REKLAMA

Wiceminister finansów: Deficyt w tym roku będzie duży, ale nie jest groźny. Jesteśmy na niego przygotowani

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-08-21 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
15:48 min.
Udostępnij:

- Deficyt wymaga od rządu trudnych i odpowiedzialnych decyzji w przyszłym roku. MF mówi "weto", ale nie mówi go wszystkim wydatkom. Są wydatki, które są potrzebne i będą realizowane, np. te zgodne z programem PiS - mówił Piotr Patkowski, wiceminister finansów, Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 3 jest magazyn EKG Maciej Głogowski brak dziś naszym gościem jest pan Piotr Patkowski minister finansów dzień dobry europosłów w tym roku w Państwowej kasie zabraknie prawie 110 miliardów złotych to trzymało Panie Ministrze to dużo też tego jako Ministerstwo Finansów nie ukrywamy w związku z tym od początku informujemy też informujemy od kilku tego, że ten deficyt w tym roku będzie duży w innych państwach europejskich mamy 2 Rozwiń » istotne jest to, że ten deficyt jest duży, ale nie jest groźny rynki finansowe doskonale przygotowane na takie deficyty w państwach rozwiniętych państwach Unii Europejskiej Polska tutaj nie jest wyjątkiem to co nas cieszy to i tak, że mimo tego dużego deficytu i tak jeśli chodzi o Unii Europejskiej też liderem, bo inne państwa Unii bardziej rozwinięte od nas ma deficyt jeszcze wyższe nie tylko nominalnie także w relacji do PKB rynki finansowe oceniają bardzo dobrze naszą zdolność kredytową na zdolną do dalszego zadłużania się w związku z tym ze spokojem myślimy o tym, roku w przyszłym roku będziemy chcieli przychodzić do konsolidacji finansów publicznych, bo rzeczywiście ten deficyt wymaga od rządu trudnych odpowiedzialnych decyzji w przyszłym roku, ale ten deficyt w tym roku również jest odpowiedzialny bezpieczny o tych trudnych decyzjach to już za chwilę chciałbym porozmawiać, ale rozumiem, że to nie jest żadna tajemnica te 110 czy prawie 10 miliardów, o których mówimy deficytu, czyli tego braku w Państwowej kasie to jest efekt kryzysu to jest to jest efekt kryzysu natomiast nie całość tego deficyt jest efektem kryzysu mamy 110 miliardów deficytu natomiast bezpośrednie skutki KOV idą odpowiadają za 50gr mówiąc mentalnie płat 50 miliardów deficytu to są ubytki z tytułu strat w budżecie państwa z tytułu ubytku w podatkach i pieniądze wydane bezpośrednio na zwalczanie skutków KOV tutaj właśnie to ponad 50 miliardów złotych no tak nazwisko ponadto jest przeznaczony albo na inwestycje, które mają pobudzić gospodarkę albo nadpłaty, które byśmy musieli ponosić w kolejnych latach budżetowych, które pozwolą nam w przyszłym roku właśnie przepłacić konsolidacji finansów publicznych, ale mówienie o tym, że połowa tylko tej kwoty tego braku tej dziury w Państwowej kasie to są skutki wydatki czynie zarobione pieniądze czy wydatki na przeciwdziałanie skutkom powidło to jest tylko część tej histerii, bo przecież przez lata eksperci ekonomiści, ale także ministrowie finansów mówili nam patrzymy nie tylko na deficyt budżetowy, ale na całe finanse publiczne, a te całe finanse publiczne ponoszą o wiele większy ciężar w przeciwdziałaniu skutkom kryzysu, bo przecież mamy jeszcze wiele miliardów z BGK wiele miliardów wydane przez PFR to ile naprawdę kosztuje nas ten kryzys skutki budżetowe to uściśla dokładnie ile to jest ubytki w podatkach jest 40 miliardów złotych takie szacujemy w tym roku natomiast całych dochodów budżetu państwa 36 miliardów 700 000 000 to wynika z tego, że mamy większe niż przewidywaliśmy dochody niepodatkowe IT pozostały 10 miliardów to są bezpośrednio przeznaczone na tworzenie rezerw, które wykorzystaliśmy wiosną natomiast oczywiście budżet państwa nie jest jedynym instrumentem, który wykorzystujemy walki skoro na wirusy mamy jeszcze 2 instrumenty te starcia PFR tarcza BGK chciałbym zauważyć, że tarcza PFR w istotny jej części jest zwrotna także część tych pieniędzy wróci do sektora finansów publicznych i z tego będzie obsługiwane to zadłużenie natomiast oczywiście część pieniędzy starczy PFR izbę wieku to są instrumenty, które wypuściliśmy na rynek wydaliśmy natomiast z rynku z powrotem nad nami bezpośrednio oczywiście pośrednio w podatkach i otrzymamy mamy świadomość, że te pieniądze trzeba będzie spłacić od początku 2025 roku, pytając o dokładne liczby to nie jest żadna tajemnica, ale warto powtórzyć tarcza PFR jest Warta 100 miliardów złotych natomiast fundusz korycie Warty 112 miliard złotych co nie oznacza, że oba te instrumenty zostaną wykorzystane w całości to też nie jest żadną tajemnicą, że takie instrumenty mamy w takiej wysokości informujemy o tym, komisję Europejską komisja Europejska w bieżących kontaktach z rządem o tym wie też rozmawiamy o tym jak te instrumenty zaliczać czyli, czyli tak naprawdę to możemy mówić o grubo ponad 200 miliardów, które kosztuje nas ten kryzys, wliczając deficyt budżetowy fundusz BGK fundusz PFR, owszem, natomiast co do funduszu PFR jeszcze się toczą rozmowy z komisją Europejską co ona powinna być zaliczana do deficytu finansów publicznych w nomenklaturze unijnej nazywa się deficytem, gdzie tutaj ta dyskusja będzie jesienią natomiast niezależnie od tego czy będziemy wliczać czy nie istotne jest to oczywiście te pieniądze trzeba będzie spłacić już od tego momentu a właściwie od 23 miesięcy szykuje finanse publiczne na to, aby od 2025 roku te same spłacać ma pan redaktor rację to są pieniądze, które trzeba będzie spłacić w takiej wysokości jesteśmy na to gotowi, a będziemy gotowi na to w jaki sposób Panie Ministrze na te spłaty jeśli formie, ponieważ od 2025 roku będzie zapadalność pierwszych obligacji, które wypuściliśmy, aby pokryć fundusz BGK fundusz PFR rząd ma w postaci procesu legislacyjnego bardzo silny instrument nad dysponentami części budżetowych nad ministerstwami w postaci oceny skutków regulacji każdy dysponent musi oszacować wydatki każdej regulacji w perspektywie 10 lat w związku z tym minister finansów ma podgląd na to jak będą kształtowały się wydatki dochody budżetu państwa nie tylko za rok w roku 2022, ale także w roku 2005. 2006. 2007. i teraz rząd, podejmując jakiekolwiek inicjatywy legislacyjne patrzy także na to jak dana ustawa będzie regulowała nasze nasze wydatki za 56 lat to jest pierwsza taka pierwszy taki instrument minister finansów wykorzystał oznacza, że jeżeli rząd będzie chciał albo konkretny minister wprowadzić rozwiązania, które będą zwiększały wydatki to Ministerstwo Finansów będzie mówiło weto w bardzo wielu przypadkach już torowi oczywiście nie wszystkim wydatkom mówimy to są wydatki, które są potrzebne elementy realizowała, które będą realizowane są zgodne z programem politycznym prawa sprawiedliwości od tego uciekam natomiast wiadomo, że ministerstwo ma bardzo wiele pomysłów natomiast odpowiedzialny Ministerstwo Finansów zawsze prosi oto cały rząd zawsze dyskutuje o tym, które wydatki są rzeczywiście kluczowa, które na tradycję Szala ocena skutków regulacji do kład ne wyliczanie, jakie są skutki poszczególnych regulacji to nie jest jakieś działania antykryzysowe to powinien być standard, w którym w, którym posługuje się rząd poszczególni ministrowie Testa jest przestrzegany, a to jest przestrzegany jeszcze surowi, ale drugi instrument proszę zauważyć, że od przyszłego roku przewidujemy już bardzo znaczny wzrost PKB 4 proc przewidujemy, że wzrost w kolejnych latach będzie może nie tak samo silne, ale w przybliżeniu równie silne w związku z tym to jak dzisiaj postrzegamy to zadłużenie w relacji do PKB za 5 lat już będzie w o wiele mniejszym stopniu obciążeniem dla finansów publicznych proszę zauważyć jak dekadę temu jeszcze 100 000 000zł w relacji do PKB było istotnym obciążeniem dla budżetu państwa w tym momencie zdecydowanie mniejszy trzeba zauważyć, jednakże ten wzrost jest bardzo dynamiczny, że on powoduje, że te pieniądze, które dzisiaj wydaje nam się olbrzymie za 5 śledztw zdecydowanie mniejsze i też proszę zauważyć, że oprocentowanie, które pożyczały pieniądze na rynku często jest niższe od tego jak ile wynosi inflacja związku, z czym te pieniądze realnie tak naprawdę nominalnie tracą na wartości coś bardzo proszę spojrzeć co się kryje Panie Ministrze pod tym stwierdzeniem które, którego użył pan kilka minut temu mówiąc tej konsolidacji finansów publicznych, którą mamy oglądać od kolejnego roku w przyszłym roku przede wszystkim jest to spadek deficytu budżetowego i to nie tylko relacji do PKB, ale także nominalnie w przyszłym roku ten spadek będzie istoty wiadomo, że im wyższy deficyt w roku bazowym tym łatwiej osiągnąć spadek tego deficytu w roku przyszłym, ale chcielibyśmy, żeby ten spadek nominalnie był wyraźny w relacji do PKB będzie jeszcze bardziej wyraźnie, czyli ta dziura będzie mniejsza budżetowa dziura będzie mniejsza, ale drugi to postawa będzie mniejsza m.in. dlatego że proszę mnie poprawić się mylę np. takie stałe wydatki, które chce ponosić rząd Prawa i Sprawiedliwości jak np. finansowanie trzynaste czternaste emerytury to państwo to zrobicie w tym roku zbierać pieniądze, które wydać w przyszłym będzie przede wszystkim mniejsza, ponieważ dochody budżetowe będą rosły w tempie szybszym niż wydatki budżetowe to jest główna przyczyna czemu czemu ten deficyt będzie mniejszy nadal dobrze rozumiem, że te w tym roku ma być to 10 miliardów deficytu, a m.in. rząd wymyślił sobie tak w tym roku można deficyt powiększyć, bo wszyscy go powiększają i tak naprawdę wszyscy mają przestrzeń do tego, by deficyt był wysoki, bo jest kryzys, ale w zamian za to w tym roku już znajdziemy pieniądze na to co wydamy w roku przyszłym 1314 Artur tak robimy w tym roku zabezpieczono środki trzynasty roku emeryturę, ale proszę dziękuję Panie Ministrze może nastąpić 14 emeryturę bo gdy mówi pan tzw. konsolidacji finansów albo gdy myślimy sobie takiej restrukturyzacji, którą np. teraz muszą prowadzić przedsiębiorstwa na po to, żeby dostosować swoją działalność do na tych nowych warunków gospodarczych tor tak samo możemy myśleć o finansach publicznych teraz musimy dużo wydać, by ratować się w kryzysie myślę, że trudno będzie dyskutować o tym, raczej nikt nie powiedzieć źle wydajemy pieniądze trzeba było ratować miejsca pracy trzeba było ratować firmy, ale jednocześnie musimy w przyszłości spłacać długi, a na razie to pan pokazuje pieniądze, które będziemy wydawać się to jest właśnie m.in. trzynasta czternasta emerytom zaraz zaraz do tego, by za złotego do IT proszę zauważyć to co pan do rekomendacji jako film jako film mówi tylko 2020 roku także 2001. reguły fiskalne będą obowiązywały jako rząd jednak chcemy dwudziesty pierwszym roku przestrzega będziemy prymusem euro, choć ministrze na to za pani ja mam jeszcze tyle lat pracy przed sobą trzeba będzie w swoich podatkach długi spłacać ani pani rada 2021, ale będziemy pewnie na rynku pracy w czterdziestym panie redaktorze to po raz kolejny odsuwa proszę zrobić sobie taką projekcję za 56 lat, jaki będzie PKB, jaka będzie relacja obecnego długu za 5 lat PKB proszę zauważyć, że te nożyce się rozwarstwia i cała cały świat w ten sposób obsługuje swoje zadłużenie to naprawdę nie jest żadna ekonomiczna tajemnica za 5 lat biorąc pod uwagę polskie PKB i polskie dochody budżetowe będzie nam o wiele łatwiej obsłużyć ten budżet niż nam się wszystkim dzisiaj wydaje co nie oznacza, że ta konsolidacja nie powinno się od przyszłego roku odbywać drugim tym elementem konsolidacji jak zacząłem to będzie już rezygnowanie z takich instrumentów doraźnych antyki są jak tarcza PFR muszę tarcza BGK tylko umieszczenie tych wydatków w budżecie państwa i próba znowu schodzenia z wydatkami poniżej 3% PKB ja muszę o to dopytać o to porządkowanie zamiast mówić konsolidacja to porozmawiamy o uporządkowaniu finansów pan powiedział będziemy patrzyli na ocenę skutków regulacji nie dopuszcza nowych wydatków, ale oszczędności nie robi się nie dopuszczenia nowych wydatków tylko poszukiwania mówiąc wprost jakiś cięć czy są takie miejsca, które pan wyobraża sobie, których rząd będzie mówił no nie na to pieniędzy już wydawaliśmy już wydawać nie będziemy albo wydamy mniejszą mniejsze pierwszym elementem porządkowania są cięcia drugim elementem porządkowania są nowe dochody jeśli chodzi o ten drugi element nowego budżetu nowe oczywiście nie nie nowe podatki i udowodniliśmy przez ostatnie 4 lata dowalić przez ostatnie 4 lata jesteśmy w stanie zwiększa istotnie dochody budżetowe bez wnoszenia nowych podatków poprzez uszczelnianie też pierwszy element drugi element to są pakiety inwestycyjne chcemy stworzyć taki model, który będzie przyciągać nowych inwestorów do Polski, którzy będą płacili nowe podatki oraz to nie będą podatki podnoszone wprowadzane nowe tylko będą podatki obowiązujące, które będą opłacone z tytułu nowych inwestycji chcemy stworzyć takie warunki, aby jak najwięcej inwestorów przychodziło na dziś wchodzi do 1000 to nie jest nowy podatek, którym podatek od klubu komunikowane jeszcze przed epidemią Korona wirusa trudno mówić to o nowym podatku, które były komunikowane, który prawdopodobnie już, by teraz obowiązki a gdy będzie epidemia Korona wirusa nie jest nowy panie redaktorze prace legislacyjne rozpoczął jeszcze przed epidemią Korona wirusa trudno tutaj mówić o tym, że rząd wprowadza co na co rynek nie był przygotowany i jedno nie był informowany nie ma ani 1 podatku ani w nowelizacji ustawy budżetowej ani punktu na granicy owej na przyszły rok, o którym byśmy wcześniej nie komunikowali mi podatek od sieci detalicznej ponad opłata cukrowa takimi daninami były to jeszcze jedno pytanie, bo pan przedstawił dość optymistyczną dość optymistyczny scenariusz oby się spełniało, że będziemy mieli szybkie odbicie mimo wszystko dług będzie długiem, który trzeba będzie spłacać czy macie państwo także minister finansów scenariusz mniej optymistyczne jeśli okaże się, że kryzys się pogłębia, bo pandemia nie ustępuje wzrost nie następuje tak szybko jak pan widzi ryzyka powstałe ryzyko, jakie widzimy widzi też cały świat jest druga na tyle poważna fala epidemii Korona wirusa będzie konieczność wprowadzenia takiego jak dał jasno oczywiście dzisiaj cały świat tego nie przewiduje raczej proponujemy o wiele mniej ostre rozwiązania natomiast oczywiście jest głowy takie bardzo awaryjne rozwiązanie mamy też na to, że szykujemy się ona nastąpi trzeba mieć z tym zmierzyć natomiast proszę zauważyć, że ten spadek PKB w tym roku, które pokazujemy, czyli minus przecinek 46% jest sam w sobie dość konserwatywnym założeniem jest tutaj będzie jakaś korekta to raczej w górę za często partyjnej awaryjne działanie na wypadek drugiej poważnej fali Korona SA wtedy myślę, że rząd tak samo jak wiosną nie zostawi przedsiębiorców sam sobie, czyli widzi pan jeszcze przestrzeń potencjalnie, gdyby tak trzeba było na nowe programy pomocowe dla firm tak jeśli będzie taka potrzeba to oczywiście rząd stawia temu czoła NATO zobaczymy jak wiemy nadzieję, że nie będzie takiej potrzeby drugiego dawno nie będzie zrobimy wszystko w tym kierunku, aby tego nie było, a co zrobił tego nie było tego drugiego zamknięcia mamy mamy doświadczenia z wiosny także już teraz wiemy lepiej jak sobie radzić skoro dostęp nie tylko Polska cały świat w tym momencie wie jak do tego podchodzić te propozycje zaproponowane przez pana profesora ministra Szumowskiego, który proponował ewentualnie jeśli były potrzeby to zwalczanie Korona wirusa w miejscu ogniska ani w całym kraju jest 1 z takich instrumentów też pani premier Milewicz prace nad takimi instrumentami, aby w przypadku walki z poszczególnymi boiskami Corneliusa trzeba było zamykać biznesu tylko, żeby on mógł dalej dalej pracować oczywiście przy wszystkich rygorach sanitarnych pan Piotr Szatkowski wiceminister finansów był gościem pierwszej części magazynu EKG dziękuję za rozmowę Panie Ministrze teraz informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA