REKLAMA

Mikołaj Iwański i Karol Sienkiewicz o zakupach do kolekcji CSW w Warszawie

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-08-26 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:10 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Mikołaj Iwański Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej i Karol Sienkiewicz krytyk i historyk sztuki Rozwiń »

Karol Sienkiewicz: Piotr Bernatowicz opowiada o "artystach wyklętych", to nie są niekoniecznie artyści nieobecni w obiegu sztuki. Jacek Adamas zwłaszcza w ostatnich latach także był obecny w galeriach. Bernatowiczowi chodzi o wprowadzenie do obiegu sztuki treści, które wcześniej uznalibyśmy za skrajnie radykalne.
Bernatowicz tworzy wrażenie symetryzmu, on nazywa to pluralizmem, z jednej strony mamy prace, które wydają nam się rzeczywiście ważne ( Fangor, Lejman), a obok pojawienie się prac kontrowersyjnych lub nawet pracy, jak w przypadku Adamasa, otwarcie homofobicznej. Powstaje coś w rodzaju stajni Bernatowicza. To wprowadzanie do instytucji sztuki współczesnej radykalnie prawicowych treści. Ten neon Jacka Adamasa jest dwuznaczny, jest to praca z 2005 roku i powstała jako kontra do tęczy z placu Zbawiciela" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofon Marta Perchuć Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Mikołaj Iwański obywatelskie forum sztuki współczesnej i Karol Sienkiewicz krytyk i historyk sztuki Witajcie serdecznie dzień dobry dobry dobry wieczór będziemy rozmawiać o sytuacji w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski w Warszawie, kiedy w styczniu Piotr Bernatowicz został dyrektorem CSW w Warszawie opublikował merytoryczne i organizacyjne program zatytułowany Rozwiń » centrum refleksji nad sztuką współczesną mogliśmy w nim przeczytać m.in. że Piotra Bernatowicza interesują artyści wykluczeni jak twierdzi do tej pory pomijani, czyli m.in. Jerzy Kalina Wojciech Korkuć Jacek Adamas czy Jarosław Modzelewski no, więc chyba nie powinno nas dziwić, że jak dowiedzieliśmy kilka dni temu wśród nowych nabytków dyrektora, które trafią do stałej kolekcji centrum oprócz pracy Wojciecha Fangora, którą zresztą starała się jeszcze poprzednia dyrekcja CW znalazły się m.in. topos Jerzego Kaliny praca, która krytycznie odnosi się do obrad i postanowień okrągłego stołu i 4 prace Jacka Adama jak oceniacie nowe nabytki centrum nie jest to rzeczywiście żadne zaskoczenie, że w momencie, kiedy pojawi się TW, kiedy Bernatowicz także polityka zakupowa zmienia zmienia swoje tory zmierza w tym kierunku kilku artystów, który miał się to wcześniej opiekował interesował natomiast by zacząć od tego, że same takie przewartościowania kanonu sztuki jak poszukiwania czegoś co może został wcześniej, a na wystawach czy 3 czy historii sztuki pamięta jest jego stałym elementem naszej liście to co taki proces takiego wartościowania się cały czas odbywa, a chociażby Dolina nocna w latach siedemdziesiątych zadała pytanie, dlaczego nie było wielkiej kobiet artystek innych cały czas pytanie aktualne czasy, gdy trwają poszukiwania nawet dziś, jakbyśmy właśnie do muzeum sztuki to jest wystawa Teresy Tyszkiewicz Królikarni Warszawy jest wystawa usługi wraz z takim trochę na nowo odkryte artystki też czym jest to związane z jakimś sensie takim paradygmatem nowości nawet w przeszłości można znaleźć coś cały czas nas nowego, ale to, o czym mówi jednak Piotr Bernatowicz tutaj też pojawia się taki tor artysty zwykle artyści wyklęci, który jest spalany do terminu żołnierzy wyklętych to jest jednak trochę innego nawet jak się popatrzy na to kilka nazwisk, kto i, które pani wymieniła to nie są konie niekoniecznie artyści, którzy rzeczywiście nie byli obecni w ostatnich latach w obiegu stóp to wzrasta Jarosław Modzelewski to jest przecież 1 z najbardziej najważniejszych polskich malarzy i tutaj jakby nikt raczej tego tego nie podważa także Jacek Adamas, zwłaszcza w ostatnich latach dosyć dużo był obecny co w galeriach wdając się o to chodzi o poprawie Bernatowicza to chodzi bardziej o wprowadzenie do obiegu treści, które wcześniej po prostu do obiegu sztuki treści, które wcześniej uznalibyśmy to skrajnie radykalne czy takie sprzeczne z podstawowymi wartościami, które przecież nie kierujemy to też widać bez tych tych zakupach, które kilka dni temu zostały ogłoszone na konferencji prasowej w PW to myślę bardziej, że kiedy Bernatowicz tworzy taką takie wrażenia symetryzmu on nazywa to bardziej pluralizm, czyli z 1 strony mamy z 1 strony mamy prace, które wydają nam się o kraj czy wydają nam się co oczywiście rzeczywiście ważne tutaj mamy zakupu powiedzmy właśnie tego obrazu Fangora czy wykupienia pracy Dominika Lejmana depozytu, a obok IT te zakupy legitymizują jednocześnie pojawienie się chce współpracy bardziej bardziej kontrowersyjnych czy po prostu prac w przypadku 1 pracy Jacka Adama po prostu od homofobicznych wydaje się, że to nawet nie chodzi o konkretne nazwiska, chociaż tutaj oczywiście powstaje coś dają stajni Piotra Bernatowicza czy, czyli teraz, który miał się posługuję bardziej chodzi o pewne pewne treści i o posługiwanie się jednak pewnym, któremu politycznym i wprowadzanie do do instytucji sztuki współczesnej radykalnie prawicowych i Mikołaj Iwański jak myślisz patrząc na te zakupy zrobione przez dyrektora CW mamy do czynienia z tym jak jak powiedział Karol przed chwilą przewartościowanie kanonu sztuki tak tutaj widzimy też taki zmysł polityczny dyrektora Bernatowicza, ponieważ on wykupuje kilka prac uznanych artystów dlatego do pana, jakby osoby z tym od dawna współpracuje, które są obecne w jego programie na ich jest jest jest to w jaki sposób szczytny, ponieważ buduje takie wrażenie, że są jakieś elementy kontynuacji jego w jego zarządzaniu zamkiem Ujazdowskim natomiast nią ATA Dominika Lejmana poprawka, która leżała 20 lat w depozycie od 2001 roku no ewidentnie już kwalifikowała do wykupienia trzeba, że zostało zrobione wcześniej natomiast pozostałe osoby są same nazwiska same 45 nazwisk z funkcją operator współpracuje, który pokazuje netto to nawet nie jest tajna jak powiedział, że taka malutka stajenka, bo tych artystów jest cały czas tyle samo nikt nogi, jakby nie zgłasza akcesu do współpracy z kuratorem Bernatowicza artyści jednak zdają sobie sprawę, że współpraca inwestora pocałunek śmierci tak naprawdę trwa nieformalny bojkot zamku Ujazdowskiego, bo antycznego nie chcą współpracować z tą instytucją chcą wypracować dyrektorem ją znajduje się bardzo bardzo trudnej sytuacji, tym bardziej że już pracownicy, których sobie dobrał ono też nie pomagają w tym, żeby ta jakość po prostu uwiarygodnić opowieści są osoby, która w razie nie funkcjonują w świecie sztuki odważnie wzbudzają najmniejszego po prostu zaufania w naj tutaj kupując depozyty próbuje pokazać, że nie jest taki zły jest taki straszny oczywiście mało, kto wierzy no bo jest to jednak o realizowanie programu politycznego jedno instancji wychodząc z pola politycznego nie wychodząc z większej refleksji, czego rozpoznania tego co się dzieje w sztuce także ja otrzymuję swoją diagnozę, którą podałem w artykule na temat krytyki politycznej parę miesięcy temu globalna bawić będzie po prostu gra pan tam Ujazdowskiego i końcem faktycznie realizuje usprawnia powiedzmy w takim razie teraz może to jest dobry moment od tej pracy wspomniane już przez Karola Sienkiewicza prace Jacka Adama SA, która wzbudziła chyba największe emocje praca ton van instalacja w formie neonu pałek w kolorach Tęczy i w jej kształcie może nawet sama praca ale, ale opisanie przez Marcela Skórskiego, czyli dyrektora CSW do spraw programowych cytuje treść pracy nawiązuje do włączania się do przestrzeni publicznej ideologii, które mogą nieść pewne realne zagrożenie oczywiście chodzi o ideologię wiadomo LGBT tak wicedyrektor PwC oczywiście dopowiedział później sprawę, że chodzi o ideologię LGBT na tej konferencji prasowej rzeczywiście to praca na Jacka masa jest w pewnym sensie dwuznaczny też obserwowałem jak jak moi koledzy koleżanki reagują na tę pracę w mediach społecznościowych wiele osób odczytywała ją odmieniec w dodatku cytował ją wysoko to sposób reakcji na wydarzenia 7sierpnia w Warszawie, a czy właśnie jako przemoc skierowaną wobec osób LGBT plus, a tymczasem jest to praca w 2015 roku i pracę, która była reakcją na temat Julity Wójcik, która stanęła na placu Zbawiciela w Warszawie i interpretacji tej pracy, które też Jacek Adamas się posługuje prof. Stanisława ciekawskiego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, a czy taka też w jakim sensie interpretacji Zatorska jest taka, że ta Tęcza Julity Wójcik była rodzajem agresji skierowanych wobec zdrowego zdrowych, a hetero Polaków czyli jakby prace można w jakimś skrótowo opisać co do LGBT nas atakuje brakuje następnego, jakie są jeszcze Policy, ponieważ policja wtedy ochraniała ochraniała tempo to jeszcze było trochę inny okres niż mamy teraz dzisiaj, a że policja wydaje się być trochę pro po innej stronie nie jest to jedyna praca zespół, który wtedy Jacek Adamas wykona w reakcji na ten ciał była też finał dekorowana kolorowymi kwiatami, która była, w którym mur Piotr Bernatowicz pokazywał na wystawie strategie buntu i też to końca miała istniała jeszcze 1 bardzo taki prawdziwymi prawdziwymi 9 pałkami policyjnymi równe skoro w różnych kolorach układających się tańce na takiej planszy z napisem, że jest sponsorowane przez Unię Europejską Boniewa oczywiście ta w cudzysłowie taki koniec określają teraz LGBT to niebezpieczeństwo ze strony kultury Zachodu i i Unii Europejskiej, który rzeczywiście ta praca jest niejednoznaczna, kiedy się na nią, kiedy na nią patrzą znający historię, uznając interpretację, którą posługuje się sam artysta na pana jest jakiś sposób otwarcie homofobiczne Karol Sienkiewicz Mikołaj Iwański są jego kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gośćmi kultury osobistej są Mikołaj Iwański obywatelskie forum sztuki współczesnej i Karol Sienkiewicz krytyk i historyk sztuki rozmawiamy o sytuacji w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski w Warszawie ostatnio dyrektor chce Voo Piotr Bernatowicz pochwalił się nowymi zakupami prac i dzieł od właśnie pracach rozmawiamy dziś do zakupionej kolekcji trafiła m.in. prace Ignacego czwartą SA niemiecka jakość śmierć jest mistrzem Niemiec i Orzeł trenera co te prace w waszym zdaniem symbolizują, gdy chciałem się powiedzieć, że w przypadku, dlaczego to co jest Paka dosyć ciekawa zbieżność, ponieważ on malarsko owców na przestrzeni lat jak staje się coraz bardziej sprawne i obrazy generalnie nie są źle namalowane natomiast na poziomie samego konceptu mamy tu ewidentnie po prostu tak i zamiany czysto i lustracyjnego do propagandy historycznej także tutaj jakby nie ma nic zupełnie o tym, czego też widać, że operator Which spódnica czy kurator i dokonujemy za pomocą Facebooka, bo tym kryterium, jakby selekcji artystów są po prostu poglądy na czwartą ewidentnie jest zwolennikiem mniej bardziej skrajnej prawicy ten język polityki historycznej absolutnego wita zasady co widać w tych pracach od pozostałych artystów wybranych słów łatwiej byłoby na to gdzie jest jest bardzo podobnie naj tutaj jakby kwestie artystyczne estetyczne moim zdaniem ewidentnie są na długich lat także ten wybór jest nową stricte polityczne to jest o tyle od gleby dziwne, że młodzi kuratorzy odrobią lekcje często przy pomocy Instagrama natomiast na problem na to jak człowiek w czterdziestą, ale czy prawie dziesięcioletnim dalej, choć celowo używa Facebooka i ich to samo widać w przypadku Ludwiki Ogorzelec czy w przypadku znany cykli Olejniczak tak Ludwika Ogorzelec będzie miała w CSW jesienią swoją wystawę tak zapowiedział Piotr Bernatowicz, a no to jest artysta nigdy nie zdobyła większej widoczności to rzeczy, które ona robi ona jakoś też szczególnie nie budzą wielkiego entuzjazmu są takie co szkolną to robią co bardzo dawna natomiast powiedzą, jakie to są prace Mikołaj Ludwika Ogorzelec w tej chwili chyba w Paryżu jest tam poziom jest on swoją mamą, ale takie instalacje dedykowane konkretnym przestrzeniom taki był w sposobie myślenia, który nie jest już wysoka co przestarzały, ponieważ używa bardzo dużych ilości plastiku oczywiście przestrzeni bardzo efektowna jest oparty na jakim myśleniem natomiast są też rzeczy, która w sztuce zostały po prostu przerobionej broni tak do nich refleksja, by go nie dotarła natomiast wszyscy, którzy są w tej polskiej artystycznej bańce Bukowej, uznając go po prostu bardzo ostro końcowe poglądu, a więc tutaj muszę po prostu powtarza to moja diagnoza ewidentnie działa klub polityczny Zenona k Szyplik Olejniczak jej pracę to Graf kulki ojciec ciepła Koszalina dla córeczki relikwiarz i walizka obowiązana warkoczem z tego co pamiętam Zenona k Szyplik miała w Kordegardzie kilka lat temu swoją wystawą ojcowizna, której głównym bohaterem był ojciec Polak żołnierzowi patriotą znakomitym całą wystawę w Arsenale, kiedy Piotr Banach był dyrektorem to jest taka poznańska artystka z kręgu w związku artystów plastyków, która jest dosyć pracowita trzeba przyznać natomiast ona w tej pracy wyglądają takie źle prowadzone prace studenckie ma nie potrafi tym obrazem tym przedmiotem po prostu czegoś zakomunikować cały czas po prostu pracują tak bardzo prostych środkach jakoś nie ma w sobie ambicję, żeby spróbować je przekroczyć także Piotr przez jakiś czas bardzo rozpaczliwie szukał artystów, którzy będą gotowi współpracować na izolację plik Olejniczak jako poznanianka jako siły szybko znalazła w jego kręgu natomiast nie są to rzeczy, które będziemy pamiętać jak coś innego powodu niż po prostu współpraca kompromitująca wobec dyrektora zamku Ujazdowskiego Piotr Bernatowicz w swoim programie deklaruje także chęć współpracy z instytucjami marginalizowany m.in. otwartą pracownią w Krakowie BWA Sokół w nowym Sączu galerią dom praczki w Kielcach czy coś w tej materii dzieje tego na dziś nie wiemy dopytywany odpowiedział, że zbiorowej wystawy Jerzego Kaliny w tym roku nie planuje, ponieważ wymaga ona kilku lat przygotowań wraca to nazwisko w naszej rozmowie myślicie że, że Jerzy Kalina stanie się na najbliższe lata głównym artystą dobrej zmiany w sztuce współczesnej on był w ostatnim czasie trochę jedynym artystów do zmiany i świetnie znam się go kojarzymy lat osiemdziesiątych szczegółu powiedział wybitnych prac pamiętamy jego oprawę pogrzebu oprawę plastyczną pogrzebu Jerzego Popiełuszki i później nagrobek księdza Popiełuszki, które Kalina zaprojektował to rzeczywiście są prace, które oddawały atmosferę tamtego czasu średnia świetny sposób i wpisały się w jaki sposób taką zbiorową pamięć natomiast dzisiaj to już trochę zmierza co trochę innym kierunku wydaje się, że jego wybór jako autora pomnika smoleńskiego ostatecznie nie był najgorszy mogą być im ten pomnik wyglądać wyglądać znacznie gorzej natomiast sam cel 2 wydaje się, że sytuacja jest niezwykle ciekawa w tym momencie, ponieważ od Bernatowicz przyszedł do do do zamku trochę oczekiwaliśmy takiej tych radykalnych zmian natomiast on on działa bardzo ostrożnie i w tym momencie została zmieniona tylko tylko najważniejsze w tej najważniejsze tylko dyrektor dodaje wicedyrektor sądowi natomiast sami sami kuratorzy, a sami pracownicy pozostali nie więcej ci sami sporo osób odeszło kilka osób odeszło, ale cały czas realizowany jest program wystawienniczy w poprzedniej Dyrekcji, które nie sądzę, żeby ani Bernatowicz ani jego wicedyrektorem, żeby się w tym utożsamiali wręcz przeciwnie także wystawę, która w tym momencie otwarta żarty żartami kurator Janusz przedstawił tatarski, więc w gruncie rzeczy nie wiemy jeszcze jak by jak będzie wyglądała polityka cen, bo możemy się tylko domyślać takimi jak spółkami tej przyszłości czas był koncert Jerzego Pietrzaka próba siania zaproszenia Hungary kina ostatni koncert związane z rocznicą bitwy warszawskiej czy właśnie teraz te zakupy jest zapowiedziana tylko wystawa Ludwiki Ogorzelec, ale żadnych innych wystawach w przyszłym roku cały czas nie wiemy co na te pytania jak bardzo odpowiedział być może trwają jakieś prace, ale być może jest to wszystko chce także naprawdę trudno powiedzieć, ale możemy się spodziewać się ja przynajmniej tego spodziewał, że będzie to albo jakaś powtórka polityki wystawienniczej, którą Piotr Bernatowicz prowadził w Poznaniu galeria scena którą, który co jakiś czas, gdy był dyrektorem, czyli takich wystaw jak strategie buntu czy później historycznej, którą przygotował w Warszawie, że będą się tam pojawili właśnie artyści jak Jerzy Kalina Jacek Adamas czy Ignacy warto, ale prawdopodobnie będzie Piotr Bernatowicz będzie próbował to ująć w czy legitymizować swoje bardziej radykalne wybory, pokazując klasyków takich jak Jarosław Modzelewski czy artystów nie umiarkowany czy takich, którzy politycznie co po tej samej stronie jak on, chociaż niekoniecznie ma to swój wyraz w samych miast na psychikę Olejniczak właśnie Ludwika Ogorzelec, które są nie są to wybitne dzieła sztuki jeszcze 1 aspekt całej sprawy i być może też ciekawy kontekst chciałam poruszyć, ale musimy się streszczać niestety, bo czas nas goni w artykule w Gazecie wyborczej o zakupach do kolekcji CSW ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego wydało oświadczenie, w którym doprecyzowuje powody zakupienia dzieł spoza pierwotnej listy jak myślicie, o czym świadczy minister Piotr Gliński przygląda się bacznie działaniom Piotra Bernatowicza po wpadce z powołanym przez przez siebie prof. Jerzym Michałkiem muzeum Narodowym, a jak można to czy NATO ma bardzo szeroko otwarte drzwi w ministerstwie, bo faktycznie formalnie taka korekta tego wniosku zakupowego jest możliwa natomiast praktyce co się dzieje bardzo rzadko, a my tutaj ministerstwo otworzyło po prostu wszelkie możliwości nowego dyrektora, chcąc wesprzeć każdy, kto może coś takiego liczyć, ale w, którym momencie przyjdzie moment, kiedy zacznie być przez dobrą zmianę właśnie pogląd dotyczący aktu efekty w postaci 30 osób na koncercie Lux torpedy ich dzięki wujka zło może to nie jest ona co na to ministerstwo liczy także kontakty, a co czuję, że mogą się ochłodzić po prostu jakiś czas na bruk tu starcie powinno, o czym świadczyły za zaowocować również od strony politycznej artystycznej wiemy, że jak będzie nam tutaj będą obserwować nie tylko ja bardzo dużym zainteresowaniem przenieśmy się jeszcze pozwólcie, że przyniesie jeszcze na chwilę nad nad morze i wrócimy do sprawy Bałtyckiej galerii sztuki współczesnej w Słupsku Mikołaju po tym, jak duży format opublikował reportaż, gdzie byli pracownicy galerii zarzucają wieloletniej dyrektorce Edycie Wolski mobbing jako obywatelskie forum sztuki współczesnej zapowiedzieli bojkot tej instytucji, do którego wezwaliśmy artystów i kuratorów domagać się również natychmiastowej rezygnacji dyrektor polskiej ze stanowiska oraz rozpisania transparentnego konkursu czy w tej sprawie coś się zadziało jeśli nie to czy waszym zdaniem jest szansa, że urzędnicy poważnie potraktują sytuację galerii moje dotychczasowe doświadczenie, mówi że urzędnicy nie są w stanie politycy tak naprawdę, których zatrudniają nie są w stanie przejść obojętnie wobec tylu publikacji o ani razu nawet po raz kolejny jestem zaskoczony, ponieważ urząd Marszałkowski pod kierownictwem marszałka Struka en naprawdę próbuje przeczekać wojnę pandę dając nic nie stało może zrobić wszystko zgodnie z prawem ani nie widzieliśmy w związku z tym nic tak naprawdę żadna decyzja została podjęta nie został wydany żaden komunikat, a te są przerażające szczegóły, bo nie są nominaci ministra Glińskiego tylko to są obrońcy demokracji po prostu panu nadzieja jak polityczna dużej części społeczeństwa oni stosują standardy, które tak naprawdę są mocno przerażające naprawdę urząd Marszałkowski przyjął propozycję po prostu przeszukiwania nie komentowania mają wielki problem sam się rozwiązania jak gorąco liczę na ten problem jednak nie rozwiąże liczą również na artystów, że nie będą przyjmowali zaproszeń do współpracy z Eco oraz polską tutaj mam taką taką pewność, że inaczej będzie natomiast odpowiedzialność polityków w tym momencie ludność na nich spadło pan taką bezczynność z każdym dniem robi się coraz większa jest to naprawdę najwyższym stopniu niepokojąca czekam w każdym razie cały czas na jakąś konkretną reakcję urzędników bardzo bardzo dziękuję za rozmowę Mikołaj Iwański obywatelskie forum sztuki współczesnej Karol Sienkiewicz krytyk historyk sztuki byli gośćmi kultura osobista przegrana czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA