REKLAMA

Czterodniowy tydzień pracy nas uratuje?

Połączenie
Data emisji:
2020-08-21 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 1342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o pomysłach czterodniowego dnia pracy jako pewnego medium na kryzys wywołany KOV 19 może zacznijmy w ogóle tej koncepcji podziału pracy jako pewnego ratunku na czy sposobu na przeciwdziałanie bezrobocia na 11 ilu też maile to się sprawdza w kryzysach się w miarę sprawdza też było widać w 10 lat temu tzw. wielkiej recesji Rozwiń » światowej, że te kraje, które wprowadziły takie programy ograniczania czasu pracy poradziły sobie lepiej z tą sytuacją na rynku pracy, czyli mniejsze miały wzrost bezrobocia niż kraje, które w tym strony nie WHO na stosie nazywa właśnie postojowej tego typu rozwiązania, więc w takich sytuacjach nagłych szoków kryzysowych można powiedzieć, że lekcje z ostatnich 20 lat są takie, że to jest pomysł niezły najlepiej najlepiej to chyba robią Niemcy są kraje, które tego w ogóle nie robią np. stany Zjednoczone tam całość dostosowań rynku pracy poprzez zwalnianie ludzi nawet jeśli często te zwolnienia mają taki charakter tymczasowy, bo istnieje taka instytucja takiego, jakby zawieszenia pracownika na pół roku to nie zmienia faktu, że potem widzimy, że miliony ludzi zgłaszają się po zasiłki tak dalej, a ograniczanie czasu pracy pozwala też obniżyć jak się kryzys skończy koszty rekrutacji, bo tych ludzi można po prostu przywrócić zwiększyć wymiar etatu z powrotem jak potrzeba inna sprawa czy permanentne obniżenie czasu pracy w sposób trwały obniżyłoby stopę bezrobocia na to, że trudniejsza pytanie i trudniejszy problem takie głosy, że w Niemczech może to być dobre rozwiązanie dla przemysłu już się pojawiają i właśnie takie rozwiązania już są wdrażane i metal sex i jego to jest związek zawodowy przemysłowe i jego szafir Kosman proponuje, by właśnie tą metodą próbować przeciwdziałać redukcji zatrudnienia ponoć już Daimler Bosch przychyliły się do tych pomysłów może w ogóle wyjaśnimy jak to właściwie ma działać to znaczy jak to się w praktyce robi ten czterodniowe zamiast pięciodniowego tydzień pracy no chodzić do pracy 4 dnia 5 w języku czy podstawowa idea jest taka dość intuicyjna podstaw główne wyzwanie jest takie co się dzieje z płacami, czyli czy pracownicy godzą się na to, że pracują mniej zarabiają 45 czy mają takie oczekiwanie, że przychodzą do pracy 4 dni w tygodniu, ale zarabiają tyle ile wcześniej, bo wtedy to w praktyce oznacza podwyżkę godzinowej stad stawki 20% jeśli takie działanie ma być powiedzmy antykryzysowym no to wówczas, gdy stuprocentowe podnoszenie stawek godzinowych jako działania antykryzysowe nie do końca się może domknąć łączy tak kolokwialnie od strony ekonomicznej dla tych firm, więc w praktyce wiele wiele tych wielu tych pracowników czy tych związków zawodowych w przypadku Niemiec z Niemiec godzi się na obniżenie wynagrodzenia 20% tak naprawdę w wraz z obniżeniem czasu pracy no a potem pytanie jak długo jak długo takie rozwiązania mogą obowiązywać byłego obowiązują kilka miesięcy no to pracownikom może to jest szczególnie przeszkadza, bo ta gwarancja utrzymania zatrudnienia jest dobra jeśli to miałoby trwać lata to wówczas ten problem spadku dochodów staje się już bardziej palące i oczywiście ludzie mogą mieć więcej czasu robić coś innego w tym czasie itd. ale równościowych pozycji dochodowej ta utrata 20% może być po prostu dotkliwa jeśli nie zarabiali dużo na starcie no i w Niemczech teraz związki oryginalnie miały takie oczekiwanie, żeby te płace nie były korygowane Czyżby to było przy zachowaniu wynagrodzenia, ale wydaje się, że raczej idzie tą stronę na dostosowania tych wynagrodzeń, czyli zachowania stawek godzinowych czy redukcji po prostu wynagrodzeń adopcji na pół Rossiego wszyscy umawiają, że przychodzą na część etatu alternatywą byłoby to, że wszyscy zostają na pół na pełnym etacie, ale część ludzi traci pracę no i kurator przy takim modelu negocjacji zbiorowych, jaki jest w Niemczech czyli sektorowym fakt, że silne związki zawodowe Organice pracodawców umawiają się mniej więcej jak będzie to załatwione całej branży, bo tam widać, że jest takie zainteresowanie mówiąc trochę żargonem ekonomicznym tych faktów przez obie strony bo, bo jeśli, a to negocjuje związek całej branży no to po prostu dostrzega, że jeśli utrzymałby się tego realnego poziomu płac to wówczas część ludzi, lecz pracę zapewne wiedzy takie podzielenie się powiedzmy spadkiem dochodu na wszystkich, a nie na tylko jakąś część fachowców, która pracę straci pytanie mówi jak długo właściciel będzie kluczowy moment to jest nawet nie nie decyzja o wprowadzeniu takiego rozwiązania tylko raczej jak z niego wyjść i w ogóle jak rozpoznać ten moment, że to już czas no tak, bo jeśli chodzi o przemysł o zatrudnienie w przemyśle to wbrew tam popularnych narracją o reindustrializacji w ogóle Zasadni o można się spodziewać, że euro, czyli osób pracujących w przemyśle dalej będzie spadać Niemczech tak wysoka, bo Niemcy czy Polska mają około 20% całego zatrudnienia w przemyśle w Europie zachodniej tylko Niemcy Włochy mają po 20% i natomiast tną niektóre z tych branż np. przemysł samochodowy stoją przed takim średnio okresowym trendem spadku popytu na pracę myślę, który wynika powiedzmy stwarza raczej po z 1 strony automatyzacji z drugiej strony z tego, że on napędzić popyt na samochody trochę nasyca nawet jak się już ludzi przekona, żeby wymieniali co rok w leasingu, a trzecie jest trend w stronę elektromobilności budowania samochodów elektrycznych dużo mniej pracochłonne niż budowanie samochodów tradycyjnych, bo samochody elektryczne mają po prostu też nie mają dużo dużo mniej komponentów, które konfrontować ze sobą, więc tracone procesu zmniejsza no tu czas ciężko jest w tym momencie ocenić ile z tego spadku popytu na pracę w tych branżach jest takim szokiem pandemii innym, a ile z tego to jest po prostu ten trend, który będzie zachodził jeszcze przez 102030 lat im bardziej to jest trend, tym bardziej załatwia tego, jakim obniżaniem czasu pracy teraz nie wystarczy, choć oczywiście można do tego podejść jako do takiego mechanizmu właśnie łagodnej transformacji i powiedzieć obniżamy wymiar czasu obniżamy trochę płacę, ale nie zwalniamy ludzi wiemy, że 10 lat będziemy do tych fabryk samochodów potrzebowali mniej ludzi, więc po prostu nie będziemy zatrudniać nowych, ale nie musimy zwalniać dużej liczby osób naraz to właśnie to trzeba sobie powiedzieć, że Niemcy są liderem tych rozwiązań, które nazwał przemysłem 40 prawda, czyli integracji tych procesów, które już są zautomatyzowane tak tak, żeby tworzyć całą ciągłość w pewnym sensie automatycznej fabryki, więc tutaj rzeczy siłą rzeczy wydaje się, że miejsce dla dużej ilości pracowników będzie się cieszyło tak no to z oczywiście na poziomie danych procesów produkcyjnych oraz automaty zwane to tak ja byłem kilka lat temu w taki niemiecki w niemieckim zakładzie, który się zajmuje właśnie produkcją technologii automaty do automatyzacji właśnie tego przemysłu 40 no to oni też automatyzować swoje procesy wewnętrzne, ale tam właśnie, bo mieli dyskusja IG metal chyba, bo to właśnie branża w horyzoncie co zrobić z tymi ludźmi, bo wiedzą, że za rok za 2 nie będą potrzebować niektóre przeszkadzali niektórych przesuwali na inne stanowiska no bo jesteś taki fakt, że jeśli taki przemysł jak niemiecki jest wysoko produktywne i automatyzuje, że itd. to tak naprawdę, a wartość dodana w tym przemyśle nie koniec wcale nie musi spadać i ich konkurencyjność może rosnąć, więc tak, więc oni efektywnie mogą nawet zwiększać swój udział rynku światowym i zatrudnienie ogółem musi obniżać jeśli jeśli automatyzuje łące firmy będą po prostu miały coraz większy udział rynku światowym, czyli zatargi pasja może narodową żegna, że jest ekspansja auto, że automatyzacja obniża koszt podnosi jakość, więc oni sprzedają tego wszystkiego więcej, więc łączne zapotrzebowanie na pracę może pozostać takie same, ale zmieni się struktura wewnątrz firmy oni nie będą potrzebowali robotników będą potrzebowali więcej ludzi pracujących przy tej nowoczesnej technologii, ponieważ oni widzą z wyprzedzeniem to jakoś tam na przygotowują rok 2 awansem do ludzi trochę przesuwają trochę doszkalają łań, które dają jakąś wcześniejszą emeryturę natomiast wielu branżach coś zrobić łatwiej takich których, których ogólnie ten rynek może rosnąć, a w innych jest trudniej prawda np. już mamy produkcję żarówek no to co byśmy nie wymyślali co byśmy wymyślali efektywnością procesu produkcji żarówek czy popyt na światło sztuczne jest generalnie nasycony jak żarówki dobrze tańsze ludzie nie zaczną nagle kupować dużo więcej żarówek tylko z tego tytułu, że są tańsze, więc teraz te różnice te Taste efekty tata korzysta ekspansji zwiększa w branżach, które mają takie produkty nowe rozwijające się, więc gdzieś pewnie różnego rodzaju elektronice aż takie, jakie fakty mogą być ważniejsze niż w samochodach cie globalnie ten rynek już taki bardzo bardzo dojrzały no tak, ale możemy się chyba zastanowić nad tym, jakiego rodzaju biznesu są w ogóle mogą w ogóle przejść taką no nie mają transformację, bo to za dużo słowo, ale mogą spróbować tego rozwiązania dniowego dnia pracy w imię podtrzymania zatrudnienia, bo to też nie wszędzie będzie miało sens nie wszędzie działa no tak mówiły, bo możliwości są generalnie 2 jeśli mówimy o takim skracaniu czasu pracy 1 jest ograniczanie liczby dni, a drugą jest karta niedzielnego czasu pracy to też może się różnić podsektora od między sektorami nawet między krajami, bo to też zależy od kultury organizacji pracy oraz jakich refleksji z czego można zrezygnować nie, tracąc ma wydajności powiedz tak np. w Japonii podał, że Microsoft, które Zina firma informatyczna zrobiła taki eksperyment, że skróciła czas pracy, ale generalnie skróciła ten czas pracy w takiej formie, że zakazano zbyt długich spotkań jakiś tam na raty itd. druga matka nie ma spotkań dłuższy niż 30 minut i efektywnie ludzie wychodzili z pracy wcześniej, ale można powiedzieć, że wyeliminowano takie te zachowania, które służą trochę takiemu rozumu Ross Ross zdjęciu dnia pracy bez zrobienia czegoś naprawdę produktywne no i wtedy nie mieli po poprawę produktywności bo, bo dostrzegli, że mogą walczyć taką kulturę przesłania po 10 godzin w biurze i wypełniania sobie tygodnia pracy bezsensownymi spotkaniami natomiast jak brzmiały np. kopalnie Noto już trudniej zrobić coś takiego, bo ten charakter pracy jest taki, że pewnie można dziś zastanowić czy są jakieś tam przestoje czy coś, ale wtedy taki związek zawodowy pracownik może powiedzieć, że nową Monia da się może 8 godzin robić tej takiej najtrudniejsze prace cały czas, która tam jest potrzebne są jakieś okresy pracy lżejszej np. związanej z jakimś tam nie sprawdzaniem czy konserwowanie tych maszyn itd. że to nie jest wcale wypełnianie sobie dnia korporacyjną dwugodzinną naradę, na której ludzie i tak siedzą i równocześnie, robiąc zakupy tego, że to jest po prostu coś tak co tak co zrobić więc, którzy zatrzymają wrócimy po informacjach z 1356 łączenie łączenie 406 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych rozmawiamy o czterodniowe dniu pracy jako pewnym pomyśl, które może w niektórych sektorach gospodarki przeciwdziałać masowym zwolnieniom, by utrzymać zatrudnienie na obecnym poziomie takie pomysły przedstawić najmniej część przemysłu niemieckiego związki zawodowe i metal dążą do tego w niektórych zakładach niektórych już właściwie to jest przyzwolenie czy zielone światło, ale to rozumiem, że to właśnie nie jest nowe rozwiązanie w Niemczech już wcześniej funkcjonowało tak no i czy to na początku lat dwutysięcznych w przemyśle motoryzacyjnym czy właśnie po o w trakcie tego tego kryzysu po wielu po kryzys finansowy 2008, kiedy w Niemczech górnym sektorem datkiem był przemysł, bo wówczas pół duży spadek handlu Międzynarodowego to poznajemy jako eksportera przełożyła się na na spadek popytu na pracę w przemyśle będą jakieś doświadczenie mają no tak jak już wspominałem model negocjacji zbiorowych, które jest w Niemczech, czyli takich branżowych z tego punktu widzenia się dość sprawdza, bo poszczególne branże mogą trzeba tego regulować odgórnie na poziomie ustawy kraju itd. tylko poszczególne branże mogą ustalić zasady okres dostosowania wynagrodzeń tak dalej w zależności od potrzeb danej branży możliwości danej branży i od sytuacji danej branży, bo też niektóre te sektory przecież są dotknięte bardziej inna, a inne mniej, więc dowiedzieć to jest taka niemiecka tradycja, która nie aż tak bardzo ceniona winnych krajach europejskich czy ma wiedzieć, że to jest taki rodzaj negocjowania tego rozwiązania taki no to jest szczęśliwszy sposób to znaczy rzeczywiście, jakby w obrębie danej branży i w z wykorzystaniem takich struktur pewnego dialogu, które już istnieją od dawna tak no proszę pamiętać o tym, że takie kwestie jak negocjacje zbiorowe i model dialogu społecznego ma czy to na poziomie sektor krajów także się nie tworzy z dnia na dzień ich na pewno nie tworzy się ustawą jest bardzo duża inercja procesów dużo zasad, które są pana i pewnego rodzaju tradycja, którą się mniej lub bardziej w danym w danym sektorze czy w danym kraju kraju szanuje Niemcy kraje skandynawskie to są takie kraje, które mają bardzo długą tradycję dialogu sporo negocjacji pomiędzy pracodawcami związkami zawodowymi często na poziomie branżowym często organizacje zrzeszają wiele osób czy też wiele firm to się w odróżnieniu od takiego modelu polskiego, gdzie do związków zawodowych należy jakiś 10% pracujących w sektorze prywatnym mniej w sektorze publicznym więcej, ale tak też do organizacji pracodawców tak naprawdę należy należą firmy, które łącznie odpowiadają jakieś 10% zatrudnienia w kraju może może 15 i no i ten model niemiecki skandynawski, który jest pod tym względem podobne to jest po prostu trochę inna jest jako historyczna tradycja wręcz com w kompleksowej takiej pełnej przynależności na myśli ona teraz nie jest to ustaleń, które są dokonywane na poziomie branż tak naprawdę obowiązują na poziomie branż, czyli nawet jeśli pracowników niezrzeszonych tego się nie da zrobić od zera z dnia na dzień jakimś innym kraju to jest trochę ma powiedzieć dorobek stół czy nawet 50 lat pewnego rodzaju takiej tradycji przemysłowej, która tam się wykształciła gdzie, zaczynając przecież od dość trudnego dla pracowników dziewiętnastowiecznego kapitalizmu, ale powiedziałem o tym, że, ponieważ to właściwie jest kolejna taka fala, kiedy można sprezentować z tym dniem pracy z podziałem pracy właśnie w imię ocalenia przynajmniej części miejsc pracy będzie wcześniej w pierwszej części naszej rozmowy, że tym na trudnym momentem może wprowadzić czterodniowej pracy to akurat w przemyśle może jest dość łatwa trudno z niego wyjść to co wiemy już na temat doświadczeń właśnie tego tej branży w Niemczech jest tego rodzaju eksperymentami jak przedsiębiorstwa wówczas wychodziły z tych rozwiązań kryzysowych ograniczenia czasu pracy tego powiedziałem takiego wymuszonego kryzysem nowego podziału pracy, a w przeszłości to miało zawsze taki charakter reagowania na wstrząsy więc moment wyjścia było dużo można było też łatwo zauważyć, bo po prostu widoczne w odbiciu gospodarki światowej w we wzroście zamówień tak dalej bo, bo przecież wielka recesja 10 lat temu gwałtowny charakter, ale w takich krajach jak Niemcy to się wiązać ze środkiem odbicie, więc z tobą, gdyż dość łatwe do namierzenia i mogą mieć charakter właśnie trochę tak jak z takimi mechanizmami jak powstaje w Polsce, że umawiamy się, że to jest na kilka miesięcy, a potem ewentualnie rewiduje my wydłużamy kolejne kilka miesięcy czy nie teraz może być trochę inaczej, dlatego że niektóre mogą być dotknięte bardziej, a też wiemy, że na, że w niektórych branżach, zwłaszcza np. motorowcy motoryzacyjna ma taką ma takie wyzwanie tak jak wspomniałem w pierwszej części naszej rozmowy są trendy, które sprawiają, że ten popyt pracowników będzie mniejszy, więc teraz przyszłość 1015 lat, więc przeniesienie tych wcześniejszych doświadczeń teraz nie automatyczne, dlatego że te firmy będą jakoś musiały w którymś momencie ocenić Okaj kryzys pandemię Korony wirusowy Korona wirusowy jest za nami natomiast równocześnie musimy dostosowywać do tego innego trendu, który związany ze spadkiem no np. popytu na oraz na produkty, które produkujemy, zwłaszcza te bardziej energochłonna albo z tą transformacją wewnątrz Bono w szczególności elektromobilność ma taką cechę, że liczba się zapotrzebowanie na pracy zmniejszy jest też duże wyzwanie dla Polski, bo np. te wszystkie fabryki są ulokowane na południu na południu Polski ten cały przemysł motoryzacyjny to nie jest jeszcze przystosowane do zmiany struktury produkowanych samochodów po na elektryczny bardziej czy jakiś hybrydowy bardziej i zrobi fan takim faktem że, że jak się to transformacja zakończył ów dajmy NATO w horyzoncie 510 lat i ta elektromobilność stanie się dominująca to wówczas nie będzie potrzebne tyle osób do pracy w tych fabrykach, które montuje samochody, a np. fabryki silników to fundamentalnie będą w rowach albo musiało się przestawić na coś innego albo po prostu trzeba będzie zamknąć jeszcze przy tym na ile ja wiem co zmieni się też cykl życia produktu, bo silnik elektryczny zużywa się wolni no tak jest też takie można powiedzieć jest taka presja ze strony komisji Europejskiej i słuszna zresztą ma rozwijanie tzw. gospodarki obiegu zamkniętego okulary ona, czyli dążenie do tego, żeby wydłużać trwanie produktów oraz wymuszać budowę produktów taki sposób bardziej modułowy że, żeby nie było także jak nasze wyczerpie bateria w telefonie na amen to musimy wyrzucić cały ten telefon albo się kursuje ekran to trzeba go wyrzucić, bo nowy ekran kosztuje więcej niż nowy telefon, bo to z punktu widzenia środowiskowego i efektywności wykorzystania surowców nie jest optymalne, więc jeśli drugi trend się jeszcze na to nałoży to wówczas będziemy mieli bardzo głębokie dostosowania w przemyśle motoryzacyjnym, który generalnie można powiedzieć z każdym kolejnym, tym bardziej funkcjonuje na zasadzie, gdy ludzie wymieniali samochody co 10 lat potem 5, a teraz taki kraj jak np. wielka Brytania nikt nie kupuje samochodów gospody nawet gospodarstw domowych biorą wszystko w leasing za 1,5 roku osoby wymieniają na nowy, ale do jednych wody czy te obiektywnie rzecz biorąc samochód 1,5 roku dalej się nadaje prawda co raczej trochę fanaberia pierwszego świata można powiedzieć jeśli porównamy to z cyklem życia produktów gdzieś indziej natomiast to efektywnie pozwala wybrać się kręcić jak te trendy trochę zmienią to zmieni się też struktura zapotrzebowania i sposób użytkowania pojazdów, czyli rozumiem, że to nawet może chodzić sam Koran kryzys chodzi o pewne procesy szersze, które zachodzą już od dłuższego czasu gospodarczej teraz następuje pewnego rodzaju tara no trudna do wyobrażenia kumulacja tego wszystkiego no tak, bo branża motoryzacyjna w szczególności od od kilkunastu lat ma ciągle taką kawkę i raz po raz pojawiają się jakieś nawiewu trend przenoszenia produkcji do takich krajów jak Słowacja czy ska co spowodowało duży spadek zatrudnienia przez taki kraj jak Francja Włochy po tym, jak różne firmy miały problemy w czasie wielkiej kryzysu finansowego 2008 dziewiątym roku no to wiele firm to trzeba wały pomocy państwa, żeby przetrwać jak dostał tę pomoc państwa, żeby przetrwać w to za równocześnie musiało ciału spłacić dług w stosunku do swojego dzieciństwa trochę, zwiększając produkcję na wielu, ale przy kolejnym kryzysie znowu napięcia czepiają i równocześnie pojawia się ten właśnie trend technologiczne, które nie jest w przemyśle niczym nowym, bo w przemyśle taki postęp technologiczny działa od dekad Jeślinie od setek lat w ten sposób, że pozwala nam wytwarzać to samo 80 nakładem pracy i także no to na pewno będzie miało inny charakter w przyszłości kiedy, kiedy było to tylko mechanizm na przetrwanie kryzysu dziękuję bardzo, Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych był z nami czternasta 18 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA