REKLAMA

Świat oczami Christophera Nolana. Omawiamy ulubione tematy reżysera – iluzjonisty

Projekcje
Data emisji:
2020-08-25 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:20 min.
Udostępnij:

Postrzeganie czasu, niemożliwość poznania siebie samego, nierozstrzygalne konflikty – te tematy obecne są we wszystkich filmach Christophera Nolana. Brytyjski reżyser dał się poznać jako twórca wysokobudżetowych hitów kinowych, które jednocześnie są filmami bardzo autorskimi. Co Nolan chce nam powiedzieć o rzeczywistości?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu, czyli Kubica to jest audycja projekcja, czyli DC, której rozmawiamy o tym jak kino odzwierciedla naszą rzeczywistość co mówi jest z nami Ludwika Mastalerz publicystka Hej, to jest to jest dzisiaj rozmawiamy o filmach Christophera Nolana okazy jest idealna, bo w środę do kin wchodzi jego najnowszy film zatytułowany temat jest przed nagraniem wspomnieć o tym, że właściwie nie wiadomo wiele na temat fabuły tego filmu jest tylko taki ogólny zaraz, jakby Rozwiń » specjalnie przygotowałem opis tego filmu znaleziony na film łapie znakomitym portalu i ten opis byśmy tak epicka akcja tocząca się wokół Międzynarodowego szpiegostwa podróży wczasy i ewolucji być może o człowieku, który próbuje zapobiec trzeciej wojny światowej poprzez podróż wczasy i odrodzenie, czyli od razu widać, że mamy do czynienia z planem niczym się prawie prawie wszystkie świadczenia pracy i ku tym tak też trochę takie bingo Gronowski właśnie rzecz w tym, że to jest reżyser, który Francji takie drogie ogromnie popularny bobas 4, ale przy tym tam styki bardzo silny rys autorski i on ma swoje ulubione tematy, które się pojawiają w kolejnych filmach wygląda na to, że ten et kręci się wokół czasu no i czasy chyba 1 z takich najchętniej poruszanych przez niego tematów prawda na pewno używanych na wiele sposobów zarówno historii, jaki sposobie opowiadania i obrazowania też ryzyko wydarzy, bo tego używa jako narzędzia, żeby opowiedzieć historię, ale też niektórych filmach czasy tematem dla mnie Interstellar jest takim filmem pewną dumą jak wtedy jeszcze czasy bardzo ważny czy bardzo wielu filmach Nolana wręcz czuje się taką tykającą bombę, która nas o Batmanie prawda AW w ogóle większość filmów Nolana mam wrażenie, że są już są filmy ratowanie świata i tym zawsze, bo czas jest istotnie bardzo jak twoim zdaniem czasy użyte w Dunkierce, bo to jest taki film Nolana, który wydaje mi się najmniej no no Janowski najbardziej osobne ze wszystkich, a przykłady czymś tak wydawało, bo wybór gatunku z filmu wojennego był rzeczywiście zaskakujące, ale jak się nad tym trochę zastanowić to widać jednak jego obsesję na tym, że obsesji zainteresowania i również czasem coś fajnego robi czasem w Dunkierce dobre oczywiście w ogólnego wymiaru to po prostu mamy czas, który musimy zmieścić pewne wydarzenia na kupno akcji w ewakuacji o formalnie też jest bardzo ciekawy zabieg połączenia 3 różnych planów czasowych jest bardzo Malanowski w zasadzie śmie tak do połowy każdego filmu, który tego, który ogląda się Nolana i jest także myślimy mamy wszystko tak układane tak wydaje nam się, że panujemy nad nad tym co się dzieje nad akcją rozumiemy wydarzenia potem jest jakiś taki konsternację jednak wszystko może być zupełnie zupełnie inaczej poukładane i to czy taką konsternację i udało się wszystko układać nową i Dunkierce jest także są 3 plany czasowe, które wydają się początkowo równorzędne czy zgodzić sam czasie w innym miejscu także piloci im, a są również na plaży i są cywile na łódce i wydaje się szkodzić miastu w tym miedzy w tym samym czasie i wszyscy zdążą tego samego czy takie zasady ale, ale jednak jak się składa każdą każdą z tych historii osobno w NATO, że 1 i 1 plan czasowy jest na godzinę drugi i chyba dzień w ogóle z tego co będą trzeci tydzień czy ta ewakuacja żołnierzy z plaży uczestnicy tydzień, a także parę dni akcja ratunkowa cywili trwa mniej więcej cały dzień, a te akcje pilotów godzinę, więc się wydaje, że 3 plany czasowe są po to, że pokazać, że to samo wydarzenie bardzo bardzo małe bardzo skromne bardzo też, by wydaje się nieistotne tak z punktu widzenia kina wojennego i w ogóle narracji tej całej historycznej pokazuje, że w tym samym wydarzeniu uczestniczą osoby, dla których to samo wydarzenie jest czymś zupełnie innym i on przez te umieszczanie planów czasowych, które pokazu jako tożsame, ale jednak są zupełnie inne nie składa tak na spokojnie chcę widzowi przekazać po prostu to doświadczenie które, które są po prostu nie kompatybilne ze sobą tak, bo inaczej odczuwa to żołnierz, który boi się na plaży i ucieka przed bombami i czeka na ewakuację i inaczej odczuwa pilot, które jest w stresie i robi co może dopóki czy nie skończy paliwo zostanie zestrzelony i inaczej też cywile, którzy też mają swoje życie ale, chcąc zrobić w tym Ines chyba także on próbuje uporządkować te porządki czasowego okiełznać ten cały chaos, bo właśnie innych wydaje się, że on używa czasu i takiej odwraca ten czas robi retrospekcje tak dalej, żebyśmy poczuli trochę zagubieni, żeby włożyć buty głównego bohatera, który najczęściej też jest bardzo zakupione w rzeczywistości to w tej drukarce wydaje się, że jest odwrotnie rząd próbuje chaos wojny jakoś zebrać do kupy zakupy na akta, a dlatego udaje, że przez długi czas przynajmniej ja oglądałem dwukrotnie mam takie wrażenie, że wszystko w tym samym czasie do pewnego momentu różnicą, że jednak coś co jest nie tak to większości filmów na lata właśnie jest w którymś momencie stosujemy taki dyskomfort, że chyba jednak nie do końca rozumiemy co się właściwie dzieje w Dunkierce jest tak samo, ale i to są rynek, a jak oceniasz ten film on podawał liczbę mam tak z kinem wojennym, że mam wobec niego oczekiwania, żebym wyszedł z kina w złym nastroju, a Dunkierka taka krzepiąca ku pokrzepieniu serc mam wrażenie zrobiona pokazuje bohaterstwo sens odnajduje sens w tym całym koszmarze i jestem jakiś taki patos, który strasznymi się nie podobał na początku Dzięcioł wstecznictwa w tej chwili mój ulubiony film Nolana i właśnie, dlatego że i takie oczy na czymś absolutnie film antywojenny i tylko tak zupełnie tak rzadko zupełnie inny sposób niż w gestii przyzwyczajeni nie ma tych typowych tropów kina antywojennego czy nie nie pokazuje się drastyczne sceny pokazuje się jak wszystko jest beznadziejne i człowiek staje się zwierzęciem nie ma w ogóle chyba nie ma 1 sceny takiej nie to oczywiście użyte nas z żołnierzami tam zamkniętymi na Łodzi turystycznej jakaś panika i gościa wypuścić, żeby ich podróży wroga dentystka, ale też sytuacja pokazuje trudno jest być zachować po prostu Murano w takiej sytuacji tak też scenek z kina katastroficznego tam przy niema przy jej przeciwnika nie ma twarzy inny nie zupełnie nie rozumiem tego zabiegu, bo to jest istotne tak naprawdę to nie jest film o misji historycznej bez wojen, które nie są instrumentem niezwykle istotne czy to znaczy czy ktoś walczy jak i jakie kraje i o co walczą to jest dobry, kto nie tylko to jest o co tu coś zupełnie innego, choć chodzi o bohaterstwo takie ciche i zwyczajny w bardzo ważyć żołnierze tam są pokazani jak żadnych innych linii wojny jako jego prochy cywila, bo są ludzie, którzy nie mają prawnej wpływ określi pilotów, którzy przez jakiś czas strzelają do wroga, ale 1 drugi źle kończy taktem i dostać sąd może drugi zostaje jeńcem wojennym i to jest właśnie ten plan, który trwa godzinę to jest czy wyższy był formalnie pokazuje, że to bohaterstwo to taka aktywna walka jest bardzo ograniczona natomiast to co jest ważne jest uporczywość i to co jest najbardziej trudne do chodzi o bohaterstwo oczywiście mnóstwo bohaterstwa co się zgadza tylko to jest tak niestandardowe, czego pierwsze okazuje się wydarzenie, które jest taką plamą w sumie na honorze Wielkiej Brytanii dzisiaj trochę przez ludzi ważne za jakiś taki, jaki wstyd trochę, że była ewakuacja trzeba przegrupować, o czym zresztą mówią te słowa ostatni Churchilla filmy, które w kontraście do tego coś się co się dzieje w filmie tym harcerstwo cywilów i oni są bohaterami tego filmu bardziej niż żołnierze czy żołnierze są bez broni ani testu giną uciekają chcemy przetrwać i tyle natomiast bohaterami aktywnymi, którzy mają rzeczywiście wpływ na rzeczywistość w tym momencie są cywile starszy pan i jego syn i jego przyjaciel tak na nauce tak to jest właśnie za którymi akurat bardzo podoba w tym filmie, bo chyba trochę tak jest mówi chyba, bo na filmy Nolana moim zdaniem zawsze można spojrzeć z 2 stron to nie jest także on stawia tezę tutaj bardziej stawia pytania, ale w każdym razie w jego filmach wydaje się, że można dostrzec traktowanie społeczeństwa jako publiczności jako takiej masy, którą trzeba go poprowadzić często oszukać, ale która sama w sobie musi być moderowane, ale nie jest źródłem jakichś sensownych działań tak zobaczono tak jest np. w Interstellar, gdzie o losy świata muszą dbać i musi pan jakieś wąskie grono ekspertów co zauważył Jakub Majmurek w swoim tekście do kina tam to NASA, która próbuje ratować świat, gdyż jest zamknięta w ogóle kimś z pod ziemią i i celuje się i robi swoje swoje dno, bo jak trochę wbrew społeczeństwu choćby ze wszystkim z drugiej strony ten film jest taki on pokazuje jednak emocje są ważne takie chłodne eksperckie podejście nie wystarczy, ale tak samo w Batmana, które dba pan w ogóle są najbardziej politycznie odczytywane Chiny, które traktuje się też nowy nie wiem czy słuszny, ale jednak traktuje jako filmy o tym jak zapanować nad konfliktem co zrobić jak pokierować ludźmi, żeby społeczeństwo się rozpadło w prestiżu nad to tam dosłownie publiczność, która musi być chce być oszukane i dla mnie Dunkierka muzyki pierwszy film widzę ten czyn taki zbiorowy bohater nagle coś zrobi coś robi trzeba robić coś sensownego w sobie tak zdaje się, że raczej chodzi o interesy tyle tu jest on ciężki problem trudny problem rozdźwięku między nauką rozwiązuje problemy społeczeństwa rozwiązuje problem tak albo generuje, bo tam też generującym tak zawsze też 1 z tematów takich Batmana czy w Dunkierce aktywna wieś jest wojna potem z tej wojny oswoją się wyplątać właśnie Interstellar na pewno liczyliśmy zimy teraz próbujemy ratować nie jestem taki konflikt między tym jak nauka próbuje rozwiązywać problemy np. film zaczyna się także NASA jest organizacjom instytucjom zdelegalizowano tak, bo są ważniejsze problemy, bo teraz trzeba zapobiec Głodowi i wielu innym takim bardziej przyziemne problemy, więc te nasze, które dopada kosmosu próbuje wysyłać załogi z kosmosu i poprosił z punktu widzenia społeczeństwa zupełnie niepotrzebne to jest zrozumiałe wydaje się, że cały czas to jest jakby to jest bardzo, żeby problem również dzisiaj i tak jak zawsze był, że to przeciętny człowiek nie rozumie co w zasadzie robi nauka i nie stanie tego docenić i naukowcy muszą bardzo dużo wysiłku włożyć w to, żeby ludziom wytłumaczyć, dlaczego ciągłość nauki jest ważna tak jak się okazuje w Interstellar no jednak naukę no uratowała świat jakiś postęp trochę przypadkiem trochę trochę nie, ale zawsze tak jest w nauce te zaś takie w postępem, że desek nie będzie to powiedział, ale mówiąc o postępie naukowym powiedział, że okay, żeby coś dokonało dokonać znaczących zmian ktoś musi przeskoczyć parę schodków, ale muszą istnieć schody, które można przeskoczyć tak jeśli tak jak Interstellar rezygnujemy z tej ciągłość nauki z ciągłości odkryć i prac nad tym moim nie wiem co nam tak naprawdę przyda i przyjazną człowiekowi no proszę dać zupełnie niepotrzebna na tych dużo pieniędzy będzie nie był ostatnia prawda sytuacja z NASA, która wysłała wysłał w kosmos statek i będą, bo taki od tak bardzo negatywne tak dużo mówiło już tyle potrzeb, tyle że on naprawić tyle pieniędzy potrzebujemy na to ktoś wysyła statki w kosmos to jest prostu pycha nim my się podejrzenie wyznaczy całkiem możliwe, że kiedyś nam się bardzo przyda tak jak możliwe krytyk Interstellar oczywiście ale kto wie czy jak przykład tego susza Miszczuka ku swojej fizyce rzeczy niemożliwych 1050 tytułów mówi o kolonizowanych kosmosu ja ku tą dzieli rzeczy niemożliwe na 3 etapy, czyli takie całkiem możliwe dosyć możliwe takie no no bardzo ciężko lubiany tak no i i choć kolonizację kosmosu mówi, że to jest drugi etap, czyli kiedyś tam, gdy dojdziemy, więc mówię to w kontekście właśnie go kolektywizmu społeczeństwach i konflikty między nauką, a tego celu naukowcy tego co zrobi społeczeństwo firmy inwestora ten konflikt z eksperci naukowcy społeczeństwo jest chyba trochę mniej wrażliwy niż to co się stało w łachmanach tak mi się wydaje, bo właśnie Batman są najbardziej po jak najbardziej polityczne deklaracje odbierane będą one chyba właśnie przekaz barmanów doczekał takiej łatki konserwatysty republikanina, bo nowa trochę uratował Batmana do kina trzeba mu za to pomnik postawić, ale też jak i chyba po pomysł Batmana był taki, żeby zrobić maksymalnie realistyczne i co za tym idzie ludzie zaczęli zadawać takie oczywistości na pytania dotyczące tak tak tak codzienności, bo tam chyba właśnie przekaz Batman Nolana zaczęła się dyskusja o tym, że ten człowiek nietoperz czystek naprawdę człowiek 1% on jest niewiarygodnie bogaty i może mógłby to być bogactwo jakoś inaczej spożytkować niż nic przebieranie się do tego nietoperze i walka wręcz, więc trafiły takie takie czasy, kiedy mówi dużo rozwarstwieniu majątkowym o tym, że we własne wąskie grono miliarderów decyduje o losach świata, dlatego że gdyby Gatty John, gdyby prostu ułani przestał być Batmanem, a zaczął pieniądze wydać mityczny ktoś byśmy nie mieli po prostu Batmana z winy zacznie dochodzie rozumiem to zrobił jego ojciec prawdę o aktach dotyczących przetargu, a więc dalej rozumiem że, że taką potrzebę czytania ważne też robię tak czytania popkulturowego dzieła jako trochę politycznego trochę, więc naszej współczesności jest bardzo bardzo fajna praca intelektualna, ale musimy niani można przesadzać tak czy no można poczuć się recesji, który jak Batman służąca w kostiumie zaczyna być po prostu otwiera działalność dobroczynną, ale to będzie dochodzić, ale chyba w końcu robi w tej trzeciej części olimpiada siedzi ubrany w jasne pastelowe kolory we włoskiej reformami kawiarence, więc nie może tak czy, zwłaszcza przy okazji drugiej części bardzo dużo mówi to nawet aktorzy w wywiadach mówili o tym, kontekście politycznym, bo tam Batman, żeby pokonać Jokera używała takich technologii g pozwala podsłuchiwać całe miasto i to było bardzo podobne do tego co zrobił George Bush w stanach, po które przeszły od 11września to straszne zamachy terrorystyczne tam przeforsowano o prawa przy okazji, które pozwoliły inwigilować obywateli na inwestycje samo dzieje się w Batmanie nazw protagonista główny bohater właśnie używa takich technik, ale z drugiej strony przecież one osób potępione, więc nowe są takie odpowiedzi właściwie co mają tutaj popierać rząd chce chce po prostu, żeby ten się jakoś odzwierciedlał zadawał pytanie jest w zasadzie się z tym zgadzam, że bardziej jednak stawia problem niż nic go rozwiązać tak niższe niż mówić mamy myśleć, więc możemy oczywiście jako artysta człowiek jakieś lęki i na pewno ma jeszcze zgody rządu, że są trochę konserwatywne, ale są też jest jednak bardzo umiarkowany konserwatyzm nie jest taki konserwatyzm, kiedy było lepiej, że nie róbmy nic nie zmieniajmy tradycja tradycyjnie w ogóle nie jest nie jest to jest, który mówi HOKEJ świat potrzebuje zmiany, ale nie można, ale trzeba uważać, żeby zrobić gorszym występem konserwatyzm, czyli są wszystkie lęki przed masą ludzi, która jest żona wychodzi na ulice i jesteśmy chaos ja czuję ten lęk obnażyć trzecią część Batmana na kiego, która najbardziej wkurzyła ta bardziej lewicowych odbiorców no bo tam Bain Systems trochę taka parodia tych okopy WallStreet tych wszystkich ruchach trudne, bo robi tak chyba najgorsze część Batmana czy drogi nie wydaje właśnie taka niedopracowana trochę trochę tak jak na noc na rozczarowujące, ale chcę powiedzieć o tym, konserwatyzmie to ja po prostu ja nie używam też konserwatyzmu i mówiono nie jakieś kilka rad w tym sensie to jest jakiś punkt widzenia, z którym łączy się tu się nie zgadzać można być bardziej radykalny bardziej w lewo, ale to jest punkt widzenia który, których sensowne, na którym który można przynajmniej zastanowić się nad tym i nie jest nie jest takie gadanie starego dziada kim mentalnego dziadek, który mówi, kiedy lepiej tradycja tradycja wstrzymajmy też można być bardzo łatwo, ale taki konserwatyzm, nad którym warto zastanowić i przynajmniej stanowi ostatni czesnym za rozprawę no jasne zresztą samolot był zaskoczony, że to jest tak interpretowano mówił, że to po prostu chciał pokazać, że czasem, kiedy noc napięcie w społeczeństwie bardzo duże to łatwo ten gniew wykorzystać go szukać prawdę mówiąc mu wierzyć zresztą tam kobieta kot przecież to jest pozytywna postać no bardzo sensownie tłumaczy argumentuje, skąd się bierze ten cały gniew dlatego też bym tutaj aż tak nie wrócą też wymaga od Aten może placówki społeczne że, że wszystko co jest, który ma siłę ogromną, żeby wykonać dobrze lub źle taki banał, ale zapominamy o tym, właśnie u, mówiąc że protest, bo zawsze w zależności od sympatii politycznych mówił, że albo protesty słuszne to jest dobrze jak na czym to jest oka jak demoluje miasto, bo słuszny gniew a jakby zrezygnować mówimy, że nie to okropne i 16100, a nawet tylko, tyle że ruch społeczny chodzą ludzie chodzący to jest coś z pań są to siła bardzo uważać, jakie siły skorzystać, bo może być ono niebezpieczne, dlatego że budżet po prostu są źli są niszczyć są pani świat w po prostu chaos powoduje zagubienie w końcu każdemu leży w tym zagubić w masie po prostu ludzi i to jest coś jest konserwatywne oczywiście żeńską relatywne, bo był jednak posłów progresywny prawda taki lewicowy świat mówi o zmianie rewolucji rewolucja wymaga zniszczenia Noma przestrzega trochę zniszczeń w tym sensie konserwatywne, ale wydaje się, że ten głos, który których, który ciekawy warto zawsze brak umowy moje ulubione filmy Nolana są takie mniejsze, które nie poruszył aż tak gigantycznych tematów, bo np. bardzo Lubie są albo właśnie memento to taki bardziej kino skupione na człowieku niż taki interes w celach tu jest bomba styczny prawda masz swojego ulubionego Nolana albo zachodzi znacząca powiedział wyróżnia, które z tych filmów jasne, że jak miał być swych dla nas tym teraz Dunkierka na pewno jeśli Smuda filmem, ale też Interstellar i prestiż to chyba tak miałby trójka prestiż też trochę tak jak Best off Christopher no tak chyba wszystkie tematy które, którego interesy jest ta zabawa czasem jest to takie manipulowanie publicznością tak, iż jest bohater, który sam sobie do końca nie może poznać sam sobie do końca nie ufa ambitny szaleniec, który się jeszcze sąd w Interstellar dlaczego, bo np. dla mnie Interstellar spod straszne byłem zawiedziony tym no ale doceniam, że to jest spektakl i na to co robi czasem jest dla mnie bardzo ciekawe pomysły czas jest pokazany jako nowym klęska żywiołowa lub Schwarz charakteru, bo ten system zagrożeniem dla bohaterów, ale na tym, że są dla mnie kończą plusy tego filmu nie mogę właśnie z nich z tego patosu tego, że wydaje się, że strach taki straszny sentymentalny 1 z wielu akcji Obywatelskiej jeszcze do jeszcze można opowiedzieć trochę o tej o tym, mówić wcześniej właśnie o społecznych i kulturowe i w konserwatywnym podejściu do rzeczywistości Nolana zdaje się, że Inter też widać oczywiście mniej niż rzeczywisty niż Batman rzeczywiście mamy obraz konfliktów społecznych, ale jest zdecydowanie na ten temat znaczy to jest konflikt między myśleniem o o ludzkości jak o kolektywie obiektywnym abstrakcje i o takim będzie miliardem w kontekście znaczy to podejmę takie w tym konflikt między doktorem brandem tym Starym ojcem bohaterki, a wizją np. właśnie Coopera tak mi Cooper, który chce ratować ratować świat, ale tylko wtedy, kiedy będzie mógł uratować swoją córkę tak, kiedy będzie mógł to pokolenie, które zna uratować nie obchodzi go natomiast plan, a plan belek plan przewiduje Wysoka Izbo rzeczywiście nikt nie był pan i wg kursu bardzo nerwowi i córka zresztą pomysłodawcy tego też jest bardzo zdenerwowana to są ludzie, którzy właśnie myślą o ludzkości jako czymś co ma trudne od wieku, który musi mieć coś szczyt coś materialnego coś co bliskiego rzeźby, żeby mógł tego bronić natomiast dr Brandt, który po prostu, że ludzkość trzeba uratować nieważne, że my zginiemy nasze dzieci można nasze wnuki, ale ludzkość przetrwa, a i to jest cel, do którego powinniśmy dążyć póki są często po prostu nie rozumieją i będzie znalazł więc, że bardzo trudno nie staje jakiż, więc zostaje takiej stronie defensywy ten problem, mówi że ludziom po prostu tak zwyczajnie bardzo trudno jest myśleć w kategoriach ekstraktów czy wy jako przetrwanie rasy ludzkiej nikomu się nie znaczy teraz np. mój sukces obecna na co dzień tak jak ludzie reagują na zmiany klimatyczne bardzo dużo na pewno chodzi było mówić, że nie jest za życia tak czy no tak kiedyś, że musi zginąć nie myślą oto w kategoriach następnych pokoleń wydają się do destylarni był bardzo ładnie wybrzmiewa znaczy, że konflikt między między myśleniem kolektywnym czy takim właśnie postępowym i myśl lewicową, ale to jest właśnie to co to jak i ich zdaniem, że wszystkie nasze też współczesne problemy właśnie zmiany klimatyczne czy nawet w rynku vida to jak ludzie reagują na NATO na kryzysy widać, jaki mają stosunek do człowieczeństwa do spółek do zespołu społeczne do społeczeństwa są ludzie, którzy myślą o innych i są ludzie, którzy myślą bardziej o sobie wydaje się że, że w tej sprawie, który porusza też Interstellar naszej rodziny sprzyjać jesteśmy w stanie zrobić niesamowite rzeczy niesamowite poświęcenie, bo to są, gdy coś co po prostu nie po nie potrafimy być nie natomiast bardzo trudne walczyć o przyszłe pokolenia, których nie znamy jest bardzo trudnym wiąże się emocjonalnie, a nie potrafił urwać emocjonalnie jesteśmy zdolni do poświęceń protest jasno jest bardzo charakterystyczne dla Nolana rząd 2 perspektywy bardzo osobistą i taką ogólną ludzką miesza też Marcin Stachowicz o tym, wspomniał w swoim tekście, a propos tego, że zbliża się temat i też podobnie jak nawiązał do katastrofy klimatyczne, bo on sugeruje, że obecnie film o cofaniu czasu może trochę trafić nastroje ludzi, którzy boją się przyszłości, bo zaczynamy naprawdę patrzeć na przyszłość bardzo pesymistyczne czeka nas katastrofa klimatyczna w międzyczasie dopadło nas pandemia, więc może się okazać, że ten film trafił swój czas, ale właśnie, bo mówimy bardzo dużej perspektywie, ale przecież znałem naprawdę zaistniał zabłysnął filmem, w którym skupia syna bardzo mocno na takim życiu wewnętrznym na człowieku na tym na ile on może sobie poznać czy taki był on to w mówią moment oczywiście mężczyźni bo, śledząc memento to jest film o człowieku, który stracił pamięć krótkotrwałą, więc nic nie jest pod potwornie zdezorientowaną Nolan, kręcąc ten film, układając film też używa czasu, żeby zdezorientować widzę, żebyśmy weszli w buty tego głównego bohatera potem biegiem fabuły dowiadujemy się, że pozornie próbuje rozwikłać zagadkę tak naprawdę to, czego potrzebuje to co gonienia tego rozwiązania nie chce znać prawdę o sobie i to się wydawało bardzo ciekawej właściwie to motyw takiego uciekania od prawdy na swój temat albo nie niemożliwości Poznania prawdy na swój temat przewija chyba większość jego filmów wszyscy tak samo jest w są mi, że prywatny detektyw tak naprawdę nie wie co zrobił my też nie wiem czy on dopuścił jakiejś zbrodni czy może on tylko nie wyobraża sobie, bo tam też Nolan zrobił coś takiego, że retrospekcje z życia tego detektywa są tak samo pokazano jak jego ten proces produkcyjny, czyli to co sobie wyobraża zsumowane podobnie to co sobie przemowy przypomina w końcu ani, ale zaczyna, ale ani my nie wiemy tak naprawdę stało i to są takie moje ulubione natowskie momenty z PIT też są w jakimś sensie my upierać, że większość Nolana jest ratowanie świata obu światów, bo ma najmniejszy świadczą świata jednak nawet takie intymne, by nawet bardzo jest dla mnie memento jest po prostu historią człowieka, który chce poznać prawdę tak naprawdę czym konflikt między chęcią Poznania prawdy o uratowanie siebie wychodząc z tego zdaje sprawę, że jest, że opiera się tylko na fakt także o to, że tylko do prawdy, a tak naprawdę podświadomie nie próbuje stworzyć nową rzeczywistość czy po prostu nie chce niż świadomie, jakby od prawdy ucieka, żeby po prostu nie nie okazało się, że to, że oni w zasadzie winny wszystkiemu co się wydarzyło, a więc on próbuje ratować siebie myśląc, że to już doprawdy czy uratować dobry obraz się nie może tak i w takim właśnie w takim osobistym wymiarze, ale w takim społecznym no to widzimy to w prestiżu, gdy publiczność chce być składowana system powiedziane dosłownie, że chcemy oglądać sztuczka, bo jesteśmy gotowi naprawdę chcemy, by zakłamanie mając świadomość jesteśmy okłamywani to samo chyba trochę dzieje w Batman widzę społeczeństwo o jest taka teoria, że społeczeństwo musi być okłamali, żeby było uratowane same przed sobą albo poprzez kozła ofiarnego, którym staje się Batman i to w historii ludzkości kozły ofiarne są czymś bardzo przyznanie tym przypadku stop tak, bo on na końcu obala swoją zaczynałem Opala teza, że pokazuje, że rzeczywistość oparta na kłamstwie musi rozliczyć tak, ale też zawsze pokazuje stawia ten problem, że człowiek tak samo ma zdolność do zła dobra czy innej strony mówi no tak no oczywiście na zbiorową okropne rzeczy, ale tyle jest też dobre rzeczy, które robią i i szkoda nawet w obrębie, bo mamy taki stan scena, kiedy dżoker mówi Formanowicz, że słuchają ludzie są po prostu pionkami możesz nimi kierować jak tylko chcesz i zaraz zobaczy, że w 100 w tym konkursie w tym, żeby uratować wysadzą drugi z tą drugą tratwę wobec ludzi, żeby tę gwarantuje przy tak bardzo do kartą robi takie okrutne eksperymenty były czasy ma pokazać, że w głębi ducha jesteśmy źli jednak Ustka nikt by za wszelką cenę, a okazuje się, że nie taki Batman mówi dziś jednak jednak nie nowina nie do końca jednak coś w ludziach takiego, że chcą jednak zachować służą, więc jednak nie zgadza się, że barmani z filmem lotniczym społeczeństwa, które po prostu zbiorem pionków można kierować czy raczej też rzeczy to jest społeczeństwo pojęć jak ja też nie zgadzam sugerują wysoki strop interpretacyjne ale, gdybyśmy się system zgodzi to no tak nią przyjęlibyśmy optykę kara, choć swoją drogą jak jak wspaniale napisana postać tym, że Karnowski to jest jednak mój ulubiony, bo naprawdę oddał ten przerażający to przerażające przesłanie kara każdy, że to złe z nas tak podważa całą walkę, bo ma rację roczne ode mnie, że to jest 1 z 1 z czynników jednak nie znaczy Inter do końca, żeby nie było, ale ten rocznik, dlaczego dlatego też Batman Nolana był czymś nowym częściom się to co by na wyższy poziom prostytutki na swe bohaterskie zniosło nas na to, że cywilami jednak nie sposób szaleńcy którzy, którzy chcą zniszczyć świat tak nie to nie jest minister minister produkcja szybko zamarzły Bobo, bo oni z człowiekiem z lodu to nie jest aż tak infantylne tak go w relacjach ze wsi częściowo oczywiście tak, ale nawet generacji, że jednak nie wzrosła ludzie tak dotyczy tylko nie mają wątpliwości, ale to nie znaczy, że trzeba wyciągać z tego tak radykalny wniosek jak on także wszystko zniszczyć państwo po prostu tylko w bardzo też chyba właśnie bezzasadnie etyką dzięki wniosek jednak się ratować to co jest dobre no to co się da, a i to jest też charakterystyczne dla Nolana pokazuje 2 zgrabne perspektywy i potem wrzuca taki cytat, że to jest nie powstrzymana siła, która trafia na obiekt, którego nie da się poruszy, więc on chyba jest zafascynowany tym takim konflikt konfliktem, który nie rozstrzygana tak to trochę niewysokiego takiego przesłania no to norma jest w ogóle twórca, który lubi się męczyć tek lubi konflikty nierozwiązywalne lub zakończenia nie rozstrzygające Elvi dążenie do prawdy, które nigdy niczego nie do niczego nie dochodzi i przede wszystkim to co na tym się podoba chyba najbardziej wykupienie to jest to, że im zarzuty często jego wymysł zimne, że jego bohaterowie są tacy plastikowy trochę dzicy emocje są w ogóle nie poruszające rodzą się podoba jest to, że on mówi w zasadzie emocjach mówi o trudnej sytuacji bohatera oraz sposób tak niesamowicie odległy od tego co byśmy uznali za emocjonalne on robi takie puzzle pokazuje na wiele, a 4 koncepcje, które postu, kiedy umiemy się do umysłu bohaterowie mówią mamy, a widz razem z bohaterem umysłu bohatera i nieskrywaną drugie dno jeszcze drugi bohater ma inne dążenia o tym, wysoka niesamowita konstrukcja dzięki niesamowicie skomplikowane puzzle, które jak złożyć dopiero wychodzi jakaś taka dopiero rozumiemy tego bohatera wtedy sobie taki przez chwilę jakiś taki emocjonalny premia tak mam zawsze i mocno rośnie takie rozumie, ale to jest taki moment to nie jest kwestia emocjonalnie odbieram przez cały czas tak tylko to trzeba złożyć tyle rzeczy, które trzeba połączyć, żeby po prostu ten MO do umów tak, żeby na koniec, aby zna spojrzeć na świat oczami bohatera to chyba te wszystkie zabiegi czasem padały pomysły obu dążą do tego żeby, żeby poczuć tę sytuację on dlatego też nie uważam, że kim jest zimno nie on ma taki masywny on Macy postawić czy butach tak robi wszystko, żeby ZUS bardzo empatyczny jednak tylko środki, które warto, choć jest takie są to wykończy powołane puzzle po prostu musi składać on potrafi zrobić epickie kino kameralne znaczy w gierkach najbardziej podobał się klimatu, że łączący śnieg i 2 niesamowicie niepołączone rzeczy zaczepić gość kameralną skromną historię takie wielkie bohaterstwo małe bohaterstwo jednocześnie to jest jakby w tych samych ludziach nie wielkość małości i piękne wyznanie piękny film po prostu o ludziach o człowieczeństwie o empatii i ją takim robieniu rzeczy mimo strachu, mimo że mimo zagrożenia paniki medale też równa Nolana do Davida Leana reżysera mocna rzecz Quay dr. Żywago w pewnym momencie też zostały tak ogromne, że z publicznej zaczęła narzekać na to, że cel tych ludzi nie widać na tych pięknych panoramicznych kadrach na dół kilka własnych tak jak mówisz jesteśmy takim osobistym filmem jednoczesny debat mamy przecież wczesnym takie gigantyczne kino, zwłaszcza ten ostatni się nie traci jednak tej bardzo osobistej takie emocjonalne perspektywy Inter partes no bo tak naprawdę chyba Interstellar zarówno różne są tego zespołu relacji ojca córki jeśli w ogóle, jaki zrobił to co jest to jest na pewno matematyczne fizyki, ponieważ zależy, kto lubi, ale dla miejsca bardzo poruszający bardzo poruszające kino prosząca historia rodzinna również, które oczywiście służy temu, żeby opowiedzieć ludzkości o tym jak jak jak i jakie działamy myślimy o o świecie o społeczeństwie, ale jednocześnie jest to też osobista historia jak świat ogląda drugi raz na scenę, w którym jakby Cooper oglądał zespół nagrania to jego córka mówi o tym jak najbliżej puściły, jakie znaczenie wie, że wiedział o tym jak nic nie może z tym zrobić to chyba jedyny film Nolana, gdzie rzeczywiście w konkretnej scenie mamy wysokie napięcie emocjonalne, składając sobie, jakie są plac jeszcze pasuje jednak w tym momencie właśnie może w Dunkierce jak jak widzę, że takie małe małe dobre uczynki ludzi, którzy np. jak żołnierze są witaminy czy myślę, że będą ani obelgami, a ktoś mówi gratuluje mówi, czego przetrwaliśmy, ale czasem wystarczy albo jak ten ten pilot, w który daje łącze do gazety tego chłopca, który zginął, zanim w ogóle zaczęła się ewakuacja zajmuje co zrobić, ale sam fakt dla niego uznano fakt, że mały Chudy młody chłopiec wyruszył na wojnę wódce tam swojego tam ani ojca tylko znajomego, bo drugi chłopiec przeczą nic nie zrobi, ale się na łódkę był gotowy gotowy ratować pewna swoich rodaków on może był pilotem przy największym bohaterem był, jakby tutaj ewakuacji pyta, bo strzelał wroga jednak to on może dojdą do redakcji gazety był to zdjęcie tego chłopca zbiegło, żeby grozi nam zobaczyć bohater i tak było dla mnie to bardzo się wzruszające rzecz dla mnie najbardziej poruszających się to jest jednak prestiż on tam dużo miejsca zajmują relacje międzyludzkie w związku relacja ojciec córka, więc strony będą najbardziej ten film przeżywałem i był tam David Bowie czy też to chyba ostatni raz, kiedy na ekrany z pewnej to jak gra Teslę genialnego naukowca ten prestiż to chyba taki mój ulubiony, a może Batman drugi ważny trudno o bardzo równo tu filmografia prawda, że każdego inwestycje wydarzeniem potem długo o nim dyskutuje złe dlatego zobaczymy dentysta nad każdym, dlatego że cieniem też chyba, dlatego że taki jeszcze raz powtórzyć system jest artysta, który lubi się będzie on bierze gatunek jakiś taki bardzo wyraziste i robi z niego ze swojego nie także wywraca go zupełnie tak jak robią to niezależne filmy tak Nisko budżetowe jest to świetna rozrywka dla szerokiej publiczności, ale jednocześnie robi takie małe przesunięcia i wiem, że z jego firm czasem są to najmniejszy przesunięcia przykład bierze film gmina touareg i umieszcza go w popularnym dniu tak, że w ogóle nie ma ciemności sukces to jest taki ma ręce, ale tak było finansami z alem Pacino może być też istnieje duże przesunięcia przykład ewakuacja znaczy ukazanie bohaterstwa ewakuacji, czyli bohaterstwa nie bitwie tak czy wydarzy się wojennym bardzo ważnym, ale jednak, który niezbyt funta, który nie jest niewielką ich walka nie jest jednocześnie, więc te duże małe przesunięcia wydają się rzecz to są to sprawia, że do kina jest tak trudna, ale dlatego tak czekamy tylko tę sztuczkę dwulatek czekamy na to jaki teraz gatunek weźmie co zrobi tak zrobi swojego i tak naprawdę przekonamy się o tym, już jutro, bo na ekran wchodzi temat wypada zaprosić na informację żegnają się z państwem Piotr Kubica i Ludwika Mastalerz do suszenia dziękuję bardzo, mu dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA