tej książce mówi w jakim sensie symboliczna zapowiedź przed chwilą Mariusz mówił też od tej kawiarni nowy świat, które były robione zdjęcia od razu przypomniałem, skąd się wzięła jego książka kaprysi z tą kartką, którą tam znalazł w kawiarni wszystko, jakie dziś wydaje symboliczne, jakim znakiem znakiem czasu i tak się złożyło że, że 70 lecie inne swoje teatr żydowski obchodzi w czasie izolacji równocześnie w momencie, kiedy nie nie ma swojej swoje siedziby Gołda Tencer lista nagrodę Boya-Żeleńskiego za odkrywanie nowych przestrzeni teatru myślę, że to jest słuszne, bo to jakość okoliczności być może wymusiły też takie poszukiwania twórcze bardzo interesujący od klasyki awangardy już jesteśmy w tym momencie w klubach do bardzo ciekawego projektu Damian Jozef, lecz zaczął kluby do burzy Szekspira po żydowsku burza, które widzieć swoje święto pomiędzy znaczyć takiej burzy zawieszonej pomiędzy światami i zawieszonych w czasie, w której pojawia się też archiwum Ringelbluma teksty z archiwum Ringelbluma, więc rzeczywiście jest dosyć symboliczne nawiązanie do do wystawienia Leona Schillera 3008. roku w teatrze żydowskim w Łodzi potem pokazanych 3009. niejako zapowiedź faszyzmu się zapowiedź paszy tu bardzo mocny, ale znowu dzisiaj teatr żydowski sięga po taki temat, który jest tematem dotykający nas bardzo bardzo boleśnie tutaj nam się cieszymy, że ten spektakl powstaje w języku jidisz już w październiku jest premiera i za chwilę próby zaczyna też Wiktor Rubin do operetki to jest operetka jest Platforma, które już dzisiaj też nie ma właściwie jest jakaś jakaś szczątkowa jak operetka przestała istnieć, a tu powstaje zupełnie nową współczesną operetka i Mac głównym bohaterem jest Chaplin tak groteskowe opowieści jest scenariusz pisze Ola Janiczek opowieści ocieplenie, który oskarżany o komunizm my ze względu na swoje być może żydowskie pochodzenie jest trapiony przez FBI znowu tutaj dotykamy takiego tematu też tożsamości, ale też takich etykiet tego oskarżenia i tego w jaki sposób w jaki sposób się ściga w jaki sposób próbuje się zniszczyć w takiej formie zupełnie nowe, więc rzeczywiście w tym 70 lecie teatr żydowski wchodzi zarówno, stawiając na pamięć jak i stawiając na nowe środki, a ja się cieszę że, że niestety przesunęliśmy, bo nie możemy tylu aktorów spotkać na scenie równocześnie, ale cieszę się, że zaczynamy w styczniu próby do adaptacji 2 powieści Izaaka Bashevisa Singera do sporu i dziedzictwa przygotowuje Magdalena Piekorz premiera ma być w marcu przyszłego roku to taki widowiskowy spektakl żydowskie nocy nie powiedział dziejących się na przestrzeni dziesięcioleci na przestrzeni epok znowu też mówiący o tym, kraju dosyć dotkliwie myślę, że też widowiskowy sposób od powiemy, więc syna planów mamy naprawdę naprawdę już na jeszcze festiwal Warszawa Singera, który rusza już w sobotę 22sierpnia, a dzień wcześniej 21sierpnia premiera spektaklu nie ma w reżyserii Agnieszki lipiec Wróblewskiej oczywiście na podstawie słynnej książki Mariusza Szczygła byli oboje gośćmi kultury osobistej dziś spektakl jeszcze tylko przypomnę na Platformie internetowej do zobaczenia od 21sierpnia również Remigiusz Grzela kierownik literacki teatru żydowskiego w Warszawie był z nami dziękuję wszystkim bardzo dziękuję dziękuję dziękuję do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA