REKLAMA

Up To Date w Białymstoku i Unsound w Krakowie- niezależne festiwale muzyczne w 2020 roku

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-08-28 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:51 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Jędrzej Dondziło- dyrektor artystyczny i główny koordynator Up To Date Festival w Białymstoku festiwalu, który zaprasza na 6 dni i rozpoczyna się już 1 września i Gosia Płysa, dyrektorka wykonawcza Unsound festiwalu w Krakowie, który w tym roku tylko w formie on-line od 1 do 11 października. Rozwiń »

Jaka przyszłość czeka niezależne festiwale muzyczne? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Andrzej rządziło dyrektor artystycznej główny koordynator, a tutaj festiwal w Białymstoku sześciodniowego festiwalu, który rozpoczyna się już 1września witam serdecznie część dobry wieczór i z nami również Gosia WSA dyrektor artystyczna sąd festiwalu w Krakowie, który w tym roku tylko w formie on-line od pierwszego do jedenastego październik Witaj nieprzypadkowo jesteście dzisiaj Rozwiń » na łączach skarbowych w kulturze osobistej razem no bo chyba robić ambitne festiwale muzyczne w czasach pandemii jest zadaniem ekstremalnie trudnym, a po boi, a więc jak jest tu jest w pierwszej kolejce ono się, jakby właśnie był jakiś liście alternatywnej rzeczywistości niestety ta rzeczywistość przypada nam rzeczywiście no w praktyce do no dobija po prostu dobija i jestem kilka dni przed odpaleniem festiwalu jest to koszmar jest to koszmar mówi to z uśmiechem na ustach, ponieważ ciągle mam nadzieję, że najgorsze za nami ale, ale tak naprawdę w tym roku zorganizowaliśmy kilka festiwali, bo kilka wersji, a tutaj musiał trafić do kosza przerobiliśmy taką ilość wersję, że no ciężko, aby podsumować jako wersja wygrała lub przetrzebiona lub została zaakceptowana wygrała wersja, która troska była wybrana złożony na gardle z dużą dozą niepewności tego jest takie stresujące, bo chcieliśmy za wszelką cenę móc spotkać się z publicznością fizycznie nie tylko w internecie, więc jest to festiwal hybrydowy, gdzie dużą rolę gra Swimming, ale też możliwość uczestniczenia fizycznie bardzo bardzo ostrym reżimie sanitarnym, czyli udało się, bo artyści, z którymi rozmawiamy często w kulturze osobistej podkreślają, że przeniesienie koncertów wirtualny świat jest niemożliwe, ale koncerty z obostrzeniami wynikającymi z bandami, które jest dzisiaj problemem całego świata też niosą za sobą jakieś ryzyko prawda niepowodzenia chociażby frekwencyjnego sprzedały się bilety na tegoroczne obchody festiwalu i czy łatwo było też przekonać czy sądzę, że niełatwo, ale ale, ale poczekam na swoją odpowiedź przekonać władze miasta, żeby festiwal jednak odbył, jeżeli chodzi o współpracę z władzami to o do znaliśmy pełnej elastyczności pełnego zrozumienia tak jakby no samorząd chce nas wspiera i w tym roku naprawdę wsparcie bardzo bardzo mocno ciąć, ponieważ się też pod ręką są specjalne ustawy, które pozwalają na na realizację wydarzeń w czasach pandemii, które np. nie niosą za sobą ryzyka zwrotu dotacji więc, gdybyśmy mieli lepszy teraz totalną blokadę to my jako organizacja pozarządowa nie musielibyśmy zwracać dotacja takie festiwale naszą bez dotacji istnieć po prostu nie mogą i i tutaj wiadomo wszystkie służby są bardzo ostrożna i możliwość jest potrójna ostrożność w stosunku do standardów my jako organizatorzy staramy się być jeszcze bardziej ostrożni i te wszystkie standardy podwyższać, więc nasz reżim jest ostrzejszy niż nakazują teraz przepisy zalecenia itd. więc to jest to jest taki etap, który ma za sobą wiem jak to zrobić, żeby dobrze i z tego się bardzo cieszę, że tak się odbyło, a jeśli chodzi o sprzedaży biletów to wciąż trwa no ale widać, że ludzie jednak niekoniecznie rzucają się te bilety jak w latach poprzednich z 1 strony na kwestie w tym roku jest mniej dogodne, bo jest bardzo członkowi odbyła się też dni powszednie nie tylko w weekend, więc trudniej jest na te dni znaleźć publiczność szczególnie, gdy w grę wchodzi podróżowanie, a większość publiczności budżetowej to jednak publiczność przyjazna, niemniej tragedii nie będzie zakładał, że wszystkie sale, które mamy do dyspozycji wypełnił hasła na festiwalowych plakatach na maskę olej w dezynfekcji ręce noś maseczkę trzyma dystans bardzo mocno akcentuje się też, że festiwalowi, który nie założy maseczki po prostu nie wejdzie na koncert też wzywać do wypełniania oświadczenia o stanie zdrowia i o to, aby goście koncertu byli przygotowani namierzenie temperaturę właśnie trudność polega na tym jak to się sprawdzi dopiero zobaczycie mało, kto ma w tej dziedzinie doświadczenie już to jestem, którą poświęcamy zdecydowanie najwięcej uwagi to był temat rozmów, który dominował w ogóle naszą organizację w tym roku też robimy taką nocną komunikację tak silnie akcentujące te wszystkie obostrzenia, dlatego że Niechcę, żeby to był pusty frazes ja w tym sezonie letnim odwiedziłem jako DJ naprawdę wiele imprez plenerowych które, które skorzystały z tego, że rząd pozwolił na ich odbywanie się, ale miało niewiele wspólnego z reżimem sanitarnym szczególnie pod kątem traktowania tego przez publiczność, bo organizatorzy podchodzą tego różne niektórzy też inni, którzy szanują niektórzy przymykają oko, ale publiczność zazwyczaj w ogóle mato gdzieś już tak powiem kolokwialnie my nie możemy sobie pozwolić nie chcę na to pozwolić dlatego z każdej strony robimy o tym, że trzeba się dostosować tego reżimu po to, żeby wszyscy byli bezpieczni to nie jest kwestia tylko spełnienia wymagań czy przepisów to jest kwestia naszego bezpieczeństwa nie można tego absolutnie traktować po macoszemu stąd no też hasła techno miłość dezynfekcja, żeby troskę troskę też ludzie swoistym to nie musimy się kojarzyć z jakiej jakimiś noc kajdankami, które nam zabiją zabawy czy dobrą atmosferę to wcale nie musi tak być produkujemy też nasze własne maseczki festiwalowe fajne fajne jakości i każdy w cenie biletu dostaje taką maseczkę potem było właśnie z tym oswoić sprawić, żeby to było postrzegane raczej sympatycznie aniżeli jako związanie komuś rąk tak jak powiedziałem działacze hybrydowe w tym roku ile koncertów udawał się przenieść do sieci na jakich zasadach też będą dostępne koncerty, które będą przebywać w sieci będą koncertami zupełnie za darmo będzie można w działalność festiwalowym tobie Facebook, a także na specjalnej pod stronie, która będzie zbierała wszystkie rzeczy w 1 miejscu i może można powiedzieć, że 95% programu będzie stremowana uważam to za wielki sukces w czasach, kiedy artyści jednak nie bardzo chciał być przyjmowani, bo wiedzą, że to nie oddaje do końca tego wrażenia, ale chcieliśmy być naszą publicznością jak najszerszym możliwym zakresie więc, więc artyści zgodzili i będzie oglądać będziecie słuchać no i mimo tych trudnych czasów po raz kolejny udało się zgromadzić na festiwalu w Białymstoku wspaniałych artystów zagra m.in. Matta oraz metali zdania DRAM Kuba Janicki nie zabraknie także zagranicznych gości to jest rzadkość na festiwalach literackich chociażby, w jakich braliśmy ostatnio udział jako TOK FM mało jednak twórców z zagranicy się pojawiło było trudno namówić artystów do udziałów, a tutaj Festivalu czy wręcz przeciwnie wszyscy są spragnieni grania i kontaktu z publicznością to jest bardzo dobre pytanie, bo wszystkich nurtuje odchodzą artyści my szczerze mówiąc spotkaliśmy się zbyt wieloma odmowami wynikającymi z obaw przed podróżowaniem niektóre sytuacje były niemożliwe do zrealizowania, ponieważ część artystów, których blokowaliśmy wcześniej była w stanach Zjednoczonych teraz jest niemożliwością mączką ze Stanów zjednoczonych z innych kontynentów to bardzo trudne sięgaliśmy po te kierunki, które będą stosunkowo bezpieczne do zrealizowania akurat teraz wchodzi nowy zestaw z planowanych krajów i nam to nieco komplikuje sprawy naprawdę ten program jest ciągła roszada i ciągłe przerzucanie artystów na inne loty ciągłe zmiany itd. ale ale ze strony artystów my spotykamy się z pełną współpracą jest zrozumienie jest chęć spotkania z publicznością, ale też są pytania typu jak będzie rozwiązana rozwiązany ten Sojusz dystanse, jakie będą rozwiązane kwestie infekcyjne jak będą rozwiązane transport, więc muszę też organizować zgodnie zgodnie z tymi oczekiwaniami i też z zasadami bezpieczeństwa, więc żadnego tłuczenia też artystów podczas transportu z lotniska itd. tak dalej Jędrzej dochodziło dyrektor artystycznej główny koordynator, a tutaj festiwal w Białymstoku jest gościem kultury osobistej z nami również Gosia w USA dyrektorka artystyczna Unsound Festivalu w Krakowie Gosi za chwilę oddamy głos, ale na razie musimy oddać głos informacja dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Andrzej rządziło dyrektor artystycznej główny koordynator, a tutaj festiwal w Białymstoku festiwalu, który rozpoczyna się już 1września z nami także Gosia w USA dyrektorka wykonawcza festiwalu Unsound w Krakowie, które w tym roku tylko w formie on-line od pierwszego do 11października właśnie Gosię do października zostało trochę czasu, ale w wy i tak postanowiliście zorganizować festiwal sąd jedynie w sieci czemu nas słuchają i będą ciągle pod wrażeniem tego co mówił Andrzej właśnie nie chcieliśmy doprowadzić do sytuacji, w której znaleźliby myślach w sytuacji permanentnego stresu i konieczności ciągłej adaptacji do zmieniającej rzeczywistości obostrzeń sanitarnych i zmieniania formułę wydarzenia i już w marcu postanowiliśmy, że mając tak wiele niewiadomych i będą, a po tak dużym ryzykiem a, ale też mając do czynienia z rzeczywistością finansową jak w jakiej przyszło nam żyć, czyli z obciętą 60% dotacji samorządów nowo musieliśmy podjąć decyzję o zmianie tej Formuły i zrobieniu takiego trochę kroku wstecz jeśli chodzi o nasze tradycyjne sposoby organizowania wydarzenia, ale też krok do przodu jeśli chodzi o myślenia o tym, czym może być festiwali w jaki sposób budować, a formuła takiego wydarzenia hybrydowego online owego i tutaj jakby ten element festiwalu online jest na pewno będzie bardzo widoczne pomiędzy pierwszym, a 11 października, ale już w ostatnich tygodniach organizowaliśmy też dyskusja sejmowa dyskusja na zoomie, która dotyczy różnych ważnych sytuację społeczno-politycznych, ale też, ale właśnie sytuacji dotyczącej tego stresu i niepewności w jakim znajduje się branża muzyczna cały czas we staramy się zachowywać łączność z naszymi odbiorcami obostrzeniami artystkami i innymi osobami, które są państwu tej społeczności sądowej globalnej społeczności sądowej, bo trudno nam było zorganizować festiwal 8 dni festiwalu jak co roku w Krakowie 11 czy czasami nawet 20 miejscach i nie ryzykować nie ryzykować właśnie ach, tego że, że może to później tak też pan jednak jest festiwalem, który opiera się na prezentacji bardzo różnorodnego programu artystycznego głównie muzycznego w dużej mierze też dużą część muzyka klubowa, która jeśli jest wydarzeniem na zewnątrz w tym momencie wydają się bardzo trudno jest dostosowanie do rygorów sanitarnego jakim, jakim właśnie jak powinno się odbyć także nie chcieli brać na siebie tego ryzyka i sprawdziliśmy że, gdzie indziej to naszą kreatywną energię i wizje inaczej trochę głosujemy i to co na IT elementy, które są częstą programu tegorocznego to też publikacja książkowa pierwsza rozbudowana publikacja książkowa pan do zamówień od 23 Pisarek pisarzy artystów artystek różnych osób przez lata związany z sądem, ale nie tylko SLD, ale też inna forma wypowiedzi wypowiedzi za pomocą słowa go nie wiem też w nowo, ale to w sumie rozszerzeniem tego programu Dyskusyjnego, który zawsze odpowiadał na różne ważkie kwestie społeczne polityczne dotyczące świata kultury muzyki sztuki, więc jestem bardzo podekscytowana możliwością pracy nad książką przez komisję pracą w temat i NTA no i też równorzędną częścią programu jest publikacja muzyczna kompilacji takiego albumu, do którego zaprosiliśmy też kilkunastu o kilka kilkanaście osób z twórców kompozytorów związanych z sądem przez las, ale też osoby, które jak pojawiają się w programie sam dostęp osób oraz pierwsze tak, że to są elementy, które będą częścią tego programu hybrydowego programu online październikowego sama publikacja pomimo tego, że właśnie kilka dni temu ogłosiliśmy pierwsze nazwiska artysty pisarzy Pisarek, którzy biorą udział w tworzeniu tych publikacji to też oni staną oni część z nich tworzy też własne elementy programu audiowizualnego, który stanie państwa własnych tych hybrydowych na nowych form, a którym będziemy dzień odbiorcami w październiku wspomniałeś o książce rozumiem, że mówi o wydawnictwie International piszecie, że to w ogóle najważniejsze wydarzenie sądu to może powiedzmy trochę o tym, wydawnictwie, bo znajdziemy tam tekst gości gości szansę tak jak powiedziałem znanych z poprzednich edycji jest sporo tworzeniu muzyki i nagrań terenowych w dobie pandemii intymności Solidarności w internecie o ekologii o zdrowiu też psychicznym rozumieć takie kompendium wiedzy o nowym, jakie nastały tak bym sobie myślę, że to książka ważna dla was obojga no jak dostosować festiwale muzyki do nowego jak to w ogóle będzie wyglądać w przyszłości myślę, że podręcznik tego jak ich jak można zorganizować właśnie taki festiwal fizycznie to myślę, że zacznie pisać wiem, że już za 2 tygodnie czeka nie później jakiś taki poradnik może opublikujemy w wolnych, ale tak naprawdę myślę, że to jest metoda prób błędów bardziej w tej publikacji skupiliśmy się na 1 z takimi bardziej indywidualnym podejściu twórców twórczy Pisarek do tego, żeby podzielili się swoimi sytuacjami przemyśleniami i ważnymi dla nich kwestiami, gdzie często właśnie ten czas pandemii LOK dawno, gdyby powstawała jej tekstów jest takim punktem wyjścia do analizowania naszych sytuacji tego kryzysu, który kazał nam trochę zatrzymany i zacząć myśleć o tym jak wygląda rzeczywistość, w której żyjemy nie wiem czy tam są znajdą się jakieś rozwiązania konkretne, ale na pewno będzie to takiej nie wiem czy pamiętnik wspomnienia właśnie z tego dziwnego roku i to zarówno jeśli chodzi o formę literacką, bo tam w większości przeważają wyższe seria a, ale też znajdą się wiersza znajdą się właśnie eksperymentalne funkcjonalne formy pisarskie, więc moja są bardzo podekscytowana o są często i tutaj wśród Pisarek znalazła się np. Ewa Majewska, która dziś o intymności w świecie cyfrowym online nowym Agata Pyzik PiS właśnie o zdrowiu psychicznym chętnych i potrzebie zachowania zachowanie zdrowia psychicznego w czasie pandemii od dawna, zwłaszcza w z kolektywem homar, w którym działa też współredaktorem publikacji Michał Kulik korekty homar rozmawia z austriackim filozofem barmanem awans sianem poza tym dziennikarka dzień Tarnów, ale pisze też ono targi zostali, jaka towarzyszy nam i do jakiej do tej, jaka pomagała nam też tak naprawdę uporać się w obostrzenia mi LOK dawno właśnie przez przez wspomnienia wracanie do starych nagrań muzycznych do właśnie jak i takich utworów muzyki sztuki, która może wiąże się z protestem bezpieczniejsze bardziej beztroskim czasem przeszłości napisała świetne o tym, tak Olga Brenda pisał o maseczkach i właśnie antropologicznych różnym wykorzystaniu własne maseczek i tych wyrobów ma w podobnych, które część z nas widzi u innych na ulicy Sylwia Chutnik napisała przejmujący tekst o swoim m.in. odcinkami gałce, więc to też bardzo osobista ważna ważna część tej publikacji też nawiązująca moc do sytuacji w Polsce mogą wymieniać jeszcze nie ma czegoś detekcja inne, czyli głównie słowa tak możemy rozumieć wybrzmiało na tegorocznym sądzie myślę, że tak, ale też nie tylko słowa zatrzymujemy, bo równoważną częstą tej publikacji jest też publikacja audio, czyli właśnie ten album, które do, którego zaprosił, do którego stworzenia zaprosiliśmy kilkanaście kilkunastu artystów artystek w tym m.in. np. Moma del, czyli amerykańska poetka raperka kompozytorka napisy jednocześnie tekst do książki i komponuje utwory i się razem z partnerką z rozbitej Haram i polskim duetem audiowizualnym może projekt online, który będzie częścią tego programu, a wirtualnego festiwalu, czyli taka forma naprawdę hybrydowa, gdzie słowo dźwięk performance przenikające są trochę nie są nie odbywają się z kwietnia, ale w jakimś konkretnym miejscu, gdzie jest bezpośredni kontakt z publicznością, ale staramy się stworzyć jakiś model taki, w którym publiczność może łączyć się w sami oceniamy przez forma interaktywna forma dla innych, które URE będziemy sobie chyba dopiero wymyśla powiedz mi jak to jest czy sąd moim zdaniem możemy nazwać jeszcze krakowskim festiwalem skoro w 2009 roku festiwal odbył się w nowym Jorku od 2013 organizuje się sąd w Australii Toronto oczywiście w Gruzji Kirgistanie Białorusi adresu w ogóle już taka edycja ogarniają cały świat czy ta Krakowska identyfikacja jest jednak dla sądu ważne nadal no edycja Krakowska jest największa najważniejsza i tutaj znajduje się właśnie w Krakowie znajduje się nasza organizacja Fundacja i też, jakby całe większość eksperymentów artystyczne i te właśnie największe wydarzenia odbywają się właśnie w Krakowie i bez wsparcia Krakowa też jako miasta też jako samorządu Anton na pewno nie byłby tym festiwalem, który jest teraz i ta mobilność i po to, że jesteśmy w różnych miejscach na świecie napoje też jesteś efektem naszego zakorzenienia własne PAM i i tego, że mamy bazę natomiast no smutno nam, że w tym roku przez gorące i wódce i publiczność będą mogli się tam razem spotkać jednak Kraków niestety idealnym miastem festiwalowym o bardzo takiej kompaktowej atrakcyjne wizualnie i architektonicznie przestrzenie, ale też jednocześnie nowa taki cel, do którego fajnie przyjechać na na festiwale i i łączyć oglądanie różnych wydarzeń ciekawych przestrzeniach mam nadzieję, że będzie to możliwe wkrótce i żadna nowa będziemy się tam mogli spotykać natomiast też nadal planujemy inne działania w innych miastach najbliższe wydarzenie jedyne wydarzenie muzyczne, jakie organizujemy w tym roku o edycja poniekąd tak odnoga Andów, czyli taka nowa hybrydowa forma sambo to wydarzenie w Warszawie, które już dwunastego 13września tutaj będzie wystąpi też m.in. znana z sądu jest żonaty z laureatką Oscara wielu wielu innych nagród, ale jako 1 jest, o którego gra od tej warszawskiej obchodzącą będziemy mówić o kulturze osobistej na razie bardzo bardzo dziękuję życzę powodzenia i wszystkiego dobrego podczas festiwalu w Białymstoku, bo gościem kultury osobistej był Andrzej będzie dyrektor artystycznej główny koordynator, a tutaj festiwal, który zaczyna się w formie hybrydowej już 1września i była z nami również Gosia w USA dyrektorka wykonawcza festiwalu Unsound w Krakowie, który w tym roku online od pierwszego do 11października bardzo dziękuję dziękuję bardzo, bardzo teraz czas na informację w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA