REKLAMA

Wiceprezydent Lublina: MEN zmarnował dwa miesiące wakacji

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-08-26 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:08 min.
Udostępnij:

- Za bezpieczeństwem uczniów stoją ogromne pieniądze, a samorządy zostały pozostawione same. Miesięcznie na środki ochrony osobistej dla nauczycieli i pracowników będziemy wydawali 150 000 złotych dodatkowo z naszej kasy. Ze strony MEN nie było żadnej współpracy z samorządami mówił Mariusz Banach - Zastępca Prezydenta Lublina ds. Oświaty i Wychowania

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Mariusz Banach wiceprezydent Lublina dzień dobry dzień dobry, podając login tradycyjnie zdanie jak powinna wyglądać nauka w szkołach przez pierwsze 2 tygodnie nowego roku szkolnego czy pana zdanie samorządu czy pana ministra pan minister uważa, że to pytanie wydaje się, że mówiąc panie miałyby jego polecenia mógłbym odpowiedzieć nawet chcę tak Rozwiń » odpowiedzieć, gdybym chciał poznać opinię ministra bym teka ministra pan minister na szczęście nie oszczędza ostatnio się publicznie wielokrotnie zabierał głos, mimo że trudno czasem wysnuć wnioski z tego co do powiedzenia pytam o opinię pana jako wiceprezydenta Lublina odpowiedzialnego za oświatę i wychowania zdecydowanie wydaje nam się, że po ten pomysł nauczania hybrydowego jak realne nazwana jest najlepszy i chyba naj naj mniej niebezpieczny tak to powiedzmy wiadomo sprawę, że dzisiaj dla nas to nauczanie hybrydowe jest jedynie nos w świecie teorii, dlatego że idea wprowadzenia tego rodzaju nauczania potrzebujemy zgody sanepidu, a sanepid, żeby taką zgodę wydał musi mieć konkretne przesłanki ekonomiczne w tej chwili rozumiem nie ma, zwłaszcza w Lubinie, który zieloną strefę panie prezydencie i rozumiem Lublin Zielona strefa, ale chciałbym poznać pana pogląd, gdyby pan chciał to mógłby podległym sobie szkołom mógł od nich oczekiwać, by np. przez pierwsze 2 tygodnie września nauka odbywała się zdalnie, aby uczniowie opiekunowie rodzice, którzy powrócili z różnych miejsc z wakacji odbyli taką jednak kwarantanny, która pozwoliłaby ocenić czy znaczy ten Korona wirus występuje czy nie Pani Senator zdecydowanie tak, a może pan w świetle obowiązującego prawa przepisów zrobić może pan wymagać tego i że nie mogę może też nie mogę i te wszystkie głosy moich kolegów samorządowców, które gdzieś tam padały w ubiegłym tygodniu dotyczącą tego, że oni taki sposób nauki wprowadzają oczywiście są niemożliwe prawnie potrzebujemy do tego zgody sama, więc zalega zaleca swoim szkołom np. wiem natomiast panie redaktorze, żebyśmy już zupełnie poważnie za nami są 2 miesiące wakacji trwa 2 miesiące zostały zmarnowane przez ministerstwo od tego trzeba zacząć, bo to wszystko udało się przygotować proszę pamiętać, że nauczanie dane te są tylko problemy techniczne, bo ja sobie myślę, że z problemami technicznymi to byśmy sobie poradzili natomiast nauczanie zdalne to jest po pierwsze, więcej pieniędzy, dlatego że my musimy rozmawiać o godzinach nadliczbowych dla nauczycieli, a najlepiej mieć środki na zatrudnienie nowych nauczycieli, bo rozumiem, że nauczyciele, którzy prowadzą nauczanie tradycyjne niemową jednocześnie projekt nauczania zdalnego, chyba że zapłacimy godziny nadliczbowe nie mamy na to środków mamy kolejny program to jest sytuacja prawna wiedzie pana jest takie przekonanie, że nauczyciele bardzo chętnie będą transmitować swoje lekcje ja wiem, że nie wszyscy i na pewno będą tacy nauczyciele, którzy przypomną o ustawie rada przypomną o prawach autorskich tak dalej tak dalej mamy tam sytuacja przypomina panu w kwietniu maju czerwcu nie nie natomiast to nauczanie zdalne powiedzmy sobie szczerze ona była trochę spontaniczne tak to nazwijmy były 2 miesiące wakacji na to, żeby to wszystko przygotować również prawnie również prawnie zaraz powtarza jeszcze dla nas największy prezent dla środków, ale właśnie euro te pieniądze, o których pan wspomniał bardzo zainteresowały pan mówił, że nauczanie zdalne to także pieniądze, ale to znaczy, że pana zdaniem rząd nie zdecydował się na rozpoczęcie roku w sposób zdalny, by zagwarantować zminimalizować pod możemy zagwarantować bezpieczeństwo daleko posunięte twierdzenia ale by zminimalizować ryzyka, dlatego że nie chce przeznaczyć NATO dla samorządów dodatkowych pieniędzy o tym, że nie będzie dla samorządu dodatkowych pieniędzy dowiadujemy się na tak naprawdę już w sposób definitywny w tej chwili bo, bo w tej chwili też dzisiaj nawet miała pracować miał pracować komisja wspólna rządu samorządu na temat zwiększenia subwencji oświatowej przecież przed nami podwyżki nauczycieli, która 1września wprowadzamy natomiast jestem przekonany, że za całą tą rozmową o bezpieczeństwie uczniów stoją bardzo konkretne pieniądze na to jest poza dyskusją to po prostu nauczanie zdalne kosztuje dużo więcej proszę pamiętać, że rodzice, którzy w związku z nauczaniem zdalne nie ma wysyła dzieci do szkół mogliby się ubiegać o zasiłki rozumiem, że takich zasiłków na takie zasiłki pieniędzy w ogóle nie ma na to co ma namyśli skoro już wcześniej pan proponował, że może przytoczyć, o czym mówi minister edukacji to co ma namyśli minister edukacji, który mówił wczoraj podejmujemy działania, które mają wspomóc samorządy organy prowadzące dyrektorów szkół w zakupie środków, które ułatwia utrzymywanie bezpiecznych warunków pracy od września to nie chodziło się pieniądze to znaczy chodzi o zakup środków ochrony osobistej rzeczywiście na stronie ministerstwa pojawiła się taka informacja i wszystkie mają szkoły takie środki się starają to oczywiście kropla w morzu potrzeb dane policzone, że miesięcznie środki ochrony osobistej tylko dla nauczycieli pracowników będziemy wydawali 150 000 dodatkowo na naszej kasy tak tak tak to są pieniądze, które pana zdaniem pana opinii powinny być jakoś refundowana przez rząd nie zdecydowanie tak to jest poza dyskusją natomiast wie pan my rozmawiając o pieniądze na oświatę wcześniej czy później zaczynamy rozmawiać z subwencji na to tutaj jest problem podstawowy, bo my rozmawiamy o setkach tysięcy, kiedy podsumowaliśmy pierwszy rok ja mam w tym roku na euro 500 000 000 subwencji, czyli na na półrocze wieczne, licząc na trzynastki powinienem mieć powinien wydać 200 jakieś 7080 000 000 wydano 92 000 000 więcej i stosując wszelkie oszczędności, jakie tylko możliwe, rezygnując właściwie wszystkiego co może być dodatkowe w szkole poza realizacją podstawy programowej i ramowego planu nauczania te pieniądze dodatkowe pokrywał miasto po prostu zdecydowanie miasto ze swoich dochodów, które przypominam są bardzo okrojone w tym roku z powodu zjadanych w poprzednim roku z powodu zmian picie, a przez ten czas wakacji, o których pan mówił i określił jako czas zmarnowany szkoły, a właściwie może nie tyle Kołacza organy nadzorujące szkoły samorządy były jakimś kontakcie z ministerstwa ministerstwo proponowało jakiś dialog wysyłał jakieś ustalenia, jaka była ta praktyka to był czas wakacji panu powiem, że nawet się trochę zdziwiliśmy, że nikt nas do takiej rozmowy nie zaprasza, owszem, pracowaliśmy w naszych korporacjach Unia metropolii wysłała do ministerstwa kilka poważnych firm było głośno w Polsce natomiast jako takiej współpracy z ministerstwa nie było, a jak wyglądało auto pytają pana dyrektorzy szkół podległych panu bardzo wiele rzeczy wie pan mamy te zalecenia, które no tak szczerze mówiąc poza zdrowy rozsądek to nie wychodzą natomiast prawdą jest to, że dyrektorzy w tej chwili, kierując się tymi zaleceniami, ale myślę, że dużo bardziej swoim zdrowym rozsądkiem przygotowują szkoły do tego dnia, żeby w miarę bezpiecznie tylko w dniu przyjęcia oczywiście każda szkoła każde przedszkole inaczej, bo warunki lokalowe są wszędzie różnej przedawnienie tych jednostek jest wszędzie różne natomiast oczywistą sprawą do organu prowadzącego przychodzi się po pierwsze po pieniądze no tak, czyli pewnie słyszał pan o tym, że pieniądze są potrzebne czy to pana zdaniem ta wrócę do już wcześniej nie wcześniej poruszanego tematu czy pana zdaniem ta praktyka funkcjonowania szkół bardzo zmieni się wobec tego czym, czego doświadczaliśmy przez takie normalne czasy szkoły będą pracować dłużej większa będzie więcej personelu np. do sprzątania kup będzie potrzebnych, jakie są koszty no jak mamy sobie wyobrazić szkoła z tego co słyszymy ze słów pana ministra na to szkoły mają pracować normalnie oczywiście kilka takich również zalecenia rzeczy, które chyba pochodzą od ludzi, którzy nigdy w życiu szkolenie pracowali pan dla nas jest problemem, że zalecenia pojawia się stwierdzenie mówiące o tym, że dane rozpoczynać się poszczególne lekcje poszczególne klasy w odstępach 10 pięciominutowych to jest oczywiście nierealne wie o tym nie tylko każdy nauczyciele się, że każdy uczeń doskonale wie o tym, że od poczynając od czwartej klasy szkoły podstawowej na plan składa się nie tylko dla dla klas, ale również dla nauczycieli uczniowie nie mogą czekać w klasach na nauczyciela plan rozjedzie po prostu wie, że tak to jest poza dyskusją na temat wie pan pojawiają się takie pomysły i w związku z tym przychodzą do nas rodzice z konkretnymi zarzutami, dlaczego tego nie realizujemy, bo rodzic nie jest od tego, żeby zastanawiać nad tym czy czy minister edukacji pod układał, kiedy się plan w szkole no, a to to są takie problemy bardzo realne mamy w szkołach kilka takich punktów, ale panie panie prezydencie czy to oznacza, że pan już z góry musi przyjąć na siebie odpowiedzialność tych zaleceń po prostu nie będziecie realizować, bo zrealizować się nie da to znaczy trzeba pamiętać o tym, że to są zalecenia nie przepisy prawa to po pierwsze po drugie pewnie w niektórych szkołach jest możliwe ja myślę, że ona szkoła rzesze małych miejscowościach, gdzie tam są prawda klasy niewielkie i szkoły jednoczą nowe pewnie jest to jak najbardziej możliwe u nas tak naprawdę jak widzę jak rozmawiam z dyrektorami to to znacznie ważniejsze od tych zaleceń jest jest ich odpowiedzialności planowanie pracy szkoły, bo przecież wszyscy zdajemy sprawę z tego, że mamy tutaj nie tylko ratujemy generalnie bierzemy odpowiedzialność za życie zdrowie naszych dzieci ich rodzin i absolutnie tak zdajemy sprawę nie żartujemy z tego na pewno z tego nie żartujemy po pierwsze po drugie ja powiem, że wg mnie również szkoły powinny być otwarte i zwłaszcza miejsca, gdzie co znaczy rocznika, które szkoły realizują również zadania opiekuńcze to znaczy w klasach 13 przedszkola w nią absolutnie rodzice mają prawo tego oczekiwać, że te szkoły pracowały tylko powtarzam trzeba to było lepiej przygotować to znaczy wydać na więcej pieniędzy pan Mariusz Banach wiceprezydent Lublina odpowiedzialny za oświatę wychowanie był gościem pierwszej części magazynu EKG dziękuję za rozmowę panie prezydencie tak pan teraz w radiu TOK FM informacje po informacjach kontynuacja dyskusji w magazynie EKG Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA