REKLAMA

Prof. Orłowski: W wielu dziedzinach państwo nie robi tego, co powinno

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-08-28 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan prof. Witold Orłowski dzień dobry dzień dobry witam czy w czasie kryzysu gospodarczego mamy także kryzys finansów publicznych no, jakby powiedzieć trudno sobie wyobrazić, żeby był kryzys gospodarczy krewnymi, które by nie towarzyszy kryzys finansowy przez w końcu finanse są tylko odbiciem realnej gospodarki pieniądze skończył biorą jeśli gospodarka Rozwiń » jest w kryzysie to oczywiście również wpływów podatkowych jest mniej to już, by wystarczyła do kryzysu, a ponieważ mamy jeszcze dodatkowo sytuację państwa musiał podjąć na spełnienie niemający precedensu to czasu pewnie wojny działania raczej uzupełniające będzie normalne funkcjonowanie społeczeństwa, czyli niesłychanie kosztowne wydatki dodatkowe to jest oczywiste że, że mamy kryzys finansowy dokładnie będziemy mieć, dlatego że póki co mamy jedynie odnotowywane na całym świecie zresztą odnotowano gwałtowny wzrost deficytu długu publicznego, a kryzys finansowy to jest dopiero wtedy, kiedy uczestnicy rynku w jaki sposób się przeciwko temu zaczynają buntować reagować na to ci co nikt nie reaguje w zarysie jak wejść, dlaczego nawet uciekać z Polski z pieniędzmi z powodu deficytu skoro bardziej uciekać w ogóle stany Zjednoczone, gdzie tak samo i tak Galus to jest ten moment, kiedy jeszcze reakcji na sytuację finansową nie ma żadnej taktycznie nie ma żadnej kursy bankowe się prawie nie zmieniają tak dalej natomiast to jest taki kryzys, który dopiero przyjdzie, ale już wiadomo rząd będzie dobrze, ale z drugiej strony rządzące także w Polsce podkreślają pożyczać można ten dług powiększać można, bo wszyscy teraz stanowią celem jest ratowanie gospodarki miejsc pracy ochrona przedsiębiorcy jak i oczywiście z tym Kaja się czy zgadzam, gdy w tle można ile ile trzeba inaczej to już to byłoby wielkim dowodem wielkiej głupoty, gdyby ktoś mówił, że pożycza pieniądze wydaje tylko, dlatego że można je pożyczyć na to wiadomo jak się kończą tacy, którzy kucie banki udzielają kredytu bierze ile tylko można natomiast, a potem problem natomiast nie bać i nie mam cienia wątpliwości, że państwo musi się w tym meczu zapożyczać inna sprawa na ile efektywnie te pieniądze wydaje i i czytać jak trzeba, ale to już nie nie wchodząc w te szczegóły, ale Wieniawa trochę szczególnie musi to robić w trochę szczegółów panie profesorze zajrzeć musimy, dlatego że mamy już projekt budżetu na 2021 rok znamy także nowelizację budżetu na rok 2020 czy rząd Prawa i Sprawiedliwości robi to co w takim kryzysie robić powinno się z finansami publicznymi, a natomiast trudno odpowiedzieć, bo to trzeba by patrzeć konkretnie na to co jest robione w różnych dziedzinach generalnie kierunki działań, czyli wspieranie miejsc pracy grania oczywiście jak długo będziemy w stanie to co robić, ale to już za chwilę może jak długo wspieranie miejsc sprawdź do wspierania przedsiębiorców, by nie zwalniały ludzi masowo bankrutowały oczywiście rzecz, którą trzeba było robić można zrobić lepiej gorzej i nawet w Polsce mamy przykład czy działań wyraźnie lepszy ze strony np. polskiego funduszu rozwoju wyraźnie gorszych są tam, gdzie urzędy pracy musiały to robić, więc tutaj oczywiście za za każdym razem pytania konkretne działanie można lepiej robić czy czy nie oczywiście, że działania wspierające dochody ludzi i tych, którzy są w trudnej sytuacji to oczywiście także trzeba było robić dalej do miast i generalnie kierunki wspierania przyszłość inwestycji to to są słuszne kierunki, ale oczywiście mówimy wspieranie inwestycji to zawsze pada pytanie czy rzeczywiście metodą to już co padło w czasie kampanii prezydenckiej proszę nie pytać od razu odpowiedź, bo nie ma jasno odpowiedział ze przypomnieć, że prezydent Duda właśnie popierał żądze no to trzeba inwestować właśnie te wielkie projekty, które są, czyli lotnisko, które będzie budowane za zacznie się budowa za 5 lat, a prezydent Trzaskowski wtedy mówił jako kontrpropozycja nie te pieniądze przeznaczy na małe inwestycje, które można bardzo szybko uruchomić przed na poziomie lokalnym to cała dyskusja, którą mówi 1 protest nie ma Jasnej 1 odpowiedzi ale, ale już widać, że się pojawia pytanie jak wydawać pieniądze nawet jest zgoda ogólna czy kierunku wydawania własnej plus jeszcze chciała powiedzieć od razu, że ja widzę bardzo wiele dziedzin, w których cała pewnością państwa nie robi tego co powinna być nie pani profesor na to dać przykład w rozmowach, a no, proszę bardzo, przepraszam jest choćby to też choćby szkolnictwo edukacja szkolnictwa okres będzie przygotowane mamy kompletnie nieprzygotowane, a było kilka miesięcy na przygotowanie szkół do tak Kraków hybrydowej oczywiście będzie niezbędna nie ma co do tego wątpliwości Rosja może dzisiaj minister opóźniać to, ale problem polega na tym, że zwróci uwagę wszyscy rozmawiają w Polsce na temat bezpieczeństwa jedynie zamykać czy nie, a mało, kto zwraca uwagę na problem jakości edukacji jest dostarczana w tym mamy na razie musimy dostarczyć samą edukację potem pewnie wnosimy chętnie widzieliby profesorze korzyści czekolada rozszerza rośnie też właśnie odzyska to prawda ten jakoś nauka na ile Sejm co więcej wydaje mi się, że je tutaj mam bardzo podobny pogląd, ale chciałbym wykorzystać pana obecność tracą wiele nas lawina rozmowy, ale nie uchylam się rozmowy edukacji zresztą będziemy kontynuować w kolejnej części jak ja poprzednich dniach również edukacji rozmawialiśmy panie profesorze dopytują o to czy rząd robi to co robić teraz powinien pan przypominał tę historię ostatnich miesięcy ja mam namyśli także to co będzie działo się w tych kolejnych miesiącach bo, prezentując projekt budżetu na 2021 rok czy tę nowelizację budżetu na rok 2020 my odbiorcy tych informacji konsumenci obywatele podatnicy w końcu za mamy zmierzyć się z różnymi liczbami, które rząd pokazuje np. w tym roku mamy mieć deficyt sektora instytucji rządowych samorządowych na poziomie 12% relacji do PKB to jest naprawdę dużo, ale już w przyszłym roku ma on wynieść 6% mamy mieć w tym roku 110 miliardów deficytu w budżecie w przyszłym roku nieco ponad 80 mamy już w przyszłym roku zarabiać więcej na podatkach państwo kością najwięcej podatków nawet ma wejść ten podatek od handlu czy podatek od cukru chciałbym żeby, żeby pan profesor jakoś nam powiedział, jakie my mamy z tego dla siebie wnioski wysnuć co to dla nas wszystkich oznacza co to za komunikaty rząd nam nie podaje, prezentując te wszystkie liczby nie da się powiedzieć czy w tym 1 rzecz się to jest bez żadnych pretensji członków zarządu, że to tak naprawdę nie są budżety ćwiczenia budżetowe to znaczy nie mamy pojęcia będzie się działo w drugiej połowie tego roku w gospodarce jak głęboka będzie recesja, więc oczywiście te to są takie przymiarki na niezbędne jest budżet musimy wiedzieć co państwo planuje natomiast może znakomicie się zdarzyć sytuacja w tej trzeba będzie jeszcze 2× dokonywać nowelizacji budżetu, bo sprawy naszą zupełnie inną stronę niż zakłada, ponieważ nie wiemy co się zdarzy finansami publicznymi w tym roku więc, tym bardziej cechy pewnej do ćwiczenia pewnych takiego technicznego ma układanie budżetu na rok przyszły budżet startu jest z przewidywanego wykonania w tym roku na ręce, więc to jest oczywiście jakieś zestawienie intencji rządu musimy zdać sprawę z tego, że dzisiaj w obecnej sytuacji jest to działanie ta 1 została świadomością, że sprawy mogą się potoczyć zupełnie inaczej niż rząd zakłada nawet mowy nawet najbliższe 4 miesiące mogą jeszcze kurz zupełnie inaczej i w związku z tym my no trzeba być gotowym na różne scenariusze rząd mówi w tej chwili na dobra jeśli wszystko będzie mniej więcej szło tak jak do tej pory to w tym roku będziemy mieli oczywiście potężny deficyt jakieś 5% rząd powie w budżecie centralnym 5% PKB do tego pewnie dojdzie przynajmniej 34 porozrzucane wydatki poupychane po innych instytucjach niezaliczane do budżetu, czyli 8 między 8 powiedzmy 10% deficyt cieszą się wszyscy spodziewają się, więc oczyszcza będzie lepiej będzie dla mnie jak będzie go nie będzie, więc w przyszłym roku deklaracja rządu ograniczy próbujemy ograniczyć deficyt dać 4% PKB czy poniżej w budżecie a, zważywszy tendencję do ukrywania wydatków, gdzie indziej będzie oznaczało 78% żądają odpowiednio 12 w tym roku 6 w przyszłym, czyli krótko mówiąc mamy wzrost długu publicznego przynajmniej 20 punktów procentowych PKB, czyli 5080% to na szczęście startujemy z dość niskiego poziomu natomiast mamy dramatyczny wzrost długu publicznego należy mu Towarzystwa mają nasze plany wszyscy mają i co więcej ja mówię ja też powiem w tej chwili nie ma innego wyjścia oczywiście można zjawisko 2 zastrzeżenia po pierwsze trzeba się pierwsze to historyczne można było znacznie lepiej przygotować budżet na te na te czasy i wiadomo że, ale to już dobrano oraz strony rząd bardzo chętnie nie wracać już do tego, ale dla pożądana warto także zostanie w porządku wciągu ostatniego roku przed przed wybuchem kolana wirusa świadomie, mimo że mogliśmy jak Niemcy zaczęli pracować tak jeśli świadomie rząd zwiększył deficyt całego sektora oczywiście wraz z z propagandowym twierdzeniem właśnie śmiesznym rzekomo równoważy budżet centralny oczywiście wszyscy wiedzą, że to było, a ten zagrożenie nr 2 San zastrzeżenia nr 2 to jest dobra musimy się dziś zadłużać, ale trzeba pilnować, aby te wydatki były robione w sposób naprawdę efektywnej tam, gdzie trzeba to jest oczywiście już tak właśnie mówiliśmy trochę i zastrzeżenia ma 3 na czasie szykować na to co będzie w przyszłości mieć już jakiś plan wyjścia z tej sytuacji nawet jeśli dzisiaj wszyscy rzeczywiście się zadłużają w związku z tym Polska nie jest jakoś specjalnie na cenzurowanym, a trzeba pamiętać ci nie dysponujemy w Polsce ani dolarem ani euro w związku z tym nasza waluta może być w przyszłości podatna na znaczne osłabienie właśnie w momencie finanse publiczne Polski będą wyraźnie osłabione są do innych krajów także trzeba myśleć o tym w jaki sposób w przyszłości wyjść z tego, mimo że powtórzę jeszcze raz dzisiaj mamy w warunkach absolutnej pewności jak, więc raczej ćwiczenia budżetowanie, a nie taki budżet, którego jesteśmy względnie pewnie bardzo tego bardzo krótko proszę odpowiedzieć panie profesorze, a patrząc na te dokumenty, które rząd opublikował te założenia, która rząd prezentował w ostatnich dniach pana zdaniem rząd bierze pod uwagę, że scenariusz tego wychodzenia z kryzysu może być mniej optymistyczne bardziej dramatyczne i o wiele dłuższy nie wiem ja mam nadzieję, że tak jest, dlatego że tak naprawdę uderza, aby mieć plan ten podstawowy, który jest mniej więcej oparty na zasadzie mniej więcej będzie tak jak jest tak jak możemy oczekiwać trzeba mieć plan awaryjny czy rząd ma plan awaryjny w sytuacji, gdyby np. nastąpiło znaczne pogorszenie sytuacji gospodarczej dzisiaj, choć jak pan doskonale wie panie dyrektorze absolutnie możliwe choćby z powodu epidemii logicznej trzeba mieć plan czy rząd taki plan ma nie wiem pan prof. Witold Orłowski był gościem pierwszej części magazynu EKG dziękuję panie profesorze za rozmowę zapraszam do wysłuchania informacja po informacjach kontynuacja dyskusji w magazynie EKG wrócimy i finansów podatków, ale także będziemy rozmawiać o szkole na będę gości pytała zdziwienia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA