REKLAMA

Tony Halik prawdziwy

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-26 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chciałem państwa mają gości jest pan Marcin Borchardt reżyser autor m.in. filmu Beksińscy album wideofoniczny, którym rozmawialiśmy z programu Owczarek, który nieustannie państwu polecam najnowszy film Marcina Borchardta nosi tytuł tony Halik dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry państwu dzień dobry panów o filmie już udało nam się także w programie Owczarek wcześniej rozmawiać, ale pan był wciąż się montażu w czasie produkcji tego filmu byliśmy już Rozwiń » przed wciąż jeszcze przed pokazem prasowym wczoraj udało się w końcu mnie po raz pierwszy ten film zobaczyć panu po raz, który ja wczoraj go nie oglądałem, ponieważ znam go bardzo dobrze w nie ogląda zostawiłem swoje miejsce dla osób, którego wcześniej widziały w związku z obostrzeniami wizowymi liczbami, bo mocno ograniczona, więc każde było na wagę złota ja swoje podarowałem dla naszych słuchaczy, którzy chcieliby ten film zobaczyć, kiedy będzie można oglądać w pełnej krasie pełnej sali znaczy oczywiście, zachowując wszelkie rzeczy kiedy, kiedy premiera, kiedy można film oglądać w kinach przedpremierowo film będzie można obejrzeć podczas zbliżającego się dużymi krokami festiwalu Docs Against Gravity w Warszawie film zostanie po raz pierwszy pokazane 6września, o ile pamięć nie myli jeszcze wcześniej, bo 4września film zostanie pokazany na otwarciu festiwalu we Wrocławiu, ale będzie go można obejrzeć na wielu pokazach wielu miast we wszystkich miastach festiwalowych także w Gdyni Katowicach Lublinie Poznaniu oraz w Bydgoszczy premiera kinowa odbędzie się w Warszawie 28września, a kim wejdzie do kin do normalnej dystrybucji kinowej trzydziestego także zapraszam serdecznie to już wkrótce to już wkrótce po obejrzeniu tego filmu no miał sporo przemyśleń sporo refleksji pierwsza to taka, że podjął się pan naprawdę trudnego zadania, bo bohater filmu, ale także biografii, która niedawno się ukazała się Mieczysław Sędzimir Halik to człowiek, którego doskonale znamy, ale znamy go przede wszystkim go do występów telewizyjnych czy filmów, które kręcił na różnych kontynentach natomiast rozumiem, że głównym zadaniem dokumentalisty czy reżysera takiego jak pan jest jest po skrobanie trochę pod tą powierzchnią blichtru i odnalezienie czegoś więcej odnalezienie no prawdy, jeżeli tak można naiwnie powiedzieć o człowieku tak to jest to dążenie doprawdy czymkolwiek prawda jest szczególnie w dzisiejszych czasach jest taką takim celem nadrzędnym który, który dokumentalista powinien sobie postawić również stawiałem sobie to za mój cel zdając sobie sprawę, że to jest cel, którego nie osiągnę, ale uważam, że należy próbować i taką próbę podjąłem rzeczywiście ten obraz Tonego Halika, który był kolorowym ptakiem czasów PRL-u, a także niezwykle popularną postacią w latach dziewięćdziesiątych w Polsce i ten jego obraz jest nieco inny niż ten, który wydaje mi się mamy gdzieś tam zakatowany w pamięci na pewno nie jest to obraz ikoniczne no tak teraz należałoby powiedzieć, aby dotrzeć do prawdziwego Halika to kim można rozmawiać filmie pojawia się sporo pali się sporo wypowiedzi syna, ale także te wypowiedzi syna świadczą o tym, że tony Halik był w jego życiu mało obecny, a od któregoś momentu całkowicie nieobecne także rozumiem, że syn jest tylko może być częściowym źródłem Pierre żona się w tym filmie opowieścią o filmie konstrukcja filmu jest taka, że słuchamy opowieści to jego osobie natomiast w związku z tym, że jak każda wypowiedź wypowiedź o sobie jest wypowiedzią skrajnie subiektywną, więc ja potrzebowałem do tej opowieści rozmaite kontra punktów i o hali jest naturalnym wyborem, bo o znana jest osobą mało w Polsce znaną do wynika też z tego, że o zadanie bardzo ruch ciał do tej pory rozmawiać na temat przyszłości relacji z ojcem na pierwszych spraw, które są ich sprawami rodzinnymi po prostu, więc moim zadaniem bardzo trudnym zresztą było to, aby sprawić, żebyśmy mogli się spotkać, a potem, żebyśmy mogli szczerze porozmawiać i co Szajna lato palenie to była szalenie nowy to było szalenie im emocjonalnej szalenie długa i myślę istotna zarówno dla niego dla mnie rozmowa i od razu była nagrywana tak, bo była nagrywana natomiast ja zrezygnowałem z rejestrowania naszej rozmowy przy użyciu kamery, tak więc rejestrowany był był jedynie dźwięk to dla pana jakiś moment w myśleniu o tej historii, którą chce pan powiedzieć ja znając historię bardzo bardzo dobrze, ponieważ w trakcie realizacji filmu, przygotowując się do do montażu wchodząc głęboko w tej historii miałem za sobą doświadczenie Mirka Wlekły autor książki tu byłem tony Halik, który szalenie mi pomógł i niejako przekazał całe dna swoich pracy reporterskiej nad tym tematem, więc ja miałem wszelkie dokumenty, do których dotarł rozmaite materiały archiwalne zdjęcia niektóre filmy artykuły teksty książki tak dalej tak dalej, więc mając ten Grant byłem wstanie szukać czegoś innego przemyśleć ten te historie po swojemu na nowo szukać jakichś innych wątków zastanawia się nad nad tony Halik wiem poza tym konsultowałem też ten temat drugi biografem Elżbiety Dzikowskiej Roman Warszewski, który równolegle pracował nad książką o Elżbiecie ta książka ukazała się kilka miesięcy temu wydana przez wydawnictwo znak no, więc to był po prostu proces polegający na Nana na poznawaniu bohatera na poznawaniu jego świata, a rozmowa z o znaną z linkiem była konsekwencją tego głębokiego zapoznania się z historią Tonego Halika, czyli była pewnym podsumowaniem próbą zweryfikowania moich wyobrażeń na temat tego co się wydarzyło w jej życiu a, a jego relacja na ten temat warto dodać, że Mirosław Wlekły swej książce były też nie nieodpowiednio opowiada całego życia Toniego Halika od początku do końca czy też od końca do początku, ale opisuje wybrane wybrane okresy jak będzie go w jego życiu tak to prawda zarówno myślę, że w przypadku książki w przypadku filmu stajemy przed tym samym problemem, że tego po prostu nie da się zrobić, ponieważ życie Toniego Halika jest tak niejednoznaczne i tak nie weryfikowalne z gdzież tam jest w tych przestrzeniach pomiędzy i to sprawia, że fascynujące, że stacjonujący bohaterem Jerzego historia jest fascynująca właśnie, dlatego że jest taka niedookreślona niepoddające się próbie weryfikacji, że bardzo wiele faktów jest gdzieś w straży domniemań może jeszcze domyślać, ale nie ma np. twardego dowodu, który by coś potwierdzić jakąś wersję przeszłych zdarzeń takim razie przepraszam w takim razie powrócimy do naszej rozmowy o filmie, ale także o o tony Halik po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie 1120 już za kilka minut państwa mają gości jest pan Marcin Borchardt reżyser autor m.in. filmu Beksińscy album wideofoniczny najnowszy film pana Marcina Borchardta nosi tytuł tony Halik ten film już wkrótce na festiwalu Docs Against Gravity oraz w kinach na całym świecie mam nadzieję informacje Radia TOK FM o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan Marcin Borchardt reżyser filmu filmu tony Halik ten film wkrótce będzie można oglądać na festiwalu Docs Against Gravity ci już 6września potem 0910. dwunastego i trzynastego to są najbliższe terminy na festiwalu Docs Against Gravity także film przyjemność obejrzenia tego filmu wystarczy zostawić państwo bez żadnych spojler w tzw. natomiast, nawiązując do tego, o czym pan mówił pierwszą część naszej rozmowy i że jest to człowiek, którego nie sposób w PEM uchwycić 1 książką 1 filmem ani pewnie nawet serię książek lub filmów jak to wygląda od strony właśnie kogoś, kto jednak próbuje go uchwycić im ma do czynienia z ogromem materiału i jednocześnie wielowymiarowość uczą swojego bohatera, a musi to zamknąć w jakimś formacie musi to zamknąć jakiejś jednostce czasowej i musi to zamknąć jak jakąś myślą jak pan do tego patrzeć jak jak okiełznać, by wykroić sobie kawałek czegoś co jest trudne do objęcia to jest problem, z którym myślę nie tylko ja, ale wszystkie osoby zajmujące się czy to pisaniem robieniem filmów stykamy się na co dzień jak i w jaki sposób opowiadać historie naszych bohaterów życie ludzkie jest na tyle skomplikowane na tyle zaawansowane, że o nikim z nas nie da się stworzyć dzieła, które by w pełni opisywało to co przeżywamy jacy jesteśmy dlatego ja zawsze stawiam za tranzyt ten margines z, mówiąc że podejmuje próbę opisania kogoś formy filmowej to jest podjęcie próby zdaje sobie sprawę z ograniczeń niedoskonałości medium w jakim się porusza w tym przypadku medium filmowego, ale zakładając, że próbował coś napisać ograniczenia tak, żeby istniały, tak więc literatura to reportaż dokumentalny czekasz jakakolwiek inna forma również nie pozwala stworzyć takiego portretu, który by oddawał 1 do 1 to kim ktoś był czy jakie jak jak wyglądało życie osoby, którą się, którą się zajmujemy ja też Lubie o, opowiadając o o o swoich projektach filmowych często jestem pytany o właśnie odniesienia literackie, bo współpracuje z poza reportażysta mi to moja druga udana współpraca wcześniej pracowała nad filmem i prot i współpracowała z Magdą Grzebałkowską w przypadku Beksińskich myślę, że jeżeli zsumujemy rozmaite perspektywy różnych autorów, którzy w, jaki sposób odnoszą się do 1 bohatera to wtedy nam się tworzy pewien bardziej uniwersalne bliższy prawdy obraz tej osoby tylko w ten sposób wydają się jesteśmy w stanie dojść do tego co umownie nazywamy prawdą o kimś tak mamy takie podejście mam takie podejście trochę trochę zdystansowana, ale wydaje mi się, że to jest podejście czuje pod biuro na siebie odpowiedzialność zarówno za bohatera również biuro na siebie odpowiedzialność za to w jaki sposób opowiadam o nim jestem też musi być też uczciwy wobec siebie w opowiadaniu o bohaterze i wobec widza, do których kieruje to opowieść, a jednocześnie wobec wieloletniej partnerki tony Halika pani Elżbiety Dzikowskiej zastanawiam się czy to w pewnym sensie było takim poziomie inhibitorem czy czy w ogóle było neutralne w stosunku do filmu, ale co takiego dobrze, w których będzie trzeba jakoś tam, skąd skonfrontować być może z opinią do tak oczywiście jednak wczoraj nie wiem czy pan zauważył Elżbieta Dzikowska była na pokazie prasowym filmu no i była szalenie poruszą nie gwizdał oczywiście nie, ale była bardzo poruszona bardzo wzruszona filmem bardzo emocjonalnego przyjął pan trochę zaskoczony to reakcja muszę powiedzieć no nie jest prosta sprawa tak poszedł bardzo oględnie to znaczy wszyscy mamy ich wyobrażenie na swój temat i często, kiedy pojawia się autor, który zaczyna patrzeć na nasze życie z jakiej perspektywy, widząc je nieco inaczej no to tutaj pojawia się pole do Polek dysonansu, które może być może być bolesne może być bolesnym procesem, ale to jest wpisane w robienie prace nad filmem dokumentalnym, że to nie jest proces, który nie jest produktu jest bezbolesny, więc nowym ja jestem zawsze przygotowany na to, że na rozwiązywanie na podejmowanie trudnych decyzji także na nas na takie trudne rozmowy z trudną konfrontację myślę tak i tak też może zaplanowanym tak też było w tym przypadku dobrze nie będę dociekał rozumiem, że tutaj tak odpowie pan politycznie, czyli nie niczego się nie dowiemy się mniej założeniem tego filmu podobnie jak wcześniejszych moich prac zawsze to samo stwierdzenie to nie będzie hagiografia no to jest dobrze jest tutaj to jest to jest test na wiadomo, jakie są konsekwencje takiej postawy nie wiem czy to pan planował ale, ale na pewno to się udało oglądając ten film trochę podróżujemy tony Halik wiem po całym świecie i pomimo tego, że część materiałów jest na taśmie czarno-biały to trochę czujemy czy też widzimy ten kolor tę egzotykę, w którym momencie także razem z chemikiem przenosimy się do Polski do Polski lat osiemdziesiątych Polski lat był późniejszy dziesiątych tak, choć w klasie dziesiątych osiemdziesiątych i mam wrażenie, że to jest jakiś jeszcze bardziej egzotyczny kraj niż te, które pojawiały się gdzieś tam w głębi Amazonki to znaczy jacyś dziwni ludzie jakieś dziwne fryzury jakieś dziwne stroje jacyś totalni nieobecni właściwie jest to był to był dla mnie najbardziej egzotyczne to dla mnie najbardziej dotychczas ze wszystkich wypraw Halika absolutnie się z panem zgadzam się też uważam, że ten okres Polski, kiedy tony Halik przyjeżdża nas to znaczy takim zamiarem być może, który się pojawia to później do Polski razem z ze świtą prasową prezydenta Nixona ten rok siedemdziesiąty drugi potem już jest coraz częstszym gościem w Polsce potem decyduje się na to, że chcę tutaj po prostu wrócić na stałe i to w jaki sposób pon opisuje Polskę przy użyciu swojej kamery jest fascynujące tak dla mnie też to był fakt to było fascynujące, zwłaszcza że wszystko to co widzimy tego okresu peerelowskiego to jest jest zarejestrowane jego kamerą czyli gdyby widzimy tamtą Polskę poprzez niego to jest niesamowicie autentyczne to daje nam ten autentyzm, którym pan mówi to niezwykłość oczywiście też przyglądam się tym ujęciom ja pamiętam tamten okres przynajmniej częściowo i on, ale nadal fascynuje, ponieważ odkrywa w nim coś zupełnie innego niż to co to co mam z dzieciństwa także można powie ktoś mógłby powiedzieć no tak coś kupić no tak czas, by inne ludzie byli biedniejsi nie było rzeczy, ale tony Halik czy pan w swoim filmie pokazuje także pokazy troszeczkę inaczej PRL tak tak tak także spędzanie czasu przez tych najbardziej zamożnych to jest również złoty osłabnie dokładnie widzimy, że jednak PRL nie był tylko czasem ponury czasem pałowania i opresji, ale także był czasem zabaw i całkiem miłego całkiem miłych form spędzenia spędzenia życia to widać, że żetony tam potrafił być królem życia w tamtym okresie zresztą, gdzie gdziekolwiek się nie pojawił i Toni pewnie można zapytać, który tonie tak, bo pojawia się w tym firmy taki wątek, że to, że w momencie, kiedy pojawiała się kamera tak czy pojawiał się zainteresowanie grupy osób tonie, jakby automatycznie przeistacza się trochę takim kameleonem, że po prostu zmieniał się zupełnie innego człowieka człowieka pełnego energii pełny pewnego interesujących opowieści o jedno tego swoim życiu przygodach trochę konfabuluje idącego, ale tak to widać szczególnie w scenie, który jest, która była moim wyjątkowo radosne odkrycie to jest cena pierwszego spotkania Elżbiety Dzikowskiej Tonego Halika nie wie nie byłem w stanie uwierzyć, że to znaleźliśmy na taśmach to jest autentyczne ich pierwsze spotkanie i widać w tej scenie będą państwo sól, bo to zabawna bardzo część filmu co tam się wydarza, ale widać, że jeżeli pojawia się gdziekolwiek kamera filmowa to tony wie, jaka to jest siła i i wie, że musi zareagować, nawet jeżeli ma obok siebie piękną kobietę w bardzo specyficznej sytuacji, a jednocześnie, jeżeli ta jest chciałbym, by je bardzo się dopowiedzieć, a propos pana poprzedniego pytania oto świat PRL-u tamtych lat innym odkryciem, które jest niezwykle ucieszyło były te Terry stracę stoczni gdańskiej ja widziałem, że on prawdopodobnie był w stoczni w czasie strajku cierpią sierpniowego osiemdziesiątego roku, ale nie do końca były jakieś twarde dowody, które to potwierdzały, kiedy znalazłem 2 rolki taśmy z tymi materiałami to też były przez szczęśliwe i też byłem zaskoczony tym, że on pracował dla NBC w duecie z Jimem mandalę znany mamy jest legendą na pożarze tak to legendarna postać on w tamtym czasie zaczyna swoją karierę pracując dla NBC i czyli razem z hali przy przyjechał do Polski robił stand-up, a Halik organizował całą sytuację o pod względem logistycznym załatwiał możliwość wejścia do stoczni, bo jakoś tam przez ten przez ten przez mur przeniknęli mogli spotkać ze stoczniowcami w czasie strajku, a Randall później relacjonował między nimi upadek muru berlińskiego był w Somalii był w Jugosławii w czasie wojny był relacjonował ile pamiętam 56 kampanii prezydenckiej stan jest taką no naprawdę monumentalną postacią amerykańskiego dziennikarstwa dziennikarstwa byłem misja powiedziała później pracował przez wiele wiele lat oraz jedno i kiedy żeśmy się z nim skontaktowali napisał do nas niesłychanie miłego maila, że pamięta Toniego Halika to był wspaniały czas, którego ukonstytuował jako dziennikarza relacjonującego duże wydarzenia polityczne także te wszystkie rolki były historia tych materiałów jest następujące ja po co moje pierwsze spotkanie z Elżbietą Dzikowską dowiedziałam się od niej, że istnieje skarb to znaczy skarby dla mnie było archiwum Toniego Halika, które po jego śmierci 1008. roku zostało przeniesione z domu do Filmoteki narodowej, gdzie w formie takiego depozytu prywatnego leżało przez 20 lat nikt tego nie mógł dotknąć nawet sama Filmoteka, bo konieczne są konieczne, by jakiś ustalenia prawne, które pozwalałyby na nas na to, żeby chociażby ten materiał przejrzeć na po 20 latach się pojawią społeczny realizacji filmu odegrała w tym skarbie okazało się, że rolek taśmy filmowej jest prawie 200, a innych materiałów też są setki no ale to tak naprawdę te rolki taśmy był nad najcenniejsze, ponieważ nie były montowane firmy Toniego Halika przyszłości to były bardzo często po prostu materiały były ujęcia, które on graczu w różnych miejscach świata, a potem z tego montował swoje filmy najstarsze z nich pochodzą z połowy lat pięćdziesiątych niektóre zachowały się fantastycznie inne inne nie, a te materie, które zachowały które, które mamy na kasetach ma na taśmach magnetycznych w w postaci kaset beta czy Mati głów takich starych formatów telewizyjnych ona się w ogóle nie zachowała się tak zniszczone, żeby niczego nie nadają, czyli taśma filmowa po sprawiła, że że, że to dziedzictwo Tonego Halika mamy do dyspozycji niejako i później nastąpił bardzo długotrwały proces rekonstrukcji materiał musiał być oczyszczone klatka po klatce po klejone po naprawiane następnie zdigitalizowane potem trafiły do mnie myśmy tworzyli nasz film, używając ich, a potem jest ten materiał był poddawany rozmaitym zabiegom upiększającym taka, aby dobrze nam się to oglądało na dużym ekranie w kinie także skomplikowana skomplikowany proces, ale oczywiście filmie złożone w ogromnej mierze mawiał pochodzący z tego archiwum, ale robiliśmy serce na całym świecie w stanach Zjednoczonych w Londynie w archiwach BBC Reutersa argentyńskich polskich wszędzie, gdzie się dało oczywiście dotąd rozumieliśmy skarpę oznaczało, że nie szukamy nie szukaliśmy miasta wiele miesięcy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 państwa mają 8 Marcin Borchardt reżyser autor m.in. filmu tony Halik, który już za kilka dni na festiwalu Docs Against Gravity, a za kilka tygodni na ekranach kin które najnowszy film mojego dzisiejszego gościa pana Marcina Borchardta nosi tytuł tony Halik już za kilka dni do obejrzenia na festiwalu Docs Against Gravity, a po festiwalu także w kinach w całym kraju i za granicą mam nadzieje już pan rozwiązano ten rozdział mentalnie czy jeszcze tony Halik panu się śni się śni trochę zamknąłem trochę trochę nadal jest jest obecne pewnie będzie obecny przez wielu miesięcy jak nie lat, ale to wynika z tego, że film ma teraz premier, więc zaczyna żyć własnym życiem to jest dla mnie bardzo przyjemne, ale też trochę powodujące takie zaniepokojenie moment, jakim zostanie odebrany na bardzo bardzo przeżywam to o oczywiście wczorajsze spotkania z pierwszymi widzami także przeżywałem, więc jest taki też tak tak taki moment bardzo dla mnie szczególne zapisy, ale tak oderwałem się myli ponieważ, ponieważ pracuje nad po pracy już nad kolejnymi projektami rozumie zapytałbym co mówili ale, ale myślę, że na pokazach to ludzie zawsze raczej tak pozytywnie mówią chyba w ogóle dopiero gdzieś tam bez obecności reżyseria, jeżeli mają jakieś negatywne komentarze to one się wtedy pojawiają no Niewiem różnie to pewnie bywa czy ktoś panu zdarza także realizowana na Roztocze wasz, a nocie zawsze oczekuję, że usłyszę szczerą odpowiedź na zadane wprost pytanie po prostu, bo to nie o to chodzi, żebyśmy sobie chleb biali tylko, żebyśmy rozmawiali szczerze nam takie trudne rozmowy w czasie produkcji filmu odbywa wielokrotnie z moimi współpracownikami, a także ja mam metodę szerokiego konsultowania filmu, kiedy one jeszcze w fazie bardzo niedoskonałej pierwsza taka konsultacja odbyłem ponad rok temu i ten film był troszeczkę innym inną powieścią niż ta, którą ostatecznie państwu pokazałem i co tylko walka z rękawami z osobami po postronnym mi postronnym mi bardzo dużo dają, chociaż są bolesne, bo wtedy właśnie słyszę rzeczy, o których co usłyszał co się zmieniło, jakie akcenty co leciało albo co się pojawi, a przez ktoś czegoś nie rozumie albo, że gdzieś nudził najgorsze chyba jest także z jak jak i jakie jak słyszę, że z, jakim jest nudne od straszne albo na cieszę się, że nie jest, jeżeli usłyszy od kogoś, że filmy wzrusza, a wczoraj słyszałem wielokrotnie to to bardzo się z tego cieszę, ponieważ film dla mnie to to emocje takiej skondensowanej postaci przeżywanie filmu jest przeżywanie historii, którą opowiadamy po to, robię, żeby żeby, żeby widzowie mogli mieć tego typu doświadczenia przy okazji oglądają moje to jest także film o kobietach o 2 kobietach wpierać, która mam wrażenie gra to drugie skrzypce i odbierz Idzikowski, która w tej relacji z hali gra pierwsze skrzypce, więc takie powiedziałbym inna perspektywa Halika przez 2 różne kobiety, chociaż chronologia odwrotna to znaczy Piera była pierwszą skrzypaczką, a Elżbieta drugą ta tak to jest to jest opowieść o kobietach to też jest opowieść o rozpadzie związku rozpadzie rodziny o konsekwencjach pewnych wyborów życiowych, których tony dokonał tak jest to jest jest to też film o o kobietach, ale nie mogę za dużo mówić bo, bo państwo zepsuje oglądania filmu w te trochę boję, bo taka już w ten też nie mogę za dużo pytać na antenie, żeby też nie zepsuć tak wykłady w w każdym razie biret Halik jest niezwykle ciekawą osobą mało też wydaje mi się znaną i dopóki nie ukazała się książka Mirka ciekłego chyba w ogóle nieznaną przynajmniej mnie nie było jej świadomości widzów programów Toniego Halika na Elżbieta no i Elżbieta podobnie jak to jest kolorowym ptakiem, którego które, którego doskonale znane od wielu lat, a pan te ptaki usiłował jakąś taką klatkę zamknąć, gdzie je nie minister jest ciałem się może nie staram się nie staram się zamykać tylko staram się zrozumieć zrozumieć po to, żeby móc ciekawie opowiedzieć także w ten sposób akcentuje to moje podejście do do do tej historii zrozumieć, bo powiedzieć, a co pan co dla pana takim na największym odkryciem wspomniał pan różnych cenach tak, choć wiedziała, bo na żywo tych odkrycie mnóstwo bardzo bardzo zaimponowało mi, kiedy znalazłem stary reportaż, który Halik zrobił dla NBC reportaż zatytułowany John SA, czyli ludobójstwo to jest to reportaż poświęcony eksterminacji Indian on w filmie jest zrobiony przeze mnie zaakcentowane przeze mnie w takich imprez innej formie kojarzy pan ten fragment tak taki przepis ten zewnętrzny wykonany źle tak ta tak i dlaczego mnie to uderzyło, ponieważ podejście Halika do Indian nie było podejściem konkwistadora z kamerą takiego o kulturowego, a Travel ryt czak resort, a ta, który przyjeżdża do Indian, aby nakręcić dziwolągi apotem sprzedać ten materiał on tym bardziej dziwi będą bardzo wyraźnie wczoraj na pokazie to bardzo wyraźnie widać nie tylko tym filmie, ale także tym reportaże także wszystkich innych, które dotyczą Indian, żeby to człowiek, który był głęboko zafascynowany kulturą rdzennych mieszkańców Amazonii i stara się ich poznać zrozumieć czasami im pomóc, ale ingerować towar jako równych sobie tak tak traktował jako równych sobie i odnosił się do nich z ogromnym szacunkiem także niesłychanie bolało goto, że ta kultura ginie, bo te plemiona, które widzimy w filmie to są głównie Hiroshi China te plemiona już nie istnieją nie ma tych wiosek one zniknęły one znikały z życia Halika w jego programach telewizyjnych, które oglądałem także właśnie między w tym reportażu pokazuje procesy degeneracji tych społeczności, które lepiej widzimy ich w trakcie obrzędów dróg uczestniczy także Halik, a później widzimy ich, czego firmie już niema, że ci sami ludzie ubrani są już w spodnie marynarki jest na traktorach i uprawiają pole, a z tej ich rdzeń z tych ich rdzennych tradycji pozostał jedynie jakiś, jakie formy biżuterii albo albo fryzura jakiś drobiazgi na temat tego świata po prostu nie ma i zaimponował mi, że tony Halik w latach sześćdziesiątych miał taką świadomość, że NATO wrażliwe ponadto w tym reportażu pojawia się cytat z z głośnego dramatu Johna Joe Bidena, a chodzi o dno, bo chce być, czyli tego teraz szlachetnego dzikusa tego w ogóle jest nazwa się do konkursów Grant zdaje się, ale pamięć nie byli z tego z tego z tego z tego dramatowi wyciętej w poetycki fragment, który on Halik cytuje ponadto tam w tym w tym reportażu Halik używa dosyć szokujących rycin, które pokazują konkwisty te, które eksterminację widmie chrystianizacji plemiona amazońskich Indian i zaś zadziwiło mnie to, że hali, kto zestawia, że wkłada te te o te obrazy, które pochodzą również słynnej pracy księdza dominikanina Bartolo de las Casas, który na na zlecenie króla Hiszpanii razem, skąd istotą pojechał do Ameryki Południowej i wrócił stamtąd zszokowany skalą barbarzyństwa, którą obserwował potem był orędownikiem nieużywania przemocy wobec wobec niewiernych i Halik w tym reportażu to to wszystko zostawia ja to robi po swojemu, aby to gdzieś tam nad 0203. planie zaakcentować w tym w 1 ze scen, ponieważ wydaje mi się to niesłychanie istotne, a także pokazujące jego podejście do do tego tematu do tego problemu jego świadomość tego problemu i to było dla mnie bardzo się tak bardzo to zaimponowało jednocześnie dziennikarzem, który nie boi się być sporty stojącymi w 1 szeregu tak nie boi się, że dostanie kamieniem czy zostanie pobity tak jak to też pan pokazać widzimy widzimy scenę widzimy scenę, gdzie został pobity taka scena, kiedy widzimy LED biegnących mężczyzn z kijami to są bojówkarze, którzy do zostali wynajęci do rozpędzenia manifestacji studenckiej tam mamy taki moment, który może się wydawać pewne zabiegi montażowym czy pomysł reżyserski rozerwanie ceny tymczasem w tym momencie tony Halik dostaje kijem w głowę to jest ten moment poza tym ja staram się zweryfikować te sytuacje i przypadkowo już penetrujący archiwa Reutersa w Londynie na potrzeby kolejnego mojego filmu znalazłem potwierdzenie informacji taką krótką notkę dotyczącą właśnie Tonego Halika tej sytuacji to było coś takiego reporter telewizji pobity przez bojówkarzy w trakcie manifestacji studenckich i do budowy hali, bo był, bo ta notka była o oznaczono tagiem z jego imieniem nazwiskiem tony Halik nie bał się ryzykować to widać w wielu miejscach tam ja te jego przygody mogą jedynie pokazać Miga koło i pokazuje m.in. walkę z kartelami narkotyk narkotykowymi Kolumbii jego poszukiwanie szmaragdów słynną wizytę Breżniewa na Kubie kubański Fidel Castro to zresztą jest 1 z moich ulubionych scen też nie nie zraził go tam dzieje, żeby była przyjemność dla oglądają dobrze i wiele wiele innych to mógłbym mnożyć po prostu te tak takie smaczki które, które które, które które, które znalazłem no dobrze kolejny projekt zdradzi pan odsłoni, chociaż zespół nie mogę powiedzieć nie mogę się mogę powiedzieć że, że wszyscy państwo znacie tę postać czy ostatnia litera pseudonim to 2, a nie mogę, bo drugi temat do mnie, a zresztą w wyeliminowaliśmy przez 1 bohatera dobrze bardzo panu dziękuje już za kilka dni na festiwalu Docs Against Gravity będzie można oglądać najnowszy film pana Marcina Borchardta zatytułowany tony Halik, a pod koniec września tak w kinach znajduje się także już nie 30września można już nie nie festiwalową także oglądać bardzo dziękuję Marcin Borchardt reżyser autor tego filmu, ale także innych filmów Beksińscy album wideofoniczny wciąż bardzo aktualny i poruszający wzruszające dziękuję bardzo, za dzisiejsze spotkanie informację jak bardzo duża dziękuję informację, że za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon Kulisz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA