REKLAMA

Oprawcy i ofiary, czyli filmy o wściekłych, białych facetach

Projekcje
Data emisji:
2020-08-18 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:17 min.
Udostępnij:

"Unhinged", thriller z Russelem Crowe w roli głównej, który możemy obecnie oglądać w kinach, zdaje się mieć ambicje do opowiedzenia o ważnym problemie społeczno-politycznym, czyli narastającym gniewie białych mężczyzn. Co jest jego źródłem i które filmy opowiedziały o nim najlepiej? Pytamy Marcina Stachowicza i wracamy m.in. do "Upadku" Joela Schumachera oraz "Jokera".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państwu przy Kubica to jest audycja projekcję, w której zastanawiamy się kino odzwierciedla naszą rzeczywistość dzisiaj porozmawiam 8, które obecnie możemy oglądać na ekranach, czyli o nieobliczalnym SM krajów w roli głównej, ale potraktujemy ten się też jako pretekstu, żeby przypomnieć sobie wcześniejsze filmy, które dotykają podobnych tematów co nieobliczalne jest z nami Marcin Stachowicz publicysta krytyk filmowy często słyszymy SA część dzień dobry Rozwiń » niedawno napisałeś dla dwutygodnika tekst, w którym punktem wyjścia jest właśnie czy nieobliczalna tam też nawiązuje do kilku innych, o których powiemy ten tekst nazwą History wściekłości można przeczytać internet czy może wszystko opowiem, o czym stan firm tam bohater grany przez resort jako przesady 1 moduł matkę, która zbyt gwałtownie na niego zatrąbił w korku ulicznym ona ma złudzeń, bo właśnie odwozi dziecko do szkoły są trochę spóźnieni ona też jest spóźniona do pracy straci pracę z racji jakieś ważne zlecenia i trochę traci cierpliwość i za mocno trąbi na bohatera granego przez Asada z kolei ten jest bez celu po miejsce, bo niedawno zabił swoją byłą żonę i obecnego partnera takie spółki chce w tej historii to czym z tych thrillerem, w którym raz jako ekstremalnie niebezpieczny jest nieobliczalny facet próbuje dopaść i dać nauczkę tej głównej bohaterce może mu, żebyśmy zaczęli od tego, żeby ten film ma ambicję, żeby opowiedzieć o tym, więcej on rozrysował takie tło społeczne i chce uzgodnić takie wrażenie, że chce być w komentarzu do obecnych czasów obecnej sytuacji w stanach Zjednoczonych to właśnie może byśmy zaczęli od tego, żeby zdiagnozować sytuacji temat tego filmu niewątpliwie tak tak to właśnie wygląda tak to znaczy jakieś ambicje większe nie tylko czysto rozrywkowe tym filmie da się zaobserwować, chociaż on, mimo że był rzeczywiście taką chyba największą premierą po polach dawnymi potem takim zamknięciu na 2 kin to nie zrobił póki co żadnego niesamowitego wyniku kasowego takie dzisiejsze sprawdzałem boxoffice raczej wręcz wręcz przeciwnie nie wiem na ile wpływ na to miały dość niepochlebne krytyki za oceanem i i w Europie w tym w Polsce raczej raczej film jest dość negatywnie odbierany natomiast tutaj mamy rzeczywiście jakąś próbę diagnozy społecznej politycznej w odniesieniu głównie do Stanów zjednoczonych, ale pewnie nie tylko co da się zaobserwować w zasadzie od początku filmu to znaczy od tej czołówki tak tam o tej scenie takiej bardzo mają trochę czytam jako taką scenę trochę jak gotyckiego horroru leje deszcz oraz krajów siedzi siedzi w samochodzie nie wiemy za bardzo co się dzieje nagle pewnym momencie on podejmuje decyzję wyjmuje młotek tam ze schowka kanistrów benzynę i idzie kogoś zamordować bardzo brutalny sposób potem się dowiadujemy, że to pensja była żona i prawdopodobnie nie nowy partner mąż podpala ich dom to jest takie modelowe osiedle gdzieś na gdzieś na przedmieściach amerykańskich na w tych strugach deszczu sobie odjeżdżali potem następuje czołówka, w której mamy taką dość dziwny miszmasz różnych zdjęć dokumentalnych i komentarzy radiowych, z których wynika, że na ulicach w stanach Zjednoczonych śnie jak rozumiem w ogóle taki jest klimat życia w kapitalizmie wielkiej metropolii, a wszyscy są sfrustrowani trąbią na siebie i przemocy eskaluje jest więcej przypadków ludzi, którzy zwyczajnie na tyle dają się pani swojemu Widzewowi, że np. trenują innego kierowcę, a który zajechał drogę jest to taki w sumie montaż różnych tego rodzaju dość brutalnych scenach dokumentalnych, które nas ten się wprowadzić pokazać, że tutaj jakimś głównym tematem będzie nie tylko taka zemsta czy gminie motywowany powiedzmy osobiście rozgrywający się właśnie w tej relacji nieznajomej kobiety, która nadciągnęła na kogoś w korku inni mężczyzny, które ewidentnie w stanie jakieś psychozy no tylko, że to należałoby wpisać jakiś taki właśnie szerszy gniewny kontekst pewnie była zdobywania swoich różnego rodzaju frustracji czy to ze względu na na sytuację, gdy się mocno też sobie ten film to początkowa początkowa sekwencja dość mocno się pisała właśnie w te pandemii śle rozterki i sytuacje które, które są, o których czytamy, które obserwujemy w stanach Zjednoczonych rosnące bezrobocie itd. więc na jak rozumiem nie było to pewnie tutaj za założenie, bo był dużo wcześniej kręcony natomiast natomiast okresie wpisało z tym, że no właśnie chodzi o to że, że tak jak sobie rozmawialiśmy przez chwilę jeszcze jeszcze przed tą audycją wyszedł z tego w sumie film, jakby nie patrzeć klasy BL, którym te wątki polityczne społeczne gdzieś tam umykają przed głównym celem, czyli czy po prostu no o takim za zademonstrowanie mi takiej trwałej typowo typowo klasowej jatki ten film jest mocno osadzony w sumie takiej tradycji i sugestią COVEC są takie filmy, które się robi od czasu do czasu wychodziły na okresach, ale też cieszyły się kiedyś dużo większą popularnością i też jakoś tam wchodziły do miejsc łącznie te wszystkie rozbroić filar, czyli właśnie filmy, w których skórzane rozgniewany jakiegoś powodu kierowca ściga swoją ofiarę albo wykonuje jakieś takiej masakry na autostradzie albo właśnie wchodzi konflikt jakąś konkretną osobą później ściga, a nawet są wersje honorowe, gdzie w ogóle samochody autonomiczne zupełnie autonomiczną zupełnie pytam który, który ma świadomość i morduje swoich pasażerów w niej jakiś postronnych przechodniów kierowców, więc ten thriller motoryzacyjny jak tutaj w tym filmie na pewno jest mocno mocno obecne nawet spotkałem z taką opinię, w której recenzji czytanych przeze mnie się jakiś czas temu, że to jest w sumie hołd oddany upadkowi, który też pewnie będziemy jeszcze rozmawiać, ale opowiedziany w takim stylu w jakim Steven Spielberg zrealizował właśnie kanoniczny Świętego gatunku, czyli pojedynek na szosie z siedemdziesiątego pierwszego roku i rzeczywiście coś się tutaj na rzeczy, dlatego że ten raz krajów w tym filmie w zasadzie z 1 strony jest mniej czy dużo mniej o nim wiemy nie mamy nie dostajemy takiego rozbudowanego tła społecznego czy psychologicznego jak w wypadku, a z drugiej strony nie jest to taki anonimowy psychopata jak filmy Spielberga, w którym w ogóle nigdy nie oglądamy twarzy kierowcy ciężarówki, których granie głównego bohatera, ale i bardzo, o czym bardzo mi się wydaje tres trafny opis tego filmu jako takie trochę nie wiadomo takiej takich aut czy miszmasz, ale nie wiadomo decyzja, w którym kierunku on miałby iść ostatecznie trochę gdzieś tam grzęźnie w takiej w takiej bylejakości okresie to mając te nawiązania od oczywiście można tam odnalazł go na jednak bardzo ciekawych filmów Spielberga i dla Schumachera upadek jest w czasie ma teraz 90 tam Majka tak skoro główną rolę, a z kolei pojedynek na czasie to jest debiut kinowy Spielberga to dziękujemy obecnym telewizyjna potem wreszcie wpuszczono do kin, bo był tak udane, ale na początku wspomniałem, że to całe tło społeczno-polityczne jest przedstawiony poprzez takie taki montaż wycinków informacji telewizyjnych radiowych itd. co już może sugerować, że nie będziemy oglądali subtelnego film czy tak pewnych, bo są upadku Schumachera no to cały twój problematyka nie była tak nazwana wprost jak jak właśnie w nieobliczalnym nawet były zjawiska jest to samo i zostało opisane przez socjologów może o nim przeczytać w wielu opracowaniach, czyli taki wściekły biały facet prawda to to o tym, chce o tym, chcę ten film opowiedzieć jego to jego aport rotować raz tylko czy chodzi o mężczyzn, którzy historycznie byli dominującą grupą w stanach Zjednoczonych tu taką, która miała uprzywilejowaną sytuację np. na rynku pracy na, ale od lat sześćdziesiątych wiele zmieniło i oni tracą te przywileje naj są wściekli i konsekwencją tej wściekłości seks przemoc domowa zaangażowane w grupy białej supremacji to całe głosowanie nad Trumpem, a więc masa bardzo istotnych zjawisk, które teraz siedzę na świece i go kształtują w dużej mierze no własnym może mieć źródło w tej frustracji którą, która wylewa z bohatera, którego gra raz szukał, więc punkt wyjścia tego filmu jest na pewno bardzo ciekawe prawda i 700 z dosyć dużymi nadziejami na cenę no bo już oprócz tego, że wreszcie człowiek wybrał do kina tutaj pan chemicznej przerwie to jeszcze na film, który porusza temat, który z ważnymi interesuje, więc moje oczekiwania były duże i procesu słyszałem recenzje, które od oczekiwań studziły moment bardzo rozczarowałem tym filmem wiem, że ty też nie należy do fanów tej produkcji i tak na dnie bez bez 2 bez 2 zdań nie jest nie jest dobre kino, ale jest właśnie kino które, które pozwala wydaje mi się podyskutować na temat dla całej tej tradycji gniewu biały mężczyzna z klasy średniej w tym przypadku klas pracujących tzw. pewnie również to jest elektorat Trumpowi trudno trudno nie czytać tego filmu właśnie właśnie przez ten pryzmat, zwłaszcza że tutaj ten powiedzmy to takie ostrze polityczne to co daje, jakby politycznego wyczytać z tego filmu, bo nie podają tam oczywiście żadnego rodzaju deklarację takiej ekspozycji TRF nikt nie mówi o przynależności partyjnych ideologii itd. natomiast niewątpliwie tym co kieruje tym mężczyzną on funkcjonuje właśnie jako taki mężczyzna w sobie anonimowy ten pada, bo filmy oraz raz imię bohatera granego przez pastora grała, ale nie wiadomo czy to jest nim, którą podaje po prostu musi i miesiące jakieś fałszywe personalia ma to być taki właśnie mam wrażenie stereotypowy, a Rzymem element tak w Drammen, ale no jeszcze niekonieczny element, bo tutaj mamy jednak to takie taki jasny podział podział klasowy, który nawet jest widoczny w tym, jakimi samochodami jeżdżą bohaterowie to znaczy raz krą ma tego ogromnego pikapa widzimy, że pewnie, ponieważ jest, że podpali ten dom na przedmieściach, więc raczej jest jest mężczyzna z klasy średniej o jego zawodzie też niewiele bardzo dowiadujemy całą wcześniej w ogniu, a natomiast tym co nie kieruje no jest właśnie taka taka skrajna forma mi zwolnienie tak, bo po pierwsze to jest gniew spowodowany rzekomo niesprawiedliwością procesu rozwodowego oraz faktem, że bohaterowi krowa wydaje się, że został źle potraktowany przez swoją żonę i która zabrała mu wszystko i tam wątki się pojawiają, więc fakt, że wybiera sobie z naszej perspektywy przypadkową ofiarę czyni te samotną matkę, która zatrudniła na niego w korku, która z kolei reprezentuje taką drugą stronę tego społecznego podziału te też osoba zdecydowanie też młodsza odkryła pokolenie przynajmniej, które wykonuje też takie prace mocnym kary na gdzież tam balansuje cały czas na granicy ubóstwa mieszka z tego co pamiętam z rodzeństwem z synem bratem z jego dziewczyną dzielą się częściej mieszkają w takim raczej właśnie gdzieś raczej taki troszeczkę zdewastowanym budynku, a wchodzi cały kontekst właśnie dojeżdżania do różnego rodzaju tymczasowych prac w ona pracę traci właśnie to jest chyba największy, że tego filmu, że w sumie zaczyna w pewnym momencie obwiniać pyta w pewnym sensie ofiarę tej całej sytuacji państwa jest bardzo bardzo szeroko poruszany ten wątek właśnie brak punktualności one cały czas troszeczkę sterowane właśnie w tym kierunku nawet przez własnego Senat, który mówi, ale tam jest bardzo Tencent jest bardzo ciekawy ciekawe postaci ciekawy wątek jestem przekonany, że jak dorośnie to zostanie w takim centrowym publicystą kimś przepisy, że wszyscy Antifa to SA to samo jak widzę jakiś konflikt patrzy na niego z obrzydzeniem na obie strony mówi kupcy dajcie sobie Bourbon obwinia swoją matkę za to straciła pracę, bo się do niej spóźniła to ten system nie chce nie ma nie możemy powiedzieć dokładnie, jaka to jest scena, żeby nie zepsuć drugiej części filmu na, ale w tym jest sugestia, że to to cała makabry, które tam rozegrała jest też jej wina, a przynajmniej tak to rozumiem IT oraz sugestia też wyrażona ustami tego syna była dla mnie najbardziej, słuchając pana w tym filmie, bo tak tak tak zapasy obwinia ofiara jest nota to nie spodziewałem się takiego obrotu spraw tak to jest o winie no umówmy się z drugiej strony oczywiście, że raz kraju tam jest głównym Schwarz charakterem, ale tak jak w tych innych filmach, których chcemy mówić to w przeciwieństwie do tych innych filmów, których chce mówić to nieobliczalnym one zupełnie od człowieka one też bestia to jest wasz karykaturalny w tym swoim w tej swojej agresji nie dostrzegamy tam człowieka w ogóle nie da się z nim w żaden sposób nie da się go nawet zrozumieć trudno zdobyć na empatię w stosunku do tego bohatera tu też strasznie podoba słyszymy no bo jednak taki upadek teraz Schumachera potrafi bardzo przenikliwy, że na pokazać, skąd ten gniew w sobie Jeża i tak sprytnie sprawić, że widz może nie tyle utożsamiał się z z tym głównym bohaterem jednak potrafił na niego spojrzeć jak ona sprawcę, ale przekona ofiary to było bardzo ciekawe co w ogóle to tracimy chyba tak przynajmniej tak odbieram film nieobliczalne, że ten aspekt takiego uchylenia się nad motywami zostaje kompletnie zamordowany przez co wraz z kraju jest takim groteskowym Schwarz charakterem, który gra cały czas na 1 nocy prawdę i myślę myślę, że także to odpowiedzialnie jest na tyle dojmujące w tym filmie będzie w tak wielu kierunkach, bo tutaj mamy i pierwszy z brzegu przykład czy fakt w sejmie tak to jest mężczyzna otyły, który cały czas Sapie ja czy jak będzie jak goniec swoją ofiarę czy będziemy zakończony cały spocony jeszcze ta wściekłość miesza się z taką z taką właśnie cielesnością, która ewidentnie ma wywołać u nas jakiś rodzaj obrzydzenia, więc to jest tutaj to jest ewidentne wydaje się, że poza tym, że raz grama wyjątkowo absurdalne w tym filmie kwestię też z tego powodu trudno się z nim utożsamiać, bo cały czas mówi właśnie, że na chcę nauczyć się też naszą do tego niska co znaczy mieć najgorszy dzień w życiu w zasadzie to jest jego jedyna motywacja i w tej swojej wściekłości w sumie najczęściej powtarzanymi takimi kwestiami są po prostu jakieś takie okrzyki Ryki wściekłości, więc jest tak naprawdę taką personifikację personifikacją gniewu, który jest obrzydliwy Manas zniechęcić do takiej dziwnej postawę, a czego, czego sugestie w tym filmie są obecne tak bardzo otwarcie wydaje mi się tak jak na początku oglądamy ten wątek wydaje się, że może to będzie bardziej subtelnym wszystko podjęcie tematu gniewu, o czym okazuje się, że tak naprawdę ekspresji gniewu w sferze publicznej powinna być czymś zakazanym i to z każdej strony tak to znaczy powinniśmy nawet nie znam jest tak źle i mamy jakieś jasno sprecyzowane żądania polityczne tak jak główna bohaterka, która jak mniemam wolałoby pracować w jakimś miejscu, które daje jej na stabilizację bezpieczeństwo stabilną formę zatrudnienia, a to wszystko idzie w takim kierunku, że raczej nie wyrażamy swojego gniewu, wyrażając frustracji i nie trafimy na siebie skupmy się raczej takiej pracy wewnętrznej czy też bardzo mocno kasuje właśnie cały ten cały ten przez przemysł czy ideologii szczęścia właśnie związaną gdzieś tam z technikami mają wolne z medytacją, o czym też bardzo ciekawy sposób pisze właśnie Warki FK w wydanym przez 7 czarne książce książce Gniewie politycznym, bo to bardzo przenosi cały całą tą polityczną właśnie gniewu całą cały ten społeczny wymiar lustracji właśnie taką sferę prywatną kieszeń wskazuje, że w sumie wina leży po stronie jednostek i my powinniśmy się uczyć jak osiągać stan Świętego spokoju wbrew warunkom społecznym, które są, jakie są hitem, gdyż powodują totalny, jakby ten problem rozmyśla także także ważne, bo tutaj myślę, że i myślę, że tutaj w ogóle, by to wszystko jest tak strasznie sprowadzane do parteru, bo dr Markiem kas swej książce gniew on zwraca uwagę na to, że ten gniew nie bierze się znikąd warto zrozumieć jego przyczyny o tym, właśnie pochyla nad nad źródłami gniewu tego białego wściekłego faceta przy tym Antos pokazuje, że gniew nie musi być koniecznie negatywną znaczy katalizatorem negatywnych zmian właściwie mamy prawa kobiet też były wywalczone prawda nie było uśmiechanie się proszę nie tylko walka polityczna, więc on w tej książce próbuje pokazać właśnie on nawiązuje też do popkultury do różnych przykładów z niej które, które ten nie pokazują, bo takim polskim przykładem jest oczywiście dzień świra, gdzie też mamy gościa, który na na skraju wybuchu nawet poza granicą i po prostu wynik wszystkich wszystko z dnia angażu jest polityka, bo też polityka jest tej ogromnie ważne w ich zaangażowanie polityczne w książce ogromnie ważne jest też odwołuje do książki i z takiej socjolożka, ale i Choczaj obcy we własnym kraju, gdzie ona tłumaczy jak to się dzieje z czeską wzięło tak ogromne poparcie dla tra projekt zadziałało ono tam używa takiej bardzo ciekawe metafory kolejki, która ustawiona do amerykańskiego snu i w tej kolejce różne grupy społeczne czekają aż zostaną wpuszczone do tego amerykańskiego snu na wśród nich są właśnie biali faceci, którzy byli wychowani w takim duchu, że im się to należy, że będą ciężko pracować, jeżeli wejdą w taki model, jaki jest, jaki był narzucony takiego ojca rodziny tak dalej no to czeka ich nagroda ta nagroda nie nadeszła, bo czasy zmieniły uwarunkowania gospodarcze społeczne, jakie są oni czy niepotrzebni oszukani odrzuceni, a jednocześnie widzę, że w tej kolejce, w której w tej metaforycznej ojca, który jest z pełnego przesuwają się kobiety albo imigranci i kto zaczyna szczekać oni swoją wściekłość własny kierują w stronę tych innych grup mają pretensje do liberałów do establishmentu i do nie wiadomo jeszcze kogo do feministek itd. na środę pojawia się ktoś tak jak Tramp, który potrafi ten gniew zagospodarować jeszcze bardziej pogorszyć sytuację, bo to jest no np. takiego skrajnego Neo liberalnego polityka przecież to właśnie te to rozmontowanie rozmontowanie państwa opiekuńczego sprawiło, że oni są w takiej sytuacji, jakie są no no i dochodzi do takich paradoksów ten gniew znajduje polityczne ujście, ale w po prostu fatalnym kierunku, więc też wiele filmów ten gniew opisuje już wspomniano wspomniany upadek drzewa Schumachera prawda to był chyba taki pierwszy film, który tak przenikliwie w ogóle opisał całe zjawisko, zanim właściwie to zjawisko jeszcze było trochę wyprzedził swoje czasy prawda był film za 990, które tą całą tą 903 rok no właśnie, więc to były czasy kiedyś mówiło się o celach w ogóle nie było takiego pojęcia chyba jest trochę także ten nie był za bardzo zrozumiano zostało wybrane jakaś taka duża kontrowersja w końcu nie dostał żadnych nagród, chociaż chyba z zasługuje na wiele, więc to jest najlepsza rola Majka do USA, ale one kostek przeszedł trochę bokiem będą tak tak jakby trochę wtedy nie wiedziano co z nim zrobić to to jest to jest prawda wydaje się, że problem z wypadkiem był taki, że właśnie potrzeba było chyba tych tych 20 czy nawet 30 lat żeby, żeby ten film w ogóle łożyć ten polityczny kontekst wiele musiało wydarzyć tak jak dzisiaj możemy go podobnie zresztą jak nieobliczalnego właśnie wrzucać w ramach tego gniewu biały biały mężczyzna właśnie gniewu inceli sfrustrowanych tym, że są uprzedzani w kolejce przez różne mniejszości w tym przypadku, gdy ten gniew kieruje się głównie w stronę kobiet i faktycznie upadek był odbierany bardzo bardzo ciekawy, bo z 1 strony jako taki film nie wiadomo w zasadzie, o czym bardzo brutalnej w sumie ten teren ten nie jest takim nie ukierunkowany tak trochę interpretowano wtedy, a z drugiej strony wielu krytyków czy dziennikarzy zarzucało upadkowi, lecz właśnie filmy nakręcone z perspektywy bardzo konserwatywnej rząd właśnie odwołuje do bardzo mocno do takiej zostały właśnie za za czasami prezydentury Reagana i później Busha dzisiejszej perspektywy fantastyczna scena, kiedy główny bohater demoluje sklep kijem bejsbolowym, bo nie podobają się cenę chcą, żeby ta rockowa, która tyle co w latach sześćdziesiątych tak widać to ogromną tęsknotę do tych Stanów, w których już niema i w których on miał być kimś, ale sprawy potoczyły zupełnie nie pomysłów na bohatera tak tutaj jest jest to jest ewidentne i właśnie też bardzo fajnie i dzisiejszej perspektywy gniew bohatera upadku współgra właśnie z tymi drzewami i opisywanymi przez dr Marka belkę, a które tak jak mówiłem właśnie m.in. lokuje gniew białych mężczyzn w kontekście tego demontażu państwa opiekuńczego tutaj mamy mężczyznę w średnim wieku które, jakby się uprzeć mógł pan może pamięta jeszcze tt te powojenne stany Zjednoczone złotą erę właśnie amerykańskiego kapitalizmu, która była złota właśnie z tego powodu, że zabezpieczenia socjalne państwo ingerujące w różnego rodzaju zapędy wolnorynkowe no było było czymś oczywistym tak później mamy właśnie właśnie tę regułę genewską demontaż demontaż państwa opiekuńczego zupełnie inna neoliberalna ideologia wchodzi gra też warto wziąć pod uwagę, że bohater upadku, czyli ten właśnie Bill Foster on no jest w pewnym sensie ofiarą właśnie takiego demontażu odpływu środków właśnie z ze sfery budżetowej, bo jest byłym pracownikiem świeże zwolnionym, a jakieś agencje takie związane gdzieś z obronnością Stanów zjednoczonych, której nazwa nigdy tam nie pada i jesteś, gdy się bardzo ciekawe trafiłem na taką na taką interpretację pisano wtedy w 1 z nielicznych wydaje mi się tego typu interpretacji, które właśnie patrzyły natrafili przez pryzmat tej takiej takiego tożsamość owego zapętlenia, a czy frustracji właśnie właśnie białych mężczyzn z klasy średniej i że te ci 3 biali bohaterowie, którzy uprawiają w tym filmie, czyli właśnie ten grany przez mękę lata klasa, a który trochę tak jak Odessa właśnie wychodzi właśnie w, stojąc w wielkim korku wychodzi z samochodu, a zdobywa po rozebraniu próbuje się dostać na budżet czwórkę na drodze wdając się w konflikt halny z osobami, które go wkurzają tak tak tak czy te osoby są świetnie dobraną, bo to i są jakieś mniejszości etniczne i zyski montażystą bardzo was zmywać chyba są np. emeryci na pola warte łącznie ci którzy, którzy zagarniają dla siebie ogromny ogromną przestrzenią jest tam przecież powinny się bawić dzieci, by parki, więc do pot w w czasie tej swojej Odysei do domu, którego nie powinien Izby ma zakaz zbliżania się, bo po rozwodzie dostał taki zakaz jego żona powiedziała, że ma gwałtowną naturę i te w ogóle ważne, bo nigdy nie zrobi fizycznie nie zaatakował swoją żona córki, ale ona przeczuwała, że minister nie taki dostał zakaz zbliżania się, więc one o on po drodze podczas swojej Odysei do domu konfrontuje się jak Adaś Miauczyński ze wszystkimi, którzy go wkurzają tak tak właśnie tylko to jest ciekawa ciekawa sprawa jeśli chodzi o interwencję o interpretację tego filmu właśnie z perspektywy tego tego białego chińskiego gniewu, bo tam też mamy drugiego bohatera można powiedzieć głównego, który tropi naszego bohatera jakość można powiedzieć, że zna każdy jego kroki też jest policjant, który też jest można powiedzieć mężczyzną w średnim wieku, który odchodzi na emeryturę za sprawą żonę, która to jest taka sugestia tutaj dość otwarta mamy lata dziewięćdziesiąte, które po prostu trzyma go pod pantofle jest taka wpisano właśnie taki stereotyp historycznej pani domu, a i on jakoś tak przeczuwamy, że się też utożsamiać z tym gniewem, a właśnie właśnie tego dziś szansa bo, bo taki taki pseudonim ciastek taki główny bohater ma taką tablicę rejestracyjną trochę trochę ten pseudonim do niego też też przylgnął właśnie jak się o tym, o tym bohaterze pisze i tylko, że tutaj ten gniew jest jakoś stłumione jesteśmy mamy trochę takie 333 gniew w tym filmie trochę właśnie ku jak marchewki mamy ten gniew takim nie ukierunkowany w stronę żadnych instytucji szukający sojuszników, czyli wychodzi mi tego tego bohatera granego przez Douglasa, żeby po prostu i że jest wściekły system okazał się ten wściekły są tego nie umiał ubrać jakieś polityczne slogany tylko bardzo osobiście tak tak po prostu chce oczyścić świat można powiedzieć, że trochę właśnie, by bohater z kolei taksówkarza Martina Scorsese największe od oczyścić świat tego, czego wkurzona z różnych szóstego co uznaje za jakość mówi społeczną też, ale naprawdę chce dotrzeć po prostu na urodziny córki spełnić swoją prywatną potrzebę, ale jeszcze trzeci biały mężczyzna, który nie jest otwarty na nas listą w zasadzie prowadzi na tyłach sklepu stanie młodzieżą prowadzi też w rodzaju takiego małego muzeum różnych dewocjonaliów Hitler włoskich czy w ogóle różnych militaria potem mam faszystowskie mundury nazistowskie mundury tak dalej rozpoznaje zatrzyma nie wiadomo w sumie na początku nie wiemy dlaczego, ale on bohaterowi ta klasa zaczyna pomagać ani przez policję i nagle się demaskuje właśnie jako jako otwarty ogień biała supremacja sta rasista nazista im mówi do niego otwarcie jest i ja popieram w ten swój akt terroru politycznego i chce właśnie być twoim sojusznicze, ale da Glass po prostu wtedy do niego strzela bramki, mówi że jesteśmy zakładem grupkę tak, bo albo można trochę odebrać tak jakby on się przeraził sam siebie dla zamieni tego faceta bardzo ciekawe jest to, że one w tej piwnicy do nas tak, by to, jakby Robert rywal był tym superego tak byłby ego, a ten nazista w piwnicy i tak i tak tak jak to jest bardzo ciekawa interpretacja też DAG zobaczył jak z pełnym najbardziej mroczne zakamarki swej osobowości w tym znaleźli się i to też bardzo ciekawe, bo przecież te wszystkie organizacje nawiązujące do faszyzmu mają świetne dzisiaj jest jakiś kolejny przykład tego sądu trafne Łukasz Najder swej książce moja osoba poświęcił rozdział temu filmowi kilku innym, bo właściwie bez zrobił rozdział właśnie o wkurzonych byłych facetach i tam zaakcentował to, o czym mówiłem, czyli o podobieństwie tego policjanta granego przez Roberta rywala i dyspensa Majka Degasa między nimi jest naprawdę nieduża granica z ten rywal mógłby zamienić w dal klasa z przez 1 nieudany dzień przez 1złudzeń tych, których dzieli od siebie tak to opisał chyba obecnie najpierw w swojej książce, a to już ten sam cytat o 1 z dniu nas naprowadza nas kara prawda jest taki kolejny film, który on w centrum stawia właśnie faceta, który czuje zaszczuty pozostawiony sam ze swymi problemami w sumie duże taki ważny film to spolaryzowane publiczność krytyków typu, której strony tego z krajowego sporu jest, jeżeli jesteś po którejkolwiek ja jestem bardzo myślę otwarcie fanem dżokera fanem tej propozycji reinterpretacji tej postaci osadzenia zjawiska, a wtrąca, bo w końcu nie widzę, bo to karta jest znany z tego, że opowiada o 1złym dniu to jest taka postać, która ma nas przekonywać, że złe w każdym i wystarczy mały popchnięcie, żeby to, żeby zostać negatywnym bohaterem, a nie tak też też tak też tak mi się wydaje, że ta figura właśnie drukarska była u była tutaj idealna żeby, żeby nałożyć na nią jakiś szerszy albo z drugiej strony bardziej konkretny kontekst społeczny tutaj mamy w odróżnieniu od od upadku uprzednio odliczonego, czyli tej wielkiej wpadki, a to mamy na bardzo jasno określone karty społecznej to akcja oczywiście także w wymyślonym go tam, ale są tak naprawdę lata osiemdziesiąte Regan wioskę no i dżoker jak właśnie figura takiego człowieka można powiedzieć z tej ciężko powiedzieć czy zespół realizowane ze zubożałej klasy średniej po prostu z ludu, który zmaga się z problemami zmaga się z problemami zdrowotnymi tutaj trudno też mówić o o takiej typowej psychozie też się też mam takie poczucie że, żeby męscy męscy bohaterowie, którzy kierują się gniewem różnych firma nieobliczalnym i taksówkarzy i nawet w wypadku zawsze wykazują symptomy jakieś psychozy, której podłoża moim możemy się domyślać tak dalej w przypadku kara jest po prostu uraz czysto fizyczne jego problemy te są problemy neurologiczne ją ze względu na właśnie demontaż tego państwa opiekuńczego służby zdrowia tak dalej w tym przypadku opieki też psychiatryczną neurologicznej on tej pomocy nie otrzymuje jak coraz bardziej właśnie wchodzi w ten klub kontekst takiego gniewu destrukcyjnego, bo w zasadzie ani instytucje ani potencjalni sojusznicy czy politycy którzy, którzy biorą udział w jakiś lokalny wyścig wyborczy nie są w stanie zaproponować żadnej sensownej alternatywy dla tego takiego wolnorynkowego ekstremalnego fundamentalizmu, który w, które tutaj okaże się ujawnia stąd w osobie to masowe nocowałem w taki zwyczajny bardzo tak bardzo ciekawe właśnie od odkręcenia obsadzeniem tych takich popkulturowych klisz można powiedzieć na wsi wszyscy nawet jeśli nie są wielkimi fanami Batmana i komiksowych uniwersytetom mniej więcej wiedzą z tym, że to jest o co chodzi tutaj jakby ten kontekst społeczny jest na tyle mocny rząd wywołuje moim zdaniem jakiś niepokój właśnie wy czy oby objawiło w tych bardzo negatywnych skrajnych się decyzji za oceanem, bo najpierw w Wenecji, bo bardzo dobrze przyjęty został tam główną nagrodę, a później premiera w stanach trochę sprawiła, że w zasadzie nagle pojawiło się mnóstwo głosów, że to jest weryfikacja kultury przemocy i że okres takim celem, który siedzi gdzieś tam zamknięty w domu nie przy komputerze, ale ma notesik, do którego wkleja w wycinanki z jakimś nagimi kobietami z gazem itd. no właśnie w pewnym momencie jako typowy Narcyz, któremu się nie udaje dokonuje właśnie takiej takiego krwawego odwetu też do kar było mu krytykowany za to, że to przemoc tutaj jest taka, że taka impulsywna taka surowa, że to nie tak powinno wyglądać my właśnie mieście właśnie to bardzo podoba że, że tutaj jak do tej przemocy się w zasadzie nie spodziewamy, że ona jest taka jak mogłaby rzeczywiście realnie wyglądać ta impulsywność daje się pozwala nam jednak spojrzeć na brokera przez bardziej takie takie empatyczne szkiełko tak jak nie da się tego zrobić nieobliczalnym oraz mikro warczy wyje i nie z tego czystą wściekłością tak tutaj te niuanse emocjonalne w przypadku w przypadku Jokera i to, że tak samo się pojawia tak tak nagle nic nie do końca spożywanie jednak budzi taką ambiwalencję, że jednak wiem to ja mam wrażenie, że Philips, który reżyserem tego filmu, a jednocześnie empatii czuje, ale nie ocenia tego tak takie perspektywy raczej nie daje temu z takiej etycznej legitymacji także w ten sposób powinniśmy również ukierunkować tak chcę się, ale my mówi chce zepsuć słowie my sfrustrowani dla mnie ciekawe w pokazie i to co odróżnia go zarazem od takich filmów jak upadek i nieobliczalny czy taksówkarz wszystkie inne firmy, które podejmują podobne problemy to, że w pewnym sensie ten gniew dżokera taki chaotyczne impulsywne tak dalej udziela się innym i robi z tego co w rodzaju aktywności politycznej tam jest dochodzi do zamieszek protestu ale, ale dzieje się coś takiego, że jest grupa ludzi, która mniej więcej czuje myśli to samo oni się jednoczą i podejmują jakieś działanie, więc chyba dżoker najdalej wychodzi, bo to pozostałe firmy jednak skupię się na tym, o ile w ogóle nieobliczalne na czym skupia, ale pozostałe filmy skupiają się na tym, żeby no chyba pokazać źródła gniewu ska zgadzam się z tym jak najbardziej, chociaż z drugiej strony mam wrażenie że w wykazie to jest oczywiście najbardziej namacalne bo, bo film myślę, że tutaj już mogę spacerować po bo film miał premierę już chyba czas temu w okresie kończy faktycznie tym takim społecznym zrywem zostaje obwołany takim bohaterem właśnie, bo duchowym można powiedzieć tak czy klas ludowych jeśli w ogóle w stanach był da się coś takiego wyróżnić tak to tutaj on tam też co demonizować znowu ten gniew chyba trochę negatywny tak tak zaniedbać czy to prawda przetłumaczone, ale też nadajemy się bardzo taki negatywny brutalny to prawda wydźwięk to prawda, jakby tak tak ta końcówka już tak bardzo właśnie idzie bardziej taką, jaką stronę komiksowego dżokera taki właśnie takiego takiego zrywu, które wiąże się raczej zamieszkami nie przejęcie mieliby całego miasta rabowanie sklepów, bo budowanie barykad itd. co oczywiście chociażby patrząc na to na to co się ostatnio działo w stanach Zjednoczonych przez te liberalną opinię publiczną jest odbierane jako w ogóle coś absolutnie niedopuszczalnego namyśli to co działo po zabójstwie do OFE do tak tak tak mamy dla gości dokładnie to z własnych, ale też ciekawy przykład, bo tam jednak powód tego gniewu był na trudność demonizować tamtą reakcję jednak co się działo jednak cały czas z łaźni były takie głosy dyscyplinujące, które mówiły też dyskryminowanej części społeczeństwa jak jak powinna jak nie powinna zachowywać oczywiście te głosy one się pojawiają w każdy w zasadzie w takim kontekście, gdy ten gniew polityczności ujawnia i właśnie staje się politycznym znacznie wychodzi na ulicę żeby, żeby coś konkretnego wyrazić tak powiedzieć stop powiedzieć nie teraz też mamy jak szereg publicystów czy 3 czy głosu właśnie gdzieś tam idącym ze strony opinii publicznej z kolei jest z kolei ostatnio projektowi protesty właśnie mniejszości seksualnych w Polsce też nie wyglądają tak jak powinny wyglądać są zbyt gwałtowne pojawiają się różnego rodzaju określenia na zasadzie histerii tak dalej to jest, że ostatni przykład to było pomalowanie jezdni kredą Utah tak taki dziękuję im trochę uciekający od tego tematu bardzo szerokiego znowu w kierunku w kierunku tych filmów filmów, o których rozmawialiśmy wydaje się, że jednak oprócz Cockera każde z tych filmów z wyjątkiem nieobliczalnego kończy się takim czymś na kształt jednak ustanowienia no mam wrażenie jakiejś politycznej reprezentacji nawet jeśli one bardzo medyczne można myśleć także, że bohaterowie i bohater upadku i bohater króla komedii, do którego dżoker jakoś jakieś odwołuje niektórzy twierdzą bez większego kiepską karykaturą taksówkarz bohaterowie tych 3 firm w zasadzie na pewnym etapie zostają takimi no i trybunami ludowymi to znaczy nie udaje się głosowanie nie idą tak jak dżoker dla barykadę, ale pojawiają się gdzieś jakieś takie głosy czy to w prasie czy czy ze strony właśnie tych ludzi, którzy część uciskać ani co w przypadku akurat filmu upadek jest dość ciekawe, bo tutaj mamy wyraźnie białą perspektywa, więc mówienie o jakimś reprezentanci właśnie głosów wszystkich uciskanych Amerykanów jest oczywiście maksymalnie jest naprawdę natomiast gdzieś ten właśnie ta figura takiego takiego Trybunał bohatera Ludowego może nawet nie trybuna, bo trybun ludowy oczekuję, że już tak wysoką aktywnością właśnie polityczną gdzież rzekomo rolną tak otwarcie czyniono gdzieś właśnie na brak demonstracjach na jakim boryka się w walce politycznej, ale na pewno stają się bohaterami narodowymi tak, które w przypadku przypadku króla komedii bohatera granego przez przez Roberta DeNiro właśnie tam dostaje z tego co pamiętam rozpoczyna wielką karierę w sumie w show-biznesie potem swoim takim musi szosą, które stąd się w sensie stąd w ogóle mógł się przebić do dość biznesu nie wystąpi na antenie, ponieważ porwał komika i bardzo na nią właśnie dziś bardzo znaną gwiazdą show biznesu trochę właśnie metodami terrorystycznymi znalazł się na wizji, ale zyskał sympatię właśnie w tych takich mas, które się karmią można powiedzieć tą telewizją na co dzień w przypadku tak tak tego dziękuję znalazła tak znalazła znalazła publiczność trafiło w jakiś powszechną płuca i taksówkarzy do każdej własny król komedii tak także wydają się też w ogóle mam taki problem też trochę mógłbym polemizować z tym z tą treścią właśnie nie wszystkim oczywiście, ale właśnie z kategorią np. gniewu apolitycznego, którym o, których pisze dr Markiem w każdej swojej książce, bo daje mi się, że mimo wszystko mimo tego, że tam nie ma poszukiwania jakiejś konkretnej agendy politycznej sojuszników itd. i DT to jednak sam fakt sprzeciwu sam fakt, że właśnie np. bohater upadku doskonale sobie zdaje sprawę co w zasadzie go w tej sferze publicznej uwiera może też samo przez się jest jest formą deklaracji jak najbardziej politycznej także ci bohaterowie, bo są politycznie i dobrze dokonujemy my takiego politycznego też mam wrażenie przekroczenia granic tak, zyskując poklask jest co ja, kiedy absolutny są względem książka dr Markiem nie rozumiem także przyczyny tego gniewu są polityczne ale, choć bardziej o brak politycznej reprezentacji z UE jednak, mimo że wyraża pewne odczucia wielu osób jest to jednostkowe zorganizowany tam jest przykład Adasia Miauczyńskiego, którego gniew ma podłoże społeczne polityczne jednak jest w tym nie sam to w sumie dość ciekawe, że staram się właśnie mamy w tym momencie jakiś Polski film, który odwoływałby się właśnie tak rozumianego gniewu społecznego kolektywnego jakoś staramy się zrozumieć nie wiem być może tak bardzo otwarte oczywiście pytanie przy różnych moich przeróżnych moich wątpliwościach co do tego filmu być może hetery Jana Komasy jest taką próbą niektórzy tak ustalili, że to trochę takie polskie Doker, który dokonuje jakieś jakiegoś rodzaju zemsty klasowej tego nie wiem, ale na pewno brakuje właśnie takiego kina, które by, które by się tak właśnie zajęła w zupełnie otwarcie próbą zdiagnozowania osadzenia gniewu, który nam towarzysze nad na co dzień zbiorowego właśnie w ramach jakieś jakiejś popularnej narracji obawiam się tutaj musimy postawić kropkę, bo wykrzykniki ze względu NATO na temat, jaki poruszamy, ale wypada zaprosić na informację bardzo dziękuję za uwagę żegnają się z państwem Piotr Kubica Marcin Stachowicz dziękuję bardzo, i do usłyszenia dziękuję za wysłuchania audycji do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA