REKLAMA

Co można wyczytać z gry wideo? Cyfrowe media a literatura

Literacki Sopot
Data emisji:
2020-08-22 17:00
Audycja:
Czas trwania:
01h 16:00 min.
Udostępnij:

Marcin Blacha, Sean Michaels, Karolina Sulej i Miriam Verburg - twórcy związani z mediami cyfrowymi i światem wirtualnym opowiadają o konotacjach popularnych gier wideo ze światem literatury. Spotkanie prowadzi Bartek Chaciński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa bardzo serdecznie to jest kolejne spotkanie dziewiątej edycji festiwalu literacki Sopot spotkanie festiwal poświęcony w tym roku literaturze kulturze kanadyjskiej spotkanie pt. co można wyczytać z gry wideo stosownie do tego tematu stopień komplikacji technologicznej dzisiejszego spotkania będzie dość wysoki rozglądam się za gośćmi, którzy z Kanady, którzy pojawią się za chwilę na tym monitorze obok nas już są w pokonaniu tych komplikacji barier pomogą nam na Rozwiń » pewno tłumaczki na język angielski Pawlak Gorczyńska Małgorzata Grabarczyk oraz tłumaczki na język migowy Anna Boryczka i Alicja Szymkiewicz jak przystało na spotkanie poświęcone GROM pewne zasady będą nas tutaj obowiązywać może po pierwsze, pokażmy się naszym gościom z Kanady, którzy mogą nas widzieć wszystkich naraz nie zobaczą, że tu jesteśmy to jest ten moment uczestników na sali prosimy o przestrzeganie oczywiście pewnych wytycznych stałych sanitarnych zostały państwu przekazane przed wejściem będzie umieszczony przy przypominać witamy serdecznie wszystkich, którzy oglądają transmisję tego wydarzenia na Facebooku tam internautów wszystkich, którzy oznaczają nas hasztagiem literacki Sopot 2020 i zachęcamy do takiego znaczenia na tym spotkaniu będzie możliwe zadawanie pytań ma być w całości prowadzone w związku z polskim oczywiście odpowiedzi naszych gości z Kanady będą dla państwa tłumaczone także mogą państwo się pobrać odpowiedni sprzęt do tego natomiast zadawanie pytań sali też bardzo byśmy po polsku będzie możliwe na końcu do tego zdezynfekować mego przygotowanego mikrofonu nie przy mnie nie przewidujemy podpisywania książek w związku z tym chyba też egzemplarzy gier wideo też nie będziemy nie będzie można podpisywać je za chwilę przedstawię państwu gości ze wszystkich gości całą czwórkę tych dla nowych tych offline owych, ale na te słowa o samym temacie, który może się niektórym wydać tak jak mojej żonie jechaliśmy tutaj właśnie to moja rodzina podwoziła mnie do Sopotu jechali dalej nad morze moje dzieci w wieku szkoła podstawowa i żona żona stwierdziła, że to spotkanie ma to taki tytuł dość wymyślny no bo ile jest ich związków między literaturą, a g oraz mój syn z tych wyjął z plecaka wracał z obozu wyjął z plecaka książkę najnowszy tom opowieści Minecrafta wydany w postaci książkowej mówi oto chodzi prawda no, więc są tutaj różnice pokoleniowe zdecydowane, ale jest też świetny pretekst do takiej rozmowy, dlatego że Kanada to jest trzeci największy producent gier wideo na świecie po Stanach Zjednoczonych po Japonii i producent, który też cieszy się też dobrą sławą jeśli chodzi o podejście do gier jeśli chodzi o podejście do scenariuszy do opowiadania historii jest trochę inna droga w większości wypadków trzecia droga można powiedzieć w podejściu do gier gier wideo i pomyśleliśmy, że takie, że taka debata pomiędzy polskimi i kanadyjskimi twórcami gier wideo, którzy zarazem mają doświadczenie literackie scenariuszowe reporterskie byłoby czymś byłoby czymś ciekawym i tak witam po stronie kanadyjskiej 1 000 000 próbek halę szefowa logiczne media firmy produkującej oczywiście gry wideo i również producentka wykonawcza takiej gry Long Story popularnej dostępnej na urządzenia mobilne z bardzo wciągającą momentami zabawną historią obyczajową się ciągnąłem w każdym razie razem twórczyni scenariusz do tej gry witam Karolina Sulej obok mnie dzień dobry dziennikarkę reporterkę autorkę reportażu książkowych nagradzanych znakomitych książek o takim bardzo szerokim szerokiej skali tematycznej od mody do po Holokaust, ale też nawiedza istoty trochę dziwnie brzmi, ale nie jestem ci się do spotkania to jest to jest, ale to jest to myślę, że ten problem wprost po prostu, którą też państwo znają zapewne z barwą literackiego jutro oba, ale też jako prowadzącą spotkania w czasie festiwal literacki Sopot wczoraj choćby i również od od jakiegoś czasu autorkę opowieści reporterskich, które stały się scenariuszem gry błąd last zawinionej przez studio świętej również w Kanadzie z nami Sean May kaz el powieściopisarz autor świetnie przyjmowanych książek nagradzanych tak jak, skąd aktor fabularyzowana opowieść o 2 terminie, czyli wynalazcy terminu dla niezorientowanych do pani, że jest taki instrument, którego nie dotyka jak się gra 1 z pierwszych instrumentów elektronicznych historii, który jest również osobą niezwykle blisko, bo prowadzi bloga muzycznego zatytułowanego sady gramofon publikuje w w wielu gazetach między nimi Observer, że w Guardianie wymaga nie była, a z nami jest również, dlatego że pracował przy motto rodzaje rodzaju doświadczenia cyfrowego będziemy się zastanawiać czy to czy to graczy gra co to w ogóle jest, czyli takiej historii, która właśnie zmusza nas, którą można obejrzeć na stronie motto kropkę i o dla mnie dla tych, którzy chcieliby się z tym zmierzyć, która wciąga nas po literackim ku w interakcję i zachęca do wrzucania krótkich filmów z różnymi rzeczami, które robimy jeżeli, jeżeli te moje rzeczy są tam cały czas dostępne w bazie mogą państwo zobaczyć jak wkłada jakieś dziwne nakrycia głowy i ruszam palcami bucie naprawdę do takich rzeczy nas zmusza zmusza tak gra no i dla płatną list Marcin blacha, czyli scenarzysta Story dyrektor w studiu CD projekt red, którego pewnie przez przedstawiać nie musi młodszym starszym też pewnie niemocy młodszych realista to pewnie grali w 2 gminy dwójkę trójkę który, których scenariusze współtworzył Marcin blacha albo czekają na cyberpunka 2077, nad którym również pracuje, a ci, którzy grają w grę to pewnie śledzą notowania giełdowe polskich firm produkujących gry wideo i też, kto interesuje w jakim stopniu to spotkanie będzie miało schemat gry wideo to było intro i ono się skończyło szczęśliwie dla państwa postaram się więcej tak nie zgadywać teraz będzie samo uciekł, czyli taka seria pytań, które pozwolą nam się zorientować trochę bliżej co robią nasi goście później będzie gra właściwa, a na końcu będzie starcie z bossem i tym poseł co państwo w tym układzie, bo nie znalazłem nikogo potężniejsza biorąc, więc państwo będą zadawać pytania to będzie to będzie ostateczne starcie z bossem zacznijmy od od Kanady zaczniemy od gry Long Story, która jest takim rodzajem rozrywki opowieści pokazywanym nam epizod po epizodzie właśnie sprzedawane były publiczności epizod z epizodem trochę jak powieści odcinkach na samym samego zarania chciał zostać milionerem czy to właśnie tak miało być i w związku z tym czyta czy to wszystko wychodziło od tekstu literackiego tekstu dialogowe go nagrać taką grą dialogową czy ci jednak ważniejsze były zupełnie inne aspekty to one jak on kierowały tym przedsięwzięciem, a więc 1 zakład nie słyszałem końca tego pytanie co się zawiesił bardzo przepraszam gazowe, a le potem potem jakby zamroziło mi obraz, ale odpowie na pierwsze pytanie co daje mi się, że moja kamera coś tutaj Gruzin na każdym razie stoi Lang Starym to była nasza pierwsza gra i on w tym czasie muszę powiedzieć część, że tak naprawdę to był dla nas to co jakiś eksperyment, czyli nie czułam jakby, jakby czas jak Charles Dickens po prostu gramy pisano 3 podcinką i zastanawiam się jak pójdzie było to w roku 2013 i tak naprawdę te gry były jeszcze ciągle bardzo japońskie tak naprawdę jeszcze gry wideo nie funkcjonował tak bardzo na rynku chodziło o to, żeby mieć taki zachodni rodzeństwo są chyba nie rozumieli na czym, żeby ta była łagodna, żeby mogła go nadmierna to ma być gra tak linearna jak i pomyśleliśmy sobie, że jeśli nam się uda odcinkiem pierwszym i być może będziemy mieli 5000 zabudowań pójdzie dobrze, ale potem, kiedy wprowadziliśmy pierwszy odcinek można pograć za darmo i tak naprawdę wcześniej nigdy nie robiłam żadnej, więc miałam pojęcia jak to będzie funkcjonowała na ekspertyzy po prawdzie wszystko AppStore i postem nagle wszyscy dawali 5 gwiazdek i w tym czasie wydawało mi się, że jakiś cud, ale set 5000 wydawały się świetnie czy 10 000 tak naprawdę te na trzeci dzień i dostał bardzo dziwnego e-maila od kogoś, kto z Kielc jak dzieciaki nie widział jak pisać e-maile nie wiem czy macie problem w Polsce ale kiedy jakiś nastolatek pisze e-maila to nie pisze niczego z dużych liter nie pozdrawia na początku ludzie nie wiadomo, więc jak się komunikować im albo takiej jak mam iść do szkoły i nie było tam żadnych dużych liter oczywiście ja zdałam sobie sprawę, że nastolatki nie tylko krajów tej gry, ale wydawało mi się, że tak, ale żem się wydaje, że ta gra ma w tym pomóc w związku z powyższym pisaliśmy kolejne odcinki, otwierając na pierwszy od na swoje pytanie pierwsze ten pierwszy odcinek miał być i osobną historię, a potem był już kolejne odcinki dostaliśmy naprawdę mamy dalej robić mam nadzieję, że odpowiedział mam nadzieję, że nie zamroziła mnie znowu, że moja odpowiedź do was dotarła usłyszeliśmy odpowiedź bardzo dziękujemy pytanie do kiedy Karoliny i fakt w definicji pytanie do Karoliny Sulej, która ma trochę inną perspektywę, bo jej tekst trafił do właśnie trafił w tryby maszyny zespołu, jakim jest gra wideo nie pytam o to co podrzuciła jako ten tekst, chociaż to może może w znacznie od tego co było co było tym tekstem, który się znalazł w studiu Different tej, a co potem zobaczyła co zdziwiło najbardziej jak zobaczą swój tekst poszarpany na na Rapid dla mnie jako reporterki było to doświadczenie niesamowite z różnych względów może zaczną takiego najbardziej prywatnego mianowicie państwo wiedzą, że pisarze niezależnie także na większą fikcję mają ego bardzo dbają, żeby ten tekst został wypaczony ostatecznie swoje wersje po redakcji są przewrażliwieni na tym punkcie Otóż ja muszę tego wszystkiego od uczyć, bo teksty, które produkowała były cały czas oceniane były przemiany przez zespół dyskutowane i i tworzyliśmy w gruncie rzeczy razem kolektywnie nową opowieść, a żeby odpowiedź powstała muszą ożywić najpierw ten zespół ten kolektyw i ożywią swoimi historiami ze swoich książek, ale nie tylko to wszystko zaczęło ogromnej ogromnej kwerendy w Polskim reportażu głównie są polskie reportaże to był też taki mój gest nie ukrywam patriotyczne, żeby wypromować nasz Polski reportaż, który moim zdaniem świetną marką i zobaczyć jak ten reportaż przygląda się światu, więc trafiły tam reportaże książki reporterskie takich osób jak zaklęta ska Urszula Jabłońska Olga Stanisławska oczywiście środka Uściński Hugo Bader Paweł z rybnickiej Maciej Wasielewski mogą długo wymieniać jest ich bardzo wiele, ponieważ grata o nazwie Mandela tu też ja wolę Wanda luz, czyli po niemiecku jest taki dziewiętnastowieczny konceptu oznacza potrzebę podróżowania taką tęsknotę nowe rynki przymus podróżowania i bardzo lubię ten koncert dziewiętnastowieczne, ponieważ mówi o tym, że ta gra miała opowiadać o doświadczeniu poznawania świata przez podróż, czyli być wobec turystyki takiej dzisiejszej powierzchownej kontrą jest dużo tych reportaży, które ożywiały ten kolektyw opisywały świat właśnie sposób głębsze, który wrażliwe na inność, który ma pokazywać i uczy zrozumienia ani krytykować doświadczenie podróży chcieliśmy, żeby ta gra poza tym, żeby była dobrą rozrywką, żeby też spełniała tę samą funkcję albo nawet ją wzmacniała, która sprawi reportaż spełnia, czyli drukowała uczyła empatii, więc lepiej trzeba zebrać kawałki z różnych z różnych miejsc różne teksty, a potem zacząć zrobi zmieniać te teksty poszczególne opowieści tworzące części tej gry, bo gra składa się z różnych historii różnych postaci każdy kompletnie innej złożoności przeżywającej innej części świata inne przygody i trzeba było napisać wszystko osobno, a potem oczywiście ten cały tekst taki ciągłe, do którego ja byłem przyzwyczajony od tej pory poszarpać zrobić jego alternatywy w zależności od tego co gracz wybierze dla mnie to było po prostu tak czułem się napis wojna pokój 3× i miała wiele osobowości oraz takie są świadczenia debiutantki w tym biznesie tu też w tej sztuce, ale było to fascynujące jak psychologiczne każde świadczenie, ale nauczyłam się też i to było dla mnie chyba najważniejsza, że niezależnie tego co opowiadać historie non-fiction czy fikcji i to takiej fikcji specyficzne, jaką jest gra komputerowa najważniejsze dobrze opowiedzieć historię, że pewne doświadczenia ludzkie są uniwersalne nie ma czegoś takiego niepoważne albo poważne medium do opowiadania na początek może bardzo dziękuję to pytanie do Seana mająca o to doświadczenie, jakim jest motto bardzo specyficzne, bo to jest połączenie jak już mówiłem obrazu krótkich filmów tekstów, które w, którym podążamy właściwie królujące ekran trochę tak, jakbyśmy po prostu przewracali kartki w książce, ale co tu było ważniejsze czy czy to ten ten obraz ta wizualną napędzały całe całe przedsięwzięcie czy jednak startowe start temu temu wszystkiemu musiał dać pełny tekst literacki są, a my w ogóle jest głównie powieściopisarzy u szyi pisze równe tradycyjne książki literackie obejmujące pewne elementy magii czy eksperymentujące jeśli chodzi o forma wciąż takie staroświeckim książki, ale około 23 lata temu zwrócił się do mnie niesamowite wizjoner osobą bardzo szanowana studia, bo studio, a właściwie w motelu, które się nazywa, a czoła kraj, który współpracował wtedy studio, które zyskało nagrody g na różnych festiwalach i właśnie to studia pracował nad nowym projektem nie wiedzieli czy nazwać grą doświadczeniem czy jeszcze szansy zwrócić się do mnie zapytać czy będę pisarzem w tym projekcie ale kiedy zaczął pracować nad tym co stało się mottem wtedy była to po prostu seria technik opracowanych przez studia taki mały interfejs, o którym użytkownik mógł zobaczyć tekst na ekranie swojego telefonu i mieszane w ten tekst jakąś historię należący do tego dołączone krótkie filmiki wideo i zadania użytkownik np. proszone pokaż mi coś miękkiego albo pokaż jakiegoś ptaszka ani na sekundę czy 2 wyświetlacze krótki film wideo na ekranie telefonu i pojawi się mikro klip, w którym którego część była w tym miksował z innymi filmami wideo i stawał się częścią historii, ale brakowało temu studia historii, jeżeli taka historia mogłaby brzmieć czy rodzaju historia miałaby tego czy to była długa narracja książka o zdanie czy też seria opowiadania może coś bardziej bliższego grze ma przykład takich jak Maria partii, by umieli liczy mamy taką serię mini wierni zadań jest dla mnie zaangażowanego w ten projekt ważne dla ognie wielka jestem pisarzem powieści pisarza między nie tylko także 1 z PiS-em to zwykle robię prostota jakąś opcję do tej technologii chciałem rzeczywiście zbudować na tych możliwościach technologicznych zakończenie takiego szczególnego w tym myślałem jak taką historię napisać, która korzysta z tego co właśnie czyni ten kraj innymi wspierają i co jest takiego innego z tym doświadczenia tak bliskim grze było to dla mnie o już chodziło o sposób wielki gracz jest im plik owa w historii, kiedy czytasz książkę na stronach ulicy świadczą przypadki, kiedy wyobraża sobie przez to przechodzą postaci ale kiedy grasz interaktywną grę wideo albo inne przez nasze Strachy na świadczenia podejmuje pewne wybory w Rosji biuro podróży w ten sposób przez świat i ten sposób jest śnieg implikować historii, więc myślałem jak skorzystać z takiej implikacji albo takiej intensywności złożoności Sejm z salonu Modes historia, która dotyczy pamięci to jest historia o sposobie, więc i obrazy mogą reprezentować ich wspomnienia nawet obrazy innych osób jak widzimy jakieś wideo, kto zrobi zrobił też to może budzić w nas jakieś wspomnienia my także panuje nad wspomnieniami obecnością innych obecnością to doprowadziło do myślenia o duchach na koniec mimo to mamy taki tak już go z taką śmierć wartą historie postaci, której najlepszym przyjacielem jest duch to jest wrzesień wrzesień może sobie życie na zawsze, kiedy odjechał narrator pamiętam, że go poznał zastanawiał się, dokąd pojechał wrzesień było takie pomieszanie atmosfery w gry zabawy z takim intymnym kontemplacyjny SRU tekstem między wierszami, które bardziej nawiązuje do tradycyjnych książek dziękuję bardzo, jeszcze Marcin Klassa w ramach wprowadzenia w swoją pracę nad cyberpunkiem 2077 w tym, że nie wolno zdradzać szczegółów pewnie żadnych związanych z tą grą, dlaczego bronicie przedtem oczywiście, ale wiem, że praca scenarzysty na tym etapie raczej już skończona zamknięta praca scenarzysty nad Wiedźminem trzecim z całą pewnością dawno, jakbyśmy mieli to często staram się są coraz częściej staramy się jakoś przetłumaczyć wielki gigantyczne scenariusze dużych gier na tomy, porównując np. Tomek książkowe, porównując np. wielkościowo z biblią czy trylogii butelki Night czy innymi książkami jakiego, jakie rozmiary osiągnęła ta wasza historia w Wiedźminie trzeci a jakie rozmiary zapadają się cyberpunku jeśli to można pytać tak najbardziej można pytać, jeżeli chodzi o Wiedźmina trzeciego czy generalnie ja lubię mierzyć ilość tekstów gra za pomocą, porównując je do znanych powieści, bo to daje jakieś tam pojęcie pracy wykonaliśmy, więc w przypadku Wiedźmina 3 napisaliśmy władcy pierścieni Tolkiena, jeżeli oczywiście chodzi o objętość tekstu tyle samo słów znalazły się w Wiedźminie 3 co władcy pierścieni w przypadku cyberpunka jest troszeczkę bardziej skomplikowana sprawa, bo gra komputerowa tak złożone jak Wiedźmin albo Sepang ona składa się zarówno z linii dialogowych, które wypowiadają postaci, jaki rozmaitych różnych tekstów, które można czytać, że w grze takie jak Wiedźmin albo cyberpunk można np. czytać fikcyjne książki oczywiście ktoś te książki napisać robią to sami ludzie, którzy piszą dzienniki rockowe gry zawierają też wewnętrzne encyklopedia, które przybliżają rozmaite terminy występujące w grze, grając w Wiedźmina można sobie otworzyć taką encyklopedię znaleźć hasło Wiedźmin i dowiedzieć się na podstawie opisu zawartego między w zasadzie ten wiedźmy, więc jeżeli zbierze się do kupy wszystkie te teksty napisane przez teksty rozumiem też zarówno rodzinie dialogowe jak wszystkie inne zawierające słowa byty znajdujące się w grze Noto cyberpunku jakiś czas temu przekroczyliśmy Przeminęło z wiatrem i niebezpiecznie zbliżamy się w kierunku wspomnianej to już wojny w pokoju wojna pokój jest naprawdę obszerną powieścią także no to jest bardzo dużo pracy tak orientacyjnie, mierząc w słowach to jest ponad 400 000 słów i rośnie, ale tak praktycznie rzecz ujmując procesory tekstowe czy edytory tekstu zawieszają już nad na tym poziomie długości tekstów Microsoft twórcy zawiesił znaczy to jest bardzo interesująca sprawa, bo technika jeszcze nie zawiodła natomiast zawodzi nas już trochę pamięć i musieliśmy przejść na taki rodzaj pamięci zbiorowej, gdzie każdy z zespołów sceny pisarskiego ma jakiś tam ułamek wiedzy o tym co jest w grze i weszliśmy takie wieki ciemne, kiedy trzeba już pytać po prostu innych słuchaj, gdzie jest informacja o tym, od to od razu nam się pojawiły dziękuję bardzo, kilka kilka kwestii takich wyjściowych dotyczących nakładania się tych 2 światów na siebie tu się kończy samouczek zaczyna się także właściwa chciał powiedzieć, więc zapraszam wszystkich do odpowiedzi na te na te otwarte pytania chciał wyjść od tego co powiedziała Karolina Sulej, czyli od tego, czego może nauczyć reporter pisarz czy scenarzysta, który pracował z innymi mediami w momencie, kiedy wchodzi w medium gry wideo z taką najważniejszą nauką cieczy czy czy jakie są najważniejsze nauki, które stamtąd wynieść Karolina Sulej zwalnia z tego bez odpowiedzi na to pytanie w czasie postępowania jest bardzo zawsze bardzo proszę nie chyba tylko powiedziała o tym, doświadczeniu także to tak Gran wandala człon wandala jest też pytanie mogą też grała tam można przegrać też gra, która polega na doświadczeniu pewnego rodzaju bycia w świecie tak to doświadczenie na poziomie zmysłów na tyle na ile to się da zrobić o nasi bohaterowie można zmierzyć, jaki mają nastrój jestem bardzo staraliśmy się tak grał właśnie głosem sławna, żeby można było naprawdę poczuć to miejsce w tym znajdujemy w zależności od jakiegoś nastroju zmieniać nasze wybory zmienia się gra zapewne bardzo taka takie doświadczenie głębokiego wchodzenia w buty reportaż i tak ma za zadanie humanistyczne pokazać na drugiego człowieka jak najbliżej to my chcieliśmy, żeby to tą funkcją reportażu to wreszcie pogłębiała, żebyśmy jeszcze jeszcze bliżej byli jeszcze jeszcze, żeby mocniej docierało, że Republika, które zwykle gra też poczytała reportaż zobaczyła, że można świecie trochę inaczej opowiedzieć zmieścić trudne tematy takie jak zmiany klimatu handel ludźmi przemysł odzieżowy tragedia w Ruandzie itd. które wszystkie te tematy pojawią się w książce w takiej jednak bardzo wciągające rozrywkowej narracji o ludziach, którzy dojrzewają popełniają błędy zakochują się poszukują siebie w różnych miejscach na świecie, więc doświadczenie tego się nauczą, że mogę jeszcze narzędzia związane z grą spróbować przekładać jakoś swojej własnej pracy to chciałby pytanie skierować do naszych gości z Kanady Williamson, czego można a czego się można nauczyć natychmiast wchodząc, zajmując się pisaniem, ale po wejściu w ten świat gier wideo pracy zespołowej Sure, a za części to jest w porządku ani ja i ja również zajmuje się świadczeniem użytkownika, więc także od strony projektowania tego świadczenia podeszła do tematu, kiedy rozpoczęliśmy testowanie naszych historii opartych, a od tekst zdałem sobie sprawę, że często, kiedy piszemy piszemy samotnej aren euro i 7 narracja trafia do świata uzyskujemy odpowiedź się informację zwrotną od Czytelników, ale w grach wideo jest też sobie ten taki świat pomiędzy testowanie mamy testerów historii to nie jest normalne w przypadku pisarstwa, więc możemy z sędziów zidentyfikować ludzi będących potencjalnymi graczami od razu dowiedzieć się, jakim się podoba, ponieważ projekcie doświadczenia użytkownika interesuje mnie jako odpowiedź uzyska z jego strony, więc uważam, że kiedy ludzie są zaangażowani historie oparte na tekście to nie czytają tylko są właściwie w dialogu z graczami trzeba szukać pewnych zachowań, jeżeli ktoś czytając rusza ustami ustami albo, jeżeli odpowiada np. cytuje dialog pytam zauważam czy oni też prowadzą czytając swoje własne rozmowy pytam czy np. ci pasterze decydowali spodziewali się co powie za chwilę postać czy mówi to, czego się spodziewali i czytają szybko i te poczynania też się mówi nam dużo o doświadczeniu czytanie jest takie ubrania chodzi nie po prostu muszę przez to przebrnąć, ale jest też takie tempo, które mówi nam tak bardzo się zaangażowała w grę jestem tak bardzo nią wciągnięty, więc jako broń projekt oświadczenia i pisarz wreszcie mam do czynienia z takim medium, gdzie Widzew wpływ przełożenie mojego pisarstwa na wyobraźnię człowieka jest po prostu czekanie aż książka wyjdzie dostanę listę fanów czekać ci zastanawia się to mogę zapytać, dlaczego ta postać wydaje się prawdziwa jak zmieniły się to poziom sytuacji, więc uwielbiam to uważam też wspaniałe takie miłe takie inne także coś nowego dla pisarza, który wcześniej doświadczenie sza udzielać bardzo, ale ja bardzo się podobało co powiedziała Miriam o celne testowanie tego ca piszemy też fantastyczna fantastyczny pomysł rzeczywiście jest taka optymalizacja pisania, które dla mnie trochę właśnie przerażająca, ale wydaje mi się, że strach nie jest to co mnie uderzyła, kiedy zacząłem pisać te re właściwie to takie wizualne doświadczenie to nie tylko sława, że obraz pojawiał tylko wyobraźni, ale tak naprawdę one to są rzeczywiste obrazy na ekranie interaktywność naturalnie wtedy pisarz musi, więc mniej działać tak naprawdę pisarz nie chce na nowo robić tej samej pracy nie musimy opisywać Wrzawy nie musimy opisywać rzeki czy też wyrazu twarzy bohaterów, bo przecież, że to wszystko jest na ekranie tego nie trzeba także troszkę musimy się skupiać na linii jak i kiedy myślę o grach czwarty i kiedy staram się testować różne doświadczenia intelektu zastanawiam się jak zły może być pisanie różnych sytuacjach dzieje się tak nie dlaczego, że niektóre gry nie wymagają specjalnie wiele odpisania niektóre gry uważają, że pisanie nie jest takie ważne wszyscy wiemy jesteśmy pisarzami, że ta umiejętność to rzemiosła też mistrzostwa ono pochodzi właśnie z pracy pisarza jak opowiada jakąś historia się pisze dialogi, które wydają się wiarygodne prawdziwe tak dalej czy jak np. historia, która będzie rezygnowała celników i graczy, czyli to są te umiejętności, które są bardzo ważne, mimo że niektórzy pewnie myślał, że w grze właściwie pisarz nie ma tak ważnej roli do odegrania dziękuję bardzo, Marcinie czy ten czy dopuszczać do tego nauk dla pisarza scenarzysty dla mnie takim osobistym doświadczeniem taką refleksją po Wiedźminie 3 była taka myśl, że gra tak duża złożona gra, jaką jest przykład Wiedźmin 3 w rzeczywistości antologią ona dlatego jest antologią, ponieważ ona składa się z części, które czasami są zamkniętą całością napisanych przez różnych ludzi, ponieważ pracujemy w zespole scenarzystów i suma tych części stworzonych przez różnych ludzi ma dać spójną całość, która klei się zarówno, jeżeli chodzi o taką linię powiedzmy artystyczną, jaką linię fabularną i to jest bardzo interesujące doświadczenie, ponieważ pisanie jest bardzo indywidualny prawda i nie ma różnicy czy piszemy powieść książka, jeżeli posadzimy człowieka każemy mu pisać jakąś historię każdy zrobi to winny sposób i w momencie, kiedy chcemy stworzyć grę, która składa się z zadań skład stów i wszystkie te kwesty mają dać w sumie jakąś opowieść, której ma określony bohaterów no właśnie musimy takie odpowiedni sposób pokierować powstawaniem tych zadań pisaniem scenariuszy do poszczególnych części tej gry, żeby otrzymać rezultat, który nie jest kakofonii więc dużo gra jest antologią, ale można ją też porównać do komponowania muzyki bardzo wielu solistów, którzy tworzą orkiestrę ma w rezultacie stworzyć spójny harmonijny utwór, który trafi do odbiorców i zachwyci po prostu swoją piękną bardzo bardzo metafora jeszcze nie słyszałem takie, ale też bardzo do mnie przemawia jako jako miłośnika muzyki doszliśmy do tego aspektu pracy zespołowej czy pojawił też w kilku waszych wypowiedziach powiedz czy jest granica tego, bo jak chyba są jak powiedział, że to jest zwykle coś co się literatura jest kościół co co uprawiamy samemu odbieramy też samemu z drugiej strony tak podobnie jak g, ale czy jest jakaś granica tego zespołu, kiedy on się staje czymś nieznośnym jakimś problemem takim obciążeniem balastem kiedy, kiedy pisarz no autor może mieć z tym z tym obcowaniem z zespołem problem trudne pytania, bo to wymaga przypomnienia sobie jakiś trudniejszych cięższych przejść związanych z pracą w tej branży to chyba odpowiedziałem na to pytanie dla mnie najtrudniejszą częścią zespołu, bo ja sama to znaczy moje własne blokady moje własne ograniczenia i przewrażliwieni, a bardzo wiele się nauczą, bo nasz zespół był bardzo zróżnicowane nadal jest bardzo zróżnicowany zespół Different PLC poza Jackiem Zielińskim Arturem Andrusem, którzy są głowami tego potwora jest świetny zespół, który składa się tłumaczka, która składa artystka wojskowy fotograf iński per mój własny monstrum też pracowała to może jakaś trudność, ale chyba nieprawda tak tego nie zbierałem przecież mam i który zapewniał też fotografie do tej gry jako fotoedytor jako fotograf również jesteśmy zespół ludzi, którzy są różne sposoby prywatni związani z kolei Anna gąsienice tłumaczka, która też autorką tekstów jest żoną Artura, więc byśmy taką rodziną trochę i w tej rodzinie rozmawialiśmy o rzeczach związkom, że tak prywatnych również mieliśmy czasu bardzo takie dysputy powiedziałabym pełne pasji przy jedzeniu czipsów o godzinie dwudziestej drugiej, ale uważam, że to wszystko było bardzo twórcze i i nauczyła mnie rzeczywiście wchodzić w twórczy dialog z ludźmi, które są poza moje własne banki, że niesie znowu kolejny reporterem rozmawia z waszym własnym języku tylko ja się uczy języka osoby, które zanurzone w świecie gier ona uczy mojego z kolei z tego tworzy się nowa jakość taka jak pomiędzy najbardziej lubię takie rzeczy uważam, że są zawsze świeże nowe i uczą tych wszystkich, którzy robią, więc tak optymistycznie zakończyłem specjalistycznie siebie zaczynając to zapraszam państwa jeszcze trudne pytanie wiem, ale zderzenie jednostki zespołem są tymi więcej ja chcę powiedzieć tylko, że dobre pisanie dobre historie są bardzo indywidualne to jest 11 z tych błędów, jakie młodzi ludzie popełniają w momencie, kiedy o stół zaczyna też mają pisać jakieś historie najczęściej ludzie zaczynają pisać historie, które im się kiedyś podobały zdajemy sobie sprawę, że historie, które naprawdę mogą zapalić wyobraźnie Ray to będzie władca pierścieni czy pan będzie nie wiem Przeminęło z wiatrem czy też niewielkie opowiadanie o dramacie rodzinnym im bardziej może to być indywidualne specyficzne im bardziej czerpiemy z naszego własnego doświadczenia z naszych uczyć, a nie staram się przecież uniwersalnego dla wszystkich wtedy mamy rzeczywisty osób otrzymuje otrzymujemy życie w duchu opowieści mieć także chodzi o to, żeby zapewnić, aby opowieść, jaką posiada grupa ludzi w dalszym ciągu była powieścią specyficzną, że ona nie była rozmyta przez różne przez cały zespół różnych kreatywnych ludzi, czyli 1 osoba nie może mieć bardzo wielu osobowości i myślę, że w dziele sztuki tutaj np. wyzwaniem Wiedźminie, jeżeli mamy wielu, a wiele osób, które piszą to wtedy życie ktoś musi jednak kierować tym specyfik idziemy tą wizją specyficzną wizję i wszyscy ci pisarze muszą naprawdę muszą pisać od siebie, mimo że pracują jako grupa ma też ciekawe moje doświadczenie zupełnie inne nowe ja mam wrażenie, że jako no i mam firmę zajmującą się grami jesteśmy firmą niewielu korzysta z dziesiątkami też siła myślę, a nie jest i od 5 lat ten zespół nauczył się pracować razem i to co zauważyłam, zwłaszcza przy drugim naszym tytule to, że mimo, że jestem eks wykonawczym producentem zajmuje się duża co wiele rzeczy odpowiadam, jeżeli własność w postaci nie należę do wszystkich zespołu, jeżeli ta własność, a wartości, a gry czyli dlaczego opowiadamy, dlaczego ma być ważne póki co staram się osiągnąć naszą grą, czyli innymi słowy, że nie wszyscy są razem, jeżeli ktoś wydaje, że komuś się wydaje, że ma większą własność czy więcej mając wypowiedzenia to wtedy dochodzi do walk o opowiadanie ani rozum rozwijanie opowiadania na początku to jest trudne na początku trzeba bardzo starannie się zastanowić pamiętam 1 historii do nowej gry to nie działa Long Story mieliśmy kłótnie onego, która polega na tym czy ma być to dom czy czy mamy czym czy w tej historii też właścicielem domu ludzie mieli bardzo różne punkty widzenia mieli różne doświadczenia co oznacza tak naprawdę posiadanie domu nie musi się zgodzić 4 godziny historii ma być właścicielem domu czy nie niektórzy mówili tak oczywiście Aniu, a nie mówienie jak tylko zaczynamy być właścicielem wtedy mamy zupełnie inne problemy, a przecież to bardzo ważne dobrej identyfikacji bohaterów czy są bogaci czy czy był czy biedni coraz mniej, czyli wydaje mi się myli, że kiedyś pisze to mamy pewien musimy nabrać pewnego dystansu wrażeń emocjonalnych cierpień także to jest bardzo silny proces dla gry, jeżeli wszyscy naprawdę kupią historii, jeżeli naprawdę pójdą za wspólną wizję to wtedy spotkania będą przebiegały znacznie szybciej nie wyobrażam sobie, że ten, że tutaj to trochę przypomina, że to może trochę przypomina newsroom przy redagowaniu Dziennika wiadomości telewizyjnych ja zgadzam się sprzedawczynią i zaobserwowałem takie bardzo interesujące zjawisko, że podczas tworzenia oczywiście cały czas mówi o skomplikowanych złożonych w grach, że najlepsze historie powstają wówczas, kiedy zbierze się grupę ludzi, którzy są specjalistami w różnych dziedzinach np. scenarzysta osoby, która modeluje postaci ani ma do animatora, który ustawia ruchy tych postaci reżyseruje np. w ex post postaci rozmawiają ze sobą obdarza mimiką i emocjami takimi wizualnymi i zbiera się grupy postaci i każe się im pracować w takiej sekwencji pierwszy początek tej sekwencji polega na tym, że scenarzysta rzeczywiście przed scenariusz jakąś rozmowę pomiędzy pomiędzy tymi 2 postaciami oddaje ją przypuśćmy tej osobie, która jest odpowiedzialna za reżyserię tej rozmowy za zajmowanie jej obniżenie tych postaci ekspresją emocjami i ta osoba dokonuje interpretacji ona odbiera powiedz jakiś taki zupełnie podstawowe wskazówki scenarzysty tak naprawdę wolną rękę w jaki sposób pokierować tą rozmową w jaki sposób ją zrealizować w grze następnie od osoby znowu ktoś odbiera pracę i znowu, zanim stanie się twórcą staje się krytykiem dokonuje jakieś interpretacji dodaje coś od siebie odrzuca wszystko co mu się nie podobało i uzupełnia tę treść, którą otrzymał od tych czy jego los poprzedników jak nowe wartości i najlepiej, jeżeli na to się jeszcze nałoży takie sprzężenie zwrotne to znaczy, jeżeli wróci do samych korzeni scenarzysta spojrzy na to powie od, jeżeli w tym w tym miejscu poprawie to co te postaci mówią to będzie jeszcze ładniejsze składało najpóźniej Ryś sen o PIT, czyli po kolei po prostu w kółko kółko kółko kółko, dopóki ktoś nie powierzył nie możemy dali już nic z tym robić, bo nie mamy czasu, czyli sumując wydaje mi się, że w ważnej pracy zespołowej nie tylko to, żeby czuć się twórcą, ale to, żeby czuć się konstruktywnym krytykiem i dzięki tej sztuce Inter interpretowania pracy innych wzbogacać grę o jakieś nowe wartości to fraza jest dla mam jednak takim otwarciem wypadku zespołowej pracy niż w wypadku pracy pojedynczego autora podziałała na wyobraźnię tam też zwrócić się do tego co macie blacha wcześniej mówił o tym w regulowaniu kalibrowane New całego wielkiego świata scenariuszowego, którym jest mnóstwo drobnych elementów, którym chcemy czytelnikowi odbiorcy graczowi coś powiedzieć i chciałbym zapytać o to czy interaktywność z pewnym na pewnym etapie nie była nie jest jednak dużą przeszkodą tutaj wiadomo, że ona sprawia sprawia mnóstwo frajdy uczestnikom właśnie uczestnikom panie nie czytelnikom tej historii tylko, że jak sprawić, żeby dbać, żeby zrozumieli coś najważniejszego co chcemy powiedzieć jak sprawić, żeby nie ominęli tej wiadomo, że to intelektu powoduje też różne rozwiązania scenariuszowe różne możliwości, żeby wpadli jednak na no te naszą najlepszą frazy najlepszy pomysł, jaki mieliśmy być złożony gdzieś pobocznym wątkiem w dużej dużym świecie gry jak to zrobić i jak jak do tego do tej Inter aktywności podchodzicie rzeczowym krócej, bo nasza gra jest jednak mniej skomplikowana to jest książka gra tak, w którą czytam czytamy i nasze wybory prowadzona do kolejnych paragrafów oczywiście to wszystko jest zanurzone w fotografii dźwiękach, więc naprawdę można głęboko wejść książkę, ale nadal uważam, że to pewnego rodzaju interaktywna książka, ale za to ona oczywiście rozwidla na wiele opowieści można pójść w stronę powiedziałbym bardziej ucieczkowe taką, że nie chcemy zawiera doświadczyć takich trudnych prawd o świecie tylko chcemy się pani prześlizgnąć w tym doświadczeniu zostać milsze powiedziałbym bardziej związanym z radosnym doświadczaniem podróże możemy to rzeczywiście natknąć się na bardzo poważne opowieści trudne i graczy tak staliśmy się bardzo chytry sposób kierować gracza, żeby jednak nie uniknął tych tych największych głębin ja to moja idee fixe cały czas mówiłam zespołowi, że czasy za mało tych dramatycznych doświadczeń duszy gra musi człowiek jednak trochę przeciąga, że nie może być tak Minutka nie może być obrazków z Tajlandii ładnych tylko i liczby najbardziej dramatyczne było zjadanie Chrabąszcza atak tylko, żeby jednak dowiedzieć się tych mrocznych stronach różnych kultur i się zastanowić nad tym co rodzaj ludzki dzisiaj wyprawia, więc się starała tak, żeby ten tekst tym kierował czytelnika tę stronę, ale też np. nauczyłam się, że wydawało się, że czytelnik długo czyta bez interakcji to nic nie szkodzi tak naprawdę to co trochę mnie denerwowało jako pisarkę wcześniej, że duże jest właśnie przeciwników co czujesz jak jak to smakuje, o co chodzi co powiesz to naprawdę jeszcze bardziej wciągało czytelnika ten system to to na pewno było 1 z naszych sposobów na wasze zdjęcia, które zmienia kolory, które zmieniały miał wprowadzać różne nastroje muzyka, którą napisaliśmy, które też pomagała to wszystko jednak się sprawdzało i tak kogo tam nie zapytaliśmy to niema żadnego ulubionego rozdział naszej gry każdy ma każdy inny jest związany z jego doświadczeniem podróży również właśnie aktualny moment ludzi, mówi że trochę terapeutyczna jest także, że czują się, jakby właśnie psychologicznym sensie też na nich odbywał względu NATO, że ta gra jest taka minimalistyczna w pewnym sensie dużo tak jak książka musi wziąć od uczestnika nam sią planety ręce siły nie przygotował odpowiedzi na te pytania myślę, że sza wrócę do tego co powiedział Schon, czyli dawanie wyboru graczowi w tej chwili myśliwskiej zanieśli projektujemy gry po rewizji w taki sposób, żeby agencja była zadowolona to oni zadecydują, która część najistotniejsza stworzyliśmy 2 gry się, które mówią o sile miłości uczą jej doceniania tak mogę to oczywiście na skróty nazwać muszę powiedzieć, że udało nam się, że się przekazać tę kluczową kluczowe przesłanie, ale myślę, że to przesłanie zawsze jest obecny nie ma martwych punktów grze zbyt kosztowne byłoby zrobienie gry z takimi niedoróbka, więc nie jest ważne też czegoś nie zobaczy musi być także każdy moment, który poświęca na greckiej, który poświęca swoją uwagę musi nagrodzić się czymś znaczącym i święta oni będą decydowali o tym w jaki sposób oznaczenie przełoży się na ich doświadczenie chcę to co uważam, że takie i tak będą nudne, więc tego nie przełamiemy tak czy inaczej, a więc z tą pisanie historii, która jest znacząca, która dotyka, ale już widzę gracza czytelnika fantasy jest fantastycznie trudne w większości przez większość czasu minęły, kiedy pisarz powieści wiatą, a możesz wpisać cały rozdział o tym co się stało można można pisać zdania, które następują jedno po drugie, mamy po to, żeby napisać taką historię, kiedy zamykamy prace nad książką pisać takie zdanie, który jest zawieszony, które nie sumuje niedopowiedziane to jest bardzo bardzo trudne i bardzo się też tutaj bardzo słuszne pytanie, kiedy piszemy gry wideo i mamy mnóstwo nakładających się na siebie ścieżek spośród, których gracz może zbierać jeśli chcemy, żeby to doświadczenie rezydował w taki sam sposób jak te zdania po złości na wielu wielu poziomach to jest mnóstwo pracy warto zadbać podchodzą do gry z różnych ujęć własnych dlatego tak wiele gier czy tajne są po prostu rozrywką fajnie jest zabić szefa, ale nie odchodzimy pociechy że, czując czegokolwiek ważnego, bo to naprawdę trudno opowiadać tak złożone w historię licznej, które pracują w okienku tego samego celu, wykorzystując także środków do osiągnięcia tych celów, więc jest naprawdę trudno się robi grę nie powinna się, licząc ślub trzeba po prostu przemieszczać się jednak, choć ten problem powoli rzeczywiście się poważnie zastanowić znajdź właściwe rozwiązania moim zdaniem nie ma przy tym ratunku to znaczy grać tak zawsze zrobi to co będzie chciał jest taka słynna historia o tym, że w pewnym momencie zaczęły powstawać gry z gatunku takich strzelone w US, gdzie kamera pokazywała świat pierwsze osoby, których nie można było skakać i w tym brak skakania nie było niczego potrzebne tak naprawdę nie było żadnych przeszkód, które można było przeskoczyć, niemniej jednak gracze przyzwyczajeni do tego, że w innych grach można skakać podnieśli bunt, dlaczego ja nie mogę tutaj skakać i od tego czasu nie przypominam sobie żadnej innej gry widzianej z pierwszej osoby właśnie należącej do tego gatunku, której nie można byłoby skakać, nawet jeżeli skakanie nie jest niczego potrzebne, więc grać zawsze zrobi co będzie chciał co więcej wydaje się, że kluczem do zrobienia dobrej gry jest zrozumienie tego, że ostatecznym reżyserem scenarzystą tej gry zawsze będzie grać my możemy jedynie wyposażyć go w środki do wykonania tej gry tak powiem albo do zrealizowania do zrealizowania w takim sensie oczka realizuje się firm albo wyreżyserowania w takim sensie jak reżyseruje gra my jako twórcy gier dostarczamy graczowi środków i teraz, jeżeli chcemy zasugerować pewne rzeczy możemy delikatnie próbować manipulować graczem możemy np. wyposażyć scenariusza w ogóle gra, jakie znaczenia albo jakieś kwestie, które sprawią, że gra zacznie się zastanawiać znacznie lepsze kwestionować pewne decyzje albo zacznie dokonywać takich innych wyborów i najlepsze gry realizowane są właśnie taki sposób, że poza tą taką oczywistą warstwą fabularną, na które składają się wydarzenia, że gry wyposażone są w taki podskórny ładunek różnych znaczeń umieszczonych tam przez świadomych autorów, które sprawiają, że gracze na chwilę odrywają się od gry odkładają kontrolę albo odrywają od klawiatury myszki i przez moment owym idą sobie zaparzyć herbatę i zastanawiają się nad jakimiś kwestiami poruszanymi w tej grze wydaje mi się, że to jest coś co łączy gry innymi działami czy np. literatura albo np. filmem czyli tworzenie takiej przestrzeni, która która wypełnia się treścią jedynie w głowie gracza, a i tak samo jak dobre firmy tak samo jak dobre gry sprawiają, że przestrzeń wypełnia się ważnymi rzeczami przepraszam tak samo jak dobre filmy dobre książki sprawią, że przestrzeń wypełnia się ważnymi rzecz rzeczami ważnymi pytaniami ważnymi odpowiedziami tak samo dobre gry powinny robić w dziękuję bardzo, mój algorytm liczne scenariusz tego spotkania przewiduje jeszcze dużo różnych odnóg duże możliwości, ale chciałem państwu oddać głos i umożliwić zadanie pytania są goszczą, gdyby ktoś jakiś pytanie miał bardzo proszę w tej chwili proszę podejść do mikrofonu czy moje pytanie jeśli KIO Samarytanka, bo mam być bez zmian jest gra odwodnić, a ten więcej przy w przyszłości czy jest jakiś element literacki kim na temat tego na terytorium tras nicości co chce co doprowadziło do tego co się dzieje w grze błędnie, że przyszły rzeczywiście cyberpunku jest grą osadzono w przyszłości jest to przyszłość powiedzmy alternatywna to nie jest kontynuacja naszego świata tylko powiedzmy przyszłość alternatywna i niestety nie mogę opowiadać zawiera także natomiast jedyne co mogę zrobić to mogę zapewnić, że tak są nawiązania do naszej teraźniejszości co więcej jest mnóstwo nawiązań do naszej przeszłości i gra aż kipi po prostu od wszelkiego rodzaju nawiązań, które mają taki sposób lepiej opisać ten świat przyszłości wytłumaczyć, dlaczego funkcjonuje tak jak inny sposób niestety nie mogę podać żadnych szczegółów dziękuję bardzo, zapraszamy mikrofony przygotowane widać pytanie z Facebooka od słuchających rozwiązań pierwsze takie czy wprowadzenie gry wyłożyć mają do szkół jako lektury obowiązkowe jest przełomem z punktu widzenia proponowanej formy narracji dla konkretnych treści z tego co wiem gry wideo był już wykorzystywane w podobny sposób kanadyjskim systemie edukacji w metro bardzo dziękujemy za pytanie bardzo ciekawe nie wiem czy nasi goście z Kanady znają Grety słowo my to jest taka taka opowieść bardzo pesymistyczna opowieść o przetrwaniu cywilów w trakcie wojny to jest gra polskiego studia ile BiT, która została wprowadzona niedawno na listę lektur szkolnych pomocniczych lista lektur szkolnych i stąd pytanie to jest przełom i prośba o odniesienie tego do sytuacji w Kanadzie gdzie, gdzie ponoć gry już wcześniej się pojawiły na listach lektur kanał w kanonie kwestia dobrej wydana wahały się wahamy się jesteśmy z innych prowincji, więc pewnie sytuację starorzecze sposób areną ja tak rację, a rolną Europejskiej polityki nie znam tej konkretnej gry my sami o swój cenny i jeszcze nie jest na tyle duże żeby, więc zajmować g Dl natomiast ani stan różnorakie całej nie wiem chyba pani powiem niczego, czego państwo nie wiedzieli z gry coraz większym stopniu znajdują drogę do klas tych szkolnych są używane na potrzebę edukacji, zwłaszcza w tym roku jak sądzę, kiedy spośród spraw sam, zwłaszcza wiosną latem, gdy szkoły były zamknięte w wielu przypadkach, a więc sięgano po grę myślę, że rodzice chyba tutaj mają mieszane uczucia to jest entuzjazm związany z wykorzystywaniem technologii, kiedy najem gier, żeby uczyć się temu towarzyszą też emocje związane z pewną nerwowością budzić jeszcze więcej czasu spędzają przed ekranami grają z kolegą, a Gorlice 1, a ja sama zatem traktować grę wychodząc z punktu, a robienia aplikacji stron dla dzieci nastolatków mające wiele z mojego wcześniejszego doświadczenia dotyczyło zawężenia technologii w nauczaniu szkolnym, ale moje uczucia się tutaj zmieniły znacząco to znaczy staram się nie brzmi jak osoba, która nienawidzi szkoły, ale nienawidziłam szkoły i myślę, że jest tak czyni element trzeba wrócić do tego ca twarze akcji w Syrii powiedział to jest witraży jest taki element się wyobraźni gracza, który jest bardzo ważny znak, że Węgry to jest taka rzecz, która przesądza o tym, że to gracze najwięcej wnoszą do re to oni są kreatywni rozwiązują problemy to jest taka forma jak nauczanie metodą Montessori to jest dużo wyższe od osoby niż typowe systemowi edukacji proponowanego mu naszym dzieciom zdjęcia z dnia kupuję wiele, a nawet 5 kilo bo kiedy mieliśmy swoje redakcyjne zrobili program dawali nam program ministerialny 100 stronicowej Stronnictwo mówi zróbcie jakąś edukacyjną grę znów zmienia to jest dydaktyczna pasy do jeszcze tutaj cały czas mowa jest testowanie ludzi muszą dawać właściwe odpowiedzi podczas gdy wrze może być 75 różnych sposobów dotarcia tego samego rezultatu, więc myślę, że jeśli gracze mają takie same efekty osiągnąć edukacja edukacja musi się zmienić sza, a nie granie myślę, że tutaj Gregora świetną robotę robią natomiast nie uczą z pewnością sam sposób szkołę i ta jest takie napięcie, które będzie coraz bardziej odczuwalne w przyszłości, zwłaszcza jeśli zmienimy system szkolnictwa zmień na mniej dydaktyczny, a najbardziej przystosowane do sposobu w jaki dzieci uczą się w domu czy mniejszych salach szkolne z prawej i całej Polski Maciek przepraszam to było za dużo, ale mam sporo przemyśleń na ten temat dziękuję bardzo, chcemy powiedzieć, że też dzielą historię pełni tak tak ważna jest rola edukacyjna w tej grze w tym, że Warta jest popularyzowanie w Polsce szczególnie w w tych czasach ze względu na aspekty równościowe włączające poszczególne grupy także także bardzo bardzo bardzo ciekawy przykład myślę do toteż, jakby dalszego omawiania w Polsce czy Karolinę Marcin mielibyście coś do dodania jeszcze do no być na to pytanie kanon lektur słowo mają mogliśmy tylko powtórzyć to rzeczywiście naszym zdaniem to w jaki sposób skonstruowane jak zadają pytania świat jak udzielają odpowiedzi rzeczywiście jest bardzo, bo uwrażliwia na drugiego człowieka właśnie my świat i na to, że nie jest proste nie ma jest prosta odpowiedź proste pytanie i rzeczywiście byłoby dobrze by były traktowane jako teksty kultury w tym sensie, żeby trafiały na równych prawach to do szkół, żeby były traktowane co może analizować przeżyć podzielić się tym we wspólnocie takiej wspólnocie, która jest niekoniecznie wspólnotą, która tylko gra np. ale ludzi, którzy czytają oglądają filmy doświadczają świata, żeby szybko przestała być tak jak komiks przestał jakiś czas na wyższe prowadzą spotkania jest podobnie, że tak rozmawialiśmy w gruncie rzeczy przestał być też tylko niższą zarezerwowano dla określonej grupy pasjonatów, ale stał się właśnie poprzez doświadczenie tak jeszcze słówko ode mnie musimy pamiętać o tym, że kultura jest zawsze zwierciadłem świata i dla młodych ludzi kultura w dużej mierze to są gry komputerowe, więc jeżeli chcemy, żeby młodzi ludzie przejrzeli się w tym zwierciadeł nauczyli czegoś osobie albo świecie po prostu gry powinny stać się kanonem są kraje właśnie nie tylko Kanada z wydaniem rzeczy w krajach skandynawskich gry też są częścią systemu edukacji w Polsce też tak powinno być tylko no oczywiście program nauczania musi być do tego dostosowane dziękuję bardzo, dziękuję za pytanie z internetu bardzo zapraszamy tak jeszcze mamy chwilę, a dla kino ja chciałbym wiedzieć wodę Fund FOT w Rajczy jest chaos Lisa, czyli proces uszczelnić nagle zmienił się coś się w rozumieniu z jazdy prosto z Jamna ja, a recenzja marzenia nieruchomości rangą mi się do wizji 3 różnych innych mediów do in na inne urządzenie czy znajdą urządzenie czy w związku z powyższym inaczej zmieniacie o jej pisarstwa zależnie od tego jak tylko, w jakich urządzeniach tej gry są użytkowane przez granicę czy też w ogóle nie ma żadnego wpływu na pisarce pytania to prawie wszystkich praw to jest pytanie do wszystkich związane ze zmieniającą się literaturą w zależności od urządzenia, na które jest adresowane są adresowane tekst, że tak pamiętam ten tekst gry, a więc pracowałem z 2 RM w przypadku motto czy ta wirtualna rzeczywistość miała być na, ale też pracowałem na konwencjonalny dysk topie i wydaje mi się rozwiązania zgłaszający rzeczywiście jest to kwestia związana z percepcją, ponieważ różne formy różne urządzenia mogą dać zupełnie inne inne odbieranie i odczucia, ale to jest troszeczkę tak jak wyprosić malarza, żeby został fotografem oraz fotografa, żeby stał się reżyserem filmowym to są rzeczywiście różne dziedziny, a wszystko jak wpada do 1 kategorii, a rzeczywiście pewnie trzeba, a troszkę popływać w tej wodzie i zastanowić się nauczyć tak naprawdę jak działają różne formy różne urządzenia jeśli chodzi o doświadczenia graczy, a dziś też trudne pytanie tak naprawdę uczciwie mówiąc wydaje mi się dziwić, że technologia się tak szybko zmienia i że ciągle eksperymentujemy w związku z powyższym to jest ogromne wyzwanie dla osób, które piszą historię to ta historia może być mniej lub bardziej gęsta w zależności od urządzenia i różne urządzenia będą pewnie wymaga różne techniki i pewnie nie wszyscy znajdą się w tej w tym innym urządzeniu czy też nie nie wszystkie historie się dobrze odnajdą w różnych urządzeniach nie wie, jakie pełni możliwości czy ktoś w państwach Syrii brać kredyt zwykle jasna pewnie CD Project nie ma na to odpowiedzieć brat byłej, ale rzeczywiście te wszystkie pojawiające się technologie nigdy nie mają dobrych ocen jest SOR w Sejnach soki okresowe tylko koncentrujemy się jakimś marzeniu sił do końca nie rozumiemy jak ludzie będą rozumieli rację w tym narzędziu i teraz zastanawiamy się jak można sytuować na rację w tym na rzecz życia także gry w całości są czymś tak nowym i takie będą pomyślmy jak powstawały filmy teoria tak naprawdę nie do końca wiemy jak to funkcjonował też tak czy my to wszystko rozumiemy nie wiemy oświetlenie kąt kamery nie wasze w ogóle o tym nie rozmawiamy ca nie będzie czym w ogóle nie mam pojęcia przed czym będą siedzieli nasi gracze trochę mnie przeraża to tak naprawdę nigdy nie chciałem robić opowieści w wznowi on to wszystko jest zupełnie nowa sytuacja dla graczy nie wiem jak oni będą zbierać wszystko się dzieje dookoła nie mogę Senat tego wyobrazić prawo no to jest pewnie ekscytujące, ale nie do końca trafny przerażający, bo zawsze testowanie czegoś nowego pewnie tak przerażający z mojej perspektywy oczywiście tak ja zawsze powtarzam, że gry są bardzo młodym medium i one są nie tylko mu bardzo młodym medium, ale też gwałtownie rosnącym takim wiecie dojrzewającym nastolatkiem naturą strasznie trudno zapanować i postęp technologiczny dokonuje się w grach właściwie co roku jest niesamowity i my musimy być świadomi tego scenarzyści musi być świadom tego jak wiele nowych możliwości oferuje nam ten postęp technologiczny kilkanaście lat temu nie bylibyśmy w stanie np. przedstawić w grze komputerowej takie zachowanie postaci, które mogłoby budzić wzruszenie za pomocą np. samej animacji albo za pomocą samej mimiki twarzy postaci obecnie jest jak najbardziej możliwe i to otwieraną bardzo dużą nowych możliwości do tego, żeby sterować emocjami gracza więcej jesteśmy w takim momencie, kiedy grafika komputerowa w zasadzie staje się nie rozróżnia od rzeczywistości, jeżeli do tego dodamy istnienie wirtualnej rzeczywistości która, która też przecież dotyczy świata gier no to wydaje się że, że nie możemy nie da się po prostu stwierdzić, że postęp technologiczny niema znaczenia dla twórców gier w szczególności dla scenarzystów taki malutki przepisy dodać jako osoba, która pisała Grek, która funkcjonuje na laptopach oczywiście ma też komórkach tak i na tabletach czy pracy aplikacja w gruncie rzeczy i taki to jest trochę technologiczny krok w tym wobec tego co, o czym powiedziałem, ale łączy Miriam lęku przed wymiarem i taką nadmiernym rozwojem technologicznym im się ten krok w tył technologiczny bardzo podoba w Anderlechcie i jest to trochę konceptualne krok też w tym on nie ma co wchodzi to Artur Gąsienica odwołanie z drugim rynkiem, czyli takim trochę zredukowanie się zastanowienie się nad nad tym co mamy namyśli też puszczeniem tego właśnie czynnika na naszej własnej wyobraźni i zastanowienie się co zrobimy jak nam się mało tych zabawek co to będzie grał w podróżach na pewno, której dobro rozmawia o odpowiedź na to pytanie urządzenia wiedzieć najlepiej się z nią gra w podróży zdecydowanie jedno pytanie na koniec jeśli państwo pozwolą się ode mnie dziękuję bardzo, te wszystkie, które padły, bo to mamy bardzo mało, więc też prosiłbym o bardzo zwięzłe bardzo krótkie odpowiedzi albo wskazania znamy przeszłość cyfrowych książek były takie próby różnego typu stworzenia cyfrowych książek pamiętam przez sprzed ćwierć wieku ćwierć wieku jak to brzmi ludzie książka Romana Wiktora, żeby ta z Marią takie wysokie, bo w Polsce sprzedawane, gdzie właśnie czytało się jak normalną książkę tylko w komputerze na inne chyba nie Mila 95, czyli już potem jednak kolejnych systemach tonie nie chodziło tylko, że były jakieś animacje to wszystko miał jakiś element drobniutkie interaktywności, jeżeli możecie wskazać czy gdzie leży przyszłość tego jakiś z k wskazania w postaci tytułu w postaci części waszej branży jest przyszłość dla książek cyfrowych 1 zdaniem tak oczywiście, że jest przestrzeń, a choć kiedyś dawno temu książki czytało się w ogóle na głos jest czas Świętego Augustyna Święty Augustyn przeszedł do swojego nauczyciela był zdziwiony, że ten czyta w myślach i napisał, że pewnie bolało gardło i wydaje mi się, że komputery on troszeczkę mogą przywrócić to znaczenie takiego czytania na głos, czyli uzewnętrznić uzewnętrznić troszeczkę książkę nadać jej treść takiego większego obiektywizmu albo wręcz nadać temu aktowi czytanie jakieś nowe dodatkowe znaczenia i to wcale nie musi być interakcję gorąco wierzę, że tak może się stać jako powiem, że tak też bierze i nie powiem tego swoje perspektywy tylko z tego co żeśmy się dowiadywali odbiorca naszej gry to bardzo wiele dzieciaków nastolatków, którzy nie czytają książek bardzo też są takie niestety grupy zagrał w grę i pomyślał o tym jeszcze czytam tutaj tematami pokaźną bibliografię więc 1 000 000, która dba o świecie w nie wiem co powiesz o przyszłości książek cyfrowych centralnej, a na jego ile pan sobie pytanie działek przepraszam całkowicie zgadzam się z tym, że nastolatkowie mogą próbować czytać na inne sposoby Cis i wydaje mi się, że pewnie inne podejście do 13 latka szesnastolatka pewnie oni się zupełnie inaczej odnoszą do fizycznych papierowych książek inaczej niż my będziemy Gaca Suwaj nie wiemy dlaczego, ale całą pewnością oni wolą czytać na tablecie, a nie z papierowej wersji 1, więc być może 7 będzie to jakby zmiana w sposobie czy tania mogą się dzięki temu jakoś na spokojnie zastanawiać nad tekstem być może szybciej na ekranie się zapoznają z tekstem nie wiem karma myślę, że cyfrowe książki będą częścią naszej przyszłości na pewno pomoże różnym ludziom w czytaniu książek i 5 myślę, że młodzi ludzie inaczej będą się cieszyć tym PiS słowem pisanym ciekawe myślę, że będzie fair jeśli ostatnie słowo w tej dyskusji na temat przyszłości cyfrowych książek będzie miał powieściopisarz, a ordynacji nie sądzę, że książka się skończyła ta stara technologia i wydaje mi się, że pewnie z radością będziemy ciągle związani z wersją papierową, ale z drugiej strony mam duży szacunek bardzo podziwiam innowacyjne prace, jakie są związane z interaktywną technologię, a my czy tak jak Marcin powiedział na początku słuchasz świat technologii się tak bardzo zmienia i spodziewam się, że szybko będziemy my będziemy mieli taki kanon gier wideo tak samo jak mamy kanon klasycznych filmów dwudziestego wieku bardzo bardzo dziękuję dziękuję wszystkim państwu wszystkim uczestnikom tej dyskusji o po stronie kanadyjskiej Ontario i w Quebecu odpowiednio 1 000 000 bank dzięki włamać, trzymając rękę po stronie polskiej Karolina Sulej i Marcin blacha co do tej chciałbym też bardzo bardzo gorąco jeszcze raz podziękować naszym tłumaczką Anną Borecka i Alicja Sienkiewicz tłumaczyły te dyskusje na język migowy język angielski bądź z języka angielskiego Paula Gruszczyńska Małgorzata Grabarczyk dziękuję wszystkim państwu, którzy mimo tych rygorów sanitarnych tutaj nas odwiedzili dziękuję wszystkim, którzy nas oglądali w internecie dzięki zapytania może będzie jakaś okazja żeby, żeby zadać te nie zadane ja tylko chciałem powiedzieć, że za 43 minuty w tej sali kolejne spotkanie z sesji długiem, ale najpierw niestety trzeba wyjść co opuścić salę ze względów sanitarnych proszę ją opuszczać od ostatnich rzędów pierwszych takie są wymogi, o których słyszałem jak bardzo dziękuję bardzo, Kaczyński do zobaczenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LITERACKI SOPOT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA