REKLAMA

Wójt gminy Terespol: U nas 1/3 dzieci jest z rodzin wielopokoleniowych. Wirus może się szybko rozprzestrzeniać

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-08-27 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:16 min.
Udostępnij:

O organizacji roku szkolnego, ministerialnych wytycznych i kłopotach, jakie mają gminy opowiadał Krzysztof Iwaniuk - wójt gminy Terespol, przewodniczący zarządu Związku Gmin Wiejskich RP

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Krzysztof Iwaniuk wójt gminy Terespol i przewodniczący związku gmin wiejskich dzień dobry dzień dobry witam serdecznie gminy wiejskie są gotowe na pierwszy dzień września otwarcie szkół szykujemy się gorączkowo rachunkowość szykujemy do ostatniej chwili, bo się w zasadzie da dowiadujemy jeszcze nowych decyzjach, które zapadają praktycznie na kilka Rozwiń » dni przed otwarciem tych szkół to jest nie lada wyzwanie przed nami chyba tak będzie trochę będzie trochę improwizacji, ale staramy się zrobić wszystko co możliwe, żeby było jak najbezpieczniej, a czym będzie improwizować panie wójcie jedno dzisiaj mamy największy kłopot chyba z tym, że co do wytycznych tych ogólnych mamy jasności i tutaj mieliśmy chwilę czasu, ale wciąż np. dowiedzieliśmy się, że musimy też mieć te normy dziecka w przedszkolu jak te podzielić, które dzieci wybrać problemem chyba będzie największe wyzwanie takie jak nauczyciele, którzy nie mają przygotowania fizycznego ani samorządy wychwycić tych dzieci, które potencjalnie mogą być chory kontakt z lekarzem jest bardzo trudne, bo w zasadzie przechodnie się zamykały lokalne lekarze udzielają świadczeń tylko telefonicznie ma bardzo się zmienić wczoraj słyszeliśmy komisji wspólnej, że będziemy mamy być finalistami do do NFZ-u, jeżeli teraz się taka sytuacja zmieni pan minister Piątkowski mówił coś nawet jakimś czerwonym telefonie dla szkół, ale to bezpośrednio z sanepidem, bo do sanepidu dzisiaj te infolinię były niemożliwe praktycznie do wykorzystania tak ciągle było zajęte ma być rzeczywiście specjalna linia zresztą w naszej gminie myśmy bardzo prosili, ponieważ każda szkoła jest rzeczywiście trochę inna wysłaliśmy swoje przemyślenia pod na podstawie wytycznych zaprosiliśmy, żeby sanepid z nami nie chciał się spotkać przyjechać wizytować, ale oni chyba są na tyle przeciążenie, że nie wiem czy to będzie możliwe czekamy na pociąg, a chciałbym po prostu by sanepid będzie tylko jako eksperci w tej sprawie przyszli obejrzeli ewentualnie poradzili co można zrobić tak jest jeszcze poradzili dyrektorom, bo dyrektorzy potem nauczycielom jak rozróżnić grypę od Korony wirusa, żeby po prostu jak najszybciej można było reagować, ponieważ Bóg jest częścią panie wójcie przepraszam tak z ciekawości, kiedy pan się zwróciła tę pomoc do zasady sanepidu ta ekspertyza tydzień temu mniej więcej od zwróciliśmy się z prośbą, wysyłając jednocześnie swoje przemyślenia na temat tych odległości maseczek wejść itd. bo to sytuacja, którą tak jakoś przygotowaliśmy na podstawie tych wytycznych, które przygotowane zostały centralnie natomiast problem jest, że nie ma procedur w momencie, kiedy jest podejrzenie, bo w tym momencie należy zacząć działać bardzo szybko proszę zwrócić uwagę często do wiejskiej szkoły szczególnie telewizji jest to poważny problem to jest sprawa dotycząca dowozu dzieci już od samego dowodu dziecko siada do autobusu zakładamy, że rodzice napiszą listy jeszcze do rodziców, żeby zwrócić uwagę, że oni też odpowiedzialnie zachowywali nie wysyłali dziecka z podejrzeniem o jakąkolwiek, jaki i przeziębienie czy chorobę, bo w tym momencie jest to pewne zagrożenie, które stwarza się dla wszystkich najdalej mamy problem dziecko siada autobus jest złożona z kilkunastu często miejscowości Najda chodzi do szkoły, jeżeli jest podejrzane trafia do izolatki co się dzieje dalej, jeżeli rodzice mogą szybko się mieszkać w tej, a jeżeli nie no to przecież tam będzie dość długo bez rodzica nie można skontaktować z lekarzem, bo to tylko rodzic tworzący przepisy o Polsce są tak przeregulowany w każdej chwili w każdym calu, o czym nie pomyślimy to jest zawsze jakiś tam kłopot, a jak to wszystko zadziała zobaczymy dopiero w zasadzie po 1września najdalej jeżeli, jeżeli będzie nam działalność zakończył wymienia te problemy pan mówi i dalej ile jest, jeżeli myśleć i ale nie sądzę, żeby te problemy się skończyły 1września, bo myślę że, że 4000 się będą zmieniały będą się zmieniały też pewnie same podejścia różnych instytucji, a my przywykliśmy do pewnej odpowiedzialności musimy tutaj dyrektorkami wypracować swój odpowiednie procedury w skokach, ale tak naprawdę to nie my podejmujemy decyzję, bo to znaczy pozytywna opinia kuratora czy pozytywna decyzja czy opinia sanepidu to to jest w zasadzie decyzje my nie jesteśmy przygotowani ani jako samorząd ani jako szkoły do tego, żeby zajmować się jeszcze w tym momencie korek samochody nie mamy pojęcia myśmy też liczyli na to, że jeżeli sanepid przyjedzie do naszych szkół żeby, żeby przy okazji poinstruować jak rozróżniać być nauczyciele po prostu też nie błądzili i fałszywych alarmów nie stwarzali, bo będzie tylko dodatkowe zamieszanie, a jeżeli faktycznie okaże co no to potężne dziury powinny być jest jednoznaczne w czasie, jeżeli będziemy się zwracać rzeczonej w czasie wakacji panie panie wójcie w lipcu w pierwszej połowie sierpnia zadawali te wszystkie pytania czy zgłaszaliście te wątpliwości do kuratorium albo bezpośrednio do ministerstwa edukacji bezpośrednio do ministerstwa edukacji absolutnie tak dyskutowaliśmy między sobą kuratorium tutaj nie ma specjalnego dnia jedno konferencja razem z panem wojewodą lubelskim tyle, ale to było raczej powtórzenie tych ogólnych wytycznych, które się objawił także tutaj myśmy nie mieli udziału w tworzeniu tych zaleceń, bo one są też tutaj no tak nie do końca jednoznaczne czasami można powiedzieć nawet sprzeczne, ale dobra z tego da się coś tam wybrać tylko zalecenia są zaleceniami, a brakuje konkretnych procedur w przypadku, jeżeli jakieś zagrożenia się pojawią, by tutaj będziemy się wszyscy razem uczyć jest to wyzwanie niewątpliwe, a pamiętajmy w naszym mojej gminie np. 13 dzieci należy do rodzin pokoleniowych, więc w momencie zbierania tak dużego okresu dużego terenu, bo przypominam to jest 13 terytorium Warszawy no i 6000 mieszkańców i 800 ileż uczniów złożonych do 3 szkół w tym momencie to może bardzo szybko się rozprzestrzeniać nie będzie natychmiastowej reakcji no ale będziemy się z Senatem czy uważa pan, że dobrą decyzję podjął minister Piątkowski kilka minut temu usłyszeliśmy informacja taka sama o tym, o czym mówił minister Piątkowski dziś w państwowym radiu, że nie będzie zalecenia noszenia maseczek na w tych częściach wspólnych, czyli jak rozumiem po prostu na korytarzach to dobrze nam my robimy wszystko, żeby w ogóle właśnie przeregulowany prawo nawet pod prąd powoduje kłopoty dotyczące tego, żeby te przerwy nie były naraz dla wszystkich uczniów, bo mamy 2 szkoły po 400 uczniów prawie co w tym momencie jest to poważny problem, bo te korytarze są wtedy bardzo tłoczno chcielibyśmy, żeby to był taki model francuski nauczyciel pracuje cały czas z uczniem robi sobie każda klasa przerwy w innym miejscu winnym czasie to jest możliwe w nauczaniu początkowym, a jeżeli jesteśmy w starszych klasach, gdzie nauczyciele uczą konkretnych przedmiotów no to już może być duża trudność, żeby te przerwy były w różnym czasie może być trudno, ponieważ u nas ten system jest zawsze bardzo znane konkretne dzwonek i przerwy za przebywały przybyliśmy do pewnych standardów, których próbujemy odejść na ile tylko prawo pozwoli, bo nauczyciel powinien robić przerwy nie w tym czasie nie kiedy je i 1 czasie dla całej szkoły tylko różnych w różnych godzinach trudnych minutach i w tym momencie nie byłoby tego tłoku na korytarzu, ale rzeczy, ale wiemy, że to jest trudna mamy pan zalecił swoim podległym szkołom, żeby spróbować wprowadzić taki system także żeśmy rozmawiali tak jest mówi Francuz, żeby po prostu nie zmieniać salę, żeby jakoś łączyć te godziny, żeby program wypełniać niektórzy nazywają bankami tak, żeby zrealizować program ale, ale w tym momencie nie stwarzać zagrożenia, bo zapanowanie przez kilku kilkunastu nauczycieli na tych przerwach będzie bardzo trudne podobnie jak przedszkolach po co tam są te odległości dystanse społeczne przy tak, że takich maluchach praktycznie chyba nierealne, żeby utrzymać takie ryzyko egzekwowania tego jest po prostu nierealne pani życia proszę powiedzieć czy to wszystko, o czym rozmawiamy wypełnianie tych wymogów to czym mierzą się gminy wiejskie taka jak czy tak konkretnie gminy jak pana wiąże się z dodatkowymi kosztami czy, budując największy problem 13 gmin wiejskich i małe miasteczka Sojusz na granicy to jest pewien paradoks, że my oddaliśmy morza po serce wszystkie jakie, jaki mieliśmy pieniądze na to, żeby nasze szkółki były zadbane, żeby doposażone żeby, żeby były pachnącej ładne to się radykalnie zmienił obraz oświaty miejskiej po tym, jak samorządy przejęły oświatę i dzisiaj paradoksem tego jest to, że my przez to zaczynamy można będzie bardzo gotowe miasta policzyły, że same na same za samą ekstra wydatki związane z tymi zabezpieczeniami przed rotawirusem to są 2 miliardy w skali kraju proszę zwrócić uwagę, że pana ministra Piątkowskiego przekonujemy, że fajnie jest on pokazuje, że w samorządach rosną dochody cały czas podkreśla, ale nie we wszystkich proszę zobaczyć spojrzeć na typową gminą mówi gminę wiejską, gdzie demografia jest jednoznaczna coraz mniej mieszkańców bardzo słabo i mieszkańcy zarabiają są 2 różne Polski niż niż same najbogatsze miasta, bo tylko one mają jeszcze dużo większe możliwości tutaj grozi nam może jeszcze ten rok rok przetrwamy, bo się do domagamy tej dyskusji, która jest złożona miałaby ona na tej komisji wspólnej będzie w połowie września o finansowo finansowania oświaty ten system już się skończył nasze rezerwy się kończą przestajemy inwestować mówi znaczącej części gmin i nie wiem czy to będzie 13 połowa, jeżeli nawet ten rok przetrwamy jakiś zarys jakiś tam siłą rozpędu już na przyszły rok mogą być problemy ze składaniem budżetu samorząd się robi wydmuszką, bo przestajemy inwestować setny mecz wszystko, dlatego że coraz więcej pieniędzy musi przeznaczać na edukację, ale oczywiście na początku byśmy dostawali chcieliśmy świat 98% na nas wydatków ponoszonych potem na oświatę w postaci subwencji ostatnio było tam powiedzmy 80 ostatnie lata to już 40% dopłacamy i więcej w niektórych gminach bardzo to podkreślam, ponieważ pozytywnej opinii kuratora nadal nie jest tak łatwo uzyskać często musimy utrzymywać szkoły, które kosztują kilka razy więcej, które jest kilkadziesiąt uczniów na to jest sytuacja, że ktoś inny podejmuje decyzję ktoś inny za to płaci ten system finansowania musi być zreformowany postulujemy zreformować musi być także Wola rządu, by musi być Wola rządu myślę, że ten temat powoli dorasta, bo inaczej się mleko rozleje po prostu niektóre samorządy będą niewydolne nie będą mogły złożyć budżet to jest absolutnie, bo daje ważniejsza sprawa dzisiaj z punktu widzenia samorządności, która 30 latach bardzo chciała dalej służyć swoim mieszkańcom nie tylko utrzymywać szkoły i wypłacać socjalne wydatki pieniędzy państwowych w postaci opieki społecznej to jest wyzwanie, które jest myślę dla nas wszystkich niezwykle ważne, jeżeli chcemy docenić i to to trzydziestolecie dalej przedłużać, jeżeli chodzi o samorządność jeśli wszyscy faktycznie chcą pan Krzysztof Iwaniuk wójt gminy Terespol i przewodniczący związku gmin wiejskich był gościem pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę teraz informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA