REKLAMA

Prezes ZNP: MEN pozostawił szkoły same sobie

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-08-25 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
taka ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry dzień dobry, gdyby był pan dzisiaj ministrem edukacji to jakby nas przygotował na pierwszy dzień września obie będą dzisiaj ministrem edukacji to pewnie niewiele czasu zostało, ale mamy wrażenie, że pan minister tak nie będzie tego problemu podchodzimy dopiero wczoraj nominację Rozwiń » otrzymał no szkoda, że nie, że to przebiega tak jak w sferze niepewności niedomówień tak zapytania, bo naprawdę to wszystko mogłoby z powodzeniem realizowane jeszcze wtedy, kiedy byliśmy w tej edukacji dane, czyli w maju czerwcu, bo był czas na rozmowy z rodzicami przede wszystkim samorządami także z organizacjami pozarządowymi, które nie funkcjonują na trenie oświaty czy związkami zawodowymi po to, żeby ten nowy rok szkolny przygotować się jak najpełniej jak najlepiej pamiętają, że w sytuacji kryzysowej sytuacji trudnej no najlepsze są procedury powtarzalne najlepszym procedury, które są niejako wykonywane automatycznie nie zastanawiamy się nad nimi, a dzisiaj mamy sytuację taką, że mamy teoretycznie 26 000 regulaminu funkcjonowania szkoły się sytuacji pan publicznej, więc powtórzę szkoda, że minister ten czas spożytkował inaczej Andrzej można było spożytkować pan mówi szkoda narzeka z drugiej strony właściwie każdego dnia słyszymy publiczną wypowiedź ministra Piątkowskiego ministra edukacji narodowej ci dyrektorzy, z którymi rozmawiałem wręcz cieszyli się ogólnopolskie wytyczne są na tyle elastyczne, że pozwalają im dopasować sposób funkcjonowania szkoły do warunków lokalnych tych budynków, które mają mówił wczoraj minister edukacji to właściwie pan mówi jedno minister mówi drugie pan ma za sobą nauczycieli minister rozmowy z dyrektorami i co my rodzice opiekunowie no i słuchaczy mamy z tym zrobić nie realizują bądź proszę wyobrazić sytuację dyrektora szkoły białostockiej, do której przyjeżdża minister edukacji narodowej to co tak dyrektor ma powiedzieć Panie Ministrze brakuje mi jasności dotyczącej dotyczących np. decyzję w sprawie podziału klasy na grupy w sprawie zachowania nie w pomieszczeniach wspólnych w sprawie decyzji to nosili maski czy też nie, ale przede wszystkim ma za to zapłacić po prostu przyjął, że ministrowi, żeby mnie zaczytuje nie było rzecznika ministra nie odmawia i powiedział to co minister chciał usłyszeć natomiast dla mnie o wiele ważniejsze w sensie jakościowym i gatunkowym przede wszystkim to co mówiła KK, czyli ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry oświatowej, który mówi, że szkoły zostały pozostawione niejako same sobie wolałbym, żeby każda ze szkół miała przynajmniej tak opracowane procedury zrobił to miasto stołeczne Warszawa to przygotowało na 30 paru stronach przypomnę, że minister pokazał 1 kartkę z 10 zasadami po to, żebyśmy byli w pewnych zasadach ujednolicić, bo przecież nie może być także dziecko przyjeżdża do szkoły 1 autobus musi nosić maskę w autobusie 15 pasażerów pociąg, choć na korytarz szkolny innemu, gdzie ma 6 kolegów i inne maskę może z powodzeniem zgiąć nauczycielka, która uczy w kilku szkołach, a nie zapominajmy, że reforma Anny Zalewskiej spowodowała, że jest ponad 100 000 nauczycieli, którzy uczą wybór 34 dzisiaj nawet szkoła w 1 szkole nosi maskę przebicia, bo takie zalecenie drugiej z tego zwolnione ziemny ze stołówki jedne funkcjonują na zupełnie różnych zasadach to co być może detale ktoś powie, że to może mało istotny, ale za tym wszystkim kryje się to co jest moim zdaniem podstawą przy podejmowaniu rzeczy było podstawą przy podejmowaniu decyzji ministra edukacji to należy pieniądze podjąć decyzję o tym, że wszyscy uczniowie mają nosić maski to zatem decyzję musieliśmy pytanie, kto za to zapłacić, jeżeli mówimy, że 650 000 nauczycieli ma być wyposażone w środki ochrony choćby postać matki, a nie tylko przewodnicy to również musimy sobie odpowiedź na pytanie, kto zapłaci czy pracowni, które przychodzi do pracy czy domu to organ prowadzący dyrektor szkoły no tak na marginesie też chyba jedynym zawodem, gdzie na barkach nauczyciela spoczywa obowiązek przygotowania i zapłacenia nie zawsze zgodnie z wyboru przyrządy narzędzia, których używa w szkole może poza mapami opisami, a jak pokazała edukacja dane to właśnie sprzęt własny komputer własna drukarka i prądu do tego liczba leży po naszej stronie ludzi tutaj no musi odnaleźć pytanie, dlaczego rząd NATO na takiej korekcie decydowały, jaka jest możliwa, lecz także, że niestety, jeżeli jest tyle niedomówień wiele niejasności to oni skupiali się wokół pytania, kto faktycznie ma za to zapłacić przypomnę rząd włoski decydował ma być przygotowany daje pół 1 000 000 ławek każde dziecko myśli, zwłaszcza politycznej w warunkach Polski jest to model niewykonalne, bo takie szkoły, które nie są w stanie nawet pociąć na 3 zmiany spełnić tego oczekiwania, ale za tym kryje się także pieniędzy pytanie ilu nauczycieli musielibyśmy dodatkowo za jakie pieniądze zatrudnić, jeżeli złożą wnioski mówi potrzebujemy 11 000 000 maseczka dla ludzi dziennie to rząd Polski mówi tak mamy przygotowane 50 000 000 matek, a to oznacza, że to wystarczy 10 dni, ale przecież rząd powie nie powiedział w jakim czasie macie wykorzystywać 50 000 000 niosek tutaj ale gdy jest zgoda bo, żeby rząd projekt w tej sprawie nie decydował tylko lekarze lekarze mówią wyraźnie ta maseczka nie może być wykorzystywane przez cały dzieli niebo niż pełna tajemnic, ale nawet, gdyby tak było to te 50 000 000 paczek wystarczy na 10 zniczy na 2 tygodnie, ale nie wiemy czy szkoła będzie musiał zapłacić rodzice będą musieli ufundować dziecku to też wszystko, o czym pan mówi dziś w rozmowie z nami z radiem TOK FM wcześniej w innych wypowiedziach publicznych czy to wszystko miał pan okazję, siedząc naprzeciwko zachowaniem dystansu być może masy powiedzieć ministrowi edukacji narodowej nie było takiej możliwości, lecz z powodu UR minister nie prowadził konsultacje w tej sprawie to po pierwsze po drugie proszę pana zbliżenie nie było takiego spotkania ministerialnymi naszym korespondencja między nami ministerstw odbywała się na papierze natomiast minister edukacji narodowej, przygotowując się 5 rozporządzeń do partnerów społecznych na nie jest konsultowanie tych rozporządzeń 14 dni godzin przepraszam 14 godzin, uwzględniając porę nocną, dlatego że dotarła do nas informacja do wszystkich pozostałych interesariuszy późnych godzinach wieczornych już następnego dnia minister ogłosi te zalecenia szkoda, bo nie muszą tego konsultować z nami, jeżeli zatem temu czymkolwiek przeszkadzało nie musiał tego konsultować z nami, ale momentami miał obowiązek zapytać samorządy jako tych, które odpowiedzialny za finansowanie edukacji jak sobie z tym problemem poradą miało bowiem Poręba dyrektorami nie tylko szkół, które są jemu bliskie politycznie, ale także z tymi, które mają odwagę być odmienne zdanie miał obowiązek konsultować tego rolnik, który z rodzicami choćby po to, żeby wtedy, kiedy pojawi się jakiś tam również nie słuchał, że pan z nimi rozmawiał mógł to zrobić to skonsultować nawet gdyby przyjął swoje rozwiązanie i nikogo nie wysłuchał, kto miałby argument dobrze porozmawiał nawet takiego niezwykłego zabiegu co technicznego nie było, a problemie nadawała się część naszego panie prezesie co będzie 0102. 3września jestem przekonany, że w większości gminne dyrektorzy, a staną na wysokości zadania co żadnej mierze nie jest równoważone z wynikami ze strony resortu edukacji niestety niezrównoważone pensjami wynagrodzeniami dyrektorów nauczycieli, bo czasami dyrektor jest piąte tutaj mi powiedzieć, jeżeli chodzi o zarobki ma ogromną odpowiedzialność Jerzy narzucono na swoje barki teraz będzie jeszcze większą związek rugby jest przekonany że, że tutaj przechowujący no to zasady, żeby nie wywraca wszystkiego do góry nogami dyrektor o tym decyduje to termin rozpoczęcia edukacji w sposób tradycyjny realizowanej, czyli tej edukacji stacjonarnej powinien leżeć po stronie dyrektora organ pochodzącego, czyli rozpoczynały edukację 1września uroczystą Winograd prowadzimy z zachowaniem dystansu społecznego, jeżeli warunki lokalowe na to pozwolą, ale czy drugiego dzieci rozpoczną lekcje się to szósty karny ławka czy drogę do innych postaci zdalnej to powinna być decyzja dyrektora szkoły organu prowadzącego oni najlepiej wie do wydawcą danym momencie na stare, ale nic panie prezesie, ale pan sugeruje członkom zatem po dyrektorom szkół, by właśnie taką decyzję podejmowali to znaczeń nie przyjmowali, że z góry 2września dzieci wracają do szkoły tylko zastanawiali się czy są takie możliwości jak ja pobitego organizatorem gospodarzy roku szkolnego minister rozporządzenie ministra edukacji narodowej mówi wyraźnie rok szkolny rozpoczynamy pierwszy lot 1września tutaj od tego nie ma w tym co natomiast związek postuluje w tej sprawie występujemy do pana premiera, że jest czas na to, żeby minister edukacji narodowej dokonał pewnej korekty w rozporządzeniu organizacji roku szkolnego skoro rzucił cały ciężar na dyrektorów szkół to dał im także prawo o porozumieniu z organami prowadzącymi do tego, żeby to oni podejmowali decyzje, kiedy rozpoczynamy edukację daną, bo są różne rejony kraju również nasyceniu niewykonanie Russell miejscowe, ale pani rozumie, ale przecież ministerstwo powtarza także i teraz w kolejnych wypowiedziach ministra Kwiatkowskiego, że ostatecznie jeśli dojdzie jak już kłopot to dyrektor będzie decydował czy nauka zdalna czy mieszana czy tradycyjna no tak tylko, że przepisy prawa w tym zakresie nie dajemy dyrektorom takich upraw, dlatego że mówimy tylko włącznie z Wiednia czerwonej natomiast zwracam uwagę na to, że poziom zagrożenia na dzisiaj nieznane nie wiemy, jakie biegli jak się zachowają uczniowi, skąd oni świadomi tego 0102. września może wywołać także negatywne reperkusje to jest stary całkowicie bezpieczny myślę, że to jest temat, który najbardziej interesuje zarówno dyrektorów nauczycieli rodziców opiekunów i być może samych uczniów czyli, a czy pan w trakcie tych wakacji wysłał w piśmie ministra edukacji właśnie taką sugestię, by np. rozpocząć naukę na razie w sposób zdalny po to, by uczniowie jednak tę naukę prowadzili byli uczeni i po 2 tygodniach, kiedy byśmy zobaczyli po zakończeniu tych wakacji no jak jak zdrowie ewentualnie po 2 tygodniach powrócić do czy rozpocząć tę naukę stacjonarną była taka sugestia taka sugestia pojawiła się w końcówce ubiegłego tygodnia, ale formalnie dawne zostanie ministrowi panu premierowi przekazane dzisiaj natomiast musieli także zbadać po pierwsze, jak jest czynnym poziom gotowości do takiego kroku do takiej decyzji na terenie naszego kraju jak do tego odnoszą się nie tylko nauczyciele także samorządy wydaje się, że ten punkt widzenia niektóre myśli konsultowali z naszymi członkami nauczycielami mimo wakacji ma chyba największy poziom akceptacji to znaczy, że organ prowadzący dyrektorzy szkół decydują o tym czy nasze środowisko edukacja tradycyjna jest możliwa 1września jeżeli, dlaczego rodzi takie stanowisko zostanie premierowi przekazana ta część emerytalnych przygotowane i dlaczego do rodzin wie pan dopytują o to także, dlatego że do tego rozpoczęcia został tydzień jeśli szkoła miałaby np. funkcjonować w sposób zdalny takimi jak rok szkolny kończył się w czerwcu to jest ważna informacja nie tylko dla dyrektorów nie tylko dla nauczycieli uczniów, ale także dla opiekunów rodziców uczniów, bo wszystkie dzieci będą mogły zostać bez opieki w domu nie ulega wątpliwości, ale one także pytanie, a raczej odpowiedź na pytanie, dlaczego minister rzucił na dyrektorów, bo skoro nie ma rozporządzenia w sprawie zasiłku wychowawczego to rozumiem, że może także nie ma tutaj wykładni prawnej co zrobić rodzic, którego dziecko nie po nie poszło do szkoły na podstawie decyzji dyrektora i jaka będzie sytuacja ekonomiczna, ale do pana pytań związek nie chciał popełnić tego oglądać popełnił minister edukacji narodowej z nikim na ten temat nie rozmawiając chcieliśmy i temu były poświęcone ostatnie 2 tygodnie mimo, że to był dom pełen wreszcie wakacje mówiliśmy na ten temat PiS z rodzicami nauczycielami i samorządowcami mamy kilkaset maili w tej sprawie od wszystkich środowisk góry, którzy do nas piszą, czyli od nauczycieli uczniów rodziców dziś spotkanie ze swoimi regionami ZNP i na rozum, że po tym spotkaniu oficjalnie, jakie stanowisko ZMP zajmie spotkanie było wczoraj stanowisko przygotowane po 2 tygodniach konsultacji i po opiniach wielu rodziców wielu nauczycieli wielu samorządów uważamy, że bez wątpienia decyzja o powrocie do edukacji tradycyjny powinna być 1 w kompetencji dyrektora szkoły już tutaj nie wracać do góry nogami wszystkiego, a jednocześnie mówimy o całym szeregu zabezpieczeń, które powinny temu towarzyszyć, na które no niestety nie dalej nie znajduje odpowiedzi na pytanie podobnie jest wskazanie rządu to rzeczywiście miałby to zakład i potu mówimy o wydatkach idących czy miliony czy dziesiątki milionów zło pan Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dziękuję bardzo, za rozmowę pan Sławomir Broniarz gościem pierwszej części magazynu EKG już za chwilę informacje po informacjach kolejna odsłona magazynu EKG Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA