REKLAMA

Jak brzmi Hagia Sophia?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan dr inż. Paweł Małecki katedra mechaniki i wibroakustyki wydziału inżynierii mechanicznej robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej imienia Stanisława Staszica w Krakowie dzień dobry witam serdecznie panie doktorze inżyniera ten dzień dobry pan dzień dobry państwu rozmawialiśmy bardzo niedawno, ale naszą rozmowę dotyczącą profili Rozwiń » akustycznych przerwały ważne wydarzenia partyjnej Państwowej w rezultacie oprócz problemów z połączeniem rozmowa została skrócona pomyślałem, abyśmy do tego tematu powrócili, bo sprawa jest niezwykle ciekawa, a też niektórzy nasi słuchacze pisali mówiąc co tak się interesująco zapowiadało atak się szybko skończyło przypomnę może państwo kontekst Otóż jest w Stambule taki meczet, który kiedyś był świątynią chrześcijańską potem muzeum, a od niedawna znowu został decyzją prezydenta Erdogana zamieniona w meczet chodzi oczywiście o, a ja Sofia czy AJA Sofia czy AJA Sofia Hagia Sophia różne spotkań państwo wymowy zażycia tego, gdzie zyski, jakim państwie jesteśmy i dni w Timesie ukazał się bardzo interesujący artykuł kolejny da Francesca wącha im zatytułowany chałek historię staw Hagia Sophia sąd to studio i to jest artykuł dotyczący pewnego eksperymentu, który profesor bistra tęczowa Uniwersytetu Stanforda przeprowadziła, próbując do szczegółów może wrócimy, próbując uchwycić pewien profil akustyczny tej świątyni tego meczetu dzisiaj i później na podstawie tego co udało się uchwycić ten profil został nałożony na śpiewy chóralne pewnego 1 zespołu, który specjalizuje się śpiewach bizantyjskich i powstała nawet cała płyta Voice sofa Sofia co się taki tytuł nosi ta płyta i mechanikę mechanizm zakulisowe sprawy jak to wszystko działa to będzie wyjaśniał dla państwa pan dr inż. Paweł Małecki, ale proponuje byśmy zaczęli właśnie od tego projektu i od tego jaki sposób wg właśnie naszej historyczka sztuki blister 5 Wej Uniwersytetu Stanforda mogły te śpiewy świecie w czasach bizantyjskich brzmieć posłuchajmy to jest fragment utworu z płyt CD Lost wojsk sofa AJA Sofia ten chór, który państwo słyszeli nas właśnie kapela Romana specjalizuje się właśnie śpiewa bizantyjskich także jeśli ktoś zainteresowany tą oczywiście można dotrzeć do większej liczby nagrań los wojsk sofa Sofia to jest wynik ta płyta ten album to jest wynik tego projektu, o którym przed chwileczką mówiłem projektu, za którym stoi właśnie pani prof. Tęczy oraz Uniwersytetu Stanforda, ale podobne badania podobne eksperymenty były prowadzone także przez innych naukowców, ale przypomnijmy może mówiąc przypomnimy mam namyśli pana panie doktorze jak wyglądają kulisy takiego pomiaru tego konkretnie pomiaru, ale też w ogóle pomiarów profilu akustycznego dużych i małych przestrzeni wszystkie możemy mierzyć tak pan redaktor wspomniał również takie rzeczy robimy, aczkolwiek specyfika tego konkretnie tego działania, które było przed chwilą wymienione w Azji Sofii jest troszeczkę inna, ponieważ tak pan również wspomniał wcześniej w tym wstępie te to świątynia kiedyś chrześcijańska bardzo ważne dla chrześcijaństwa wschodniego najważniejsza można powiedzieć była później muzeum i był zakaz prowadzenia w niej jakichkolwiek nagrań, a tym bardziej, bo pomiarów, więc naukowcy, którzy przeważnie są dosyć sprytni postarali się to obejście, więc wprowadzili do do tego do tej świątyni mikrofon po już po godzinach pracy i napompował-li palą, bo tam jakoś mówili ochroniarzem to się udało ze strażnikiem może tak z szacunkiem w taki jest i na punktowali ten balon do granic możliwości, a następnie zarejestrowali wystrzał wybuch tego balona to jest taka metoda dosyć powiedział prehistoryczne wręcz w ujęciu współczesnej akustyki, ponieważ dzisiaj robimy to zupełnie inaczej, ale do historycznego w sensie także, że nieprecyzyjna no nie staroświecka nienowoczesne tak to się odpowiedź częstotliwością takiego balona jest daleka od liniowej charakterystyki, więc tutaj czytam płaskiej tutaj mówimy raczej opłat kości charakterystyki częstotliwościowej, więc taki balon nie jest w stanie wytworzyć nam tyle energii ile jest potrzebne do wzbudzenia szczególnie tak dużego obiektu pomieszczenia, bo taki jest sens, żeby nasycić dźwiękiem o znanej charakterystyce pomieszczenia, a następnie zarys zarejestrować odpowiedź tego pomieszczenia NATO nasycenie następnie z takiego sygnału, który zarejestruje oblicza się wyznacza się odpowiedź impulsową takiego pomieszczenia tak jak to pan po nazwał profile akustyczne to po pojęcie rzadko funkcjonuje w naszym środowisku akustycznym, ale myślę, że oddaje rzeczywiście się o odpowiedź impulsowa lepszy jest w odpowiedzi kursować tak to jest fachowy po stwierdzeniu jeszcze bardziej precyzyjne w dzisiejszej metrologii akustyczne jest przestrzenna odpowiedzią prasową, bo nie możemy tego 1 mikrofonem charakterystyce ciśnieniowej tylko mierzymy to najchętniej mikrofonem kombi są licznym, a jak nie mamy takiej możliwości przynajmniej układem mikrofonów ciśnieniowych, żeby z troszeczkę też zarejestrować kwestię przestrzenności tego dźwięku dobrze to w takim razie powrócimy do przestronności do profilowania i różnych innych interesujących akustyczne kwestii po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 dzisiaj zastanawiam się jak mogły brzmieć śpiewy, a nawet, a nawet oprócz zastanawiania się to jeszcze mam jakieś próbki w ogóle AJA Sofia państwa moim gościem pan dr inż. Paweł Małecki z katedry mechaniki i wibroakustyki wydziału inżynierii mechanicznej robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej imienia Stanisława Staszica w Krakowie po informacjach wracamy po informacjach na jej różnego rodzaju próbki dźwięku dźwięku poziom nagranego w studiu i dźwięku z nałożoną taką przestrzenną odpowiedzią impulsowe będą mogli państwo usłyszeć informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan dr inż. Paweł Małecki katedra mechaniki i biuro w braku styki wydział inżynierii mechanicznej i robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej imienia Stanisława Staszica w Krakowie profile akustyczne albo jak mówią fachowcy odpowiedź impulsowa, chociaż nas słuchać panie doktorze zastanawia się, bo przypomnijmy że, żeby uzyskać odpowiedź impulsową należy czy można emitować tzw. synów tak synu, jakiego podkreśla rejony loga rytmicznie tak jest na słuchać pisze od kiedy to minus jest impulsem może adekwatnie sza byłaby odpowiedź na jedynkę Lewisa Aida być może pan, że nie mówi o analizie Spectre realnej to znaczy ty od odpowiedzi kursową przelicza się z odwrotnej transformacji Kuriera, a no właśnie tak co coś co, więc można można imitować dowolne testowy sygnał najlepiej sprawdza się tutaj sygnał ms lub właśnie z dnia wcześniej Sejm przez trojany logarytmiczna MLS to na nim minimum tyle sekund to też specjalnie taki szum, który wcale nie jest para, niemniej charakterystyczną umowy słuchacz ma ma dobre dobre pomysły, ale te to co powiedział to bardziej sprawdza się w układach automatyki natomiast w akustyce te bardziej nas interesuje stan ustalony, a nie stan przejściowy, więc preferujemy tradycyjną odpowiedzi postawą właśnie z odwrotnej transformacji fryzjera, czyli odwrotna transformator Kuriera od od przestrzenne odpowiedź impulsowa to wszystko co należy wiedzieć, kiedy chcemy ustalić to co ja nazywam profilem akustycznym wtedy taki sygnał emitujemy rozumiem, że przy serii strategicznie rozstawionych mikrofonów zbieramy i te ptaki powrotne dane coś nam mówią o tej przestrzeni i wielkości o Echu o opóźnieniu dźwięku o charakterystyce o kształcie powiedzmy rozumiem że, że taki profil można potem sobie zapisać nakładać np. na nagranie dokonane w studio, czyli bez żadnych efektów specjalnych zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że mówiono wszystko w tej akustyce w danym punkcie przestrzeni tutaj należy podkreślić, że w każdym punkcie będzie to troszeczkę inaczej z tym nagraniem w studiu to również nie jest takie proste, bo studio każde studio jednak charakteryzuje się pewną akustyką już swoją ona jest bardzo uboga przeważnie małe studio, które nagrywa się np. wokal ma do około 23 sekund, ale to i tak jest za dużo, więc powinniśmy ten sygnał nagrać w pomieszczeniu, w którym to odbyć nie będzie w ogóle jako styki nie będzie w ogóle, czyli najlepiej w komorze bez głowy albo w przestrzeni otwartej, ale także nie jest takie proste, chociaż komorach zachowa też nie jest dostępna dla każdego taki zarejestrowany łączony za pomocą właśnie operacje splotu splotu cyfrowego i dostajemy ten dźwięk zarejestrowany właśnie w tym w tej komorze tak jakby on brzmiał w tym pomieszczeniu, które zostały przez nas wcześniej zmierzona, bo oczywiście odpowiedz sobie zapisujemy gdzieś i spłacamy zgodnie ze sztuką i proponuje byśmy wysłuchali raz jeszcze tutaj wspomniał pan o rejestracji w komorze bez fachowej i tutaj mamy fragment nagrania chóru, który został zarejestrowany właśnie w komorze, by zachować tak w AGH w Krakowie tak w ramach projektu w pracy doktorskiej pani dyrygent Małgorzaty Czyńskiej Karska nagraliśmy właśnie taki chór celem już ponad 4 lata temu to było wtedy celem właśnie analizy możliwości chóru wirtualnego wtedy, gdy jeszcze nikt nie myślał o tym, że będzie potrzebne takie są takie twór także za chwileczkę sobie tego posłuchamy, ale proponuje od razu powiedzieć, że by po tym, posłuchamy odpowiedzi przestrzennej odpowiedzi impulsowe, czyli takiego profilu akustycznego zarejestrowanego także właśnie AJA Sofia, ale także tzw. małej AJA Sofia co to za świadczenia pani ktoś, ale to chyba będziemy słuchać już po splocie to plaże, lecz także będziemy słuchać co te później będziemy słuchać po splocie w małej, a Sofia, a później w dużej AJA Sofia to proszę powiedzieć cóż to jest mała AJA Sofia to jest 1 z wielu z setek kopii świątyń wzorowany właśnie na tej oryginalnej, a w Sofii w Stambule i to będzie akurat konkretnie o cerkiew mądrości Bożej w Białymstoku świątynia w zamierzeniu wybudowana w skali 13, ale co to oznacza tylko wymiar głównej kopuł jest skala 13 oczywiście pozostałe wymiary są już jest zależność liniowa może przytoczyć 11 fakt, że obie objętość metrach sześciennych kubatura małej Agi Sofii teoretycznie 1 do 3 to to jest 6000m³ około, a oryginalnej 256m³ więc, więc jak mówimy już o trzeciej potędze, bo to jest tak liczymy objętość to tutaj te liniowa jest mocno zaburzona, więc różnica w czasie pogłosu również będzie, ale już nie tak znacząco, czyli najpierw będzie nagranie chóru są te później mała jak Białystok, a później duża Stambuł proszę słuchać uważnie i proszę się zastanowić czy jest jakaś różnica ja ostatnio nie słyszał różnica to, dlatego że miał wodę ruchu być może teraz będzie lepiej posłuchajmy także to było nagranie są te i teraz proszę posłuchać czy, a trzecie warto powiedzieć, że to prawdopodobnie nie było nagranie z czasów Bizancjum, bo wtedy rzadko zdarzało, ale bardzo rzadko po angielsku śpiewano także teraz Białystok mała, a Sophie to jest lekki pogłos podziały takie nawet Peszko nadzoru to ciężkie może nawet nie FM tylko takim Leszkiem to jest cerkiew mądrości Bożej w Białymstoku w budowę rozpoczęto pod koniec lat osiemdziesiątych, aby konsekrowano w pod koniec 1500 osiemdziesiątego dziewiątego roku trzydziestym 0608. tak przez patriarchę Konstantynopola Bartłomieja oraz metropolity Warszawy całej Polski Sawy także tyle dodatkowych informacji oczywiście no i teraz, czyli teraz profil albo przestrzenna odpowiedź jak w impulsy Orła właściwa dla Sofii w Stambule, jakby to brzmiało, gdybyśmy nałożyli na nagranie chóru dokonane w takiej wersji bez żadnych proszę posłuchaj być strasznie trudno się w takich warunkach śpiewa, bo te pewnie monitory powinny być jakoś sprytnie zainstalowane, bo przecież ten dźwięk wraca za chwilę i ich chyba już nikt nie wie na końcu co śpiewa, kiedy w, której w, którym momencie jest utwór to bardzo złożone zagadnienie pytanie w ogóle czy są w takim pomieszczeniu potrzebne monitor, ponieważ odpowiedź takiego pomieszczenia występ każdego cha o czasie pogłosu powyżej 23 sekund jest tak duża, że w zasadzie słychać chyba 11 osobiście tak w Stambule Hagia Sophia maku około 11 sekund, ale ta mniejsza Białostocka ma około 6 sekund, więc co wcale nie jest tak mało tutaj należy zwrócić uwagę na kilka kilka aspektów tego odsłuchu po pierwsze, pan redaktor prawdopodobnie słucha słuchawkach przyznam się jednak w słuchawkach percepcja pogłosu jest troszeczkę zaburzona słyszy się go po prostu mniej, a ja podczas wykonywania tych próbek to też mam możliwość modyfikacji jak w jakiej odległości jest słuchać od źródła, czyli tego chóru i jak mógł to zrobić także był tylko wyłącznie pogłos, ale wtedy było to nieczytelne, więc jest manipuluje się tutaj proporcją sygnał bezpośredniego, który dociera źródła, a pogłos, więc ja robię tak, żeby mnie więcej było było to w okolicach, a które w tę niewielką sieć oddziałów, które ławce drugiej trzeciej owca jak to było w takich warunkach koncertowych, bo trochę dalej, chociaż to niemal wszędzie w takich dużych świątyniach jesteśmy poza Promieniem granicznym, czyli punktem, w którym poziom a, ale poziom dźwięku głosowego jest już wyższe nic niż poziom dźwięku bezpośredniego, więc ten już tak w takich dużych pomieszczeniach nie zaś aż takie istotne, ale jeszcze 1 rzecz muszę tutaj wyjaśnić mianowicie jak miałem dostępu do o odpowiedzi kursowej Agi Sofii tej oryginalnej zmierzone w ramach eksperymentu Instytutu przez naukowców ze Stanford ja skorzystałem z odpowiedzi prasowej, która została Wyborowa wygenerowane na podstawie symulacji w ramach pro projekt dużego projektu Europejskiego przez prof. Farina za pomocą oprogramowania Odeon do symulacji akustyki więcej nikt nikt nie był w Stambule nawet nie był z serkiem, żeby tylko zmierzyć wymiary, chyba że są dostępne, ale żadne dźwięki niebyły emitowane Hindusa ani Cosinus nie nie nie był w tym przypadku było tak jak wspomniałem 4 balony takiej możliwości 4 balony są lepsze niż dla serki symulacja czy coraz lepsze nie to trudno, bo trudno powiedzieć co w tym momencie będzie to jest na ile symulacja jest odzwierciedla rzeczywistość trwają intensywne badania wyścig zbrojeń to oprogramowania staje się coraz dokładniejsze zawsze jednak tym wzorcem jest wynik pomiaru, ale pomiar za pomocą balona jest też obarczony pewnym błędem, więc tutaj trudno porównywać te 2 jasnym prawie 2 takie rzeczy dobrze powrócimy do naszej rozmowy, bo mamy pytania słuchaczy ale, ale zadam je już po informacjach Radia TOK FM powrócimy po informacjach informacje o dziesiątej 40 pan dr inż. Paweł Małecki Akademia Górniczo-Hutnicza imienia Stanisława Staszica w Krakowie z państwa moim gościem wracamy po informacjach o czary w dobrze wracamy w takim razie do na rodziców i aż ani Sofii, ale także do do pytania do 1 z pytań, w którym czy od wchodząc do kości od razu wiadomo, w której ławce siadać także dobrze słyszeć ja preferuje, jeżeli chodzi o kwestię słuchania preferuje początek blisko blisko źródła dźwięku, aczkolwiek to nie jest zasad nie ma zasady tutaj prowadzone są takie badania indywidualne w de facto zależy od preferencji indywidualnych są to, że jest takie miejsca, ale blisko dźwięku to co to znaczy, że na chórze blisko źródła aha no to, jeżeli jest, jeżeli jest to sytuacja, że chór śpiewa na chórze no chyba pod główną kopułą, jeżeli mówimy o cerkwiach kościoła to, jeżeli jest takie miejsce, które w, którym ten ten dźwięk ma możliwości wielokrotnych odbić to by tam sugerował, jeżeli jest to sytuacja koncertowa, czyli znowu cerkwi to było przed ikonostasem w kościele gdzieś w okolicach ołtarza no to w pierwszych rzędach, by jednak ropą proponował im trochę inaczej niż z sali koncertowej, gdzie przez urzędy są troszeczkę dalej, ale to wynika ze specyfiki tego pogłos głosowo ości pan Jarek pyta co to była za kompozycja czy tylko była zaaranżowana na potrzeby badań czy można gdzieś posłuchać zarówno tej wersji są to jaki nałożono przestrzenną odpowiedział impulsowe jest to kompozycja Erika i tak era to jest taki współczesny kompozytor chóralne utwór nazywa się w light parada jest i jest do słuchania na serwisach streamingowych wersji wersji jeszcze dodatkowo ze z podkładem elektronicznym mam nadzieję, że będziemy też możliwość mieli możliwość posłania fragmentu właśnie z podglądem Legii z mężem tai dobrze to proponuję, żebyśmy posłuchali teraz podkładu elektronicznego tak szybko tak podkład elektronicznym trzeba chyba chyba mam gotowe posłuchajmy zdaniem posła podkład elektrycznego to przypomnienie z minusa, który jest emitowany także tak brzmi jest minus i teraz wchodząc do kościoła albo do cerkwi i emitują coś takiego ktoś, kto oczywiście z celami doktorem może się zorientować, w którym miejscu usiąść, a teraz, a teraz posłuchajmy już tego miksu, który pan wspominał, a także było miło się tak jakoś New Job zrobiło tutaj też jestem winien pewne uzupełnienie Otóż to co słuchaliśmy to jest wykonaniu takiego chóru kameralnego tak naprawdę, a zbieranego na okoliczność na okoliczność tego doktoratu, o którym wspominałem dyr Małgorzaty Czyńskiej chińskiej solo, które słyszeliśmy wykonała Joanna Radziszewska gdy, gdy wpiszemy w życiu, a właśnie Flight parada Eryk Whitaker możemy znaleźć nagranie, które jest z wideo, na którym widać, że każdy z śpiewaków w tym samym miejscu śpiewa, ale śpiewa do monitora to znaczy dyrygentka była nagrana na monitorze każdy pojedynczo chodzi i słuchawka śpiewał tylko włącznie swoją partię to była idea chóru wirtualnego sprzed 45 lat są też wykonania, które przez kompozytora wykonane to branża już 6000 śpiewaków, chyba że udział w tym projekcie dobrze myślę w niektórych znaczy w tym co, o którym mówię zdecydowanie mniej, bo to było na potrzeby tego doktoratu Total bardziej pod kątem naukowym natomiast duży, ale Arboleda jest właśnie tam prawie się można za brak tak można znaleźć też takie wykonania ja współczuję realizatora, który miksował, ale ziemia tyle w ogóle śladów tak do miksowania przesłali sami to było coś robi w ten sposób, że nawet nie było takie popularne, bo to był czas przed przed pandemią, więc 2013 rok tak, tak więc wtedy lepiej, bo później koncert, gdzie byli muzycy Stali sobie koło się też, ale co 30006000 osób na scenie, która stanie scena był człowiekiem Hagia Sophia Aguirre Sofia no dobrze jak dzisiaj się właśnie miksował ślady 5000 dobrze 1000 nawet osób tam zostaną 5000 to chyba jak nowo się zdarza, żeby zobaczyć na na na ekranie to musiałby być bardzo rozbudowane plany trzeba robić sad zasadniczy 200 po najpierw pierwszy głos sopran 200 tych ścieżek ktoś jest, ale tak dużo na itd. i tak proszę nawet Nomi Kulesza wzięła udział w tym nagraniu oraz Natali Wodniak tak, ale mówimy o poziom 2 równolegle duży, ale panuje mówi o tym, już o tym, dużym przez kompozytora to przez 6 każdym 6000 każdy mógł tam znaleźć, bo tak wspomniałem to było na podstawie dzięki współpracy wolontariuszy i tak nagrał się jak dyryguje i każdy do tego rzuciła śpiewał tylko, że problem sta takich zatem jakoś mikrofonów, które zostały użyte była średnia postawią trochę do życzenia jak jak to robią w komorze bazowej to akurat miałem większy komfort nawet dziki sta szewski no proszę, kto Lilia podziw Mac te, a pan swojej kolekcji, bo wiem, że pan też łazi po różnych dziwnych miejscach i takie przestrzenne odpowiedzi impulsowe kolekcjonuje ile pan już w swojej kolekcji trudno powiedzieć to są między setki tysiące poza gdzieś takie, które pan zrobił tak tak tak bo, bo trzeba trzeba to dodać, że w każdym w każdym obiekcie wykonuje się ich bardzo dużo tych odpowiedzi bardzo dużo bardzo duża, ale co najmniej kilkadziesiąt małych jakiś takich kościółka cerkwie UNESCO w Małopolsce to robi kilkanaście dużych obiektach to trzeba zrobić odpowiednio więcej, ale kościoły budowle sakralne czy nawet artystyczne pod innym kątem teatry sale koncertowe to nie są jedyne rzeczy, których wykonujemy takie pomiary tutaj można wspomnieć, że ta metoda ta metoda z obalonym przydaje się, bo robiliśmy też odpowiedzi prasowe w jaskiniach lawowych na islam zbawienia lodu na, że w tak tylko to już lodowca owych na Spitsbergenie i tam już trudno zresztą aparatura zgodnie z zgodnie z normą akustyczną, więc korzystaliśmy tak samo też balonów, ale zmierzyliśmy w komorze, by zachować lepiej do tego nadaje się takiej współczesny głośnik na lotów jest ona wbudowany akumulator ma charakterystykę dosyć wszelkie rynkowe całkiem niezłą moc akustyczną i jest lekki relatywnie lekki, więc można go w plecaku wnieść po nawet w ciężkich warunkach no i tam właśnie graliśmy ten przepiękny film przez trojany później już cieplutki laboratorium liczyliśmy w pocie czoła odwrotu transformator Kuriera rozumiem, że są osoby, które są zainteresowane jak np. śpiew chóru może zabrzmieć czy mógł brzmieć w Stambule, ale kogo interesuje jak śpiew chóru może brzmieć w jaskini lodowcowej na Spitsbergenie cały czas szukamy program proszę zainteresować, ale tak tak rzeczywiście to to tutaj pomiar taki akustyczny jaskiń ma co najmniej kilka takich aut elitarnych zastosować proste za pomocą akustyki staramy się też monitorować morfologii takiej jaskini stopień jej zlodowacenia ilość pokrywy śnieżnej może to już tuż za daleko idący wniosek ale, ale stan tego śniegu czy oni zmrożony czy jest szybki bardzo dużo informacji dość dobrze, ale rozumiem, że sobie, żeby sprawdzić czy śnieg wie kim jest zmrożony czy szybki mamy 2 opcje 1 to jest taka, żeby zdjąć rękawice i zobaczyć czy luty rzecznikiem zmrożonej szybki, a druga jest taka, żeby wnieść głośniki Emiter mikrofony nagrać to wrócić do laboratorium przeanalizować odwrócić Kuriera i dojść do tego samego wniosku przezornie to znaczy no dostajemy to w ujęciu ilościowym, bo taka analiza powierzchni złożonej, jaką jest jaskinia, szczególnie że często trudno w tych wyższych partiach, jeżeli jaskinia ma 11m wysokości to interesuje nas więcej ilościowe jak jak stopień zlodowacenia z roku na rok się zmienia np. ile tam wilgoci powoduje zmiany temperatury po jakie zmiany jak to wpływa na powierzchnie tych skał takie rzeczy się wykonuje wykonują pracy rodzaj to są dosyć długotrwały analizy natomiast my jesteśmy w stanie zrobić wszystko szybciej, ale to są jeszcze badania wstępne drugą też zaletą i drugą możliwością jest wykorzystanie parametrów takich powierzchni w szczególności, jeżeli chodzi o jaskinie Love do wykonania po do wykonania materiałów akustycznych właśnie takiej powierzchni, bo w naturze bardzo dużo wzorców spotykamy, które później można przełożyć np. na współczesne sale koncertowe lawa daje dobrą akustykę czy taka jest nie Lwowa z chorobą, choć tak czy ta chropowatość jaskiniowej daje dobre dobrą odpowiedź akustyczną ta odpowiedź pozostaje już na zawsze oprzemy na parę minut bez czy to pytanie pozostanie już bez odpowiedzi państwa moim gościem był pan dr inż. Paweł Małecki z katedry mechaniki i wibroakustyki wydziału inżynierii mechanicznej i robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej imienia Stanisława Staszica w Krakowie informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenasty jako informacja wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA