REKLAMA

Zostać mistrzem podglądając i podsłuchując Mistrza

OFF Czarek
Data emisji:
2020-08-27 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:47 min.
Udostępnij:

O warsztatach "Song Master Class" dla adeptów sztuki wokalnej opowiadał Tomaszem Koniecznym, światowej sławy bas-baryton

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pan Tomasz konieczny światowej sławy bas-baryton dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam serdecznie to właśnie pani powiedzieć Ks Tomasz konieczny, czyli kamery Węgier, czyli to jest najwyższe najwyższy honor dla śpiewaka operowego w Austrii w Niemczech, ale uczyć się przykłada też cały świat, bo każdy chciałby być takim Rozwiń » kamer zamiarem tak tak tak bardzo miło, że pan tak wspaniale anonsuje semantycznie dodam jeszcze, że też, by pan Tomasz konieczny jest bojownikiem oprawa pracownicze śpiewaków operowych, ale jakoś tak wyczułem, że był pan dużo bardziej zaciekły bojownikiem, kiedy pan nie pracował, a teraz niech pani pracuje to ogień panu wykaz mienie nie chodzi o technologię i poczynania tego co się robi ja rzeczywiście na samym początku lokalną na NATO na początku marca jako pierwszy w Austrii zgłosiłem się 2 Kancelaria prawnej żeby, żeby nasze prawa na tych tych osób, które zostały jak na lodzie zostawione przez chodzi chodzi przypomnę, że chodzi o prawa osób, które nie jest nie były zatrudnione przez teatry operowe na umowie stały tylko po prostu pracował pracował jako wolni strzelcy no tak mamy do czynienia z taką sytuacją dość nietypową, w której rzeczywiście wszyscy pracownicy pozostający na etatach czy instytucjach kulturalnych czy w innych instytucjach w jaki sposób mające swoje pensje te swoje przychody uregulowane czy to poprzez jakieś postojowe czy jakiś jakiś w Niemczech też nazywała kur Arbeit natomiast wszyscy pracownicy, którzy pracują tzw. wolnej stopy freelancerzy oni rzeczywiście zostali na lodzie pokazano nam też coś takiego niesamowitego, z czym się pierwsza w moim życiu spotkałem na obczyźnie mianowicie do tej pory zawsze byłem orędownikiem idei, by przed próbami przekonywać również polską opinię publiczną o tym, że umowa to jest rzecz święta w w Niemczech czy Austrii czy na powiedzmy za naszą zachodnią granicą natomiast tutaj w okresie pandemii okazało się, że te rzeczy nasze umowy rzeczywiście nie są więcej warte od papieru, na którym zostały napisane i to mnie tak troszeczkę zmieniła oczywiście moją optykę totalnie w tej w tej sytuacji no ja intuicyjnie udałem się rzeczywiście po rozpoczęciu pandemii do kancelarii prawnej w Austrii potem się z tego zrobiła wielka historia czyta umowy nie miały klauzuli wyższej konieczności nota klauzula wyższej konieczności to jest wszystko bardzo bardzo bardzo fajnie, że coś takiego w tej umowie jest w zasadzie ta wyższa konieczność miała nas artystów bronić przed przed ewentualnością taką jak choroba czy inne inne tego typu wydarzenie natomiast okazało ofiara miała bronić przed takimi wydarzeniami jak pandemia w z 1 strony tak z drugiej strony jak to w Polsce wygląda od strony prawnej to nazwał np. ty obowiązywało w momencie ogłoszenia lub dawną prawo o pandemii liczne, czyli prawo, które zakładało właśnie zachowanie odpowiednie rządu i polityków w sytuacji zagrożenia pandemią mego to było prawo bardzo stare, bo aż 50 któregoś roku szóstego czy któryś pamiętam natomiast, że tak 1900200 natomiast to co to co nas przeraziło i pokazało, że wszystko jest względne to to, że 10marca ogłoszono w Austrii pan lock Down podobnie jak jak większość krajów europejskich natomiast 15marca rząd tego kraju parlament uchwalił nowe prawo, które zakładało zupełnie inne zachowania dotyczące dotyczące właśnie konkretnej tej pandemii powidła ja tylko powiem, że to prawo prawo epidemiologiczne, które było uchwalone w tym 53 000 piętnastym roku on zakładał wypłatę pełnych odszkodowań ze strony rządu dla wszystkich no firm które, które w tym momencie straciły swoje zarobki na skutek właśnie odwołany spektakl liczy czy zamkniętych restauracji czy wszelkich tego typu historii rząd austriacki wprowadził sobie nowe prawo, które zakładało właśnie to w zasadzie było powtórzeniem tego prawa z pięćdziesiątego szóstego roku z tą jedynie różnicą, że zdejmował z polityków pełną odpowiedzialność finansową i 16marca zostało to prawo wprowadzone w życie de facto wstecz prawda no bo miał bowiem obowiązywać już od początku lokalną i powiedziano nam, że no zostajemy Zniczem, czyli jest to rzeczywiście wyższa konieczne wszystko można pokryć wyższą konieczność, by podłączyć podpisać o nich nie wszystko wyższa konieczność dość precyzyjnie opisane wprawie no właśnie, dlatego że ta wyższa konieczność również zakłada ogłoszenie pewnego określonego stanu wyjątkowego w poszczególnych krajach tego stanu nie ogłoszono w wielu krajach to jest po prostu podporządkowanych szczególnie ważne są to są rzeczy, których nie da się przewidzieć, które się pojawiają no tak, ale tutaj mamy do czynienia z taką sytuację, w której wiele rzeczy dałoby się przewidzieć i no to jak udało się przewidzieć epidemii epidemii, ale proszę zwrócić uwagę, że w tej chwili zachorowań jest równie dużo jak na początku tej pandemii natomiast zachowania polityków i to nie tylko w Polsce tylko na całym świecie są skrajnie różna od tych zachowań, które minister mieliśmy do czynienia na początku pandemii po prostu Zdano sobie sprawę, że ta sytuacja nie może dłużej w takiej formie trwa czy nie możemy się wiecznie zamykać musimy tylko musimy po prostu no i kreatywnie zmierzać do rozwiązania problemu w takiej czy winny sposób ja jestem jak jak najbardziej za tym znaczy moja działały czy czy właśnie praca z wolnej stopy czy praca freelancera praca wolnego serca nie zakłada takiej sytuacji, bo nie znam szczegółów, ale potrafi sobie wyobrazić, że ktoś, kto pracuje na umowie na czas nieokreślony pobiera np. jako Śpiewak w teatrze operowym pobiera pensję x, a ktoś, kto jest finanse RM i do tego gwiazdą pobiera znacznie więcej i część tego dużo wyższego wynagrodzenia jest także za to że, gdyby trochę poza systemem przetworzy sobie sam system zabezpieczeń co my nie jesteśmy poza systemem, toteż trzeba sobie jasno powiedzieć wszystko byłoby bardzo pięknie i zgodnie byłoby zgodne z tym co co pan tutaj sugeruje, gdyby teatry rzeczywiście jakiś ogromne ilości angażowały ludzi na stałe u siebie, czyli zespoły byłyby rozbudowane jak to miało miejsce w Niemczech w latach czterdziestych pięćdziesiątych sześćdziesiątych, gdzie te są rzeczywiście było to były duże grupy ludzi które, które były budowane przez dyrektorów artystycznych i ludzie byli w jaki sposób również wspierani przez swoje teatry mogli korzystać z infrastruktury, która tam funkcjonowała, czyli pianistów opieki artystycznej opieki muzycznej opieki technicznej dali natomiast w tej chwili na całym świecie odchodzi się od tego systemu sądowego i coraz mniej teatrów pozwala sobie na to, żeby angażować zespoły, które są w stanie obsadzić zabezpieczyć każdy tytuł operowy to jest właśnie ten problem, do którego zmierzamy to znaczy jest coraz mniej, ale też wiem jacy to śpiewacy wybierają rozumiem nie no ja panu powie rozumie, że śpiewanie w teatrze oznacza, że jesteśmy to trochę etat decydują się karierze i o wyborze repertuaru, jeżeli gramy rzekłem we własnym zespole to my decydujemy, gdzie zaśpiewam kim podpisze kontrakt, jaki repertuar tak z 1 strony to też jest połowiczna prawda ja np. byłem przykładem artysty, który bardzo długo pozostawał w zespole operowym jeszcze 6 lat temu byłem członkiem zespołu opery niemieckiej w Düsseldorfie i zadeklarowałem również chęć pozostania w tym zespole pomimo rozlicznych propozycji opery wiedeńskiej innych bardzo znaczących scen teatru w Düsseldorfie chciał mi wychodzi naprzeciw natomiast pewny momencie okazało się, że to nie jest możliwe coś nie jest możliwe planowanie odpowiedni formie no i doszliśmy do wniosku operą miejską nad Renem, że to, że to jest nie do utrzymania media jestem z założenia czy ze swojej takiej mentalności człowiekiem są lub w ogóle takim człowiekiem, który jak najbardziej stara się wspierać pokazuje to również pracując z młodzieżą, że takie właśnie takie grupy pisze też również mówiłem o tym w swojej książce twarzy, bo ta na razie, że właśnie tam grupowo to ta zespołowość na bal ona zawsze fascynowała, owszem, byłem za tym natomiast takie pytanie, gdyby teatr wielki Opera narodowa w Warszawie zaproponowała panu angaż na etat oczywiście taką pensją, na jaką budżet teatru wielkiego opery narodowej pozwala powiedział panie Tomaszu kończy zatrudniamy pana na czas nieokreślony od 1września to pan powiedział no w tej chwili jestem gotowy dawna bardzo rozum rozmaite rozwiązania i oczywiście ceni sobie swoją tzw. wolność, chociaż jest to również pojęcie bardzo względne, bo okazało się, że właśnie w czasie pandemii to w żadnej wolności w ogóle nie ma mowy to jest obraz wolności po dobrze, czyli być może wkrótce Śpiewak teatru wielkiego opery narodowej dziś jest gościem w programie Owczarek Tomasz konieczny światowej sławy bas-baryton informacje zbliżają się po informacjach zaczniemy muzyczną króciutko muzyczną Inter ludową, która wprowadzi nas projekt, który pan Tomasz konieczny zrealizowała też wciąż realizuje informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy tak Szanowni Państwo śpiewa światowej sławy bas-baryton pan Tomasz konieczny dzisiejszy gość w programie Owczarek, jeżeli państwo zastanawiają czy płacić podatki czy nie płacić to jest doskonały powód, żeby płacić podatki, bo część tych pieniędzy, które przeznaczamy na podatki idzie na wspieranie takich projektów jak są Master Class, czyli warsztaty wokalne on-line Radia TOK FM jest patronem medialnym tego projektu proszę opowiedzieć więcej o tym projekcie no tak z 1 strony moje działania już od początku tego roku dawno polegały na tym, żeby walczyć w jaki sposób o o naszą twarz i o od od prawnej sprawy oto, żeby nas po prostu nie zostawiono traktem instytucje wszystkie kulturalna świecie próbują to cały czas cały czas robi z drugiej strony jestem człowiekiem czynu i samego początku pandemia się złożyło, że ta pandemia została w Wiedniu, a pianista, który współpracuje już od ładnych paru lat Lech Napierała jest 1 doktor habilitowany doktor habilitowany dokładnie mieszka mieszka w Wiedniu wraz z rodziną i myśmy od początku pandemii oczywiście, zachowując wszelkie wszelkie procedury sanitarne spotykaliśmy się, żeby próbować leku na szczęście ma również fortepian instrumenty u siebie w domu i no myśleliśmy co można zrobić co można już jak można jak można ten czas spędzić no taki sposób żeby, żeby na tym nie straci się czegoś nauczyć może jeszcze, żeby spróbować zrobić coś takiego takiego również dobrego dla nie tylko dla nas dla Lecha dla mnie, ale również dla innych młodych ludzi tak się składa, że od kilku lat rzeczywiście wykładamy jesteśmy gościnnymi profesorami Akademii operowej w przy teatrze wielkim Operze narodowej w Warszawie, więc jedno oko w konsekwencji tego było był pomysł żeby, żeby stworzyć rzeczywiście taki rodzaj pionierskiego, bo to, bo to rzeczywiście nie no nie można tego nazwać to mniej pracy student prawda to znaczy rodzaje takich takich kilku poglądowy filmu wykładów opierających się na konkretnych utworach Romualda Twardowskiego, który zresztą jest zatem jubilata skończył 90 lat w tym roku gratulujemy bardzo serdecznie mistrza Twardowskiego jesteśmy z Twardowskim co jakiś czas już związani nagraliśmy płytę z 6 cyklami remont carskiego trwać miał premierę w październiku i konsekwencją tego wszystkim w październiku także chyba Halka w teatrze wielkim Operze narodowej no tak tak walka będzie też starsze wielkim Operze narodowej halkę wykonywaliśmy w Wiedniu razem z piaskiem ryczał w tej chwili Piotr Beczała śpiewał w warszawskiej premierze ja będę z kolei w tej następnej edycji śpiewał nie mogłyśmy warszawskiej ten wirus wyszedł nam na zdrowie proszę zobaczyć największe gwiazdy tak jak pan czy czy Piotr Beczała były poza zasięgiem np. teatru Warszawskiego Tarasek ten rok Town was troszeczkę tak chwycił za piętę to rozumiem, że więcej propozycji takich jak też z Warszawy się pojawia dzięki temu możemy cieszyć się bezpośrednio waszym talentem ja się bardzo cieszy z propozycji pochodzących z Warszawy rzeczywiście od wielu lat zabiegałem o to żeby, żeby można zrealizować jakieś projekty teatralne w teatrze wielkim Operze narodowej do tej pory miałem przyjemność ogromną występowania z orkiestrą tego teatru, ale tylko w koncertach symfonicznych takich koncertach które, które albo prezentowały mój repertuar albo prezentowały orkiestrowe wersje pieśni Stanisława Moniuszki, a w tej chwili rzeczywiście będę miał okazję zaprezentowania się warszawskiej publiczności również produkcjach teatralnych nie tylko 1 tylko tam będzie będzie walka właśnie będzie potem Tosca i z początkiem następnego roku nowa produkcja kart, jaka India arie każ de Mitta reżyserii Mariusza Trelińskiego myśmy z Mariuszem Trelińskim bardzo podczas Halki wiedeńskiej polubili bardzo sobie przypadliśmy do gustu artystycznie i myślę, że ta współpraca pozwala elastycznie no nie wiem nie wiem od dokąd, dokąd zmierza, bo no oczywiście swoje dziecko po prostu polubiliśmy jako ludzie no tak tak tak oczywiście na jesteśmy kolegami i bardzo sympatycznie również potrafimy spędzać czas, którego nie mamy zbyt wiele prywatnie natomiast natomiast wracając do do tych zawodowych historii i do tych warsztatów no ja zawsze zdanie, że trzeba trzeba jak rzeczy łączyć ze sobą tutaj premiera płyty na piśmie Romualda Twardowskiego z drugiej strony nasze poczynania profesorskie Akademii operowej w Warszawie no gdzież tam w konsekwencji tego doszliśmy do wniosku że, że taki taki kurs moglibyśmy coś takiego zaryzykować spróbować coś takiego sformułować rzeczywiście konsekwentnie dąży konsekwentnie to nagraliśmy zrealizowaliśmy ten kurs będzie składał się takiego wirtualnego koncertu, gdzie wykonamy te 10 utworów, które tam które, które no, na którym pracujemy w tym kursie i będzie poza tym jeszcze 30 filmów instruktażowych 10 lekcji prowadzonych przez Lecha Napierała 10 lekcji prowadzonych przeze mnie dedykowanych każdemu utworowi 10 wspólnych prób to różnie są wtedy powiedzmy edukacyjne, ale firmy tylko takie taki poglądowy materiał pokazujący jak sobie artyści podczas takiej wspólnej próby poczynają i jak wymieniają uwagi czasami są duże skróty myślowe, ale też fajne, bo to taki troszeczkę podglądanie i my Kingowi, ale taki mający sens czy będzie mnie nie kokietuje mnie nie nie próbujemy kokietować czy robić takich rzeczy zupełnie innym żarcia dot adeptom sztuki wokalnej z całego świata materiał liryczną muzyczny wybranych polskich pieśni klasycznych oraz pomagać w przygotowaniu technicznym merytorycznym do publicznego wykonania materiału muzycznego tak część to jest część programu który, który proszę wyjaśnić nam, o co chodzi o piosence, którą przez hiszpańskiego oraz Kaziu Kaziu to jest to jest jarmark po po wileńskiej myśmy celowo wybrali 2 bardzo różne cykle Romualda Twardowskiego 1 właśnie cykl opowiadający jego ukochanej Wileńszczyźnie, na której się urodził na 9 dziesięciolatek, czyli to było jeszcze grubo przed drugą wojną światową takich ludzi nie żyje już zbyt zbyt wiele po 4 partie są za zaszczyt, że mogliśmy się Tarnowski osobiście wielokrotnie spotkać poznać brał również udział w naszym nagraniu IT taki ukłon w kierunku właśnie te jego dlatego jego wspomnienia Wileńszczyzny abstrahując od tego my bardzo lubimy te nie te 3 pieśni z tego cyklu składający się na ten cykl wykonywaliśmy je również 11czerwca podczas naszego recitalu w Operze wiedeńskiej np. to takie pieśni powiedziałbym przystępne okaże, jeżeli pyta pan zawartość miecznika ktoś takie wspomnienie dziecka jarmark jarmark wileński taki taki poziom nawet nie miejski wiejski bardziej jarmark ludowy wspominany oczami dziecka, czyli tam bardzo dużo dzieje tam jest bardzo dużo kolorów na tym jarmarku są pewne również wątki romantyczne wręcz matrymonialne powiedziałbym jest masa sformułowań, których nie używa się w polszczyźnie używało się także w tym dialekcie wileńskim kresowym my też próbujemy w tej piosence troszeczkę troszeczkę realizować się na temat kresowy dialekt nie jestem do końca pewien wszystko nam się zgadza ale, ale stanowi pewna artystyczna interpretacja to jest akurat piosenka dynamiczna dość wysłała właśnie spadająca od ich w tych wspomnieniach o tych barwnych takiej takich kolorowych wspomnienia dziecka z przeszłości są też 2 piosenki, które są bardzo pieśni piosenki naszym Lech poprawia, żeby nie mówić piosenki to się potem źle kojarzy 2 pieśni w tym cyklu bardzo sentymentalny takie taki właśnie tęskne opowiadające o pewnej stracie jest to niewątpliwa wartość i rzecz opowiadająca też o naszej na przyszłości w naszej naszej ojczyzny od takich rejonach które, których dzieci już już niema sprawdzane są w tej znajdują się, gdzie indziej ta tęsknota nie ma żadnych pretensji nie ma żadnej żadnej, jakby chęć udowodnienia czegoś jest po prostu po prostu jakaś tęsknota to jest ten 1 cykl który, który jest bardzo bardzo taki przystępny natomiast braliśmy celowo dla kontrastu cykl dużo bardziej awangardowy cykle, nazywając się oblicze morza, który został skomponowany przez Romualda Twardowskiego do dos do słów niejednego poety tylko 4 różnych poetów i ten cykl osobiście bardzo Lubie on jest on zupełnie inaczej napisane to jest zupełnie już inne winne rejony zmierza kompozytor rzeczywiście muzyka awangardowa no to w tamtym czasie, kiedy było komponowane oczywiście była muzyka bardzo awangardowa dla kontrastu mamy też w tych w tych naszych warsztatach 2 pieśni Moniuszki w zasadzie 1 pieśń do Niemna do pięknych słów Adama Mickiewicza i drugą ballady dziad baba do do słów Kraszewskiego i dlaczego dlaczego te pieśni Moniuszki Otóż 1 z celów również tej tej naszej działalności pedagogicznej online jest przybliżenie ludziom, którzy zbierają się na konkurs Mieszkowski młodym ludziom, żeby oni mogli sobie jednostkę zaznajomić z tym materiałem i nos walorami języka w tym stanie z tą z tymi trudnościami oszczędnościami języka się misja tego tak wprost powiedzieć, ale my również tak, ale też również również ten ten Moniuszko funk w kontraście z Twardowskim prawda zupełnie zupełnie inne czasy zupełnie inny sposób pojmowania muzyki i i zależało nam na tym właśnie ten ten kontrast pokazać natomiast przestał pan fragment tego programu w tym programie jest również czym napisane, że może chcielibyśmy, że ten materiał jest dedykowany nie tylko adeptom sztuki wokalnej to co nie było naszym założeniem stąd ten wirtualny koncert to jest również przeznaczone dla melomanów np. dniem okazję wielokrotnie ostatnio rozmawiać osobno melomanów chyba jednakowo się zaproponował wyższą jakość wyższą jakość co co ma pan namyśli nie do nagrania no bo takie nagranie wideo meloman, by się skrzywił no ale wie pan w my jesteśmy ministrem jakoś przerażeni tym w jaki sposób to zostało nagrane nagrywaliśmy sprzętem 4 Ka oczywiście nie mieliśmy ekipy, a ani ekipy wideo ani ani profesjonalne ekipy montażowej to jest taka działalność oparta na tych na tych możliwościach, które mieliśmy, ale myśl tego nie wstydzimy co co myśmy tam nagrali na pewno nie wstydzimy się tego co nagraliśmy audi także także namówiono trochę się przykra objawy jak pan tak powiedział ale, ale zostawmy zostawmy ten temat dobrze proszę nie Bogacz w takim razie powrócił po informacjach na początku kolejnej części naszej rozmowy posłuchamy utworów z tego drugiego cyklu, którym pan mówił, czyli oblicze morza utwór zatytułowany Korsarz państwa mają gości jest pan Tomasz konieczny światowej sławy bas-baryton być może wkrótce pracownik etatowy teatru wielkiego opery narodowej no myślę, że zeznał prawdopodobne, ale zdaję sobie sprawę, że postojowe w Polsce w teatrach to jest na poziomie 1600zł, ale przecież nigdy nie deklarowałem, że koniecznie chce być byłym pracownikiem etatowym zadał pan pytanie czy gdyby takie pytanie etat zaproponował to co ja ja, a ja odpowiedziałem że, że niczego się nie zarzekam w takiej sytuacji, ale jesteśmy sytuacji która, której wcześniej nie było ono to jest sytuacja zupełnie niespodziewana dla nas wszystkich, jakby ktoś powiedział w grudniu podczas produkcji Halki, że coś takiego może zaistnieć powiedziałbym no chyba chyba naprawdę coś się w głowie poprzewracało człowieku ona tutaj się okazało, że wszystkie możliwe, że można w Metropolitan Opera zamknęła się do końca grudnia oficjalnie wiem, że to jeszcze dłużej będzie trwało ono proszę państwa no wszystko relatywizuje w tej chwili i taki sposób dość nieprzyjemne niesympatyczny szczególnie właśnie nie to dla artystów i laserów, ale dla generalnie dla Phila serów ze wszystkich zawodów musimy jakoś uporządkować musimy zrobić z tym parlament zobaczmy zobaczmy co jest dzisiaj możliwe informacje po informacjach wracamy tak pięknie śpiewa światowej sławy bas-baryton Tomasz konieczny to jest część projektu też część projektu są Master Class warsztaty wokalne online Tomasz konieczny światowe sławy bas-baryton, a radio TOK FM jest patronem tego tego projektu dodam, że to był utwór Korsarz właśnie z tego cyklu, którym pan wcześniej mówił, czyli oblicze morza bardzo dziękuję panie redaktorze to miłe słowa bardzo proszę to tutaj jeszcze jest wzburzony głos naszej słuchaczki z okolic Wejherowa, która kwestionuje moje uwagi na temat jakości poprzedniej te ludy mówić, bo bardzo dobrze słychać, że świetna jakość jednocześnie dodaje, że w czasie lock Down jakość nagrań pojawiła się jako temat w świecie muzyków orkiestrowych świecie mózgów operowych sieci w ogóle muzyków, bo okazało się, że nie można razem pracować, a jednakowoż niektórzy nie chcieli siedzieć i czekać z założonymi rękami, a więc powstawały różne projekty w taki sposób, że muzycy nagrywali śpiewacy także nagrywali w domach, a ktoś to później u siebie studio montował i oczywiście muzycy śpiewacy nagrywali na tym co mieli pod ręką byli tacy, którzy mieli świetny sprzęt 4, a może nawet 5, kto wie, a byli tacy, którzy mieli dyktafony telefony komórkowe i także na takich urządzeniach rejestrowane były nagrania także proszę mi wierzyć że, że zaczęliśmy zaczęliśmy również od pomysłu, żeby nagrywać na formach bardzo szybko doszliśmy do wniosku, że tak nie będzie działało i po tym okresie paru miesięcy muszę program zawiera lokowanie produktu, ale do, czego zmierza teraz nic do pana wypowiedzi pani rowerzyście proszę proszę listek chciałem powrócić do pana takiego poza poza poza operowe, chociaż też operowej działalności, czyli właśnie jako bojownika oprawa pracownicze tym, którzy nie są zatrudnieni na umowie o dzieło czy czy coś się w ogóle udało zrobić czy to pana walka z takim oto żeby, żeby można było żyć godnie zakończyła się sukcesem myślę, że tak o dzieło to raczej na tutaj ogólnie mówiąc mu o dzieło rzeczywiście za quada oddanie pewnego działa natomiast proszę zwrócić uwagę, że ta nasza praca w teatrach operowych po pierwsze, są to instytucje państwowe, które zachowały w większości wypadków wszystkie swoje subwencje otrzymywane od państwa oczami tę świadomość, że teatry operowe niegrający no nie tracą tak bardzo duża, dlatego że każdy 1 spektakl operowy, który jest grany każde przedstawienie jest musi być finansowane to nie zwraca się z biletów, które zostaną sprzedane to jest takie rzeczy na świecie nigdzie nie zdarzają Metropolitan Opera ani ani w instytucjach europejskich proszę też zwrócić uwagę, że instytucje prywatne tak jak Metropolitan Opera musiał się zamknąć mało, że musiał się zamknąć musiał jeszcze pozwanie swoich pracowników etatowych dzieci tam w stanach ludzie z orkiestr ludzie z chóru nie nie mają kompletnie przychodów w tej chwili, więc wracamy tutaj do punktu wyjścia czy to rzeczywiście jest aż taka różnica, jeżeli człowiek jest zatrudniony ma tzw. stałe, czyli jest powiedzmy 2 lata w tym teatrze czy czy czy jest to ogromna różnica, jeżeli tak jak ja ten pracownik artysta jest zatrudniany przez operę wiedeńską od początku marca do końca maja, bo moja umowa ma być wyjątkowa umowa dyrektor był odchodzący dyrektor Majer chciał nam troszeczkę tak na zaprezentować dopieścić dopieścić może siebie może mnie nie wiem, niemniej to oceniać w każdym razie ta propozycja rzeczywiście była bardzo długa to było 5 różnych produkcji operowych w 5 głównych rolach na przestrzeni właśnie 3 miesięcy i teraz pytanie prawda czy czyta praca nasza, gdy przez 3 miesiące to jest praca no o dzieło na pewno to nie jest praca, dlatego że ja normalnie rano do pracy na próbę tam spędza określony czas i oczywiście wykonuje jakieś dzieło w postaci spektakularne nie jestem ja nie jestem jedynym nowym produktem, który tam jest zobaczenia tylko tam również grają razem z umowy wstępują pracownicy etatowi pracownicy mówili żartując, że w takiej produkcji, więc to była pierwsza wątpliwość którą, którą nasz prawnik wyraził, że wcale to nie jest to nie jest praca na wolnej stopy to nie praca z wolnej stopy tak samo kwestia po pobierania podatków i ubezpieczeń społecznych ona obowiązuje nas wszystkich tych właśnie te osoby, które są, które są na tzw. nie etacie, czyli pracują z wolnej stopy znowu podważa to wszystko, o czym jest mowa, czyli że my sobie sami by wybieramy ten los prawda i sobie wszystko sami opłacamy to nieprawda byliśmy, by te podatki są prowadzone temu z ubezpieczenia socjalne są odprowadzane od naszych od naszych umów to wszystko funkcjonuje na podobnych zasadach jak u pracowników etatowych natomiast dysproporcja między tym co pracownicy etatowi czymś czym wyszli, jakby tej tej pandemii, a pracownicy freelancerzy była ogromna znaczy jedni otrzymywali odpowiedział pan 1600zł postojowego w teatrze wielkim, ale już np. w Operze wiedeńskiej to było 80% pensji prawda, którą którą, o czym mało to była jeszcze pieniądze subwencjonowanie przez przez państwo dodatkowo czyli, czyli postojowe zostało dodatkowo przez agencję pracy wał wypłacone znam odmówiono wszystkiego myśmy się to bardzo 80% pensji tak 8% do pewnej wysokości, ale należy, że pan nie pracuje na pensji tylko pan ma znacznie wyższe gaże no zgadza się dlatego nikt z nas nie nigdy nie optował za tym ani nie deklarował, że chce otrzymać 100% swoich wynagrodzeń za zasilany spektaklem nikt tego nie wyraził myśmy od początku mówili, że chodzi bardziej gest bardziej o pewne zachowanie takie solidarnościowe zachowanie się, czyli jesteś ciekawy wątek dlatego, że jeżeli nie mylę większość standardowych kontraktów, jeżeli przewiduje wypłatę nawet stuprocentowego odszkodowania, jeżeli np. z winy teatru tak zostanie przedstawienie odwołane w jakimś czasie przyznające używana wszystkie umowy, które podpisuje zakładają wypłatę 100% honorarium w sytuacji jeżeli, jeżeli winny jest winna jest instytucja wszystkie dane klauzula pojawiała się ciekawy wątek w no bo powiedział pan umowa o dzieło można to ostateczne wykonanie zaśpiewanie nazwać umową o dzieło, ale przecież, żeby ta umowa o dzieło czy to dzieło mogło się wydarzyć to pan musi włożyć czas i pieniądze nie mówiąc o tym, że musiał pan także, jakby w swojej karierze przygotowywać do tego, więc to są koszty, które pan ponosi po to, aby na końcu wykonać dzieło równo, że przygotowanie zwrot mówi zaraz zaraz nie ma działa to niema kosztów no właśnie to jest to jest kolejny problem ja tak mówię czas różnić w sprawie kontraktu, czyli umowy o dzieło sprawę jak zlecenia, a my pracujemy nasze umowy nie to nie są umowy o dzieło to są umowy umowy idziemy zawieramy z teatrem umawiamy się na torze w określonym okresie będziemy obecni będziemy brać udział w próbach, że będzie potem występować to nie jest umowa wtedy o dzieło prawda to jest umowa o pracę bez de facto umowa o pracę jest, by tzw. tzw. umowa o pracę sezonową można powiedzieć prawda to jest też ten punkt, który tutaj bardzo bardzo nam się bardzo się wydał wątpliwy samego początku natomiast dla czy to oznacza czy to oznacza, bo rozumie, że pan był zatrudniony taką umowę sezonową przez Metropolitan przez teatry w Hiszpanii przez teatry w wielu państwach czy to oznacza, że ten powinien pan pobierać postojowe od wszystkich teatrów nienowy dlatego tak mówi nikt z nas nie zakładał, że będą tutaj jakiś jakieś tego typu rozwiązania systemowe żony będą chętnie przez polityków czy dyrektorów teatrów wychowane rzeczywiście w Austrii trwało to 3 miesiące myśmy negocjowali 3 miesiące z politykami po to, że politycy pozwolili dyrektorowi holdingu, który z kolei zawiera operę wiedeńską dyrektorowi opery na wypłatę pełnych odszkodowań natomiast konsekwentnie dobrnęliśmy do celu Jaś z biznesem początku bardzo aktywnie brałem w tym udział potem na prośbę moich kolegów, którzy za mnie negocjowali wyłączyłem się z tych negocjacji z prostego powodu, ponieważ ja byłem kimś takim przykładem ekstremalnym osoby, która maksymalnie dużo na tym straciła nie chcieliśmy po prostu dawać politykom własnego senatorom ze strony polityki takiego argumentu do ręki że, że jestem uczciwym śpiewakiem prawda, których tutaj chcę w tej chwili za nic otrzymać pieniądze zaś wyłączyłem z tej z tych z tych działań bezpośrednich z tych negocjacji za mnie te negocjacje prowadził Georgiego i Poltank obliga pH 4 AK oraz ten trawnik, którym wspominałem magister strajk oni doprowadzili oni konsekwentnie doprowadzili do do rozwiązania systemowego, który jest bardzo sprawiedliwe mianowicie zakłada wypłaty wyższych honorariów wyższych odszkodowań, jakby dla kolegów, którzy mieli niższe gaże i wypłaty niższe honorarium dla kolegów którzy, którzy mieli wyższe gaże w moim wypadku mogę to oficjalnie powiedzieć zachęcam również polityków w Polsce, jaki dyrektorów instytucji kulturalnych do przemyślenia tej całej historii w moim światku to było 23% zakładanego honorarium jestem bardzo zadowolony jest z tego z tego efektu narodu tak mówi nie chodziło w tej całej historii FOT TOT środki materialne tak bardzo jak o to, żeby wyjść po prostu z honorem z twarzą całej tej sytuacji do czynie honorarium honor dokładnie tak dokładnie o to chodziło, tym bardziej że w Niemczech np. pani Pani Minister kultury deklarowała praktycznie samego początku epidemii wypłatę jakieś odszkodowanie artystom którzy, którzy byli zatrudniani w tych w tych państwowych instytucjach niestety teatry zachowują się tutaj również dość nieprzyjemnie np. czy dyrektor IBS z Frankfurtu odmówił wypłaty takich realiów kompletnie bywał Opera bawarska w Monachium natomiast wypłaca honoraria, które potem chce sobie odebrać w przyszłości, gdyby dany Śpiewak był zaangażowany przez operę to wszystko to wszystko naprawdę bardzo przykre niesympatyczne przykre, ale cieszę się, że nie wie pan, jaka jest rzeczywistość polskich teatrach i teatrach operach, więc do tego się nie doszedłem chciałbym chciałbym to dokończy ten wątek ja się wyłączyłem z tych z tych jestem z tych działań w Austrii bezpośredni, czyli takich, żeby żeby, chociaż no zna swoją twarzą również również firmowały branże w takim koncercie, gdzie parę słów na ten temat powiedziałem na żywo w telewizji również programy telewizji austriackiej natomiast zadeklarowały, że będę próbował walczyć o różne rzeczy dla kolegów w Polsce rzeczywiście odbyłem kilka rozmów z m.in. dyrektorem dąbrowskim z opery warszawskiej dyrektorem Benem z Filharmonii łódzkiej myślę że, że te rozmowy z dyrektorem Benem bardzo bardzo owocnie przyczyniły się do tego, że dyrektor bęben w tej chwili właśnie próbuje no i swoich artystów z orkiestry wspierać myślę, żeby jakoś tak jak to się do tego przysłużyła niestety musimy kończyć, dlatego że niedawno okazję uważana zakończyły tak, ale ci z państwa, którzy czują niedosyt pana Tomasza koniecznego to przypominam w październiku Halka Tomasz konieczny to wielki opery narodowej narodowa, a także kart, jaki Tosca także w najbliższym sezonie bardzo dziękuję Tomasz konieczny światowej sławy bas-baryton informacje po informacjach wracam ja również panu bardzo dziękuję państwu to usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA