REKLAMA

Powrót do szkoły 1 września oznacza nagły wzrost zachorowań - mówią naukowcy

Połączenie
Data emisji:
2020-08-20 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Franciszek Rakowski z interdyscyplinarnego centrum modelowania matematycznego i komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry panu udzielić państwu będziemy rozmawiali o modelach modelach epidemia modelach Arkowi 19 na nad którymi pracują także naukowcy z centrum modelowania matematycznego komputerowego i wg tych modeli kluczowy będzie właśnie powrót dzieci do szkół czy dobrze interpretuje Rozwiń » ten główny masy, które próbuje się wysłać w tej chwili do rządzących do opinii publicznej, że to właśnie to co się będzie działo w szkołach może bardzo mocno wpłynąć na to co na to jaki przebieg w całym społeczeństwie będzie miała epidemia no to taki jest nasz model rzeczywiście wskazuje to, że owych dzieci do szkoły może w sposób istotny zmienić dynamikę pandemii jak to bywa nauce nie jest to 100% pewne, ponieważ to zależy od tzw. transmisji gości wielu szans w grupach wiekowych tych szkolnych grup wiekowych wygląda na to jednak, że tatę emisyjność zaś to prawdopodobieństwo przekazywania lobby wśród dzieci jest jednak dosyć duże znacznie większe niż wydawało jeszcze kilka miesięcy temu w związku z tym na pewno trzeba bardzo ostrożnie i uważnie patrzeć na to co się dzieje i mieć przygotowane w zanadrzu różnego rodzaju środki administracji i oddaniu administracyjnych instytucji, które pomogą nam to przejść w miarę łagodnie i no, trzymając pod kontrolą całą sytuację, jakiego rodzaju administracyjne decyzje tutaj można rozważać do tej nauczyliśmy się już, że Logan, czyli zmniejszenie intensywności kontaktów często testowanie poddawaniu kwarantannie no to są te środki, które rzeczywiście są skuteczne tak, ponieważ nie pozwoliliśmy pandemii wybuchnąć w sposób naturalny tylko ona cały czas jest trzymana do można powiedzieć obrazowo pod budę i gdzieś tli się w społeczeństwie nie ogarniają wszelkich rzeczy tego społeczeństwu w związku z tym wiem, jakie to są środki, ale z drugiej strony zamknięcie szkół całkowite we wszystkich rejonach no dla wielu osób jest nieakceptowalne i trudno też to rozumiem jako jako ojciec dzieci szkolnych też wolałbym zdecydowanie, żeby dzieci chodziły do szkoły, ale też uważam, że wyjdę słowo to jest bardzo trudne dla samych dzieci przede wszystkim prawda czy tutaj jakby myślę izolacja w tym wieku to nie jest chyba najszczęśliwsza najszczęśliwszy scenariusz absolutnie dzieci się najlepiej czują w szkole nawet jeśli narzekają, że muszą chodzić do tej szkoły to szkoła daje im taki porządek w życiu daje i dynamikę dnia codziennego także są też 3 ułatwia normalne funkcjonowanie także szkoła mógł jakoś na stałe zagościła w naszej cywilizacji jest chyba wdowy po prostu dobrze teraz tak zastanówmy się nad tym, bo tu pojawiają się takie wypowiedzi ze strony rozumiem pańskich współpracowników dr Jakub Zieliński tej samej jednostki Uniwersytetu Warszawskiego, mówi że warto byłoby później otwarcie czy początek roku szkolnego otwarcie szkół 2 tygodnie co by miało dać mi można to rozważyć w szczególności w powiatach, które są gęsto zaludnione wiadomo, że epidemia przebiega nierównomiernie w różnych regionach Polski to widzimy już od dawna też wskazują to modele, że zdrowy rozsądek na to wskazuje, że tam, gdzie mamy dużą gęstość zaludnienia tam mamy wysoką to transmisyjnych przed przekazywanie za wysokie prawdopodobieństwo wysokie uszycie wielu spółek sporo społeczne, które powoduje lokalne ogniska epidemii do miasta, gdzie jest niskie zaludnienie niska gęstość równości no takiego efektu nie ma w związku z tym można, by rozważyć ja coś takiego oczywiście mówię otwarcie szkół w powiatach o niskiej gęstości zaludnienia i obserwacje i jakie, jaka jest sytuacja Epidemiologiczna tam i jakie jako jedynymi ta dynamika przyrostów i później stopniowe otwieranie szkół w powiatach o dużej gęstości zaludnienia, ale też czasem chyba zadać pytanie o to, jakie są tutaj kluczowe dane, które trzeba do tego systemu wprowadzić trzeba dokładnie poznać, żeby wiedzieć na ile to jest wiarygodne tamten scenariusz, który w rysuje się rozumie, że takim kluczowym pytaniem jest to jak wygląda transmisja wirusa wśród najmłodszych wśród dzieci czy czczona jest rzeczywiście tak niska jak przypuszczali naukowcy czy też jednak może być właśnie bardzo w gruncie rzeczy wysoka w naszej symulacji my zakładamy to jako parlament i przygotowaliśmy kilka wersji przebiegu pandemii, zakładając właśnie różne poziomy transmisji czy tą zakaźną ości tego było zawsze dzieci, zaczynając od 1 tej transmisji kości, które obserwujemy u dorosłych, a stopniowo dochodzą do tego emisyjności, która to jest obserwowane do de facto się w przypadku, kiedy ona jest i1, gdy ten wzrost epidemii spowodowane otwarciem szkoły jest zupełnie niewielki niezauważalny faktycznie no nie będziemy obserwowali jakiś skokowych zmian natomiast jak już wystarczy, że będzie 30% tego co u dorosłych to już będzie inna jest takie składnica na początku, który będzie trzeba tłumić regionalnym los dał w związku z tym bardzo uważnie przypatrywać się, jakiego rodzaju, czyli ile, jakie są przerosty i to nam powie o tej transmisji nosi i dlatego być może warto eksperymentować w powiatach o niskiej gęstości zaludnienia, gdzie po prostu mniej osób zostanie objęty tą o objętych tą chorobą, a c, bo posługuje się tym wskaźnikiem IR, czyli tym wskaźnikiem, który mówi o replikacji wirusa replikacji tej choroby, czyli ma wskazywać to ile osób zakaża 1 osoba, która już jest zakażona, która przechodzi w 19 mówicie o tym, rząd może wzrosnąć we wrześniu z tego 1 Coma 1 do nawet 2 i teraz sobie zadać pytanie czy tu chodzi tylko szkoły czy też jakieś inne czynniki również mogą wchodzić gra niż szkoły są takim miejscem, gdzie następuje przez sposób rozprzestrzeniania się się wirusa na temat wchodzenia i związana na inne dzieci, ale później oczywiście te dzieci przenoszą to zakażenie swoich gospodarstw domowych no i i następuje bardzo państwu zakażenie się u osób starszych, które my też funkcjonują społeczeństwa także to nie są izolowane światy także zespół ten w związku z tym ten współczynnik odtwarza ludności el nie mówi nam tylko Włosi szkoda tylko opisuje całe społeczeństwo, aczkolwiek wiele zakażeń będzie się wyrażało w szkole nie jest to rozumiem, ale mnie ciekawi czy również inne czynniki społeczne mają wpływ na wzrost tego wskaźnika IR, bo o tym, że szkoły mają to jest oczywiste oto właśnie rozmawiamy to jest najważniejsze to przepraszamy i nie do końca zgodnie ze zmian tak mieliśmy w drugiej połowie lipca przyrost liczby zakażeń prawda tam jakieś poziomu rzędu 300 wskoczyło na poziom na poziomie urzędu 7700 i faktycznie było to związane z pewnym no chyba nie tak restrykcyjnym przestrzeganiem i zasad reżimu sanitarnego przez obywateli wtedy ten współczynnik odtwarzania nam skoczył z około jedności do właśnie 1 krok 1 w tej chwili spowiada się ustabilizował na poziomie 1 i w przybliżeniu no i taką wygląda myślę że, że dopiero we wrześniu podniesie się może osiągnąć tą wartości od 13 nawet do 1820 w zależności od tych specjalności został u dzieci czy bierzecie pod uwagę taki scenariusz, w którym np. część przedsiębiorstw część firm będzie również wracała do biur to znaczy wrzesień, które może być takim symbolicznym momentem powrotu rozmaitych instytucji nie tylko szkół do funkcjonowania jak przez pandemii czy prawie tak samo to znaczy, że czy to też jakoś ujęte w tym scenariuszu to w naszym modelu z naszego modelu wynika to, że jeśli zamkniemy szkoły po pierwszych na ustach mózg ilości zakażeń i powiedzmy otwieramy we wrześniu jakoś się rozpędza rozpędza i październiku mamy się na ZUS w związku z tym większość powiatów zgodnie z jakimi drogami wchodzi blok dał to wtedy mamy ustabilizowanie epidemii na poziomie kilku tysięcy, czyli 2 tysiące z kawałkiem zakażeń dzień, ale jest ustabilizowanie się znowu wchodzimy na taki na takie Plateau akcji na taką nie jest linię prostą, ale od osób, czyli o większym poziomie ilości zakażonych dzień i teraz, żeby zbić z powrotem to ilość zakażonych dziennie nie wystarczy zamknąć szkoły trzeba tak samo porzucić jakiś mocniejszych edycji 2 znanych i marca czy czy kwietnia tego roku w tym być może zamknięcie i zakładów pracy zamknięcie niektórych punktów usługowych i itd. czyli to transmisyjne taką, która się czynności przez kontakty liczne kontakty w zakładach oraz czy rozumiem, że wbrew temu co w tej chwili zapowiadali jeszcze do niedawna rządzący m.in. minister zdrowia, który już zdaje się byłym ministrem zdrowia to jest całkiem prawdopodobne, że wrócimy do ostrych globalną, jeżeli ta sytuacja rozwinie się w myśl tego najbardziej negatywnego scenariusza tak jest to prawdopodobne im i przeliczamy taki wariant coś co będzie trzeba zrobić jeśli jeśli tak się stanie czy to się stanie to nie wiadomo to zależy od intensywności głosy wyborców dzieci także to jak ta grupa społeczna to sieć będzie czy własności biologiczne tej grupy społecznej będą rządziły tym co się będzie działo w ciągu najbliższych 2 miesiąc 2 miesięcy czy istnieje taka jest taki taka szansa, że dowiemy się więcej co się właściwie dzieje w grupę najmłodszych w najbliższym czasie czy też właśnie przetestujemy to dopiero in vivo, czyli w na takich warunkach niekontrolowanych i zobaczymy na, że tak panie na żywym organizmie co się dzieje no nie ma, więc na przejście nie jest domknięty ten model klinicznego 19, a właściwie dopiero w tej chwili się tworzy, więc tu jest biała plama właśnie o to pytam czy czym czy istnieje prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie dowiemy się więcej na temat transmisyjne i tego wirusa właśnie wśród dzieci czy są prowadzone jakieś badania kliniczne, które miałyby to stwierdzić czy też raczej czekamy na to co przyniesie życie osobiście zaś 12 nasza grupa modelarska czeka na dane, które będą spływały nos z wojewódzkiej stacji czy powiatowych stacji Sanitarno epidemiologicznych mamy nadzieję, że tam też będzie odnotowane to, jakie było źródło zakażenia czy dane dziecko zakaziło się o szkole czy w domu to nam pozwoli oszacować ten poziom ten specjalności właśnie Jezusa też niskich stopach i wiekowych nawet jeśli tego nie będziemy mieli to same na los tej dynamiki tych finansów też będzie pewną wskazówką, ale w tym modelowania epidemii i więcej danych z Interem większej jakości tym lepiej nawet niekoniecznie natomiast, ale i w perspektywie przyszłych lat i być może miejmy nadzieję, że nie, ale należy, że w mieście na uwadze innych epidemii tego typu dziękuję bardzo, dr Franciszek krakowski interdyscyplinarne centrum modelowania matematycznego i komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego trzynasta 36 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA