REKLAMA

O wzajemnych powiązaniach literatury i gier komputerowych na Festiwalu Literacki Sopot.

Literacki Sopot
Data emisji:
2020-08-22 13:00
Audycja:
Czas trwania:
16:04 min.
Udostępnij:

Czy gry komputerowe da się czytać jak literaturę? W jaki sposób świat cyfrowy przenika się ze światem literackim i czy te dwie dziedziny mogą być dla siebie wzajemną inspiracją? Rozmowa z Karoliną Sulej i Marcinem Blachą - uczestnikami debaty Na Festiwalu Literacki Sopot.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed mikrofon Łukasz Wojtusik, ale nie jestem sam jest również w Sopocie Marta Perchuć-Burzyńska dzień dobry dzień dobry jesteśmy tutaj jak co roku po to, by zdobyć informacje z tego co dzieje się na greckim Sopocie to 1 z ważniejszych festiwali literackich w ramach wielkiej koalicji letnich festiwali gościem głównym tegorocznej odsłony są goście i godzinę Kanady i z tymi twórcami spotkania online w mediach społecznościowych samego festiwalu, ale wśród debat spotkań Rozwiń » także, podczas której uczestnicy uczestniczki będą wspólnie zastanawiacie co można wyczytać z gry wideo cyfrowe media literatura to będzie rozmowa z udziałem Karoliny Sulej Marcina blachy siano kasa i Miriam werwy, którą poprowadzi Bartek Chaciński, a w naszym studio terenowym w Sopocie Karolina Sulej dziennikarka pisarka jest też współautorką bardzo ciekawego projektu gry Andrius to jest tak naprawdę książka gra komputerowa to tego jeszcze wrócimy z nami także Marcin blacha Story dyrektor w projekt red od kilkunastu lat pracujący w branży gier no i główny scenarzysta Wiedźmina trójki szacun owocu będzie cyfrowo literacko i dosyć jestem zestresowana przed rozmową, dlatego że się na grach nie z nami jest bardziej już grał Wiedźmina jest gra Ficy też Nielba gra na listach po fantastycznym muszę przyznać, że ja też grają bardzo duże dobrze obserwowałem jak jak grają Wiedźmina myśl mój mąż, przygotowując się znalazłam sieci pracę doktorską opublikowaną przez Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu autorstwa Julii czar NIK mówi o tym, bo zacytuję tutaj pracy doktorskiej chciałbym, żeby to było pytanie otwierające naszą dzisiejszą audycję jak przeczytać grę jak zagrać literatura zastanawiam się, od której część tego pytania zacząć, bo właśnie powinniśmy najpierw mówić o tym jak grać w literaturę czy o tym jak czytać gry, gdy rozmawiamy o ograniu literatury oczywiście pierwsze co przychodzi nam to mój rekord Cortazara i gra w klasy literatura jest tak bardzo różnorodna i ma tak wiele różnych innych niż zagadnień, że graniu literaturę można mówić na najróżniejsze sposoby istnieje np. taki nurt na pograniczu literatury gier, który właśnie gry paragrafowi one były swego czasu bardzo popularne jony właściwie taką forpocztą gier fabularnych w Polsce gry polegają na tym, że gracz dysponuje książką książka podzielona jest na paragrafy grać czy to zawartość jakiegoś paragrafu i w zależności od dokonanego przez niego wyboru skierowany jest kierowanych do innego paragrafu bądź też zaufaniem 101 albo do 213, gdzie czyta kolejne partie tekstu, który jest rezultatem jego wyboru to z 1 strony książka to się czyta z drugiej strony to jest gra graczy jestem stroną aktywną dokonuje wyboru tekst literacki i sposób w jaki czytana jest ten tekst literacki reaguje na wybory gracza i przykłady można mnożyć bardzo jest bliska, bo ta tamten wyborów uczestniczenia w doświadczeniu związanym z czytaniem i granie my też handel stanowi czyn gry grze, którą współtworzą i rentach z, która ducha jest trochę taką paragrafowi grą o szerszą oczywiście, bo do tego dochodzi cała sfera medialna wizualna przecież my też nie wybieram stronę, na której poruszył paragraf, do którego trafia, ale ta narracja ta opowieść tworzy się na moich oczach jestem tu i teraz, więc wydaje się, że to myśmy pracowali to jest taka, która rzeczywiście bardzo drogowego i ducha Winter literackiego eksperymentu z tym chcę bardzo praktyczne i bardzo jeśli chodzi o doświadczenie związane z graniem takie komercyjne także może to bardzo zanurzyć bardziej niż książka są takie moje pierwsze refleksje jeśli chodzi o te gry literatury i literacki literacką Grety w ogóle wszystko co się dzieje w kulturze dzisiaj uważam za najciekawsze, dlatego że dzieje się bardzo dużo tych wszystkich skrzyżowań różnych narzędzi pól literatura gra film gra film literatura i na styku tych połączeń powstał nowy byt, który bardzo inspirująca moim zdaniem i ja np. niektóre zapytał 2 lata temu reportaż może być grą komputerową to się roześmiała nagle okazało się, że udało się ten rodzaj zaplecza przepisać przetłumaczyć na język gry i wydaje się, że to będziemy bardzo pojemne i tak jak komiks kiedyś też powieść graficzna nie był uważany za nośnik treści poważnych pytań egzystencjalnych humanistycznych rozważań to tak wydaje się, że gra teraz staje się już właśnie takim medium, które zaczyna być uważane za złe co może być sztuką wysoką przy tym zgodzić oczywiście tak istnieje w ogóle bardzo dużo gier skoro już o tym, rozmawiamy, które wykorzystują elementy reportażu w takim sensie, że np. częścią tych gier są archiwalne zdjęcia i artykuły poświęcone bądź takiej społeczności będzie jakieś dziedzinie kultury bądź jakimś zakątku świata gry oprócz tego rząd ich celem jest dostarczenie graczowi rozrywki one poszerzają też wiedzę gracza otwierają go na świat, który normalnie byłby dla niego niedostępne, ponieważ ważnym elementem gier jest ten aspekt Inter akcji one wymagają od gracza zaangażowania to otwarciem nie tylko zaproszeniem, ale pozwala też graczowi pobuszować troszeczkę po tym, świecie bądź nieznanym wcześniej będzie czasem zapomnianym będzie bardzo odległym i samodzielnie czynnie zaangażować w sprawie tego świata powiedział z Karoliną o tym, przykładzie poszukiwań w przestrzeni reportażu tak znakomitym przykładem skoro w Kanadzie mowa jest takie produkcja kanadyjskiego wydawcy, który nazywa się formalnej to z 1 strony jest film gra, w której gracze mogą wymieniać doświadczeniem są lewe lokali, ale z drugiej strony jest to reportaż, ale zastanawiać nad 1 rzeczą, o ile gry tak jak rozumiem są tak bardzo popularne to czy rozwinięcia nie będą jednak takie bardzo niszowe skrzyżowanie na takich właśnie stricte wąskich i teraz jeszcze nie powiem, że nasza gra będzie tak popularny Wiedźmin chociażby tak nie będzie to nie było też zasady jej wolę nie powstała po to, żeby Gromosława powstała tak jak literatura powstaje bardzo często po to, żeby przeczytała w dużym zaangażowaniem jednak bardziej garstka niż wielki tłum tak, ale to, że nie jest gra tzw. stadionowe takie jeśli chodzi o zasięg to tylko raczej powiedziałbym butikowe to nie znaczy, że jesteśmy z tego niezadowoleni, bo żona nie spełniła swojej roli, bo ona właśnie ma trafić do ludzi, którzy konsumują kulturę z zaciekawieniem i które nie wystarcza oglądanie serialu wieczorem, którzy cały czas potrzebują szukać też nie tylko ekscytacji takich treściach, ale też formalnych wydają się to by co tak ze sobą niesie tak formalnie jako doświadczenie użytkownika bardzo bardzo ciekawe szczególnie w dobie pandemii, kiedy podróżowanie realne nie było możliwe także zachęcała do takiego podróżowania po własnych wspomnieniach po własnych planach i chcieliśmy, żeby ten świat, który nam tutaj właśnie się bardzo gwałtownie zmienia też ludzie rzeczywiście zainteresował trochę szliśmy zrobić taki cwany sposób to znaczy przemycić właśnie element zachęcają do zaangażowania społecznego i poznawania tego realnego świata właśnie mówiłeś też do takiej ekscytującej rację tak gry po prostu to skrzyżowanie literatury i gier wideo np. ma też szerszą grupę dotarcia i powstaje wokół tego nieprawdopodobne fan dom, który mam wrażenie sam się wszystkim trybikiem, który sam napędza atak no man, czyli takie bardzo wierzę, że eksperymenty i awangardowe pomysły pchają dziedzin, które są zaangażowane są do przodu taki, że to pączkuje dla mnie bardzo ciekawy eksperyment myślowy, iż bardzo wiele nauczyłam np. nauczą się tak lepszą reporterką co mnie zdziwiło, bo się zdarzyło pisać, bo w Polsce taka szkoła reportażu, że redukuje edukuje i boję się w związku z tym postawić nawet kropkę tak, żeby nie było za dużo, żeby wycięcia jest tutaj po prostu mogły się rozpisać zobaczyłam, że pewne reguły działają zarówno w książkach jak i grafiki filmy po prostu trzeba umieć dobrze opowiadać historie są żelazne zasady, które chciał przestrzegać owym czasie ze mną zgodzić oczywiście życie związał co więcej chciałem dodać, że gry komputerowej one są bardzo różnorodne i tutaj istnieje analogia pomiędzy światem gier komputerowych i światem książek polegał na tym, że istnieją różne gatunki literatury niektóre są bardzo niszowe, ale mają swych Czytelników czasem bardzo wiernych sam jako czytelnik sięga właśnie czasami takie książki, że niektóre wydawnictwa bardzo takich malutkich, które bardzo rzadko wydają bardzo podobnie zręby w naturalny sposób uwaga wszystkich zawsze zwracać w kierunku takich bardzo popularnych tytułów jak np. Wiedźmin, który oczywiście po prostu był sukcesem komercyjnym, ale nie znaczy, że istnieją gry niszowe, które są bardzo mądra bardzo atrakcyjne jony też mają swoich odbiorców, jakie cechy literatury są mogą być najczęściej inspiracją dla dla twórców gier i w jakim stopniu dadzą się przenieść do tego świata gier gry są bardzo wieloma rzeczami np. z biznesem biznesem rozrywkowym naj tutaj przed chwilą mówiłem o popularności i chwaliłem to jest niszowe to teraz będę musiał, z której powiedział tym co jest popularne w naturalny sposób twórcy gier interesują się literaturą, która jest popularna i wielu odbiorców, ponieważ w tym roku naszym tematem jest Kanada to takim przykładem jest np. seria komiksowa kanadyjskiego autora opowiadająca o skoczek pielgrzymie to na początku były komiksy i one stały się grą komputerową oprócz tego jest też film i tutaj zadecydowało ono zarówno sama atrakcyjność tego dzieła jak też popularność po pierwsze mamy popularność drugie nie wszystko da się adaptować to jest przecież znaczy znana prawda ze względu na to, jakie medium na jakie próbują dokonać adaptacji tutaj gry komputerowe nie są żadnym wyjątkiem istnieją czasami bardzo dziwne adaptację w świecie gier dziwne w takim sensie, że nikt nie spodziewałby się, że uda się zrobić adaptację, czyli takiego jak grę komputerową ja sam np. chyba to było 2 lata temu ze studentami próbowaliśmy wyście nas nie tylko próbowaliśmy zrobiliśmy grę na podstawie fragmentów poezji Safony niedawno wyszła gra, która nawiązuje do Homera i też gra strategiczna, która rozgrywa się świecie wojny trojańskiej w no taki przykład można mnożyć bardzo wiele no, aczkolwiek wszystkie uda się zrobić grę komputerową tylko z niektórych rzeczy robić to trudniej to zasada popularność obowiązuje, jeżeli kogoś interesuje bardziej sukces artystyczny albo nie obchodzi go popularność sprzedaż to rzecz oczywiście może sobie pozwolić na adaptację taką, której eksperymentem albo, która jest taką grą na to mówimy Arts, czyli czymś co ma być przede wszystkim przeżyciem artystycznym natomiast, jeżeli celem gry jest po prostu połączenie sukcesu artystycznego komercyjnego to sięga się raczej takie dzieła, które są popularne i które które po prostu na pewno już znalazło odbiorców teraz poprzez grę znajdą więcej tak się rozmarzył, bo zacząć zastanawiać nad takim eksperymentem jak można, by interpretować i organów tren interesującą musiało to być dobrze ciekawości bierze również musimy kończyć ten ostatni cykl ma jakąś książkę, których swe chciałbym bardzo zrobić grę albo tylko, żeby ktoś zrobił jedynek w swoim kalendarzu się nie mieści to samo NATO było właśnie takie spełnienie jednak z moich marzeń, ale uważam, że w ogóle greckie tragedie są bardzo dobry materiał na gry komputerowe i gdyby ktoś po prostu podszedł do tego tak na poważnie to z tego da się zrobić świetne gry to jest 1 kwestia, kto w bardziej krytyczny Czytelnicy czy gracze mają takie wrażenie że, że jednak graczy ciężko mi było porównać marzeniem jest inny rodzaj podejścia w ogóle takiego ustawienia w pozycji mającego czytelnik jednak czeka na krytyka idei krytykowi kompetencje może recenzować oczywiście jasne natomiast może musi podobać, bo nie podobać Ależ to jest tak ustawione też chcą funkcjonowaniu rynku książki, że mam to jest krytykują jest owiany tą pozycją autorytetu Jon ją krytykuje, a czytelnik lubię, bo nie lubi i już niema tam zacietrzewienia takiego wrażenia oczywiście niektóre decyzje lubimy czytać Dostojewskiego, że to pan nie klikać w zabawne i tam ludzie nie oszczędzają nad morzem generalnie jak ktoś książki czytaj i lub gromadzi na półce tak po nich nie nie krytykuję tak bardzo i ewentualnie stosuje się krytyczną recenzją jakiegoś złośliwego dziennikarza na grach gracze z kolei także gracze są lepiej zorganizowani skryty niż przepraszam Czytelnicy i istnieją oczywiście tam jakieś grupy dyskusyjne powiedzmy fanów kryminału, niemniej jednak one są na pewno mniejszy niż te wszystkie fora graczy związanych bądź to jakoś serią gier być nawet czasem z konkretną grupę graczy są bardzo dobrze zorganizowani ani w ogóle bardzo dużo rozmawiają ogra w szczególności, że czekają na jakiś tytuł i tam też jest bardzo łatwo w związku z tym krytykę, ale też bardzo łatwo coś co nazywamy High, czyli takie bardzo duże zainteresowanie grą i wyczekiwanie na nią i wydaje się, że przez taki mechanizm sprzężenia zwrotnego rzecznik gracze się nawzajem nakręcają właśnie zarówno krytyka, jakiej to bałwochwalstwo zwrócone w kierunku zbierane są dużo większe niż w przypadku literatury moglibyśmy tak Szanowni Państwo bardzo bardzo długo, bo jeszcze bardzo dużo pytań tak pokazują, że to jest fascynujące to przenikanie się gier literatura, ale niestety Szanowni Państwo nie możemy państwu rodzić wszystkiego co wydarzy się położyć wszystkich wątków, które pewnie znowu będą tylko częścią dyskusji w czasie debaty na festiwal literacki Sopot co można wyczytać z gry wideo to spotkanie o godzinie 17 i Państwowej galerii sztuki w Sopocie i będzie to rozmowa z udziałem m.in. obecny tutaj gości w naszym terenowym studiu Karolina Sulej i Marcina blachy będą także makro i Miriam wybór, a debatę poprowadzi Bartek Chaciński mamy suszą się z państwem już za chwilę po informacjach będziemy rozmawiać z twórczyń nami czytania performatywne go, że tak powiem życia towarzyskiego i uczuciowego Leopold Tyrmand to jest jeszcze tylko 1 gierkę potem do dziękuję dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LITERACKI SOPOT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA