REKLAMA

Nicolas Dickner o powieści "Nikolski"

Literacki Sopot
Data emisji:
2020-08-23 19:00
Audycja:
Czas trwania:
51:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu nazywam się Marta Perchuć-Burzyńska jestem dziennikarką Radia TOK FM witam wszystkich państwa zgromadzonych w Państwowej galerii sztuki w Sopocie, a także wszystkich tych państwa, którzy oglądają nas na Facebooku dzięki treningowi bardzo państwa proszę o zachowanie wszelkich Korona wirusowych obostrzeń bardzo dziękuję za cierpliwość, że państwo to dzielnie znosi cie, jako że tegoroczna edycja festiwalu literacki Sopot jest poświęcona Kanadzie Rozwiń » kanadyjskiej kulturze i kanadyjskiej literaturze za chwilę połączymy się z naszym kolejnym kanadyjskim gościem pisarzem Nikolasa liderem autorem powieści Mikorski wydanej przez wydawnictwo pauza przetłumaczonej na Polski przez Magdalenę Kamińską marżą czy jest z nami Nikola, bo cłach komentarz EW dzień dobry dzień dobry i dziękuję bardzo, pozdrawia dziennik la publiczność go Sopotu możemy się wszyscy odwrócić teraz i pomachać Nicolasowi do kamer bardzo żałujemy, że już jest zabieg dobry wieczór wszystkim bardzo się cieszę, że mogę w tej formie wirtualnej z państwem być proszę państwa spotkanie będzie prowadzone w języku polskim przeze mnie tłumaczone francuskiego przez panią Katarzynę pismach czy piwo i Magdalenę Popławską Nikola bardzo bardzo żałujemy, że pandemia trochę pokrzyżowała nam wszystkim plan plany i zmusiła nas do izolacji i do dystansu także twoja podróż z Kanady do Polski nie była możliwa, ale mimo wszystko od podróży chciałabym zacząć nasze spotkanie, bo o podróżach właśnie podróżach dalszych podróżach bliższych podróżach również metafizycznych takich podróżach w głąb siebie pisze w swojej powieści pisze również o przekraczaniu granic także tych granic osobistych i dlatego ciekawi mnie na początek jak wiele twoim zdaniem podróżowanie ma wspólnego z pisaniem czy ta jest znakomite pytanie bardzo lubię to sformułowanie te prywatne indywidualne granice i to jest ciekawe, dlatego że jestem wasze wymiar geograficzne i to jest geografia bliska osobie to jest też m.in. rzeczywiście tak geografia każdego z nas używa to jest spisał się co w okresie, gdy pisała pisałem Kolskiego to o tym, myślałem właśnie o tych osobach o tych drzwi lecz, które są można powiedzieć produktem otoczenia produktem geograficznym ja myślę, że mój pacjent wie, że tak i to jest podróż to jest coś się świetnie nadaje do do tego tematu, ponieważ robili miesiąc mamy możliwość mieli pracy z abstrakcją z różnymi ideami, czyli my Officium i nawet fikcja fikcja nawet powieść się nadaje do zajmowania się analizą idei internet ma w województwach, gdzie chłopiec i kiedy idziemy w 2 klasy i oczywiście ja nie musiałem się osobiście przemieszczać, bo wtedy to by było niemożliwe ja myślę że, że brak tych ograniczeń ma materialnych w celi mieć prawo powoduje, że idea to medium jest idealnym idealnym idealnym narzędziem właśnie do przekraczania tych indywidualnych granic jak to jest zarówno w pisaniu, jaki w podróżowaniu ważniejszy jest cel czy sama droga no, żeby powtórzył tych, gdy tylko ja należę do tej szkoły, która zwali to podróż, a nie cel Loska swoje żony kiedy, kiedy np. podróżowałem po Ameryce Południowej autobusem set od od od Montrealu do Gwatemali podróżowałem autobusem to była niesłychanie długa podrośnie demo, a zwłaszcza ta pierwsza część aż do północy Meksyku z innej półki wejścia to i to trwało 23× 24 godziny podróży autobusem na, a potem razem ze swoją towarzyszką do do dojechaliśmy aż do Acapulco inaczej zrobiliśmy tysiące kilometrów autobusem SUV-ie i przypominam sobie, że dla mnie to była wielka przyjemność ta podróż autobusami, dlatego że jednak zależy zaś zalicza się pewnego rodzaju mikrokosmos się u były te relacje między podróżnymi zarówno w Ameryce północnej jak i Południowej były różnice też między samymi autobusami były autobusy luksusowe jak też takie małe autobusiki też, więc znaleźliśmy się jak powiedział w tym mikro aż ma się natomiast przez okno mogliśmy obserwować pejzaże i mogliśmy sobie kłaniać bojaźnią na tę to znaczy łatwo mogliśmy podróżować naszych głowach mogliśmy nawet się ulegać pewnego rodzaju medytacji i ta perspektywa, że w końcu dojedziemy do celu tam nie mniej cieszyło głosy będą ba, bo jednak już jest pewien niepokój trzeba się zlokalizować wiedzieć, gdzie się je trzeba było zarezerwować jakiś hotel nie było tam za dużo takich młodzieżowych schronisk ma wtedy jeszcze nie było Google ma wolę postawić wiele spraw nie było takiego takiej możliwości wcześniejszego przygotowania się, więc dla nas to było zawsze źródło niepokoju, więc bardziej ceniłem sobie sam fakt przemieszczania się niż dotarcie do cen w pisaniu jak jest w przypadku pisania przypuszczam, że jest odwrotnie, że spożyli presją nie wiem mam wrażenie, że dalej gaz wpisów o w jednak w tym specyficznym przypadku Migalskiego uda, ale z elementów, ale kwestia jest, kiedy należy niemal czy samym procesie pisania w ogólnie pytania mam w sensie czyni kole jest z nami mówi Łój w ogóle ich metody czy teraz nie słychać teraz tak tak, że więź w USA Rosji, bo tak jest ją tusze Nikolski dzięki publiki rodziny to chciałbym wiedzieć czy pani pytanie dotyczy samego ni Kolski jego powieści czy pytanie czy pytanie jest ogólne dotyczy pisania ogólnie szczerze mówiąc, kiedy zadawałem to to myślę ogólnie o pisaniu, ale z drugiej strony na jesteśmy tutaj spotykamy się wokół Sikorskiego więc, więc być może może pan połączyć te odpowiedzi tynki strony Teresą to jest interesujące pytanie możemy Muzy, którego nikt nigdy nie zadał i wiele, bo prawdą jest, że piasek na moje, że są moje postaci wynika z kim czuję dają ja nie mają takiej sta nie doznają stałej satysfakcji on musiał cały czas 11 byli ekspresją było takie ładne wyrażenie, które mu się posłużył dany rolnik z tą rezygnację pewien dziennikarz w artykule o lesie rolnik stosach w soli się, że grafiki w Senacie świadczyli sobie już, że moje o moje postaci szukają rozwiązań geograficznych są dopuścili się i oczywiście to są fałszywe rozwiązania, bo ona nigdy nie niesie nie sprawdzają, ale w konsekwencji są zdani na bycie cały czas niezadowolonym ze swoich wyborów i cały czas są w ruchu, więc dla oczywiście jest to pojęcie przemieszczania się, jeżeli do dziś jako wynik właśnie tego braku satysfakcji nie pomoże, ale tonie wyraża mojego osobistego stosunku do pisania ten film o ja osobiście lubię kończyć coś zamykać butli zamykać dopinać pewien projekt i przejść do czegoś innego, a Nikolski komisji to był taki proces pisania dosyć długi kilka lat akcję i było kilka wersji i że ono odparł ja nie nie nie nie nie myślę o tym, procesie za kosz i dostałem ją to było dosyć trudne dla mnie i w pewnym momencie choćby chwili chciałem dojść do tego gotowego produktu osła komisji ekipą z unijnych na Azję i dobre była taka afirmacja w moim przypadku no to dobrze koniec KPN wkroczyły mogę 6 do czegoś innego i wtedy można będzie, że stosunek mój dopisania czy jest inne niż mój stosunek do podróży chciałem zadać pytanie później, ale trochę wywołała tym co powiedziałeś ani polskim, że to był trudny proces dla siebie pisanie tej książki, więc zapytam teraz, dlaczego był trudny i też co było impulsem do tego, że napisałeś powieść, bo jest to twój też debiut jeśli chodzi o opowieść, że jeżeli tu żyło ryty zawsze byłem afekt oferty, że skład jedynie kwestię ja myślę, że to mamy 2 pytania z Polek pierwsze pytanie, dlaczego pisze powieść część odpisu homar, a drugie, dlaczego właśnie ten tam powieść napisałem, a jest pole, kiedy 1 z powodów, dlaczego pisze powieści generalnie to, dlatego że zieloni tajnych i Katalin Varga my, że bardzo długo nawet do teraz na Legii nie byłem w stanie sobie wybrać co chcę robić w życiu nie było takiego momentu, gdzie niektórzy dochodzą do pewnego wieku już, jakby wiedzą, jaka będzie kariera zawód dokonują wyborów natomiast w moim przypadku to zawsze było bardzo trudna fikcji, żebym sobie wyznaczył pan jakiś cel, że my reset, bo ja się właściwie interesuje wszystkim jestem moja ciekawość jest bardzo zróżnicowana bardzo szeroka parlament Teresa i nie jest jestem w stanie zainteresować się tylko czymś 1 i potem wykonywać np. zawód, więc powieść stanowiła dla mnie fakt, że słabo taki sposób na nie dokonywanie wyboru set Teresa podkreślają, bo można na psie, pisząc powieść na jakikolwiek temat można np. że dokonywać dokumentacji co budzi np. te 9 w dziedzinie archeologii może mogę się zainteresować socjologią lakierach informacje czy np. informatykę na krótko mówiąc jest cały wachlarz możliwości dla pisarza tylko, żeby się cały czas interesować nową nowymi tematami nowym dzień na dziedzinami koszty i myślę, że to jest 1 z powodu, który spowodował, że ten ta powieść mnie zauroczyła ją, bo to jest możliwość zostania, jakby kameleonem, że można się zmienia zmienia zainteresowania sądu i bez zbędnych i na pewno tych tak długo dlatego tak długo pisałem do polskiego dlatego, że to jest taka powieść polifoniczna jest wiele osób jest różny są różne linie narracyjne wyższa niż wyżej i topole tematów jest niesłychanie obszerne i wjadą i chłodzie i proszę o projekcie ja w początkowym tej powieści gra dla komisji była ta wielka ambicja, którą musiałem jednak trochę poskromić, bo tak ta wersja ostateczna, którą czytacie teraz macają to to jest bardzo skrócona wersja, że jest w tej więc, że badanie pan, więc miałem projekty, które by rynek trwały jeszcze długo, więc kredę momencie musiałem dokonać wyboru jak szła, więc mam tą wolnością swobodę dokonywania wyboru c i nie wszystkich i tak koniec znosić wiele dokonywania wyborów powoduje, że dlatego tak długo pisałem Migalskiego zasiał teraz mam ten sam problem tkwi w PiS mam taki rękopis wymysł piastuje, gdzie po 2 latach pracy zorientowaną młodzież zorientowała się, że to jest rękopis 2 powieści 2 książek w tyle no to jest właśnie ta trudność w ograniczaniu się w I i to właśnie spowodowało, że tego Sikorskiego PiS tak długo rabowali krytyki dzikiego matiasy no to jest ten stosunek do pisania, który jest oczywiście podyktowane mają osobowością jest bardzo ciekawe co powiedziałeś tych wyborach tych możliwościach, które przed tobą stoją cały czas także jak przed pisarzem, bo Nikolski to jest też książka o tym, że często nie zdajemy sobie sprawę tak naprawdę, skąd wynikają nasze wybory i często tak jak to pewnie nie jest twój przypadek, ale jednak w przypadku twoich bohaterów no stoją za nimi też wybory ich bliskich prawda, których tak jak, których oni nigdy na oczy zresztą nie zobaczyli, ale wracając jeszcze to do tego wyboru bycia pisarzem Nikolski to jak powiedzieć w wywiadzie u Michała Nogasia w Gazecie wyborczej suma wszystkich swoich lęków i strachu przed podjęciem błędnej decyzji czy bałeś się kiedyś że, zostając trochę tej terminologii podróżniczej, że pisanie zaprowadzić cie donikąd UE wydaje mi się, że był bez wątpienia to jest taki chyba obawa odczuwana przez większość pisarzy mam takie wrażenie, że nasza dymie chaos naszego zawodu naszych przedstawicieli naszej grupy to są ludzie, którzy mają taką tendencję do cierpienia często wątpią swoje siły są no rzeczywiście żyją, jakby strachu często jesteśmy dzisiaj by z mediami społecznymi co się mówi co się pisze i wszystko od razu staje się Łódź tutaj Lodzi suwalczan internetu tyle powtórzyło wokół coś staje się na zawsze prawda, że właściwie w internecie nic nie ginie często tak mówi, ale jest taki duży ruch mas, który właściwie wszystko, bo niesie za sobą kiedyś ktoś wysyła tweeta on do mnie dotarł, a okazuje się, że to Street, który ktoś napisał 5 lat temu, więc to techniczny jest możliwe tak to działa to są takie wielkie internet jest jak rzeka wszystko się rusza wszystko się przemieszcza i i to wszystko jest jakby w całym ruchu w internecie co sprawia, że to jest taki ruch wieczny, a jednocześnie efemeryczne stron format to jest format, który jest stworzony do tego, żeby być dostępne przy bibliotece czy w sklepie można kupować teraz rzeczy przedmioty online książki również, więc to jest taki aspekt definicyjne powieści, których twarze, że po wjeździe i ma dużo trudniejsze zastosowanie to znaczy trudniej jest opublikować książkę niż napisać coś na Twitterze oczywiście, ponieważ to nas pewien sposób zmusza dużo większym, a w zakresie do stawienia się w roli też tego, który odbiera to literatura myślimy o tym kto będzie dotrzeć tam jak to odbierze, a media społecznościowe zresztą mogą nam dostarczyć natychmiastowe komentarze i informację zwrotną do i pisząc powieść nie wiemy co ludzie pomyślą prawda, więc de facto stawiamy się w takim trochę niebezpiecznej sytuacji, pisząc powieść to jest długa forma wypowiedzi, gdzie wypowiadamy wiele pomysłów wiele idei to prawdopodobnie czasami mamy rację czasami się mylimy i zastanawiamy się często jak ludzie odbiorą jak oni będą odczytywać tak naprawdę nie mam żadnej kontroli wpływu na to jak oni będą to interpretować prawda, więc czasami interpretują to zupełnie nie sposób niż to jak my pisaliśmy książkę to znaczy wydaje się, jakby odczyt jest zbieżny z tym co co mieliśmy namyśli to jest taka gra bardzo delikatna wielu pisarzy ma z tym ogromny problem ma problem z wystawieniem się na tę na ten na to niebezpieczeństwo pewnym rodzaj obawy, jeżeli pozwolisz do tego niebezpieczeństwa, jakie pisarz się wystawia na jakie to również wystawiły się w pewnym sensie, publikując Sikorskiego wrócimy pod koniec naszej rozmowy, bo chciałabym teraz o bohaterach też tej powieści porozmawiać to są podróżnicy, ale w różnych seansach znaczeniach tego słowa jest bezimienny narrator, który podróżuje głównie tak mi się wyda jednak w swojej głowie jest siedemnastoletnia dziewczyna Joyce, która marzy, żeby być piracką i ucieka ze swojej rodzinnej miejscowości i ląduje w Montrealu jest także Nolla, który spędził życie kamper razem ze swoją mamą chińską i też wyrusza do Montrealu na studia ich życiu ważnym przedmiotem są mapy oni tymi mapami są od dzieciństwa otoczeni i podobno jest także dla ciebie mapy to również obsesja dzieciństwa mówi tak oczywiście to już w bardzo długo interesuje się mapami wydają się jak miałem za 11 lat 1011 lat analiza KE podczas wakacji zamiast chodzić na podwórko bawić się ja bawiłem się po prostu mapami w domu były wielkie szuflady i były tam mapy topograficzne geograficzne i tam mogłem ska spędzać całe muzeum całe dnie na papier musi tymi mapami i nie wiem, skąd tak naprawdę te to zainteresowanie przyszło do mnie to akt tak tak dawno się stało, że trudno mi to sobie przypomnieć, ale to trwało dosyć długo ja nie będę tutaj ukrywał, że ja mogą odwrócić moją kamerę w tej chwili pokazać wam ściany mojego biura one są wypełnione mapami, więc to bardzo długo trwało i w ten sposób mapa stała się czymś więcej niż mapą dla mnie zwykłą mapą to nie jest dla mnie reprezentacja pewnego terenu jakiś obraz terenu jest to przedmiot, który ma wartość metaforyczną i w przypadku Sikorskiego, ale na początku była Panka takie spotkanie ze swoim przyjacielem to był taki okres, kiedy dużo podróżowałem jak to się stało, że wyjeżdżam do jakiegoś hostelu w Polsce i wchodząc do tego hostelu spotykam się nos nos z przyjacielem prawda z kimś kogo znam to mnie się zdarzało bardzo często zdarzało jak podróżowałem i przyjaciel, którego wtedy spotykałem też bardzo często dziwacznie to przeżywał interes się zastanawialiśmy jak możemy się spotykać ludzi, których znamy, skąd się na pierwszym poziomie lub drugim poziomie znajomości na drugim końcu świata, a czasami tak naprawdę możemy spędzić całe lata nigdy nie, spotykając swojego sąsiada bliższego prawda więc, jaka jest powód, dla którego tak się dzieje ja chciałbym przyjacielowi wtedy słuchaj w powieści Herman Anwil, ale narrator tłumaczy, że zajmował się migracją wielorybów na planecie one się rzeczywiście nie przemieszczają zupełnie przypadkowo one oczywiście są poruszane cyklami rocznymi i szukając pożywienia i one takich specjalnych żyło się przemieszczają wieloryby korytarzach i umorzyć można tworzyć takie katalogi, które będą obrazowały te przemieszczenia wielorybów, gdyby to, że też, że można z duszą prawdopodobnie jestem przewidzieć, gdzie dany wieloryb się przemieści np. za tydzień w 2 tak 2 tygodnie, więc ten rytm życia wielorybów jest bardzo szczegółowo tam wytłumaczone i osób mówi słuchaj, a może to, dlatego że właśnie dlatego ciągle wpadamy na ludzi, których znamy na drugim końcu świata, ponieważ jesteśmy jak wieloryby i i idziemy tymi korytarzami którymi przemieszczają się te wieloryby i to sens po i należy bez kultury danego korytarza mówi słuchaj no to inaczej powiedział wtedy słuchaj no ja będę musiał to to opisać, chociaż będą mówić nie będę w stanie udowodnić, że te korytarze istnieją, ale będę chciał napisać powieść, która pokaże te korytarze i która przekona się czy do tego, że takie korytarze po, których przemieszczają się osoby istniejącą i Sikorski też o tym, mówi w tym Nikoś Scheme bohaterowie jak pisałem Kolskiego to wziąłem całą sobie serię ma jak wiecie państwo Kanady z ogromnym krajem to jest drugi co do wielkości kraj świata, więc bardzo i ta geografia Kanady jest bardzo zróżnicowania od północy na południe od Wschodu na zachód, więc mogłem naprawdę wziąć wiele wiele ma akurat wziąłem 3 mapy Kanady i i kilka bardzo się między sobą różniły sobie do 1 dotyczyła Wschodu tam, gdzie jest klepek, gdzie często nie ma nawet dróg ludzie się przemieszczają samolotami druga to była mata prerii, gdzie jest sporo dróg, ale drogi UKE akcji dane te rej jak nie należy grafikiem PS zasady tryb łata, ale nie są to drogi proste to znaczy, a tak one są bardzo proste przepraszam one są tak jak trochę jak lata po prostu nie było tam żadnych innych wyznaczników te drogi zostały w ten sposób skonstruowane, więc 3 różne terytoria Kanady i i zastanawiałem się jak osoby jak bohaterowie mogą się narodzić na tych terytoriach jak mogą reprezentować te terytoria więc, więc ma to jest reprezentacja terytorium, ale również reprezentacja bohatera postaci w obsesję ich obserwacji sposobu w jakim konstruują swoją tożsamość to jest jakby dowód tożsamości wyrażony właśnie terytoriów jak rozumiem chodzi o koszyk z jak rozumiem chodzi o to szukanie tożsamości poprzez miejsce, czyli to jest trochę tak że, żeby być przez duże, by musimy zawsze do jakiegoś miejsca przynależeć, nawet jeżeli jesteśmy w ruchu tak jak chociażby 1 z bohaterek książki, czyli matka no pan niekoniecznie pomysł i idea jest taka, że nie satysfakcja i obsesje moich los osób są zakorzenione w terytorium, które się urodziły i to jest również po, dla którego dla wielu firm przemieszczają się potem powód, dla którego no i nie jest zadowolony przemieszcza się on jest z synem kobiety dziura bardzo dużo się przemieszcza bardzo dużo podróżuje jest maja w turystycznym ona ma pewnego o rodzaju fobie ona chce zostać w centrum kontynentu podczas gdy jego ojcem jest marynarz, który przez przypadek znajduje się w ten mniej całą pracuje na statkach przez przypadek znalazł się na lądzie, więc te to jest taki rodzaj tych sprzeczności między wodą lądem i no i jest taki czynnik, który sprawia, że no, a jest w stanie zrozumieć, a te 2 światy on pochodzi z tych 2 geografii, które są całkowicie różne, które są w pewnej sprzeczności do siebie, czyli tak terytorium podróż mapa i wydają się też, że książki, że twoja powieść jest też o tym jak wielką rolę w naszym życiu odgrywają książki co ciekawe też książki, które mogą być dla nas pułapką wspomniałeś wydaje mi książkę, która gdzieś dla siebie bardzo ważna i zainspirować mobi wynika, a powiedz pojawiające się w powieści książka bez twarzy co ona symbolizuje, by do błędnie Street narracji w, więc z punktu widzenia stricte np. te narracyjne ego to ta książka bez twarzy w tym mnie jest pewnego rodzaju najmu lokali Piasta znaleźli to jest Nikola sam ni Kolski elita o SOS Rosji żałoba listu, która krąży wokół Sikorskiego nie jest w ogóle biec 1 z 1 z powodów, dla których Nikolski przybierze wybiera tę formalnie to, że mamy narracji tutaj pewne, że pewne narracyjny sposób świadkiem kłótni do auta i występuje tutaj nawet pewien Pera forma dokumentalna tylko krytyką wszystko co robimy lochy gazu ile to jest spojrzenie czytelnika, który się, który ogarnia wzrokiem w bardzo pomieszczenie głos 5 reprezentacji, więc i w każdym rozdziale są przez przedstawiane oddzielne osoby jest duża różnorodność, że tematów, że skład ja myślę, że to jest taki pomysł którymi powiedział Choma przyszedł do głowy, bo oczywiście przeczytałem wiele powieści właśnie w ten sposób napisanych natomiast pierwsza książka, którą przeczytałem to właśnie był mobbing, jeżeli i, którą czytałem tu wita, kiedy miałem 1718 lat to jest tak gruba książka dla mnie to był szok szybkie przeczytanie tej książki blach nie było dlatego, że to nie przypominało niczego innego niczego z agencją przeczytałem wcześniej ma jakąś tam, więc nie da jestem bardzo się, ponieważ dni mamy tutaj powiesz dziewiętnastowieczną bardzo tradycyjną natomiast mamy rozdziały 1 Francja debel np. gdzie się mówi różnica między wieloryba ami albo stany w jaki sposób się zaczepia należną do hard u nas jest takie techniczne detale i tam u autora występuje taka bardzo duża dowolność czy dobrze teraz napisze kilka stron bardzo technicznych potem kompletnie technicznych i dodaje tak jest takie taką taką pawie, które bardzo zróżnicowana jak i była dla mnie to było wtedy jak miałem 18 lat takie wyzwalają widzę, bo się zorientowałem, że można napisać książkę komplet ma, która nie jest, jakie trzeba bardzo spójna z rynku homogeniczne na własną, że np. czas ściągnąć przez 300 stron tylko można właśnie przyjąć taką zmienną postawę poziomy i wtedy i forma może być różna i ważne płatnik Polski to jest to właśnie ta książka w 3 wymiarach to jest właśnie tą koleją są to są takie 3 wymiary, które zostały połączone i to właśnie sposób pisania, którym się spodobał tak tutaj są oczywiście te 3 wymiary pobierana, o których mówisz, ale też są takie mnogość wątków, które porusza nie wiem czy dzisiaj uda nam się wszystkie omówić, ale np. 1 z ciekawszych wątków Nikolski dla mnie są śmieci te śmieci ciągle powtarzający jest wciąż, która szuka na śmietnikach w Montrealu starego sprzętu komputerowego chce sobie złożyć z tego swój komputer narrator sprząta po śmierci swojej matki i też wyrzuca dziesiątki worków ani rzeczy, których już nie będzie używał, które są zbędne po śmierci no w ogóle zajmuje się kolejny bohater archeologią śmieci mówi za cytuje niema nic bardziej interesującego od śmieci uczą nas więcej niż dzieła sztuki budowle i pomniki śmieci odsłaniają wszystko to co cała reszta próbuje ukryć śmieci czyli, czyli taka wyrzucona codzienność jestem ciekawa czemu czemu tak wiele uwagi poświęca książce, że inwestycja się dogląda puli sądzę, że skład ja się fascynuje śmie śmieciami ja myślę, że wiele osób się 7 zajmuje to to fascynuje ludzi wielu się tym zajmuje naukowo nasza w Kanadzie bez przerwy są różne reportaże, które się zajmują recyklingiem śmieciami jeszcze są też oczywiście odpady elektroniczne dzieli go postawa np. to Composite, gdzie na złe i jest jest to temat bardzo aktualne z ligi jesienią możemy nimi, a odpady nigdy takie ważne nie były historii ja myślę, że nas jest tutaj taki aspekt Akropolu taki bardzo antropologiczne związany z tymi śmieciami Komasy, ale np. śmieci odpady jak zdradzają naszą intymność nasze odpady nasze śmieci zdradzają naszą intymność niemal całym i to już wracam jeszcze do tych mediów społeczne Kosmatka, gdzie bez przerwy jak dla myślimy o tym jak się zaprezentować jak wyglądamy pan 3 czy np. dobrze wyglądają nasze wspomnienia z wakacji nasze dzieci jesteśmy cały czas w trakcie upiększania ulepszania naszego wizerunku publicznego, a pieszy, a śmieci są, czyli ma poza może dać śmieci tam nie ma w ogóle mieć sesję nie jest, ponieważ wejście, bo za np. nigdy jeszcze nie spotkałem się na Facebooku np. taki takiej konkurencji, kto ma najpiękniejsze na pięknie ułożone śmieci np. czy kompozyt jest najzdrowszy tak dalej tak dalej, więc tego nie ma oni po okolicy, ponieważ wspólnie się tym nie zajmujemy, ale liderzy miedzi jednak dużo lepszy sposób przedstawiający nas, jakimi jesteśmy i to dlatego ta oś w ramach szpitalnych lektor jest taka ważna, dlatego że do z 1 strony jest indywidualne, ale również kolektywna luz, bo np. te odpady, które wrzucamy mają dużo więcej nas na mówią o człowieku ma stronę niż my smak Gruzję do tunelu była w 2 widzimy, że gubi piłkę, bo np. jeżeli mówimy o tych kamieniach stąd chęć, że na w Anglii to ciekawe było sprawdzić, jakie śmieci pozostały tamtej epoki, bo wtedy byśmy się dowiedzieli czym naprawdę są te kamienie, czyli kiedy, bo tak normalnie się mówi to są stające kamienie na część, ale moglibyśmy to bardziej to drożej, żeby się czegoś więcej dowiedzieć się też ludzie bardzo dziękuję za ZTE za tę wypowiedź odpowiedź na temat śmieci dużo mi to wyjaśniło tak jak powiedziałam dużo wątków i tak naprawdę swoją książkę można można czytać na wielu poziomach oprócz tych 3 wymiarów tych 3 głównych bohaterów którzy, którzy znają te te opowieści dla mnie to jest również książka o o pożegnaniu to jest książka o dojrzewaniu oczywiście, ale o pożegnaniu dzieciństwa pożegnaniu też tego co wydawało nam się że, że będzie trwać wiecznie, że jest całym światem, ale okazuje się, że było tylko jakąś bańką tak naprawdę cały świat gdzieś tam był poza tak jak w przypadku twoich bohaterów ani nawet dziś zajmują się ucieczką dosłownie ucieczką żeby, żeby się z tym dzieciństwem trochę pożegnać figura matki też niezwykle ważna w twojej książce, bo każdy z bohaterów ma z matką jakiś problem to znaczy albo matka żegna albo matki szuka albo stara się też od niej uniezależnić tak jak w przypadku nowa no w każdym razie matka jest takim niezbywalnym punktem odniesienia dla swoich bohaterów nawet jeśli jej fizycznie nigdy obok nas nie było tak jak w przypadku Joyce, a ojcowie, bo to jest ciekawe dla mnie ojcowie w swojej powieści są ojcowie odchodzący, ale też są ojcowie zastępujący matki zacytuję jeśli pozwoli się odnieść do tego cytatu ojcostwo zadania stanowi dość lotny koncept to sformułowanie lotny koncept dosyć nie zaskoczyło w przeciwieństwie do macierzyństwa, które ze względu na spektakularny charakter jest uznawane de facto ojcostwo brakuje mama celności US, że kładce nikt ja myślę, że to dobrze opisuje publikę powody, dla których personalną moje postacie z kompleksu mają takie złożone relacje z ojca z matkami, a nie z ojcami mają, ponieważ tradycję matka tradycyjnie wzmaga Buku literaci jak bardzo rozgląda się po literaturze właśnie, szukając dla właśnie baraż o obiekty postaci kobiet np. u Kisiela tu nie ma na kadencję z nią mężczyzna to jest tradycja dla satelity właśnie podróżowania przemieszczania się natomiast kobieta to jest uosobienie takiego ostatecznego sposobu życia sosy wtedy i jest w mieszka jest w domu zajmuje się domem sesje Ala, więc ulgi minęliśmy to wszystko właśnie te obrazy są powiązane z wizerunkiem kobiety, ale sza natomiast mężczyzna to jest myśliwy migruje ma mi mecenas, więc moje postaci nowelizacją mają takie relacje z relacją artykuł reklamy mają relacje z matką ratunek dla tej sytuacji jest ich terytorium natomiast ich ojcowie są jedynie nieobecni nieobecność ile nie tyle oczywiście jest też dotykamy mitologii, a nie jest to moja prywatna opinia, ale tutaj wchodzimy w zakres archetypów Nikola ja nie chcę zbyt dużo zdradzać dlatego też streścili wydaje mi się fabuły tych państwa, którzy jeszcze książki czytali w taki sposób, żeby jednak tak jak mówię nie zdradzać wszystkiego, ale muszę powiedzieć, bo od początku powieści trzymamy kciuki za to, żeby jej bohaterowie, czyli te 3 główne postaci, których łączą jak się okazuje więzy krwi w końcu się spotkali w kolskim ty więcej nie powiem Nikola z kim ty unikasz tylko tyle powiem takich oczywistych i spodziewanych przez czytelnika rozwiązań i robić to z pełną świadomością, że niektórzy nie doczekają się tego, czego zazwyczaj po takich historiach spodziewamy się na samym końcu tutaj wraca to niebezpieczeństwo pisania, które mówiliśmy na samym początku i tego, że jednak zastanawiamy się co jak zareagują na naszą książkę Czytelnicy podjąłem to ryzyko po w pełni świadomie rozumiem UE tak tak ile rynek to prawda, że powieść kończyć się w ich rozumie to znaczy koniec jest otwarty bardzo otwarty zakończenie otwarte i na całą drogę można powiedzieć nawet nie ma rozwiązania była na końcu dzień pasy też, bo z 1 stronie ważnym dla mnie było dzięki tej napis za dziś dzień lew Rywin tak, żeby jednak zająć dekady prawdziwego życia w Libii, gdzie no, gdzie ta nie zawsze także początek środek ikonie sytym Szustra zmieni ja myślę, że rzeczą bardzo naturalną i ludzką jest poszukiwanie rozwiązań w życiu, ale są właśnie takie punkty zerwania Suns la, bo nawet urodziny i śmierć były chyba to nie są takie naprawdę zakończenia początek jego zakończenia z nią o 1 z ustawą są takie okoliczność, że żona był, że np. nasze urodzenie właściwie nie powinno mieć miejsce za chaos i Konsek, więc natomiast śmierć często jest konsekwencja dokonanych przez nazywa równe, więc są doskonałą strony jest rzadko także coś się, że coś się zaczyna nawet 1 konkretnym miejscu w naszym życiu i kończy się też definitywnie definitywnie z bardzo bardzo przewidywane kin esej ów jak wspólnik, więc dla Dzikowski jest nie ma tego zamknięcia zakończenia to jest do wybuduje chodzi po prostu drugi o reprodukcję tej dynamiki życia, a nie był silny Memphis i nawet jeżeli taki nie był mój projekt to Jan nie chciałem się boi się po i osób jest plac to nie jest niespodzianka osoby się nigdy nie spotykają się swobodnie, ale one się w 30 spotykają, ale nie mają tego świadomość mocno klasykę i listu, ale Grecja 1 jest teoria ta powięź pozwala czytelnikowi czekają czytelnikowi z śledzić ten rodzaj tańca przemieszczania się oni mają te same obsesje, dokonując tych samych wyborów i można powiedzieć, że podążają takimi równoległymi drogami dystans, ale ZUS nie mają świadomości, że pozostali istnieją i syte kontekst to jest kontekst jest bawili forma, że czytelnik ma dużo więcej informacji o postaciach niż postać o sobie i są też, bo to jest bardzo ważnym dla mnie, aby dać czytelnikowi no właśnie taką pozycję uniesienia się po na spojrzenia z góry ważne zaś OFE i to właściwie nie jest interesujące, że osoby 2 postaci w tej książce Beaty wiedziały lub położnej pytający, gdy dzieło w głowie chodzi o to, że powiedzieć czytelnikom widzicie de postaci się przemieszczają racji filia każdy ma swoje jakąś logikę i po i występują pewne z met 1 SEK właśnie w tych własnych tych intymnych geografia każdej z tych postaci, ale mieli oni nigdy sobie z tego nie zdadzą sprawę on represjom mamy wrażenie, że płynął Wisłą dykty, że nasze, ale życia są podyktowane przez naszą wolę i przez nasze wybory natomiast to zostało sformułowane formą matowa przez nasze środowisko wykształcenie i ust Essence dziś Miki i często właśnie no nie mamy świadomości tych różnych mebli i wynika z kim chciałem dać czytelnikowi właśnie tą uprzywilejowaną pozycję spojrzenia z góry, ale też, żeby się dowiedział, że istnieje taka rzeczywistość, którą możecie zobaczyć natomiast nikt inny nie ma do niej dostępu, więc pomysł ten rozdział dla mnie był szalenie ważne Nikola na koniec jeszcze pytanie, bo zaczęliśmy od pisania i podróżowania to jestem ciekawa czy byłbyś w stanie napisać powieść bez tego motywu przemieszczania się bez tego motywu podróży ofert WI no tak zjemy moja druga powieść ma tam MAK w obronie tym Wojas on na rzeczywiście też omawiała wiele tematów związanych z przemieszczaniem się z terytorium, ale w momencie, kiedy zaczynałem moją trzecią powieść powiedziałem no dobra to chyba jest zbyt staje się zbyt mocno moim psie zwyczaj z przyzwyczajeniem odniesienie do terytorium jako reprezentacji postaci tożsamości, więc projekt na początku mojej trzeciej powieści był inny chodziło tutaj o to, żeby zbudować powieście, w której postaci są, a więc, że klasowych Choma posty ogra taki post geograficzne one chciały, jakby zupełnie porzucić ton geografię moje postaci wszystko zdarza się w Montrealu ma miejsce w Montrealu roku, a wygląd, a państwo ci tańczy z państwa tutaj po angielsku francusku widzimy tam, że nawet jak nasze postaci się tam przemieszczają one rzeczywiście nie nie nie podróżują one jakby odrzucają to tą odniesienie terytorium, a czwarta powieść, którą teraz pracuje ona zupełnie porzuca Montreal osoby bardzo mało podróżują nie ma to takiego sensu szczególnego podróż może trochę nadaje rytm rytm opowieści ale, ale nie ma większego znaczenia Nikola bardzo bardzo dziękuję za za rozmowę czy są jakieś pytania do autora na sali w takim razie bardzo bardzo dziękujemy pozdrawiamy życzymy wszystkiego dobrego Nikola Bitner autor książki Nikolski był gościem państwa gościem państwa, którzy nas oglądali na Facebooku gościem literackiego Sopotu wersji edycji kanadyjskiej bardzo dziękuję możemy jeszcze wrócić, żeby zobaczył na twarzy maseczka do funku w dziękuję bardzo, państwu dziękuję dziękuję paniom tłumaczką bardzo oczywiście do zobaczenia za rok na festiwalu, bo to 1 z ostatnich spotkań tegorocznej edycji w przyszłym roku Włochy nas czekają dziękuje książkę wydaną przez wydawnictwo pauza mogą państwo, jeżeli jeszcze inni mają kupić na półpiętrze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LITERACKI SOPOT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA