REKLAMA

Jutronauci 2020: Co pandemia zmieni w grach?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-08-21 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
28:00 min.
Udostępnij:

17. odcinek podcastu w programie "Jutronauci: świat po pandemii". Zamknięcie centrów handlowych, siłowni i kin pchnęło nas ku domowym rozrywkom. Nagle przybyło nam czasu na przygody w wirtualnych światach, więc ze sklepów zaczęły znikać konsole i akcesoria. Pandemia dała grom nową publiczność, którą producenci będą obsługiwać przez kolejne lata. Jak będą to robić i co się zmieni? Czy pojawią się tytuły dla dziadków? Powstanie więcej gier ruchowych? A może gier dla mniejszości? Rozwiń »
Vadim Makarenko rozmawia o tym z Igą Ewą Smoleńską, autorką podcastu o grach "Niezatapialni" i quest designerką w firmie Techland. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
reklama partnerem podcastu i programu jutro nauczyć jest Sebastian Kulczyk to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w kolejnym odcinku podcastu jutro na świat po kadencji o tym jak zmienia się nasze życie rozmawiamy z internautami, czyli wyjątkowymi osobami, które odkrywają przyszłość z czytelnikami wyborczej ósma 10 podcast gazety wyborczej nazywam się Vadim Makarenko jest w redakcyjnym szefem programu jutro ci, a moim gościem jest Iga Ewa Smoleńska znawczyni gier Rozwiń » autorka podcastu niezatapialny oraz Quest designer firmy Techland znane z takich Gierek Time Life czy kolor Juarez dzień dobry dzień dobry dziękuję z zaproszenia dzięki, że teraz czas mam pierwsze bardzo naprawdę bardzo proste pytanie co robi Quest designer ska to jest skomplikowane pytania i myślę, że bieg obowiązki różnią się bardzo firma ale, żeby miała odpowiedzieć tak najprościej to jest osoba odpowiedzialna za to, żeby wymyślić historia pojedynczą misję jak, bo i to w jaki sposób nasze będzie odbywała krok po kroku oraz zaprojektuje i ta misja to rozumiemy misja bohatera gry tak, w którego wciela się grać tak też no oczywiście to też zależy od grę, bo nie mamy tylko gier, w których na głównych bohaterów, których się wcielamy natomiast jest to na pewno, że jest to gra fabularna głównym bohaterem to jak najbardziej jest to o moim naszym obowiązkiem osoby mają stanowisko byłoby zaplanowania, a na jakieś takie krótkie lub dłuższej przygody ogłasza krok po kroku z od od początku do końca wszystkimi elementami zarówno gen bojowe mi jak i narracyjnym, które się tam dzieją, czyli spłacając nieco to ty decydujesz, że ja, wcielając się w postać rycerza ruszą na wyprawę po jakiś tam nie wiem srebrne albo brązowy miecz ani platynowych prawda ja bardziej bym była, w którym momencie będzie smog czy będzie smog i jak długo trzeba będzie być w zamku lub w mieście może taki sposób to osób, czyli jesteś takim trochę ekspertem od tych światów przedstawionych w grach powiedz co się dzieje z grami przez ostatnie 5 miesięcy o dzieje się dużo, ale trudno było powiedzieć tak z nigdy nie kłamiąc cały czas dzieje się dużo tak naprawdę to nadają się nie zatrzymują czasu lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i jak ostatnie 5 lat cały czas no, jakby cały medium będzie do przodu, a natomiast czekamy w tym momencie na nową generację konsoli, a więc jest taki chwilowy moment oczekiwania, a natomiast też u nas ze względu na pandemię odnotowaliśmy bardzo wiele rekordów na wielu jego elementach przez użytkowników gier oraz same studia, więc i dzieje się dużo no właśnie rekordy użytkowników jak byś mogła nam przybliżyć jakieś najbardziej spektakularne co się właściwie stało w czasie pandemii w porównaniu do marca np. zeszłego roku, czyli marca 2019, a odnotowano wzrost sprzedaży gier o ponad 13, bo tam 35% tego co państwo zaokrąglając a, a np. sam sprzęt przeznaczony do gry, czyli konsola i wszelkiego typu akcesoria powyżej 63%, więc bardzo dużo ludzi zaczęło od marca gracz gry najprawdopodobniej, że bierzemy pod uwagę, że są to nowi użytkownicy, których sprzętu wcześniej nie posiadali, kiedy mówimy ludzie dużo ludzi zaczęło grać w grę czy tym co w tych ludziach wiemy, kto zaczął grać w grę twoim zdaniem znaczy, jeżeli chodzi o stricte badania statystyczne to Niejestem wstanie potwierdzić, że już wiemy myślę, że to będzie dobre, owszem, przy końcówce roku, żeby podsumować ogólnie na grupa odbiorcza moim zdaniem na pewno przez rosną od marca czasu tego, kiedy byliśmy przymuszani do izolacji przez koronę wirusa najprawdopodobniej zaczęło grać mam nadzieję więcej grup wiekowych trudno mi się odnosi się temu do konkretów natomiast jestem w stanie stwierdzić, że na pewno więcej więcej ludzi gra dłużej, czyli ludzie, którzy poświęcali ogromną przykład 2 godziny dziennie krajów w tym momencie do powyżej 3, a jeżeli chodzi o nowych użytkowników ma dużą falę na pewno dzieci i młodych dorosłych może taki sposób, które zaczęły używać m.in. Nintendo Switcha bardzo duży wzrost jest w ogóle w tym momencie sprzedaży konsoli gry Nintendo, a natomiast mówiona takie szersze badania i bardziej konkretne trzeba było tylko poczekać, bo jeszcze trochę za szybko, żeby móc analizować grupa była taka teza robocza wielu ekspertów, że pandemia wciągnie gry nowych graczy i to będą tacy gracze niekoniecznie z dotychczasowej grupy wiekowej tak jak wspomniałem twoim zdaniem więcej rodziców gra dzisiaj, a na pewno było bardzo dużo nowych artykułów takich publicystycznych, które okazały zachęcało rodziców do grania z dziećmi właśnie w czasie epidemii, podając tutaj jako dobre powody ku temu, a fakt tak, żeby dzieci dalej mogły się specjalizować ze swoimi, a przyjaciółmi, ale też, żeby rodzice byli w stanie więcej czasu spędzać z dziećmi nawet były takie sugestie, by dzieci wprowadzały swoich rodziców właśnie w tym wirtualne światy pokazały im czają się podoba, ale też dało to po prostu nową bazę komunikacji zarówno dla dzieci jak dla dorosłych czy twoim zdaniem rośnie popularność gier ruchowych zamknięte siłownie taka intuicja nie wiem, jaka jest sprawna, a jestem w stanie stwierdzić, że np. takie rzeczy jak ring fit to jest akcesorium właśnie do konsol nowej konsoli Nintendo swich, a wyprzedał się tak naprawdę nie da się tego sprzętu w czasie teraz pandemii kupić i na pewno dużą popularnością cieszą się również rytmiczne i taneczna, jeżeli chodzi o sprzedaż osobą, więc jest na pewno w jaki sposób grywalizacja wysiłku fizycznego popularna na większą niż dotychczas skalę tak tak mi się wydaje tak wybór, który mieliśmy dotychczas to łączyć w sobie aplikacja jakąś finansową albo włączyć grają ja rozumiem, że dziś coraz częściej wybieramy grę, bo to weselej tak jest na pewno weselej no mamy też taki szybką ewaluację naszych dotychczasowych osiągnięć plus groma to do siebie, że dają jednak mam taki mały zastrzyk endorfin przez to nas nagradzają pod koniec wykonanych rzeczy stąd są jak najbardziej dobrą platformą do tego, by śledzić swoje, a swoją aktywność fizyczną rozumiem, że może trochę za wcześnie, żeby o to pytać, ale bardzo nie interesuje myślę, że naszych słuchaczy również co się właściwie dzieje samymi grami w momencie, gdy tak dużo grup docelowych dołącza do grania czy powstają nowe tytuły czy te tytuły, które są na rynku są hitami próbują jakoś dopasować nowych graczy czy mogą być takie procesy jakoś próbować opisać sklasyfikować nie z grubsza, a przez no tak naprawdę ostatnia myśl o 10 lat dzieje się bardzo dużo, jeżeli chodzi o taką intensywność gier i a ma na to głównie wpływ fakt, by dużo szersza grupa odbiorców oczywiście natomiast co jest dużo ważniejsze jest dużo większa grupa twórców coraz więcej ludzi którzy, jakby normalnie nie byli kojarzeni z tą mediom, kiedy patrzę jak Artego no krótkie, bo krótkiej historii natomiast coraz więcej np. przedstawicieli mniejszości jakiegokolwiek typu zaczyna tworzyć gry przez co o treść również zmienia, ponieważ tych ludzi najczęściej interesują troszeczkę inne zagadnienia, a nie jest takie, że tak, które znam ma już tak powiem tradycyjnie sprzed tego okresu znikną, a będą cały czas, ale też trzeba wziąć pod uwagę fakt, że sam odbiorca trochę dorósł jesteśmy jednak ja gram od lat dziewięćdziesiątych bardzo bardzo wczesnych, a jest tam wtedy byłam dzieckiem teraz wszyscy dorosłą osobą interesują inne treści, a innych treści szukam w grach technologicznie jesteśmy w stanie bardziej dojrzały treści również przekazać mam wrażenie, że w tym momencie sza ludzie jednak będą środki bardziej dojrzały rozrywki i tak jak mówię to nie znaczy, że takie tytuły, a trochę bardziej wesoła albo takie może kolorowa znikną one panu przez cały czas, bo po prostu spełniają troszeczkę inną funkcję w tym medium a kiedy powiedziałem, że gry tworzą przedstawiciele mniejszości to możesz podać jakieś przykłady, jakie mniejszości, jakie gry, a jeżeli chodzi o takim mniejszości rozumiana w rozumieniu kultury na pewno widać wzrost uczestnictwa kobiet zarówno jako gracze, a albo gracze nawet takie słowo, a jak i tu twórczyni miar jest nas wciąż mniej niż mężczyzn szczególnie dużych studiach jest to wciąż w jaki sposób środowisko męskie natomiast moi, jakby w 2020 roku jest na pewno dużo lepiej niż pomysł z 2015 roku 2000, więc jak pan np. na na przykładzie tej grupy idziemy jednak troszeczkę do przodu jednak troszeczkę bardziej ekskluzywnie, choć bardziej różnorodna jakiś krytyk po kobiece poza znanymi wszystkim tym sami o tutaj, by było trudno powiedzieć całą grę, które są tworzone zmyślą o grupy odbiorczej po prostu no gracza kobiecego to nie oznacza, że one trafiały tylko wyłącznie do kobiet tutaj, więc tak tak jakby możemy możemy tworzyć profile możemy tworzyć wszelkiego typu tzw. user Stories myśląc o jakimś użytkowniku, który zgromadzi chodzi o kontakt natomiast trudno zaplanować, że w takim razie Niewiem tworząc, a gra dla grupy wiekowej 810 nie zagra z nią żaden dwudziestoletni mężczyzna np. natomiast jestem w stanie stwierdzić, że na pewno łatwiej jest sięgnąć po jakikolwiek tekst czy po książkę czy po 5 pogra i jeżeli w danym tytule jest postać, którą odbiorca stanie się utożsamiać, więc jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeżeli w grze główną bohaterką lub ważną bohaterką jest kobieta to tak jest troszeczkę, więc większe rozluźnienie niż było chociażby na końcu ubiegłego wieku, kiedy jednak większość producentów i twórców gier była bardzo skierowana w stronę młodego mężczyznę po prostu to ciekawe, bo parę lat temu pamiętam dyskutowaliśmy w naszym zespole o tym kto co gra boi koleżanka takiej milczała mówi Agnieszka Graff Simpsonowie sam Graś dżinsy i czyli uderzyłem jakiś taki straszny stereotyp jak rozumiem gry typowo kobiecej winnicę bardzo pewnie zaskoczyło i dotknęło tak, a to w ogóle nie było moim zamiarem jest po prostu jedyny tytuł, który przychodzi do głowy, kiedy mówimy o grach typowo kobiece rozumiem, że to nie jest jedyny taki tytuł znaczy SIM są, a poza tym, że są symulacje życia i też dają bardzo duży taki jak popis dla kreatywności tego samego odbiorcy, bo jest tryb tworzenia domów, które gra bardzo bardzo dużo graczy, grając tak naprawdę, a żeby w sposób przewidziany przez twórca i one są takim oprócz tego czasu symulacji użycia można, by było nazwać staram się znaleźć teraz odpowiednik polskiej gatunku Kaziu Gates takie gry nieprzeznaczone dla graczy, którzy są w stanie poświęcić grze bardzo dużo czasu, żeby nauczyć się być w niej biegłym w jej mechanizmach, żeby szybko wciskać się guziki, żeby być nastawionym takiej refleksji zręczność tylko takie gry troszeczkę wolniejsze, które pomagają nam oddziaływać ze światem jakiś inny sposób, a jeżeli byśmy uznali, że takiego losu kobiet, chociaż osobiście jestem dużym przeciwnikiem to mamy takich gier bardzo dużo są to wszystkie gatunki gier takich, a logicznych na telefon, ale też właśnie m.in. kierowane głównie do kobiet wiek 35 plus tzw. Hoppe to Hidden obiekt A2 Organic, a i to są takie gry, w których zwykle mamy do czynienia z protagonistów go jednak nie ma jest to mało mężczyzn która, jakby on trochę, odwracając role, które normalnie kojarzymy z grami od czasu Mario tutaj nie ratujemy najczęściej księżniczki tutaj np. muszę ratować męża i przez jakiś detektywistyczna jedyną zachowaną w obu idziemy krok po kroku rozczarujemy jakieś zagadki tylko właśnie mówię nie wiem nie wiem czy wciąż słabo gram kobiecymi znam bardzo duże mężczyzn, którzy tak również grają w klasyfikacje gier wg płci rozumiem jest strasznie trudnym zadaniem na jeśli chodzi o wiek gry dla dziadków jestem dużym przeciwnikiem mówienia o tym, media jako takim Street nowym najnowszą natomiast trudno jest mi przekreślić fakt, że on nie ma nawet 50 lat tak naprawdę w tym momencie, a właściwie nowości będzie miał za chwilkę dopiero 50 lat i niestety jest istnieje taki problem faktu, że tak jak mówiłem to medium z nami dorosła i tak jak kiedyś byliśmy dziećmi tego jeszcze były takie dosyć się po prostu ograniczenia technologiczne nie były bardzo skomplikowanymi rzeczami, czyli raczej były główny rowy polegały tylko i wyłącznie na przesuwaniu czegoś albo no były dużo prostsze w każdym razie, jeżeli chodzi o sam projekt, a w tym momencie trochę dorośliśmy mamy też dużo więcej technologicznych możliwości, więc zostaje metro bardzo, jakby inny rodzaj rozrywki, która a w jaki sposób stała już, by ociera się trochę nawet kinematografia natomiast by to pokolenie, które w tym momencie tworzy gra jeszcze jest w nim bardzo mało osób starszych jakiś stały było nawet takie badania tej branży, gdzie wyszło, że osoby powyżej czterdziestego piątego roku życia stanowi tylko 1% całej wszystkich ankietowanych przepraszam że, choć słowo wszystkich ankietowanych pracowników branży tak tak jest to co roku prowadzona po prostu ankiety przy okazji generowały klęską Francji Rosji, a no bierze w nich udział nie pamiętam ile dokładnie wtedy wziął udział, ale ono bierze w nich udział dosyć duża grupa jako taka jakościowo ilościowa, a i z tego właśnie wynika raczej osoby powyżej no 40 do piątego roku życia nie są tak bardzo popularną grupą twórców jak np. ludzie nie wiem 2535 z tego powodu, by temat tego czy chcemy dotrzeć z naszą grą od osób starszych jest takim dosyć ryzykownym tematem, bo jeżeli nie ma już takich gier to znaczy, że trzeba wymyślić coś trzeba zainwestować fundusze fakt, żeby wymyślić coś potem dotrzeć do tych odbiorców w jaki sposób, a być może nawet jeszcze nie grają zachęcić do tego, a natomiast udało się to już, a z 6 jedno z wcześniejszych konsoli Nintendo, które po prostu zaproponowała bardzo intuicyjna sterowania, a to było nasze to niebyły pierwsze kontrolery ruchowe natomiast takie które, jakby się najbardziej spopularyzował w społeczeństwie, a to były wszystkie te gry w kręgle albo w tenisa rzeczy, które każdy z nas intuicyjnie jak wykonywać gra daje nam tylko kontekst tego że, poruszając pilota wykonujemy takie ruchy w grze, gdyż właśnie kraj w tenisa albo w kręgach i to np. był bardzo duży hit wśród osób starszych jak się okazało, więc stary rynek odpowiada krótko na pytanie nie ma jeszcze chyba jakiś takich stricte gier dla osób starszych, a czy powinno być moim zdaniem jak najbardziej tak krąży wokół tego tematu osób starszych Niewiem dziadków rodziców, dlatego że powiedziałem, że pandemia sprawi że, gdy staną się bardziej inkluzywnego to on już stawały się bardzo ekskluzywne, ale pandemia najprawdopodobniej to przyspieszy stąd interesuje mnie to jak sobie nie dziadkowie będą radzić pytam też, dlatego że kiedyś byłem w siedzibie firmy, która tworzy grę świadczą guz na Białorusi i nie oni powiedzieli, że sukces ich gry polega na tym się już zawdzięczają sukces swojej gry temu, że lepiej się w to gra osobom starszym z uwagi na dłuższy czas reakcji, że to nie trzeba tak szybko naparze prawda to wszystkiego co się rusza tylko może się zastanowić pociągi jeżdżą wolniej jest trochę więcej czasu na podjęcie decyzji oczywiście są niespodzianki zaskoczenia, ale akcja nie jest taka błyskawiczna jak wielu powiedzmy strzelam tak pytanie czy takich gier nie będzie i więcej czasu 2 kroki stać tutaj zrobię, a i teraz nie mam tego, by z tyłu głowy natomiast chyba 4 albo 5 lat temu udają, że bardzo 4 lata temu wyszło takie badanie, które pokazywało przekrój grup graczy i tam wyszło, że powyżej 50% graczy to kobiety natomiast samo samobadanie brało się pod uwagę wszelkiego typu kroczyli od jakiś sportowy bardzo szybkich kompozyty pewne do np. wierna Telefonia, a i teraz trzeba by się było zastanowić, że je jest bardzo dużo takich właśnie Gierek mówi szczególnie wymagających szybkiego refleksu dla dla użytkowników zmniejszą doświadczeniem zmniejszy, jakim repertuarem, jeżeli chodzi o automatyczne rozpoznawanie tego co się w świecie kroczenia, ale np. wtedy trzeba zastanowić się do takich gier zaliczamy też właśnie wszelkiego typu pasjansa, a jeżeli chodzi o takie cyfrowe tak np. tak udało się, który jest bardzo popularnej myślę, że niejedna osoba starsza cały czas, bo jest w stanie w niego grać, a czy raczej byśmy chcieli to rozwijać do takich no np. urodę Tax tak się czołgu, a jest już grał, która raczej no do bardzo trudno oskarżyć pasjansa już raczej bardziej zaawansowana zarówno mechaniczne jak i złamania i jeżeliby okazało się np. to jest hit wśród osób starszych to jest to jak najbardziej jakiś rynek, w którym zarówno polscy producenci pewnie chcieli uderzyć wtedy byśmy mogli spodziewać tego natomiast wydaje mi się, że raczej osoby starsze znalazłyby już bardzo dużo podobnego typu kier, jeżeli chodzi o dynamika na rynku problemy tutaj widzę raczej nie fakt czy tygrysa tylko w i wiedzy na ten temat, że wnuk, jeżeli np. wnuczek albo syn sam nie poleci to raczej, że osoba nie jest świadoma tego co istnieje to pytanie sięgnie, więc może tutaj, by się przydało własne po kwarantannie zastanowić ile osób został uświadomiony, że istnieje coś takiego może się spodobać jeśli mówimy o tym co pandemia zmieni to poza tą inkluzji godnością gier co jeszcze może zmienić razem, że przyciągnie więcej ludzi w różnym wieku co jeszcze ten nowy świat taki post anemiczny dla waszej branży może oznaczać, a to jest ponownie to dosyć trudne pytanie to trochę zależy ja w tym momencie pracuje w dużej firmie, a robimy dużą gra w dużym zespole myślę, że biorąc pod w ogóle pod uwagę fakt, że w tym momencie sprzedało się no tak dużo gier dużo więcej niż sprzedawał wcześnie, dlatego że były po prostu byli w domu chcieli grać to takie duże studia tak naprawdę mało ryzykują gorzej z takimi mniejszymi studiami i twórcami gier niezależnych, a ponieważ przez fakt pandemii zostało odwołanych bardzo dużo targów, a i konferencji, gdzie ci ludzie po prostu pokazywali swoje gra albo zdobywać kontakty, które pomagały im te gry tworzyć albo w jaki sposób zdobywali jak fundusz na to, żeby dalej rozwijać jakiś swój projekt po same kwarantanny, więc myślę, że możemy się spodziewać małych zmian na szczeblu tym takim jak wysokim tych gier wysokobudżetowych dużych projektów raczej możemy się spodziewać przesunięcia, jakby premier właśnie takich mniejszych tytułów i mam wrażenie też dużo z tych niezależnych studiów może po prostu nie przetrwać okresu bandami, ale trzymam kciuki bez względu na to, że grysu tak popularne tak niestety gresu i tutaj właśnie niestety grysu tak popularna, że np. w zeszłym roku na serwisie z kim i z tym tutaj może z może, jeżeli ktoś nie ze słuchaczy to taka, jakby wiodąca Platforma dystrybucji cyfrowej gier, a na duży sklep listę tak, a ukazały się zaś sam w zeszłym roku 8000 gier i teraz, żeby w ogóle dostać się do odbiorcy, kiedy się jest 1 z 8000 gier to ten odbiorca już musiał wiedzieć o tej grze już być zainteresowane lub gra musiała być podobna do innej, żeby algorytm samego sklepu ją zasugerował jest to na tyle duży rynek i nie była duża branża, że w tym momencie mniejsi twórcy mają nie problem z faktami, żeby zrobić gra, żeby dotrzeć do odbiorcy o tutaj jeszcze się przypomniało, że w czasie pandemii kilka firm, które tworzyły silniki technologie, na których powstają gra postanowiła udostępnić swoje własne materiały szkoleniowe i za darmo po prostu, żeby ludzie sami też chcieli nauczyć robić gra, więc też możemy się spodziewać, że może kilka z tych studiów się zamknie, ale też pewnie bardzo dużo z nich otworzy sami panami, czyli jeśli dobrze siebie rozumiem grozi nam to jest 1 ze scenariuszy oczywiście, ale oni rozmawiamy grozi nam pewna polaryzacja tego rynku także duży staną się jeszcze więksi, a mniejsze nie wytrzymają trudno powiedzieć powiedziałabym, że aż polaryzacja, bo ta sytuacja w trosce o całość, a ona się cały czas dzieje są, jakby duże firmy robiące gry zrobią robi coraz większe projekty, że zarabia coraz więcej na tych samych projektach, a także przez to są często dużo mniej ryzykowna, dlatego że po prostu wiadomo co odbiorca się podoba natomiast twórca gier niezależnych skupiają się bardziej na przekazaniu doświadczenia, na którym zależy im przez te gry być może nie są tak bardzo dopracowana tak właśnie tak blisko kina fotograficzną ości tego medium takie filmową ości, jeżeli wziąć pod uwagę jego forma, a natomiast są to rzecz dużo bardziej, jakby odważna z punktu widzenia zarówno narracyjnego jak i same rozgrywki, ponieważ oni mogą ryzykować nie mogą pozwolić sobie na to, żeby przedstawić jakiś mniejszy projekt w inny sposób niż to jak się to dzieje jak było tych dużych gracza no natomiast trudno mówić, że jak sprzedaż tych mniejszych tytułów może się równać z tymi milionami miliardami, które zarabiają dużo gra na tak, a na koniec chciałem zapytać o grach w kanonie szkolnym niedawno pojawiła się pierwsza co właściwie oznacza Graf kanonie szkolnym to znaczy uczeń powinien to zagrać na rok 20202021 czy herbata, który teraz będzie zaczynał zostaną, więc tuż po tak zostało dodane do liceum też trzeba podkreślić została dodana gra, ale jako lektura na obowiązkowa i to jest Polska gra studia, o ile Wit a gdy słowo Mein, a która opowiada o życiu cywili w czasie konfliktu zbrojnego nic, jakby co to znaczy, a rozszerzono na pewno w ten sposób kanon lektur szkolnych o nowym mediom co jest moim zdaniem zawsze zawsze na plus, a to, że one nad obowiązkowa oznacza tyle, że jakby sam nauczyciel może zdecydować czy jak uczniowie będą mówić żonę, a jest to na pewno bardzo bardzo dobrze, jeżeli chodzi o samych uczniów, a oraz to, żeby jego poszerza swoje własne Horyzonty, a trzeba teraz po jego potem została dodana czy by się było zastanowić jak co dalej tak czy trzeba znaleźć, a więcej gier może np. rozszerzyć to o i o przedstawionego inne media czy to była Polska graczy może chcieć zawrzeć jakieś jakieś inne zagraniczna z tym, że tutaj się pojawia taki mały problem, a ponieważ szedł tak ja osobiście grasz bardzo się czasie gry są o dostępna jako lektura dla licealistów z tym, że teraz trzeba się zastanowić ile godzin np. czy też książka wiele godzin przy przechodzi się gra, bo ogromna 140 godzin i czy teraz mamy czas rozmawiać z uczniami temat 130 godzin czegoś na no raczej nie po prostu jesteśmy ograniczeni przez program jednak godzina jak akcyjna, a natomiast rzeczywiście jest dużo małych tytułów, które zajmują mniej niż godzina 6 godzin, które moim zdaniem bardzo duża, by dały dla no dla samego rozwoju, jakby młodych ludzi w wieku licealnym kontakt z nimi, czyli np. jaki jakiś 1 tytuł wymień, który moim zdaniem powinien się znaleźć w kanonie i uczniowie powinni zagrać powinni to na polskim umówić, a ja jestem zawsze zatem, żeby polecać ludziom jest gra go Home niestety, jakby sam fakt z tego jak gra jest stworzony narracyjny nie pozwala mi bardzo powiedzieć co się w niej dzieje tutaj, a natomiast jest to gra właśnie o taka, z którą zarówno graczy taki, który bardzo duże grał jak gracz, który grał bardzo mały w stanie automatycznie wejść kontakty z tą gra nie ma w niej wymogu jakiegoś refleksu jest raczej spokojna stricte narracyjna prowadzi narrację daje też dużo takiego o możliwości ekspresji samego gracza przez fakt chodzenia w interakcję z otoczenia a jakby daje bardzo dużo takich nagród za przywiązania do detalu samego odbiorcę, ale też opowiada moim zdaniem bardzo poruszającą i mądrą przede wszystkim historia co często nam w tym medium twórcą w sensie nie wychodzi, żeby opowiedzieć jakąś bardzo mądrą History dziękuję bardzo, zły czas dziękuję za zaproszenie państwa moim gościem była Iga Ewa Smoleńska autorka podcastu niezatapialny i kwestii za markę firmy Techland ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję za dzieci do usłyszenia w kolejnym odcinku kast gazety wyborczej reklama partnerem podcastu i programu jutro na ci był Sebastian Kulczyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA