REKLAMA

Czego nie uświadamiają sobie twórcy "Nieświadomych"?

Po sezonie
Data emisji:
2020-08-27 22:00
Audycja:
Czas trwania:
51:08 min.
Udostępnij:

"Nieświadomi" to czeski serial o wielkich ambicjach: znani Rozwiń »
aktorzy, wycyzelowane kadry i pomysł na historię szpiegowską z czasów schyłku RWPG. Teoretycznie jest tu wszystko, co konieczne dla
wielkiego sukcesu, ale... No, właśnie. Na czym polega błąd czeskich
twórców, przecież nie od dziś słynących z doskonałej kinematografii,
reprezentującej najlepszy, światowy poziom? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK FM Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj będziemy rozmawiali o serialu produkcji czeskiej, czyli nieświadomi Bartek zrobi wprowadzenie warto zaproponować tak jest to serial produkcji czeskiej i wyprodukowany przez HBO serial historyczny szpiegowskie się szpiegowskim historycznym kostiumie to opowieść o Marii z halowej młodej muzyce artystce, która w roku 1007900 siedemdziesiątym drugim jest on jest córką znanego działacza opozycyjnego w komunistycznych Rozwiń » Czechach i postanawia wraz z nowo poznanym mężczyzną przy ich już kości mężem wyjechać z Czech to Anglii uciekają przez granicę i tutaj następuje długa przerwa w tej historii opowiadania i wracamy do nich w roku osiemdziesiątym dziewiątym, kiedy w Czechach dochodzi już do rewolucyjnego wrzenia za chwilę komunizm upaść, a oni postanawiają powrócić do do kraju on zmieni bieg opozycjonisty wygnańca uciekiniera ona jako też legendarna postać, ale jednak mniej znana wracają do Czech, który chwilę komunistycznych tych, których komunizm chyli się ku upadkowi i pewnego dnia wieczorem zostają potrąceni przez samochód chcę potrącenie ona wybudza w szpitalu, a jej mąż jest zaginiony i nieświadomi są historią jej śledztwa mającego wyjaśnić co stało się z jej mężem czy padł ofiarą takiej zemsty bezpieki czy zaginął w jakikolwiek inny sposób tak naprawdę składa się to wszystko na portret 3 okresu rewolucji port Czechosłowacji pogrążony w takim bez władzy możnych w marazmie politycznym, gdzie 1 świat jeszcze się dobrze nie skończył drugi jeszcze nie zaczął historia rozpisana jest na właśnie 3 głosy główne z 1 strony jest to główny głos, czyli właśnie Marii młodej kobiety poszukującej swojego męża zaginionego z drugiej strony mamy takiego sprawiedliwego kontrwywiadowcze takie postać prawdziwego esbeka trochę, który jest zaczyna dociekać co się stało jak i jak określi historia zaginięciem tego mężczyzny tego opozycjonisty dociera do informacji tych nie powinien nigdy dotrzeć, a trzecia perspektywa bardzo istotne to angielski angielski dyplomata właśnie szpieg, który też próbuje zrozumieć, jakie są relacje, jakie są nici oplatających postać tego zaginionego opozycjonisty, który z 1 strony jest rozgrywany przez Brytyjczyków jako agent Zachodu z drugiej wiele wskazuje na to, że nie jest to jedyne źródło nie jest jedyna siła, która steruje to ja powiem chcę uważam za najciekawsze w tym serialu, gdy miała wskazać rzecz, która podoba się w nim najbardziej też osadzenie całej historii to jest historią szpiegowską jak bardzo takiego tradycyjnego powiedziałbym wręcz klasycznego szpiegowskiego filmu każdy, kto kto, kto zna jako jakikolwiek film który, który opiera się nawet książkę, która opiera się na takich gatunkowych zasadach filmu szpiegowskiego tutaj dostanie wszystko absolutnie wszystko, czego się tylko spodziewa i to nie wydaje mi się szczególnie regionalne natomiast bardzo podoba mi się moment, w którym zostaje osadzona ta historia, czyli ten osiemdziesiąty dziewiąty rok, bo to jest bardzo specyficzna chwila już po rewolucji w Polsce już wiadomo, że wszystko się zmieni właściwie wszyscy czekają na ten moment takiego przebudzenia pszenicą wania wszystkich wartości to jestem ta chwila przed i wydają się to bardzo oryginalne na tle w ogóle historie, które opowiadają o, gdy o tym co działo się w komunistycznej oraz postkomunistycznej Europie w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych nie przypominam sobie ani serialu ani właściwie film, który właśnie w tym momencie historycznym osoby, gdzie akcja byłaby osadzona w tym momencie historycznym natomiast fabularnie mnie troszeczkę ten serial rozczarował, zwłaszcza że od razu przeszedł do głowy film, który jest znany doskonale w Polsce jest polskim filmem Michała Rosy rysa, który co prawda uzupełnia rezygnuje z tego takiego sztafażu gatunkowego filmu szpiegowskiego natomiast opowiada o człowieku o podobnym dylematem moralnym czy człowiek czy znamy człowieka, w którym żyjemy czy ten człowiek jeśli jest szpiegiem był szpiegiem współpracownikiem współpracował ze służbami bezpieczeństwa czy nie współpracował ze służbami bezpieczeństwa czy to w ogóle ma jakikolwiek wpływ na nasze życie prywatne i to muszę powiedzieć troszeczkę tak wydaje mi się nie pogłębionym elementem tego tego serialu natomiast ten statek ten osiemdziesiąty dziewiąty rok właśnie nie moment rewolucji tylko ten moment przed wydają się absolutnie fantastycznie trafioną trafionym pomysłem na zbudowanie takiej historii to ja zacznę tak jak lubisz do Janek pije, która często zaczyna swoją proszę mi się nie podobało albo się podobała, gdzie powinni się nie podobało mi się podobało trzeciego odcinka w czwartym przestało podobać w piątek zaczęły się wściekać na ten serial w szóstym pełen niesmaku i mogę powiedzieć, czego ten niesmak wpłynie mianowicie uważam, że wydźwięk, żeby moralny tego dzieła jest co najmniej wieloznaczny jeszcze nie w ogóle wstrętny to znaczy ja jestem akurat mocno sentymentalnie jak związane z 81010. rokiem uważam, że to był rok rzeczywistego przełomu rzeczywistego otwarcia naprawdę autentycznej demokratyzacji i Polski i 3 osób w Czechosłowacji potem Czech Słowacji i Węgier i jeżeli ktoś dzisiaj przedstawiamy taką historię, w której właściwie tak tej demokratyzacji nie ma w ogóle to jest negowane to nawet nie jest konstruowane są relatywizowane też po prostu przedstawione jako gra równorzędnych sił, które tak samo się nie liczą z ludźmi tak samo usiłują, jakby upodlić to to Czechosłowację tak jak wcześniej podjęły ją siły radzieckie tym się po prostu wydaje wstrętnym wierzyć to nie jest prawdziwe to jest wstrętne, dlaczego te wstrętne to jest bardzo prosto opowiedziane agentka May Six mówi w którymś momencie powinniśmy mieć szpiegów na każdym poziomie społeczeństwa to, że w ogóle wielka Brytania miałaby być takie aspiracje, żeby mi szpiegów Czechosłowacji naprawdę jest absurdem, ale jeżeli się zastanowimy nad tym, czyja jest ta narracja komuna najbardziej służy to jest narracja współczesnych populistów i w Polsce i Czech słowo w Czechach na Słowacji i na Węgrzech to jest dla mnie seria tego rodzaju nie wiem czy świadomym gestem czy nie staje się po prostu robieniem laski Orbánowi Kaczyńskiemu czy Andrzejowi Babišowi, który teraz rządzi w Czechach jest jest to moim zdaniem obleśne mówienie ludziom, że moment, kiedy naprawdę odzyskaliśmy wolność co się potem stało na jakich warunkach, że przez liberalizm, że bardzo ucierpiała kultura ucierpiał sposób myślenia państwo socjalne jako państwie opiekuńczym nie było to, że nie dorobiliśmy się tak szybko jak chcieliśmy, że nie mamy takiej kasy, jaką oni zrobili na nas dobry interes zostaliśmy rynkiem zbytu to wszystko rozumiem, ale nie ma co się spierać moim zdaniem, że osiemdziesiąty dziewiąty był tym momentem otwarcia wolności i nie życzę sobie po prostu gotuje się we mnie nie życzy sobie, żeby ktoś opowiadał takie pierdoły, że po prostu teraz przyjeżdżają szpiedzy radzieccy wychowani na Zachodzie i oni zostają tymi najwyższymi ministrami, bo to jest dla mnie Macierewicz, który się po prostu dorwał do komputera napisał scenariusz scenariusz tego serialu napisał niejaki Andrzej Gabriel staje się jego debiut jest chłopak w moim wieku nie chce mi się wierzyć, że tak myśli raczej sądzę, że rzeczywiście tak jak to jawna powiedziałaś są to w eksploatowane tropy z serialu filmu sensacyjnego szpiegowskiego rzucili wszystko co mieli wyszło jak wyszło, ale ja po prostu nie mogę na to patrzeć to jest dla mnie nie do przyjęcia uważam, że jeżeli ktoś dzisiaj w tej części Europy, mówi że demokracja, która tej trasy się chwieje chwieje się na Węgrzech chwieje się w Polsce chwieje się w Czechach, które się staje państwem oligarchicznym, gdy ktoś występuje z taką opowieścią, że ten osiemdziesiąty dziewiąty to było jakiś główną, bo tak na dobrą sprawę doniesień nie zdarzyło jest po prostu ona ucina sobie rękę ja tak jak tak to widzę na to, że ten serial budzi we mnie jak najgorsze emocje do tego stopnia, by politycznie mnie to brzydził, żeby przestały się podobać cokolwiek, choć przez pierwsze 3 odcinki miał całą masę różnych tam skojarzeń z myślami, jakie to ładne to estetyczne jak też dobrze pomyślane tam już chciałem cały rozbiór w ogóle robić estetyczne tego pierwszy tej pierwszej sceny w szóstym odcinku w ogóle w tym, że nie ma ochoty nawet tym rozmach jak jest większe emocje górą ja się wzięły górę tak, żeby takie niemodne takie, jakie chodzi nie chcę się zastanawiać nad tym tonie nie wzbudza refleksji to wzbudza opór czynami we mnie ja bym jeszcze zwróciła się w czwartku ja poproszę decyzja ja chcę powiedzieć o tych kalkę, bo tutaj zgadzam się z tym co Kuba mówi, że to jest serial utkany z jakiej takiej gatunkowych schematów kalek ale gdyby nie ten osiemdziesiąty dziewiąty rok, które naprawdę kalekich kalek kalekich kalek w ale ten osiemdziesiąty dziewiąty rok mógłby być doskonałym pomysłem na na na na opowiedzenie historii właśnie ten ta chwila przed już się zawaliło, a jeszcze się nie zmieniło to jest fantastyczny moment na na zbudowanie filmu, ale ja mam takie uczucie i cały czas oglądając serial miał takie uczucie, że w ten osiemdziesiąty dziewiąty rok jest przyklejony do tej historii, że tak naprawdę to są kalki to są schematy są takie gatunkowe net użyłem słowa zagrywki, które są przepisane z historią z zimnowojennych, czyli że mamy Rosjan mamy jak zachód w tym wypadku wielką Brytanię, choć tak jak zgadzam się z boku, że to jest dyskusyjnych historycznie jeśli nie nie żadne wdzięcznie politycznie się nie splata i poseł w wielkiej Brytanii tylu szpiegów czechosłowaccy taki ważny kraj będą właśnie właśnie takim się wydaje, że oni żyją w takim napięciu, które jest napięciem, które było napięciem bardzo eksploatowany przez kino opowiadające o zimnej wojnie o tym co się działo w latach pięćdziesiątych odpowiedziałbym sześćdziesiątych, gdzie na następowały na naciągnięcie tej strony natomiast tutaj ciekawe mogą być być to coś innego, czyli ten ten czas takiego już zamykania palenia teczek i zamykania pewnej pewnego rozdziału po to, żeby się na nowo otworzy, ale osoba mniej, ale Zobacz właśnie dlatego nie ma tutaj jednak np. scena ze szpitala, gdzie pojawia się, w którym momencie na wysoko postawiony STBS doniesienie mówi esbecy tylko Este EBC tam coś zaczyna grozić lekarzowi ten lekarz absolutnie cofa przed nim pamiątek momentu weź pan z mojego szpitala, bo wy jesteście schodząca władza publiczna na mnie patrzył co teoretycznie byłoby możliwe w tym 80 właśnie po osiemdziesiąty dziewiąty rok każdy kto, kto pamięta ten czas już to był moment, kiedy właściwie wszystko się jakoś falą zawaliło to też wydaje mi się tam są takie sceny, które nie mogłyby się zdarzyć po osiemdziesiątym dziewiątym roku, ale nie jest aż tak sceptyczna i tak może nie jestem aż tak negatywnie nastawiona do tego serialu były tam elementy, które się podobały, ale co do zasady zgadzam przestępcą, ale musimy pamiętać, że w osiemdziesiątym dziewiątym roku Czechy są to już inna historia to nie jest orzeka, jakby to co im się przytrafiło się wita ten trend ten ta interwencja praska praska wiosna tak mocno przeorała tak mocno, żeby tak podbudowało tą strukturę służb specjalnych, ponieważ mieli więcej wspólnego z NRD niż znak, ale w tym serialu pada wprost, by 1 z rozmów z 1 z dialogów jest rozmowa kiedy, kiedy bohaterowie między sobą wymieniają takie uwagi właściwie to my już widzimy to się zawali to zniknie tego świata już niema to jest ten właśnie to jest ten moment tuż przed już wiadomo, że to się zmieni i dla dla mnie to to wciąż jest niewykorzystana szansa się islamem czyta polityczna naiwność, bo wydaje się, że przy tym odniesienia polityczną naiwnością politycznym cynizmem twórców i ja obstawiam trzeba gorszą wersję czy naiwność się, że NATO lepszą to ja wolę, żeby był głupi, żeby po prostu robił tylko po to, żeby mieć na dużą kasę na następny serial nie byłoby dopiero było w nim jestem przekonany, że właśnie to, o czym mówimy, czyli że ten serial jest ulepiony z pewnych schematów klisz fabularnych znanych ze szpiegowskiego kina stanu John le Carré oczywiście tych kłania i paru innych jest tam tych elementów jest mnóstwo są momentami bardzo sprawnie przekładane te klocki, ale jednocześnie mam poczucie właśnie, że autor bierze ten sztafaż Pragi roku osiemdziesiątego dziewiątego jako wyłącznie taką scenę, którą sobie ustawia, bo jest ładna i tutaj trzeba przyznać napięć na scenę graficznie ten z wielu średnio odwzorowanie tej też czegoś co jest ponad samo scenografią, czyli pokazanie pewnej zarządza sądzimy roku osiemdziesiątym dziewiątym emocji budzi jak się okazuje, ale to co mi się bardzo podoba w sposobie obrazowania to jest coś się rozwinie dziś nie o postępujących w Gnieźnie, lecz nie ma wyjścia, którą widać formie to jest jednak rzeczy bardzo podobają takie topienie tego w takich połączeniach tejże zielonkawej takiej z Gliwic nie wręcz obrazu jest namacalne to nawet nie chodzi o 80 dziewiąty rok czy można mieć do tego zupełnie chłodne podejście nie trzeba by tak także przyjmować jak ja, ale chodzi raczej oto narrację, którą dzisiaj stosuje, w której przedstawia zachód jako tylko wyłącznie źródło takiej samej tak takiej samej strefy wpływów co właśnie związek radziecki teraz będzie wymuszała Bruksela nas różne rzeczy tak mówił dokładnie prawo sprawiedliwość jest okropna narracja, jakby chodzi o to, że nie podoba mi się, kiedy twórcy filmowi są na tyle nieprzytomni właśnie oni są nieświadomi i tak śpią jak te postaci w czołówce, która zresztą świetna jako obraz jako ciąg obrazów jak bardzo ładne bardzo malarskie tak dalej tak jak się potem zaczynam zastanawiać w okolicach odcinka 0506. czego oni są świadomi trochę nie wiem nic nieświadomy działalności służb są zrobieni z tego, że służby śledzą istnieją właściwie tylko służby w tym serialu nic więcej oni są służbami przecież oni są też bardzo często tymi służbami, więc trochę takie poczucie świadomi, czego niby to jest jakiś taki egzekwowane tytuł do czegoś co w gruncie rzeczy się okazuje tak jak mówicie po części banalne, a z mojej perspektywy oburzające, bo jednak uważam, że filmy robi się też po co robi się po to, żeby w ludziach wzbudzić pewne emocje coś o nich powiedzieć nie chodzi o to, że to ma być pogadanka na temat chodzi też ma być lekcja WOS-u tylko chodzi o to, że to ma mówi o pewnych wartościach jednak jakichś tam te wartości mogą być bardzo głęboko ukryte mogą też wprowadzać nas takie obszary niepewności, kiedy sami nie wiemy co jest, jakie wtedy jest oczywiście wielkie dzieło, ale tutaj nic nas nie prowadzi do takiego zwątpienia w ogóle nie ma takiej przestrzeni tylko sugestia, że będziemy rozmawiali o takim kinie trochę niż niebezpieczne z kim, ale tak dobrą sprawę egzystencjalnym tak jak film, o którym nie wspomnieliśmy jeszcze, które ewidentnie tutaj dzisiaj inspiracją, czyli Życiena podsłuchu prawda to jest to widać czy czuje się ten klimat, który jest obecny w tym serialu, ale tamten film to nie jest film szpiegowski to nie jest też film polityczny to jest film egzystencjalny to jest film o tym, że intymność miłości takiej wartości, które wydają się nam prywatny nasze zależny tylko od nas mogą zostać zniszczone przez manipulacje przez siły zewnętrzne, na które nie mamy żadnego wpływu i o tym jest tam ta historia to żadne osadzona w NRD i w kontekście Stasi to tylko czyni tak bardziej takim realistycznym nad rysem to jest właśnie ten ten taki powiedziałbym tak dobra scenografia tak dobrą sprawę historia jest egzystencjalna, a tu nie mamy żadnej głębi to jest jakiś zamysł jakaś próba pokazania czegoś w gruncie rzeczy to wszystko nie wychodzi pomijam też to, że ta główna bohaterka niby, za którą mamy iść w stronę sympatyzować są jeszcze słabo grana, bo te sarnie docenta tej pani nie w ogóle nie porywające jakaś główna pacjentka tego serialu całe po prostu taki kliniczny trochę takie kliniczne tempo szpital przemienia naprawdę jest z tego to, że ona nie wiadomo dlaczego jest taka Super skuteczna wdziera się przez dziurę w błocie na terytorium rosyjskiej bazy, które jeszcze tą bazą jakąś taką w pełni sił i taką kurcząca się tam jakiś kręcą się takie tak rada Rejonowa w jakimś niebieskim Kusy płaszczyku przez dziurę w Słocinie w ogóle są to jest to zdaje ten moment, w którym ja zwątpiłem ostatecznie ten serial jeśli chodzi o jego fabularną taką zdolność wiarygodnego łączy ze sobą scen, bo nagle i mam poczucie, że to co, mówi że ten cel po trzecim odcinku traci jakąś wiarygodnością również nie jest tylko kwestia ideologiczna tak jak ty mówisz, że rzeczy, jakby ten serial zawodzi na poziomie intelektualnym jakieś przesłanie jego braku jakieś cynizmu tak dalej tam też trzeba tak, ale ja mam wrażenie właśnie to ta opowieść dopóki jest tajemniczą opowieścią o tym nie wiemy, kto jest kim to ona niesie tak po prostu na zasadzie właśnie tego typu klisze lekarskie one są na tyle silne na tyle mocno są posyłane, że to ma swoją wyporność taką dramaturgiczną spotykamy się dowiadujemy się tutaj mamy do czynienia z historią nie dysponować spowodować, że to jest w terenie regałach został przesłany do 3 Villi od najmłodszych lat wcielał się kogoś kim nie jest, kiedy już wiemy, kiedy wiemy, że rozgrywany na przez obydwie strony, z których żadna nie jest świadoma tej podwójnej, gdy Noto mamy takie poczucie, że już teraz wszystko wiemy reszta jest jakość tych opowiadań to jakiś Polski mówi ten ostatni odcinek to naprawdę jest taki ma się poczucie dodania czegoś co powinno być na napisach się co czegoś co powinno być napisach końcowych takimi przypadkami komediach nie tylko zobaczyć, że Aten założy rodzinę ten jest gdzieś tam tamten wyjechał zagranicę, bo mam poczucie, że ten szóstą część już na poziomie czysto fabularnym jest po prostu żaden, czyli zmienia faktu, że pierwsze 3 jak ocenia dokumentów w tym właśnie nasza w Kusym płaszczyku bohaterka nie zaczyna bawić w bo przecież przeciera waszego biała gusty taka historyjka jak to możliwe familijnym serialu umieścić tej włamywali się do bazy wojskowej radzieckiej odnajdywanie jakichś tajemniczych zwłok, a jednocześnie ukrywanie się sporo, puszczając tak ta wystawa na mocy, a nie w podejrzewamy, że tam jednak wapno głosy pan ale, ale też tam jest taka sytuacja, że w naszym kraju właśnie na widoku tym żołnierz wychodzi szukacie oczywiście nie widzi, więc takie poczucie jakiegoś no Johnny English raczej niż dzień w błąd prawda, więc dobrze, ale do tego wybrał wybrały ten cel Jarek rozmowy nie powie coś się w nim podobało, bo ja mogę powiedzieć jasno mniejsze rzeczywiście podoba bardzo strona wizualna bardzo się podobają kostiumy bardzo się podoba charakteryzacja są rzeczy, które często w serialach, zwłaszcza w naszej części świata są lekceważone pomijane nawet tutaj widać straszną taką rzetelność w rzemiośle to są rzeczy, które są nie do przecenienia w świetne są zdjęcia bardzo podoba mi się budowanie tej Pragi takiej zapyziałej takiego świata, który znamy tak naprawdę też w Polska nie tylko wtedy, ale teraz tak wygląda Czechy też tak wyglądają nam się wydaje, że Praga jest pięknym miastem pełnym nowoczesnych pięknych starych budynków nowoczesnych nie wiem biurowców tymczasem Praga, a właściwie Czechy co to jest w dalszym ciągu prowincjonalny kraj dokładnie tak samo jak Polska tak w ogóle są nadzieje w co do są takie miasteczka naprawdę, ale także pracę to takie miasteczko nie uważam że, że w Pradze i w Warszawie znajdziemy takie miejsca, gdzie te lokacje nie są nie są fałszywe nie, pokazując walory znikł miejsca znajdziemy, ale to nie jest to samo czy własna poleciała, ale role w no to nie jest to nie jest film współczesny to jest film, który opowiada 80 dziewiątym roku uważam, że właśnie o tym w sposób absolutnie rzetelny w mówię tutaj oczywiście od tej stronie wizualnej cały czas i widać, jaką drobiazgowo taki drobiazgowy diesel 3 nie wiem podobno wszystkie te dziwne sprzęty nagrywające szpiegowskie to bardzo taką taką dokładnością sprawdzano jak to wyglądało zamieni miał 1, która na co dróg co druga to no trudno tego nie docenić, ale z drugiej strony też pytanie czy rzeczywiście sens historii czy mogę opowiadania serialu po powinien opierać tylko i wyłącznie na stronie wizualnej tutaj mamy kolejny raz przykład takiej opowieści które, gdzie forma przerasta treść ucieszy nie byłby wielki problem, bo to to nie jest nic nagannego, ale jakoś wytłumaczy, dlaczego w bramce jedynie wybieram seriali, dlatego że uważa, że są świetne nie zawsze czasami tak jest Klein Beauty mogę się dawać pociąć, ale już nie każdy z nich też seriali, które musi poczęcie aż tak wiele, żebyśmy tutaj co tydzień z takim mówili natomiast uważam, że to jest interesujący przypadek tego jak popkultura czeska też szerzej trochę patrzę całą tą serię seriali, które powstały w Czechach w ostatnich latach jako taką próbę z pełnego wykorzystania tego momentu przez młodych twórców, ale też przez kinematografię uważam, że oni dużo lepiej wykorzystują swój moment dostali w ogóle o tyle interesujące, że w ostatnich latach doszło do pewnych przetasowań czy na rynku telewizyjnym w Europie bo, odkąd liczby powołał swoją hiszpańską i berlińską gałąź to postanowiła zrezygnować z produkcji seriali w małych krajach też duży problem dla ludzi, którzy tam tworzą i jeżeli nie będzie Syria liczbę na Węgrzech nie ma już jak zmiany w Czechach albo będzie dużo mniej mam poczucie, że w Poznaniu z tymi właśnie krajami potężnie z polską też dużym kraju potężnymi a gdzie mieliśmy tylko seriale robione albo na licencjach taki był fakt czy in Treatment on dużo lepiej wykorzystać swój moment, że wejść tak z takim dużym błędem, jakim jest Libia opowiedzieć swe własne historie jakieś swojego kraju nawet jeśli my jako Europejczycy i ludzie znający tę historię myśli też wkurzać redaktor może sobie życzyć nawet takiego opowiada jak będziesz solidnym to myślę, że oni w pewnym sensie wygrywają te karty, które mają i ja doceniam docenta warsztatowo to ten serial na podium zapewnia aktor sobie życzył serialu o Smoleńsku, że to był zamach z diamentowym zrobione tak chciałby takie rynki dobrze zrobione siadaj Pisz w komisji znajdą się na to pieniądze rzecz się nie oczywiście żartuje prowokuje trochę, ale myślę rzeczywiście ta świadomość polityczna jest argumentem miało przyjmuje jego to widzę nie będę bronił twórców potocznie mam w tym interesu ale, ale też napisany serial o Smoleńsku bar, ale dobrze w 2 i rozwoju prawobrzeża przemyśli to ja naprawdę wie do tego w Polsce główne to taka też wszystko tylko ten adres wszyscy znamy, więc naprawdę myślę, że powinno się udać, ale ja chcę wrócić do kwestii rynku i dlaczego Czechom się udało tak fantastycznie wstrzelić rzeczywiście w możliwości rynku toż to wynika z tego, że Czesi bardzo szybko zorientowali się, że kinematografia to może być zysk i to może być rynek i może być biznes jeśli mówimy tutaj o badaniach w ogóle oglądalności i wielkości rynku to Czechy, które są tak jak mówisz malutkim krajem są tuż za polską wielkości oddziaływania rynku polskie na piątym miejscu punkt z badania, które oglądałam dotyczyły się były 20172018 dziewiętnastego roku i Polska to są bardzo dobre lata dla Polski i Polska kinematografia wtedy miała to są takie badania dotyczące oddziaływania rynku kinematograficznych go tam Polska była na miejsca piąte w czasie byli zaraz za nami na miejscu szóstym to znaczy, że oni bardzo świadomie pod też rozwijają ten rynek wizy, a to wynika z tego, że w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Czesi naprawdę mieli duże sukcesy kinematograficznych, bo to jest czas sfera AK coli o nominacji oscarowych Oscarów i wszelkich możliwych nagród ani wtedy rzeczywiście postawienie na kinematografię oraz zdali sobie sprawę jeszcze 1 rzeczy, że Słowacja kraj, który od oderwał się, że od 3 od złamał może być absolutnie partnerem w finansowaniu filmów i firmy, które są i kwietnia dyżur, ale istniało byłaby jeszcze ładnie rozstali po czy teraz słowa z premierem Czech, ale w jego walce o współpracę, a ich nie dałby Bóg, żeby każdy rozwód tak ludzie Plateau stanie wierze, ale wierzę w to, że Czesi Słowacy mogą wspólnie produkować różne różne rzeczy tam jest bardzo mocny rynek funduszy funduszy regionalnych, ale to wszystko ma mniejsze znaczenie oni od razu wprowadzili zniżki przypomnijmy Polska zachęty podatkowe wprowadziła w zeszłym roku to też chyba przez przypadek cudem albo albo inaczej rzecz ujmując po długiej batalii środowiska, a tymczasem Czesi zrobili to bardzo szybko tam po prostu przyjechało tam tam by w od jeszcze, bo nikt nikt nie śmiał myśleć o tym, że przyjdzie Unii będzie Czech Czechy będą Unii Europejskiej już przyjeżdżał europejskie amerykańskie produkcje mówi o tym, dlatego, że ta wizualna strona tego filmu i ta szczegółowość rozmach w taki to tutaj to jest związane z tym, że w czasie są przygotowani do takiej pracy właśnie przez to, że tam dużo się produkuje dużo powstaje rzeczy niekoniecznie rzeczywiście czeskich toczy, mówi że ich stać na takie właśnie w seriale nie mówię tutaj o finansowym stanie tylko takim takiej odwadze pisaniu takich takich seriali można mieć wątpliwości czy dobry kierunek cienia, ale w każdym razie takie seriale powstają u nas takich seriali nie ma, które jedynie może Reus tutaj bym ten tytuł przypomniała jeśli jeśli jeśli można mówić o serialu, który próbował się mierzyć z taką historyczną budową historyczną czy trzeba budowaniem historycznego świata, ale oprócz tego nie przypominam sobie z serialu takim rozmachem miałem przecież z tego trochę z mniej odwagi wszystkim dobrze zrobi jak takie głupoty opowiada, ale gdyby, gdyby scenariusz był sensowniej się Noto to, aby następna noc niesforna żona odwiedzasz rozmachu martwe osoby akt uznania organu oraz mały na relaks rozważ też wypadł przez okno no tak, ale w Polsce gdzieś, gdzie jest co może krzywdę Polakom dobrze, ale ja też takie poczucie, że ten jest czeskie seriale chcę w ostatnich latach do nas docierały głównie za sprawą bio, czyli Pustkowie tego samego reżysera tutaj bym chciał powiedzieć to jest jakoś interesujący projekt temu uczcili świadomi względu na ludzi, którzy są jak ich na to jak są nie pierze twórcy, bo poza Zachariasza, który jest reżyserem tej wiary czy wcześniej w Pustkowie tutaj pracują właściwie debiutanci to jest nieprawda sprawdziłem w czeskiej bazie odpowiednik film Polski oni wszyscy za sobą mają przez parę produkcji jedynym debiutantem jest Andrzej Gabriel, który napisał scenariusz i to czuć i chyba operator, który to nie robił operator starszy od reżysera sześćdziesiątego ósmego roku pracowali razem jeszcze przez portal nie robił robił absolutnie operator ma za sobą całkiem sporą karierę chyba nawet większą niż reżyser no to szczególne zajmuje są dane nie są natomiast oni też mają zdaje się obaj spory sukces jako reżyser i jako taki duet reżysersko operatorskiej w dziedzinę reklamy i ten sposób patrzenia taki, żeby był dobry kadr, żeby dobre kolory, żeby to było ładne tutaj bardzo ewidentnie jest obecny to dobrze robi ja nie chcę też tego skreślać rzeczywiście do momentu, kiedy się ten serial podobał chciałem się pozachwycać to to głównie to się podobało podobała mi się tak to są robione wnętrza jak się uzyskuje taki element wiarygodności tego serialu przez pokazanie wnętrza, które się starzeje taki sposób jak powinno się stażyście i że to nie jest zestawiona scenografia tylko to są brak warstw znęca się starzeją warstwami, czyli coś jest dostawiane z 1 epoki, a potem drugiej tu się luzuje pewien kontakt tam 9 zaczyna się otwierać okna rocznie w ten sposób tam jest ten kadr są takie pełne, bo w bardzo często przy filmach nawet bardzo cenionych twórców bardzo staną cenionych scenografów to wrażenia, jakie sztuczności wynika z tego np. że wszystko wydaje nam się takie porządne czysta, ale tutaj jest różny bałagan brzydota to są bardzo ważne elementy to powoduje, że mamy takie wrażenie na, uzyskując fugi władz z Niemcami Staraka objazd, ale to są tak to absolutnie robi wrażenie to jest fajne to jest dobre jest dobrze pomyślane, ale niestety w służbie bardzo marnej historyjki tak to czas podczas odsłonięcia tam 1 z osób, które zrobiły scenografię kostiumy Simona bankowa to bardzo doświadczona bardzo ceniona czeska kostiumograf głównie, ale świetnie widać tam właśnie na tym poziomie czysto warsztatową Etnograficznym też przekrój klas społecznych to bardzo zawsze imponuje polskich kin jest kompletnie głuchy na na klasę jako jako coś co się odbija wystroju wnętrza w sposobie ustawa ma zupełnie inną chatę niż inteligencja tak i 1 ten mężczyzna ma kwiaty na tapecie jest ich rokoko ramek wokół lustra ile trwa ta, ale to co mi się tam podawana jest i co co jakoś nie przekonuje do tego serialu co mi skłania do obrony grubsze tutaj jest słusznym zakusami to jest jak blaszak to właśnie na starych stawek aktor, który na takim bardzo bardzo znanym czeskim aktorem, który grał m.in. polskich produkcji szarlatani, który za chwilę będzie Agnieszka Holland na zasadzie przyjemności czy serial Dariusza Jabłońskiego niedawnym, ale który też miał takie epizody z kinem amerykańskim życiu takim towarem eksportowym czeskiego kina zastąpił mnie najlepszy film czy ten hostel czy czerwony Baron to ten facet, który tutaj się do esbeka, którego żona umiera jest wciąż bardzo proszę postać zdanie jak może w takiej swoją małomówność pewnym takim wyrażaniu, więc wyrazie spojrzenie niż słowem i była w nim ścieżkę urocza bezsilność coś takiego co mi się kojarzyło z Czarnobylem też stawiałem przed nowym w zakresie rodzaju sympatii, który czujemy bohatera, który już pogodzony trochę z losem jest oczywiście ta ta postać ten aktor to jest 1 z mocniejszych mocniejszych elementów tej produkcji, a z kolei musi się zgodzić, że Tatiana pochowa czy największa gwiazda czeskiego kina wśród kobiet, które występowały między właśnie Agnieszkę Holland grającym krzewie gra główną rolę ona tutaj totalnie zawodzi mam poczucie, że jest to nie znajdę jest to jej wina i tego, że ona rzeczy nie znajduje w sobie jakiegoś już pokłady energii potrzebnego, żeby tam tchnąć życie na ile jest to kwestia źle napisanej roli Polski chciał przecież tej bohaterka, która ma być taka remont typowana ma być silna jest na sposób właśnie rodem z kina familijnego a kiedy przychodzi do takich scen bardzo emocjonalny, gdzie trzeba, by wykrzesać dyrektorki jakieś coś więcej jakąś tajemnicę pod spodem jakąś naprawdę rozpaczliwą poczcie rozpatrzy do tego, by tam brakuje wtedy ona jest płaska i to jest paradoks, bo to jest znakomita aktorka też aktorka, która w Czechach sprawiła, że serial popularny, a jednak 1 tutaj okazuje się 1 z słabsze parlamentów aktor, bo w tym wspomina wcześniej o le Carré jego historie które, które jego książki to te nie są to nie są książki, które mają jakąś niesamowitą nie są historię w natomiast tam bohaterowie mniej lub bardziej, ale zawsze są jakoś skonstruowanie głębi, by to pogłębienie dlatego te firmy na podstawie jego jego twórczości są takie ciekawe, bo wystarczy tylko odrobinę budować te postaci bohaterem i nagle one stają się pełnokrwiste i myślę, że tutaj polega na tym polega problem, że tutaj mamy przykład takiej bohaterów, którzy są bardzo powierzchowną kreską zbudowanie nie mamy, nawet jeżeli oni mają historię, która później ma wpływ na to jak jacy są właściwie niewiele o nich wiemy i a to co o nich wiemy jest schematyczne i to powoduje, że życie aktorzy nie mają możliwości budowania tych ról ten wątek tego starego odchodzą człowieka który, który dotyczy w ogóle jej, bo jego rodziny odchodzą pary która, która odchodzi fizycznie mentalnie i w ogóle w też symbolicznie w jakim sensie no to jest najmocniejszy wątek, dlatego że w tu mamy bohatera, który ma coś więcej niż tylko nie jest takim Piątkiem szachownicy który, który służy do tego, żeby akcję przesunąć dalej tylko rzeczywiście on przeżywa jakiś dramat dlatego dlatego jego wątek jego postać czeka prawda jest z drugiej strony jak też rozumiemy wyzwania, jakim wpisanie się szpiegowskiego i tego, że to jest upiorny trudna robota, bo czasy przywołuje le Carrégo le Carrégo głównie literackiego, bo ten główne wyzwanie stoi przed twórcami szpiegowskich historii ja widzę tutaj pewne pokłosie tego zagrożenia i świadomości tego zagrożenia u autora to jest takie największe wyzwanie jest złapanie balansu między tym ile jest tajemnicy ile komunikatywności w tym opowiadaniu, że trzeba umiejętnie ukrywać ani ukrywać dużo nie było kłopotliwe jestem święcie przekonany, że film, który uwielbiają prawie wszyscy intelektualiści, czyli szpieg Tomasa wrzucona też film, który znakomity, ale którego strzelam 70% widzów nie rozumie, bo tak skomplikowane nie ma tak złożoną z tak łatwo gubi tropy podejrzewam, że bardzo wielu widzów z niego odpada zostaje ten film, ale jeżeli nie ma znaczenia to forma, bo tam jest nie tylko forma ta może też postaci każdy z tych bohaterów jest inny i każdy może powiedzieć coś tutaj tego nie ma absolutnie się z tym składem tylko uważam, że to mogą być źródłem tych tego problemu różne były facet, który pisał teraz właśnie świadomych miał świadomość, że musi pójść musi też odpowiednio dużo akcji, która będzie po prostu takim mechaniczną pływających, mówi że takie Pionki, które przedstawia na szachownicy, wymuszając tym samym ruch pozostałych pionków, a jednocześnie gdzieś wystraszył tego taki budowania na tajemnicy i tajemniczemu wywieszał gdzieś w połowie tej opowieści wraz z nią obiecało też myślę szansa na opóźnieniu już więcej, gdyby te postaci były trochę inaczej zbudowane to też nie była tak prosta politycznie opowieść tak idealnie oczywiście znaczy można zrobić z filmu szpiegowskiego używającego bieżącej polityki rzecz bardzo niepokojącą nie wiem, żeby to daleko szukać autor widmo lata mamy jak bardzo tak można, by odpowiedzieć komiksową w pewnym sensie historyka, a ile tam jest warstwa ile tam jest ciekawych zagadek takich no nam z różnych poziomów tutaj w ogóle tego nie ma to jest ewidentnie słaby scenariusz jest ewidentnie przemyślana historia, ale i pewnie by coś bardzo niepokoi, że aż tak wielkie siły środki zaangażowano w imię opowiadania czegoś tak błahego przede wszystkim ta interpretacja uważam, że to jest niepokojące, że ta interpretacja 80 tego dziewiątego tutaj tak głupkowato się wydaje naprawdę niepokojące, że naszym regionie się tak od tak traktujemy jedno z ważniejszych wydarzeń, które jednak wszystkim nam przyniosło korzyści absolutnie wszystkim to nie jest tak, że komuś się pogorszyła po osiemdziesiątym dziewiątym tak w znaczeniu nie możemy jednoznacznie pokazać tych stratnych oczywiście są tacy, którzy od razu wyskoczą, żeby nie wiem klasa robotnicza albo już nie mam pojęcia, kto jeszcze, ale to jest moim zdaniem to jest to jest właśnie relatywne ja uważam, że jest jednak na tym, że nastała wolność po osiądzie na stałe zyskali wszyscy i to ona na wielu, jakby poziomach, a w ten serial problem powiedzieć, że to wszystko takie było tam wątpliwe tak na dobrą sprawę to nie wiemy 13 oszukali to jest myślenie paranoiczne i tym bardziej jest ono zaskakujące, że w serialu pojawia się jest przywołany materiału z ikoną 3 z Havlem, który tam jednak jeśli ktoś stał się takim świętem świeckim przemian osiemdziesiątego dziewiątego roku to właśnie Havel i jest rzeczywiście przyznaje, że nie oglądałem tego w takim kluczu nigdy, że na serio tak jak się ogląda właśnie szpiegowską, których działa działa się gdziekolwiek kiedykolwiek i raczej nie traktował tych słów polityczny trwa licytacja jest jak najbardziej słuszne oburzenie się słuszne w związku z tym, że ta ślepota polityczna twórców jak historyczna no i jest nieuzasadniona, zwłaszcza że mówimy osłabi Sojuszu scenarzysty, który będą się upierały bardzo zdolny i to widać tym co pisze momentami Monti ma parę scen, które pokazują, że to jest diabelnie zdolna bestia ja się zachwyciłem tą pierwszą sceną pierwszą pierwszą to jest bardzo ciekawa scena ona w ogóle ma wiele warstw i ona też, bo po pierwsze, pokazuje koszt scenografa kunszt reżysera kunszt scenariusza wszyscy, a autora scenariusza też mianowicie to jest taka scena bardzo krótka, która teoretycznie przenosi nas od razu, jakby sam środek tego problemu mamy parę STBS słów wchodzących do czyjegoś mieszkania zakładających podsłuchy wyciągających kartkę napisaną na maszynie z napisem karta 77 czy już wiemy, że jesteśmy mieszkanie opozycjonisty, gdzie oni zakładają podsłuch w żyrandolu pod łóżkiem 1 z nich mówi do drugiego teraz bić poczekaj na mnie na zewnątrz i zaczyna chodzić po tym, mieszkaniu wybiera bardzo konkretne przedmioty, które są ewidentnie nawiązują do tej kultury materialnej Czech sprzed Pragi sprzed praskiej wiosny do tego momentu, kiedy 3, kiedy części Czechosłowacja uwierzyła w to, że może być krajem nadającym ton, czyli to są te elementy tzw. stylu brukselskiego to jest wazon z Lipska zaprojektowany przez hot spot to są jakieś to są 2 figurki, które tak mocno nawiązują do jeszcze do tej 19 wiecznej tradycji czeskiej produkcji porcelany to wszystko ładuje do koca zaczyna rozdrapywać ja, kiedy zobaczymy se pomyślałem, że to naprawdę ktoś bardzo inteligentnie myślał o tym co można obrazem i właśnie elementem takim materialnym opowiedzieć historii tam też do tego co też trafiają płyty muzyka bardzo ważnym elementem tego co się wydarzyło w sześćdziesiątym ósmym, więc wydawałoby się, że to faktycznie mamy do czynienia z bardzo dużą świadomością tego co chcę powiedzieć, ale to się kończy tak źle i tak tak jest taki taką jakość skręca po prostu roczną kiszkę ta historia, że nie wiadomo co powie, bo to co opowiadasz nie jest kosztem scenarzysty co opowiada się kosztem reżysera, który ma świadomość tego co ma w kadrze jak jak to pokazać, żeby nie było oczywiste opłaca się jeszcze, że ta scena napisać taką scenę, ale ten talerz Larsena jest ona jest też w bardzo świadomie zagrana skonstruowana na torze my nie od razu wszystko rozumiemy i tak krok po kroku moim zdaniem to jest ogromna rola tutaj reżysera, który jest bardzo świadomym budowaniu napięcia tej sceny, która jednocześnie bardzo emocjonalna i wszystkie te elementy, które się na nią składają, o których mówi też są tam elementem nad danymi jest jest jest emocja jest uczucie i jakoś takiego przerażenia obrzydzenia no ja uważa jak wskazał, że to scena jest fantastyczna, ale nie jestem pewna czy powstała na papierze czy nie jest to jednak jestem jestem pewien, że musiał zostać napisane takie rzeczy się tak rolnik na planie nie bierze z przypadkowo nie znajduje tak narażone wykonuje pewną pracę przez nich, ale co się w końcu dotarli właśnie mają bardzo bardzo bardzo poważnie za zrobienie sceny, która takim skrótem opisuje jakąś sytuację polityczną społeczną to jest bardzo ciekawego to rzeczywiście jest wymyślony na poziomie scenariusza bardzo dobrze wyreżyserowane dobrze zagrane dobrze też pokazane właśnie tak powiedziałbym po scenograficzne no nawet wiedziałbym architektoniczne zresztą scenografia tutaj zrobione przez arch. Jan Flasza jest architektem z wykształcenia i to widać znaczy widać, że on wie, które kawałki Pragi ma wybrać jak mają filmować tak żeby, jaką jest złapać kamera tak, żeby było wiarygodne, żeby osadzić tych latach osiemdziesiątych to bardzo inteligentnie na poziomie obrazu robione serial to się potem traci niestety mam wrażenie, że te ostatnie odcinki nie tylko są obszerne są też gorsza w ogóle natomiast natomiast tutaj są takie rzeczy, do których no były wielkie nadzieje no pewnie nie chciałbym się tak bardzo by od początku ogląda co chcę się w ogóle nie podoba na pewno, ale też to co mi się jak oceniam bardzo to reżyserski kunszt bon wychodzi czasem Senat te są niepozorne jest taka zupełnie niepozorna scena rozmowy w samochodzie, gdzie się rozmawia o przemianach politycznych tak jakby mówiąc o tym za chwilę czasu skończy i reżyser kieruje kamerę lusterko wsteczne dziś odbija kierowca widzimy jego spojrzenie takie człowieka, który wierzy to o nim mowa, że to właśnie kierowca statków, który właśnie za nie będzie rozliczony nie albo są też takie motywy te są też scenariuszowe trochę reżyserskie, ale musiały teraz zapisane jak trochę kiczowaty, ale poddającym się motyw rybki, którą stare stawek przynosi mieszkania człowieka, który zginął właśnie przez niego pionierzy jak idzie do jego mieszkania zawiera rybkę którą, który przedłuży życie są jest sporo takich ładnych obrazków bardzo z wyczuciem wyreżyserowanych dobrze napisanych wymyślonych też metafor co zmienia faktu, że brakuje świadomości szedł się warsztat owca nie świadomością artysty, ale ten ładny obrazek to w ogóle ciekawa ciekawe sformułowanie tutaj, dlatego że te obrazki, które widzimy w w jakby na poziomie kadru one też są ładne, nawet jeżeli są brzydkich wnętrzach, nawet jeżeli się techniczne są zdezelowane stare i teoretycznie pokazujemy jako taką no postkomunistyczną czy komunistyczną biedę są tak dobrane kolory też tak ujęte, żeby to estetycznie potrzeba też bardzo ciekawy zabieg ten moim zdaniem to wymaga pewnej inteligencji, ale też świadomość tego co co w kadrze jak zagra funkcjonuje tylko żałuję, że jeszcze w Pogoni za tymi za to mechanikom opowiadania szpiegowskiego scenarzysta i ruszy też gubią momentami to co mają w papierze na papierze co widać, że mogło być fajnym rodzajem napędu dla tej historii mamy jedno z tych wątków, które możemy pobieżnie potraktowany szkoda też wątek gorszej siostry wątek starszej siostry naszej bohaterki chcą się do swojej młodszej siostrze nie była opozycja nic nie wjechała została w Czechach opiekowała się ojcem opozycjonistą, który już umierał i im nie było nic przyjemnego to ona ponosiła ceny jego politycznej działalności i ona jest ofiarą też swoje siostry też coś co nadawało się osobny serial prawdopodobnie wyobrażam sobie do mocą napisaną dramy na ten temat, a tutaj jest to tak potraktowany jak taki element w tym czwórce prześlizguje się jedynie nie wiadomo może właśnie naprawdę wierzą ma zamach Smoleński uważają, że jak ja zachód ich nowo z jakim jest za ich oszukał i rzetelnych walczy tylko zaklętą w tym co tam co Havel jakieś nudne napisał tę parę stoczy byłby może tacy są może niepotrzebnie tłumaczy Miłosz tutaj po popadli za bardzo szpiegowski jakieś kalki może nie wierzą w taką rzeczywistość trop wydają chcieli nam to powiedzieć przyznaje to było ciekawe, gdyby tak, ale tak naprawdę wierzyli, że jednak przez nich przelewy czy naiwność głupota niż cynizm i złe intencje jest niestety o tym przekona, zwłaszcza że serial Pustkowie, które naprawdę jest interesującą propozycją rzeczywiście było można było się spodziewać, że następny serial tego reżysera Benta jest wysoko postawiona poprzeczka będzie tylko ciekawy, bo nie jest nieświadomi serial produkcji czeskiej za tydzień opowiemy o serialu DF z, czyli Alex Garland, gdzie 1 z myślą ciekawszych twórców raczej kina niż serialu, ale ostatnio właśnie serialu też się pojawił Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn Jakub Janiszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA