REKLAMA

Przebić balon w Hagia Sophia

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-20 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:51 min.
Udostępnij:

Jak brzmiały śpiewy w Hagia Sophia? O tym jak, jak bada się brzmienie dźwięku w stambulskiej świątyni opowiadał dr inż. Paweł Małecki Rozwiń »

Czytaj więcej >>> https://www.nytimes.com/2020/07/30/arts/music/hagia-sophia-acoustics-music.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
które zalała Siczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam troszeczkę kilka sekund później na program mały willi problemami technicznymi, ale mam nadzieję, że uda się je wszystkie rozwiązać w czasie programu państwo, bo właśnie jest pan dr inż. Paweł Małecki z katedry mechaniki i wibroakustyki wydziału inżynierii mechanicznej i robotyki Akademia Górniczo-Hutnicza imienia Stanisława Staszica w Krakowie dzień dobry witam serdecznie dzień Rozwiń » dobry witam faszerują nas myślę, że nie przeżyje dobrze bardzo trwające aż przepraszam, bo staram się, żeby jeszcze dusza dobrze dobrze bardzo interesujący artykuł ukazał się bardzo niedawno New York Times dotyczące właśnie świątyni, która kiedyś była kościołem potem była meczetem potem była muzeum, a teraz znowu jest meczetem i tym razem nie będziemy zajmować się kwestią polityczną czy religijną, ale akustyczną, bo okazuje się, że na bardzo interesujące jest dla wielu badaczy np. tzw. archeologów akustyczny jak mogły brzmieć śpiewy albo jak mogły brzmieć nabożeństwa, które się odbywały właśnie wtedy, kiedy tam się odbywały oczywiście dostęp do świadczeń w tej rozmawiamy zarówno jak było muzeum, a teraz jak z meczetem, tym bardziej było znacznie utrudniony, ale pani doktor pisarze tęczowej Uniwersytetu Harvarda, a także Stanforda udało się właśnie stworzyć powiedzielibyśmy profile akustyczne znaczy to polega panie doktorze tak wspomniany przez pana naukowcom udało się zarejestrować odpowiedzi impulsowe właśnie w tym unikalnym wnętrzu hali Sofii, o której mowa, ale w związku z trudnościami technicznymi, ponieważ wykonanie takiej odpowiedzi wymaga przeniesienia zainstalowania aparatury elektroakustycznych w postaci źródła wszerz kierunku owego, czyli głośnika takiego o specjalnych charakterystyce mikrofonu pomiarowego to było niemożliwe, więc oni tam zrobili taki wytrych i przyszli napompowany może nie nie pompowanie balonem jakoś tam namówili ochroniarza na współpracę już po zamknięciu po godzinach zamknięcia muzeum i napełnienie go powietrzem bardzo mocno i go przebili to dało taki bardzo mocny impuls dźwiękowy, który nagrali jest właśnie odpowiedź impulsowa pomieszczenia od razu wspomnieć, że to nie jest jest jedno wymiarowi pomieszczenie tak to nie jest przestrzeń, w której nic nie ma i odpowiedź impulsowa wystarczy tak rozumiem, że kiedy się badacze próbują ustalić odpowiednią osobą takiej konstrukcji to nie wystarczy się liczba w 1 miejscu tak w ogóle jest metoda już trochę prehistoryczna, aczkolwiek ciągle stosowana właśnie w takich momentach, gdy jest to utrudnione, żeby to takie badanie było wiarygodne to po pierwsze, ten balon musi być naprawdę sporych rozmiarów po drugie, tak jak pan wspomniał zarówno jego pozycja jak pozycja mikrofonu odbiornika powinna być zróżnicowana, aczkolwiek pomieszczenia tak rozproszonym Polaków stycznym, jakim są takie olbrzymie katedry kościoły, a w tym przypadku cerkiew teraz muzeum ABO meczet to one mają dosyć topole pomimo tego, że jest bardzo złożone to jest w miarę równomiernie Stocha styczne, czyli w każdym punkcie jest zupełnie inaczej, ale tak to zróżnicowanie jest tak duże, że w percepcji my to de facto odczuwamy jako bardzo podobne zależności od miejsca geometrycznego w takim dużym pomieszczeniu to te różnice są nie są takie duże, jakbyśmy się spodziewali, więc ono charakter tego pola jest dosyć jednolite szczególnie na tym obszarze pod centralną kopułą, która ma średnicę około 30m ten obszar takich o podobnym podobnych własnościach pola akustycznego jest bardzo podobne jak może, żeby nie wyleciał z głowy chciałbym też powiedzieć o tych właśnie techno technikach rejestracji akustyki wnętrz w tym profilu akurat wnoszone pan wspomniał, ponieważ nie powiedziałem, że jest to metoda prehistoryczna oto stosował sobie na początku ubiegłego wieku to my dalej stosujemy takie w niektórych przestrzeniach w naszej katedrze badania wykonujemy cały czas zastosowaniem takich prymitywnie szych metod niż zaawansowana aparatura elektroakustyczne z uwagi właśnie na problem z możliwością transportu m.in. w ubiegłych latach robiliśmy pomiary jaskiń lodowcowych i jaskiniach lawowych w krajobrazie polarnym m.in. na Spitsbergenie w Islandii tam oczywistych względów było dosyć trudno przy przytoczyć wymaganych normą akustyczną sprzęt, więc mieliśmy balony, ale tak naprawdę lepiej sprawdzają się takie przenośne głośniki na lotów którymi emitujemy sygnał testowy to wszystko przebadaliśmy w komorze zachowuje więc, gdybyśmy poszli tak po kryjomu do Hagi Sophie tobyśmy trochę inaczej to byli schowaliśmy pod kurtką głośnik taki, aby tu się bardzo popularne dzisiaj i zagrali z niego dziwne dźwięki z zastosowaniem smartfon byśmy nagrali jak bardzo się na dzień, choć takie, które wzbudziłyby zainteresowania strażnik zdecydowanie wzbudziły to jest syna przez trojany, więc jest taki i płyt takich tylko trwający dużo dłużej, ponieważ jeszcze posiać ja może na jak, jakby nam udało będzie kolejna przerwa może odeśle, jakby się udało emitować będzie także znacznie bardziej przerażające, bo moje możliwości wokalne są mocno ograniczone czy będziemy zwykle formacji będziemy emitować Finów przez trojany logarytmicznej Finów przez trojany logarytmicznej to będzie utwór, który będziemy słuchać informacja jak zgłosić do ZAIKS-u, ale na to rząd próbuje 30 sekund będzie spokojnie aż Szanowny dobrze w takim razie powrócimy do naszej rozmowy między czasie z Chin z przestajemy nogę rytmicznie nabędziemy generował, by dzielić będziemy co generować liczyć rozmawiamy dzisiaj o tym jak brzmiałaby zaciska muzyka śpiew będą oczywiście krótki bo, ale nie uprzedzać wypadków każdy może rozmawiamy o pewnym eksperymencie, który został przeprowadzony przez dr Pisarek tęczową z Uniwersytetu Stanforda chodziło o o sprawdzenie w jaki sposób śpiewy chóralne czy muzyka mogła brzmieć przed laty przed, bo setki lat temu ani Sofia i wyniki tego eksperymentu są dostępne na stronie Uniwersytetu Stanforda oczywiście zastrzeżeniem, że bez pisemnej zgody nie można w ogóle słuchać patrzeć ani nawet myśleć o tym, więc, o co państwa na stronę Uniwersytetu Stanforda i proszę sobie, aby szukać np. hasła do wojska sofa Hagia Sofia czy ani Sofia, ale wróćmy do naszej rozmowy po informacjach informacje dziesiąty 20 dr inż. Paweł Małecki z Akademii Górniczo-Hutniczej imienia Stanisława Staszica w Krakowie z państwa mają dość chciałem wracamy do programu Owczarek do tego jak brzmiały śpiewy AJA Sofia państwa moim gościem jest dr inż. Paweł Małecki katedra mechaniki i wibroakustyki wydziału inżynierii mechanicznej i robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej Stanisława Staszica w Krakowie i teraz Finów czy Rosji rozpuszczamy najpierw wtedy zaczniemy Cyrusa roślinę należy czyli, czyli teraz Szanowni Państwo dźwięk, który można emitować rozumiesz nie chodzi o to, żeby emitować w domu tylko w jakiej świątyni w katedrze tak, żeby później odpowiednio schwytany w mikrofon pomiarowy dał nam taki akustyczny profil akustyczne charakterystykę pewnego pomieszczenia posłuchajmy mówiąc poprawnej odpowiedzi kursową o odpowiedź impulsowa posłuchają już tak jest teraz to przygotować no właśnie tutaj za chwilę powiem o tym ile razy i po to, bardzo, że tak to długość powinna być dopasowana do czasu pogłosu danego obiektu, w którym się to Jerzy tak jak pan redaktor wspomniał, że nie w domu ja mogę zapytać, dlaczego nie wiadomo jak też wcale nie chce mieć dobrą akustykę i a coś za przeproszeniem buczy w określonych częstotliwościach to taki film przestawiamy jak najbardziej zarejestrowania takiego wirusa przestronnego jak najbardziej Nanda odpowiedzi na to w jaki sposób należy taką akustykę poprawić, więc jest to sygnał testowy, który można stosować we wsi jakich systemach liniowych to rejestracji właśnie funkcję przejścia w odpowiedzi impulsowe takiego wnętrza czy niekoniecznie przestrzeni potem może być też w przestrzeni otwartej czy wziąć pół otwarty teraz długość tego po tego sygnału powinna być przynajmniej 23 czasu pogłosu danego danej przestrzeni, czyli w przypadku, jeżeli mierzymy wspomnianą wcześniej świątynie nota to, więc to długość tego sygnału powinna być co najmniej co najmniej 23 tej długości, czyli około 7 sekund, aczkolwiek w NIK czasami literatura zaleca nawet dziesięciokrotne zwiększenie tej długości takiego Musa, żeby jeszcze dokładniej to zarejestrować, a więc w tym przypadku musiałby to być 60 sekund, czyli ten dźwięk musiałby być tak wolno częstotliwość byłoby przez Trajana, a ilość każde powtórzenie, a później odseparowanie zakłóceń zwiększa o 3 decybele odstęp sygnału otrzyma, więc jeżeli mamy zatrudniony tło akustyczne akustyczne, czyli jakieś hałasy drogowe no to powinniśmy co najmniej cztero pięciokrotnie powtórzyć ten sygnał, żeby ten odstęp sygnału szumu zwiększyć, więc kilka razy gramy w tym samym miejscu przesuwamy mikrofon i powtarzamy to czynność długo długo czy rozumiem, że zawsze, gdy w dobrym czy zaletą albo może warunkiem, żeby uzyskać dobre dobre dane jest jednak współpraca w miejscu, w którym takie badania przeprowadzamy, czyli pewnie można pod kreską wnosić głośniki potem z ukrycia łapać dźwięk ale, żeby uzyskać najlepsze dane możliwe no to współpraca przydaje się tak wiarygodne zgodne z rzeczywistością dane pomiarowe wymagają pewnych minimalnych wymogów tych technicznych technologicznych, więc tutaj jest to warunek konieczny tylko, że poza możliwością pomiarową jest też druga możliwość jest też możliwość symulacji geometrycznie danego wnętrza i o tym, też będziemy mówić chyba tak bardzo proszę skoro już rozpoczęliśmy, więc poza metod poza kwestią bezpośredniego zmierzenia możemy wykonać model geometryczny danego pomieszczenia wprowadzić w nim własności powierzchni ograniczających dane pomieszczenie chłonność akustyczną tych powierzchni czy są to marmury czy są to dywany czy są to okna każdy taki materiał ma inne właściwości i na podstawie takich danych możemy taką odpowiedź impulsową również obliczyć i naszych rozmów wstępnych o programie no to właśnie przygotowałem dla państwa m.in. taki dźwięk narzeczonego rzeczonej świątyni zapisowi, w której będzie emitowany właśnie przykład próbka dźwiękowa chór nie pomiaru, ponieważ ta pomiarowa opisywanego przez pana eksperymentu stan fordzie nie jest dostępna publicznie natomiast z symulacji wykonanych przez innych naukowców przez prof. Haliny z Włoch w ramach grantu Europejskiego i aplikacja od Odeon do symulacji właśnie akustyki ta odpowiedź impulsowa jest dostępna mijają wykorzystałem, żeby państwu zaprezentować fragmencik takiej czy najpierw najpierw rozumiem mamy dźwięk czysty samego chóru, czyli teraz posłuchamy sobie jak w ogóle chór nagrany rozumie studia bez żadnych pogłos brzmi apotem posłucham sobie tego dźwięku jak brzmi już z nagraną odpowiedział impulsywna impulsową za Dariuszem widać takie jak za minutkę, żeby żebym, żebym to sprecyzował, dlaczego w ogóle będziemy słuchać tych próbek chóralnych tak, ponieważ cały temat rozmowy to właśnie ta rekonstrukcja śpiewu bizantyjskich wagi Sofii, a sprowadza się do tego, że właśnie po obliczono to odpowiedź prasową znaczy przepraszam zmierzono to odpowiedź impulsową, a następnie połączono ją leczono numerycznie z nagranymi właśnie z próbą odtworzenia tych śpiewów bizantyjskich my podobny projekt robiliśmy w Akademii Górniczo-Hutniczej przy współpracy z Akademią muzyczną było robione w ramach doktoratu pani dyrygent Małgorzaty ten chińskiej chińskiej i nagraliśmy taki utwór Erika i tak era Flight parada jest, w którym właśnie zastosowaliśmy technologie chóru wirtualnego w czasach przed pandemią nie wiesz co nie było modne muzycy przychodzili pojedynczo do komory bez fachowej, czyli do pomieszczenia, w którym w zasadzie nie ma żadnej akustyki jest głos bliski zeru tam rejestrowaliśmy po kolei każdy głos tak, żeby później móc właśnie łączyć szkoły z odpowiedzią i impulsową różnych obiektów i m.in. do badań naukowych czy właśnie takich prezentacji jak dzisiaj zrobił, czyli w pierwszej kolejności państwo usłyszą fragment tego utworu bez żadnej akustyki po dobrze w takim razie, proszę bardzo, fragment utworu bez akustyki, a może trochę trwa sprostowanie jest akustyka, jaką państwo mają swoich domach samochodach tak, ale chyba najsłabszy słuchawki to wtedy słyszy bezpośrednia tak jak trzeba no dobrze i teraz posłuchamy sobie z nałożoną tego samego dźwięku, ale już założoną impuls owo od tak odpowiedział, proszę bardzo interesujące, że tak samo, aczkolwiek nie do końca, aczkolwiek to niebyła oryginalna Agi Sofia tylko to było Miniatura to była Miniatura 1 do 3, jeżeli chodzi o wymiar kopuły tak właśnie halo halo, a nie słychać o jest ponownie dobrze zresztą słychać nie wiem co się stało jest ja cały czas słyszę słyszę słyszałem, że zemsta Uniwersytetu Stanforda w tak na czym przepraszam pani, którą przerwał mówił pan o oko pulę, że to mówi mówiliśmy omija duże naczynia turze, czyli koki skali projekt wykonany w skali i tak jest świątynia zaprojektowana przez arch. Mikołaja, bo wasza w Białymstoku nawiązuje bezpośrednio właśnie do do tej oryginalnej sagi Sofii i jest ona, jeżeli chodzi o wymiar głównie kopuły tak wspomniałem 13 tam jest 30m średnicy tutaj jest 10m średnicy natomiast jak sobie za chwilę włączymy komfort, że to ja proponuję ja proponuję, żebyśmy może na chwileczkę sobie nie włączali, dlatego że mamy informacje z ostatniej chwili i powrócimy, jeżeli pozostanie czas natomiast informacja z ostatniej chwili jest taka, że minister Jacek Czaputowicz podał się do dymisji o tym, mówiło się od jakiegoś czasu w kuluarach to rodzaj jest taka autor rekonstrukcja rządu dlatego za chwileczkę zajmiemy się tym tematem, bo to się dzieje tu i teraz a, a do dźwięków powrócimy jak tylko na szybciej się da mam nadzieję, że tak, a jeżeli nie to oczywiście w najbliższym możliwym terminie dlatego ja zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM już za chwileczkę po informacjach Maciej Głogowski poda państwu szczegóły więcej szczegółów Jacek minister Jacek Czaputowicz podał się do dymisji informację w informacjach po informacjach więcej szczegółów i potem wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA