REKLAMA

"Dzieci nie powinny wracać do szkół 1 września. Potrzebna jest najpierw kwarantanna, inaczej grozi nam wariant włoski"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-08-21 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejny gość popołudnia Radia TOK FM to Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty dzień dobry jest dobre 1września młodzież uczniowie wracają do szkół podstawowym modelem pracy w szkołach mają być zajęcia stacjonarne tymczasem pandemia wcale nie zwalnia cały czas rośnie ilość dzienna ilość zakażeń w Polsce czy szkoły są gotowe do pracy stacjonarnej w panem szkoły gotowe to będą jak w ciągu najbliższego tygodnia będą Rozwiń » swoje rady pedagogicznej dokończą wdrażanie tych wszystkich dyrektyw rządowe, które otrzymaliśmy zarówno sanitarnych jak i edukacyjnej natomiast wszystko to jest to będzie zorganizowany urzędowym uznaniem ku moim zdaniem być może nawet przepaści, bo bardzo zaniepokoiły nas prognozy Instytutu biologii Doświadczalnej bardzo zaniepokoiło stanowisko naukowców z Polskiej Akademii Nauk który, którzy zalecają zdecydowanie większe poziom bezpieczeństwa w szkołach niż zapewniają wytyczne, które otrzymaliśmy no i opierając się o to właśnie kończymy uchwalać stanowisko, które w weekend skierujemy do wszystkich władz do wszystkich publicznych osób do państwa do mediów, które będziemy występować o zmianę trybu wejścia na wyrok szkolna, jaką zmianę taką zmianę, że zgodnie z sugestią naukowców, którzy już wiosną muszę powiedzieć, że już wiosną w Polsce naukowcy opracowali tak dobre modele cyfrowe rozwoju epidemii w Polsce, że przez, że do wakacji spełniały one co toyoty bardzo dobrze dają oddano po prostu rozwój poszczególnych regionach jak zachorowania będą przebiegać wygasać dlatego wierzę naukowcom, którzy mówią teraz zalecają dwutygodniową kwarantannę dla dzieci młodzieży szkolnej, aby uczniowie po wakacjach przy, którzy przybyli z całego świata staje Polski każdy z innego miejsca w kraju najpierw jednak przebyli z domu być może edukację zdaną, ale jednak z dala od spotkania się w 2, aby nie przynieść rozpowszechnić epidemii naukowcy mas nie uszkodzić straszą, ale naprawdę to po prostu odpowiedzialna poważna informacja straszą nas z tym, że to ta zakaźna ość wzrośnie jeśli tak nie zrobimy do poziomu 1,7 i to będzie już wariant włoski i to czasem tymczasem szef Ministerstwa Edukacji Narodowej minister Piątkowski mówi odniesie do tego postulatu opóźnienia 2 tygodnie otwarcia szkół mówi, że to są to jest powrót po wakacjach taki sam jak powrót z ulicy czy ze sklepu oczywiście nie ma gwarancji czy ktoś jest nosicielem czy osobą chorą dodał, że Polacy w tym roku nie bardzo wyjeżdżali zagranicę no i tak odniósł się do tych postulat no chyba minister w takim razie nie był w górach lub nad morzem i widział tych tłumu, ale już naprawdę nie, doszukując się tutaj argumentów ad personam jest inaczej i nie pracą Gliwa podejście niczego nie ja nie ułatwi my sugerujemy rozwiązanie kompromisowe oraz bezpieczne to znaczy proponujemy, aby do szkół 1września powróciły dzieci od od tzw. zerówki oddziałów przedszkolnych aż do klas 13 włącznie, abyśmy spokojnie mogli opanować sytuację i edukacyjną i TIT Epidemiologiczną w szkole, a po 2 tygodniach około zależy jak już naukowcy to za sugerują jak mam nadzieję urzędnicy uwzględnią, abyśmy mogli wszyscy już wrócić do pracy w szkole co więcej sugerujemy pewną elastyczność działania szkoły w czasie całego roku szkolnego potem taki sposób, abyśmy mogli nadal dość bezpiecznie edukować na, toteż mamy jakiś tam swoje propozycje no właśnie jeśli chodzi o te wytyczne sanitarne na czym one polegają jak ma wyglądać szkoła od 1września czy w ogóle są takie warunki polskich szkołach, żeby zachowywać dystans społeczny po pierwsze, wytyczne są niespójne i wytyczne resortu edukacji resortu zdrowia oraz te dotyczące różnych poziomów edukacji są sobą niespójne dam przykład taki zrozumiała dla wszystkich proszę sobie wyobrazić, że dzieci właśnie w tej tzw. zerówce w szkole będą miały dystans inne inne odległości od dziecka dziecka od dystansu dzieci starzy także chyba jak będą korytarze są dzieci to poznamy, które są, jakiego rocznika po tym, jak szeroko idą ławą, ale w ogóle zapewne ten dystans społeczny wśród dzieci z zerówki wydaje mi się to szalenie trudne mówię to jako zachód pamięta jako ojciec co prawda już dużej dziewczyny ale, ale pamiętam te czasy nie zachowamy tego dystansu tak czy owak na żadnym poziomie, ponieważ wychodzi nam na to, że nie mamy takich powierzchni, aby dzieci się w mieście bezpiecznie od tak po prostu wpuszczone, jakbyśmy nie zauważyli, że nie ma już w roku 2019 nie chce takiej tutaj, mówi że beznadziejnie nic nie da się zrobić i że narzekamy na wszystko chcę powiedzieć, że mamy konkretne propozycje, aby zwyczajnie ulepszyć to co tutaj zupełnie niefrasobliwy nam dano do dyspozycji dzielnic, bo przystępujemy kompletnie gołymi rękami do pracy dyrektorzy otrzymali ani złotówki na podział zwiększone podział na grupy, a wiele krajów Europy zachodniej zrobiło to w Danii słyszę, że nawet dziesięcioosobowe grupy są szkoła uchwalone, czyli dzieciaki zupełnie będą mogły bezpiecznie wprawdzie przez cały dzień podejrzewam, że do nas później, ale jednak edukować się, a u nas wcale się lepiej nie zapowiada znajomy szkołach organizacja na nowy rok szkolny będzie wyglądała tak, że pierwsze dzieci przejdą o godzinie siódmej 30 nie więcej, a ostatnio wyjdą około osiemnastej 30 natomiast obiady trzeba będzie jeszcze dziś tak od godziny dziesiątej do szesnastej, żeby zdążyć na co proponuje pańskie Stowarzyszenie no tak jak mówię stawimy temu wszystkiemu czoła będziemy się z tym borykać, ale po pierwsze to co powiedziałem, czyli te sanitarne terminy ustawić zupełnie inne rozpoczęcia roku dla różnych grup wiekowych ponadto należy nam umożliwić posiadanie pełnej elastyczności co do decyzji jak ma wyglądać edukacja przez cały rok zalecamy edukację tak jak to tam ktoś ukuł hybrydową przez cały rok to znaczy tak, aby dyrektor mógł podjąć bez żadnych ustaleń z sanepidem czy czymkolwiek Kol wiek, aby ze swymi nauczycielami z radą pedagogiczną ustawili organizację tak, aby dzieci przychodziły naprzemiennie nie nie jest tych gadów przez 6 godzin dziennie, aby zdążyć na ponad to jednak czego należy ściśle przestrzegać to znaczy, gdy pojawią się jakiekolwiek zachodzą przypadki zakażeń to już tutaj musi wejść sanepid i opinii sanepidu niezbędna tego też byśmy chcieli, by dotrzymano w zasadzie to są proste rzeczy zrozumiałe moim zdaniem tak to są proste rzeczy pan widzę tylko 1 wadę w tym stanie i ona może się okazać zasadnicza to znaczy, żeby rzeczywiście ten plan wprowadzić w życie samorządy musiałyby mieć pieniądze one nie mają ani wydatki no właśnie w dodatku nie ma pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli nauczycieli jest za mało, a już, wprowadzając taki reżim sanitarny, w którym pan mówi jest ich stanowczo za mało to jest wydaje się rzecz nie do przeskoczenia, a pan jest efekt uboczny tych zaniedbań finansowych tego nie przeznaczenia pieniędzy na epidemię, że tak powiem dochodzą do mnie głosy zaniepokojonych rodziców nauczycieli, że w małych miejscowościach gmina, która już dawno były 1 zaczyna się łączyć klasy, która latami były chronione przed łączeniem takie powiedzmy 18 osobowe, a czy jedzenia dzielić klasy na grupy, a są łączone zwiększać z powodu braku pieniędzy np. 28, a zwyczajnie wójt burmistrz tak małe miejscowości nie ma pieniędzy tego nie przeskoczy, bo ma normy, a więc to wszystko spotyka spotyka się to na tym, że zamiast cały lipiec sierpień, a także wcześniej wiosną zmieniać podstawy programowe i dostosować do możliwości edukacji w dobie pan tępi, aby nie przy okazji wrzucić wreszcie szkoły wszystkie te zbędne treści te godziny przeznaczone na to nie zrobiono nic po prostu przez całe wakacje sobie odpoczywa no my dostaliśmy wytyczne tydzień temu ma ciasta, ale tylko etyczne na czas w Polsce nie za nie nie zabraknie nauczycieli, bo to jest chyba rzecz kluczowa, bo tam razem w bramce może zabraknąć ja potrafiłem wyobrazić, że tę edukację w grupach przedostają się społecznym można rzeczywiście przeciągnąć na cały dzień to jest sytuacja ekstra ordynarna myślę, że wszyscy rozumieją ale, ale jak to zrobić bez nauczycieli to prawda to też jest kłopot natomiast dyrektorzy na razie strony rozmawiały i którymi zresztą prowadzimy gigantyczną w tej chwili akcje ma też zakrojone na tysiące dyrektorów informowania o pomaganie w tworzeniu tych procedur przez internet na seminariach wszyscy oni jednak podchodzą do zadania naprawdę zadaniowo zapewniam, że nie słyszałem żadnego narzekania łączenia na to, że będą musieli zorganizować mającego problem zgodnie z pieniędzmi na godziny ponadwymiarowe i mają przede wszystkim problem z tym jak opanować sytuację, gdy wszystkie dzieci naraz wejdą do szkoły natomiast przygotowują się i zapewniam, że szkoła pracować będzie tylko co za dwa-trzy tygodnie, gdy się pojawią pierwsze czarne punkty na mapie tych szkół w Polsce to jest ten problem naprawdę powinniśmy wspólnie trochę ulepszyć ten plan, chociaż na dobry ten ma wejść trzeba zapytać szkoły były zamknięte od połowy marca do końca roku szkolnego jak pan ocenia przebieg tej edukacji zdalnej no trafiło mieliśmy szczęście wręcz czułem, jakby nam pogrozi palcem, ale jeszcze nie uderzono porządnie dlatego, że to był już koniec roku szkolnego większość udało się zrobić z tą osobą marca jeszcze nie koniec roku o, ale ile pamiętam tak dalej od tak czy owak po drugie, edukacja przecież nadal trwała ona była na pewno upośledzona w stosunku do takiej na żywo i pełny rok będzie ale czego nauczono i nie jest także całkowicie no gdybyśmy, gdybym miał tutaj coś udawać albo mówić urzędowo przypominam, że resort edukacji uważa żeśmy to podstawy programowej w ogóle wszystko co było na te korytarze, które widzieliśmy o rodzinach, gdzie na trójkę dzieci bądź dysponował 1 smartphone no przecież to jest absurd kompletny i to się nie mogło udać to są przecież jakieś pobożne życzenia, ale w lipcu również były wakacje nikt mnie nie widział takich obrazków, żeby KE tiry kartony z komputerami krążyły po polskich szkołach i dostarczały brakujący sprzęt no może dlatego wracamy do szkół we wrześniu może dlatego wracamy do szkół Zalesie jest bliski bliski prawdy dość nieprzyjemne dla nas wszystkich no właśnie, ale czy sądzi pan, że uda się w sposób wymierny podsumować te kilka miesięcy nauki on-line nauki zdalnej czy dysponujemy w ogóle takim narzędziem, który w, które potrafiłoby nam cokolwiek o tym, powiedzieć, bo to jest rzeczywiście eksperyment także światowy mam jestem ciekaw jak to jak to w Polsce wypadło bardzo jesteśmy trochę tego słucha bowiem zaraz powiem no i znowu będzie źle coś tam też czegoś nie zrobi, gdzie Platformy internetowe, które miały być przygotowane czekamy na nowe Platformy kształcenia uczniów na odległość miała być nowe lepsze, a tymczasem okazuje się, że dziś nie ma hitami idziemy do szkoły, więc co Platforma nie mamy w ogóle nic żadnych ruchów nic nikt nam niczego nie pokazał przez czas nie ma, czyli podsumowanie tego, cośmy czegoś nauczyli przez tamten okres właśnie takie nie stworzyliśmy żadnej nowej Platformy widocznie nie potrzeba będziemy uczyć dalej jedni na tym SA w drodze na zoomie trzeci na klik mitingu czwarte na najróżniejszych, ale nic nie zmieni zaczynamy od punktu wyjścia tak jak stanęliśmy w czerwcu no właśnie, bo ja obawiam, że nie ma takiej gwarancji że, choć rok szkolny rozpocznie się być może 1września to niema przecież gwarancji, że w całej Polsce i we wszystkich szkołach będzie on trwał dokładnie tyle ile jest przewidziane mało tego minister Piątkowski wyraźnie zaznacza, że w dalszym ciągu resort ma możliwość przerwania edukacji stacjonarnej i powrotu, bo w niektórych miejscach bądź w całej Polsce do edukacji zdalnej właśnie czeka, więc sobie w przerwie 1września na 2 tygodnie dla klas starszych i z potem wrócimy radośnie przez morze właśnie Spotkajmy szkole skoro może tego nie robi, chociaż mówi ten model już, mówi że powinien te decyzje podjąć teraz to boję się, że będzie wtedy wszystkie decyzje nadchodziły późną natomiast muszę uspokoić w 1 kwestii o tym na edukację zdalna wróci do nas szybko jeśli epidemia tak galopuje natomiast nie jest tak źle jak było na początku w marcu, dlatego że tam, gdzie zatrzymaliśmy w czerwcu pan całą edukacją na różne sposoby po szkołach ja mam na sygnały dyrektorów nauczycieli, że oni po prostu rozwijali to co mają skoro nie otrzymali żadnych nowych narzędzi internetowych państwa to jednak wdrażają już szerzej te narzędzia, które przećwiczyli przechodzą w całości na wszystkie wymienione przeze mnie dane, jakie pakiety oprogramowania na wszystkie Platformy, więc będzie nieco lepiej niż było, ale tylko dzięki wysiłkowi ludzi na dole w bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty państwa moim gościem, a ja zapraszam państwa na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA